Welk besturingssysteem te gebruiken ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Gesloten
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Momenteel heb ik onderstaande opstelling voor mijn noden.

Ik leg even uit wat ik allemaal wil doen :
Ik heb een PC/Mac nodig voor dagdagelijkse taken (Chrome + web apps/Thunderbird/Office)

Daarnaast vragen sommige mensen/familie mij om beeldopnames te maken van het scherm (bijvoorbeeld de trouw van een vriend die op tv geweest is).
Dat kan ik gemakkelijk doen op Linux met Simplescreenrecorder. Daarna bewerk ik dat bestand in iMovie op Mac. Daarna vliegt het in DevedeNG op Mac om van de MP4 een DVD bestand te maken (iso). En daarna vliegt het in de DVD brander (met Brasero op Linux).

= schermopnamen kan ik ook verleggen naar MacOS met OBS Studio.

Dan heb ik nog wat vrijwilligerswerk voor CoderDojo (vereist een Linux virtuele machine of Win10 virtuele machine), dat neem ik nu op in Virtualbox.
Voor mijn vrijwilligerswerk voor Stichting Logos (via VPN) of radio We Are Various in Antwerpen (via VPN) behelp ik me momenteel met Parallels op Mac in Windows 11.

Ik doe geregeld wel eens een muziekkwis (technische ondersteuning). Dat doe ik met behulp van VLC Media Player (werkt zowel op Linux / Mac / Windows).

En ik heb dagdagelijks mijn EID / Itsme nodig. Dit doe ik nu in UTM (virtuele machines op M1 Mac) in een Linux virtuele machine.

Ik help ook wel eens familie of vrienden met Teamviewer (doe ik nu ook in UTM met Linux).

Verder speel ik nog muziek en maak ik muziek met Midi geluiden met Kontakt Player met een M1 Mac Mini (dat probleem is al opgelost).

Ik doe ook aan webdevelopment voor VZW's. Hoofdzakelijk statische websites op Github.
Ik bouw de website (Wordpress) via een virtuele webserver op Mac (UTM)/Virtualbox.
Daarna haal ik de website op met Cyotek WebCopy (om de website op te halen in statische HTML)
Daarna laad ik deze op met Github Desktop.

En mijn grootmoeder speelt geregeld spelletjes in Java op Seniorennet (heb ik een aparte virtuele machine voor mij gemaakt met Linux).

De vraag is of het niet eenvoudiger zou zijn een deel naar Windows op de HP laptop te verhuizen zonder omwegen op Mac/Linux te zoeken.

Ik heb volgende toestellen :
M1 Mac Mini met 8GB ram en 512GB SSD (heb ik enkel voor muziek doeleinden).
M1 Mac Mini met 16GB ram en 1TB SSD (gebruik ik momenteel voor dagdagelijkse taken).
Macbook Air M1 met 8GB ram en 256GB SSD (voor onderweg, in de Mac club en UTM virtuele machines staan op een externe schijf)
HP laptop met 8GB ram , i5 en 512GB SSD (met Linux)

En dit is mijn huidige software setup :

Mac Mini (werk)

Chrome
Firefox
Thunderbird
Balena Etcher
Microsoft Office
Libreoffice
Audacity
VLC
iMovie
UTM
Parallels
Berichten (Android SMS)
Whatsapp Desktop
Google Chat
Google Agenda
Google Maps
Google Chrome Remote Desktop
Anydesk



Mac Mini (muziek)

Kontakt Player
VMPK
Geluiden



MacBook Air

Chrome
Firefox
Thunderbird
Balena Etcher
Microsoft Office
Libreoffice
Audacity
VLC
iMovie
UTM
Parallels
Berichten (Android SMS)
Whatsapp Desktop
Google Chat
Google Agenda
Google Maps
Google Chrome Remote Desktop
Anydesk

(in Windows UTM)

Putty
WinSCP
Notepad++
Paint.net
GIMP
CDBurnerXP
Cyotek Web Copy
Advanced IP Scanner
Foxit PDF Reader
Syncback

(in Windows Parallels)

LOGOS (vrijwilligerswerk)
We Are Various (vrijwilligerswerk)

Kdenlive (video edit)

UTM (virtuele machines) :

EID
SPELLETJES
TEAMVIEWER


Laptop (Linux)

