Wandel GPS of toch gsm

Plaats reactie
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik doe al eens graag een wandeling (15-25km). Vooral via wandelknooppunten, waar ik graag een paar euro per jaar voor betaal. En soms ook georganiseerde wandelingen.
Dan ben je toch wat beperkt qua mogelijkheden. Dus, zijn er hier fervente wandelaars die zelf op pad gaan met een wandel-app of wandel-GPS? Voor-nadelen? Waarop letten?
Naast wandelen, ook graag eens geocaching, en evt ook op de fiets te gebruiken.

:beerchug:

Vandaag Komoot eens geïnstalleerd, die ga ik zelf al eens testen.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Voor wandelingen gebruik ik ook komoot, zeer handig.

Heb wel hun deal gekocht een 20eu dacht ik voor alle maps etc ..
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Ik gebruik OsmAnd op smartphone, ooit eens OsmAnd+ gekocht voor een tiental euro zodat ik onbeperkt kaarten kan downloaden en ik heb ook de hoogtelijnen plugin gekocht. Routes (GPX) downloaden of zelf uittekenen via http://brouter.de/brouter-web en gaan (linksboven wel even op wandelen zetten).

Vroeger heb ik veel met Garmin GPS'en gewandeld maar eigenlijk vind ik smartphones handiger, veel meer detaillering op het scherm, groter scherm en batterij gaat voldoende lang mee voor een hele dag wandelen. Voor geocachen kan je de Geocaching app gebruiken.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Hier gaat de telefoon zeer snel leeg bij zo'n wandel apps (denk strava, komoot, samsung health). En koud weer maakt het nog erger.

Dus als ik eens 11/12km doe gebruik ik mijn galaxy watch active 2, die stuurt het dan later door naar strava indien gewenst, of je zet de gpx of wat het is in komoot en dan heb je het daar (komoot gebruikt een betere kaart dan strava, bij komoot staan alle wandelpaden er op, strava niet).

Maak ook veel foto's met mijn telefoon dus dat helpt ook niet :-D

Zelf de galaxy watch gekozen omdat ik een samsung telefoon heb, gaat ongeveer een dag mee met alle tracking dingen aan. (Hartslag enz, en dan bij wandelen gps ook)
Mijne had ik 2dehands voor 100euro gekocht een tijdje geleden (actie van orange toen).
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
stevenv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2007, 12:51
Locatie: Gent
Contacteer:

Ik ben grote fan van Locus Maps op Android. Met de gratis versie en de OSM kaarten kom je al heel ver, maar ook de betalende versie is niet duur. De app doet alles, van routes uitzetten, navigeren tot geocaching. Ook offline mogelijk.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

OSMAnd+ om te navigeren, gebruik ik sinds 5 of 6 jaar al, tegenwoordig alleen bij het wandelen, vroeger ook bij het fietsen (Quadlock mount op stuur, en waterdichte case). Bij het wandelen gaat de smartphone in de broekzak en luisteren we naar de steminstructies. Dat gaat voor 75%van de afslagen (zelfs kleine bospadjes) goed.

Ik vind het voordeel van OSMAnd+ is dat we vaak tijdens de route afwijken van het plan, omdat we plots iets interessants zien. Als je zoiets moet beginnen doen met een Garmin... bonne chance.

Ik heb ook Touchprotector op de smartphone waardoor ik zeker ben dat het scherm aanblijft en dat bij het opbergen van de smartphone alles blijft runnen zoals ik ingesteld heb. Met een kleine sponsoring kan je in de Touchprotector ook de schermhelderheid snel instellen terwijl scherm gelocked blijft. Dat spaart ook weer batterij, want je kan het scherm aanlaten op zijn laagste helderheid. Mits wat instellingen te veranderen zijn er geen grote problemen met batterijduur. Voor wandelingen van meer dan een halve dag neem ik dan een powerbank mee, 30 minuten bijladen tijdens het lunchen en alles is terug in orde.

Wandel- en fietstochten worden uitgestippeld met Graphhopper.de, waarna de GPX file via een omweg op de Gdrive op OSMAnd+ geraakt.

Ik heb een abonnementen gehad op
- Komoot: nutteloze app, weggegooid geld
- Routeyou: werkt wel goed
- RidewithGPS: werkt goed (en kan een Garmin Edge bv. compleet vervangen wegens ook sensoren te koppelen), maar je merkt duidelijk dat dit een Amerikaanse firma is, routes uitstippelen hier in Vlaanderen is niet OK

Fietsen doe ik tegenwoordig met Garmin Edge 530. Het feit dat je in de Edge 530 op elk moment een route kan laten herberekenen naar uw thuis, maakt voor mezelf dat de Smartphone niet meer nodig is.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Sinds 1999 gebruik ik Garmin GPSen. De eerste, een GPS12XL zonder kaarten (dat ging daar niet mee). In 2006 beginnen geocachen en op het ogenblik heb ik een Oregon 700. In combinatie met GSAK is dat ideaal om paperless te geocachen. Ik heb er o.a. OFM (Open Fiets Map) op staan met zowat alle kleine paadjes op.
Op de PC heb ik Basecamp met dezelfde OFM, OSMkaarten en City Navigator Europe (van mijn Nuvi).

