Hoge electriciteitsprijzen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

Met de momenteel hoge electriciteitsprijzen vraag ik me af of het ondertussen al niet goedkoper is om electriciteit op te wekken met een generator...bijvoorbeeld een dieselgenerator op "rode" diesel :eek: .
Heeft iemand ervaring met wat een generator kan opwekken aan kWh per liter diesel ?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Awel, ik heb daar ook al naar gekeken :-D
De goedkope generatoren zitten zo rond de 3kWh/liter. De luchtgekoelde draaien vaak wel op 3000rpm en dat is echt wel een hels kabaal.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Wou het net zeggen … als je dat gaat doen ga je al snel een GAS boete krijgen ;-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

De generator moet dan ook niet langs het huis te staan. Je kan die gerust in een tuinhuis zetten en wat geluid betreft goed afschermen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

[offtopic]
Je gaat huisbrandolie (rode mazout) en smeerolie verbruiken.
High speed diesel engine, ge=212~235; low speed diesel engine, ge=169~190.

Diesel engine oil consumption rate is generally 0. 0. 5-4g/ (kW.h) is about.
Bron: https://www.dieselgeneratortech.com/diesel-generators/What-Are-The-Main-Technical-Indexes-of-Diesel-Generator-Set.html

Een stille stroomgroep met een zuinige, moderne dieselmotor kost toch wel aardig wat duiten.
Je kan natuurlijk wel een grote tank volgooien op het moment dat de prijs laag staat...

Niet vergeten de startbatterij geladen te houden.
Nogal essentieel indien er geen elektriciteit voor handen is. :wink:
[/offtopic]
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Welke afwegingen... :lol:
De ene gaat zijn dak volleggen met zonnepanelen om het klimaat vooruit te helpen, en de ander gaat een dieselgenerator in zijn tuinhuis zetten
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ge vergeet toch niet dat er zijn die voor miljarden euro's "tijdelijke" aardgascentrales (2? 3? 4?) willen bouwen? :wink:

Zonder dat ze de gaskraan en de gasprijs in handen hebben... :lol:
Op goed geluk noemt dat zeker?
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

woutervh schreef:Welke afwegingen... :lol:
De ene gaat zijn dak volleggen met zonnepanelen om het klimaat vooruit te helpen, en de ander gaat een dieselgenerator in zijn tuinhuis zetten
Tja...heb het altijd goed voorgehad met het klimaat (heb tevens ook zonnepanelen), maar er zijn grenzen. Als goede Belg ga je zoeken naar oplossingen / alternatieven.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

De mazout prijs zal ook wel mee stijgen hoor.
Hier op het werk staan 3 grote diesel generatoren als backup die het volledig bedrijf kunnen voorzien van elektriciteit.
Momenteel is het (nog) niet rendabel om deze te laten draaien ipv de dure energie te betalen :lol:

Indien mogelijk zijn zonnepanelen de beste optie eventueel gecombineerd met een batterij.
Vooral dit laatste is natuurlijk een gok en afhankelijk in hoeverre de stroomprijs lang hoog zal blijven.

Misschien een paar kleine (aliexpress) windmolens voor in de tuin voor die winderige zonarme dagen? 8)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Er is geen enkele windmolen voor particulier gebruik - dus al zeker niet eentje aangekocht via Aliexpress - die in het dichtbebouwde Vlaanderen voldoende energie kan leveren om een huishouden op zonloze dagen van genoeg energie te voorzien.
Of het zou ergens in de Polders moeten zijn en er vergund geraken.

Stijgende energieprijzen zijn een logisch gevolg in een land dat niet kan beslissen of ze hun eigen energieproductie terug in handen wil of kan nemen en als enige optie - met de rug tegen de muur - nog als enige "oplossing" ziet afhankelijk te blijven van buitenlands gas en geprivatiseerde nucleaire energie, volledig in handen van buitenlandse commerciële bedrijven.

