Energieprijs berekening

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Misschien een domme vraag, maar hoe wordt de energieprijs bij jaarafrekening bepaald (bij variabel tarief)? Ik vermoed dat er een bepaalde algoritme moet zjn..

Bv je gebruikt 1000m3 gas, en prijs fluctueert tussen de maanden door:
* wordt prijs gebruikt wanneer je contract afgesloten hebt
* wordt prijs gebruikt bij moment van afrekening
* wordt een domme gemiddelde berekend
* wordt een gewogen gemiddelde berekend door maanden heen? (ik vermoed dat het dit is?)

En dan ook nog: wat als je zelf je verbruik doorgeeft: wordt daar enige rekening bij gehouden? En wat bij digitale meter?

Het zijn nogal veel vragen, maar ben gewoon enorm benieuwd of die informatie ergens is, ik kon geen duidelijke exacte informatie vinden eigenlijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De "gewogen" eenheidsprijs die gehanteerd wordt hangt natuurlijk af van 2 zaken:
  1. de prijs die gebruikt wordt voor een bepaalde periode.
  2. het verbruik dat ze schatten voor die periode
Wat de prijs betreft hangt dat af van je contract en van de leverancier.
Luminus bijvoorbeeld gebruikt kwartaalprijzen. De variable prijs wijzigt dus in januari, april, juli, oktober.

Het verbruik wordt bepaald aan de hand van een standard verbruiksprofiel.
Dat houdt rekening met de temperaturen etc ... en wordt bepaald door de netbeheerders.
Dat is voor alle energie leveranciers gelijk.

Jouw totale jaarverbruik wordt dus op die manier "verdeeld" naar "maandverbruiken" en vermenigvuldigd met de prijs van die maand (kwartaal)
Dus inderdaad zoals je vermoedde: een gewogen gemiddelde berekend door maanden heen ..
Dima_2005 schreef:En dan ook nog: wat als je zelf je verbruik doorgeeft: wordt daar enige rekening bij gehouden? En wat bij digitale meter?
  • voor zover ik weet wordt er geen rekening gehouden met tussentijdse meterstanden. het jaarverbruik is wel gebaseerd op de jaarlijkse meteropnames door Fluvius (al dan niet fysisch) - of op een schatting door Fluvius bij gebrek aan meteropname
  • bij digitale meter is het systeem hetzelfde: jaarlijkse meteropname valt weg, want die hebben ze digitaal, maar de maandverbruiken worden nog altijd berekend op basis van het ‘standaard verbruiksprofiel’. Dat zou natuurlijk in de toekomst kunnen veranderen, gezien Fluvius jouw exacte maandverbruiken kent.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

En dat is het grote probleem bij de variabele tarieven: eigenlijk weet je nauwelijks waarop je intekent door de combinatie van:
-verdeling verbruik over de maanden op basis van gebruikersprofiel
-indexatie maandelijks <=> kwartaal is moeilijk vergelijkbaar
-formule indexatie is op basis van (a * X) + b. Waarbij de leverancier a en b bepaald in je contract, X is een (combinatie van) gekozen index. Om een idee te hebben of de formule van jou gekozen contract leid tot grotere/kleinere fuctuaties dan een andere mag je behoorlijk gaan simuleren.
-zelfs van de courante indexen vind je nauwelijks betrouwbare open data terug om een inschatting te kunnen maken van diens fluctuatie
-de leveranciers "spelen" al eens met de aangeboden contracten om artificieel voordelig uit de vergelijkers te komen
-indexen zijn traditioneel duurder in de winter dan zomer. Gevolg is dat ook de vergelijking vast<=>variabel mank loopt in die periodes

=> de vergelijkers (v-test en consoorten) maken hier weinig op attent. Je vind het wel terug in de faq's maar daar geraken de meesten natuurlijk niet https://www.vreg.be/nl/faq/berekening-v ... de-v-testr

Ik koos, om die redenen reeds lang voor vaste prijs. Ookal betaal je dan mogelijk iets meer dan variabel. Dat verlies is deze winter meer dan goed gemaakt. Jammer dat ik 06/2022 een nieuw contract moet kiezen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

