RapidXS / Multifiber België: ervaringen

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Vermits RapidXS er interessant uitziet voor wie internet-only nodig heeft met hun 1000/1000 abo voor 49,95€ via Fiberklaar netwerk en er wel al wat animo was op dit forum over deze nieuwe provider, dacht ik dat het wel nuttig was om een apart topic te openen om de ervaringen te delen.

Directe aanleiding was dit bericht van BMaster: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 60#p916199
BMaster schreef:Ik ga het er toch maar op wagen en een aansluiting bij RapidXS aanvragen. Via de site kan je trouwens enkel betaling met domiciliëring kiezen, voor manuele betaling dien je de klantendienst te contacteren en dan krijg je een pdf-formulier dat je moet invullen in plaats van online te bestellen...
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 11 mar 2022, 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ben ook heel erg op een kanteling aan het komen. Hoe tevreden ik ook ben van EDPnet, RapidXS lonkt en lijkt aantrekkelijk. De kans is groot dat ik mijn pre-order bij EDPnet ga annuleren en hem bij RapidXS plaats.
Juist nog eens vragen aan die mannen hoe het zit met de fiber->rj45 module (ook iets voor te betalen?) en hoe dat daarna eventueel omgezet kan worden naar een GPON module voor in een SFP slot.
Als het niet goed is, zit ik er 6 maand aan vast, maar kan ik wel terug overstappen naar EDPnet (mogelijk wel met activatiekosten etc :( ).
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Misschien titel veranderen naar
RapidXS België:ervaringen

Om zo mensen die google gebruiken voor deze info sneller op juiste rapidxs te krijgen ;)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Belgissschenaap schreef:Misschien titel veranderen naar
RapidXS België:ervaringen
Heb het aangepast :)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

juist eens gekeken, beschikbaarheid testen, postcode niet herkend... tja.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Geen idee hoe goed of slecht hun support is, maar verlies ook dat aspect niet uit het oog! ISP'tje spelen is meer dan een wholesale agreement tekenen en drie routers configureren; er moet ook een heel proces achter zitten voor als het ergens misloopt. In België zijn we op dat vlak redelijk verwend; ook de kleintjes (Scarlet, EDPnet) hebben dat tegenwoordig behoorlijk goed onder controle. Maar ik ben niet zeker dat dat voor de nieuwkomers ook het geval zal zijn.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Vandaar dat dit hier opgestart wordt he. Je moet die datasets eerst verzamelen.
RapidXS/Multifiber hebben ervaring in Nederland en zijn dus niet gewoon nieuw. Gewoon zien hoe zich dat vertaalt in Belgische dienstverlening.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Wat zijn de Nederlandse ervaringen eigenlijk?

Op Tweakers vind ik alleen een topic over België en die reacties van vorig jaar zijn niet zo positief (via Fluvius netwerk wel). Daarna niet zo gek veel reacties meer:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2044640

Ook over Mutifiber loopt een topic, is hetzelfde bedrijf. Misschien moet ik de titel hier ook aanpassen naar beide providers...

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1882229/0
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

De fiber hier lijkt enkel van Proximus te zijn, geen fiberklaar (ondanks dat toch ook o.a. Proximus is). Of toch niet volgens de info op de fiberklaar website.

Benieuwd of er buiten Proximus en EDP ook andere spelers hier op het fiber netwerk komen. RapidXS / Multifiber erkennen de postcode alvast niet...
*-*
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

NuKeM schreef:Juist nog eens vragen aan die mannen hoe het zit met de fiber->rj45 module (ook iets voor te betalen?) en hoe dat daarna eventueel omgezet kan worden naar een GPON module voor in een SFP slot.
Je hoeft niet te werken met hun router, je mag werken met een eigen router en kunt via hen ook meteen een GFSP-module ontvangen. Ze hebben deze nog niet op voorraad. Het zou gaan over de ISCOM HT801-GSFP aan een kostprijs van ongeveer 60 euro. Wil je op deze manier werken zal je een router nodig hebben met ondersteuning voor een GFSP-module.

