wonen in Nederland

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Hamza
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2022, 14:04
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel een student en ben mijzelf aan het klaarmaken voor de volgende stap. Ik woon nu in België. Ben toen ik jonger was verhuist vanuit Nederland naar België. (dit natuurlijk met mijn ouders). Nu wil ik graag terug naar Nederland verhuizen maar aan alle kanten hoor ik dat het geen slim idee is aangezien het hartstikke duur is. Zijn er misschien mensen die me wat meer uitleg kunnen geven of adviezen kan geven.

Thanks!

Hamza :-D
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Huizen kosten er meer dacht ik, maar ook moet je voor alles via je huisarts dacht ik gelezen te hebben, hier ga je gewoon naar wat je wil (al krijg je via huisarts meer geld terug dacht ik).
Voor mij zal dat iets zijn waarom ik hier zal blijven.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De ziekteverzekering is er veel duurder en deels afhankelijk van inkomen. Als je een goede job hebt zal het u dus veel kosten. Dit is één van de redenen waarom veel Nederlanders (net) over de grens wonen. In België kan je zelfs gratis aansluiten bij een ziekenfonds. Het enige dat je moet doen is bijdragen via werk (in België). En dan heb ik het nog niet gehad over het bier :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh, indien Zeeland een optie is voor je : een paar jaar terug gaven ze zelfs geld (!) aan mensen die daar wouden gaan wonen, omdat het daar letterlijk aan het uitsterven is.

Het is wel zo dat je daar bijvoorbeeld je huisarts niet kan kiezen. Je gaat wonen in een bepaalde wijk van een bepaalde stad/gemeente, dan krijg je die huisarts toegewezen. Vrije keus is er dus niet. Hier kost een ziekenwagenritje je 64 euro, daar draaien ze de sleutel niet om onder de 500 euro. Maar dan krijg je ook wel wat in de plek naar professionaliteit toe.

Telecomdiensten zijn er vaak een pak goedkoper, brandstoffen dan weer een pak duurder. Al heeft NL een paar weken terug wel de accijnzen verlaagt waardoor benzine nu iets goedkoper is dan in België.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Zeeland hebben wij ook nog overwogen. NoordLimburg -> Antwerpen/Brussel of Zeeland -> Antwerpen/Brussel is quasi dezelfde reistijd voor ons. Hetgene ons tot hiertoe nog tegenhield zijn enkel financiële constructies ... maar het is zeker (nog) niet van de tafel geveegd.

Enige probleem waar wij tegenaan botsen is dat het niet zo eenvoudig is om een hypothecaire lening te krijgen ... in .BE doen ze moeilijk omdat het voor een woning in NL is en in NL doen ze moeilijk omdat je niet werkzaam in NL bent :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Sommige dorpen in Zeeland niet meer Belgen dan Nederlanders? :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je verdient normaal meer in Nederland door minder afhouding maar dan heb je uiteraard ook niet de voordelen van die afhoudingen zoals beschikbare zorg die nog betaalbaar is. In Nl zijn er vaak wachtlijsten waardoor Nederlanders er vaak voor kiezen om zich in België te laten behandelen.

Ik ken er veel die van NL naar BE gegaan zijn maar omgekeerd veel minder. Belgen zijn nogal gewoon dat regels te plooien zijn, dat valt tegen in NL en dan mag je niet eens bouwen wat je wil, waar je wil en hoe lelijk je wil.

Er bestaat trouwens een langlopend programma over Nederlanders die vertrekken. 9/10 om een B&B ergens in een land te gaan uitbaten waar ze de taal niet spreken. Ze noemen dan alle nadelen van NL op maar na een paar maanden ginder is het al huilen en heimwee en soms met hangende pootjes terugkeren. Het gras is altijd groener...zeker met kunstgras.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt, genoeg Nederlanders die in België op "zorgvakantie" komen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Hamza
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2022, 14:04
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Dizzy schreef:De ziekteverzekering is er veel duurder en deels afhankelijk van inkomen. Als je een goede job hebt zal het u dus veel kosten. Dit is één van de redenen waarom veel Nederlanders (net) over de grens wonen. In België kan je zelfs gratis aansluiten bij een ziekenfonds. Het enige dat je moet doen is bijdragen via werk (in België). En dan heb ik het nog niet gehad over het bier :lol:
ik studeer nu verpleegkunde dus ik zal in de zorgsector te recht komen. Veel aan NL trekt me juist aan, het kostenplaatje schrikt me simpelweg af.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Huizen is te danken aan de aflossingsvrije hypotheek.


