beeldscherm vraagje

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

kan een videokaart invloed hebben op de beelkwaliteit?
mijn monitor is via een displayport kabel aangesloten op de ingang van de geforce rtx3060 videokaart en niet op de andere videoingang. ik heb de indruk dat de tekst minder scherp is, kan dat? is dat misschien omdat zo'n geforce rtx kaart enkel bedoeld is om te gamen (dat ben ik ook van plan want daarom aanschaf zulke kaart) maar af en toe moet er ook "gewerkt" worden en het lijkt alsof het niet echt scherp is. cleartype staat aan. de monitor is een iiyama G-master GB3466WQSU 3440 x1440 monitor. ik gebruik windows 11.

de pcmaker zei om de videokabel niet aan te sluiten op de "gewon" poort (de intel heeft een geintegreerde gpu) maar op de geforce kaart.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ben je zeker dat de resoluties overeenkomen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Was ook mijn eerste idee, staat de resolutie op native? De kaart moet zeker scherp beeld kunnen weergeven, ook tekst.

Andere mogelijkheid, probleem met de poort of kabel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

Rechts-click op de desktop > "Display settings".

Zeker dat de Scaling op 100% staat ?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Een videokaart van een andere fabrikant kan inderdaad invloed hebben op de beeldkwaliteit maar dat zou erg subtiel moeten zijn. Het type kaart maakt geen verschil.

In de settings van je grafische kaart moet je misschien nog de andere instellingen van je monitor aanpassen (aantal kleurenbits, refreshrate, etc)? Ik heb er vroeger ook eens overgekeken dat ik het vensterke van de nVidia drivers moest scrollen om extra opties te zien.

Heb je de oude grafische drivers eerst verwijderd, en heb je de juiste drivers voor je nieuwe kaart geïnstalleerd?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Schermresolutie: 3440 x 1440 (aanbevolen)
Schaal 100% (aanbevolenà
schermstand liggend (is een 21:9)
kleurprofiel: sRGB display profile with display hardware
hdr gebruiken: uit

geforce experience
nvidia studio driver 511.65
game ready driver 511.79
blijkbaar kan maar 1 van de 2 geinstalleerd worden? Verander je dan wordt de andere automatisch verwijderd of doe ik iets mis
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De GameReady driver is die met de laatste updates voor games, de Studio Driver is zogezegd de stabielere versie. Pak de GameReady driver maar.

In de handleiding van je monitor staat ook een switch tussen displayport modes -- probeer die eens op mode v1.4 . FreeSync moet dan wel uitstaan. Zet daarna de juiste instellingen in het nVidia control panel.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Doe anders eens een volledige remove van alle videodrivers via DDU.

Indien NOK, kan je eens een foto maken van scherpe en onscherpe tekst?
Hier is met een RTX3090 zo scherp als wat :D maar dat was hetzelfde met de GTX1070..
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

Kan ook een defect zijn in de kabel... heb je al eens een andere geprobeerd?
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb een bijna 5j oude gaming laptop, tijdje geleden een game pc monitor van 24 inch full hd gekocht, via oude displayport aangesloten en mijn kwaliteit is stukken beter dan via mijn laptopscherm.
In de instelling vh pc scherm zelf heb ik wel effe moeten zoeken naar wat ik het beste vond.
Ook heb ik nog de refresh rate in windows zelf moeten aanpassen naar 165hz.

Mijn laptop heeft een 1050ti graka, de 3060 is een stukje beter dus daar zou absoluut geen verschil mogen geven.
Ik duim voor je dat je het probleem zal vinden.
Check zeker uw settings int pc scherm zelf ook, der zit verschil in in de standen qua kwaliteit.

Dus normaal gezien moet een pc monitor heel goede beeldkwaliteit afgeven en scherpe tekst enz...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”