Einde Groene stroom contract Engie op 1/5 van de Groepsaankoop Provincie W-VL

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

Wie heeft ook destijds ingetekend voor de groepsaankoop van de Provincie en staat nu voor END_CONTRACT op 1/5.
Graag zou ik willen weten welke keuzes jullie maken of je voor een vast of een variabel contract kiest of het Mega aanbod aanneemt of een aandere leverancier kiest.
Ik zie graag jullie reactie
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Hier ook aan het twijfelen wat te doen...
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

Artikel HLN.pdf
(131.4 KiB) 23 keer gedownload
In dit artikel, uit HLN+, wordt aangeraden om toch voor een Vast contract te gaan indien de leverancier het nog aanbiedt.
Het probleem is wel dat bij Engie een vast contract enkel telefonisch aan te vragen is. Maar de klantendienst is niet bereikbaar !!
Nu heb ik mij volgende bedenking gemaakt, wat gebeurt er als ik niets doe en gewoon afwacht?
Volgens het END_CONTRACT die ik eind februari van Engie gekregen heb zou op 1/5 mijn "groene stroom" contract omgezet worden naar een Easy Fix contract, en dat is een vast contract.
Later deze maand kreeg ik dan een beter "voorstel" om voor Direct Index te gaan maar dat is een variabel contract.
Wanneer ik nu de prijsvergelijking maak tussen het Easy Fix en het Direct Indexed (vast vs variabel) dan is het vast contract 25% duurder. Dat betekent dat de prijzen 25 % moeten stijgen om dan nog maar gelijk te staan met het vast contract.
Nu is de twijfel compleet, als zoals in het artikel de prijzen nog gaan verdubbelen of gaat de regering de prijzen bevriezen ... wie zal het zeggen?
Of is er iemand met een betere redenering?
Ik hoor het graag.
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Afhankelijk van je verbruik kan het interessant zijn om ecopower in overweging te nemen.
Bij laag verbruik zijn ze merkelijk goedkoper.
Ze hebben wel een klantenstop tot eind april, geen idee of dat verlengd zal worden.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Waarom enkel Ecopower bij een laag verbruik ?
Ik ben in november vorig jaar overgestapt naar Ecopower. Ik betaal ongeveer €0,26 per kWh. Ik denk dat daar niemand aan kan tippen ... klein verbruik of groot verbruik.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ecopower heeft een klantenstop
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb gemeld dat ik niet geinteresseerd ben in Mega.
Mijn groepsaankoop van vorig jaar was bij Engie en als ik kijk via hun website kan ik kiezen tussen Flow en Easy, vast of variabel.
Het goedkoopste tarief bij Engie is echter Direct wat voor mij 400 à 500€ goedkoper is dan Easy maar dat kan je online niet zelf regelen.

Ik heb een mail gestuurd dat ik vanaf 1 mei Engie Direct wil, dat is in behandeling.
Wigo 25
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

alfa_ajx732 schreef: Wanneer ik nu de prijsvergelijking maak tussen het Easy Fix en het Direct Indexed (vast vs variabel) dan is het vast contract 25% duurder.
Waarop is het tarief van het variabele contract gebaseerd?
Op de prijsindex van wanneer? Van voor het begin van de Poetin-oorlog? Of erna?
TTF voor de oorlog: €75/MWh
TTF sinds de oorlog: >€150/MWh

Als energieleveranciers nu (maart) een prijs laten zien, is dat nog gebaseerd op de prijsindex van februari.
Ik zou Engie héél hard bedanken voor het vaste contract en een jaartje de kat uit de boom kijken.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@alfa_ajx732
Voor zover mij bekend wordt het betrokken contract zonder overstap of reactie uwentwege verdergezet als Easy Fix 1 year (cfr contractuele voorwaarden destijds en de voorgestelde tarieven zijn conform de wetgeving voorhanden onder uw Engie account, bericht 27/2/22)
Engie heeft mij (en anderen?) ondertussen ook per e-mail op 9/3/22 een voorstel voor variabel tarief geformuleerd "Direct Indexed variabel"
Ik wacht nog even af maar dien uiteraard voor eind deze maand een beslissing te nemen of bekom zonder enige reactie mijnentwege meer van Engie conform de contractuele voorwaarden van destijds het "beste vaste tarief voor een gelijkaardig contract"
In navolging van het Consumentenakkoord dat we ondertekenden en de toepasselijke wetgeving, voegen we een antwoordstrook toe
om, indien u dit wenst, expliciet uw instemming te geven met deze nieuwe vaste prijzen en voorwaarden. Indien u niet reageert, krijgt u
van ons automatisch deze vaste prijzen en voorwaarden (zie keerzijde) die op dit moment onze goedkoopste zijn voor een
gelijkaardig contract met dezelfde dienstverlening. U kunt de goedkoopste prijsformules op de markt steeds vinden en vergelijken
op http://www.vreg.be


