De overgang naar MacOS

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik zit te twijfelen of ik niet zou overstappen naar een Mac/Apple. De overgang van Android naar iOS heb ik al gemaakt en die ging eigenlijk zeer goed.
Na wat proberen met Linux distro’s eigenlijk tot dezelfde conclusie gekomen als met custom roms op android, het werkt, soms ook niet en het blijft spannend bij updates.
De richting die Apple uitgaat de laatste tijd spreekt me wel aan (hardware, principes, software misschien ook wel).
Maar… ik vroeg me af hoe groot de drempel is om van Windows over te stappen naar MacOS. Kan iemand zijn ervaring delen? Mensen die het geprobeerd hebben maar teruggekeerd zijn en waarom?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb meermaals met mac's gewerkt bij opleiding fotografie en telkens is het toch zoeken naar soms de meest banale dingen. Als je het kent is het echter kinderspel en vaak veel logischer dan windows/PC. Je zal echter vaak vloeken in het begin.

Zelf werk ik nog met PC vooral omdat de software beter te "vinden" is en er minder controle is door Apple, ook al zit ik voor de rest (gsm, watch en tablet) op iOS.

Het is ook niet de goedkoopste optie maar dat hangt af van uw eigen budget.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

'k Ben persoonlijk van Windows-> Linux -> MacOs gegaan.

Hoe groot de drempel is hangt volledig af van je verwachtingen.
Persoonlijk heb ik in combinatie met https://brew.sh/ een goed Desktop Systeem in combinatie met goeie unix command-line tools voor development.
Waarbij alles mooi synct tussen je verschillende apparaten.
De weinige betaalde software(JetBrains, 1Password) die ik gebruik is multiplatform.
Afhankelijk van wat je gebruikt zal je alternatieven moeten vinden.

Waar je rekening mee moet houden:
Als je wil gamen, moet je geen Mac kopen(of er nog iets naast hebben).
Tenzij je een oude IntelMac koopt, zal je ook geen WindowsVM meer kunnen gebruiken(tenzij via omwegen een WindowsARM draaien of via Qemu supertraag X86Windows draaien).
Apple heeft zijn eigen Office-pakket maar das absoluut niet op het niveau van Google Docs of MS Office
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik ben nu een 5tal jaar overgestapt van Windows/Linux naar MacOS en ja de eerste week is het enorm wennen. Was ook niet moeilijk na 20 jaar Windows/Linux. Ik heb pas als laatste de iPhone overstap gemaakt, maar eerlijk... De iPhone maakt het net meer de moeite. Vermits je al een iPhone hebt, zit dat al goed. En ja, alles werkt eigenlijk heel simpel zonder moeite te moeten doen. Maar dit heeft natuurlijk als nadeel dat echte tweakers hier wat vaster zitten, die zullen nooit tevreden zijn als ze niet elke mini-instelling kunnen aanpassen. Dat is natuurlijk niet het doelpubliek van de Mac.

Mijn punt is: je weet gewoon dat het OS iets anders in elkaar zit en dat de mens een gewoontebeest is, maar geef toe 1 week aanpassingsverschijnselen na al die jaren is gewoon weinig...
Dizzy schreef:Het is ook niet de goedkoopste optie maar dat hangt af van uw eigen budget.
De aankoop is niet de goedkoopste optie, alhoewel het verschil nu ook weer niet zo gek veel verschilt (meestal rond de 200€ voor vergelijkbare kwaliteitsconsumenten pc's). Maar op lange termijn vind ik het gewoon goedkoper omdat de Macs echt langer meegaan. Vroeger kon ik nooit langer dan 4 jaar met een pc doen (en dan nog met de nodige re-installs). Nu is mijn Mac na 5 jaar nog zoals nieuw... Ok ik heb vorig jaar de Mac Mini moeten vervangen nadat ze hier de kabel afgetrokken hadden en daardoor de Mac kapot was, maar die Mac Mini met de M1 chip is echt ongelofelijk qua performance en vooral... nog nooit de fan horen draaien...


