Oude woning - Alternatief voor Stookolie ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Iemand die hier toevallig ook al heeft over nagedacht of ondergaan ? Onze (oude) woning is slecht geïsoleerd, enkel glas en CV op stookolie. De ketel is van 1973, de brander is in 2017 vernieuwd. De radiatoren zijn op 2 na allemaal nog redelijk goed.

Volgens onze Onderhoudstechnieker, is de ketel echt op sterven na dood en kreeg hij de laatste keer ook niet meer afgesteld conform de voorschriften (uitstoot). Hij wijt het ofwel aan de ketel, ofwel aan een slecht rookgaskanaal in onze schouw.

Sinds vandaag is de brander in storing gesprongen (nog verder te bekijken), maar ik begon mij wel af te vragen .. wat als ik dat moet vervangen … stookolie ketel is nieuw niet meer te krijgen (en wil ik milieutechnisch ook niet meer). Moderne verwarmingstoestellen gaan ervanuit dat je woning goed geïsoleerd is.

De woning verbouwen is gepland (was gepland ?) om mee te starten in 2024/2025, puur omdat er dan een deel van de hypotheek wegvalt, onze jongste dochter (nu 2) dan al wat makkelijker mee kan en het feit dat we de woning eigenlijk quasi moeten strippen als we conform huidige bouwvoorschriften willen renoveren. Tegen dan is hopelijk ons bijgebouw gerenoveerd (kunnen we dan wel tijdelijk in wonen) OF hebben we ergens een vakantiewoning/chalet gekocht.

Maar zover zijn we dus nog niet. Iemand een idee van iets dat we nu al WEL kunnen doen om onze warmtegraad te kunnen voldoen zonder dat het weggegooid geld is ?

Waar wij aan dachten was ofwel een pelletketel cv laten plaatsen (10-15k EUR) of anders niets investeren en kleine kamerverwarming gebruiken (convectie, infraroodpanelen en petroleum laserkachels).

Of zien we toch nog alternatieven over het hoofd. Onze cv installatie deed het verrassend goed met een verbruik van 2500l/jaar voor een woning van 1973 (vrijstaand) zonder muur isolatie of isolerend glas.
Laatst gewijzigd door Sasuke op 24 mar 2022, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Iets tweedehands om jullie een paar jaar verder te krijgen?
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

Het is een cliché, maar : eerst isolatie en verluchting moderniseren voor je iets anders doet...

Ga je het dak ook open (moeten) leggen in '24-'25 voor dakisolatie of is dat al in orde of ga je van binnenuit isoleren ?
Doet je stookolie ketel ook je warm water of heb je daar (al) een andere oplossing voor ?

Als je spreekt van een kleine kamerverwarming, heb je dan ook al eens gedacht aan een airco (omkeerbare lucht/lucht wartepomp) ?
Op die manier heb je al een verwarming met een betere COP (jou voorstellen hebben betrekking op toestellen met een COP van 1),
op dit moment zou je die airco voornamelijk gebruiken als warmtepomp, later, na je voorbouwingen, voornamelijk als airco.

Nadelen :
maakt geen warm water (maar je voorstellen van andere kleine kamerverwarmingen ook niet)
enkel warme lucht is geen 'aangename' warmte (een mens heeft ook een deel 'stralings'warmte nodig om echt comfort te voelen)
de efficientie van een lucht/lucht warmtepomp zakt in elkaar als de buiten temperaturen onder nul gaan (net wanneer je ze het hardst nodig hebt)
Laatst gewijzigd door ahrand op 25 mar 2022, 08:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Warm water is een elektrische boiler … dat werkt nog goed en recent vernieuwd. Airco plaatsen hadden we ook al wel aan gedacht, maar inderdaad beetje schrik voor het verbruik in de wintermaanden. Maar mogelijk wel voordeliger dan een cv/pellet installatie.