Op het aanbod van Mega zal ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet ingaan (de prijszetting/korting elektriciteit lijkt mij niet direct interessant op basis van het verbruiksprofiel)
Wat Ecopower betreft vermoed ik dat de klantenstop nog enige tijd zal doorlopen indien de huidige prijszetting gehandhaafd blijft (ik ben klant bij Engie voor 1 aansluiting en bij Ecopower voor de 2e)

Edit:
De voorgestelde prijs voor het alternatief voorstel van Engie (Engie Direct variabel) is gebaseerd op
EPEX DAM (Februari 2022 : 162,64€/MWh
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

heist_175 schreef:Waarop is het tarief van het variabele contract gebaseerd?
V-Test VREG Gebaseerd op prijzen van maart

@M_016
Mega heb ik al de deur gewezen, die zijn een pak duurder dan het Direct variabel van Engie (cfr V-Test)

Toch zou ik graag zo lang mogelijk wachten om te beslissen; bij Engie kan je zeker nog in april je contract wijzigen naar direct variabel.
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

alfa_ajx732 schreef:
heist_175 schreef:Waarop is het tarief van het variabele contract gebaseerd?
V-Test VREG Gebaseerd op prijzen van maart
VREG prijzen in maart, zijn gebaseerd op de index van februari. De prijsevolutie van maart is nog niet bekend als de energieleveranciers hun tarieven naar de VREG moeten doorsturen hé :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Uzzi schreef:Waarom enkel Ecopower bij een laag verbruik ?
Ik ben in november vorig jaar overgestapt naar Ecopower. Ik betaal ongeveer €0,26 per kWh. Ik denk dat daar niemand aan kan tippen ... klein verbruik of groot verbruik.
Nu, in deze uitzonderlijke (?) tijden zijn ze inderdaad interessant voor iedereen.
Wel opletten met de prijs, die is afhankelijk van je netbeheerder.
Ondanks dat het overal fluvius is, hanteert die *censuur* toch verschillende tarieven, afhankelijk waar je woont.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ecopower heeft een contractenstop, net zoals Wase Wind trouwens (die laatste is nieuwe contracten enkel mogelijk als je al aandeelhouder was). Dus las je denkt dat je er nu nog bij kan geraken, dan is die kans momenteel zeer klein tot onbestaande.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

henkdee schreef:...Engie en als ik kijk via hun website kan ik kiezen tussen Flow en Easy, vast of variabel.
Bij mij wordt online geen vast aangeboden!! enkel direct en flow beide variabel
henkdee schreef:Ik heb een mail gestuurd dat ik vanaf 1 mei Engie Direct wil, dat is in behandeling.
Wat heb je gevraagd? Engie direct vast of variabel?

Online is het niet mogelijk om nog een vast contract te bemachtigen!
Enkel telefonisch en aangezien die niet te bereiken zijn is mail dan wel een optie.
Het Direct fixed contract (alles online) is een 120€ goedkoper dan het Easy fixed uit het Engie voorstel die je krijgt als je niks doet.
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Bij Engie krijg je online inderdaad enkel een variabel tarief. Voor de vaste tarieven, die nog steeds bestaan, moet je bellen. Alleen geraak je er naar het schijnt niet zo gemakkelijk binnen...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Of het een slimme keuze was zal pas later blijken, maar ik heb op de laatste dag van februari voor een Easy3-contract gekozen bij Engie. 3 jaar vast dus.
In normale omstandigheden is het geen gunstige periode om voor zoiets te kiezen, maar met de start van de oorlog wou ik op veilig spelen.
Dus het voorstel van 1-jarig vast heb ik dus vervangen door dit en gaat in op 1 mei.
Mega heb ik niet lang in overweging gehouden, gezien het prijsverschil bij hun voorstel nihil leek bij mij.

