EDPnet en Rusland

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
biot
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Nu Rusland eindelijk in de verdomhoek aan het belanden is waar het al vele jaren hoort, een vervelende vraag voor mijn ISP, EDPnet. Ik stel deze vraag publiek hier op userbase omdat het toch het algemeen belang betreft.

Ik meen me te herinneren dat EDPnet deels of geheel in Russische handen is. In elk geval hebben de mensen van support een Russische tongval, dus ze zitten wellicht daar (uitstekend Nederlands, en uitstekende support, overigens). Er is ook een netwerk link (of meerdere) naar Rusland, die zie ik van tijd tot tijd opduiken in traceroutes als mijn internet toegang traag lijkt. Ik neem aan dat het gebruikt wordt als backup link, zit niet in normale traces naar de buitenwereld.

Vandaar de vragen:
  • Is EDPnet eigendom van een Russisch bedrijf of persoon? Zo ja, gaat de Belgische operatie het afsluiten van geldstromen (zie SWIFT) overleven?
  • Zit support in Rusland? Zo ja, heeft EDPnet Belgie nog support als die lijnen verdwijnen?
  • Hangt het netwerk af van links naar Rusland?
Ik hoop dat deze thread beschaafd en relevant kan blijven; ik heb veel respect voor de mensen van EDPnet, een heel goede en op zijn minst sympathiekste ISP van Belgie.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Hun support zit alvast in Rusland, zie maar naar de openstaande vacatures.

https://www.edpnet.com/en/wholesale/jobs/
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Hey, wij zijn niet in handen van Russen (geen Russische eigenaars), maar een groot deel van onze ondersteunende diensten worden wel door onze Russische collega's uitgevoerd (hoe we daar terecht gekomen zijn is een lang verhaal). Verder hebben we wel netwerkverbindingen naar Rusland, maar deze worden enkel gebruikt om ondersteuning te geven (dus VoIP etc), en moest je ooit naar een Russische site gaan, bestaat de kans dat we die via die link zullen sturen, verder niks.

PS Wij (incl onze Russische collega's) veroordelen trouwens de inval in Oekraïne.
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

Ik denk dat EDPNet gewoon een filiaal heeft in Rusland,
niet meer en niet minder (Het is/was dan ook een enorm groeiland voor IT)
Hier een nieuwebericht daarvover op deze eigen site : https://userbase.be/nieuws/isp/77-edpne ... in-rusland

Het feit dat er meerdere (support)mederwerkers zijn met een slavisch accent betekent eerder dat er slimme efficiente keuzes gemaakt worden dan dat het een Russisch bedrijf zou zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

EDPnet
https://www.staatsbladmonitor.be/bedrij ... 0466070845
http://static.staatsbladmonitor.be/2021 ... 000155.pdf

Afbeelding

Clancy
https://www.staatsbladmonitor.be/bedrij ... 0462020502
http://static.staatsbladmonitor.be/2021 ... 000150.pdf

Afbeelding

PS: deze informatie mag gepost/gepubliceerd worden, want het is publiekelijk beschikbare informatie (dus geen GDPR)

Niet Russisch aan dus :)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

EDPnet heeft klanten in België, Nederland en Rusland.
Ze zijn eveneens geconnecteerd op de MSK-IX te Rusland (Moskou en St Petersburg) volgens https://bgp.he.net/AS9031#_ix

Voor de rest is dit een 100% Belgisch bedrijf. Het enige dat naar Rusland verwijst is www.edpnet.ru :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

@edpnet: misschien tijd om sommige websites te blokkeren zoals RT.com? Kan ook nog via de app RT bekijken op Apple TV.
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
biot
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

bvhalst schreef:@edpnet: misschien tijd om sommige websites te blokkeren zoals RT.com? Kan ook nog via de app RT bekijken op Apple TV.
Wat een volslagen idioot voorstel. Ik ben bij EDPnet ondermeer omdat het NIET websites blokkeert, zoals bvb Telenet dat wel doet met massa's torrent sites. Waarom zou je in 's hemelsnaam aan een ISP voorstellen om webstes te gaan censureren?

