west-vlaanderen groepsaankoop

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Hallo allemaal,

De groepsaankoop energie west-vlaanderen is gewonnen door Mega...
Met een variabel tarief...

Nu ben ik dit aan het bekijken op vraag van mijn ouders. Maar ben eigenlijk total loss met het voorstel van Mega.
De eenheidsprijs is 29.xx eurocent, excl alle distributie en net tarieven. Maandelijks aanpasbaar.
Deze prijs is dezelfde voor dag, nacht en exclusief nacht.
Vaste jaarlijkse kost is 5eur.
Contract start ten vroegste op 01/05. Dus dit zijn prijzen uit de 'toekomst'.

Voor gas kan ik geen prijzen geven, want dat hebben ze niet.

Mijn ouders hebben accumulatieverwarming. Dus hun grootste verbruik zit in exclusief nacht (10 000 kwh).
Dag en nacht zijn telkens ongeveer 2500 kwh.

Als ik de V-test nu vandaag doe, dan zijn mijn ouders veel goedkoper dan wat MEGA aanbied met hun groepsaankoop.
Dit met vele honderden euro's.
Zelf een vast tarief was goedkoper/bijna zelfde prijs.

Mis ik nu totaal iets? Of is dit pure oplichting?

Hun dag tarief is echter wel redelijk ok, dus mensen met enkelvoudige teller is dit mogelijks wel interresant?
Mijn ouders worden vooral extra gestraft door hun nacht en exclusief nacht verbruik blijkbaar met dit tarief...

Bedankt alvast voor jullie mening!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een groepsaankoop bood in het verleden typisch een vaste prijs en een scherpe prijs, maar zelden de scherpste.
Ik vond het dus een gemakkelijke manier om als suggestie te geven aan "andere mensen", die willen niet per sé zoeken & graven bij VREG, MijnEnergie, websites leveranciers, ...

Maar als je een echt goed aanbod wil, dan zou ik gewoon bij MijnEnergie of VREG de verbruiksgegevens ingeven en zien wat de prijzen zijn.
Aangezien niemand over een glazen bol beschikt, ben ik altijd voorstander van vaste prijzen: als er dan iets "gebeurt" (geopolitiek, politiek, ...), zit je toch al zeker voor een jaar safe.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Ik heb nog geen tijd genomen om dit voorstel te bekijken. Maar een groepsaankoop in de winter is nooit een goed idee. Je schakelt best in het voorjaar mei-juni over. Dan zijn de prijzen historisch het laagste. In het verleden zijn nog groepsaankopen van de provincie in de winter uitgeschreven, de tarieven in de zomer lagen toen veel lager. Als je dan een vast prijs kan vastklikken scheelde dat toch erg veel!
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

De contracten van deze groepsaankoop kunnen starten tss. 1/5 en 1/12/2022. Het is een variabele prijs, dus wat je juist gaat betalen weet je nog niet.

Ter info: is zelfde groepsaankoop van Knack en VAB.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Rubinho schreef: Als ik de V-test nu vandaag doe, dan zijn mijn ouders veel goedkoper dan wat MEGA aanbied met hun groepsaankoop.
Dit met vele honderden euro's.
Zelf een vast tarief was goedkoper/bijna zelfde prijs.

Mis ik nu totaal iets? Of is dit pure oplichting?
Oude vaste contracten (tot oktober vorig jaar) zijn vaak goedkoper dan nieuwe contracten die nu aangegaan worden.

Het is geen oplichting wat Mega doet, maar ge krijgt uiteraard een korting op de actuele prijs en niet de prijs van 6 maanden geleden.

Best dat je tariefkaart van uw huidig contract opvraagt en de prijs vergelijkt, bijkomend kijkt wanneer dat contract afloopt en dan beslist of het de moeite is om over te stappen.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Mijn ouders hun contract loopt tot 01/05 en is vast, dus veel voordeliger (minder dan 10 cent/kwh).
Dus ze gaan sowieso veel duurder zijn vanaf mei.

Mijn punt van 'oplichting' is dat de MEGA prijs allesbehalve goedkoop is tov andere leveranciers.
En al helemaal niet dat ze nacht en exclusief nacht even duur maken als dag tarief.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Er is helemaal geen sprake van oplichting.
De bedongen prijzen en voorwaarden zijn duidelijk en je bent vrij er op in te tekenen of niet.
Je stelt het zelf al vast: voor een bepaald soort consumenten kan het voordelig zijn, voor anderen dan weer niet.
Dat de prijzen van Mega je niet aanstaan en niet passen in het profiel van je ouders is te begrijpen.
Mega doet geen persoonlijk voorstel maar een groepsaanbod. Past het profiel van je ouders daar niet in dan zoek je toch gewoon een andere leverancier die beter bij het verbruiksprofiel van je ouders past.
Of het verstandig is om nog in zee te gaan met Mega noch een groepsaankoop is een andere zaak maar daarom is de groepsaankoop via Mega zeker nog geen oplichting.
Je moet zelfs nu nog niet intekenen op de groepsaankoop. Er is nog ruim de tijd om er op in te tekenen (of niet) en dan te vergelijken met de aanbiedingen van andere leveranciers.
Laatst gewijzigd door ivob op 22 feb 2022, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Capaciteitstarief zorgt ervoor dat er geen nachttarief meer zal bestaan. Mega gaat daar gewoon mee in.