Naast het zelf maken van routes gebruik ik vooral tijdens vakanties ook downloads van GPX files.
Voor vakanties zet ik in Basecamp alle POIs (accommodaties, bezienswaardigheden, interessante plaatsen) in een aparte directory.
Alles kan perfect van/naar PC/GPS getransfereerd worden.

Op mijn Android tablet heb ik ook Locus (met geocaching add-ons) maar dat is meer om een beter overzicht te hebben van routes. Actief geocachen doe ik niet met Locus hoewel men daar dikwijls zeer tevreden over is (meestal de betaalde versie).

Ik heb liefst een wandelGPS, ook omdat die op de fiets kan geplaatst worden, eenvoudig batterijen kan wisselen en zeer goed leesbaar is in zonlicht.

YMMV
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ik heb sinds begin 2007 een Garmin Etrex Legend. Scherm is beetje klein, ontvangst is niet super, maar werkt nog heel goed met de gratis OSM kaarten.
Wat je waarschijnlijk niet met een GSM kunt is een route opnemen en opslaan als GPX, met de oude Etrex gaat dit wel.
Wegens weinig gebruik de laatste jaren, nog geen nood gehad aan een beter toestel met betere ontvangst.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

OsmAnd gebruiker en sinds BlackFriday ook OsmAnd+ gebruiker.
Ik heb al wandeltochten van 32km gedaan (incl OsmAnd tracking) en dat verbruikt nauwelijks batterij.
Ik wandel ook niet met mijn neus op mijn smartphone. Voor een kruising haal je die boven, om even "af te stemmen", dus hoevaak staat het scherm dan aan?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ik gebruik sinds kort een Garmin Fenix 6X Pro (was een soldenaankoop net voor de release van de Fenix 7) en ben daar super tevreden over.


Ik maak zelf GPX'en maar download ze ook en zet die dan op m'n Fenix 6 maar ook op m'n smartphone zodat ik bij problemen (route ontoegankelijk ofzo..) Kan uitzoomen en on the fly m'n route makkelijk kan verleggen.

Op m'n Android smartphone gebruik ik al vele jaren de premium versie van GPX viewer. https://play.google.com/store/apps/deta ... ewer&hl=nl

Heb ook al vele andere apps eens getest maar vaak waren die zo ingewikkeld of uitgebreid (Osmand is daar een goed voorbeeld van) dat ik
steeds terug ben gegaan naar GPX viewer.

Dit weekend nog een wandeling hier in de buurt gedaan van 42km samen met de woef. :beerchug:
https://www.walkinginbelgium.be/de-wand ... cht/111132

Had het GPX-bestand gekregen van de organisatie en ik heb dat na ontvangst aangepast want de werkelijke afstand was maar 37,6km. omdat er bepaalde gedeeltes nog te drassig waren en deze dus uit het parcours waren gehaald.
Heb dus zelf lussen erbij gemaakt en ook het startpunt verplaatst zodat ik na 30km aan de auto passeerde en m'n warme kleding kon dumpen en de rugzak weer kon bijtanken voor de laatste 12km. Altijd beetje lastig als je s'morgens vertrekt met een temperatuur van +3 graden en je gaat dan in de namiddag richting 20 graden. ;-)
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

Ik lees even mee. Wij wandelen ook wel af en toe eens. Eerder kortere wandelingen en minder strikt uitgestippeld. Zelf heb ik wel graag zo’n accuraat mogelijke kaarten, met de kleinste routes erop. Zo bepalen we zelf onze routes al wandelend. Misschien zou ik wel nog liefst stafkaarten /topografische kaarten meehebben, maar die kopen van overal waar we willen wandelen is al snel duur.

Via https://topomapviewer.ngi.be kan je ze online bekijken.
Daarnaast gebruiken we ook maps.me al zijn we zo ook wel al meermaals op private wegen uitgekomen…
*-*
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Ik maakte gebruik van de kaarten van Thunderforest (OpenCycleMaps en Landscape map) in Viewranger op de Iphone. Sinds overname door OutdoorActive is Viewranger stopgezet.