Wat mij betreft is deze thread afgesloten; EDPnet heeft geantwoord.
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Er is een oorlog gaande… wat we niet nodig hebben is het verspreiden van desinformatie.
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

biot schreef:
bvhalst schreef:@edpnet: misschien tijd om sommige websites te blokkeren zoals RT.com? Kan ook nog via de app RT bekijken op Apple TV.
Wat een volslagen idioot voorstel. Ik ben bij EDPnet ondermeer omdat het NIET websites blokkeert, zoals bvb Telenet dat wel doet met massa's torrent sites. Waarom zou je in 's hemelsnaam aan een ISP voorstellen om webstes te gaan censureren?

Wat mij betreft is deze thread afgesloten; EDPnet heeft geantwoord.
Je bent er van op de hoogte dat vele websites van overheidswege geblokkeerd zijn, en aldus niet toegankelijk? Ongeacht welke Belgische provider je hebt?

https://tweakers.net/nieuws/57752/belgi ... keren.html

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Ok, bedankt voor de verduidelijking Krisken.
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef:Je bent er van op de hoogte dat vele websites van overheidswege geblokkeerd zijn, en aldus niet toegankelijk? Ongeacht welke Belgische provider je hebt?

https://tweakers.net/nieuws/57752/belgi ... keren.html
Dat klopt, maar dat is een zwakke blokkering.
The Pirate Bay is ook zogezegd geblokkeerd, maar dat gebeurt op DNS naam, wie het IP adres kent van zo'n site kan dat altijd omzeilen.
De zender Russia Today vind ik nog altijd terug op mijn satellietschotel, dus ook daar is de blokkering nogal zwak, misschien is het een kwestie van tijd, of misschien mogen ze het niet blokkeren om de een of andere reden.
En voor wie eraan twijfelt: voor mij mogen ze Russische propaganda onmiddellijk blokkeren, inclusief Russische 'nieuws'zenders.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
dot1x
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

bvhalst schreef:@edpnet: misschien tijd om sommige websites te blokkeren zoals RT.com? Kan ook nog via de app RT bekijken op Apple TV.
Misschien moet je dan gewoon zélf stoppen met kijken? :roll:

Beetje off-topic: het krioelt van "fake news" op VRT NWS, De Morgen, HLN, enz. Dus dan moeten wij eerlijk zijn en ook hen gaan blokkeren.
Het laatste dat wij moeten doen is ingeven aan deze massahysterie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

biot schreef: Wat mij betreft is deze thread afgesloten; EDPnet heeft geantwoord.
Akkoord.
Discussie kan verder gezet worden in de Oekraïne topic

[Slotje]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Joachim (EDpnet) schreef:
"maar een groot deel van onze ondersteunende diensten worden wel door onze Russische collega's uitgevoerd (hoe we daar terecht gekomen zijn is een lang verhaal). Verder hebben we wel netwerkverbindingen naar Rusland, maar deze worden enkel gebruikt om ondersteuning te geven (dus VoIP etc)"

Is er als EDpnet klant een mogelijkheid dat Poetin ook bedrijven gaat blokkeren (EDP) die samenwerken met West-Europese landen (BE/NL)? Invloed op ons?

OFF-TOPIC?
Wat ik niet in het specifieke forum meer kon duiden en wat een 'lang verhaal bleek':
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=62128
Feit dat EDP in Rusland is terechtgekomen is omdat de CEO gehuwd is met een Russische dame. En de loonkost daar een pak lager is dan in BE.
Daar werden tolk-vertalers omgeschoold naar een IT-helpdeskmedewerker. En die kosten niet meer dan een gewone helpdeskmedewerker die hier in BE zijn middelbaar heeft gedaan. :wink: Daarom kunnen ze ook zo'n scherpe prijs aanbieden. En bieden ze ook een voortreffelijke service! Geen slecht woord over hen..
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Aangezien onderstaand Topic op Poetiaanse wijze werd afgesloten, en geadviseerd werd hier verder te discussieren over Edp en Rusland...
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=62128