lirec schreef:Ik koos, om die redenen reeds lang voor vaste prijs. Ookal betaal je dan mogelijk iets meer dan variabel. Dat verlies is deze winter meer dan goed gemaakt. Jammer dat ik 06/2022 een nieuw contract moet kiezen.
Wanneer had je dan liever een nieuw contract moeten kiezen? Eerder of later in het jaar? Ik heb nu ook variabel (na 3 jaar vast) met de bedoeling over te stappen als de prijzen wat gemilderd zijn.
Computer(k)nul
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Sinna schreef:Wanneer had je dan liever een nieuw contract moeten kiezen?
Er was geen goed moment:
-zelfs pakweg 07/2021 waren de prijzen al veel hoger dan mijn vast contract.
-Eens de prijzen pakweg 09/2021 echt stegen was het zeker logisch om te wachten tot na de winter
-daar komt dan nu geopolitiek bovenop waardoor de situatie allicht veel langer zal aanslepen

resultaat: wie een glazen bol had was pakweg begin 2021 een vast contract van 3 jaar aan gegaan. :bdaysmile:
Sinna schreef: Ik heb nu ook variabel (na 3 jaar vast) met de bedoeling over te stappen als de prijzen wat gemilderd zijn.
Als niemand gaskranen dichtdraaid zal dat het goedkoopste zijn.
Als dat wel gebeurd is, uiterlijk deze maand nog (prijzen engie en luminus vast zijn nog gebaseerd op februari), vast nemen de veel betere optie

Helaas heb ik nog altijd geen glazen bol. Maar toch neig ik eerder naar vast, nog steeds.....
Laatst gewijzigd door lirec op 15 mar 2022, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sinna schreef:met de bedoeling over te stappen als de prijzen wat gemilderd zijn.
TTF gaat traag, maar voorlopig gestaag naar beneden.
Fingers crossed.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Sinna, hoeveel betaal je nu?

Ik 2maandelijks enkel voor gas 665 euro (ik kom van 127 euro), en dat voor een verbruik van 19333 kwh
Een gemiddeld gezin verbruikt 24000 kwh
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Wat je ook merkt: eigenlijk zetten de leveranciers de prijzen van vaste contracten momenteel kunstmatig hoog.

Zie cal 23/24/25 op https://www.engie.be/nl/business/elektr ... agkoersen/ = future prijs voor levering over 1/2/3 jaar.

Theoretisch kunnen ze dus vandaag een vast contract bieden aan een redelijke prijs (pakweg 20 cent/kwh) + zich daar voor indekken door aankoop van die futures. Blijkbaar verkiezen ze dat echter niet te doen. Deels begrijpelijk: omdat de particuliere klant in belgie, buiten 30 dagen, niet gebonden is aan zijn contract. Maar volgens mij toch vooral omdat ze liever dikke winsten maken? (als ze zelf energie produceren zal dit vaak aan een nog veel lager tarief zijn)

=> misschien toch tijd dat de wetgever het terug mogelijk maakt dat je bij je contract excpliciet akkoord gaat met een (degressieve) verbrekingsvergoeding?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad, en eigenlijk vind ik dat bij vast je eigenlijk een prijs zou moeten betalen adhv futures koers van de dag... Maar niks is meer waar.

Maar bedankt iedereen voor de antwoorden. Inderdaad wat ik eigenlijk dus ook vermoedde en eigenlijk is het gewoon: "je betaalt iets, totaal niet transparant voor de klant".

Maar kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Verbruik is vooral in de zomer, dus je betaalt dan eigenlijk ook gedeeltelijk zomerprijs voor je winterverbruik.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Hier kan je een beetje meer uitleg vinden over SLP en RLP profielen.

https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofiel ... %20klanten.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Dima_2005 schreef:dus je betaalt dan eigenlijk ook gedeeltelijk zomerprijs voor je winterverbruik.
de prijs per verbruiksperiode is (achteraf) exact gekend eh.
enkel je jaarverbruik word toegewezen via het profiel.

vereenvoudigd voorbeeld voor tarief per kwartaal geindexeerd. Voor 1000 verbruik
Q1=0,35 * 400
Q2=0,20 * 100
Q3=0,25 * 150
Q4=0,30 * 350

de prijsfluctuatie overdrijf ik hier nu wel lichtjes maar het is didactisch mooi: de hoogste eenheidsprijs betaal je exact wanneer je het meeste verbruik hebt/word aangerekend.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

lirec schreef:=> misschien toch tijd dat de wetgever het terug mogelijk maakt dat je bij je contract excpliciet akkoord gaat met een (degressieve) verbrekingsvergoeding?
de CREG pleit nu ook voor herintroductie verbrekingsvergoeding, om aanbod van vaste contracten door leveranciers te stimuleren: https://www.demorgen.be/nieuws/energier ... ~ba58f480/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

heist_175 schreef:TTF gaat traag, maar voorlopig gestaag naar beneden.
Fingers crossed.
Goed dat het daalt, maar bvb met mijn 3-maandelijkse herziening gebruiken ze de TTF103 die "vertegenwoordigt het maandelijks rekenkundig gemiddelde “settlement price” van de notering "Dutch TTF Gas Base Load Futures" (werkdagen behalve de laatste van de maand) op theice.com voor de maand voorafgaand aan het trimester van levering". Zie: https://www.creg.be/sites/default/files ... ons-NL.pdf .

