Afrekening per maand: wanneer komt het er?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ikzelf zou naar een maandelijkse afrekening gaan maar dat is persoonlijk. Ik begrijp 100% de argumenten voor voorschotten en een stabiel bedrag.

Mijn verwijt is gewoon de complexiteit en ontransparantie, het is bijna onmogelijk om correct je verbruik te berekenen van maand tot maand omwille van de ontransparantie.

Bv luminus zijn voorschot calculator zegt deze kan geen rekening houden met injectie zonnestroom, tsja wat heb je dan.

Het moet nog geen werkelijke afrekening zijn, maar bv een rekening courant. Waar de leverancier iedere maand de correcte afrekening maakt en dat afzet tegen je voorschot en je dan een correcter inzicht en projectie krijgt wat het gaat worden. Dit verplichten 100% transparantie zou al een goede start zijn. Bij mijn weten is de energiemarkt het enige product waar dit zo ontransparant is.

Ja je hebt stookolie etc, maar daar kan je weten ik heb 1000 liter ingekocht voor xx euro, in december heb ik y liter verbruikt dat kost me z. Bij gas elektriciteit is dat zo complex omwille van het onbreken van all in prijzen, taksen en kosten.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

ivob schreef:
9livesuni schreef: Wanneer je het verbruik/kostprijs in real time wenst te zien kan dat met een toestel van een 30 € en een app op je pc/tablet/phone.
Wanneer je dus een klein beetje moeite doet is daar dus helemaal niets moeilijk aan. En al zeker niet voor mensen die toch al regelmatig online zijn.
Voor mensen die dat, om wat voor reden ook, allemaal niet willen opvolgen zal een maandelijkse afrekening het leven ook niet vereenvoudigen.
Ik kan idd mijn verbruik gemakkelijk controleren, maar de vertaling naar kostprijs is véél moeilijker dan je doet uitschijnen. Ik durf stellen dat 99% van de mensen het niet zou kunnen; zelfs als ze een zondagnamiddag zich erop toeleggen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je het niet snapt en het wel wil kunnen, neem dan een vast contract?
Ik hou niet van hocus-pocus prijzen, of indexen gelinkt aan het aantal scheten in een maand. Ergo: ik neem een vast contract. Héél transparant, heel goed voor de nachtrust :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Bababa schreef: Ik kan idd mijn verbruik gemakkelijk controleren, maar de vertaling naar kostprijs is véél moeilijker dan je doet uitschijnen. Ik durf stellen dat 99% van de mensen het niet zou kunnen; zelfs als ze een zondagnamiddag zich erop toeleggen.
Volgens jouw stelling heeft dus 99% van de consumenten geen flauw benul wat voor energiecontract ze hebben afgesloten. Laat staan dat ze dan in staat zijn de (maandelijkse) afrekening te controleren op hun juistheid.
Dan laat ik dan voor jouw rekening.
En dan kunnen ze inderdaad maar beter onmiddellijk de raad van heist opvolgen.
Die 1 % (volgens jouw cijfers, niet de mijne ik schat meer consumenten iets slimmer in dan dat ) maakt het niet uit hoe er zal afgerekend worden.
Doen dus. Maar daarna niet komen klagen dat het verkeerd uitdraaid en dat de facturen in de winter voor sommigen nog hoger (en nie tmeer te betalen) zullen zijn dan ze nu verspreid over 12 maanden zijn.

Ik redeneer ook zoals heist (toch in dit topic :-D ).
Ik heb ook een uitermate transparant contract van onbemerkte duur. Niet het goedkoopste. Zeker niet het duurste. Maar 24/7 een eenvormige prijs.
Rekent gemakkelijk. En na twee betaalde voorschotten werd zonder protest van de leverancier voor de rest van het jaar het voorschot op nul gezet. Poepsimpel om (maandelijks, trimestrieel, jaarlijks,...) te controleren op zijn juistheid.
Makkelijk toch?