Het dak moet ook vernieuwd worden tijdens de renovaties. Dat is nu wel reeds aan de binnenkant geïsoleerd met 10cm rockwoll net zoals de vloer van de (ongebruikte) zolder.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ahrand schreef:Het is een cliché, maar : eerst isolatie en verluchting moderniseren voor je iets anders doet...
Op het moment dat iemands verwarming in panne valt of dat dreigt te doen is dit toch van de pot gerukt.
"Weet je wat, doe een pull meer aan" is dan misschien ook een tip...

Maar iedereen is tegenwoordig vol van warmtepompen, maar de mooie cop waarden zijn er alleen als het al warm is...rendement zakt in de winter tot, in het slechtste geval, het niveau van een elektrisch vuurtje.
Gas is de meest logische/eenvoudige vervanger, of beter was, wegens het huidige Europese gasklimaat...

Interessante vraag, ik blijf volgen.
J
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

ahrand schreef: Maar iedereen is tegenwoordig vol van warmtepompen, maar de mooie cop waarden zijn er alleen als het al warm is...rendement zakt in de winter tot, in het slechtste geval, het niveau van een elektrisch vuurtje.
J
Daar hangt het af van welk soort warmtepomp je spreekt. Geothermisch lijkt me zeker niet dat je ooit aan het niveau van een elektrisch vuurtje komt. Maar voor een oude woning is dit een heel ingrijpende wijziging waarbij isolatie nr 1 staat om te doen. Zonder isolatie zal je nooit aan een warmtepomp moeten beginnen.
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 25 mar 2022, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

Joe de Mannen schreef:
ahrand schreef:Het is een cliché, maar : eerst isolatie en verluchting moderniseren voor je iets anders doet...
Op het moment dat iemands verwarming in panne valt of dat dreigt te doen is dit toch van de pot gerukt.
"Weet je wat, doe een pull meer aan" is dan misschien ook een tip...

Maar iedereen is tegenwoordig vol van warmtepompen, maar de mooie cop waarden zijn er alleen als het al warm is...rendement zakt in de winter tot, in het slechtste geval, het niveau van een elektrisch vuurtje.
Gas is de meest logische/eenvoudige vervanger, of beter was, wegens het huidige Europese gasklimaat...
J
De nadruk blijven leggen op (middellange termijn) isoleren is nooit van de put gerukt, Sauske geeft in de topic duidelijk aan dat er verbouwingen op til zijn, dat is in antwoord daarop.
Een pul aandoen is inderdaad een prima (korte termijn) tip, zeker in het huidige tussenseizoen.

Het rendement van wartepompen kan inzakken tot dat van een elektrisch vuurtje bij -15°C klopt maar :
dat is, op dat moment, nog altijd evenveel als de andere elektrische altenatieven die hij voorstelde
heb je al eens gehoord van 'Global Warming' Joe ? De vorstdagen (dagen dat het 24u onder de nul blijft) worden eerder zeldzaam. Uiteraard kan het 's nachts nog eens vriezen, maar overdag is dat toch, meer en meer, een zeldzaamheid aan het worden (en 's nachts heb je je verwarming meestal niet nodig)

Als er iets van de port gerukt lijkt, is het deze uitspraak : "Gas is de meest logische/eenvoudige vervanger" . We moeten af van het verbranden van koolwaterstoffen, als Rusland dat niet gaat forceren zal onze regering dat wel doen.
Laatst gewijzigd door ahrand op 25 mar 2022, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Goed kijken of er gas in de straat ligt. Is dat niet het geval, dan worden warmtepompen nog interessanter.
Zij het niet dat daar goede isolatie van woning voor vereist is. Misschien nu investeren met meer tegemoetkomingen, nu even hoog verbruik hebben, maar na jullie grondige renovatie kunnen jullie dan de vruchten plukken?