Chrome
Firefox
VLC
Devede
Simplescreenrecorder
Pulse audio control
Brasero
Schermafdruk
cifs-utils
net-tools


Virtualbox (virtuele machines)

CoderDojo Master Windows 10 Pro
CoderDojo Master (Linux)
Laatst gewijzigd door streulma op 27 mar 2022, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Heb je ook een specifieke vraag? :lol:
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Heb ik net genoteerd : De vraag is of het niet eenvoudiger zou zijn een deel naar Windows op de HP laptop te verhuizen zonder omwegen op Mac/Linux te zoeken.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Als het kan/lukt denk ik dat het uw leven wel makkelijker maakt denk ik :wink:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Onder Windows is media recording en auditing toch echt niet makkelijker te noemen. Het zijn ofwel dezelfde apps, ofwel omslachtiger lijkt me.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Sasuke schreef:Onder Windows is media recording en auditing toch echt niet makkelijker te noemen. Het zijn ofwel dezelfde apps, ofwel omslachtiger lijkt me.
Neen op Windows in OBS Studio krijg ik zwart beeld. Op Linux en MacOS gaat dit beter.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

En heb je al ooit uitgezocht waarom?

Je vraag gaat hier 105827 verschillende antwoorden krijgen... Kies wat je het meeste mee uit de voeten kan, en kijk waar je geraakt.
Voor verschillende usecases zijn er verschillende oplossingen, 't is gewoon wat jij het makkelijkste mee kan werken. De rest doet er eigenlijk niet toe.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Alles wat in je opsomming staat is perfect en zonder omwegen uitvoerbaar in windows10. Met windows 11 heb ik nog geen ervaring maar uit het verleden heb ik geleerd van geruime tijd te wachten vooraleer over te gaan naar een nieuwere windows versie omdat er anders nog "kinderziektes" roet in het eten kunnen gooien.
Als OBS bij jou niet werkt op windows zou ik dan toch eens uitzoeken waarom want dit werkt bij mij perfect zowel voor live streaming als schermopname(zelfs in een multi scherm omgeving) enz. Misschien dat dit nu juist toevallig een win11 probleempje is?
het enige "nadeel" dat ik zie is dat je zo goed als allemaal Mac hardware hebt...ik kan daar alleen maar uit afleiden dat je ofwel een verkeerde keuze gemaakt hebt of in feite al beslist hebt dat je niet met windows wil werken waardoor je vraag toch wat overbodig lijkt...
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Inderdaad, ik heb verschillende zaken al overgeheveld naar Mac waardoor Windows eigenlijk overbodig lijkt.
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

EDIT (over opnemen van TV):

Ze maken het alsmaar moeilijker om van scherm op te nemen. Zo krijgen we op Mac en Windows een zwart beeld wanneer je iets wil opnemen van TV beelden (VRT / VTM Go). Maar met mijn Linux werkt het nog altijd !
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

streulma schreef:EDIT (over opnemen van TV):

Ze maken het alsmaar moeilijker om van scherm op te nemen. Zo krijgen we op Mac en Windows een zwart beeld wanneer je iets wil opnemen van TV beelden (VRT / VTM Go). Maar met mijn Linux werkt het nog altijd !
Bij mij lukt het nog steeds om opnames te maken via OBS en de functie schermopname gelijk wat de origine van de beelden is. Zo neem ik bvb. zaken op die via pickx worden uitgezonden. Het is wel het gemakkelijkste als je over 2 schermen beschikt dan kun je op het ene scherm OBS bedienen om wat zich op het andere scherm afspeelt op te nemen. Deze schermen kunnen tevens perfect in een andere resolutie zijn ik combineer zo een 55inch 4k toestel met een 27inch full HD scherm en dit werkt perfect.
Er zijn zelfs nog andere methodes(met specifieke hardware) om rechtstreeks een hdmi signaal te kunnen opnemen maar deze kunnen hier niet besproken worden omdat het tegen de regels is :-) genoeg info hierover te vinden op het www
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

streulma schreef:Inderdaad, ik heb verschillende zaken al overgeheveld naar Mac waardoor Windows eigenlijk overbodig lijkt.
Waarom stel je dan eigenlijk nog de vraag om het in de andere richting te doen ??
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Gesloten op vraag van streulm want niet meer relevant.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gesloten

Terug naar “Hardware”