Heb hierdoor alternatief gezocht voor Open Street Maps en ik maak nu gebruik van Organic Maps. Het is eenvoudig kaarten te downloaden voor offline gebruik en volledig open source.

De OSM kaarten zijn níet evengoed als deze van Thunderforest, deze zijn op OSM gebaseerd maar zijn sinds enkele jaren betalend. Onder andere Komoot is klant dus zal me wel eens een licentie aanschaffen als ik net iets meer wil.

Voor meerdaagse tochten neem ik externe batterij mee en een back-up telefoon waar de kaarten ook op staan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ben een fervente wandelaar, zowel binnen als buitenland. Goede kaarten en navigatie zijn dan soms een zaak van levensbelang. Als je 8 uur onderweg bent wil je niet 2 uur verkeerd lopen.

Ik heb lange tijd gedaan met een Garmin Dakota. Dat was eigenlijk eerder gericht op fietsen maar je kan met OSM er ook topokaarten op zetten. Na jarenlang plezier toch overgestapt naar Garmin Oregon 700, een beter toestel met ook voldoende geheugen, een beter scherm en met ondersteuning van meer satellieten (Glonas). Helaas deze GPS verloren in de Dolomieten en het is niet meer te krijgen. Ik heb een nieuwe besteld maar wacht al een half jaar op dit toestel.

Voordeel van wandelgps is naast het feit dat ze zeer weerbestendig zijn en tegen een stootje kunnen is dat ze langer meegaan. In ongerept gebied moet je vaker de route checken en dan heb je dus verbruik. Met een GSM heb ik me nu uit de nood gewerkt maar de batterijduur is het probleem. GPS verbruikt wel degelijk veel van uw batterij. Met een wandelgps kan je gewoon nieuwe batterijen insteken en je kan weer verder. Ik heb gewoon 2 extra AA's bij en je bent voor 2 dagen goed.

Je hebt sowieso deftige kaarten nodig want google maps bevat lang niet alle paden, soms is dat enkel een kompas.

Op de iphone gebruik ik GPX viewer, het is gratis en werkt met degelijke kaarten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Met een wandelgps kan je gewoon nieuwe batterijen insteken en je kan weer verder. Ik heb gewoon 2 extra AA's bij en je bent voor 2 dagen goed.
Bij een GPS heet zo'n extra batterij een accu pack. :angel:
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

lacer schreef:Wat je waarschijnlijk niet met een GSM kunt is een route opnemen en opslaan als GPX, met de oude Etrex gaat dit wel.
Kan perfect met OsmAnd hoor.
on4bam schreef:Ik heb liefst een wandelGPS, ook omdat die op de fiets kan geplaatst worden, eenvoudig batterijen kan wisselen en zeer goed leesbaar is in zonlicht
Ik heb een tijd gefietst met een oude smartphone (weinig zin in kapotte telefoon bij een val) met een Bike Citizens Finn houder (https://getfinn.com/nl/) met een powerbank in een zadeltasje. Qua leesbaarheid eigenlijk nooit problemen gehad, powerbank is voldoende voor meerdaagse fietstochten. Na een tijd overgeschakeld op een fiets GPS (Edge Explore) met openfietsmap kaarten, dat werkt toch makkelijker op de fiets: Geen gedoe met powerbank en kabeltjes en zo, op de houder zetten en vertrekken. Bij omleidingen grijp ik wel terug naar smartphone met OsmAnd omdat je daar een veel ruimer overzicht hebt.
heist_175 schreef:Ik heb al wandeltochten van 32km gedaan (incl OsmAnd tracking) en dat verbruikt nauwelijks batterij.
Ik wandel ook niet met mijn neus op mijn smartphone. Voor een kruising haal je die boven, om even "af te stemmen", dus hoevaak staat het scherm dan aan?
Kan ik bevestigen, je kan makkelijk een dagtocht doen met een volle smartphonebatterij, mits je het scherm niet non stop aan houdt. Dat is in principe ook niet nodig.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef:Met een wandelgps kan je gewoon nieuwe batterijen insteken en je kan weer verder. Ik heb gewoon 2 extra AA's bij en je bent voor 2 dagen goed.
Bij een GPS heet zo'n extra batterij een accu pack. :angel:
Bij een GSM bedoel je.

Dat kan ook maar is toch meer gedoe met een kabel enzo. Zo'n pack gaat ook ooit leeg, batterijen zijn ook overal verkrijgbaar.

Ik heb een powerbank maar ik laat hem meestal om die redenen thuis, I like to travel light.

Hoe lang uw GSM mee gaat hangt af van het model en de toestand van uw batterij. Een GSM heb ik ook graag voor andere zaken nog zoals het regelen van overnachting enz. Ik heb de eerste SE en deze is klein en licht maar de batterij is niet je dat.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”