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... warmtepomp

Hier kan je de tabel zien, die bij afwezigheid van een aardgasnet heel interessant blijken te zijn.
Pelletketel heeft ook recht op premies dacht ik, maar vind de details niet terug op de Vlaamse overheidswebsite.
Zelf zou ik opkijken tegen de logistiek van een pelletketel, telkens bijvullen of heel veel oppervlakte opofferen voor een hopper. Wel het voordeel dat een pelletketel geschikt is om te verwarmen op hoge EN lage temperatuur.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Moeilijke oefening tegenwoordig.

- Mazout? Een nieuwe ketel is een 'no go' geworden.
- Gas? Prima als het aan je stoeprand passeert, maar op lange duur stel ik me wel vragen met de huidige toestand in de wereld.
- Elektriciteit? Wat ook gekozen word, het kost je heel wat extra's aan het isoleren van een oudere woning hiervoor.

En wat blijft er over als een comfortabele manier om ons te verwarmen zonder omkijken ernaar?

Men maakt nu al plannen om ons te beroven met hun capaciteitstarief omdat de nuts voorzieningen de piek niet kunnen dragen.
En stel ik mij vragen met elektriciteit, zonnepanelen en molens. Die leveren wat nodig is als de klimatologische omstandigheden optimaal zijn, en die zijn het meestal niet wanneer wij het echt nodig hebben.
Uiteindelijk zie ik ook het plaatje gas verzanden zoals mazout, de groene long weet je.

Als je de woning ooit volledig gaat renoveren, maar deze planning momenteel nog 'on hold' staat, begrijp ik absoluut dat je geen definitieve keuze wil maken. Het zou verloren geld kunnen zijn.
Dus zou ik nu kiezen voor een goedkoop gas wandketeltje om je nog enkele jaren van warmte te voorzien met je bestaande radiatoren, of een pelletkachel.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als het dak vernieuwd moet worden, is PV wel mogelijk (om de verbruikskosten van de airco/verwarming mee te helpen drukken), maar je zal bijkomende overhead hebben als het dak aangepakt wordt: PV's eraf en PV's er terug op.
Aan de huidige elektriciteitsprijzen lukt dat nog wel, maar de turbulentie op de internationale markten toont aan dat het niet zeker is dat dit niveau aangehouden blijft (het kan morgen fors dalen, of net nog zotter worden).

Opnieuw met de disclaimer "aan de huidige prijzen", maar een houtkachel is misschien ook te overwegen?
Een pelletketel (CV) kost €15K, een houtkachel €2-6K. En ondanks de prijsstijging van hout, is het per kWh maar een fractie gestegen in vgl met elektriciteit, gas of mazout.
Houtkachel in de leefruimte (aangenomen dat keuken en living "aan elkaar hangen") en elektrische vuurtjes (€200/stuk) of airco (€2K/stuk) in de slaapkamers?

Misschien kan je aan een glashandel eens vragen hoeveel het kost (en of het kan) om dubbele beglazing in de huidige profielen te plaatsen? Een nieuwe glasplaat is niet zo duur.
Opnieuw: aan de huidige gas/mazoutprijzen kan je véél kosten maken om de warmte binnen te houden.

Aan de huidige gasprijzen (spotprijs TTF €130/MWh) betaalt een modaal gezin (23.000kWh) €3200 per jaar aan gas.
Dan kan je al eens wat geld uitgeven om het verbruik te proberen minderen.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Misschien eens een 2de mening vragen (een andere technieker) om dat oude beestje levend te houden tot je verbouwt? - 't is te zot om nu veel geld te geven aan iets nieuws als je binnen 2 jaar alles stript.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Een deftig advies weet ik niet. Hou wel mee in rekening, dat de inflatie oploopt
Elke uitgave die je uitstelt, kost volgend jaar 10% meer, als het niet hoger is.

Heb je al wat spaargeld, anticipeer als het kan
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Global warming is mij wel bekend ja. Realisme ook.

In alles wat met verwarming en energie te maken heeft, denken we nog te veel 'wat werkt is nog goed', maar als je systeem het begeeft, heb je niet de tijd om je te orienteren in de desbetreffende markt want zonder warm water of verwarming kunnen we zelden lang.

