EDPnet en Rusland

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef:
on4bam schreef:De meeste mensen deugen....
en dat is overal zo.
Kan ik bevestigen, zelfs in Aalst.
Je moet nu ook niet overdrijven hé... :roll:
Het zal dicht bij de 50% liggen maar ik geef ze toch het voordeel van de twijfel :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Joachim schreef: Ik vermoed dat er bij telenet en bij proximus ook wel mensen met Russische origine werken, zijn die dan ook verdacht? Ik minimaliseer privacy zeker niet, maar ja, het is nooit waterdicht, waar de mensen zich ook bevinden. Bij ons kennen we onze mensen tenminste, vaak al jaren, wat ik hoor bij onze concullega's wisselen mensen daar bijna elke 6 maand, dat is bij ons zeker niet het geval.
Het hele klantendatabasesysteem van Telenet wordt door Indiers gemaakt en onderhouden dus ja, daar kan je dan evengoed vraagtekens bij zetten :P
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

FYI: Op de website van Computable is vandaag hieromtrent een artikel verschenen, zie Is Edpnet een Russisch bedrijf?
Computer(k)nul
bogon
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 dec 2020, 14:23
Bedankt: 2 keer

Joachim schreef:3. internet loop helemaal niet via rusland
Ook niet voor IPv6? Zie traceroutes vanuit een Telenet-adres hieronder (mogelijk gevoelige IP's e.d. vervangen door ###)

IPv4:

Code: Selecteer alles

TRACEROUTE (using proto 1/icmp)
HOP RTT      ADDRESS
1   13.10 ms ###.static.telenet.be (###)
2   ...
3   19.72 ms ###.access.telenet.be (###)
4   18.17 ms ###.access.telenet.be (###)
5   19.94 ms edpnet.bnix.net (194.53.172.89)
6   19.95 ms bras-91gen.bxl.be.edpnet.net (212.71.11.62)
7   29.45 ms ### (###)
IPv6:

Code: Selecteer alles

TRACEROUTE (using proto 58/ipv6-icmp)
HOP RTT      ADDRESS
1   13.80 ms ###
2   19.50 ms ###
3   21.17 ms edpnet.bnix.net (2001:7f8:26::a500:9031:1)
4   21.27 ms router01.spbbr57.ru.edpnet.net (2a02:578:1:46::2)
5   19.78 ms ###
6   28.27 ms ###
7   29.99 ms ###
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

bogon schreef:
Joachim schreef:3. internet loop helemaal niet via rusland
Ook niet voor IPv6?
Nee, enkel naar Russische destinations, ik vermoed een verkeerde reverse DNS. Ik laat het morgen nakijken.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

We hebben geen plannen om ons daar terug te trekken, met vele collega's daar werken al meer dan 10 jaar, en zijn als vrienden voor ons. De kwaliteit en ervaring laten we niet zomaar vallen om snel snel iets ergens anders op te bouwen. Het lijkt me ook wel duidelijk dat ook de Russen slachtoffer zijn van deze situatie.
Je kan er niet omheen, hoezeer ze het ook proberen te vergoeilijken en in een mooi kader te plaatsen.

Werken met Russen is geen probleem, werken met Russen IN Rusland is nu in de huidige omstandigheden een 'NO GO'.
Of het nu je vriendjes, jarenlange trouwe medewerkers, kennissen of wat ook zijn. Op deze manier keurt EDPnet de slachting aangericht door Poetin (ook een Rus) goed.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
fmcstaartmees
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 feb 2021, 10:24
Bedankt: 2 keer

Wat ben jij een dramaqueen ... pffff ... als ik zie wat rasechte vlamingen uitsteken dan kan ik dat evengoed gebruiken om niet met hen samen te werken ... DUH
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

timmermc schreef:Werken met Russen is geen probleem, werken met Russen IN Rusland is nu in de huidige omstandigheden een 'NO GO'.
Dus ik zou Edpnet moeten opzeggen, omdat de helpdesk daar zit? Beetje héél hypocriet.
Alsof zij de bommen lanceren. Hebben het al unaniem afgekeurd.