Als consument heb je dan maar twee opties meer: gedwee de gevolgen van de kortetermijnvisies van de overheid blijven betalen of zelf maatregelen nemen en het heft in eigen handen nemen.
Laatst gewijzigd door ivob op 25 feb 2022, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Catchthemoment schreef:Met de momenteel hoge electriciteitsprijzen vraag ik me af of het ondertussen al niet goedkoper is om electriciteit op te wekken met een generator...bijvoorbeeld een dieselgenerator op "rode" diesel :eek: .
Je hebt ongeveer een halve liter diesel nodig per kWh (los van de investerings- & afschrijvingskost).

https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs
Dieselprijs: €1,84
Dus daarmee breng je de elektriciteitsprijs op €0,90/kWh, zonder installatie- & aanschafkosten.

De oliemarkt staat ook onder druk (de prijs stijgt maw), omdat Rusland een grote exporteur van olie is.
Ik ken de dynamiek van de oliemarkt > dieselmarkt niet genoeg om te kunnen inschatten of de huidige dieselprijs de recente prijsstijging al ingecalculeerd heeft.
De gasprijzen die je nu bij de VREG kan zien, zijn alvast prijzen uit het verleden: de forse stijging sinds 23-24/02 zit zeker nog niet verrekend in de vaste & variabele prijzen van de VREG.

Het valt ook af te wachten of het huidige prijspeil lang aangehouden gaat blijven: met die prijzen (in Europa) trekken zonder twijfel alle LNG tankers naar hier. En qua overslag & distributie is er nog wel marge.

Conclusie: als je u wil indekken tegen hoge elektriciteitsprijzen, zou ik mijn geld spenderen aan PV's met een batterij. Ik heb geen idee of PV-installateurs hun marges opgedreven hebben ondertussen, maar met de huidige elektriciteitsprijzen is mijn installatie alvast op 5 jaar terugverdiend :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

De prijzen van batterijen zitten sinds begin dit jaar in elk geval al in een stijgende ipv dalende lijn.
Paniek, leveringsproblemen en meer vraag dan aanbod zijn nooit een goede incentive om een verkoopprijs te doen dalen.

De PV-bodemprijzen van het voorgaande jaar (als je wat uitkeek ver onder de 1 €/KWp-excl. BTW) zullen ook niet blijven duren.
De markt was hier toen, door mismanangement van de Vlaamse overheid, bijna volledig ingestort met een lage vraag tot gevolg.
Maar het begint steeds meer en meer bij geïnformeerde mensen door te dringen dat ze op hun eigen zullen aangewezen zijn en best zelf maatregelen nemen om in de toekomst zichzelf nog van (betaalbare) energie te kunnen voorzien.
Sommigen zien dat vroeg in, anderen laattijdig en anderen nooit.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob schreef: Sommigen zien dat vroeg in, anderen laattijdig en anderen nooit.
een hele grote groep ziet dat vroeg genoeg in maar als je er niets kunt aan doen?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

De hogere elektriciteitsprijs doet mensen ook wel naar PV gaan. De terugverdientijd is met 40% ingekort.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
ivob schreef: Sommigen zien dat vroeg in, anderen laattijdig en anderen nooit.
een hele grote groep ziet dat vroeg genoeg in maar als je er niets kunt aan doen?
Als je de centen niet hebt, stopt het verhaal. Dat is simpel.
Als je de centen wél hebt, maar niet de mogelijkheid, kan je - als surrogaat - investeren in coöperatieve vennootschappen of bedrijven die fors inzetten op PV & wind.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

1207 schreef:
ivob schreef: Sommigen zien dat vroeg in, anderen laattijdig en anderen nooit.
een hele grote groep ziet dat vroeg genoeg in maar als je er niets kunt aan doen?
Je kan altijd iets doen. Je hebt tenslotte ook energie nodig en daar heb je ook centen voor nodig.
Het minste wat je kon/kan doen is een engerieleverancier kiezen met stabiele en relatief lage prijzen.
Maar wanneer je dat te laat inziet zal je ook moeten wachten.

