Bluetooth beacon voor indoor tracking

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Voor ik een lijstje ga maken van zaken die ik zou kunnen automatiseren, wil ik eerst weten of het haalbaar/betaalbaar is personen te tracken in onze eigen woning op basis van hun persoonlijke iPhone of Apple Watch en een reeds operationele Home Assistant.

Heeft er iemand ervaring mee? Wat heb ik hier voor nodig ?
- een extra app op de gsm ?
- welke beacon (bij voorkeur betaalbaar :-) )

Ik wil niet laten inchecken met NFC, het moet automatisch gaan.

Het idee kwam hierdoor:
- er wordt beweging geregistreerd in de kamer, dus ik schakel bepaalde zaken in
- maar dat is enkel nodig wanneer het de gebruiker is van die kamer, anders niet

De insteek is niet in de eerste plaats om energie te besparen, maar om een bepaalde beleving te kunnen geven (waarvan ik dus nog wil uitzoeken wat...)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Met BT beacons kan dat wel, echter werkt het imho nog 'te traag'. Om bijvoorbeeld het licht te laten aangaan bij binnenkomen van een gang is de latency tussen detectie & actie te groot. Om lichten te laten uitgaan in hoofdruimtes is het dan weer wél handig want dan wil je juist een vertraging hebben.

Voor thuisgebruik kan ik het nog niet aanraden, maar ik spreek dan ook over testen met Aruba beacons een jaar of 2 geleden (test voor een klant).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Latency is niet zo erg.
De bewegingsmelder in elke kamer dient om het (centrale) lichtpunt aan te laten zolang er beweging is. (je moet het manueel inschakelen).

Het zou zijn om bvb de stopcontacten waarop een beeldscherm is aangesloten in/uit te schakelen.
Of een eigen sfeerlicht. De kinderen hebben elk hun eigen ledstrip, dat mag tussen bepaalde tijden wel aan als ze binnen komen.

Of, wanneer iedereen zich op het eerste is, waarom zou er dan nog licht branden op het gelijkvloers?
Aan de eettafel is er ook een bewegingsmelder voorzien, maar die staat ingesteld dat lang na een laatste beweging het licht aan blijft.
Je bent bvb een boek aan 't lezen en zit heel stil, dan wil je niet dat het uit gaat.
Maar als je daar niet bent, dan mag het licht wel sneller uit.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dan zullen BT beacons het wél goed doen in die usecases !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”