Dat het een verplichting zou moeten zijn dat ieder (energie)contract volledig transparant dient te zijn vind ik de evidentie zelf.
Men zou dus beter eerst daar werk van maken ipv tijd te verspillen aan zaken die niet voor iedereen duidelijk zijn en via maandelijkse afrekeningen niet meer inzicht in de factuur zal geven. In plaats van jaarlijks moet je ze dan 12 keer gaan controleren. En als dat één keer per jaar niet lukt zal het zeker geen 12 keer per jaar lukken.

Zo'n transparante contracten bestaan trouwens al jaren. Je moet ze als consument alleen willen afsluiten.
Je kan kiezen tussen een transparant contract met een gemiddelde all in prijs of jagen op bodemprijzen en dan af en toe bedrogen uitkomen (omdat de leverancier bij de minste tegenslag die bodemprijzen niet langer kan handhaven en de plaat poetst) of er op den duur niet meer wijs uit geraken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Je snapt het niet, en je beseft het niet: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... ger_effect

Als ik 100 kWh in november verbruik, en een vast contract heb aan 0.3 c/kWh, betekent dat niet dat de kostprijs voor november 30 euro is. Er zijn immers profielen die bepalen dat 10% van het jaarverbruik in november valt voor iedereen, ongeacht of dat voor jou klopt.

Een vast contract lost dit niet op, mijn argumenten staan in de vorige posts maar zijn jullie ontgaan. De prijs van de factuur is meer dan de energieprijs (=ontransparant), en de hoeveelheid aangerekende energie [per maand] is niet hetzelfde als de hoeveelheid verbruikte energie [per maand].

Een variabel energiecontract maakt dat er nog 1 extra laag van variabiliteit bij komt, maar een vast tarief lost niet alle issues op.

De problemen zijn:
1. verbruik is moeilijk te volgen per maand, tenzij je gemotiveerd het opschrijft of bijhoudt met een toestel
2. bij variabele prijzen weet ik niet de energie exact kost, tenzij ik hééééééééél gemotiveerd ben
3. het energieverbruik wordt verdeeld via een vaste formule voor iedereen over het jaar, ongeacht wanneer op het jaar jij effectief verbruikt.

Een afrekening per maand lost voor mij al deze problemen op. Ik zie per maand duidelijk wat ik verbruikt heb en hoeveel het kost. Zo kan ik bijsturen en het helder opvolgen. Het enige "nadeel" is dat je sommige maanden veel betaalt, en andere minder, maar dat is voor mij geen nadeel
Laatst gewijzigd door Bababa op 23 feb 2022, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bababa schreef:Als ik 100 kWh in november verbruik, en een vast contract heb aan 0.3 c/kWh, betekent dat niet dat de kostprijs voor november 30 euro is.
Ik zou niet weten hoeveel het anders is dan €30?

Wat de kost voor de leverancier betreft: dat is niet bepaald mijn probleem.
Ik ben enkel geïnteresseerd in mijn energiekost. En met een vast contract van €0,30/kWh kost 100kWh me echt €30.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

heist_175 schreef: Ik zou niet weten hoeveel het anders is dan €30?

Wat de kost voor de leverancier betreft: dat is niet bepaald mijn probleem.
Ik ben enkel geïnteresseerd in mijn energiekost. En met een vast contract van €0,30/kWh kost 100kWh me echt €30.
Voila, daarom is het zo frusterend om posts te lezen van mensen die niet weten hoe het werkt. Je zit er echt helemaal naast:
1. De eindprijs van je factuur is meer dan enkel de energieprijs die je betaalt aan de energieleverancier.
2. Verbruikersprofielen bepalen hoe het verbruik per maand wordt verdeeld.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bababa schreef:Je zit er echt helemaal naast:
1. De eindprijs van je factuur is meer dan enkel de energieprijs die je betaalt aan de energieleverancier.
De eindprijs op de factuur is de energieprijs van de energieleverancier, aangevuld met vaste kosten voor het netwerkgebruik etc.
Een vaste kost voor de component "pure energie" leidt ook tot een vaste kost per kWh voor de eindprijs.
Niet?
2. Verbruikersprofielen bepalen hoe het verbruik per maand wordt verdeeld.
Die verbruikersprofielen zijn interessant
- voor het geval van een variabel contract, aangezien de leverancier dan moet kunnen inschatten hoeveel van die 1000kWh op jaarbasis in de maand oktober zou gevallen zijn en welke prijs de maand oktober dan ook had
- voor de leverancier zelf als die een vast contract aanbiedt, want dan moet die de verschillende futurescontracten verdisconteren naar die profielen, om zo een "gewogen gemiddelde" prijs te kunnen aanbieden die in lijn is met de futurescontracten en de profielen

