Architect gezocht (Wichelen en omstreken)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Dag allen

Ja, dit is een rare plek, maar ik ben probeer zo ruim mogelijk te zoeken.

Kunnen jullie een goede architect aanraden, met persoonlijk goede ervaringen, in de regio rond Wichelen?

(Lede, Wetteren, Herzele, Sint-Lievens houtem, Dendermonde ...)

Waar zoeken wij deze voor?
  • Een raming van renovatiekosten maken, om een lening bij de bank te verkrijgen
  • Mogelijks omgevingsvergunningen in te dienen
  • Ons minimaal begeleiden bij de renovatie
  • NIET, om een plan te tekenen. De plannen worden door mijn partner getekend die niets anders doet dan plannen maken op haar werk. Ze is gewoon niet gemachtige voor de juiste handtekeningen en geen ervaring bij de uitvoering van het project zelf.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Is dan een bouwadviseur niet voldoende?
Dat is goedkoper dan een architect.

Zoiets bvb https://www.vdsa.be/bouwadviseur-projectmanagement
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ken een heel goeie in kruishoutem maar dat is wellicht te ver voor jou
Succès met je zoektocht !
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Belgissschenaap schreef:Dag allen

Ja, dit is een rare plek, maar ik ben probeer zo ruim mogelijk te zoeken.

Kunnen jullie een goede architect aanraden, met persoonlijk goede ervaringen, in de regio rond Wichelen?

(Lede, Wetteren, Herzele, Sint-Lievens houtem, Dendermonde ...)

Waar zoeken wij deze voor?
  • Een raming van renovatiekosten maken, om een lening bij de bank te verkrijgen
  • Mogelijks omgevingsvergunningen in te dienen
  • Ons minimaal begeleiden bij de renovatie
  • NIET, om een plan te tekenen. De plannen worden door mijn partner getekend die niets anders doet dan plannen maken op haar werk. Ze is gewoon niet gemachtige voor de juiste handtekeningen en geen ervaring bij de uitvoering van het project zelf.
Ik wens u heel veel succes. Een architect neemt meestal nog zijn procent op de offerte, wil zijn creatieve geest loslaten waardoor de factuur opgedreven wordt en bij tegenslag, lees extra kosten, zich niet inhouden om daar ook zijn ereloon van 6-8% aan te rekenen.
Heb je echt een architect nodig?
Misschien nog 1 ding, let op als je een architect aanspreekt want als die iets beginnen schetsen op uw vraag kunnen die voor die werken een claim eisen zodat je niet meer met een andere in zee kan gaan..

Vermijd ze als je kan zou ik zeggen

Kris
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb eens een offerte gevraagd bij ir-architect Karel Sichien van Schellebelle (Aard).
Ik was verbaasd. Zeer goede prijs, meetstaat, budgetering en toezicht inbegrepen.
Het project is uiteindelijk niet doorgegaan maar ik zou toch daar eens luisteren.
Ik denk wel dat hij de plannen zal willen tekenen want dat programma maakt meteen de meetstaat en het budget.

Dat is het voordeel van een archtect die in 3D tekent.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

MarkDM schreef:Ik heb eens een offerte gevraagd bij ir-architect Karel Sichien van Schellebelle (Aard).
Ik was verbaasd. Zeer goede prijs, meetstaat, budgetering en toezicht inbegrepen.
Het project is uiteindelijk niet doorgegaan maar ik zou toch daar eens luisteren.
Ik denk wel dat hij de plannen zal willen tekenen want dat programma maakt meteen de meetstaat en het budget.

Dat is het voordeel van een archtect die in 3D tekent.
Dag Mark, bedankt is zeker overwegen waard.
Mijn partner werkt in diezelfde software, BIM heet dat, en dat maakt idd een bestek.

We zouden hem dat aan kunnen bieden in gewenst formaat om zo al dichter bij te komen.


Al de rest, ik volg jullie advies ook op.

@kris, sowieso 1 nodig voor omgevingsvergunning. Want er komt structurele werk en facade zal aan gepast worden. En daar is dat ng steeds verplicht.