En ja de vorstdagen minderen, dat klopt, maar de optimale COP van een warmtepomp is ook geen realiteit voor een gans jaar.

De keuze is niet eenvoudig op dit moment, ze was het de afgelopen jaren ook al niet.

Het effect van isoleren is groot, dat klopt maar de grootte van de werken is dat ook, zeker vergeleken met het vervangen van een CV ketel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Om het nog te verduidelijken & te herkauwen:

* Mazoutverbruik is +/- 3500l/jaar (foutje hierboven). Wat voorheen neerkwam op een goeie 2300 EUR/jaar (1x aanvullen in zomer). Aan de huidige prijzen is dat al bijna x2 geworden.
* PV's op het huidige dak (Oude leien) is ons zeer sterk afgeraden, de interne structuur is ook niet echt sterk genoeg verdenkt men
* Gas is er in de straat, maar om het binnen te krijgen moeten er graafwerken gebeuren

Mijn situatie:
* Investeringen zijn financieel gezien geen probleem, maar geld weggooien vind niemand leuk.
* Slaapkamers en badkamers hebben zeker verwarming nodig, want 17° vinden de kinderen te koud (en dat is de max. temp zonder verwarming).
* Ik moet 2j kunnen overbruggen (budgettaire impact)

Mijn opties (eigen opzoeking + synthese hierboven)
1. Mazoutketel vervangen met een 2dehands type ==> Kostprijs +/- 4k EUR , +5k EUR/jaar verwarmingskosten) ==> Budgettaire impact +/- 15k EUR
2. Pelletkachel in Living/Keuken + Airco in slaapkamers + Infraroodpaneel badkamer ==> Kostprijs +/- 12k EUR (+500 EUR pellets + 500 EUR ? elek/jaar) ==> Budgettaire impact +/- 15k EUR
3. Aardgas ketel ==> Kostprijs +/- 6k EUR (aansluiting 2k + 4k ketel+install) + kostprijs gas = mazout ? ==> budgettaire impact boven de 15k EUR ?

Isoleren zie ik niet direct als een optie omdat het een weggegooide kost is gezien de geplande verbouwingen (indeling/groottes) én het niet direct positieve invloed gaat hebben op de budgettaire impact volgens mij.

Mij lijkt optie 2 op dit moment de interessantste. Een pelletkachel behoud waarde (zowel persoonlijk als verkoopstechnisch), Airco kan verplaatst worden én biedt extra comfort in de warme zomermaanden. Mazout is optie 2, maar is in principe ook weggegooid geld. Gas lijkt me dom ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

heel erg vaak doen die mannen die onderhoud doen aan een mazoutketel het onderhoud "snel snel". Een goed onderhoud wil zeggen het spel letterlijk helemaal opengooien en ALLE roet uit de ketel losmaken en verwijderen. Dit zowel in de ketel als de afvoerbuizen naar de schouw. De schouw ook degelijk laten reinigen (best van boven naar beneden), als de schoorsteenveger het dak niet op durft / wilt zeker kijken dat de borstel effectief uit uw schouw komt om half werk uit te sluiten. Daarna zou iedere ketel perfect afgesteld moeten kunnen worden.

Wat betreft de storing: ik neem aan dat die op de brander is en niet op de ketel? Weet je welke storing het is? het kan iets eenvoudig zijn (verstropping in de aanvoerleiding voor de mazout bijvoorbeeld of de ontsteking die niet meer werkt). Stel deze vragen aan en goede chauffagist die bereid is echt werk te leveren en niet zomaar blindelings de brander en/of ketel te vervangen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Een artikel in de kwaliteitskrant Het Laatste Nieuws had het eind vorig jaar (dus nog voor de inval in Oekraïne maar wel al in een tijd met oplopende energieprijzen) hier een artikel over: Verbod op nieuwe stookolieketels vanaf 2022: wat moet je doen wanneer je ketel het plots begeeft?.
Als er gas ligt in de straat en misschien ook al binnen, dan zou dat mijn eerste optie zijn (ondanks de beduidend hogere gasprijzen).
Het eerste van renovatie die ik hier thuis gedaan heb, is de bestaande gasketel vervangen door een nieuwe condenserende. Dat scheelde een heel stuk in de energiefactuur (toen al).