Voor de klant met een vast contract, is de energieprijs (eindprijs) toch echt €30/100kWh, ongeacht de maand.
Eender in welke maand dat ik het contract stopzet, de factuur gaat gewoon het aantal kWh's vermenigvuldigen met de vaste prijs en klaar.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

heist_175 schreef:
Bababa schreef:Als ik 100 kWh in november verbruik, en een vast contract heb aan 0.3 c/kWh, betekent dat niet dat de kostprijs voor november 30 euro is.
Ik zou niet weten hoeveel het anders is dan €30?
Dit is wat ik ook al eerder aanhaalde. Aan de hand van mijn analoge meter weet IK dat ik 100kWh verbruikt heb, maar de energieleverancier kan dat niet weten. De energieleverancier gokt er op basis van gemiddelde verbruikcijfers op dat ik er deze maand bv 11% van mijn jaarverbruik heb doorgejaagd, maar mijn jaarverbruik kennen we vandaag nog niet. Eind dit jaar wordt er pas bepaald hoeveel mijn leverancier denkt dat ik deze maand verbruikt heb.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dan moet je naar die profielen gaan kijken hé.

Hier heb je "echte" data uit slimme meters:
https://www.fluvius.be/nl/thema/open-da ... ktriciteit

En hier de SLP's:
https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... e-verbruik
https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofiel ... eprofielen
Vanaf de intrede van de nieuwe marktprocessen van MIG-6 zullen de meeste SLP’s vervangen worden door RLP’s (reële lastprofielen). Bij dit soort verbruiksprofielen worden de werkelijk vastgestelde profielen van een bepaalde groep afnemers aan het einde van iedere maand toegepast op al deze individuele afnemers. Zo zit hier meteen ook de impact van klimaat en andere variabelen in verwerkt. Enkel voor de verbruikersgroep “exclusief nacht” zal in de toekomst nog een SLP gebruikt worden. Deze verbruiken zijn immers zeer eenvoudig te voorspellen.
RLP's zijn dus nog mistiger dan de SLP's :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Bababa schreef: Een afrekening per maand lost voor mij al deze problemen op. Ik zie per maand duidelijk wat ik verbruikt heb en hoeveel het kost. Zo kan ik bijsturen en het helder opvolgen. Het enige "nadeel" is dat je sommige maanden veel betaalt, en andere minder, maar dat is voor mij geen nadeel
Ik begrijp het anders heel goed.
Ik schreef ook al dat er aan iedere formule voor- en nadelen kleven.
Het punt dat jij nu maakt is dat wat voor sommigen een groot nadeel zal blijken te zijn voor jou geen nadeel is.
Voila, daarom is het zo frusterend om posts te lezen van mensen die niet weten hoe het werkt. Je zit er echt helemaal naast:
1. De eindprijs van je factuur is meer dan enkel de energieprijs die je betaalt aan de energieleverancier.
2. Verbruikersprofielen bepalen hoe het verbruik per maand wordt verdeeld.
We zitten er helemaal niet naast. Zie mijn vorige reactie op een post van jou.
In mijn contract en blijkbaar in dat van heist zijn er geen verbruiksprofielen. Het is gewoon de jaarlijkse afrekening gedeeld door de periode van voorschotten. De eindfactuur is ook heel duidelijk. Gewoon het aantal kWh uur x xx c€/kWh (in mijn netgebied iets onder de 29 c€/kWh) + nog een paar euro vaste kosten die voor iedereen gelden.