Nu nog even ter aanvulling: ik gebruik zelf Safari niet meer sinds een maand. Sommige websites hebben moeilijkheden met Safari. Ik gebruik nu Opera en ik ben daar zeer tevreden van op de Mac. Ik heb ook Whatsapp, Telegram, Messenger, Instagram en Twitter ingesteld die allemaal in de browser rechtstreeks aan te klikken zijn. Voor mij persoonlijk superhandige functie, maar voor anderen vermoedelijk overkill :-D
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Mijn ervaring:

Zeer lang DOS/Windows gebruiker, dan overstap gedaan naar Linux, dan MacOS, dan terug naar Linux/Windows.

Ervaringen:
* in het begin vond ik het fantastisch, maar na verloop meer en meer ergelijkheden aan hoe gesloten het OS eigenlijk is
* voor de minste basis dingen moet je apps installeren...
* Apple beslist vaak hoe je dingen moet doen, je hebt zeer weinig mogelijkheden om er vanaf te wijken
* voor veel 3rd party apps die je kan vinden van indie developers moet je stukken van de security (gatekeepr?) uitschakelen of je krijgt ze niet geinstalleerd (notarizing)
* basis hardware zaken zijn gewoon niet supported in macos - de hardware kan het, maar de software niet...

Ik merkte dat ik meer en meer 3rd party tools, en opensource apps begon te installeren, dus zag ik echt de meerwaarde van het OS niet.
Momenteel hebben ze een voordeel met hun M1 chips en zou dit een mogelijk iets zijn om de hardware te kopen, maar voor het OS zou ik het zeker niet meer doen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Uiteindelijk is het 'maar' een OS.
Mijn drempels zijn de prijs, het niet beschikbaar zijn van een klassieke desktop waar je zelf onderdelen kan veranderen/upgraden, en vooral het niet beschikbaar zijn van de programma's die ik nodig heb voor macOS.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Paar maand terug de overstap gemaakt, met Mini is dat nog betaalbaar. Nu sparen (lang) voor studio is waarschijnlijk de duidelijkste conclusie... De rest is weer lezen op eigen risico...

Voor 2 monitors dock nodig (DP via tb dock, andere via hdmi, mini probleem en blijkbaar niet bij de rest. Volgende mini's waarschijnlijk meer poorten als je nog kan wachten, het zou voor ergens dit jaar zijn... maar blijven geruchten).
ZBrush (nog) niet native, op mijn niveau niet dikwijls een echt probleem maar voelbaar. Hopen dat er iets positiefs uit de overname komt (maar vrees dat dat gaat komen bij subscription licentie...).
C4D (M1 native) je merkt soms toch de 16G limiet, soms refresh problemen. Werkt wel vlot, rendering mis je wel cpu power (geen redshift, cpu render) maar voor mij niet zo kritiek. (ftr 16G minimum als je dit wil proberen, weet niet of er echt naar gekeken wordt)
Blender recentste versie nog niet geprobeerd maar zou hard verbeterd zijn (zelf geen problemen ondervonden maar ben hier niet echt thuis), Apple intussen zelf contributor.
Affinity wacht ik tot korting, daar niet het genot van 1 licentie voor de twee. Scrivener ook al 3 licenties (ipados/windows/macos) maar dat is geen fortuin en levensnoodzakelijk.
Over het algemeen zelfde indruk, interactief en gewoon gebruik ok. Zeker veel stiller, toch zolang TB dock (owc pro, berucht probleem) zijn manieren houdt.
Spel dat ik nog af en toe is WoW, ook daar is de PC (3900+2070S) te verkiezen. Is speelbaar, met kleinere resolutie zal het ook wel beter gaan dus voor casual ook wel doenbaar (mini m1 geen externe gpu support).
Enige echte en onverwachte hw issue was 3Dconnexion muis (fw update nodig, heel ambetant als die update enkel op mac werkt en je een werkende muis nodig hebt om hem te installeren :lol: )
Voor 10gbit fout gekozen voor OWC TB Pro dock, daar wel rekening houden met lawaai. Afzonderlijke TB->sfp+ duurder dan de hele dock maar toch te verkiezen (voor meer poorten op zich is tb pro niet de betere keuze maar enige met 10g die ik tegen kwam). Lawaai niet overdreven en is zeker geen goedkope fluitende fan maar het breekt het voordeel van de M1 stilte. Vanaf er wat muziek op staat is het (helaas bijna) niet meer hoorbaar.

