Flukso clamps/probes

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb thuis een Flukso liggen, maar zoek hiervoor nog de volgende clamps/probes:
- Gas Probe
- Water Probe
- 50A current clamp

Elke normale mens zou deze bestellen via hun webshop (https://www.flukso.net/shop), net zoals ik gedaan heb. Echter na meer dan een maand wachten op mijn bestelling en talloze keren bellen (waar ze gewoon niet opnemen) en mailen (geen antwoord) heb ik het geld dan maar teruggevraagd via Paypal.

Maar ... daarmee mag ik dus zelf een zoektocht organiseren. Iemand die toevallig bovenstaande probes/clamps heeft en er vanaf wilt? :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=34659
Ik denk dat je "Hall sensor" moet zoeken.

Voor de elektriciteit: je kan ook een kWh-meter gebruiken ipv een "current clamp".
Zo krijg je ook veel zuiverdere data.
https://www.eltako.com/fileadmin/downlo ... ap9_NL.pdf
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het goede nieuws is dat Userbase nog steeds dezelfde kracht heeft als vroeger : amper een paar minuten na mijn bericht kreeg ik een melding dat iemand die ik notabene ken alle 3 de sensoren kon verkopen aan mij. Dus even naar Leuven gereden en meteen geïnstalleerd.

Volgend probleem : de Flukso site laat weten dat de serial van mijn Flukso niet correct is. Hoewel deze op het toestel zelf staat alsook in het configscherm. Hopelijk reageert Flukso nu wat sneller...

@heist : bedankt voor de tip. Echter zoek ik een manier om zowel gas en elektriciteit (en liefst ook water) samen visueel te maken. Hopelijk werkt Flukso wat mee met bovenstaand probleem. Zo niet zal ik mogen zoeken naar een andere oplossing ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

krisken schreef:@heist : bedankt voor de tip. Echter zoek ik een manier om zowel gas en elektriciteit (en liefst ook water) samen visueel te maken. Hopelijk werkt Flukso wat mee met bovenstaand probleem. Zo niet zal ik mogen zoeken naar een andere oplossing ...
De tip die ik gaf is net om de Flukso "te voeden".
Dus in plaats van dat je een "current clamp" aansluit op de Flukso, sluit je een kWh-meter aan op de Flukso.
Idem voor de hall-sensor: dat is gewoon "de technologie" die de Flukso gas/water probe gebruikt om een signaal tot in de Flukso (printplaat) te krijgen. Je kan dat doen met de sensoren die Flukso zelf verkoopt, of je zoekt zelf iets.

Ik heb zelf al +/- 10 jaar de Flukso watermeter, gecombineerd met een (MID-gekeurde) kWh meter.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Gelijkaardige setup hier, al heb ik op 1 vrije ingang nog een 50A clamp gekoppeld. Al de rest is eveneens met kWh meters met een S0-uitgang. Zeer nauwkeurig dus.

Ik ben benieuwd (en ik sta er niet om te springen) wanneer ze de watermeter vervangen door iets digitaal. Ik had hier ergens gelezen dat dat er van zou komen. Want een reed contact in de watermeter is makkelijk uit te lezen (al is het niet 100% nauwkeurig - soms mist die een open/gesloten). Eens de watermeter digitaal is, wat dan ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ygeffens schreef:Ik ben benieuwd wanneer ze de watermeter vervangen door iets digitaal.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220218_98246773
Drie water­bedrijven gaan op termijn 3 miljoen klanten van een digitale meter voorzien. Tegen 2030 heeft iedere Vlaming er een.
In Ninove is gisteren de eerste ­digitale watermeter geplaatst in combinatie met een voor elektriciteit en een voor aardgas. Het was de start van een pilootproject waarbij hetzelfde bij 70.000 Vlaamse gezinnen zal gebeuren. De drinkwaterbedrijven De Watergroep, Pidpa en Farys slaan de handen in elkaar met energienetbeheerder Fluvius.
Eens de watermeter digitaal is, wat dan ?
Zomerverbruik, of ruimer gedefinieerd: verbruik bij een langere droge periode, fors zwaarder tariferen.
De digitale meter maakt gedifferentieerde tarieven mogelijk, bijvoorbeeld hogere prijzen voor wie veel verbruikt in tijden van schaarste. Maar die kunnen alleen worden overwogen als alle Vlamingen zo’n digitale meter hebben.
Ik kan dat alleen maar toejuichen.
Disclaimer: ik heb 24m³ regenwater ter beschikking, waarop zoveel mogelijk is aangesloten. Ik zie nog veel te veel drinkwater gebruikt worden voor onnozele toepassingen (WC, wasmachine, tuin, ...) en enkel met prijsdruk zal daar verandering in komen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om dat te doen hé. Als je een (alleenstaand) huis hebt met een tuin kan je dat doen. Mensen die in een rijwoning wonen of in een stad hebben die mogelijkheid niet. Een typisch voorbeeld hoe je op een simpele manier "nieuwe" armen en "nieuwe" rijken maakt...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