Ondertussen heeft Engie reeds een "belangrijke" mail gezonden om me te motiveren voor 'het voordeligere' Direct Indexed te kiezen. Maandelijks variabel is dit, waarvoor ik dus zal passen...
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

Amazor schreef:Of het een slimme keuze was zal pas later blijken, maar ik heb op de laatste dag van februari voor een Easy3-contract gekozen bij Engie. 3 jaar vast dus.
Denk wel dat dit een goede keuze is, de Easy3 fix is in prijs nog wat lager dan Easy fix 1 jaar. en het contract kan je ieder moment stopzetten
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik heb al enkele jaren Ebem Groen Sol@r.

Afbeelding
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

alfa_ajx732 schreef:
henkdee schreef:...Engie en als ik kijk via hun website kan ik kiezen tussen Flow en Easy, vast of variabel.
Bij mij wordt online geen vast aangeboden!! enkel direct en flow beide variabel
henkdee schreef:Ik heb een mail gestuurd dat ik vanaf 1 mei Engie Direct wil, dat is in behandeling.
Wat heb je gevraagd? Engie direct vast of variabel?
Online is het niet mogelijk om nog een vast contract te bemachtigen!
Enkel telefonisch en aangezien die niet te bereiken zijn is mail dan wel een optie.
Het Direct fixed contract (alles online) is een 120€ goedkoper dan het Easy fixed uit het Engie voorstel die je krijgt als je niks doet.
je hebt gelijk via uw account kan je enkel variabel krijgen maar ik zie het nut niet in om nu "vast" te kiezen.
ik heb het goedkoopste tarief Direct gevraagd zonder vast/variabel, ik wacht op een antwoord.
Wigo 25
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Velen snappen het variabele geheel nog altijd niet, ook ik niet trouwens. Maar wat ik wel al bij geleerd heb: de variabele tarieven die nu, in maart = einde van 1e kwartaal, als goedkoopste staan, zullen volgende maand wel opschuiven in de lijsten omdat deze, vermoedelijk, per kwartaal hun tarieven aanpassen. Die zullen in april dus stijgen, gezien de evolutie en de typische wintermaanden.

Het verschil met de vaste tarieven bij Engie is zeer klein. Ik zou echt niet weten waarom je vandaag de dag, en in feite al sinds juli vorig jaar toen o.a. TA riep om zeker variabel te nemen, je variabel zou nemen als je nog vaste tarieven kan krijgen. Je weet zeker dat je tarieven niet meer stijgen en als ze toch dalen, kan je altijd een nieuw contract nemen. Al diegene die vorig jaar in juli en later de raad gevolgd hebben om variabel te nemen, zijn gewoon gejost tot en met. Onbegrijpelijk dat niemand daar al op gereageerd heeft. Ik snap het niet.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

henkdee schreef: ik heb het goedkoopste tarief Direct gevraagd zonder vast/variabel, ik wacht op een antwoord.
Dan krijg je gegarandeerd het Direct Variabel contract.
Een vast krijg je enkel nog op expliciete aanvraag (telefonisch of mail). Als iedereen voor vast zou kiezen komen ze zeker in de problemen wanneer de variabele prijzen de vaste overschrijden.
Vaganzza schreef: Het verschil met de vaste tarieven bij Engie is zeer klein.
Met mijn berekeningen voor een contract Electriciteit + Gas is het Easy Fix (1 jaar) contract nog altijd 25% duurder dan het Direct Variabel.
Dat maakt de keuze weer moeilijker, stel dat de variabele prijzen er een jaar over doen om die 25% te overbruggen ben je ook gesjost!

Maar ik geraak meer en meer overtuigd om voor een Vast contract te kiezen. Ik heb per mail aan Engie gevraagd om mijn END_CONTRACT die ik eind februari gekregen heb en een Easy Fix contract is, om dit om te zetten naar een Direct Fix contract, dat scheelt weer een slok op de borrel (14€/maand). Zodoende heb ik tijd tot eind april om te beslissen, doe ik niks dan treedt het Direct fix in voege anderzijds kan het Direct variabel gewoon online tot zelfs op de vervaldag 1/5 geactiveerd worden.
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

mail van Engie:
Mega heeft zijn prijzen van de recente groepsaankoop die ze gewonnen hebben bekend gemaakt voor de maand maart.
We zetten ze even naast ons alternatief aanbod Direct Indexed zodat je gemakkelijk kan vergelijken.
Direct Indexed is een contract met een variabele prijs die maandelijks aangepast wordt aan de marktprijs.