Stop dan met kopen van kledij die in lageloonlanden werd gemaakt door kinderhanden, gebruik een warmtepomp zodat je niet afhankelijk bent van Engie,... Wek zelf stroom op via PV. Tank NIET bij Lukoil of afgeleiden. Haal geen illegale content via uw internetverbinding. Zorg dat de helpdesk van bedrijven die in Belgié opereren, hun helpdesk die geoutsourced werd nr. buitenland correct werd betaald.
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

timmermc schreef:
Werken met Russen is geen probleem, werken met Russen IN Rusland is nu in de huidige omstandigheden een 'NO GO'.
Dus alles wat uit China, America, Frankrijk,... komt koop je ook niet?
Doe nu niet zo hypocriet. Het slechte zit in de mens, niet de samenleving.
bogon
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 dec 2020, 14:23
Bedankt: 2 keer

Joachim schreef:
bogon schreef:
Joachim schreef:3. internet loop helemaal niet via rusland
Ook niet voor IPv6?
Nee, enkel naar Russische destinations, ik vermoed een verkeerde reverse DNS. Ik laat het morgen nakijken.
Ik zou erop gokken dat het stukje "spbbr" staat voor "Shortest Path Bridging" en "Brussel" en zie ook technisch niet in waarom het dataverkeer via Rusland zou gaan :-)
timmermc schreef:
Werken met Russen is geen probleem, werken met Russen IN Rusland is nu in de huidige omstandigheden een 'NO GO'.
Of het nu je vriendjes, jarenlange trouwe medewerkers, kennissen of wat ook zijn. Op deze manier keurt EDPnet de slachting aangericht door Poetin (ook een Rus) goed.
Ik vereenzelvig mij evenmin met onze regering als ik de Russische bevolking vereenzelvig met de hunne. Ik denk dat Russen wél in dienst houden eerder een positief effect voor het Westen zou hebben door de verspreiding van Westerse informatie te vergemakkelijken. Dat Poetin zelf een Rus is is nogal wiedes en irrelevant.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Als je even checked vind je snel dat 2a02:578:1:46::2 geografisch gelinked is aan België. Dit is ook wat RIPE zelf aangeeft, dus vrij zeker van dat dit wel zal kloppen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

satsurfer schreef:gebruik een warmtepomp zodat je niet afhankelijk bent van Engie,... Wek zelf stroom op via PV.
Zeker zonder China is zelfs dan een probleem... Kent er iemand warmtepomp of pv's zonder chinese onderdelen :-D
Ook niet vergeten dat België Taiwan niet erkent en het voor ons officieel onder China valt dus voor niet chinese chips zal je bij Croky moeten zijn.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Huh?? EDPnet link? China? Warmtepomp? Verkeerde thread zeker?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

timmermc schreef:Werken met Russen is geen probleem, werken met Russen IN Rusland is nu in de huidige omstandigheden een 'NO GO'.
Of het nu je vriendjes, jarenlange trouwe medewerkers, kennissen of wat ook zijn. Op deze manier keurt EDPnet de slachting aangericht door Poetin (ook een Rus) goed.
Naar analogie van timmermc die zegt dat als je EDp afneemt, je slachting goedkeurt.

Dan moet je ook conséquent zijn en je onafhankelijk van de Belgische overheid maken. Alles wat je aankoopt 'screenen' (wat ik al uitlegde). "Want met Russen werk je nl. niet."
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Als je even checked vind je snel dat 2a02:578:1:46::2 geografisch gelinked is aan België. Dit is ook wat RIPE zelf aangeeft, dus vrij zeker van dat dit wel zal kloppen.
En moest dat niet zo zijn was ik wel geinteresseerd in welk medium de verbinding lag ... low latency naar .RU ...

Eerlijk, ik heb het stukje in dit topic gevolgd. Dat Edpnet bepaalde zaken afneemt/uitvoert in .RU is ergens wel 'problematisch' in de huidige context, maar gezien de beperkte impact nog toelaatbaar.