Dat jij een ander contract hebt en geen motivatie hebt om dit zelf op te volgen begrijp ik ook wel en het frustreert me zelfs niet.
Maar als jij als punt wenst op te voeren dat de mogelijke nadelen voor anderen van de maandafrekening voor jou geen probleem zijn mag ik dat als argument ook wederzijds opvoeren. :-D
Maar dat ga ik in deze nu eens niet doen want het maakt mij, gezien ik het toch steeds zelf tot in detail opvolg, niet uit welke formule er wordt toegpast. Maar voor anderen misschien wel?
Wanneer je nu al geen zicht hebt op de tarifering van je contract hoe ga je dan plots wel de motivatie vinden om dit bij de maandelijkse afrekening uit te pluizen? Gewoon steeds zonder controle betalen wat je voorgeschoteld krijgt?
Laatst gewijzigd door ivob op 23 feb 2022, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Bababa schreef: Ik kan idd mijn verbruik gemakkelijk controleren, maar de vertaling naar kostprijs is véél moeilijker dan je doet uitschijnen. Ik durf stellen dat 99% van de mensen het niet zou kunnen; zelfs als ze een zondagnamiddag zich erop toeleggen.
Ik ben blij dat we het eens zijn dat het erg moeilijk is
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

SpecialK schreef: Dit is wat ik ook al eerder aanhaalde. Aan de hand van mijn analoge meter weet IK dat ik 100kWh verbruikt heb, maar de energieleverancier kan dat niet weten. De energieleverancier gokt er op basis van gemiddelde verbruikcijfers op dat ik er deze maand bv 11% van mijn jaarverbruik heb doorgejaagd, maar mijn jaarverbruik kennen we vandaag nog niet. Eind dit jaar wordt er pas bepaald hoeveel mijn leverancier denkt dat ik deze maand verbruikt heb.
Maar in jouw geval is een maandafrekening toch ook geen oplossing?
Hij kan je niet eens een maandafrekening sturen want hij heeft geen inzake in je maandverbruik. Alleen inzage op het verschil tussen twee doorgegeven of opgenomen meterstanden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Maandrekeningen komen er enkel voor mensen met een digitale meter. Dus wel inzage in maandverbruik. De factuur is definitief en correct.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Daar waren we het al van in het begin over eens.
Het punt van discussie blijft dat wat voor de een daar voordelig aan is niet altijd opgaat voor een ander.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Dus voor hem is een maandrekening wel een oplossing.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Voor alle duidelijkheid, wie is "hem" in je vorige reactie?
SpecialK schrijft: Aan de hand van mijn analoge meter..... Hoe gaat de leverancier daar een maandafrekening opstellen?

En hoe ga je het capaciteitstarief per maand afrekenen? Dat is een variabele kost berekend op een jaargemiddelde.
Of bedoel je dat je de naakte energiekosten per maand wenst af te rekenen en de overige kosten per jaar?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Afrekening per maand is financieel niet onmogelijk (door de verschillen per maand zoals hier aangehaald).

Vergeet niet dat ongeveer 250.000 à 300.000 Belgische gezinnen met stookolie verwarmen. Die moeten de kost niet alleen in één keer financieren, die moeten ook prefinancieren ...

Ik doe bvb maar ééns om de 3 jaar stookolie in ...

Ik ben helemaal gewonnen voor de afrekening per maand ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

ivob schreef:Voor alle duidelijkheid, wie is "hem" in je vorige reactie?
SpecialK schrijft: Aan de hand van mijn analoge meter..... Hoe gaat de leverancier daar een maandafrekening opstellen?
Deze maandelijkse afrekening kan enkel voor mensen met een digitale meter.
ivob schreef:En hoe ga je het capaciteitstarief per maand afrekenen? Dat is een variabele kost berekend op een jaargemiddelde.
Of bedoel je dat je de naakte energiekosten per maand wenst af te rekenen en de overige kosten per jaar?
Ik veronderstel dat ze dit elk jaar vaststellen van de periode januari - december of vanaf de start van de maand van je normale jaaropname en dit dan toepassen voor het volledige jaar. Op zich dus niets anders dan met voorschotten en jaarlijks 1x aanpasbaar.