Mis vooral kleinere standaard pc gewoontes (oa voor mediamonkey nog steeds geen alternatief gevonden). Flac's worden nu ook omgezet naar apple lossless. Over het OS zelf maak ik me weinig zorgen, zolang het niet in de weg staat of op zenuwen werkt is dat tegenwoordig voor mij al ok. Soms wel moeite met om te schakelen naar 'the apple way' zoals het encoderen naar apple.

PC be toetsenbord via kvm... niet aan te raden maar het werkt wel. Sinds lager onderwijs getraind op azerty dus zal eerder naar fr moeten overgaan (als ik die stap ooit maak). Be bestaat bij apple blijkbaar niet :| Ook weer een 'the apple way' oplossing maar wordt precies flexibeler met de leeftijd... (toch wat computers betreft :oops: )

Het grootste verschil en voordeel is wel de integratie met de andere apple toestellen (iphone/ipad/itv (nu ja)), moet nu opletten als ik tegen pc spreek en al mensen geschrokken dat ik opneem als ze bellen (haat phones, moeten zelfs niet smart zijn, iphone belangrijkste functie is 'te duur om naar collega te gooien', de huidigen geloven zelfs niet dat ik dat ooit zou doen :angel: ).. Dat werkt gewoon en is verrassend verslavend. Als apple watch niet zo verschrikkelijk lelijk was zou ik die ook nog toevoegen...

Ook groot pluspunt met iphone/ipad: itunes niet nodig... dat op zich is de kostprijs van een mini bijna waard :lol:
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Ik ben niet echt overgestapt, maar als laptop gebruiken we nu al sinds najaar 2016 een macbook Air, sinds februari 2021 vervangen door een macbook air met m1 chip.

Daarnaast nog zelf gebouwde Windows PC.

Grootste hinderpaal voor mij om over te stappen naar MacOs, zijn de zeer beperkte mogelijkheden tot gamen en het ontbreken van MS Access. Dat laatste wordt op erg lange termijn opgelost door over te stappen naar een ander office pakket, maar gamen blijft een belangrijke.


Dit gezegd zijnde, is vrouwlief wel fan en ikzelf ook, zolang ik niet aan 't gamen ben. Ik gebruik DOS/Windows al sinds 3.11, en was enthousiast over 3.11, 98, xp sp2, vista sp1 en 7, maar sinds windows 8 tolereer ik het OS eerder bij gebrek aan beter ivm. gaming.

Ik raad iedereen macOS aan die Access en gamen niet belangrijk vindt. Maar met de opmerking dat je rekening moet houden met de prijs.
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

tien schreef: PC be toetsenbord via kvm... niet aan te raden maar het werkt wel. Sinds lager onderwijs getraind op azerty dus zal eerder naar fr moeten overgaan (als ik die stap ooit maak). Be bestaat bij apple blijkbaar niet :| Ook weer een 'the apple way' oplossing maar wordt precies flexibeler met de leeftijd... (toch wat computers betreft :oops: )
Je hebt bij Apple toch een belgisch azerty toetsenbord? Is dat niet goed?
https://support.apple.com/nl-be/HT201794
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.
Ik ben zelf eens door mijn vandaag af en toe gebruikte software gegaan en merk dat alles wel voor Mac beschikbaar is of er een goed alternatief is. Dat zit dus wel goed.
Wat me wat tegen viel was 3th party hardware support. Ik dacht een PCIe TB Dock te kopen en daar mijn huidige Intel X520 10Gb netwerkkaart in te steken en te gebruiken… (dat was goedkoper dan een nieuwe TB3 10Gb SFP+ adapter), maar helaas zal dat niet plug en play zijn blijkbaar. Er is zelfs sprake van flashen van de netwerkkaart etc. Om nog maar te zwijgen over support van de drivers onder M1…
Nu, dat is niet blocking, maar ik had gehoopt dat het zou werken (naast de eventuele 10Gb poort van de Mac zelf), zodoende één interface via jumboframes te gebruiken met een directe link naar de NAS (dat geeft nu onder Windows toch een duidelijke prestatiewinst).

