Het echte nut momenteel van glasvezel in Vlaanderen/België? (rant)

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Zoals we weten is Proximus al sinds een paar jaar bezig om Belgie te verglazen, en sinds vorig jaar is daar Fiberklaar bijgekomen.
Een logische beslissing natuurlijk, andere landen in de EU/wereldwijd zijn daar ook mee bezig (sommige dan meer dan 10 jaar).

De vraag is nu, wat is momenteel het ECHTE nut van glasvezel in Vlaanderen boven DSL of kabel, gezien het aanbod en de tarieven?

In het buitenland (ik kijk dan naar de buurlanden en EU) zijn er twee dingen gebeurd sinds de uitrol van fiber:
* Internet is in het algemeen veel goedkoper geworden omdat de kosten voor glasvezel (eens het er ligt uiteraard) lager zijn dan DSL of Docsis
* De snelheden zijn ofwel symmetrisch, ofwel heb een heel hoge downloadsnelheid (van 1Gbps, 2.5Gbps, 5Gbps tot 25Gbps)

Bij ons heb je geen van beide. Neem je EDPnet, dan heb je 30 mbps upload MINDER als je overschakelt naar fiber :lol:
Neem je Proximus, moet zelfs 5 euro extra betalen, voor het privilege om glasvezel te mogen gebruiken?! Daarbij, als ik de prijzen van hun packs bekijk moet ik er echt van lachen :lol: Dat is toch onbetaalbaar en onverantwoord anno 2022? +10€ voor dit, +11€ voor dat.. (Fiber internet+TV 76€ voor 1000/50 of 91€ voor 1000/100)

Dan heb je nog de nieuwe ISPs RapidXS en Multifiber, die in NL al beschikbaar zijn maar extreem slechte recensies krijgen daar :? En bovendien ook niet super super goedkoop te noemen zijn...

Het kan echt wel anders:
Orange in Frankrijk: 30€ p/m voor 300 mbps D/300mbps U via hun budgetmerk Sosh of 42€ voor 400D/400U, wil je iets meer, kan je gaan voor 2Gbps D/600mbps U voor 50€
SFR Frankrijk: 23€ voor 1Gbps D/500mbps U
Free Frankrijk: 50€ voor 8Gbps down/700mbps up
En in Frankrijk is fiber ook niet meer voor de happy few, enorm groot deel is nu al gedekt: https://cartefibre.arcep.fr/index.html? ... tre=2021T3 Als je een buitenverblijf in Frankrijk hebt, zoom gerust eens in op de kaart en misschien kan je er al aan geraken.

Wat met NL?
Laten we de grootste provider eens nemen, KPN: 45.50€ voor 50D/50U, 50.50€ voor 100D/100U, 53€ voor 200D/200U, 60.5€ voor 1000D/1000U. Allemaal symmetrisch, wil je daar nog een TV abo bij dan moet je er 10€ bijtellen.
Dan heb je nog Delta Glasvezel, partner van Fiberklaar en in NL hebben die hun eigen aanbod: bv 50€ voor 1000/1000
In andere gebieden heb je T-Mobile, 1000/1000 voor 45€.

Alleen Duitsland kun je iets duurder noemen. Een voorbeeld is bv NetAachen in Aken, daar betaal je 50€ voor 500D/50U, nog steeds goedkoper en "aanvaardbaarder" dan onze gekke tarieven. Frankrijk valt natuurlijk het meeste op de tarieven betreft.

Elk land is natuurlijk anders, en België zal wel op andere vlakken goedkoper zijn, maar het kan toch echt niet zijn dat er zo extreme verschillen zitten op landen die op een paar honderd km uiteen liggen, allemaal EU en eenzelfde munt, meestal ook gelijkaardige infrastructuur.. Alsof je in België 4 euro voor een brood zou betalen en in Frankrijk 1.5 euro voor hetzelfde. De vraag is, who is to blame? Nog altijd het BIPT? De netwerken van Proximus en Fiberklaar zijn zogezegd "open netwerken" maar EDPNet mag nog niet eens 100/100 leveren aan 36€ als ze dat zouden willen? :? Dat kan echt niet aan capaciteit liggen, toch?