"Trekt Rusland een digitaal IJzeren Gordijn op? “Internet afsluiten zou een logische stap zijn”"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220309_95813023
https://www.theverge.com/2022/3/5/22962 ... ice-russia
Cogent Communications, an internet backbone provider that routes data across intercontinental connections, has cut ties with Russian customers over its invasion of Ukraine

1. aangezien netwerkverbindingen (voip) via Rusland verlopen + de helpdesk
Als Poetin bedrijven blokkeert die samenwerken met West-Europa.
2. Niet slim om momenteel ovh nr. nr edp over te schakelen voor mijn vader. Want als dan sluizen dicht gaan, DID-nr. foetsie
3. wat met de DSL van EDpnet vr klanten BE?

Zou hier graag statement van Edp zien met wetenschappelijke onderbouwing dat mijn hypothese onmogelijk blijkt
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef:Aangezien onderstaand Topic op Poetiaanse wijze werd afgesloten, en geadviseerd werd hier verder te discussieren over Edp en Rusland...
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=62128
@satsturfer, Ik vind dit een zeer onbeschofte uitspraak t.o.v de moderators, die hier belangeloos hun tijd steken om een en ander op het Forum in goede banen te leiden :oops:

Topic werd gesloten, omdat:
  1. de vraag van de TS beantwoord was.
  2. om te vermijden dat er 2 parallelle Oekraine topics zouden ontstaan (zoals je zag begon de discussie al een andere richting uit te gaan)
Je had evengoed een (beleefde) PM kunnen sturen naar één van de mods met de vraag om het topic te heropenen :x .

[Mod] Bij deze, topic heropend.
De bedoeling is de discussie te beperken tot EDPNet
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

dot1x schreef:Beetje off-topic: het krioelt van "fake news" op VRT NWS, De Morgen, HLN, enz. Dus dan moeten wij eerlijk zijn en ook hen gaan blokkeren.
Fake news of nieuws dat u niet aanstaat? Dat soort beweringen rondtoeteren is altijd makkelijk, toon ze dan ook aan met feiten.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Het mag uit eerdere reacties in deze draad duidelijk zijn dat edpnet een Belgisch bedrijf is dat toevallig zijn helpdesk in Rusland heeft zitten. Welke impact het loskoppelen van Rusland van de rest van het internet en dan meer specifiek op Belgische DSL-lijnen kan hebben, is mij een raadsel. Spijkers op laag water?
Computer(k)nul
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

heist_175 schreef:EDPnet
https://www.staatsbladmonitor.be/bedrij ... 0466070845
http://static.staatsbladmonitor.be/2021 ... 000155.pdf

Afbeelding

Clancy
https://www.staatsbladmonitor.be/bedrij ... 0462020502
http://static.staatsbladmonitor.be/2021 ... 000150.pdf

Afbeelding

PS: deze informatie mag gepost/gepubliceerd worden, want het is publiekelijk beschikbare informatie (dus geen GDPR)

Niet Russisch aan dus :)
Er is een verschil tussen bestuurders en eigenaars. In de jaarrekening van EDPNet N.V. zie je de bestuurders, waaronder Clancy BVBA. En bij die hun laatste jaarrekening zie je de enige zaakvoerder van die BVBA. Voor de eigenaars te vinden moet je doorheen de publicaties uit het verleden gaan.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Welke poging onderneemt edpnet om zich terug te trekken uit rusland?

Zeker als ze daar met voip zitten... welke garantie krijgen we op onze privacy? En dan bedoel ik niet ’ ik beloof dat je privacy krijgt’.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