Je gaat niet direct aan de bak kunnen, je hebt je BIG nummer nodig als verpleegkundige. Best eerst in BE aan de slag gaan en intussen alles regelen.

Weet wel dat daar verschillen zijn. Vooral dan naar de medisch technische diensten - waar dat hier allemaal verpleegkundigen (of technologen medische beeldvorming) zijn, ligt dat i NL anders. Zeker naar operatiekwartieren toe.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hamza schreef: Veel aan NL trekt me juist aan, het kostenplaatje schrikt me simpelweg af.
Vul maar je tank voor je vertrekt. :-)
Wij "zagen" dat de brandstofprijs boven de 2.0€ per liter gestegen is, in Nederland is de adviesprijs al 2,30€ :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Of de lonen hoger zijn hangt af van de job. In de haven bvb. verdien je een pak meer in België. Met vorige job een tijdje moeten helpen in Nederlandse haven (Vlissingen) vanuit haven in België. Schrok toch van hoe weinig de Nederlanders daar verdienen.
Hamza
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2022, 14:04
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

philippe_d schreef:
Hamza schreef: Veel aan NL trekt me juist aan, het kostenplaatje schrikt me simpelweg af.
Vul maar je tank voor je vertrekt. :-)
Wij "zagen" dat de brandstofprijs boven de 2.0€ per liter gestegen is, in Nederland is de adviesprijs al 2,30€ :-(
Hahaha is echt wel veel te duur allemaal :lol:
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Het ene is duurder dan weer andere zaken pakken goedkoper.
Spreek hier over verzekering omnium in of niet, rijtaks enz.
Het drinkwater zou er ook goedkoper zijn.
Wat eigenlijk telt, is wat er op een jaar voor verschil is.
Statuut grens arbeider of niet enz.
Een prikje of groot verschil.
In Nl levenslang rijverbod en In België als domiciel krijgt men zonder problemen terug een rijbewijs.
Anders om ook?
Elk land heeft zijn voordeel en nadeel.
Honger lonen door parttime jobs nog zoiets.
Bekijk maar eens wat voltijds in Duitsland - Nederland - België de lonen bij Aldi zijn.
Het gras dat groener is op een ander.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Firmawagens...
Niet alleen is er een groot verschil in belasting, maar je betaald in NL ook al snel een paar 1.000€ meer voor dezelfde auto.
Ander verschil: Een Nederlander die hier in de buurt woont rijdt al een tiental jaar met zijn NL firmawagen en NL nummerplaten.
Een Nederlandse collega uit Zeeland kreeg per vergissing een BE firmawagen met BE nummerplaten: exact drie weken heeft dat geduurd voordat de politie aan zijn deur stond. Resultaat: firmawagen inleveren en via de NL vestiging van het bedrijf een veel kleinere auto bestellen en ook daar nog dubbel zoveel belasting op betalen.

Geen probleem als je in een sector werkt waar firmawagens niet echt een ding zijn. Maar als je wel een firmawagen hebt, dan zou ik toch eerst heel wat opzoekwerk doen voor je naar NL verhuist. Het zou kunnen dat het probleem met die BE firmawagen van mijn collega vooral te wijten was aan zijn NL nationaliteit en dat je als Belg in Nederland daar wel mee weg komt. Maar ik zou het wel eerst heel goed uitzoeken voordat ik het risico zou nemen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ramaht schreef:Huizen is te danken aan de aflossingsvrije hypotheek.
Dat systeem is toch al behoorlijk wat jaren niet meer mogelijk voor nieuwe hypotheken?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik woon aan zo'n grensgemeente, en ik heb toch al veel Belgen weten terugkeren uiteindelijk.
"Shoppen" en het beste van elk land proberen meepikken lukt toch niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”