blijf toch liever bij Engie dan naar Mega, ik zie wel hoe de prijzen evolueren ;)
Wigo 25
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

De vaste zijn ondertussen verdwenen van de site van Engie. Direct Indexed komt er momenteel het voordeligst uit voor ons.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ja, maar volgens mij blijft het vast aanbod wel gelden, aangezien in de mail van engie stond dat ze inderdaad hun variabel vergeleken met mega variabel, en je erop kon intekenen. Als je niets deed ga je automatisch over naar direct easy fixed.
Ik twijfel nog steeds wat te doen. Niemand heeft een glazen bol... Maar aangezien niemand nog een vast tarief wil aanbieden, zou ik ergens vermoeden dat zij het zelf ook niet rooskleurig inzien en ze er dus gaan mogen aan toesteken. Een reden te meer om toch de vaste te behouden.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Er zijn voor Engie zelfs (voorlopig/op dit ogenblik) geen vaste tarieven meer terug te vinden op de website van de VREG
Blijkbaar enkel Total Energies (voor klanten met elektrische wagen) en Luminus

Inderdaad Engie Easy fix (1 jaar) is van toepassing voor diegenen die geen actie ondernemen na afloop van het contract van de groepsaankoop (provincie, VAB, Knack, .....) vanaf 1/5/22 cfr info mail & website Engie (mijn contract)

Alhoewel op dit ogenblik +/- 20% duurder dan Engie Direct Indexed variabel (raming in functie jaarlijks verbruik) laat ik het contract voorlopig veiligheidshalve als dusdanig als Engie Easy fix verder zetten
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

Het is voor het ogenblik enorm moeilijk om een raming te maken in functie van mijn jaarlijks verbruik voor een vast contract!
Nu ook de gasprijzen 6% btw krijgen gaat Engie ons toch moeten informeren wat het Easy Fix contract aangaat.
En als ik dan toch het vast contract zou laten door gaan wil ik het Direct Fixed ipv het Easy Fix. 14 €/maand goedkoper en papier moet ik niet krijgen.
Die vraag heb ik aan Engie gemaild en krijg als antwoord dat ik expliciet de aanvraag voor Direct fixed moet stellen.

Nu begin ik toch een beetje te twijfelen voor dat vast contract, zoals het er nu uit ziet wordt er alles aan gedaan om de energieprijzen enigzins te drukken en het blijft de vraag of die in het eerstvolgende jaar zo snel 25% geen stijgen want een vast contract is (maar) voor 1 jaar.
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@alfa_ajx732
Nu ook de gasprijzen 6% btw krijgen gaat Engie ons toch moeten informeren wat het Easy Fix contract aangaat.
Inderdaad in principe zou u ook hiervoor een mail van Engie moeten krijgen
&
De vraag is evenwel in hoeverre Engie al dan niet zou bereid zijn u op dit ogenblik een contract Direct Fixed aan te bieden ter vervanging van de contractueel verplichte verlenging van het lopende contract als Easy Fixed (als alternatief werd enkel Direct variabel aangeboden)

Dus eventueel expliciet per mail vragen kan een Direct Fixed vanaf 1/5/22 aangeboden worden en aan welk tarief als bestaande klant
Indien u - zoals ik een aantal jaren geleden - van de klantendienst geen tijdig adequaat antwoord zou bekomen, moet u zelf beslissen of u al dan niet met Engie verder wil; zelf heb ik toen tijdig (>= 1 maand vooraf) voor een aantal jaar een overstap naar Luminus gedaan (lager tarief, ondertussen vervangen door het eind deze maand aflopende groene stroom contract van de provincie, VAB; Knack, ...)
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Vorige week bericht gekregen ven Engie dat zij geen Vaste contracten meer doen op dit moment.