satsurfer schreef: 1. aangezien netwerkverbindingen (voip) via Rusland verlopen + de helpdesk
Als Poetin bedrijven blokkeert die samenwerken met West-Europa.
2. Niet slim om momenteel ovh nr. nr edp over te schakelen voor mijn vader. Want als dan sluizen dicht gaan, DID-nr. foetsie
3. wat met de DSL van EDpnet vr klanten BE?
4. (zelf toegevoegd) Is er als EDpnet klant een mogelijkheid dat Poetin ook bedrijven gaat blokkeren (EDP) die samenwerken met West-Europese landen (BE/NL)? Invloed op ons?
Zou hier graag statement van Edp zien met wetenschappelijke onderbouwing dat mijn hypothese onmogelijk blijkt
1. de enige verbindingen die we naar Rusland hebben is om onze ondersteunende diensten (mensen) daar te bereiken, hier hebben we ook backup verbindingen voor
2. de telefonie van klanten loopt helemaal niet via rusland
3. internet loop helemaal niet via rusland
4. het bedrijf daar is een 100% Russisch bedrijf, behalve dat het een westerse klant heeft is er dus geen band met het Westen
bambipower schreef:Welke poging onderneemt edpnet om zich terug te trekken uit rusland?
Zeker als ze daar met voip zitten... welke garantie krijgen we op onze privacy? En dan bedoel ik niet ’ ik beloof dat je privacy krijgt’.
We hebben geen plannen om ons daar terug te trekken, met vele collega's daar werken al meer dan 10 jaar, en zijn als vrienden voor ons. De kwaliteit en ervaring laten we niet zomaar vallen om snel snel iets ergens anders op te bouwen. Het lijkt me ook wel duidelijk dat ook de Russen slachtoffer zijn van deze situatie.
Dataprotectie is erg belangrijk als telecom operator, we hebben dan ook verschillende maatregelen van kracht om dit te kunnen garanderen, en controleren.

BTW We zitten daar niet met VoIP, onze medewerkers daar bereiken we natuurlijk via VoIP (geen idee waar dit vandaan komt).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Oei, de russen zijn slachtoffer?

68% van de russen steunt de oorlog.
Uit een nieuwe peiling blijkt dat 68 procent van de Russische bevolking Poetin steunt in de oorlog met Oekraïne.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... g-oekraine

Ze nu afschilderen als slachtoffer is wel heel pijnlijk... ze zijn de oorzaak
de koe zegt boe
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

32% is er dus tegen, zelfs met de propaganda
Slachtoffers van propaganda zijn ook slachtoffers
Na WO2 zeiden de Duitsers ook "wir haben es nicht gewußt", da's nu voor de Russen niet anders.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik lees nergens dat 32% tegen is.

32% kan ook neutraal zijn
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

bambipower schreef: Ze nu afschilderen als slachtoffer is wel heel pijnlijk... ze zijn de oorzaak
Zo eenvoudig is het allemaal niet vrees ik, maar goed dat is een discussie waar ik me zeker niet mee ga inlaten :|
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik ga er van uit dat de helpdesk, door hun interactie met collega's in België beter geïnformeerd zijn dan de doorsnee Rus en derhalve zal de verhouding pro/contra invasie (kijk, wij mogen dat wel zeggen) bij EDPnet heel hard verschillen met de verhouding bij "Vitaly en Anastasia met de pet" in een godvergeten gat in Rusland.

Laat ons hopen dat alles zo snel mogelijk weer normaal wordt, voor de Oekraïners, voor ons en ook voor de gewone Russen.

BTW, bij die 68% zullen er ook wel een deel zitten die niets anders durven te antwoorden dan dat ze de oorlog steunen, er tegen zijn heeft nogal wat consequenties.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Idd, heel makkelijk om vanuit België te verwachten dat de gemiddelde Rus vrij zijn mening gaat uiten over Oekraïne, laat staan dat ze op de hoogte zijn van wat daar echt speelt. Als je in zo'n repressief land woont is dat een heel andere zaak dan hier bij ons.
Qua opkomen voor de ander hebben we in België de rest van de wereld eigenlijk geen lessen te leren. Kijk naar hoeveel volk reageert bij pakweg incidenten op het openbaar vervoer, bijna iedereen kijkt de andere kant op.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
bralm
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 3 keer

In het verleden eens toevallig langst hun kantoor in Sint-Petersburg gewandeld. Heel toevallig zag ik langst de straat een bordje met daarop EDPnet. Mocht de politieke en financiële situatie in Rusland anders zijn, dan zou het mij supercool lijken om vanuit dat kantoor te kunnen werken vlakbij de centrum van Sint-Petersburg.