krisken schreef:Niet iedereen heeft de mogelijkheid om dat te doen hé.
Zoals wel vaker: als zij die het wél kunnen doen, het al zouden doen, het zou een wereld van verschil maken.
Als je een (alleenstaand) huis hebt met een tuin kan je dat doen. Mensen die in een rijwoning wonen of in een stad hebben die mogelijkheid niet. Een typisch voorbeeld hoe je op een simpele manier "nieuwe" armen en "nieuwe" rijken maakt...
Mijn pa heeft een appartement, en zelfs die vangt regenwater op. Hoezo "het kan niet". Het kan wel, met wat moeite.

Idem rijwoning: een rijwoning heeft toch ook een dak? En misschien zelfs een tuinhuis of tuinberging.
Met wat prijsdruk kan er veel.

@nieuwe armen
Je moest eens weten wat die 24m³ instalaltie gekost heeft :).
En toch zullen we er 100% zeker heel zwaar profijt mee doen, alleen nog niet vandaag (investeringskost <> terugeverdientijd).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je moet ook plaats hebben om de opslag te doen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat heeft meer met "goesting" te maken dan met de fysieke ruimte.
Maak een put in de grond, steek een plastieken waterput van 3000L en klaar.
Zo'n plastieken waterput draag je alleen naar binnen.

Maar ik ben geen missionaris: even goeie vrienden als je uw WC doorspoelt met drinkwater :).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

3000l is geen 24m³ he... 3000l is op jaarbasis peanuts als je er je WC, je wasmachine en je tuin mee wil bedienen...
voor 24m³ heb je een oppervlakte nodig groter dan sommige hun living...
ik denk niet dat er plastieken putten bestaan van 24m³, krijg maar eens een betonnen put van die grootte in je stadstuintje zonder toegang.

Je mag hier komen beweren wat je wil, en ja, iedereen met een dak kan water opvangen, en ja iedereen zou het moeten doen, maar soms is het sop de kool niet waard. Een pompinstallatie met put kost geld, als je daar dan amper 3 of 4 maanden per jaar kan van "genieten" is het maar de vraag of dat de kosten zijn die je "moet" doen.

Hier in de gemeente lag een er bouwwerf stil door intergemeentelijke rechtszaken, put was gegraven maar liep dus vol grondwater. Dat werd in de droge zomer gewoon de riool ingepompt, hoeveel tuintjes had men daarvan kunnen beregenen ? Waarom doet men dat niet ? juist iets met sop en kool.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:Waarom doet men dat niet ?
Geen prijsdruk, gecombineerd met lamzakkerij.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:iedereen met een dak kan water opvangen
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen in verstedelijkte gebieden.
Zoals ik zei : ik zou het graag doen. Heb alleen het probleem dat mijn huis mijn eigendom is vanaf de gevel. De "voortuin" is gemeentelijke grond. Een vat van 10000 liter zou er makkelijk in kunnen. Zelfs een tweede is geen probleem. Alleen mag ik niks doen met die grond. Een aanvraag destijds om er van die plastic honingraten in te leggen zodat ik mijn auto kon parkeren + het regenwater weg kan is afgekeurd geweest. Het enige wat wij er mee mogen doen is het "onderhouden". Het gras afrijden en dergelijke. Maar daar stopt het ook. Achteraan het huis is helaas niet interessant. Na de gevel is er een terras, doch daaronder zit de fundering van het huis. Dan is er een trap naar beneden (goeie 3 meter) waar er een tuin is. Hier zouden eventueel wel 2x 10000 liter kunnen gestoken worden. Alleen is dan de vraag : hoe ga je die tot achter het huis brengen? 't Is niet dat er een toegang is langs daar of zo.