Als mensen om deze reden weigeren om Fiberklaar te laten leggen, kan ik daar perfect inkomen. Telenet One is in veel gevallen zelfs een goedkopere optie dan Prx, zonder nodige werken.. Dat zou echt anders moeten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Duopolie.

Overigens lopen er door uw straat wellicht nog glasvezelnetwerken, de meeste gelegd door een van de vele overheden die we rijk zijn en dat met massa's belastingsgeld, die sterk onderbenut worden maar desondanks niet opengesteld worden aan de burger. Ik heb het lijstje al eens gepost. Fluvius heeft geprobeerd maar werd door de overheid teruggefloten, want het duopolie moet in stand gehouden worden.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Heeft dus niets met fiber te maken, maar is gewoon wat al jaren het probleem is. En dat minifesteert zich nog meer bij omschakeling en.


En nu de vraag, wat kan er concreet gedaan worden?

Gaan we een vzw oprichten en investeerders zoeken voor ons eigen netwerk? Of iets dergelijke :p

Ik wil daar echt als gemeenschap over nadenken, zonder woest te zijn op iets of iemand. De psoitiviteit laten zegevieren.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

We zouden altijd kunnen :-D Een betere deal negocieren met Fiberklaar dan de andere providers is ook te proberen natuurlijk, mits wat geld van investeerders, je zou moeten trachten 1000/1000 aan te bieden voor 30€. Wie daar nog tv bij wil, kan altijd een TV Vlaanderen app tv abo voor 10€ nemen, dan heb je voor 40€ internet met een hoge snelheid en tv.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

fibrbuzz1 schreef:mits wat geld van investeerders
Je zal veel geld nodig hebben voor de talloze Raad van State procedures tegen de overheden die u (onterecht) alle stokken in de wielen zullen steken. Voor een grote multinational geen probleem, die overtuigt de politici wel met een betaald zitje in de raad van bestuur, een VZW daarentegen gaat geen spade in de grond mogen steken.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

fibrbuzz1 schreef:En bovendien ook niet super super goedkoop te noemen zijn...
Rapidxs : 40 euro per maand : 1Gbit symmetrisch
Multifiber : 45 euro per maand : 500Mbit symmetrisch
Multifiber : 50 euro per maand : 1Gbit symmetrisch

Dat lijkt me in elk geval goedkoper (of je krijgt meer voor hetzelfde geld) als ik het vergelijk met wat je dan opnoemt in NL, FR of DE?
Vergeet ook niet dat in NL fiber alleen voor de happy few is. Eens je wat meer op het platteland woont is fiber nog steeds een utopie.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

krisken schreef: Rapidxs : 40 euro per maand : 1Gbit symmetrisch
Multifiber : 45 euro per maand : 500Mbit symmetrisch
Multifiber : 50 euro per maand : 1Gbit symmetrisch

Dat lijkt me in elk geval goedkoper (of je krijgt meer voor hetzelfde geld) als ik het vergelijk met wat je dan opnoemt in NL, FR of DE?
Vergeet ook niet dat in NL fiber alleen voor de happy few is. Eens je wat meer op het platteland woont is fiber nog steeds een utopie.
Via Fiberklaar
Rapidxs: 49,95 euro per maand
Multifiber 500/500: 54,95 euro
Multifiber 1000/1000: 59,95 euro

Rapidxs lijkt dus in ieder geval de interessantste qua snelheid/prijs.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

krisken schreef: Vergeet ook niet dat in NL fiber alleen voor de happy few is. Eens je wat meer op het platteland woont is fiber nog steeds een utopie.

Dit vind ik nu het pijnlijkste van het hele gegeven. In Frankrijk krijgen mijn ouders dit jaar fiber en dat gaat over een dorp met minder dan 70 inwoners.

Hier zeggen ze van te voren al 'Fiber zal niet voor overal zijn' afgelegen gebieden zullen niet haalbaar zijn'.
En hun afgelegen gebieden zijn dan dorpen van een paar duizend en straten waar er iets meer dan 30 huizen zijn.
Da's toch om van te wenen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

fibrbuzz1 schreef:Elk land is natuurlijk anders, en België zal wel op andere vlakken goedkoper zijn, maar het kan toch echt niet zijn dat er zo extreme verschillen zitten op landen die op een paar honderd km uiteen liggen, allemaal EU en eenzelfde munt, meestal ook gelijkaardige infrastructuur..
Als we dan toch vergelijken:
Ik betaal voor glasvezel in een vakantiewoning op Mallorca 25€ per maand voor fiber 300/300 Mpbs (jaarlijks 300€).
Voor 38.90€ had ik 800/800 kunnen krijgen, maar dat vond ik nu ook niet nodig.