Ik hou dus wel wat mijn hart vast wat de TTF103 zal zijn voor april tem juni. Als ik nu op My Eneco ga kijken, dan is het aanbevolen voorschotbedrag voor gas €416/m, maar ik vrees dat dit nog een redelijke onderschatting is en die nog niet veel rekening houdt met de TTF van januari tot nu. Ik zal zien of volgende maand (dus volgende week) dat aanbevolen voorschotbedrag opnieuw hoger ligt of niet.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Dat gaat rond de 130 zitten met de data die tot hier beschikbaar is op theice.com (jan-maart was 114,04)
Die waarde moet je echter nog door de gebruikte formule* halen van eneco om je prijs/kwh te weten natuurlijk

Verder:
-je eindfactuur stijgt procentueel minder dan je prijs/kwh stijgt vanwege netkosten die idem blijven. Dit terwijl de tijdelijke 6% btw wel die netkost mee verlaagt (op je eindfactuur, vanaf april). Hoeveel dat effect heeft hangt sterk samen met he verbruik (5000 <=> 30000 kwh is gigantisch verschil)
-het toegerekend verbruik van gas - via de profielen - voor jan-maart is een veelvoud van die van april-juni
=> ik zou vooral wakker liggen van mijn variabele prijs & verbruik die al gepasseert is, niet van wat nog komt tot september + hopen dat er betaalbare vaste contracten komen tegen volgende winter om een beetje zekerheid te krijgen

*(0,1xTTF103+1.069)x1.21 vermoed ik?
-je prijs/kwh was dan jan-maart: 15,10
-je prijs/kwh maart (21%) is dan +- : 17,02
-je prijs april-mei (6%) is dan +-: 14,91
dit is in €-cent :-)

Een gemiddeld gezien zou 22.000 kwh verbruiken => +- 280€ excl de netkosten aan 15eurocent gerekend. De huidige 416 voorschot zou ik momenteel dus als een overschatting beschouwen (tenzei je een tijd terug net structureel te weinig vooraf betaalde, of je meer verbruikt dan 22K).
Laatst gewijzigd door lirec op 02 apr 2022, 23:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

lirec schreef:=> ik zou vooral wakker liggen van mijn variabele prijs & verbruik die al gepasseert is, niet van wat nog komt tot september + hopen dat er betaalbare vaste contracten komen tegen volgende winter om een beetje zekerheid te krijgen
Wel ja, dat is natuurlijk ook wat ik probeer te weet te komen adhv hun voorstel voor voorschot. De vraag daarvan is enkel in welke mate, en wanneer, ze rekening houden met de huidige prijzen van mijn contract. Er was in december een eindafrekening waarbij de voorschot ineens fors omhoog ging (bijna x2). Als ik Eneco mag geloven, zou ik met die voorschot op het einde van het jaar terugkrijgen, terwijl de prijzen dit jaar enkel maar meer omhoog gegaan zijn. Dus ergens vrees ik dat dat huidig voorstel eigenlijk totaal niet betrouwbaar is, en zal ik even volgende week afwachten om te zien of dat voorstel tot voorschot ineens een pak hoger ligt.
Het alternatief is natuurlijk van zelf alles te gaan berekenen op basis van die TTF103, maar dat is allesbehalve evident.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik ben eens op de site van de VREG een prijsvergelijk aan het doen, en goedkoopste zou Engie Direct Indexed 1Y zijn.
Als ik op de site van Engie dan eens een voorstel wil laten doen, laten ze me een gegeven moment kiezen tussen Engie Direct en Engie Flow, waarbij Flow een 6% duurder is. Echter totaal niet duidelijk wat het verschil is. Bij een vergelijking via de site van de VREG zie ik eigenlijk maar 1 verschil : Direct heeft een looptijd van 1 jaar, Flow heeft een onbepaalde looptijd.
Beide zijn variabele formules met maandelijkse herziening. Maar wat is dan eigenlijk het verschil ? Betekent dat dat ik bij Direct sowieso na een jaar een nieuw contract moet afsluiten, met dus geen garantie van hoe ze de prijs berekenen ? En dat je bij Flow wel zeker bent dat hoe de prijs nu berekend wordt, onbepaald geldig blijft ? Ook al eens gegoogled, maar niets gevonden.