Ofwel rekenen ze het elke maand uit aan de hand van de afgelopen 12 maanden, maar deze piste - ondanks niet zo heel moeilijk toepasbaar - lijkt me minder waarschijnlijk in de praktijk.

De toekomst zal het wel uitwijzen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Vaganzza schreef:
ivob schreef:Voor alle duidelijkheid, wie is "hem" in je vorige reactie?
SpecialK schrijft: Aan de hand van mijn analoge meter..... Hoe gaat de leverancier daar een maandafrekening opstellen?
Deze maandelijkse afrekening kan enkel voor mensen met een digitale meter.
Dat heb ik al herhaaldelijk als een van de redenen aangehaald dat het niet voor iedere consument toepasbaar is en de reden waarom ik aan @Bababa vroeg wat hun bedoelde met "hem". Het was dan ook een retorische vraag. :-D
ivob schreef:En hoe ga je het capaciteitstarief per maand afrekenen? Dat is een variabele kost berekend op een jaargemiddelde.
Of bedoel je dat je de naakte energiekosten per maand wenst af te rekenen en de overige kosten per jaar?
Ik veronderstel dat ze dit elk jaar vaststellen van de periode januari - december of vanaf de start van de maand van je normale jaaropname en dit dan toepassen voor het volledige jaar. Op zich dus niets anders dan met voorschotten en jaarlijks 1x aanpasbaar.

Ofwel rekenen ze het elke maand uit aan de hand van de afgelopen 12 maanden, maar deze piste - ondanks niet zo heel moeilijk toepasbaar - lijkt me minder waarschijnlijk in de praktijk.
Mijn punt. Je wil dus een deel van je energiefactuur volgens maandafrekening voldoen en het ander deel via geschatte voorschotten?
Is de situatie nu al niet ingewikkeld genoeg?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Hoe de praktische regeling is weet je nooit. Als de VREG beslist dat deze aanrekening per kalenderjaar gebeurd op basis van het afgelopen jaar en dit per jaar het tarief bepaald, is er weinig aan de hand.

Ik denk dat de afgelopen 12 maanden zullen bepalen hoe je tarief er dit jaar uit ziet. En als je je levensstijl niet aanpast, kan je dat bedrag grosso modo wel voorspellen. Enkel bij nieuwe aanrekeningen (plaatsing digitale meter) zal er een inschatting moeten gemaakt worden, maar dat is volgens mij de enige situatie waar dit het meeste natte vinger werk zal zijn.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Bij plaatsing digitale meter is er sowieso een meteropname en een afrekening op meterbasis en geen inschatting.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik heb het over het capaciteitstarief en hoe dat berekend zal worden. Daar ging toch je laatste punt over (dacht ik toch):
ivob schreef: Mijn punt. Je wil dus een deel van je energiefactuur volgens maandafrekening voldoen en het ander deel via geschatte voorschotten?
Is de situatie nu al niet ingewikkeld genoeg?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Wanneer het uitsluitend over het capaciteitstarief met de analoge meter gaat moet er bij vervanging meter toch ook geen schatting gemaakt worden? Het grootste deel is dan pro rato van 2.5 kW/maand en een deel volgens kWh verbruik en dat wordt ook gelogd bij vervangen meter.

Het lijkt me ook niet zo voor de hand te liggen om voor het capaciteitstarief een schatting te maken op het geleverde vermogen van het jaar ervoor wanneer dat tarief hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door het vermogen van één klokkwartier per maand.

Ieder zijn gedacht en verwachtingen maar ik blijf het in de praktijk een onnodig ingewikkeld systeem vinden. Men slaagt er nu al niet in om na de jaarlijkse meteropname/doorgave binnen een korte termijn een afrekening te sturen. Hier loopt de tijdspanne tussen doorgeven meterstand en ontvangen factuur doorgaans op tot minimaal 6 weken. En dat is dan nog met een all in 24/7 eenheidstarief.