Helaas leven we vandaag in een andere realiteit waar EDPnet (en sommige van zijn klanten) zicht eerder zorgen maken over de impact van een verdere escalatie op de operaties van EDPnet en de medewerkers in Sint-Petersburg.

Natuurlijk puur speculatie, maar ik kan mij inbeelden dat EDPnet als het humane bedrijf zoals ik ze ken, eventueel hun medewerkers ook in België te werk zou kunnen stellen. Uiteraard verwacht ik niet dat EDPnet hier een reactie op geeft om hun medewerkers te beschermen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

bralm schreef:Natuurlijk puur speculatie, maar ik kan mij inbeelden dat EDPnet als het humane bedrijf zoals ik ze ken, eventueel hun medewerkers ook in België te werk zou kunnen stellen. Uiteraard verwacht ik niet dat EDPnet hier een reactie op geeft om hun medewerkers te beschermen.
Dat gaat m.i. niet zomaar. Joachim stelt zelf in een eerdere reactie in deze draad:
Joachim schreef:4. het bedrijf daar is een 100% Russisch bedrijf, behalve dat het een westerse klant heeft is er dus geen band met het Westen
In die zin is hun helpdesk dus geoutsourced (of hoe schrijf je dat) naar Rusland.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Wat heeft Edpnet in godsnaam met de oorlog in Oekraïne te maken? Zelfs al heeft Edpnet zakelijke banden met Russen?
Want als je dat gaat veroordelen gaan er veel Belgische bedrijven in de problemen komen denk ik...

Ik snap eigenlijk de discussie hier niet. Is de heksenjacht al begonnen? Wat gaat het volgende zijn?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Een heksenjacht is niet nodig. Ik twijfel niet aan de intensies van edpnet...

Waar ik me wel zorgen in maak, is onze privacy.

Als de edpnet rus, daar een blaffer tegen zijn hoofd heeft... hoe kunnen wij dan zeker zijn, dat onze privacy veilig is?
Als de helpdesk daar zit, hebben ze zicht op logs etc... kwasie alles dus
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

bambipower schreef:Als de edpnet rus, daar een blaffer tegen zijn hoofd heeft... hoe kunnen wij dan zeker zijn, dat onze privacy veilig is?
Als de helpdesk daar zit, hebben ze zicht op logs etc... kwasie alles dus
Deze personen hebben beperkte inzage in de historiek van je public IP (niet waargeen je surft etc), je telefoongesprekken (niet de inhoud natuurlijk) en enkele uren maillogs (ook geen inhoud). En dat klant per klant (dus geen volledige database acces), en persoonlijk gelogd.

Ik vermoed dat er bij telenet en bij proximus ook wel mensen met Russische origine werken, zijn die dan ook verdacht? Ik minimaliseer privacy zeker niet, maar ja, het is nooit waterdicht, waar de mensen zich ook bevinden. Bij ons kennen we onze mensen tenminste, vaak al jaren, wat ik hoor bij onze concullega's wisselen mensen daar bijna elke 6 maand, dat is bij ons zeker niet het geval.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Je zou jouw leverancier nooit mogen vertrouwen. (Regel 1 security)

Ben je bezorgd over je privacy neem je uw voorzorgen.
Verder kan je technisch wel wat afleiden hoe je internetverkeer loopt. oplossingen genoeg.

Of het sop de kolen waard is is iets anders...