Er zal geen ondersteuning zijn om de glasvezelkabel rechtstreeks (zonder behulp van een module) op je router in te pluggen. Ik vermoed dat ze de module en de hardware in de wijkcentrale meteen afstemmen op elkaar.
Tazmanian79
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Twitter: yvessoers
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Gevraagd aan RapidXS of het mogelijk is om de Fiber aan te sluiten in de toekomst op een SFP poort. Hun antwoord:
In de toekomst zijn wij wel van plan om enkele SFP modules aan te bieden aan onze klanten, echter zijn deze momenteel niet leverbaar.

Mocht u uw eigen router willen gebruiken adviseren wij u om een converter bij ons aan te schaffen, deze zet het glasvezel (GPON) signaal om naar Ethernet.
U hoeft uw apparatuur dan verder ook niet te configureren, zolang uw router een DHCP functie heeft zal dit moeten werken.

Mocht u dus toch uw eigen router inclusief met SFP module willen gebruiken is dit dus wel mogelijk, maar kunnen wij u niet garanderen dat dit vlekkeloos werkt.
U dient dan ook zelf een geschikte SFP module aan te schaffen, wij kunnen eventueel wel technische gegevens aanleveren waar deze module aan moet voldoen.

Mocht u verder nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ineens zeggen waar ze aan moet voldoen was te gemakkelijk zeker :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

SpecialK schreef:Geen idee hoe goed of slecht hun support is, maar verlies ook dat aspect niet uit het oog! ISP'tje spelen is meer dan een wholesale agreement tekenen en drie routers configureren; er moet ook een heel proces achter zitten voor als het ergens misloopt. In België zijn we op dat vlak redelijk verwend; ook de kleintjes (Scarlet, EDPnet) hebben dat tegenwoordig behoorlijk goed onder controle. Maar ik ben niet zeker dat dat voor de nieuwkomers ook het geval zal zijn.
De sales-afdeling reageert alvast redelijk vlot op mails vind ik. Maar dat zegt nog niets over de technische support natuurlijk.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Joe de Mannen schreef:Ineens zeggen waar ze aan moet voldoen was te gemakkelijk zeker :)

J.
https://www.kst-bg.com/products/pub/med ... 170612.pdf

Aangezien deze diegene is die ze zelf gaan aanbieden. Haal je hart op aan de specificaties.
Tazmanian79
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Twitter: yvessoers
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:Ineens zeggen waar ze aan moet voldoen was te gemakkelijk zeker :)

J.
Heb de specs gevraagd en dit doorgekregen:
Bij deze de technische vereisten voor de SFP module.
Let wel op dat wij dit niet ondersteunen, mocht het niet werken kunnen wij geen support leveren.

Rec. Transmission Rate: G.984
TX: 1300 .. 1320nm
RX: 1480 .. 1500nm
Transmit power: +4 .. +8dBm
Receive power: -28 .. -8dBm
OMCI: ITU-T Rec. G.988
Conformance test protocol: BBF 247 issue 4
Class: A / B / C / D
Implementatie: BBF TR-156 issue 2
Authentication: Serial Number
Encryptie: Downstream AES-128 / Upstream AES-128
VLAN model support: 1:N, TLS, Multicast
VLAN: IEEE 802.1Q
VLAN: Tag, Trunk
Interface identificatie: Speed capability = 1.25 Gbit/s in the uplink and 2.5 Gbit/s in the downlink.
Operations: dying gasp, automatic laser shutoff
Rogue detectie, Continuering: rogue self-detection, rogue self-isolation, remote start and shutdown optical interface
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Komt overeen met deze FS module zoals reeds aangehaald in het andere topic:
https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Dit is een APC module met SC interface, dus je hebt nog een SC-SC APC-APC SM Simplex kabel nodig:
Deze bvb (5m) https://www.fs.com/de-en/products/41926.html
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb mijn pre-order bij EDPnet geannuleerd en bij RapidXS gepreorderd... we zien wel, ik kan altijd terug overstappen naar EDPnet (en hou ook nog even mijn VDSL-lijn daar actief), maar ik ben van mening dat nu er eens een 'marktkraker' is, deze ook gesteund mag worden en een kans verdient.
De Ethernet converter die gezet wordt indien je geen router neemt kost volgens de website nu blijkbaar eenmalig 37.5€. Voor mij mag dat dan direct een SFP-module zijn, zal ze daarover nog wel eens mailen :).
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