"Zoals u ongetwijfeld gehoord heeft in de media, zijn de energieprijzen de afgelopen weken opnieuw uitzonderlijk sterk gestegen door het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Het is daardoor voor ons onmogelijk geworden onze klanten momenteel een contract met vaste prijs aan te bieden. Anderzijds is het ook voor u niet wenselijk een contract voor een langere, vaste duurtijd aan te gaan aan deze extreem hoge prijzen. Daarom zal uw contract omgezet worden naar Easy Variabel , een contract met een variabele prijsformule die u elk trimester een stabiele prijs garandeert. Zodra de situatie op de markt het toelaat, zullen we niet nalaten opnieuw een contract met vaste prijs voor te stellen."
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Wat me doet meiden om het easy fix te behouden. Mocht engie ervan uit gaan dat de prijzen gaan zakken, zouden ze hem zeker nog vast willen zetten op deze al hoge prijs
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Snap ik het nu goed?

Situatie mail Engie 21/3. Ik veronderstel naar alle klanten.
Ze vergelijken hun fix (waar je standaard naartoe ging bij niks te doen) met direct variabel en de mega prijs.
Hun direct variabel was goedkoopst natuurlijk.

Nu kijk je naar direct variabel en is stukken duurder geworden, hun goedkoopste is nu easy variabel.

Dus de vaste tarieven uit hun mail van 21/3 lijken meer en meer interessant.
En blijkbaar wordt je daar automatisch op gezet als je niks doet...

Maar dan zegt stevenvs dat ze u op easy variabel gaan zetten ipv die fix? Klopt dit? Kan dat wel? Zonder communicatie...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Voor zover ik de (ahum) duidelijke communicatie begrepen heb:
Hun mailtje waarin ze vast <-> variabel <-> mega naast elkaar plaatsten, was eigenlijk om mensen alsnog richting variabel te duwen, terwijl ze al een aanbod vast gekregen hadden. Naar mijn mening is niets doen => overgaan naar easy fixed.
Er zit geen fixed meer in hun aanbod, dus mensen die alsnog willen veranderen naar engie, kunnen geen vast tarief meer vragen
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

ok, zo had ik het ook toch door.
Oef.
Want denken serieus ons gewoon te laten overzetten op easy fixed en dan de kat uit de boom te kijken.
Kunnen toch maandelijks veranderen.
Wij zitten immers met acumulatoren en dus relatief veel nacht verbruik en dus is de fixed de zekere optie (met de huidige prijzen).
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

Rubinho schreef:Snap ik het nu goed?
Nu kijk je naar direct variabel en is stukken duurder geworden, hun goedkoopste is nu easy variabel.
Dus de vaste tarieven uit hun mail van 21/3 lijken meer en meer interessant.
En blijkbaar wordt je daar automatisch op gezet als je niks doet...
Inderdaad !!
Ik heb mijn verbruik vandaag opnieuw laten uitrekenen voor Direct variabel april prijzen en wat blijkt nu moet ik opeens 50€ maandelijks meer betalen dan de direct variabel maart prijzen.
De Engie tariefkaarten van Direct variabel april 2022 geven voor electr dag/nacht 32,997/27,116 en gas 13,506 in vergelijk met maart is dat gemiddeld 60% duurder !!!!!
@Robinho
Volkomen met je eens, als die vaste tarieven van 21/3 nog gelden op 1/5 ziet het er naar uit dat men beter niks doet.
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

alfa_ajx732 schreef:
Rubinho schreef:Snap ik het nu goed?
Nu kijk je naar direct variabel en is stukken duurder geworden, hun goedkoopste is nu easy variabel.
Dus de vaste tarieven uit hun mail van 21/3 lijken meer en meer interessant.
En blijkbaar wordt je daar automatisch op gezet als je niks doet...
Inderdaad !!
Ik heb mijn verbruik vandaag opnieuw laten uitrekenen voor Direct variabel april prijzen en wat blijkt nu moet ik opeens 50€ maandelijks meer betalen dan de direct variabel maart prijzen.
De Engie tariefkaarten van Direct variabel april 2022 geven voor electr dag/nacht 32,997/27,116 en gas 13,506 in vergelijk met maart is dat gemiddeld 60% duurder !!!!!
@Robinho
Volkomen met je eens, als die vaste tarieven van 21/3 nog gelden op 1/5 ziet het er naar uit dat men beter niks doet.