Hier ook EDPNET en tevreden :)
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Mensen laat jullie toch niet ophitsen. Ik denk en geloof ook dat EDPnet een kwaliteitsvolle en respectvolle manier van omgaan heeft met zijn personeel. Als die nu vanuit België werken of vanuit Rusland dan is dat zo. Het zou jammer zijn dat EDPnet als bedrijf door de hetse op de slachtbank wordt gelegd. Het is een bedrijf en de commerce moet er draaien, maar ik denk ook dat dit bedrijf vertrekt vanuit een respectvolle ethiek in het omgaan met zijn werknemers. Dat is ook de positieve ervaringen dat klanten hier bij ons al jarenlang ondervinden bij deze telecom operator. Beiden kunnen ook samen gaan. De modale inwoner van Rusland kijkt ook wel verder dan zijn neus lang is. Misschien moeilijk te geloven, maar daar geloof ik wel in. Na de val van de muur (ijzeren gordijn) mijn verloven jaren aan een stuk in weeshuizen gaan werken om die kinderen en de mensen errond te ondersteunen. De verhalen dat je daar hoort en wat je ik er te zien gekregen heb zijn niet min en heftig. Maar ik hoorde ook telkens de nuance tussen wat men in de meest donkere dagen dacht en wat het apparaat hen vertelde. Mensen zijn echt wel in staat om in moeilijke omstandigheden verder te denken dan hun neus lang is. Niet iedereen, maar die zijn er. Ik blijf geloven in het positieve van de mens, het goede in ieder van ons. Met uitzondering van de zotten aan de top die nu oorlogje begonnen zijn / spelen en onnoemelijk veel leed veroorzaken.

Alle steun in deze moeilijke tijden aan al wie voor EDPnet werkt, die dit bedrijf met hand en tand verdedigen. Want zij horen ook tot de slachtoffers en ondervinden stress. Niet door luchtalarmen en bommen. Maar wel uit bezorgdheid en medeleven met iedereen in Oekraïne maar ook voor hun medewerkers / vrienden die ze al jarenlang kennen als collega's in Rusland.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

De meeste mensen deugen....
en dat is overal zo.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

on4bam schreef:De meeste mensen deugen....
en dat is overal zo.
Kan ik bevestigen, zelfs in Aalst.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Joachim schreef:
bambipower schreef:Als de edpnet rus, daar een blaffer tegen zijn hoofd heeft... hoe kunnen wij dan zeker zijn, dat onze privacy veilig is?
Als de helpdesk daar zit, hebben ze zicht op logs etc... kwasie alles dus
Deze personen hebben beperkte inzage in de historiek van je public IP (niet waargeen je surft etc), je telefoongesprekken (niet de inhoud natuurlijk) en enkele uren maillogs (ook geen inhoud). En dat klant per klant (dus geen volledige database acces), en persoonlijk gelogd.
Bedankt Joachim om te verduidelijken tot welke gegevens men toegang heeft. Dat stelt toch iets geruster
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:
on4bam schreef:De meeste mensen deugen....
en dat is overal zo.
Kan ik bevestigen, zelfs in Aalst.
Je moet nu ook niet overdrijven hé... :roll:
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Hier ook tevreden klant van EDPnet. Zie geen reden dat ze hun helpdesk moeten gaan opdoeken.

Voor mij als gebruiker zie ik geen risico. De gemiddelde rus is echt geen bloeddorstig geval. Zeker de russen die samenwerken in een westerse setting/bedrijf. Wij zijn toch ook niet gatachterlijk omdat onze politiek dat is :lol:
Mijn vriendin heeft ook vriendschappelijke connecties met Russen, die springen liever over het 2e ijzeren gordijn dat zich aan het opbouwen is. Sommige oudere russen die enkel propaganda gevoed krijgen geloven Putin zijn beweringen, omdat ze geen andere informatie krijgen. Dat is logisch, idem in Duitsland in de jaren 30/40.

Moest EDP zich terugtrekken uit Rusland kost dat enkel de lokale werknemers daar. Ik zie het zeker niet gebeuren dat er zoveel winst naar Poetin stroom via EDP Ru dat er kruisraketten van gekocht worden.

Moet ik dan ook mijn 3,5€/maand VPS gehost in Moskou opzeggen? Genoeg belasting voor een kogel per maand!
Mijn hoster zal zelf geen oog dicht doen, de helft van zijn server staan/stonden in Oekraïne...

Er is menselijk leed van (economische) oorlogen aan beide kanten van de grens. De gewone mens is niet verantwoordelijk voor de daden van enkelingen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”