Voor alle duidelijkheid : ben zeker gewonnen voor het idee. Bij mn ouders thuis werd regenwater ook gebruikt voor het toilet, de tuin, zelfs de wasmachine. Gevolg was bijvoorbeeld dat de was zachter was en je minder het gevolg had dat je met schuurpapier rond je lichaam rondliep.

EDIT : "grasdal" is de juiste benaming ... https://www.bouwinfo.be/news/tuin/rondo ... grasdallen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Hier is de link naar het oude Flukso topic:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... lit=flukso
Spijtig zijn de afbeeldingen grotendeels verdwenen...

Daar vermeld ik het gebruik van optical sensors om gas en water te meten.
Ook is een kWh metertje beter dan een stroom probe/clamp, vooral als je een inductiekookplaat gebruikt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

krisken schreef:
.....Echter zoek ik een manier om zowel gas en elektriciteit (en liefst ook water) samen visueel te maken. Hopelijk werkt Flukso wat mee met bovenstaand probleem. Zo niet zal ik mogen zoeken naar een andere oplossing ...
Misschien een idee om MQTT samen met Node Red te gebruiken ?

Of een kleine hack van de Flukso om dit te visualiseren.
View.png
(67.87 KiB) Nog niet gedownload
Panel.png
(43.69 KiB) Nog niet gedownload
Gauges.png
(38.76 KiB) Nog niet gedownload
Hoe dit moet staat ergens op het Flukso forum
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

krisken schreef:Dan is er een trap naar beneden (goeie 3 meter) waar er een tuin is. Hier zouden eventueel wel 2x 10000 liter kunnen gestoken worden. Alleen is dan de vraag : hoe ga je die tot achter het huis brengen? 't Is niet dat er een toegang is langs daar of zo.
De "nucleaire" ( :lol: ) optie is een betonnen put over uw huis tillen. Maar voor de kost van het "tillen" zal je wel een "paar jaar" met drinkwater uw toilet kunnen spoelen. Voor rijwoningen is een betonnen put nauwelijks een optie, door die hoge kost (put 10K weegt 6 ton).
Voor rijwoningen zijn er plastieken putten, die kan je (afhankelijk van het regenwatervolume) zelf dragen of met een paar man. Het nadeel is dat die nogal plat zijn, dus de plaatsing moet nog preciezer. Als die perfect vlak liggen, verlies je heel wat volume aan water dat je niet meer kan oppompen. Je kan de put dus beter (net zoals een ondergronds mazouttank - die is ook "worstvormig") een beetje kantelen, zodat je op 1 - lager - punt kan oppompen.
10K water = €4,5K

Je zou er trouwens van schrikken hoeveel drinkwater je al kan besparen met een put van 3K.
Ik heb daar - toen wij onze regenwaterberging uitbreidden naar 24K - een simulatie van gemaakt in Excel, met VMM-regendata van 15 jaar.
De parameters zijn:
- dakoppervlakte die gelinkt is aan de put
- grootte van de put
- dagelijks verbruik uit de put

60m² + 3000L + 50L = 0,9218% van de tijd is er minder dan 1000L in de put
Afbeelding

60m² + 3000L + 100L = 25% van de tijd is er minder dan 1000L in de put
60m² + 3000L + 100L = 11,9% van de tijd is er minder dan 300L in de put
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

mijn 3000L is in de zomer anders regelmatig leeg hoor.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:mijn 3000L is in de zomer anders regelmatig leeg hoor.
Dat geloof ik best. Wat heb je eraan gekoppeld?

Mijn ervaring:
- WC voor 4 mensen: 100L/dag
- WC+wasmachine voor 4: 130L/dag

En alles hangt mee af van hoeveel m² dak aangesloten is. In mijn geval is dat 250m².
Dan zou ik met WC+was 2,77% van de tijd een lege (minder dan 300L) put hebben.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Hier minder mensen, wel 1 halftijds thuis, 3000L, gesplitst over 2 1500L tanks, WC's, wasmachine en tuin.
Dakoppervlak is wel kleiner.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”