Vernieuwe en uitbreiden electriciteitskasten in bestaande woning

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
defender
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2022, 15:25

Ik ben aan het kijken om de bestaande woning aan te passen voor overschakeling naar domotica.
Hiervoor dient de bestaande electriciteitskast vernieuwd te worden en dienen er kasten bij te komen.

Ik heb voor het ogenblik mono 40A zitten met een 40A voor de zonnepanelen en een 63A30mA voor de vochtige ruimtes.
Alles zit nog op oude enkelvoudige zekeringen en dit wil ik dus aanpassen.

Wat ik zou willen is het volgende .
1 nieuwe grotere kast naast de bestaande om daar alles van de zekeringen deftig te kunnen plaatsen en 1 kast voor de domotica.
de kabels die nu in de oude kast komen zou ik desnoods op dinrail klemmen steken om zo naar de nieuwe zekeringen te gaan.

1 nieuwe kast voor in de garage waar alles van de domotica in komt waar alle leidingen van de verlichting reeds toekomen.
Vroeger zaten hier trafo's in voor de halogeenverlichting maar nu zitten er overal leds in.
In deze kost die een 8 tal meter van de hoofdzekeringskast staat zou ik een 40A 300mA voorzien op een 3G6 naar de hoofdkast getrokken en in de hoofdkast komt een aparte zekering van 25A

1 nieuwe kast op de zolder ook met een diff van 40A 300mA , naar de hoofdkast getrokken en daar afgezekerd op 32A

1 nieuwe kast in het tuinhuis ( 35 meter van de hoofdkast ( met buizen door de tuin) met een diff van 40A 300mA, afgezekerd op een 32A in de hoofdkast. 4G10mm² zou ik daar willen leggen omdat de mogelijkheid zou bestaan dat daar zwaardere machines zouden komen te staan ofwel drijfkracht. ( zekeringen kunnen bij overstap naar drijfkracht toch gemakkelijk veranderd worden.

In mijn hoofdkast is er een selectieve diff voorzien van 40A zodat de hoofdkast er niet direct door gaat als er in de andere kasten een diff zou springen.

Zit mijn denkwijze hier juist ivm de te plaatsen zekeringen in de hoofdkast?
En hou zit het juist met de kabels naar de extra kasten.

Alvast bedankt
Jeor
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2020, 22:51
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Selectieve diff moet je rekening houden dat je achterliggende diff allemaal een trap lager moeten zijn.
Anders nog kans dat de hoofd diff uit valt zonder uitval diff in andere kasten.

Zelf ben ik begonnen met meerdere diffs in verdeelkast, waar achter elke diff een (afgezekerde) kabel vertrekt naar de achterliggende kasten of bepaalde kringen.
Verdeelkast staat naast de tellerkast zodat de verdeelkast via de hoofdschakelaar spanningsloos gezet kan worden
Op deze manier moet je niet selectief werken en is elke kring of kast toch onafhankelijk.

Volgens het arei is dit toegestaan (het spreekt over minstens 1 aardlekbeveiliging)
maar bespreek het op voorhand met je keurder...

de aansluiting van het tuinhuis:
Bekijk welk vermogen je daar nodig hebt en bereken de spanningsval over die afstand , pas je kabelsectie daarop aan.
Als je zwaardere machines gaat plaatsen wil je zo veel mogelijk vermogen hebben en zo min mogelijk verlies in de kabel

Bedenk dat als je zal overschakelen naar 3 fasen je ook een balans wilt over de 3 fasen om dan het aansluitvermogen per fase optimaal te benutten, dus meer werk dan enkele zekeringen vervangen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat het onduidelijk is of zo'n selectieve differentieel mag, het AREI is daar een beetje onduidelijk in door het type te beschrijven (in hoeverre een extra "S" tot de toegestane types kan behoren).

Selectiviteit is eigenlijk al onzin als je spreekt over 40A (hoofd) en 32A (bord) of 25A (bord) en 20A (STC) dus zo'n belangrijk argument kan het ook niet zijn vind ik. Het blijft een huishoudinstallatie, geen industrie he. Hoe vaak is jouw differentieel gesprongen, grote hinder van gehad?
Nodeloze kost?

Wat ga je met die 4G10 doen buiten monofase, je mist een ader voor driefase (nulleider)
Jeor schreef:Selectieve diff moet je rekening houden dat je achterliggende diff allemaal een trap lager moeten zijn.
Anders nog kans dat de hoofd diff uit valt zonder uitval diff in andere kasten.
Is dat zo? Is dit niet gewoon een tijdvertraging?
Bij een lekstroom >300mA worden beide aangesproken en zorgt de tijdvertraging er voor dat de onderliggende diff eerst uit gaat. Staat toch los van de waarde dan?
Jeor schreef:Bekijk welk vermogen je daar nodig hebt en bereken de spanningsval over die afstand , pas je kabelsectie daarop aan.
Als je zwaardere machines gaat plaatsen wil je zo veel mogelijk vermogen hebben en zo min mogelijk verlies in de kabel

Bedenk dat als je zal overschakelen naar 3 fasen je ook een balans wilt over de 3 fasen om dan het aansluitvermogen per fase optimaal te benutten, dus meer werk dan enkele zekeringen vervangen.
Huishoudelijk, bestaand, het is wat het is de spanningsval (geen continu verbruik)
3f kan niet met 4G10.

Nuttig topic:
https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threa ... it.335343/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jeor
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2020, 22:51
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

honda4life schreef:
Jeor schreef:Selectieve diff moet je rekening houden dat je achterliggende diff allemaal een trap lager moeten zijn.
Anders nog kans dat de hoofd diff uit valt zonder uitval diff in andere kasten.
Is dat zo? Is dit niet gewoon een tijdvertraging?
Bij een lekstroom >300mA worden beide aangesproken en zorgt de tijdvertraging er voor dat de onderliggende diff eerst uit gaat. Staat toch los van de waarde dan?
De verbouwer gaat uit van lekstromen, als er dan in verschillende kringen lekstromen zijn dan gaat de selectieve uitvallen voor de individuele zullen uitvallen.
Omdat de som groter is dan hetgeen de selectieve mag hebben.

Vertraging is inderdaad een feit, maar bij grote lekstromen ook enkel van tel als de onderliggende een trap lager is. Anders in de praktijk vaak geen verschil.
honda4life schreef:
Jeor schreef:Bekijk welk vermogen je daar nodig hebt en bereken de spanningsval over die afstand , pas je kabelsectie daarop aan.
Als je zwaardere machines gaat plaatsen wil je zo veel mogelijk vermogen hebben en zo min mogelijk verlies in de kabel

Bedenk dat als je zal overschakelen naar 3 fasen je ook een balans wilt over de 3 fasen om dan het aansluitvermogen per fase optimaal te benutten, dus meer werk dan enkele zekeringen vervangen.
Huishoudelijk, bestaand, het is wat het is de spanningsval (geen continu verbruik)
De verbouwer spreekt van een 10 carre kabel te trekken, dan kan je maar beter op voorhand de berekening maken en zien of die voldoende is voor het gewenste vermogen.
honda4life schreef: Het blijft een huishoudinstallatie, geen industrie he. Hoe vaak is jouw differentieel gesprongen, grote hinder van gehad?
Nodeloze kost?
Als je een alarm of videobewaking hebt is dat niet zo nutteloos... ondanks een batterij is netspanning dan altijd veiliger
Vaak genoeg dat men een tijd op voorhand een kortsluiting veroorzaakt op een buitenkring om zo de gehele stroom in huis uit te schakelen...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”