EDIT: nevermind, hersenen werken nog altijd niet goed met mijn CoViD :p. Zie nu dat het verschil is dat je bij Direct enkel online dienstverlening hebt, dus ook geen tel.nr. om naar te bellen en zo. Bij Flow heb je dat wel.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

De verschillen zijn zeer duidelijk, als je de details openklikt. Of beter: zelf de tariefkaarten raadpleegt op https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... orwaarden/

Voor maart 2022 is dat dan
Direct indexed 1y: 18,15€ vaste vergoeding, volgens formule "0,3000 + 0,1000 x ZIG DAM" maandelijks geindexeerd => wat voor !februari! 9,874² gaf
Flow: 42,35 vaste vergoeding, volgens formule "0,7600 + 0,1000 x TTF101 (Heren)" maandelijks geindexeerd => wat voor maart 10,607³ gaf

=> Gemiddeld genomen rekenen leveranciers een hogere vaste vergoeding, als hun dienstverlening zogezegd hoger is op dat product. (klantendienst, pechverhelping, ...) Dat word echter ook vaak gecombineerd met een formule die standaard een duurder tarief oplevert.

²dit is louter indicatief want je zal als je in maart klant word nooit iets betalen aan de prijs van februari. Zie hieronder
³deze prijs is effectief wat je gaat betalen voor maart, daarna indexafhankelijk. Zie hieronder

ZIG DAM: De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead Zeebrugge Heren.
=> een SPOT index is dit dus: Hoeveel je betaald in maart hangt af van de dagelijkse quoteringen in maart. De indexparameter voor maart is dus pas eind maart gekend.

TTF101 (heren): het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse forward prijzen van aardgas voor het betrokken leveringsmaand op de "European Spot Gas Markets" gepubliceerd gedurende de maandvoorafgaand aan de maand van levering
=> een FORWARD index is dit dus: Hoeveel je betaald in maart hangt af van de forwardprijzen in februari. De indexparameter voor maart was dus eind februari gekend.

--------------------
=> wie zich een beetje wil verdiepen in:
-het oerwoud van indexatieparameters en de recente prijsevoluties https://www.creg.be/nl/publicaties/verslag-ra23055 of andere publucaties creg https://www.creg.be/nl/publications
-de (problematische) vergelijking met en tussen variabele tarieven bij prijsvergelijkers: https://www.vreg.be/nl/faq/berekening-v ... de-v-testr
----------------------
Feit blijft:
-een variabel tarief nemen is een leap of faith pakken.
-prijsvergelijkers mogen de mankementen in hun vergelijkingsmethode dringend duidelijker maken
-het word tijd dat er gesnoeid word in het aantal indexparameter om het enigzinds vergelijkbaar te maken voor de consument
- variabel tarief was in de periode 2009-2020 de goede keuze achteraf gezien. Rond 2008 en sinds eind 2020 was dit, opnieuw achteraf gezien het VEEL duurdere tarief. Het is echter nog moeilijker dan op de beurs om "in te stappen" op een vast tarief op de juiste moment :-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

lirec schreef:De verschillen zijn zeer duidelijk, als je de details openklikt.
Wat vooral duidelijk wordt, is dat het bijna onbegonnen werk is om te weten of je nu beter of slechter af bent tov je huidig contract. :roll:
Mijn nieuwe berekende voorschot zou €60 goedkoper zijn dan wat Eneco vandaag mij voorstelt voor mijn bestaande contract. Maar of dat effectief betekent dat Engie Direct ook dus €60 per maand goedkoper is dan mijn huidig Eneco contract, is allesbehalve duidelijk.
Zelfs achteraf zal het eigenlijk onmogelijk zijn om exact te weten in welke mate je overstap een goede keuze was.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

lirec schreef:Dat gaat rond de 130 zitten met de data die tot hier beschikbaar is
Even mezelf quoten om mijn voorspelling te herhalen
De TTF103 04/2021 is geworden: 129,931

Sorry, ik zat er 0,069 langs :bdaysmile:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik ondervind hier aan den lijve hoe lastig vergelijken het is.

Vooreerst kudos aan Eneco omdat ze me contacteerden om me erop te wijzen dat ik voor elektriciteit nog een VAST tarief heb tot eind 2023, en of ik wel zeker ben dat ik bij hen wil vertrekken. Geen idee waarom ik me daar totaal op verkeken heb (wellicht teveel gefocust op gas en verblind door VTest resultaten), maar bleek inderdaad dat ik overstapte naar een contract dat meer dan dubbel zo duur was :bang: :bang: . Dus maar rap geannuleerd. Ging een dure flater zijn :bang: .