@TS: is €4k voor de gasketel en de installatie niet behoorlijk aan de prijs? Mijn inschatting is dat een mazoutketel vervangen door een gasketel het minst impact heeft op de bestaande installatie (maar ik ben dan ook geen loodgieter/chauffagist).
Computer(k)nul
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Hoeveel mazout zit nog in je tank? Hoe groot is je tank?
Als je pakweg nog een half jaar verder kan dan is het een no brainer denk ik.
Om twee jaar te overbruggen …
Huidige mazoutketel oplappen eventueel enkel de brander zelf laten vervangen.

Ik zou me veel geruster voelen met een gevulde mazouttank en brander vandaag de dag.
Morgen kan het gas en de elektriciteit ineens “op” zijn.
Tank vullen als de prijs terug normaal is en weeral een dik jaar gerust.
Matomatisch
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Mijn ouders hebben eind vorig jaar een nieuwe stookolieketel laten plaatsen. Dus je kan ze nog wel vinden. Is een hoogrendementsketel(dus zeker zuiniger dan oude ketel) en is niet veel groter dan een gasketel tegenwoordig. Qua geluid is de nieuwe ketel wel luider dan de oude ketel.

Misschien toch het overwegen waard?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

eind vorig jaar mocht dat nog, nu niet meer.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Sasuke schreef:Pelletkachel in Living/Keuken + Airco in slaapkamers + Infraroodpaneel badkamer ==> Kostprijs +/- 12k EUR (+500 EUR pellets + 500 EUR ? elek/jaar) ==> Budgettaire impact +/- 15k EUR
Er zijn ook pelletkachels die met CV werken, dan kan je je ketel misschien vervangen door een pelletkachel en zo het hele huis verwarmen voor die paar jaar ipv verschillende technieken samenplakken.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Had ik reeds aangehaald in de openingspost hé ... kostprijs 15k EUR ... :o
kiwivogel schreef:heel erg vaak doen die mannen die onderhoud doen aan een mazoutketel het onderhoud "snel snel". Een goed onderhoud wil zeggen het spel letterlijk helemaal opengooien en ALLE roet uit de ketel losmaken en verwijderen. Dit zowel in de ketel als de afvoerbuizen naar de schouw. De schouw ook degelijk laten reinigen (best van boven naar beneden), als de schoorsteenveger het dak niet op durft / wilt zeker kijken dat de borstel effectief uit uw schouw komt om half werk uit te sluiten. Daarna zou iedere ketel perfect afgesteld moeten kunnen worden.
In onze onderhoudsman heb ik echt wel vertrouwen. Die heeft de vorige keer bijna 4u gespendeerd, en inderdaad ALLES wordt correct proper gemaakt (met de borsteltjes tussen de elementen e.d.). Schouw wordt ook elk jaar gereinigd langs beide kanten. De storing is al verholpen door mezelf, ik heb nog wel enkele maanden mazout ... maar ik wil het niet meer blijven onderhouden (ketel is ook al bijna 50j !!! oud hé)

Wat betreft mazout bestellen ... ik heb er geen goed oog in dat die nog terug gaat dalen naar het oude niveau omdat de stookolie prijs vasthangt aan de gasprijs (onozele regeling). ALS die wel terugvalt ... dan is Stookolie de goedkoopste oplossing van allemaal ... en dat wil de politiek niet, dus dat gaat niet gebeuren denk ik.