Wanneer je centen noch mogelijkheden hebt ben je natuurlijk de pineut. Maar dat is geen reden voor de rest om niets te doen of niet in te gaan op de aangeboden mogelijkheden.
Moeten kiezen tussen investeren in PV (wanneer je de plaats hebt) of de laatste nieuwe Smartphone beschouw ik bv. niet als behorende tot de groep van zij die altijd de pineut zijn. Dat is gewoon kiezen voor iets anders. Niets mis mee maar draag dan de gevolgen van zo'n keuze.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
kamielken
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12:52

Als je wat centen hebt, aandelen kopen van Exmar, een rederij met schepen voor gastransport, gasverwerking en opslag. Het noteert nog steeds niet hoog, maar begint nu te stijgen (gisteren ruim 4%). Dit lijkt mij een betere investering dan cooperatieve aandelen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

kamielken schreef:Als je wat centen hebt, aandelen kopen van Exmar, een rederij met schepen voor gastransport, gasverwerking en opslag. Het noteert nog steeds niet hoog, maar begint nu te stijgen (gisteren ruim 4%). Dit lijkt mij een betere investering dan cooperatieve aandelen.
Tot Putin er eentje torpedeert... :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@Kamielken: Maar ze leveren je wel geen energie.
Kan je de eventuele hogere winsten van je investering gebruiken om ze terug te betalen aan de producenten en transporteurs van dezelfde energie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
kamielken
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12:52

Exmar: vandaag + 4.6%. Ja, het leven is voor de ...
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:
Catchthemoment schreef:Met de momenteel hoge electriciteitsprijzen vraag ik me af of het ondertussen al niet goedkoper is om electriciteit op te wekken met een generator...bijvoorbeeld een dieselgenerator op "rode" diesel :eek: .
Je hebt ongeveer een halve liter diesel nodig per kWh (los van de investerings- & afschrijvingskost).

https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs
Dieselprijs: €1,84
Dus daarmee breng je de elektriciteitsprijs op €0,90/kWh, zonder installatie- & aanschafkosten.

De oliemarkt staat ook onder druk (de prijs stijgt maw), omdat Rusland een grote exporteur van olie is.
Ik ken de dynamiek van de oliemarkt > dieselmarkt niet genoeg om te kunnen inschatten of de huidige dieselprijs de recente prijsstijging al ingecalculeerd heeft.
De gasprijzen die je nu bij de VREG kan zien, zijn alvast prijzen uit het verleden: de forse stijging sinds 23-24/02 zit zeker nog niet verrekend in de vaste & variabele prijzen van de VREG.

Het valt ook af te wachten of het huidige prijspeil lang aangehouden gaat blijven: met die prijzen (in Europa) trekken zonder twijfel alle LNG tankers naar hier. En qua overslag & distributie is er nog wel marge.

Conclusie: als je u wil indekken tegen hoge elektriciteitsprijzen, zou ik mijn geld spenderen aan PV's met een batterij. Ik heb geen idee of PV-installateurs hun marges opgedreven hebben ondertussen, maar met de huidige elektriciteitsprijzen is mijn installatie alvast op 5 jaar terugverdiend :).
Dieselprijs : 1.84€ ?
Uiteraard neem je stookolie...en die zit rond de 1€ als ik me niet vergis.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Voor één kWh is om en bij de 200gram rode mazout nodig.
Minder (ongeveer 160gram) indien je een recente (nood)stroomgroep hebt.

Waar heist die halve liter haalt is me een raadsel.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob schreef: Wanneer je centen noch mogelijkheden hebt ben je natuurlijk de pineut. Maar dat is geen reden voor de rest om niets te doen of niet in te gaan op de aangeboden mogelijkheden. .
20% vd Belgische gezinnen heeft recht op sociaal tarief
Nog meer gezinnen zitten dus net boven de limiet om recht op dat tarief te hebben. Kom je heel rap in de buurt van 1 op 2 Belgische gezinnen die in de problemen zitten.
Laatst gewijzigd door 1207 op 26 feb 2022, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

Ordon schreef:Voor één kWh is om en bij de 200gram rode mazout nodig.
Minder (ongeveer 160gram) indien je een recente (nood)stroomgroep hebt.