Maar qua gas, waar ik bij Eneco wel al variabel had, ging het bij mijn vergelijking eind maart een stuk goedkoper uitvallen. Maar ook nu wijzen ze me er op dat met de prijzen van april de situatie helemaal omgekeerd is. En reden is inderdaad wat Lirec hierboven al aanhaalde met name de totaal verschillende indexen die leveranciers gebruiken, en die zelf compleet verschillende koersevoluties hebben. Met de prijzen voor april blijkt Engie ineens 30% duurder, maar in mei kan het alweer helemaal anders zijn. Ook gebruikt Eneco een 3-maandelijkse index, terwijl Engie een maandelijkse gebruikt. Bij stijgende prijzen zit je dus beter bij Eneco, bij dalende juist bij Engie.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

https://www.hln.be/vtm-nieuws/duizenden ... ~a318b1df/

(geen plus artikel ....momenteel )
Duizenden mensen wachten al maanden op eindfactuur: energieleveranciers kampen met achterstand
Zo’n 10.000 mensen wachten al maanden op hun eindafrekening voor gas en elektriciteit. Dat verneemt VTM NIEUWS. Normaal krijg je je factuur enkele weken nadat je de meterstanden hebt doorgegeven, maar de leveranciers kunnen niet volgen.

Yorick Dupon 5 apr. 2022 Laatste update: 14:05 Bron: VTM NIEUWS

meer...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Is er eigenlijk ergens een vergelijker waar je een berekening in het verleden kunt maken (maar met de formules van vandaag) ?
Uiteindelijk is die VTest toch waardeloos, cfr mijn verhaal hierboven. Eigenlijk zou ik voor verschillende maanden in het verleden de vergelijking willen doen.
Ik begin alvast met een maandelijkse vergelijking die ik dan ergens lokaal save zodat ik ook langere termijn een vergelijking kan doen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

lirec schreef: -formule indexatie is op basis van (a * X) + b. Waarbij de leverancier a en b bepaald in je contract, X is een (combinatie van) gekozen index.
Het valt me op dat in alle contracten die ik vergelijk a=0.1. X is totaal niet vergelijkbaar omdat iedereen andere indexen hanteert. Daarbij moet je soms geluk hebben met hoe de prijs evolueert, bvb mijn TTF303 was in 4Q21 maar de helft van TTFDAW indexen. Dit heeft wellicht te maken met hoe de prijs evolueert op dagelijkse basis.

Mag je eigenlijk redeneren dat statistisch gezien al die indexen in de toekomst eenzelfde verwachte waarde (EV) hebben ? En je als consument die index dus gewoon mag negeren voor toekomstige kostenschattingen ? Uiteindelijk lijkt het immers puur een loterij welk index in de toekomst voor de laagste prijs zorgt.
Dan zou dat ook betekenen dat je in je vergelijking van contracten eigenlijk nog puur naar component b moet kijken in a*x+b ?

Of maak ik ergens een redeneerfout ?

EDIT: als ik zo eens indexen vergelijk over de laatste jaren, lijkt mijn redenering toch te kloppen. Al die indexen zijn min of meer vergelijkbaar in waarde, soms hoger, soms lager als je er 2 willekeurige vergelijkt. Op het moment dat gasprijzen significant dalen of stijgen, zie je natuurlijk de grootste verschillen. Dat is bvb ook waarom bvb TTF303 momenteel significant lager is dan TTF103. TTF103 neemt slechts het gemiddelde van de laatste maand van vorig kwartaal, terwijl TTF303 het gemiddelde neemt over het volledige kwartaal. Dus bij sterk stijgende prijzen komt TTF103 beduidend hoger uit.

Een 'voordeel' van contracten op basis van de TTF index, is wel dat de prijs bepaald wordt door wat de TTF index het vorig kwartaal deed, en je dus exact de prijs kent. Zo mailde Eneco mij dat ik met mijn huidig contract met legacy formule, eigenlijk zelfs nog iets goedkoper zit dan hun Flex, die volgens VTest momenteel de goedkoopste is. Dus mogelijk ben ik te vroeg overgestapt, omdat mijn tarief bij Eneco tot eind juni zou bepaald zijn door de gemiddelde prijs in Q1, wat dus nog voor een groot stuk pre-Oekraine-oorlog is.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Tomby schreef:Mag je eigenlijk redeneren dat statistisch gezien al die indexen in de toekomst eenzelfde verwachte waarde (EV) hebben ? En je als consument die index dus gewoon mag negeren voor toekomstige kostenschattingen ?
Helaas niet om 2 redenen:
1) kijk maar eens naar de grafieken in https://www.creg.be/sites/default/files ... 05-5NL.pdf , pagina 13 tot 18:
-soms ontlopen indexen elkaar inderdaad zeer weinig (spot indexen, pagina 13-14)
-forward indexen daarentegen kunnen behoorlijk uiteenlopen (pagina 16-18)

het verschil is potentieel het hoogst tussen producten die deze verschillende types indexen gebruiken. Maar daar geven deze grafieken geen zicht op
=> er zijn dus zeker wel verschillen tussen de indexen op zich.