Maar zoals je eerder schreef, vooral verwachtingen. We moeten eerst nog zien wanneer het capaciteitstarief wordt ingevoerd en in welke definitieve vorm en tegen welk tarief.
Idem voor afrekening per maand en hoe en voor wie het dan eventueel zal toegepast worden.
Laatst gewijzigd door ivob op 24 feb 2022, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Bij omschakeling van de analoge naar de digitale meter val je ineens onder een andere tariefstructuur. Voor dat eerste jaar zullen ze wel een inschatting maken op basis van gemiddelden, vermoed ik. Pas na 1 jaar kan je het echte gemiddelde weten die je dan, vermoedelijk voor de meesten, gewoon kan doortrekken voor de jaren erna. Veel verschil zal dat niet zijn.

Vandaar dat ik zeg: het eerste jaar dat je een digitale meter hebt, zal het tarief serieus kunnen verschillen tussen schatting en realiteit.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Inderdaad zolang je dezelfde levensstijl en verbruiksprofiel aanhoudt zal er niet veel verschil zijn.
Maar alleen al bv. het aanschaffen van een inductievuur of thuislaadpaal zal al een wereld van verschil maken.

En ik begrijp nog steeds niet dat wanneer je je eigen situatie kan inschatten, er weinig verloop is in levensstijl en verbruiksprofiel er dan noodzaak is voor een maandelijkse afrekening. Je kan in dat geval ook zelf inschatten hoeveel de eindafrekening zal zijn en welk bedrag je zal terugkrijgen of moet bijbetalen. Of nog beter, je reële voorschotten aanpassen aan de reële situatie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Voor mij persoonlijk: ik vertrouw mezelf meer dan eender welke andere firma om voor mij via voorschotten het budget/geld te beheren. Bovendien sluit ik zo een faillissement en het kwijtspelen van voorschotten daarmee helemaal uit, tot hoogstens 1 maand "risico" eventueel.

Ik zet het dus liever zelf maandelijks opzij om dan per maand het correcte bedrag te betalen/terug te trekken (eventueel in de zomermaanden).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Daar ben ik het mee eens.
Daarom dat ik de maandelijkse voorschotten bij mijn energieleverancier voor de rest van het energiejaar ook op nul heb laten zetten (na overschakelen van analoog naar digitaal). Bij een eventueel faillissement kan je nog altijd de betaalde voorschotten (indien teveel betaald) tot 8 weken na inning eenvoudig via de bank recupereren.

Zoals eerder al gesteld ligt het probleem dus niet over welke periode men afrekent maar dat sommige leveranciers veel te hoge voorschotten durven te vragen. Dat men daar dan eerst iets aan doet. Veraagt een simpele tussenkomst van de regulator en geen wijziging in facturatie en technische problemen die dan kunnen opduiken.
In de uitvlucht van sommige leveranciers dat ze hoge voorschotten vragen met het oogmerk van het welzijn van de klant hecht ik ook geen geloof.
Voor mij moeten er zelfs geen voorschotten gevraagd worden. Reken gewoon af na de meteropname. Ik zal, net als jij, in tussentijd dat bedrag wel reserveren op de eigen rekening.

Het probleem stelt zich juist bij mensen die dat niet kunnen.

Dat is zo ongeveer hetzelfde misplaatst gevoel dat men blij is wanneer men "terugtrekt" van de belastingen. Ik betaal ook liever dan terug te trekken maar begrijp wel dat dit niet voor iedereen het geval is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Tom2000
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

We hebben nu ook een digitale teller

Welke leverancier doet maandelijkse aftekeningen?

Want in de zomer verbruiken we amper gas en
Elektriciteit
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Vandaag (23-5-2022) een artikel hierover in HLN: https://www.hln.be/geld/maandelijkse-en ... abd23c07c/

Ik vind er niets over terug in mijn Engie-klantenzone (maar heb wel nog geen digitale meter).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Flippi schreef:Vandaag (23-5-2022) een artikel hierover in HLN: https://www.hln.be/geld/maandelijkse-en ... abd23c07c/