Waar ik persoonlijk wel de lijn trek is volgende:
1. Een russissche helpdesk medewerker mag op geen enkele manier toegang (kunnen) krijgen tot mijn infrastructuur (inclusief admin op de Fritzbox)
2. Er loopt geen enkel dataverkeer van/naar/via rusland wanneer het niet moet
3. Er is geen fiscale structuur waarbij omzet en/of winstmarges doorgesluisd worden naar de russische onderneming
4. De Russische servicedesk heeft géén toegang tot de hosted omgeving in België (of voorzien via expliciete goedkeuring van de klant)

Kan EDPNET bovenstaande vragen beantwoorden ? Bij uitblijven van een antwoord zal ik alvast mijn lijn opzeggen (incl. andere diensten van mijn NV's).

PS: Mijn bezorgdheid zit niet bij de Russische wernemer zelf, maar bij de niet valideerbare onafhankelijkheid t.o.v. de .RU overheid.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Sasuke schreef:1. Een russissche helpdesk medewerker mag op geen enkele manier toegang (kunnen) krijgen tot mijn infrastructuur (inclusief admin op de Fritzbox)
2. Er loopt geen enkel dataverkeer van/naar/via rusland wanneer het niet moet
3. Er is geen fiscale structuur waarbij omzet en/of winstmarges doorgesluisd worden naar de russische onderneming
4. De Russische servicedesk heeft géén toegang tot de hosted omgeving in België (of voorzien via expliciete goedkeuring van de klant)
1. Onze technische helpdesk heeft weldegelijk toegang tot je fritzbox, dit is enkel wanneer het nodig is, en wordt ook gelogd in je fritzbox, als je dit niet wil kan je de unieke tr069 gebruiker verwijderen.
2. Klopt
3. We betalen het lokale bedrijf voor hun diensten, that's it
4. Geen idee wat je hiermee bedoelt
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Sasuke schreef: PS: Mijn bezorgdheid zit niet bij de Russische wernemer zelf, maar bij de niet valideerbare onafhankelijkheid t.o.v. de .RU overheid.
Puur uit interesse (en enigszins off topic): hoe zou dat dan concreet in zijn werk gaan?
- Kan je op die Fritzbox een tap opzetten waarmee alle verkeer gemirrored wordt naar ergens anders? (en wat doe je dan op het moment dat je sneller downloadt dan de uploadsnelheid van je lijn)?
- Stel dat je het verkeer kan tappen, kan je dan achteraf, en dus zonder man in the middle het gecapteerde SSL-verkeer nog gaan decrypten?

Als je geen value added services van EDPnet gebruikt (zoals een mailbox bv) zie ik niet goed in hoe zelfs EDPnet zelf aan veel van jouw data zou kunnen. Veel meer dan source en destination IP gaan ze volgens mij toch niet zien?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Met toegang tot de fritzbox kan je wel heel ver gaan. Afhankelijk van de klant, heb je zo toegang tot het thuisnetwerk, daar zal dan wel iets tussen zitten dat handig is.

Mij gaat het niet zozeer om wat er mogelijk is, maar om het principe dat je niet (meer ?) zeker kan/mag zijn van de intenties van de Russische werknemer. In de huidige context is een Russisch bedrijf dat IT diensten levert aan een Europees land toch een droom voor de Russische overheid ?

Ik wil hiermee zelfs helemaal EDPNET niet mee schofferen of hen beoordelen op eerder gemaakte keuzes, het is een puur een (politiek ingegeven) reactie op de huidige context

Ik ben alvast tevreden met het antwoord van EDPNET en dat ze ook een oplossing bieden voor punt 1.

@EDPNET, met punt 4 bedoel ik gehoste servers van klanten in jullie datacenter, incl. telefooncentrales. (Userbase forum ?)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Sasuke schreef:Met toegang tot de fritzbox kan je wel heel ver gaan. Afhankelijk van de klant, heb je zo toegang tot het thuisnetwerk, daar zal dan wel iets tussen zitten dat handig is.

