Het echte nut momenteel van glasvezel in Vlaanderen/België? (rant)

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laten we eerlijk zijn : veel keus qua internet hebben we niet. Er is Proximus/Scarlet/EDPnet/een paar onbekenden voor VDSL en er is Telenet/Orange voor coax. Laten we voor het gemak alles via fiber en 4G niet mee rekenen.

Ik ben ik 2008 alleen gaan wonen in een nieuwbouw appartement als één van de eerste bewoners. Als twintiger wil je dan uiteraard thuis internet hebben. VDSL bestond toen niet, enkel ADSL kon men leveren. Ik heb toen gekozen voor een ADSL product van DXADSL, een product dat nu niet meer bestaat. TV kwam toen via Telenet.

Door de stopzetting van DXADSL ben ik gegaan naar Scarlet, dat toen VDSL kon leveren met een 20/2 profiel. Ik woonde toen al 3 maand in mn appartement en toen pas kwamen de andere bewoners binnen. Allemaal hadden ze overigens dezelfde klacht : men moest weken wachten eer ze internet konden krijgen. En toen kwam mijn idee om mijn internet te delen met de anderen. Elk van ons had immers een UTP kabel lopen naar de technische ruimte van het appartement (deze was aangelegd met als doen telefoonkabel). Dus besloot in om te proberen om een tweede UTP kabel naar beneden te krijgen, wat me uiteindelijk lukte.

Gevolg : ik had een VDSL lijn bij mij thuis. Op de VDSL modem hingen 2 UTP kabels : één naar mijn eigen switch, en de andere UTP kabel was de kabel terug naar beneden, naar de technische ruimte. Daar stond een tweede switch (in het begin een simpele 5 poort 10/100Mbps switch, waar ik dan de UTP kabel op prikte van de gebuur die internet wou via mij. Die persoon stortte 10 euro per maand op mn rekening en ziezo, die had internet tot hun eigen provider kwam leveren.

In mijn appartementsblok waren er 12 appartementen, het appartementsblok naast ons had 8 appartementen. Omdat de bouw gelijktijdig liep had men tussen de technische ruimtes van de 2 appartementen een buis gelegd. Door deze buis liepen de coaxkabels en de netwerkkabels (telefoniekabels) naar het ander appartementsblok. Op die manier kon ik de bewoners van het blok er naast ook aansluiten via mij, en had ik extra "inkomsten".

De Scarlet VDSL werd al gauw te traag, wat mij deed overstappen naar Telenet. Tegelijk investeerde ik in een 24 poort switch waar ik kon werken met vlans (voor in de technische ruimte). Bij mij thuis kwam toen een "modem only" van Telenet te hangen met een atom "servertje" waar PFSense op stond. Deze opzet bleek voor iedereen ruim voldoende, want op den duur koos niemand nog voor een eigen internetprovider. Enkel voor TV koos men nog voor Telenet. Rond 2014 heb ik de PFSense doos vervangen door een Mikrotik RB2011 routerboard, en ging ik terug naar VDSL. Deze setup is blijven werken totdat ik in mei 2015 ging verhuizen. Nu, 7 jaar later, doet die Mikrotik RB2011 met die 24 poort switch nog steeds prima zn werk. Ik woon er al lang niet meer, maar heb nog steeds contact met vrijwel iedereen daar. En voor 10 euro per maand kan je nergens onbeperkt internet krijgen natuurlijk. Inmiddels kijken ze bijna allemaal ook Youtube, Netflix, Disney+, ... en dat blijkt nog steeds prima te werken op een Telenetlijntje (Telenet All Internet momenteel : 300Mbit down, 20Mbit up).

Toen ik in 2015 naar mijn huidige woonplaats kwam wou ik uiteraard zo snel mogelijk internet hebben. Op donderdag 30 april 2015 begonnen we 's avonds met het makkelijkste te verhuizen. Dus die dag hadden we niet echt internet nodig. Echter op vrijdag 1 april 2015 zouden we ons bed verhuizen, de kleerkast, de zetel, stoelen, tafels, ... en voor het eerst de nacht doorbrengen in de nieuwe woonst. Internet zou dus handig zijn. Deze week was het makkelijker : een kleine ubnt nano aan de regenpijp hangen, mikken naar de Wireless België mast die hier 300m verder staat en tada, we hadden internet. Het was "maar" 4Mbit per toestel maar daar konden we wel mee leven. 's avonds, als alle grote stukken geplaatst waren in ons huis, heb ik dan snel de Mikrotik router geïnstalleerd en de 2 AP's ingeplugd. We hadden internet! Diezelfde dag een nieuw Telenet abonnement aangevraagd (die konden het snelste komen), en op maandag 4 mei hadden we 's avonds al Telenet Internet en TV.

