NTP requests Siligence modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb Adguard home draaien op een Raspberry Pi. Hiervoor heb ik in het Siligence modem een lokaal IP adres als DNS server ingesteld. Dit werkt goed voor alle apparaten die ik thuis gebruik, behalve voor het modem zelf. Dat stuurt via het WAN-IP adres DNS requests op het LAN netwerk voor verschillende NTP servers. En dit elke 5 minuten (meer dan 13000 requests per 24 uur).
De requests worden volgens Adguard goed afgehandeld, maar het modem lijkt deze dan niet te ontvangen of doet er verder niets mee, zodat de tijd die het modem aangeeft na een aantal dagen al 5 minuten verkeerd staat. Meestal reboot ik dan het modem zodat de tijd weer een paar dagen niet teveel afwijkt (ik gebruik de planning voor wifi, dus juiste tijd is wel handig).
Heeft iemand ditzelfde probleem al eens voorgehad? Hoe kan ik dit oplossen?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als die effectief via zijn wan interface / IP naar jouw interne dns gaat kan dat nooit werken, de routing gaat compleet de mist in.

Waarom zou je je modem naar je interne dns willen verwijzen trouwens, je creëert zo een interne loop die niet meer werkt als je geen internet hebt. En dat zullen ze bij Orange ook wel doorhebben aangezien de traffiek naar buiten via de wan interface gaat.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Het modem heeft maar 1 locatie om DNS servers aan te passen. Mijn bedoeling is om die via DHCP aan de clients door te geven, zodat ik niet per client de DNS moet gaan instellen. Maar helaas gebruikt het modem voor de NTP pakketten dan ook die lokale DNS server.
Bij Fritzbox (ik kom van dsl) is die instelling van DNS hetzelfde, maar die maakt dan wel onderscheid tussen DNS voor de clients en DNS dat het modem zelf gebruikt.
Misschien toch maar een extra router achter het modem hangen dan.

Update: ik bedenk me juist dat Adguard ook een dhcp-server aan boord heeft. Die kan ik aanzetten en die van het modem dan uitzetten (en DNS in het modem dan terugzetten naar standaard). Ik ga het eens proberen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dat lijkt me inderdaad de betere optie. Wel straf dat die diligence dan inderdaad geen onderscheid maak tussen lan en wan voor dns :-(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ja, inderdaad. Werkt met de Adguard DHCP nu wel goed. Avonden mee bezig geweest en die oplossing natuurlijk over het hoofd gezien.

Ik heb het in het modem nog eens nagekeken en dit is duidelijk een bug in de software. Die DNS setting die ik had aangepast stond onder de tab “jouw lokaal netwerk”. Ik ga het ze melden, kunnen ze het bij een volgende release oplossen.
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”