Mij gaat het niet zozeer om wat er mogelijk is, maar om het principe dat je niet (meer ?) zeker kan/mag zijn van de intenties van de Russische werknemer. In de huidige context is een Russisch bedrijf dat IT diensten levert aan een Europees land toch een droom voor de Russische overheid ?
Daarom dat ik al eerder schreef: '...werken met Russen IN Rusland is nu in de huidige omstandigheden een 'NO GO''. Gezien het aantal "spionnen'" België en Nederland nu het land uitzetten is het helemaal niet zo een gek antwoord schijnbaar.
Sasuke schreef:Ik wil hiermee zelfs helemaal EDPNET niet mee schofferen of hen beoordelen op eerder gemaakte keuzes, het is een puur een (politiek ingegeven) reactie op de huidige context
Ook ik wil EDPnet niet schofferen, sommigen verstaan me dus absoluut verkeerd.
Het gaat er gewoon om dat gezien de huidige omstandigheden je de ogen niet kan sluiten voor de agressie die één persoon tentoonspreid tegen een buurland. Dat Russische helpdesk medewerkers helemaal daarin geen schuld treft is wel een erg gemakkelijk antwoord, het zijn net zij die aan de situatie wat kunnen verhelpen en dit gedaan maken. De oplossing ligt bij hen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Voor zover ik de uitleg van Philippe op https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=52971 goed verstaan heb, is het wissen van de gebruiker tr069xxx GEEN oplossing want deze kan door de helpdesk van EPDnet via het TR-069 protocol terug aangemaakt worden.

Om zeker te zijn dat de ISP NIET via het TR-069 op de FB kan inloggen moet dit uitgeschakeld worden.

Op https://nl.avm.de/service/knowledge-bas ... ox-TR-069/ staat hoe dit kan.

Daar staat echter ook:
Bij FRITZ!Box-modellen die zijn aangeschaft via een internetprovider, kunnen deze instellingen mogelijk niet worden gewijzigd. De opties zijn dan uitgegrijsd. Neem in dit geval bij vragen over TR-069 contact op met je internetprovider.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Sasuke schreef:@EDPNET, met punt 4 bedoel ik gehoste servers van klanten in jullie datacenter, incl. telefooncentrales. (Userbase forum ?)
Het userbase forum wordt enkel fysiek (en later eventueel virtueel) gehost bij ons, hier heeft niemand van edpnet toegang toe. Shared hostings, virtual pbx hebben sommige van onze collega's wel toegang toe.
johan.devos schreef:Voor zover ik de uitleg van Philippe op https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=52971 goed verstaan heb, is het wissen van de gebruiker tr069xxx GEEN oplossing want deze kan door de helpdesk van EPDnet via het TR-069 protocol terug aangemaakt worden.
Dit klopt inderdaad, mijn excuses, via TR-069 kunnen we deze effectief terug aanmaken, als je dit niet wil zal je volgens mij je router moeten resetten en niet kiezen voor edpnet als provider, maar alles manueel configureren. Misschien is er een makkelijkere manier zoals vermeld, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

In ieder geval al +1 voor de publieke & transparante reacties zonder belerend of 'moeilijk' uit de hoek te komen. Het getuigd van een volwassen beleid en een erkenning van de situatie.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bralm
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt voor de transparantie edpnet!