Gamen doe ik erg weinig en meestal oude titels.

Persoonlijk was ik in de markt voor een Mac Mini met M1 Pro met meer interfaces en <2000€, maar helaas die bracht Apple niet uit. Dus ben ik nu aan het kijken naar de Studio.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

tien schreef:Paar maand terug de overstap gemaakt, met Mini is dat nog betaalbaar. Nu sparen (lang) voor studio is waarschijnlijk de duidelijkste conclusie... De rest is weer lezen op eigen risico...
Hangt van je gebruik af, maar die M1 chip is voor de meesten al overkill te noemen. Zo'n MacStudio is echt wel voor professioneel grafisch gebruik bedoeld.
tien schreef:Mis vooral kleinere standaard pc gewoontes (oa voor mediamonkey nog steeds geen alternatief gevonden).
Gebruik gewoon de muziek app op de Mac. Ik gebruik hem ook (terug) sinds ik op de Mac werk, op Windows was iTunes een draak van een programma geworden.

tien schreef:Het grootste verschil en voordeel is wel de integratie met de andere apple toestellen (iphone/ipad/itv (nu ja)), moet nu opletten als ik tegen pc spreek en al mensen geschrokken dat ik opneem als ze bellen (haat phones, moeten zelfs niet smart zijn, iphone belangrijkste functie is 'te duur om naar collega te gooien', de huidigen geloven zelfs niet dat ik dat ooit zou doen :angel: ).. Dat werkt gewoon en is verrassend verslavend. Als apple watch niet zo verschrikkelijk lelijk was zou ik die ook nog toevoegen...

Ook groot pluspunt met iphone/ipad: itunes niet nodig... dat op zich is de kostprijs van een mini bijna waard :lol:
Ja het ganse ecosysteem is net wat het allemaal af maakt. Die Apple Watch is ook een mooie aanvulling om te betalen via Apple Pay of om zelfs zaken op de Mac te authoriseren of je Mac te ontwaken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik ben een WinTel consultant ... maar mijn daily driver is een Macbook Air M1. Waarom ? Eigenlijk puur voor de hardware/ecosysteem (iphone, watch, ipad ... iedereen thuis). Al mijn werkzaamheden zijn quasi 100% remote (Devolutions RDM for the win) en dan maakt mijn ClientOS niet uit. Mijn laptop werkt gewoon altijd, openklappen ...werken, dichtklappen, batterijduur, fanless ... snelheid, alles dik in orde.

Kanttekening ... op de M1 lopen sommige Office apps nog niet 100% lekker (maar das kwestie van tijd ... native support voor de M1). Ik heb voor 'demo's' nog wel een Windows 11 ARM VM (Parallels) draaien.

Ik zou evengoed morgen terug naar een windows laptop kunnen gaan, het maakt mij niet zo direct uit ... maar ik heb nog geen fanless laptop met zulke snelheid/specs gevonden :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

https://appleinsider.com/articles/21/01 ... ed-to-know

Ik begrijp zo’n vragen niet zo goed, je telefoon werkt toch ook helemaal anders dan je PC? De besturing van je microgolfoven toch ook verschillend dan die van je wasmachine? Je spreekt toch ook 2 talen? Fietsen & brommer/moto? I don’t get it :-)

Je kan heus wel met beide tezamen en door elkaar werken hoor, moeilijk is het niet :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Ook van plan van de overgang naar Mac te maken.
Waar ik vooral nog een oplossing voor aan het zoeken ben:
Heb momenteel 3x 24" (1920x1200) schermen.
De macbook air M1 spreekt mij enorm aan door de passieve koeling. Gewicht en afmetingen.