Waar heist die halve liter haalt is me een raadsel.
Amai, dus als de rode mazout 1€ kost, dan zit je op ruw genomen op 25c /L (rekening houdend met soortelijk gewicht).
Dan wordt het interessant :eek: .
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ordon schreef:Voor één kWh is om en bij de 200gram rode mazout nodig.
Minder (ongeveer 160gram) indien je een recente (nood)stroomgroep hebt.

Waar heist die halve liter haalt is me een raadsel.
Heb je voorbeelden van een motor die die 160g/kWh haalt? Die zouden dan 5,3kWh/liter halen, of een rendement van iets boven de 50%. Al dat geen 100kVA (of zelfs groter) model is heb ik interesse...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

There’s one more element that MAN ES has considered under its holistic evaluation policy: while underway, a power take-off (PTO) from the main engines is also the most efficient method of charging the batteries. “This is particularly effective as two-stroke engines typically have a specific fuel oil consumption (SFOC) of around 160g/kWh,” says Holt, “and applying a normal-sized PTO to charge the batteries will only increase the SFOC by approximately 1%.

“Compare that to a four-stroke genset, which has an SFOC 185g/kWh at best. Even if these gensets are combined with a battery to allow them to run at their sweet spot all the time, the resulting power is still produced at a lower energy efficiency than sailing with a PTO.”
Bron: OEM interview: MAN Energy Solutions

Ver van die halve liter per kWh van heist...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Dat zijn tweetakt scheepsdiesels die ook niet op "gewone" diesel draaien. Zo ga ik er thuis toch geen zetten :)
Voor dieselgeneratoren categorie 6 tot 10 kVA heb ik er toch nog niet veel gevonden die in de praktijk boven de 3kWh/liter uitkomen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Viel mij gisteren op.
Luminus stuurt om de x-tijd een mail met "nieuws", maar er staat verder in die mail wel altijd nog de suggestie om de meterstanden in te geven.
Wij geven die af en toe in en zij rekenen redelijk goed, waardoor onze voorschotfacturen stabiel blijven.
Daar zit de electriciteit.
Ons gas zit bij TotalEnergies/Lampiris.
Bij de ingave van de meterstanden daar kwam er een totaal ongeloofwaardig voorstel voor de voorschotfacturen uit.
Wat blijkt, die schatting zat op het dubbele van het verbruik !!!
Dan snap je zeker sommige mensen die ineens facturen krijgen om u tegen te zeggen :bang:
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Iemand een tip hoe vandaag nog een vast contract bij Engie af te sluiten?

Ik zit met variabel gas bij Luminus maar zou graag overstappen naar de Easy 3 fix van Engie, echter geen mogelijkheid om dat online aan te duiden.
Bellen is ook een huzarenstuk, zonet geprobeerd. Je geraakt simpelweg niet binnen.
kamielken
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12:52

Exmar (gastransport voor de gascentrales van Tinne): lap wéér + 5% op één dag.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

SpecialK schreef:Dat zijn tweetakt scheepsdiesels die ook niet op "gewone" diesel draaien. Zo ga ik er thuis toch geen zetten :)
Je vindt die tweetakt diesels ook in kleiner formaat. :wink:
En die draaien op gewone rode huisbrandolie. 7pk bijvoorbeeld.
Met heel wat voordelen (waaronder een lager verbruik) ten opzichte van viertakt dieselmotoren.
In oude landbouw- en bouwwerfvoertuigen vind je die soms ook terug.
Oerdegelijk én een laag verbruik.
  • Duidelijk langere levensduur, in de VS zijn industriemotoren met 150.000 arbeidsuren bekend.
  • Beter rendement door hogere werkingstemperaturen. Geen onnodig afkoelen door de viervoudige spoeling bij viertakt.
Afin, ja, fossiele brandstoffen is niet de richting die men wil uitgaan...
Op "wat" extra aardgascentrales na. :lol:


Hoe dan ook: het verbruik (g/kWh) is altijd afhankelijk van de belasting.
Kwestie van je niet te rap "rijk te rekenen". :wink:
Onderstaand een voorbeeld ("oudere viertakt"):

AfbeeldingBron: Batteries in offshore support vessels – Pollution, climate impact and economics
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”