De SFP-module zou rond de 60 euro kosten.
Wij gaan je een eigen GSFP leveren.

Deze zijn echter pas over een paar maanden weer leverbaar.
Maar goed, ik begreep intern dat Fiberklaar ook nog wel een lange tijd (jaar? meer dan?) duurt voordat het afgerond is.

Dus tegen de tijd dat je 'live' komt hebben we ze binnen en kunnen we je het opsturen.

Het zou dan de ISCOM HT801-GSFP betreffen en deze kost circa 60 euro.
Tazmanian79
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Twitter: yvessoers
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Heb dus ook al abo bij RapidXS afgesloten. Hopelijk dat het project er komt en we eind dit jaar aansluitenbaar zijn.

Met het oog op SFP module dan paar maand ervoor mijn router upgraden.

Mijn internet van Telenet kan dan worden opgezegd.
Vermoed dat het wel gewoon nog mogelijk is om via Telenet de TV af te nemen?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Hebben wij al een idee welke authentificatie methode ze gebruiken?
Gaan ze de oude pppoe gebruiken of iets moderners dat minder resources gebruikt en je dus kleiner dit modem in kan zetten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tazmanian79 schreef:Mijn internet van Telenet kan dan worden opgezegd.
Vermoed dat het wel gewoon nog mogelijk is om via Telenet de TV af te nemen?
Je kan Telenet TV combineren met Rapid XL internet. Hou er wel rekeing mee:
  • dat de TV-Box alleen werkt als je ook internet van Telenet hebt.
  • dat je de Telenet modem moeten laten staan als je interactieve TV wilt (digicorder).
  • dat je geen toegang meer hebt tot de Yello TV App als je geen internet van Telenet hebt.
Maar je kan ook gaan voor niet-interactieve TV (vb TV met een kaartje).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Belgissschenaap schreef:Hebben wij al een idee welke authentificatie methode ze gebruiken?
Gaan ze de oude pppoe gebruiken of iets moderners dat minder resources gebruikt en je dus kleiner dit modem in kan zetten?
Ik heb de indruk dat ze geen authenticatie verder dan die van GPON (=serienummer?) gaan gebruiken. Als ik op de website mag afgaan is het aansluiten en krijgt je gewoon een IP via DHCP.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Opgelet met die SFP : deze kan zeer warm worden, in die mate dat je letterlijk je vingers er kan aan verbranden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

philippe_d schreef:Je kan Telenet TV combineren met Rapid XL internet. Hou er wel rekeing mee:
dat de TV-Box alleen werkt als je ook internet van Telenet hebt.
En wat met de klassieke Digibox/Digicorder ?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

krisken schreef:Opgelet met die SFP : deze kan zeer warm worden, in die mate dat je letterlijk je vingers er kan aan verbranden.
Enig idee van de oorzaak? Dat kan toch niet echt de bedoeling zijn: warmteontwikkeling = energie verbruiken...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Zeker niet alle SFP modules worden (zeer) heet. Volgens mij hangt dat ook af van zijn functie en merk/chipset. Zo zijn er hier fiber modules die amper warm worden en 10Gb RJ45 modules die inderdaad net geen brandwonden kunnen veroorzaken.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Die rj45 SFP's verbruiken een hoop meer door de omzetting naar koper signaal. Vandaar de warmte.
Best glas gebruiken als de toepassing het toelaat
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

euh ?

de backplane van een switch/router/... is toch elektrisch en niet optisch.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Okay, korte samenvatting voor dit specifiek gedeelte.