Het lijkt erop dat we de voordelen van TR-069 moeten afwegen tegenover de nadelen ervan. Bepaalde nadelen kunnen wel gemitigeerd worden door de juiste security controls te hebben. Deze security controls zouden er moeten zijn ongeacht de locatie van hun helpdesk.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

"Proximus" kiezen bij "Internet > Account Information > Internet service provider" zorgt er alvast voor dat de TR-069 gebruiker niet automatisch (door edpnet dus) terug wordt aangemaakt nadat je hem verwijdert. Wel zien dat je dan zelf je PPPOE gegevens ingeeft. Bij "Diagnostics > Security" zie ik TR-069 ook niet vermeld bij de services, dus ik denk dat dit het volledig uitschakelt.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Als ik het dan goed begrijp, kan de helpdesk dus aan kwasie alle info. :cry:

Dat lijkt me toch echt wel een probleem. Dan is mijn vraag : bereid edpnet zich voor, voor het afkoppelen van de russische helpdesk? Vanaf wanneer gaan ze dat doen? Gaan ze iets doen als het echt oorlog wordt tussen nato en rusland?

Kunnen jullie jullie klanten informeren, hoe ze zich beschermen tegen russische spionage? (Blogpost + mail naar de klanten?)
En is onze belgische staatsveiligheid hiervan allemaal op de hoogte?

Het minste dat we toch mogen verwachten, is dat edpnet hierover communiceerd met al hun klanten, ook niet userbasers

Als mc donalds al daar wegtrekt, is de noodzaak hier toch veel groter?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

bambipower schreef:Als mc donalds al daar wegtrekt, is de noodzaak hier toch veel groter?
Waarom verlaat McDonalds Rusland? Om een statement te maken of om te vermijden dat ze economische verliezen draaien door de devaluatie van de roebel? Een hamburgertent kan je niet vergelijken met een ISP, al snap ik de bezorgdheid wel.
bambipower schreef:Als ik het dan goed begrijp, kan de helpdesk dus aan kwasie alle info. :cry:
Het TR-069-protocol laat inderdaad heel veel toe, maar enkel als er voldoende rechten toegekend zijn. Daar kan enkel Joachim op antwoorden.

Ik begrijp dat het voor sommigen wenselijk is om dat protocol uit te schakelen, maar dan ben je ook op jezelf aangewezen bij problemen. Hier treed ik bralm in bij:
bralm schreef:Het lijkt erop dat we de voordelen van TR-069 moeten afwegen tegenover de nadelen ervan. Bepaalde nadelen kunnen wel gemitigeerd worden door de juiste security controls te hebben. Deze security controls zouden er moeten zijn ongeacht de locatie van hun helpdesk.
Instructies om zelf de xDSL-configuratie in te stellen op Instellingen: xDSL verbinding | edpnet.be.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als ik het goed begrijp wordt er een log gemaakt zodra iemand via dat protocol in de modem gaan neuzen.

Is er een mogelijkheid om een alert in te stellen bij deze actie?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Akkoord sinna, mij lijkt het vooral belangrijk, dat edpnet klanten op de hoogte zijn hoe ze zich kunnen beveiligen. En dat het momenteel zelfs redelijk onveilig is. Daarom ook de nood aan open communicatie vanuit edpnet. Dan weet iedereen het, en kan iedereen keuzes maken.

Nu weet de meerderheid van edpnet klanten van niks. Daar moet wel iets aan gedaan worden.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Klopt, maar als edpnet dit breed communiceert dan moeten er ook (voor de leek) duidelijke instructies in staan hoe dit potentiële probleem te verhelpen. Dat lijkt mij eerder technisch, en kan voor problemen zorgen. En wie wordt gecontacteerd bij problemen? De helpdesk natuurlijk! En waar zit die (in de praktijk)? In Rusland! En zo is de cirkel rond...
Computer(k)nul
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Gezien het grootste probleem het TR-069 protocol is kan EDPnet dit misschien (tijdelijk) niet meer beschikbaar zetten vanuit de Russische helpdesk maar enkel vanuit België? Ik ga er echter van uit dat de helpdesk via een VPN naar EDPnet BE gaat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Nu spreken we over gerichte oplossingen 8)
@Joachim: is dat technisch mogelijk en zo ja, kan dat geïmplementeerd worden en hier bevestigd worden?
Computer(k)nul
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Sinna schreef:Nu spreken we over gerichte oplossingen 8)
Ik denk niet dat we EDPnet moeten wantrouwen gezien hun trackrecord. Waarschijnlijk is er ook geen probleem met de helpdeskmedewerkers (zie ook wat Joachim al schreef). Wat we niet weten is wat er van overheidswege aan de helpdesk kan opgelegd worden (cfr. Russische media)
Zoals bij elk bedrijf moet men maar maatregelen nemen zodat misbruik door personeel zo veel mogelijk uitgesloten wordt en dat dit gedaan wordt werd door Joachim ook al bevestigd.