Decisions ... decisions ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

Sasuke schreef: ik heb nog wel enkele maanden mazout ... maar ik wil het niet meer blijven onderhouden (ketel is ook al bijna 50j !!! oud hé)
Decisions ... decisions ...
Zo is het bij mijn ouders ook (plots) gestopt. Hun mazout CV werkte al maanden niet meer fatsoenlijk, uiteindelijk kwam de conclusie : "teveel water bij in de stookolie." Verplicht een mazouttank (ook 50jaar geleden ingegraven, enkelwandig) inspectie laten doen voor confirmiteit : afgekeurd wegens lek... Een nieuwe laten steken of herstellen was onzinnig, dus plots gedaan met mazout. Het is normaal dat die na 50j beginnen lekken :roll:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... n-of-niet/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:ik heb er geen goed oog in dat die nog terug gaat dalen naar het oude niveau omdat de stookolie prijs vasthangt aan de gasprijs (onozele regeling).
De mazoutprijs is niet gekoppeld aan de gasprijs, wel aan de olieprijs.
Dat zag je recent ook: de internationale gasprijs (TTF) is stijgende sinds 2021 Q3/Q4, maar de mazout bleef op hetzelfde niveau.
Pas sinds de olieprijs stijgt, gaat de mazoutprijs omhoog.
ALS die wel terugvalt ... dan is Stookolie de goedkoopste oplossing van allemaal ... en dat wil de politiek niet, dus dat gaat niet gebeuren denk ik.
Aan de olieprijs kan geen enkele regering iets doen, aan de accijnzen wel. Weinig kans dat de accijnzen op mazout gaan dalen.
Maar als morgen "Brent Crude" terug op $40/vat staat, tuimelt de mazoutprijs mee naar beneden. En dat gaat de regering niet tegenhouden (met bv cliquet-systemen)

Met pellets en hout heb je dat niet of veel minder.
Ik heb een houtvoorraad voor 4-5 winters en hout is echt niet x10 gegaan (zoals gas), x3 gegaan (zoals olie), of zelfs niet +50-80% (zoals diesel).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Sasuke schreef:Had ik reeds aangehaald in de openingspost hé ... kostprijs 15k EUR ... :o
My bad, ik dacht dat het daar ook over die mix ging.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Gezien de storing verholpen is zou ik even afwachten of de storing wegblijft, indien wel zou ik toch eerst kijken naar de isolatie. Het beste voor de portefeuille als voor het milieu is minder energie verbruiiken, maakt niet uit of het mazout, elektrisch, gas, pellets, ... is.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef:
Wat betreft mazout bestellen ... ik heb er geen goed oog in dat die nog terug gaat dalen naar het oude niveau omdat de stookolie prijs vasthangt aan de gasprijs (onozele regeling). ALS die wel terugvalt ... dan is Stookolie de goedkoopste oplossing van allemaal ... en dat wil de politiek niet, dus dat gaat niet gebeuren denk ik.

Decisions ... decisions ...
Mazoutprijs hangt totaal niet af van de gasprijs.
Elektriciteitsprijzen hangen af van de gasprijs.
Vergeet niet dat bijna gans Wallonië met mazout verwarmt.
De politiek zal dus geen strobreed in de weg leggen qua mazoutprijs …
Walen en extra betalen dat gaat niet samen :lol:
Remember dat ze geen verlaging van de gasfactuur hebben ingevoerd omdat Wallonië dat met mazout stookt daar niets aan had …
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Aha .. ik wist dat die ergens aan gekoppeld was en legde de link met gas omdat die zo gestegen was :-)

Isoleren is voor mij geen valabele optie … dat brengt me enkel naar minder verbruik, maar lost mijn probleem met de 50j stookinstallatie niet op. Ik ga die ook niet nog 2j in leven proberen te houden, want dat doen we nu al enkele jaren zo :-) daarnaast heeft het weinig zin imho om nu muren en ramen te isoleren die binnen 2 jaar afgebroken gaan worden

Persoonlijk zie ik het wil zitten om pelletkachel + airco + … te doen omdat dat de enige optie is die nu kan zonder impact of minimale impact op de verbouwingen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dappere beslissing…

Als het nog voor enkele jaren is, en als je dan grondig verbouwd naar BEN dan moet je toch overschakelen naar warmtepomp en massaal veel pv panelen
Pellet kachel en airco is dan overbodig.