Sidenote: bij stijgende of dalende prijzen treden er ook timingsverschillen op. Timing van doorrekening: of je index maandelijks of driemaandelijks werkt. Timing van verrekeningsperiode: of je index spot of forward parameters gebruikt.

2) let op als je een product historisch gaat plotten op een grafiek. Leveraciers prutsen ook aan de "b" waarde bij tijd en stond. Zo wijzigde luminus voor "essential" zijn formule recent:
-maart 2022: gas 1,1208 , elec Dag 5,2795
-april 2022: : gas 2,6200 , elec Dag 14,7795
=> In maart kwam essential meestal als een van de goedkoopste formules uit de vergelijkingstests
=> in april uiteraard helemaal niet meer, wie echter zijn variabel contract vernieuwt ziet in of vanaf april is dik gechareld

Sidenote: bij alle variabele contracten staat dat de leveranciers, ook voor jou vastgelegd contract, aan de formule mag prutsen. Dit zouden ze enkel doen in bepaalde omstandigheden. Ik neem aan dat dit in praktijk (tot nu toe) nog nooit gebeurde, en dat ze je dan moeten inlichten, maar het is een point of attention.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

lirec schreef: -forward indexen daarentegen kunnen behoorlijk uiteenlopen (pagina 16-18)
het verschil is potentieel het hoogst tussen producten die deze verschillende types indexen gebruiken. Maar daar geven deze grafieken geen zicht op
=> er zijn dus zeker wel verschillen tussen de indexen op zich.
Ok, maar ik heb het niet over de onderlinge grote verschillen, maar over of ze statistisch en gemiddeld gezien niet evenwaardig zijn, omdat ze uiteindelijk allemaal wel ergens refereren naar de gasprijs in €/MWh. Of anders gezegd, ik denk niet dat er een index X is die statistisch gezien gemiddeld lager zal uitvallen dan een index Y voor alle mogelijke prijs-evoluties. Het is voornamelijk door de enorme stijging van de gasprijs in de laatste 6 maanden dat die verschillen in indexen onderling momenteel zo enorm zijn. Zoals ikzelf al als voorbeeld gaf, het is logisch dat in een stijgende markt een TTF103 een pak hoger uitvalt dan een TTF303 die ook nog 2 goedkopere maanden meeneemt. Laat de markten een langere tijd op het huidig niveau blijven en wellicht komen al die indexen weer in mekaars buurt. Laat de markt terug sterk dalen, en de indexen die nu enorm hoog staan tov andere gaan ook als eerste enorm laag staan tov de andere.

Nu, bottomline is wel dat die VTest die uiteindelijk Jan Modaal moet helpen kiezen, compleet waardeloos is voor variabele contracten (en momenteel zijn ze allemaal variabel). Door de grote schommelingen in indexen, krijg je gewoon elke maand een compleet ander resultaat, terwijl dat resultaat enkel relevant is voor de prijs van 1 of 3 maanden. Tegen dat je contract begint, is je keuze mogelijk al de verkeerde. CFR mijn Engie Direct 1j die in maart de goedkoopste was en nu in de VTest €800 duurder is dan Eneco Flex die nu de goedkoopste is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ook Test Aankoop kaart nu het probleem aan dat we hierboven al bespraken, namelijk dat het onmogelijk is van Variabele Tarieven te gaan vergelijken tussen leveranciers : https://www.hln.be/economie/test-aankoo ... ~a7e43bb0/ .
Tomby schreef:CFR mijn Engie Direct 1j die in maart de goedkoopste was en nu in de VTest €800 duurder is dan Eneco Flex die nu de goedkoopste is.
En opnieuw zie je de beperkingen (if not waardeloosheid) van de VTest. Uiteindelijk bleek in april immers Engie toch goedkoper dan Eneco. Dit kon je dus pas na de maand weten omdat Engie de gemiddelde spotprijs van de leveringsmaand pakt, terwijl Eneco per kwartaal verandert op basis van een gemiddelde index het kwartaal ervoor.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik heb vorige week precies voor die reden naar het kabinet van Demir gemaild voor transparantie te geven aan ons voor variabele tarieven beter te berekenen. Waar kan je vandaag gemakkelijk S21 kwartaal tarieven raadplegen?