Al deze tarief vergelijkers zijn waardeloos. Lees maar eens: https://nl.linkedin.com/pulse/misleidin ... voorspools

De tarief kaarten van april verwijzen naar de gemiddelde prijs van eSpot in Maart. Wat de prijs in April wordt is pas op 1 mei bekend. Wat uiteindelijk telt is hoe het contract de eSpot prijzen uitmiddeld naar 1 maand (of forecast prijzen naar 3maand of 'n jaar). De VREG zou beter formules publiceren dan de mensen te misleiden met waardeloze voorspellingen.
Ter info. Net ingetekend op het dynamisch tarief van Engie per 1/5, na groepsaankoop West-Vl.. Dit tarief volgt met de beste formule de espot prijzen voor afname en injectie. Kwestie van het verbruik te sturen naar de goedkope uren.
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

@snarie
Als je dan toch niet op de prijsfiches kan afgaan waarom dan niet voor vast kiezen, nu je nog de kans hebt? Voorwaarde natuurlijk dat op 1/5 de vaste prijzen van 21/3 gelden. Zo weet je toch waar je aan toe bent, nu lijkt het een kansspel met die variabele prijzen.
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

alfa_ajx732 schreef:@snarie
Als je dan toch niet op de prijsfiches kan afgaan waarom dan niet voor vast kiezen, nu je nog de kans hebt? Voorwaarde natuurlijk dat op 1/5 de vaste prijzen van 21/3 gelden. Zo weet je toch waar je aan toe bent, nu lijkt het een kansspel met die variabele prijzen.
@alfa_ajx732 Akkoord met je statement. Met een normaal gespreid gebruik ben je waarschijnlijk beter af met het voorgestelde vast contract.
Weet dat de Epex DAM welke gebruikt wordt bij Engie Direct Terief gewoon het rekenkundig gemiddelde is van de eSpot prijzen. Veel extra risico is er dus niet tussen het Dynamic & Direct Variable contract.
Binnen een paar maand weten we natuurlijk meer of vast interessant was of niet.
Nog een extra opmerking: het verschil tussen afname en injectie is bij Dynamic slechts 0.204 cent/KWh+btw. Persoonlijk denk ik dat bij een installatie met warmtepomp, hybrid-EV(10kWh), batterij(7kWh), PV installatie(6.5kWp) en goed energiebeheer, het dynamisch tarief opportuniteiten biedt. Misschien denk ik er volgend jaar anders over.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

alfa_ajx732 schreef:Wie heeft ook destijds ingetekend voor de groepsaankoop van de Provincie en staat nu voor END_CONTRACT op 1/5.
Graag zou ik willen weten welke keuzes jullie maken of je voor een vast of een variabel contract kiest of het Mega aanbod aanneemt of een aandere leverancier kiest.
Ik zie graag jullie reactie
Waarom in oktober - november geen actie, te goedkoop toen.
En nu de gebakken peren uitzweten zeker.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb vandaag ook een bericht van mega ontvangen met de boodschap dat mijn contract op 1/6 vervalt en ik dan op een variabel contract val. Zal er alvast niet blijven want de simulatie is vrij duur, Luminus komt er hier als voordeligste uit.
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 8 keer

fendtje schreef: Waarom in oktober - november geen actie, te goedkoop toen.
En nu de gebakken peren uitzweten zeker.
??????
Kan je nog even toelichten?
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.25 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ga op dit topic effe aansluiten omdat dit toch over variabele tarieven gaat.

Ik probeer het te begrijpen:

Eneco doet in maart een voorstel. Ik zie op de tariefkaart dat dit gebaseerd is op een BELPEX van +/-162€+/MWh. Ik bekijk net de tariefkaart van april en zie dat de tarieven niet zo hard verschillen. Maar wel gebaseerd op een BELPEX van +/- 265€/MWh. Bij de formule van de berekening van het variabel gedeelte zie ik ook dat de formule anders is (en zo allicht de prijs een beetje continue blijft).

Betekent dat dan dat, afhankelijk van welke formule die maand actief was, je hele jaar berekend zal worden? En dus tekenen in april véél goedkoper zou uitvallen op de jaarfactuur dan wanneer je in maart getekend zou hebben? De BELPEX is immers iedere maand hetzelfde voor beide tarieven, maar de formule verschilt?

En wat het nog ingewikkelder maakt. Als ik de gegevens in de formule invul, kom ik dus onmogelijk aan de prijs op die tariefkaart. Is dat niet gewoon effe die éne waarde in de formule invullen en je hebt het resultaat?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”