Ik schat het risico in elk geval niet hoger in dan bij Px en Tn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Dat denk ik ook niet, maar als dat het wantrouwen bij een aantal klanten kan wegnemen, dan lijkt mij dat met minimale effort haalbaar.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

TR-069 wordt niet vanuit Rusland aangestuurd, maar via onze interne systemen die in België staan. Onze helpdesk collega's hebben niet de mogelijkheid om zelf die TR-069 user opnieuw te pushen (als je hem verwijderd hebt), maar we kunnen het wel als het nodig is (via aanvraag), dus als je je 100% "veilig" wil voelen, moet je TR-069 maar volledig disablen (zie hierboven hoe).
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Sinna schreef:Dat denk ik ook niet, maar als dat het wantrouwen bij een aantal klanten kan wegnemen, dan lijkt mij dat met minimale effort haalbaar.
De 10 man die effectief weten hoe de structuur van edpnet eruit ziet, en er van wakker liggen, zitten volgens mij hier op het forum :roll: :-D
Als edpnet een grote "info"-campagne zou opzetten, gaan ze volgens mij meer achterdocht opwekken dan twijfels wegnemen
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Joachim schreef:TR-069 wordt niet vanuit Rusland aangestuurd, maar via onze interne systemen die in België staan. Onze helpdesk collega's hebben niet de mogelijkheid om zelf die TR-069 user opnieuw te pushen (als je hem verwijderd hebt), maar we kunnen het wel als het nodig is (via aanvraag), dus als je je 100% "veilig" wil voelen, moet je TR-069 maar volledig disablen (zie hierboven hoe).
En hoe gaan de edpnet klanten dit te weten komen? Gaan jullie hen informeren?

Jullie zullen ook klanten hebben, die bvb beroepsmilitair zijn, werken in de wapenindustrie, kerncentrales, politiek, ... en andere cruciale sectoren.
Wat dus wil zeggen, dat als de russische overheid ons gaat bespioneren, we risico’s lopen op staatsveiligheid.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik mag hopen dat mensen die effectief zo'n cruciale info hebben beroepshalve, dat hun werkgever hier dan voldoende aandacht aan besteedt als ze die info over hun thuisnetwerk laten passeren...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Denk je?

Wat natuurlijk wel mogelijk is, is dat er iemand staatsveiligheid inlicht. En desnoods ook de media.

Daarom dat ik hoop, dat de stap van edpnet komt.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Joachim schreef:TR-069 wordt niet vanuit Rusland aangestuurd, maar via onze interne systemen die in België staan. Onze helpdesk collega's hebben niet de mogelijkheid om zelf die TR-069 user opnieuw te pushen (als je hem verwijderd hebt), maar we kunnen het wel als het nodig is (via aanvraag), dus als je je 100% "veilig" wil voelen, moet je TR-069 maar volledig disablen (zie hierboven hoe).
@Bambi: waarom communiceren over iets wat niets met Rusland te maken heeft? Wie weet wat TR-069 is buiten een paar techneuten hier op UB? Voor mij is dit een storm in een glas water...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

bambipower schreef:Denk je?

Wat natuurlijk wel mogelijk is, is dat er iemand staatsveiligheid inlicht. En desnoods ook de media.

Daarom dat ik hoop, dat de stap van edpnet komt.
Sorry, maar dat is gewoon de verantwoordelijkheid van de werkgever. Je kan toch moeilijk verwachten dat een ISP een klassieke huis&tuin verbinding gaat beveiligen op "staatsgeheim-niveau"? :roll:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”