Tot vorig jaar was internet er erbarmelijk:
Winmax (via WiFi ontvangers op het dak) had een snelheid van 6 Mps download / 2 Mbps upload (voor 34€ per maand) :-(

Nu fiber: snelheid verhoogd van 6/2 naar 300/300 en prijs gedaald van 34€ naar 25€ :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Belgissschenaap schreef:Gaan we een vzw oprichten en investeerders zoeken voor ons eigen netwerk? Of iets dergelijke :p
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Duopolie.
CCatalyst schreef:
fibrbuzz1 schreef:mits wat geld van investeerders
Je zal veel geld nodig hebben voor de talloze Raad van State procedures tegen de overheden die u (onterecht) alle stokken in de wielen zullen steken. Voor een grote multinational geen probleem, die overtuigt de politici wel met een betaald zitje in de raad van bestuur, een VZW daarentegen gaat geen spade in de grond mogen steken.
Dit zijn de 2 beste argumenten.
Het duopolie en de verwevenheid van telecombedrijven met politiek en intercommunales.

Proximus klaagt zelf ook over de invloed van Telenet op de intercommunales en dus op de gemeentes: niet zelden zijn er onnozele vertragingsmanoeuvres van gemeentes naar Prox-vergunningen toe.

Een VZW zal véél geld verbranden met procedures en weinig kunnen realiseren op het terrein.

Dan verwacht ik nog meer van 4G/5G: daar kan je makkelijker concurrentie opbouwen, want met 1 antenne, kan je meteen een "zone" van internet voorzien. Met glasvezel in de grond, moet je elk huis apart gaan aansluiten.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Niet echt van toepassing hier, er zijn niet echt veel leverancier.

Maar was ook niet ernstig of toch niet helemaal.
Wil gewoon een positieve benadering zoeken om naar iets beter te gaan.
klagen is eenvoudig, ook voor mij, maar er iets aan doen zou fijner en productiever zijn hoop ik dan.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het is gewoon bijzonder spijtig dat we met niet zoveel 'grotere' providers zitten die het bijvoorbeeld zouden aandurven (net als RapidXS/Multifiber) met eigen infrastructuur te werken via bv. Fiberklaar. Vroeger was Scarlet nog niet van Proximus, was er nog Dommel en is er nog steeds EDPnet en Orange. Die laatste twee hebben zich (comfortabel?) genesteld in de rol van reseller (de ene via Proximus netwerk, de andere via Telenet netwerk).
Het zou fijn zijn moest EDPnet bv. een opportuniteit zien (die voor hun financieel interessant en haalbaar is) om wat betreft fiber zich los te weken van Proximus en eigen formules aan te kunnen bieden met eigen hardware in de infrastructuur van een derde.
Helaas is dat niet gebeurd en ik betwijfel of dat snel zal gebeuren :|
Gebruikersavatar
bralm
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 3 keer

Het comfortabel is discutabel. Voor Edpnet geeft de inpressie een stabiele relatie te hebben met Proximus. Orange daarentegen heeft een rotslechte relatie met Telenet en ik heb regelmatig op het forum geruchten zien passeren dat ze overwegen om ook diensten aan te bieden over het Proximus netwerk.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Misschien moeten we eens meer kijken naar de situatie die momenteel bezig is te Borgerhout?
- Ja, het is Fiber
- Neen, het is geen Telenet
- Neen, het is geen Proximus
- Neen, het is geen Fiberklaar

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Hier in Blankenberge is de Fiberklaar campagne begonnen. De snelheid is mooi, maar veel mensen zullen het verschil niet merken. ik denk dat je mensen vooral zult moeten wijzen op het grotere aanbod aanbieders en lagere prijzen. Eens Orange op het Fiberklaar netwerk gaat, zal Telenet uit moeten kijken, want deze is al goed ingeburgerd bij veel mensen.

