iPad Air 5 vs iPad Pro 11 inch 2021

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik zit hier met een iPad Pro 9,7" uit 2016 die dringend aan vervanging toe is. De batterij heeft zijn beste tijd gehad, niet verwonderlijk na 6 jaar redelijk intensief gebruik.

Ik keek dus uit naar de nieuwe release van de iPad Air afgelopen dinsdag. Qua functies is dat sowieso al een grote vooruitgang tov de iPad Pro die ik nu heb. Alleen ben ik teleurgesteld dat de standaard versie geen 128GB opslag heeft, maar slechts 64GB. De upgrade naar de 256GB is ineens 170€ extra en dan komt de iPad Pro 128GB ineens dichtbij (nog een 50 of 60 euro verschil)...

De iPad pro heeft als grootste voordelen: ProMotion (120Hz scherm en 100 nits helderder), 2e camera, 4 speakers ipv 2 en FaceID (Air heeft Touch ID).

Nu ik moet zeggen: ik kijk niets met geluid zonder koptelefoon, dus die speakers maakt me niet veel uit. ProMotion heb ik nu niet, geen idee of dat zo'n verschil maakt bij gewoon gebruik. FaceID heb ik op mijn iPhone 11 en dat is zalig.

Mijn grootste bezorgdheid zit hem vooral in de opslag: ik gebruik nu net geen 39GB op mijn iPad. Is 64GB nog futureproof voor opnieuw 5-6 jaar zonder dat mijn gebruik zal wijzigen? Zo ja, dan is de 64GB iPad Air de way-to-go, zeker voor dat geld.
Ik heb ook een iPhone 11 met 64GB en die gebruikt momenteel iets meer geheugen dan de iPad en loop daar ook nog niet tegen de grenzen aan. Die iPhone 11 wil ik ook nog graag een jaar of 3 gebruiken.

Wat zijn jullie bemerkingen of tips?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Kijk ook eens naar het gewicht van het toestel. Komende van je Air naar een Pro kan dat wel al eens tegenvallen.

Er zijn ook geruchten rond een iPad pro in 2022... maar geen idee wanneer die gaat uitkomen. Dan is de kans wel dat de oudere modellen in prijs zakken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dat hangt vooral af van je gebruik, als je die voornamelijk gebruikt voor streaming(Netflix, Streamz, VRTNu,...) of krant/boeken lezen,
dan is 64 GB normaliter voldoende.
Als je films/series (offline) wil opslaan om bv. op de trein te kijken of als je veel spelletjes speelt, is die 64GB misschien aan de krappe kant.
(Aangezien je ook een iPhone hebt, ga ik er even vanuit dat niet veel filmpjes/foto's maakt met je tablet :P )
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Wij hadden ongeveer hetzelfde dilemma, en wachten tot de nieuwe iPad Pro binnenkort (normaal gezien) uitkomt om dan een refurbished 2021 model te kopen.
ProMotion heeft voor ons de doorslag gegeven :-) En op de Pro heb je standaard 128GB opslag, 64GB zou ik niet meer kopen eerlijk gezegd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

64 gb is krap (zeker als je een termijn van 6 jaar voor ogen hebt)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik speel maar 1 spel en dat is Clash of Clans. Ik heb dus niet veel GB's nodig in dit segment. Alles staat bij mij in de cloud. Binnenkort zal ik 1x per week naar bureau gaan in Bxl waar ik dan op de trein inderdaad iets zal kijken via Netflix. Meestal neemt dit niet meer dan 5GB in qua opslag (ik bekijk goed op voorhand wat ik wil bekijken).

Die nieuwe iPad Pro zal vermoedelijk in september volgen met een M2 chip, denk ik. De M1 is nu al overkill voor mij, die zit ook in mijn Mac Mini en zelfs daar is die overkill voor mij.

Foto's neem ik inderdaad zo goed als altijd op mijn iPhone.

Met het gewicht zit ik niet zo mee: mijn huidige iPad Pro weegt ook al 437g en de nieuwe iPad Air zit aan 461g, de pro aan 466g.
Zorba schreef:ProMotion heeft voor ons de doorslag gegeven :-)
Wat is daar zo doorslaggevend aan voor dagdagelijks gebruik? Ik ben een leek in dit opzicht :)
Zorba schreef:En op de Pro heb je standaard 128GB opslag, 64GB zou ik niet meer kopen eerlijk gezegd.
Vraag is of ik zoveel extra opslag effectief nodig heb voor mijn use case... Als je zegt van neen: dan is het verschil met de Pro wel heel klein, maar toch weer kostelijker voor wat uiteindelijk... Als ik met 64GB die jaren verder toe blijf komen is de iPad Air een no-brainer voor die prijs.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb de iPad air 2020 met 4g en 256gb.

Ik gebruik zo'n iPad redelijk lang en veel en bij vorige versie liep ik telkens op tegen tekort aan ruimte. Apps nemen na een tijd serieus wat plaats in.

Ik gebruik de iPad voor nieuws, twitter maar ook op reis om hotels te boeken, info op te zoeken, maps maar ook om de foto's die ik genomen heb te bekijken en backuppen, vandaar de 256 gb. Ook Photoshop en Lightroom werken met grote bestanden.

Gewicht vind ik wel belangrijk want een Ipad hou je in de hand en ook op reis is lichter altijd beter.

Voor uw gebruik lijkt een pro me overkill.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Heb na enkele uren wikken en wegen de 64GB blauwe versie van de Air besteld. Vooral de upgrade prijs naar de 256GB of de 128GB Pro vond ik te veel geld. Ik heb nog 26GB marge in opslag, da's nog 1/3 tov nu.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”