Op vlak van netwerkpoorten hebben we 3 grote categoriën. In realiteit veel meer, maar laat het ons simpel houden met deze 3 categoriën.

DAC= direct attached copper
Fiber
UTP
  • DAC
    Dit is technisch de meest simpele connectie> Er is niet veel 'werk' nodig om signaal van A naar B te brengen.
    Dit is de meest ruwe data van PC naar PC 2 brengen zonder al te veel rekenkracht/conversie. Deze produceert biojgevolg niet vel warmte.
    Deze heeft ook de minste latency, omdat er geen conversie nodig is.
    Het nadeel van deze manier, zijn de korte afstanden. De kabels hebben meestal een maximum lengte van 10m
  • FIBER
    Hierbij moet het elektrisch signaal omgezet worden naar een lichtsignaal. Dit is niet zo complex, maar kost een klein beetje vertraging. Omdat er dus niet veel krenkracht nodig is, verbruikt deze niet zo veel.
    Er is echter wel wat meer latency, maar dit is zo goed als te negeren. Fiber heeft ook het voordeel dat het over gigantische afstanden kan, KM's zelfs.
  • UTP
    UTP is ook een elektrisch signaal en zou je dus van denken dat dit niet geconverteerd moet worden met rekenkracht. Niets is minder waar. Het signaal van een PC moet gecodeerd worden zoals de standaarden vereisen. Hier is de meeste rekenkracht voor nodig van alle 3 de categoriën. Het probleem is dat de sfp connector dermate klein is en de chip heel veel verbruikt. Voor 10gbit lijken we er eindelijk te zijn, de hitte is doenbaar. Maar 5j geleden was dit nog een echt probleem. Je moest goed nadenken hoeveel SFP to UTP transceivers je kon gebruiken zonder dat je switch of PC oververhit, of dat de voeding het zelfs niet kon trekken. Nog steeds moet je er bij stilstaan, maar al veel minder. De chips worden kleiner en kleiner, en zullen dus ook steeds minder stroom nodig hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

DarkV schreef:
philippe_d schreef:Je kan Telenet TV combineren met Rapid XL internet. Hou er wel rekening mee:
dat de TV-Box alleen werkt als je ook internet van Telenet hebt.
En wat met de klassieke Digibox/Digicorder ?
Als je alleen TV hebt van Telenet, zal Telenet een modem plaatsen (zonder internettoegang) voor de interactiviteit van de digicorder.
Tenzij je geen interactiviteit wenst :wink:
Op die manier heb je internet via fiber, en TV via de coax, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

philippe_d schreef:Als je alleen TV hebt van Telenet, zal Telenet een modem plaatsen (zonder internettoegang) voor de interactiviteit van de digicorder. Op die manier heb je internet via fiber, en TV via de coax, toch?
Zo was het inderdaad vroeger... geen idee of men dit (een modem plaatsen zonder internet) nog wil doen als je een TV-Box hebt.

Vandaar dus de vraag...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

DarkV schreef:Zo was het inderdaad vroeger... geen idee of men dit (een modem plaatsen zonder internet) nog wil doen als je een TV-Box hebt.
Moet je navragen in een Telenet-winkelpunt. Met een CI+ module, Digicorder of Digibox kan je vandaag nog steeds Telenet tv gebruiken zonder internetabonnement.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb de stap nog altijd niet durven wagen. Heb al ongeveer een 2 jaar een fiber aansluiting van Fluvius. Dus ben wel benieuwd naar de ervaringen op lange termijn. Heb absoluut nog geen vertrouwen in de providers die daar diensten op kunnen aanbieden. Het aanbod van Orange (de enige wat bekende). Is ook niet heel goedkoop, met een max snelheid van 1000/200.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