Op mijn nieuw adres wonen we met 6 huizen naast elkaar. En ook hier heb ik dan eens gebabbeld met de buren. Een UTP kabel leggen tot hun technische ruimte was vrij wimpel : aan de achterkant van de regenpijp naar boven (je ziet de kabels dus toch niet lopen), en dan met spanbandjes deze kabel hangen aan de Telenet coaxkabel die overal onder de dakgoot loopt, om vervolgens bij de gebuur in kwestie naar beneden te gaan (letterlijk : de coaxkabel volgen) en hopla, je zit in hun technische ruimte. Een half jaar na mijn komst hier was iedereen overgezet op mijn internetverbinding. Opnieuw met een routerboard (RB3011 hier) als router en een Mikrotik switch waar iedereen een eigen vlan op heeft. Bij de gebuur in kwestie zet je een domme switch en wat ap's en klaar is Kees. Inmiddels is Telenet al lang verleden tijd en ben ik overgestapt naar Orange Internet + TV van zodra dat mogelijk was (denk 2016?). Sinds een 3-tal jaar ligt de decoder nu buiten en kijk ik internet via de respectievelijke streamingplatformen, net zoals mn buren inmiddels. En ligt Orange er eens uit, dan is er nog steeds de automatische fail-over naar Wireless België, waar ik een 20/20 profiel heb.

Kortom : ja : ik heb steeds de volle pot betaald maar heb, net zoals de buren, ook ingezien dat een internetverbinding altijd kan gedeeld worden met andere mensen. En zo komt het altijd goedkoper uit. En gezien we vandaag meer en meer inzetten op deeleconomie (autodelen, strooifietsen en strooisteps, ...) : waarom niet?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Vraagje 1, is je eigen internet delen met buren toegelaten volgens de voorwaarden ?
Vraagje 2, ik dacht dat jij vroeger ook iets met EdpNet heb gehad ?
Alvast een interessante internet historie van jou, hier bij mij is het wat saaier :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik vermoed dat het niet toegelaten is, maar los daarvan verwondert het mij dat er nooit capaciteitsproblemen opduiken, want in het begin had je 20/2.
OK, die internet sites van toen waren minder zwaar, natuurlijk, en misschien dat al die buren zich schappelijk opstelden, omdat ze wisten dat ze goedkoop konden surfen.
Als er daar ergens een gamer tussenzit, moet dat ook moeilijker zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Misschien oude peekes die hoogstens een email per dag lezen en versturen :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

lacer schreef:Misschien oude peekes die hoogstens een email per dag lezen en versturen :-)
Ik denk dat de meeste mensen wel hun gemiddeld verbruik overschatten, maar het gaat hem over de pieken.
Als er een paar van die gamers zitten die grote downloads aan het doen zijn, moet je dat wel beginnen voelen, zou ik denken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

krisken schreef:waarom niet?
Da's gelijk uw badwater delen met vreemden, eik!

Ik zal wel internet rechtstreeks afnemen in plaats van van een gebuur die eigenlijk perfect kan meeneuzen en MITMn met wat ik doe op internet. Maar ja, dat ben ik natuurlijk maar.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

lacer schreef:Misschien oude peekes die hoogstens een email per dag lezen en versturen :-)
Onderschat onze senioren niet... de Powerpoints met 'lentebeelden' of 'schoonheid van de natuur' dat die telkens naar elkaar doorsturen, inclusief bijpassende André Rieu-muziek... :-D

En idd... die giga-snelheid wordt nu voorgesteld als dé killer feature die iedereen moet hebben... Hier gewoon 20/2 bij EDPnet, wat voor mij volstaat. Maar bij aanleg Fiber worden we hier ongevraagd in een duurder abonnement geduwd.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

In Italië promotie van Iliad, 5gbps voor 16 euro p/m "voor altijd": https://www.iliad.it/offerte-iliad-fibra.html

Wel enkel icm een gsm-abonnement, daar heb je de keuze tussen 80gb voor 8 euro of 120gb voor.. 10 euro.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat zei men destijds ook toen men de Noord-Zuid verbinding aanlegde onder Brussel. Veel te groot, waar is dat toch goed voor. Bill Gates dacht dat 640K geheugen wel volstond,...

Je moet niet bouwen voor vandaag maar voor morgen. Telewerk is nu gemeengoed en bestanden worden alleen maar groter. We zijn van foto's op postzegelformaat naar HD, 4k en 8K op enkele jaren gegaan.

Het is met techniek vaak zo, pas als het bestaat komen ideeën om het ook te gebruiken op manieren die men vroeger niet eens voor mogelijk hield.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”