Default kan de air maar 1 extern scherm tenzij je usb adapters gebruikt.
Wat niet altijd even lekker loopt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik heb een M1 Air en heb een paar USB-C/Thunderbolt docks waarmee ik kan testen, maar dat zal voor binnen een paar weken zijn, grote projecten op 't werk :-(
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

selder schreef:Ik heb een M1 Air en heb een paar USB-C/Thunderbolt docks waarmee ik kan testen, maar dat zal voor binnen een paar weken zijn, grote projecten op 't werk :-(
Hier Satechi dock:
In combinatie met Air M1 rampzalig:
HDMI valt gewoon een paar seconden uit.
Stroom over de usb-c poort trekt het niet: er hangt nog een Belkin dock aan dus de tweede poort van de Air is bezet.
Dus stroom over usb-c in de Satechi dock, batterij plots van 100% naar 91% en lager terwijl de stroom gewoon in zit.
Meerdere externe schijven koppelen kan niet, ze disconnecten gewoon.
De externe webcam van Logitech (voor op extern scherm te zetten als Macbook in desktop modus) blijft disconnecten en reconnecten op de Satechi dock.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Dit is geen probleem van de Mac, maar wel met de dock
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Op internet is een hoop te vinden over Satechi problemen in combinatie met Macbook Pro, ook de oudere versies, zelfs de iMac's.
Probeer eens een ander merk.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Satechi :-(

Ik heb Belkin en OWC docks om te testen. Zal ze eens mee naar huis nemen en dan eens testen met een paar schermen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier staat ondertussen een Mac Studio en dat bevalt prima. Ik ben voor de studio gegaan omdat die voldoende IO heeft en ik geen zin had om de vele dock-hell verhalen in persoon te gaan beleven.
MacOS zelf werkt erg prettig en dynamisch. Natuurlijk zijn er wat rare dingetjes, maar die wennen wel. Tot op heden nog geen spijt van de overgang dus.
Wat werkt er (nog) niet (top):
- De studio gaat niet in sleep mode, maar komt er direct uit. Blijkbaar komt dit veel voor. Eens troubleshooten (Bluetooth etc.).
- Mijn Evoluent muis heeft geen drivers dus zit ik vast aan rare knopindelingen (op te lossen met third party tools, maar niet gratis).
- De SMB write speed via 10Gbe haalt max 270MB/s (eigenlijk veel meer maar valt stil waardoor gemiddelde laag uitvalt)… dit kan ook aan TrueNAS liggen en is natuurlijk niet slecht. Read is in ieder geval >1000MB/s iets wat mijn Windows machine dan weer niet kon, zelfs niet met Jumboframes.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

cadsite schreef:Uiteindelijk is het 'maar' een OS.
helemaal correct, zeker vanaf versie 10 vind ik Windows even goed en stabiel als Mac OS (dat was vroeger wel even anders...)

Ik gebruik privé alleen maar Apple-stuff, omwille van de besparing; mijn vorige iMac werd pas vervangen na 9 jaar - intussen had mijn broer al 2 keer zijn Windows-pc vernieuwd... :|
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat is ook allemaal relatief.
Als je evenveel geld geeft aan een PC als aan een mac ga je daar ook heel lang mee kunnen doen.

Ik heb thuis een PC gekocht voor ongeveer €1.100 (desktop). Ik heb de winkel gezegd dat ik liever kwaliteit koop dan elke 3 jaar een nieuwe.
Mijn vorige heb ik na 10 jaar vervangen.

Je ziet hetzelfde verhaal bij smartphones. Mensen vergelijken een instap samsung met een iphone en zeggen dan "zie je wel, dat kost meer, maar gaat ook langer mee". :roll:
sylvievankampen
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2022, 12:05

De overstap van Windows naar MacOS was in het begin moeizaam, maar als je het eenmaal onder de knie hebt wil je niet meer anders. Ben wel van mening wat ik hier een paar berichten terug las dat het prima te combineren is als in privé MacOS en op werk Windows.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”