Wat ik ideaal zou vinden is vanuit de vreg een website te bouwen waarin je je energie formule, dnb, verbruik ingeeft waaruit duidelijkheid geschept wordt. Ik heb ook het gevoel dat ze nu kunnen vragen wat ze willen.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Nexus1980 schreef:

Wat ik ideaal zou vinden is vanuit de vreg een website te bouwen waarin je je energie formule, dnb, verbruik ingeeft waaruit duidelijkheid geschept wordt. Ik heb ook het gevoel dat ze nu kunnen vragen wat ze willen.
Ja het ging allemaal simpeler worden vertelde men bij vrijmaking van de markt in verleden.
Voor vaste tarieven gaan als mogelijk is te simpel.
Prijsverhogingen werden al in september aangekondigd.
Toen moest men wakker zijn en nu is het, heb het gevoel dat ze kunnen vragen wat ze willen.
Wie er beter wordt van ondoorzichtige tarieven is heel duidelijk, alvast al de klant niet.
Nu vragen om meer staatsbemoeienis en aan de andere kant vragen om de staat af te slanken logisch niet.
Ga zo snel als mogelijk naar vaste tarieven voor het kleine verschil en weet waar men aan toe is.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

fendtje schreef:
Ja het ging allemaal simpeler worden vertelde men bij vrijmaking van de markt in verleden.
Voor vaste tarieven gaan als mogelijk is te simpel.
Prijsverhogingen werden al in september aangekondigd.
Toen moest men wakker zijn en nu is het, heb het gevoel dat ze kunnen vragen wat ze willen.
Wie er beter wordt van ondoorzichtige tarieven is heel duidelijk, alvast al de klant niet.
Indd, dat idee begint meer bijval te krijgen

https://www.hln.be/economie/test-aankoo ... ~a7e43bb0/
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Een concreet voorbeeld van 2 leveranciers, Eneco en Engie
(omdat ik zelf een keuze nu moet maken, blijf ik bij Eneco of stap ik (bvb) over naar Engie.

In beide gevallen heb ik de tariefkaarten van de maand mei 2022, enkelvoudig met injectie, in eurocent/kWh

Engie Flow (Indexed onbepaalde duur) - maandelijks
- afname: 0,9800 + 0,1067 x EPEX DAM -> 22,143
- injectie: 0,3690 + 0,0882 x EPEX DAM -> 16,088
Engie Easy (Indexed 1 jaar) - trimestrieel
- afname: 1,1240 + 0,1071 x Endex303 -> 25,799
- injectie: 0,2000 + 0,0869 x Endex303 -> 19,036

Eneco Z/W Flex - trimestrieel
- afname: 3,1100 + 0,1000 x Belpex-RLP -> 25,55
- injectie: -0,786 + 0,1000 x Belpex -> 17,87
Eneco Z/W Variabel - trimestrieel
- afname: 4,317 + 0,1000 x Endex103 -> 34,81
- injectie: -0,786 + 0,1000 x Belpex -> 17,87

De oorsprong van de elektriciteit (groen of niet - en wat is groen) wil ik voorlopig buiten de vergelijking houden.

Mijn vraag is niet, welke kies ik, want dat hangt gewoon af van hoeveel ik verbruik of injecteer (meer of minder van het ene of het andere), maar hoe interpreteer ik die formules?

Waarom zou je voor een kwartaalformule of maandformule gaan ? De ene reageert trager op marktschommelingen dan andere gok ik?
Waarom gebruiken Engie en Eneco andere indexen? (wat vergelijken er niet makkelijker op maakt)

Vaste vergoeding in alle gevallen is op enkele centen na, steeds 53 euro.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Waarom zou je voor een kwartaalformule of maandformule gaan ? De ene reageert trager op marktschommelingen dan andere gok ik?
Inderdaad snelle up/down fluctuaties worden "beter uitgemiddeld

Waarom gebruiken Engie en Eneco andere indexen? (wat vergelijken er niet makkelijker op maakt)
Omdat het (wettelijk) mag en inderdaad vergelijking moeilijk zoniet onmogelijk maakt