Wat betreft de prijs. Groepsaankoop wilt niet zeggen dat ge X% onder de prijs van de concurrentie gaat. Dat wilt zeggen dat een leverancier X% korting op zijn eigen prijs geeft in ruil voor een groot aantal klanten te winnen.

Aangezien uw huidig voordelig contract nog loopt tot 1 mei, kunt ge trouwens beter gewoon dat contract uitdoen en vanaf maart simulaties op vreg beginnen doen voor een nieuw contract.
Of ge wacht het voorstel van uw eigen leverancier af.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Capaciteitstarief zorgt ervoor dat er geen nachttarief meer zal bestaan. Mega gaat daar gewoon mee in.
Dat is niet correct. =>
De eenheidsprijs is 29.xx eurocent, excl alle distributie en net tarieven.
Het capaciteitstarief slaat op het deel netgebruik niet op het deel naakte stroomprijs. Dat zit niet eens in de energieprijs van Mega, een energieleverancier en geen netbeheerder.
Het nachttarief (eigenlijk piek- en daltarief) vervalt bij ingaan van het capaciteitstarief ook alleen maar voor het netgedeelte. Niets weerhoud de energieleverancier dat te blijven toepassen op zijn leveringen. Of niet.
Exclusief nachttarief (o.a. voor accumulatieverwarming) is men al aan het afbouwen en het verschil wordt pas in de komende jaren in stappen tot nul herleid.
Een energieleverancier zoals Ecopower past dit principe (één 24/7 geldend tarief) ook al jaren toe.
En dat is ook geen oplichting maar een duidelijke beleidskeuze waar je je als eindklant in kan vinden of niet.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Ok, ja akkoord, ik overdrijf wat met mijn oplichting.
En je kunt dit allemaal clasifieren onder: mensen moeten maar beter onderzoek doen...
Maar dat is toch wat te simplistich vind ik
Want de politiek, hier de provincie, laat dit wel uitschijnen als zijnde het goedkoopste op de markt!
Wat, zoals je aangeeft, helemaal niet het geval is.
Het is gewoon een bepaalde leverancier, die klanten wil winnen en daarvoor iets van zijn prijs afdoet en dan mensen die daar blind inlopen...
En verbaas me niet dat het Mega is, want die zijn zoveel klanten kwijt geraakt of aan het kwijt raken dat ze er dringend nieuwe nodig hebben.

Maar je zou voor minder de provincie hier volgen, het is allemaal niet zo simpel. En al helemaal niet voor mensen van 70+.

Idem voor het feit dat ze met accumulatie zitten, wat helemaal niet meer gepast is qua verwarming, dat beseffen ze goed genoeg ook. Maar wat kunnen mensen van 70+ in een huis dat 40 jaar geleden werd gebouwd daar aan doen? Niks! Tenzij veel geld in steken dat ze nooit van hun leven gaan recupereren.

PS: nachttarief. Inderdaad de leverancier mag nog altijd een verschil maken, indien hij dat wenst. Qua nettarieven is dat telkens minder.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

@ivob Klopt, was vergeten dat het enkel om de electriciteitsprijs ging van de leverancier.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat het nachttarief ook zeer snel zal verdwijnen bij veel leveranciers, is namelijk het ideale excuus en gemakkelijk verdiend geld voor hun.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger op 22 feb 2022, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nachttarief is nog een erfenis van nauwelijks modelaire kerncentrales.
Men moest de contstante energie van die centrales ook buiten de piekmomenten aan de man kunnen brengen.
Accumulatieverwarming (1:1 elektro verwarming) en buitensporige straatverlichting is daar in België ook een onrechtstreeks gevolg van.

En het is niet omdat men geen gebruik maakt van kernenergie of gascentrales en geen gebruik maakt van piek- en daltarief dat de factuur daarom hoger moet zijn.
De component energie bij bv. Ecopower kost nog steeds maar een 12 c€/kWh. En dit tot midden 2022. Wanneer alles door het capaciteitstarief moet herbeken worden. Hun prijs is nl. zeer transparant en omvat (bijna) alle kosten per kWh. Dat zal vanaf midden 2022 ook niet meer lukken omdat het netverbruik dan grotendeels individueel zal aangerekend worden. Maar dat staat buiten deze discussie.

Component energieprijs, tarief netbeheer en belastingen staan volledig los van elkaar. De energieleverancier kreeg de administratie voor het innen van al deze componenten bij de consument in de schoenen geschoven maar heeft er zelf niets aan. Hij dient alles, buiten zijn eigen component, volledig door te storten naar de begunstigden.
Je kan als consument niet op de hoogte zijn van alle componenten van je factuur maar dat kan je dan niet als excuus opvoeren.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Voor een variabel contract is het aanbod van Mega zeer goed. Zowel voor afname electriciteit als gas. De prijs voor injectie is daarentegen zeer laag.
In principe ben je over een langere termijn bekeken altijd beter met een variabel contract.
@heist_175 heeft wel een punt dat je met een vast contract ingedekt bent tegen extreme stijgingen. Op dit moment is de markt enorm onzeker (Oekraine) en zou je een vast contract kunnen overwegen voor de maanden dat de extreme onzekerheid duurt.
Schermafbeelding 2022-02-22 171222.jpg
(277.62 KiB) Nog niet gedownload
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”