Plus de bank heeft een raaming nodig. Onze bank, familielid, zegt dat dit oftewel detailoffertes van aannemers zijn of een schattig met signatuur van architect
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Wij hebben onlangs gebouwd met Steven Van Hecke uit Zele: http://users.telenet.be/stevenvanhecke/index.html
Zat goed van prijs en stond toch garant voor de nodige opvolging.

Als je van Wichelen bent, is Verneert aanrader voor keuze tegels, zeer goed geholpen daar.

Simon
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik begrijp dat men de kosten wil drukken maar het verbaasd met toch dat mensen op dergelijke zaken willen besparen.

Een architect is een vakman en heeft gestudeerd om dit werk te doen. Gebruik deze expertise om uw verbouwing te optimaliseren.

Ik vind het risico om fouten te maken als amateur veel groter en erger dan een vakman te betalen voor zijn werk en expertise. Heel België staat helaas vol met gedrochten van mensen die dachten het beter te weten :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En voor die gedrochten was ook een architect nodig, dus ja...
En in Brussel, of elk "zakendistrict" zijn ook al die gebouwen door een architect gezet, maar niet zelden krijg je die niet gekoeld in de zomer. Hoe goed is het dan gebouwd? Of 20-30 jaar na oplevering moet het al platgelegd worden, omdat het niet voorzien is op de toekomst. Dan is het gewoon een slecht gebouw, maar toch ook door een architect getekend.

Ik heb geen probleem om een vakman te betalen voor het geleverde werk, maar ik heb wel een probleem met pooiers: een architect vangt 10-20% op het werk van een elektricien. Om niets te doen.
Noem uzelf dan notaris hé. Die vangen ook geld zonder iets te doen.

Dus niets tegen architecten, maar kies goed, want er zijn "notarissen" bij.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Dizzy

Aan het straatbeeld komt er zo weinig mogelijk aanpassing en er zal ook geen uitbreiding komen.
Interieurs zijn het forte van mijn partner (haar broodwinning), samen met gevelbekleding die we toch minimaal anders zouden doen dan de huidige toestand.


Maar architect wel hard nodig voor de structurele elementen, verstevigen vloer bijvoorbeeld en raming kosten.
Plus omgevingsvergunning als die nodig zou blijken te zijn.

(Het is een pand van 1918-1930 en bevat art deco elementen, dus veel aanpassen WILLEN we niet. We gaan nog serieus kosten moeten maken om die gevel in zijn volle recht terug tot leven te brengen.


Meer vertrouwen in betaalde vakmannen? Er zijn veel vakmannen in de bouw die de werken slechter uitvoeren dan onervaren doe het zelvers zelfs.
Ik vertrouw de bouwsector er door niet meer. Te veel inferieure werken gezien waar je nog altijd veel voor betaalde, dus niet per se goedkoopste aannemer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt Heist, net zoals in elk vak zijn er goeie en eugh minder goeie bij. Het is goed dat TS daarom raad vraagt over ervaringen. Het is echter jammer dat men individuel negatieve e ervaringen over alle architecten zou verspreiden.

Het klopt ook dat architecten slechte gebouwen afleveren maar ik ben er ook zeker van dat dat in veel gevallen zo was omdat de bouwheer zijn wil heeft doorgeduwd. Bij sommige huizen kan je dat zelfs met het blote oog zien wat het origineel idee was en wat men er van gebakken heeft. Het is belangrijk dat jij en de architect op dezelfde golflengte zit. De architect moet uw ideeën aanvullen en verbeteren waar nodig, helaas zie je vaak werken waar de bouwheer de architect is gaan "verbeteren".

Ik heb in mijn studententijd veel opgetrokken met architecten in spe. Ook binnen die wereld wordt er neergekeken op mensen die het beroep onteren en enkel tekenen voor het geld.

@belgische: als uw vrouw de ervaring en kunde heeft dan kan zij dit onderdeel inderdaad zelf doen maar de constructie lijkt me minstens even belangrijk. je hebt ook gelijk dat er in de bouw (ook) veel mensen zitten die er de kantjes aflopen maar daarom is informeren belangrijk en opvolgen.

Ik vind het ook zeer leuk dat je de moeite doet om een huis met karakter in ere te herstellen, zo zijn er te weinig!

Veel succes met uw verbouwing!
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”