Ik vind er niets over terug in mijn Engie-klantenzone (maar heb wel nog geen digitale meter).
Als iemand weet waar Luminus de optie verstopt heeft, ik ben geïnteresseerd.
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb het vandaag opnieuw aangevraagd bij engie.
Een tijdje terug had ik er al eens info over gevraagd via de helpdesk, dit was toen zogezegd nog niet mogelijk.
Ik ben wel nog aan het wachten tot ze antwoorden.
Ik kan mijn maandbedragen mooi opvolgen via de app van engie.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik zit bij Wase Wind en ook daar kan het gewoon. Het is dus zeker niet alleen bij de groten dat het effectief lukt.
Voor maart en april heb ik eindfactuur gekregen eind april. Ben eens benieuwd of ik deze of begin volgende week de eindfactuur voor mei alleen zal krijgen :wink:


PS: zou Ecopower dit ook niet aanbieden?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

sdecoster schreef:Dat wordt leuk voor de gasrekening: in de zomer is dat bij velen heel weinig. In de winter dan torenhoge facturen. Wat voor drama's gaat dat dan niet veroorzaken?

Eén van de voordelen van voorschotfacturen is het feit dat je maandelijks toch hetzelfde bedrag betaalt toch? (los van evt. prijsstijgingen). Of mis ik iets?

edit: Heist_175 was me net voor ;-)
Graag definitie van torenhoge facturen.
Begin december tot meter opname half februari 73 m3 en ja 21,5° van 8 u 30 tot 23 uur. (koken en hot ww inbegrepen)
Daarna 19°.
Bij meter opname een foto van meterstand moeten toevoegen.
Vb nodig altijd beschikbaar.

En drama's worden voorkomen met een deftig budget beheer. :beerchug:
Weten wanneer Ki, autotaks enz. in de bus valt.
En zijn Telecom en Abbo's op tv eens onder de loep te houden.
Laatst gewijzigd door fendtje op 24 mei 2022, 12:38, 3 keer totaal gewijzigd.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Flippi schreef:Vandaag (23-5-2022) een artikel hierover in HLN: https://www.hln.be/geld/maandelijkse-en ... abd23c07c/

Ik vind er niets over terug in mijn Engie-klantenzone (maar heb wel nog geen digitale meter).
Het kabinet Demir beseft dat nog niet iedereen die het (wettelijk) zou moeten aanbieden, het ook effectief aanbiedt. Maar ze doen er zelf niets aan. Wij moeten hun werk maar doen en klagen ...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

pfuhu schreef:
Flippi schreef:Vandaag (23-5-2022) een artikel hierover in HLN: https://www.hln.be/geld/maandelijkse-en ... abd23c07c/

Ik vind er niets over terug in mijn Engie-klantenzone (maar heb wel nog geen digitale meter).
Het kabinet Demir beseft dat nog niet iedereen die het (wettelijk) zou moeten aanbieden, het ook effectief aanbiedt. Maar ze doen er zelf niets aan. Wij moeten hun werk maar doen en klagen ...
Met analoge meters logisch dat ze het nog niet aanbieden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

pfuhu schreef:Maar ze doen er zelf niets aan. Wij moeten hun werk maar doen en klagen ...
Voor de meerderheid van de volwassen bevolking volstaat het hun eigen rekeningen te beheren. Ze hebben daar het vingertje van de overheid niet voor nodig.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:
pfuhu schreef:Maar ze doen er zelf niets aan. Wij moeten hun werk maar doen en klagen ...
Voor de meerderheid van de volwassen bevolking volstaat het hun eigen rekeningen te beheren. Ze hebben daar het vingertje van de overheid niet voor nodig.
Die meerderheid wordt met de dag kleiner.
Vlot Telecom betalen, opslag Telecom en die bestuurder zijn loon gaat met een raket omhoog.
Ja de ver van mijn bed show voor velen.
Kunnen dan niet meer klagen. :beerchug:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Je mag ook gewoon het oude systeem blijven volgen?

Want dit lijkt me eigenlijk niet zo tof. Ik houd het altijd wel een beetje in de gaten dat ik niet veel te veel betaal, maar spreiding over 12 maanden lijkt me persoonlijk beter.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

fendtje schreef:
Graag definitie van torenhoge facturen.
Alles boven de 10€? :-)
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”