DarkV schreef:Zo was het inderdaad vroeger... geen idee of men dit (een modem plaatsen zonder internet) nog wil doen als je een TV-Box hebt.
Vandaar dus de vraag...
Neen dus, een TV-Box werkt alleen met Telenet internet.
Een digicorder werkt met een interactieve modem zonder internet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Hun "controleer beschikbaarheid" tool werkt niet.
Al een paar keer geprobeerd, zowel voor RapidXS als voor Multifiber.
Maar ik weet dat het bij mij (nog) niet beschikbaar is. :?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

seagull schreef:Hun "controleer beschikbaarheid" tool werkt niet.
De tool werkt bij mij voor het ene adres wel, voor het andere niet.
biot
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

seagull schreef:Hun "controleer beschikbaarheid" tool werkt niet.
Al een paar keer geprobeerd, zowel voor RapidXS als voor Multifiber.
Het is hier precies niet geweten dat die twee hetzelfde bedrijf zijn. Moederbedrijf is (Weserve), beide bestaan in Belgie enkel als een kamertje langs de Leuvensesteenweg -- hetzelfde kamertje voor alletwee), website/mail etc gaan allemaal gewoon naar weserve. Eigenaardig genoeg hebben ze precies wel een apart ondernemingsnummer.

Op zich niks mis met die ietwat virtuele aanwezigheid in Belgie -- het netwerk zit in Nederland, ik veronderstel dat alles hoe dan ook naar daar gebackhauled wordt. Maar waarom die setup zonodig moet voorgesteld worden als twee verschillende providers kan ik enkel maar naar raden.
leeyuentuen
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 1 keer

Ik heb net een aanvraag gedaan voor RapidXS, en zou tegen eind van deze maand moeten opgeleverd worden. Wacht momenteel nog op een bevestiging via email.

Ik zou die normaal aansluiten op een opnsense "router" dus wordt er een glasconverter mee besteld van 37,5 euro.

Technische informatie dat ik van RapidXS kreeg is al volgt:
VLAN 161 en er wordt geen PPPOE sessie opgezet. Gewoon een IP krijgen adhv MAC adres.
Bij vervanging is het mogelijk om hetzelfde IP adres te krijgen. Hierdoor dient u ons te mailen met het oude IP + oude mac-adres en nieuwe IP + nieuwe mac adres.
Willem-pie
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2015, 07:02
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

leeyuentuen schreef: Technische informatie dat ik van RapidXS kreeg is al volgt:
VLAN 161 en er wordt geen PPPOE sessie opgezet. Gewoon een IP krijgen adhv MAC adres.
Wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld met die VLAN 161? En hoe kan je dit instellen bij bijvoorbeeld Unifi?
leeyuentuen
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 1 keer

Willem-pie schreef:
leeyuentuen schreef: Technische informatie dat ik van RapidXS kreeg is al volgt:
VLAN 161 en er wordt geen PPPOE sessie opgezet. Gewoon een IP krijgen adhv MAC adres.
Wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld met die VLAN 161? En hoe kan je dit instellen bij bijvoorbeeld Unifi?

ik heb geen ervaring met unifi, ik gebruik die op mijn proxmox vm waardoor ik aan mijn interface een vlan kan toekennen.

Edit: Eerste probleem komt al boven bij ordering. Online was de fiberklaar beschikbaar op mijn adres
maar kreeg van rapidxs te horen dat het nog niet mogelijk is:
Het fibernetwerk moet nog aangelegd worden in uw omgeving en in uw woning.
Fiberklaar is hier mee bezig en zij leggen het fiber aan. Zij hebben ook de planning wanneer zij uw woning gaan aanleggen.
Voor meer informatie hierover kunt u het beste terecht op:
We bouwen in Sint-Niklaas aan ons bliksemsnelle fibernetwerk (fiberklaar.be)

Zodra het fiber in uw woning is aangelegd krijgen wij signaal door van Fiberklaar en kunnen wij uw lijn activeren.
Wij nemen dan automatisch contact met u op.
Eventjes snel naar Fiberklaar gebeld en ze vertellen dat de fiber kabel in de komende weken (volgende wijk) een afspraak met ons gaan maken en de glasvezels zullen doorblazen in onze woning.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”