De mazoutbrander is tegen die tijd zijn gewicht in goud waard op tweedehands … :angel:
Ik deed hem met de huidige volatiele situatie voor geen geld ter wereld weg. :lol:

Een paar duizend liter reserve mazout energie is de beste verzekering om van niets of niemand afhankelijk te zijn als de gaslevering stokt en de afschakelplannen voor elektriciteit weer opduiken.

Dieselgeneratortje eraan en gaan.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zie niet echt in hoe je een beter oplossing gaat vinden dan die stookolieketel nog 2 jaar in leven proberen te houden, gezien je op heel korte termijn heel belangrijke veranderingen gaat doen aan je huis. Op die 2 jaar ga je belangrijke investeringen nooit terugverdienen.

Wat misschien wel een optie is, is om een cassette te steken in je living om met hout te kunnen bijverwarmen indien je daar vandaag al een schouw hebt. Dan heb je een noodoplossing die je in de toekomst ook gaat kunnen gebruiken want zo'n cassette als bijverwarming is gezellig en goedkoop.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Met de huidige prijzen is stookolie ook al direct 10k voor 2 jaar hé ... als ik dat vergelijk met 1000 EUR voor 2j pellets ... dan is er wel wat budget. Mijn dieselauto kreeg ik ook nergens meer kwijt :)

Ga er wel nog enkele nachtjes over slapen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

We moeten af van het verbranden van koolwaterstoffen,
Fossiele koolwaterstoffen*


Eerlijk gezegd zie ikzelf wel toekomst om de bestaande infrastructuur in te zetten om koolwaterstoffen te verdelen gemaakt met overproductie van groene stroom.


Ik zou beginnen met eens een warmtecamera te huren. Kost niets en weet je waar de warmteverliezen zitten. Misschien kan je met beperkte middelen uw mazoutverbruik al minderen.

Verder zou ik de mazoutbrander in werking houden als het maar 2 jaar is.

Kan je niet anders zou ik of een goedkope gasketel nemen, het gas blijft niet Zooo duur. 60% van Vlaanderen zit op gas en het gros van de huizen heeft EPC > C...
Zo'n doorstromer gasketel gebruik je ook voor warmwater en kan je na de verbouwing eventueel behouden. Warmwater via gas is echt niet duur.

Wil je dat niet zal het een lucht lucht warmtepomp, of beter gekend als een airco worden. Eventueel in combinatie met een hele kleine zonnepaneel installatie om het sluimerverbruik te dekken en dus een deel van uw jaarfactuur te verlagen.