Bv.
https://eneco.be/nl/elektriciteit-gas/indexatie
Belpex-RLP is het gewogen gemiddelde van de Belpex Day Ahead Market noteringen (uitgedrukt in €/MWh) voor het betreffende kwartaal, waarbij de wegingscoëfficiënten worden bepaald door het RLP verbruiksprofiel. Het RLP verbruiksprofiel is een rekenkundig gemiddelde van de RLP verbruiksprofielen voor alle distributienetbeheerders in België. De Belpex Day Ahead Market noteringen (ook gekend als BELIX) worden gepubliceerd door EPEX Spot en zijn te vinden op de website www.belpex.be. De RLP verbruiksprofielen worden gepubliceerd door Synergrid en zijn te vinden op de website synergrid.be.

https://www.engie.be/nl/business/elektr ... triciteit/
Endex 303: De prijs voor elektriciteit van uw contract wordt trimestrieel geïndexeerd. De indexatieparameter is gebaseerd op het rekenkundige gemiddelde van de dagelijkse prijzen ICE Endex onder de rubriek «Belgian Power Base Load Futures», zoals gepubliceerd door ICE Endex op haar website gedurende het trimester die aan het trimester van levering voorafgaat (hierna Endex 303). De parameter Endex 30 wordt uitgedrukt in EUR/MWh.
De waarde van Endex 303 voor het 2ste trimester van 2022 is 216,76 EUR/MWh.


https://www.creg.be/sites/default/files ... ons-NL.pdf
Wat is Endex 103?
Endex103 = rekenkundig gemiddelde van de slotnoteringen Belgian Power Base Load Futures van de maand voorafgaand aan het kwartaal van levering.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

M_016 schreef:Inderdaad snelle up/down fluctuaties worden "beter uitgemiddeld
Maar dat is dan weer ook niet altijd wat je wil, zie mijn posts hierboven. Met een kwartaalformule die naar het vorig kwartaal kijkt, zit je wel langer vast aan hogere prijzen als de markt weer afkoelt. Dat is wat ik nu voorheb met mijn switch van Eneco naar Engie voor gas. VTest zei in april dat Eneco de goedkopere was, maar VTest kon voor Engie enkel kijken naar de tarief van maart, omdat de toegepaste tarief het gemiddelde van de maand zelf is en dus pas na het aflopen van de maand bekend is. In april bleek de gasprijs alweer een stuk minder hoog geworden te zijn, waardoor mijn prijs in april uiteindelijk 10% lager was dan bij Eneco. Bij Eneco is dat overigens de prijs voor Q2, dus ook mei en juni worden aan die prijs (berekend op basis van Q1) gefactureerd, dus als de gasprijs nog verder daalt (wat toch het geval lijkt de laatste paar weken), gaat het verschil tussen Eneco en Engie enkel maar groter worden.

Ik heb daar vorige maand uren aan gespendeerd tot ik er een punthoofd van kreeg, en op het einde van de rit was de conclusie gewoon nog altijd dat het onmogelijk te vergelijken is en de prijsverschillen op 1 bepaald moment (zoals de VTest ook doet) totaal niet representatief zijn voor de gehele duur van je contract. Eigenlijk zou de VTest een simulatie van de voorbije 12 maanden moeten doen, dan pas heb je toch al ietwat een vergelijkingsbasis, al is dat nog altijd geen garantie voor de 12 maanden die komen (opnieuw omdat alles afhangt van wat de indexen doen in die periode).
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@Tomby
Met een kwartaalformule die naar het vorig kwartaal kijkt, zit je wel langer vast aan hogere prijzen als de markt weer afkoelt
Inderdaad

Eigenlijk zou de VTest een simulatie van de voorbije 12 maanden moeten doen, dan pas heb je toch al ietwat een vergelijkingsbasis, al is dat nog altijd geen garantie voor de 12 maanden die komen (opnieuw omdat alles afhangt van wat de indexen doen in die periode).
Het verleden is geen garantie o de toekomst dus een Vtest op basis van de evolutie van de voorbije 12 maanden heeft geen zin; eventueel wel een dergelijke simulatie op basis van de marktverwachting voor bv. de komende 6 of 12 maanden
cfr verwachte evolutie van de marktprijzen voor de diverse grondstoffen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

M_016 schreef:Het verleden is geen garantie o de toekomst dus een Vtest op basis van de evolutie van de voorbije 12 maanden heeft geen zin; eventueel wel een dergelijke simulatie op basis van de marktverwachting voor bv. de komende 6 of 12 maanden
cfr verwachte evolutie van de marktprijzen voor de diverse grondstoffen
Het heeft alleszins meer zin dan wat ze nu doen. Je moet eens maand na maand de VTest doen. Elke maand draait die totaal anders uit zonder dat de leveranciers iets veranderen.
Maar inderdaad, nog beter zou zijn om het met wat fictieve voorbeeldtendenzen voor de komende 12 maanden te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”