Trek je jezelf weinig van milieu, buren en comfort aan, een goedkope 2dehands kachel en hout.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Als het voor 1 a 2j is, en je hebt een schouw, een kolenvuur.
snel en goedkoop.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Sasuke schreef: 3. Aardgas ketel ==> Kostprijs +/- 6k EUR (aansluiting 2k + 4k ketel+install) + kostprijs gas = mazout ? ==> budgettaire impact boven de 15k EUR ?
Ik ben zelf aan het overwegen om in een ouder huis de stookolieketel te laten vervangen door gas. Huis beschikt wel al over dubbel glas en volledige dakisoloatie. Is dat prijs voor jouw aardasinstallatie niet heel veel? Een aansluiting kost blijkbaar 250 EUR maar je moet wel zelf een sleuf delven (in mijn geval 5tal meter). Mijn loodgieter sprak van een 2500 EUR voor de ketel. Er komt natuurlijk wel een beetje werk (buiten doorslijpen, mazoubrander weg en piping richting aardgasketel voorzien) bij en een aanpassing van de schoorsteen (buis erin +- 500EUR). Er bestaan trouwens ook hybride systemen tegenwoordig voor renovatie waarbij de bestaande radiatoren blijven hangen. Dat is een combinatie warmtepomp/aardgas. Aardgas gebruikt hij enkel als het echt heel koud is.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Aansluiting is in mij geval 1249 EUR zonder graafwerken … en ketel is met alles er ik ben kosten. Maar het is een budgettaire berekening hè, dus iets teveel dan de realiteit.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Je zou kunnen overwegen om enkele pelletkachels te zetten of een pelletkachel die enkele ruimtes kan bedienen zoals die van piazetta die zijn nóóit verloren. Die kan 2 ruimtes verwarmen maar als je wat creatief met de buizen omspringt kunnen dat er 3 worden. Het verhaal rond de gas zou ik toch niet zomaar opbergen. Als je nu een cv installatie zet kan je die gewoon blijven gebruiken na je renovatie. Wat je dan gaat kunnen doen is de temp van de cv omlaag halen of vloerverwarming leggen.. Het enige wat je het dan kost is de radiatoren.
Ik hoor het hier allemaal graag roepen over warmtepompen maar de investering die 10-15k hoger ligt voor je die terug verdiend hebt.. Dan mag je nog 3k jaarlijks betalen voor gas, elektriciteit is ook niet gratis en het capaciteitstarief zal het alleen maar duurder maken.. Dus stel je voor dat hiep hiep hoera je energiekost gas vs elektriciteit met 1000e per jaar zou dalen dan heb je nog 15j nodig.. En reken niet op zonnepanelen want die elektriciteit voor uw warmtepomp heb je nodig id winter wanneer je dus bijna geen opbrengst hebt..daarnaast moet je die dan ook afschrijven en niemand weet wat het capaciteitstarief gaat brengen, volgens vreg zal voor 40% vd bevolking de rekening meer dan 10% opslaan, de overige 60% gaat max 10% meer moeten betalen.
Ik heb hier de combo gas en pelletkachel, half open woonkamer op noorden gericht, ik verbruik per jaar voor 750e aan pellets en 300euro aan gas, hier zit mijn ww mee in maar ik heb wel een zonneboiler staan die mijn ww verzorgd vanaf april tem september - oktober...en mijn huis is redelijk geïsoleerd..
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Is het geen optie om je verbouwing te vervroegen en eventueel met een overbruggingskrediet te werken.
Gezien je huidige woonlening bijna ten einde is zie ik niet echt een probleem naar waarborgen.
Intresten zijn stijgende en bouwmaterialen worden ook alleen maar duurder.

De prijs van pellets is ook een markt van vraag en aanbod. Blijkbaar is er een rush op pelletkachels. De vraag naar pellets zal dus nog stijgen. Op dit moment is de prijs van pellets al aardig gestegen en is er redelijke schaarste.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Verbouwing vervroegen … dan duurt het nog altijd een jaar (minimaal) of langer hè. :-) En moeten nog de architect zoeken e.d. Want de huidige woning moet blijkbaar nog geregulariseerd worden ok :-)

Ik ga eens horen of er nog een installateur is die een 2de hands stookolieketel wil plaatsen en ga ook eens horen naar gas. Woonruimte waren we al langer aan het denken om een pelletkachel te plaatsen, dus zo kunnen we het verbruikende controle houden voor gas/mazout. Gas heeft als voordeel dat het geen lawaai maakt (tov de brander/ketel nu) .

Ik ga eens beginnen met wat offertes te vragen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Het lijkt me zeker een goed idee om nu al te beginnen met een architect. De wachttijden in de bouw zijn enorm. Er is zowel materiaalgebrek als een tekort aan arbeidskrachten. Zelfs sleutel op de deur firma's komen in de problemen om hun opleveringstermijnen te respecteren. Als één schakel hapert kan dit enorme gevolgen hebben op je hele project.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

StarWing schreef:Als het voor 1 a 2j is, en je hebt een schouw, een kolenvuur.
snel en goedkoop.
En een kooitje met een kanarie in de woonkamer, veel veiliger/sneller dan een rookdetector. :banana:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

De kanarie gaat daar niet mee akkoord zijn. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”