Een verstokte Telenet klant is moeilijk te overtuigen, soms even hard als een verstokte roker! Denk ik soms wel eens! :-D
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De prijzen zijn hier hoog omdat de Belgen graag betalen. Dat vertellen de managers gewoon recht in uw gezicht. Belgen zagen en klagen graag maar ze doen niets en betalen gewoon. Waarom zou je als bedrijf dan lage prijzen gaan bieden als ze de dure ook aanvaarden?

Eigen initiatieven opzetten is gewoon veel te moeilijk en zal worden tegengewerkt, zelfs andere spelers worden ofwel overgekocht of krijgen voorwaarden opgelegd waardoor ze in feite vleugellam gemaakt worden.

Wat kan de burger wel doen? Hetzelfde als de Nederlanders, die hoge prijzen niet pikken. Ipv te betogen tegen corona zouden aanhoudende acties tegen deze hoge prijzen meer resultaat hebben. Net zoals men zich begint te roeren tegen de hoge energieprijzen moet men de politici attent maken op een probleem, doe je dat niet dan is er geen probleem voor politici.

Hou er ook rekening mee dat de overheid ook aandelen heeft in de telecom en dus belang heeft bij hoge prijzen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

ToMiKoN schreef: Een verstokte Telenet klant is moeilijk te overtuigen, soms even hard als een verstokte roker! Denk ik soms wel eens! :-D
Men mag mij - voor mijn noden - altijd overtuigen met een significant lagere prijs en zonder dat ik moet gaan breken. Een buitenantenne plaatsen en vanaf het dak kabels trekken naar de leefruimte zie ik ook niet zitten.
Ik betaal nu bij Telenet 28,88 €/maand voor 24/7 internet, wifi telefonie en TV.
Nu ook weer geen prijs om in Brussel de straat op te trekken om mijn internetvrijheid af te dwingen? :cop:
Meer moet dat voor mij, als Telenet klant niet zijn. Of het moest al een veel lagere prijs zijn.
Dat bakje van orange is geen optie want geen bereik in huis.

Niet iedereen is een verstokte contentvebruiker. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik ben ook geen verstokte Telenet-gebruiker.
Waarom heb ik Telenet al 11 jaren?
Omdat VDSL pas sinds een jaartje of 2 fatsoenlijk stabiel is.
Voordien mocht ik blij zijn als ik 16/2 (of zoiets) haalde.
Had iets met de lengte en kwaliteit van de kabel te maken.
Bij een verkaveling van 2007 vond ik dat dikke zever.
Nu schakel ik voor die paar jaren ook niet meer over.
Maar als Fiber er is, vliegt Telenet buiten.
Zeker voor het Internet en de rest gaan we eveneens herbekijken.

En daarvoor moeten ze/we gelukkig niet breken in ons huis.
Naar binnen toe hebben ze enkel een lange boor nodig.
Technisch spul zit achter die muur aan de voordeur onder de trap.
Voor buiten moeten ze wel een beetje meewerkende zijn dat mijn klinkers niet naar de kl*t* zijn.
Van sommige weet ik wel dat ze meedenken zolang het voor hun niet een hoop extra werk betekent.
Wij zitten sowieso in een ingesloten hoekperceel zoals alle hoeken van de 2 straten hier.
Dus moeten ze een stuk onder onze klinkers door voor een meter of 3.
Maar dat valt dan nog allemaal af te wachten hoe dat gaat lopen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:De prijzen zijn hier hoog omdat de Belgen graag betalen.
Dat is een fabeltje. Het is het gebrek aan (echte) keuze. Het beste bewijs zijn de (zeldzame) markten waar die keuze er wel is: e-commerce bv, waar je voor een product de goedkoopste kan kiezen tussen Bol, Coolblue en dan zeker 5 Amazons en wat nog, een luxe waar veel Vlamingen gretig gebruik van maken. Hetzelfde, maar gerelateerd, in private pakjesverzenders: ook daarin kunnen we echt de goedkoopste kiezen. Supermarkten hetzelfde: dat Colruyt zo goedkoop is is de enige reden dat ze nog bestaan ondanks hun vandaag totaal achterhaald winkelconcept. Energieleveranciers. Luchtvaartmaatschappijen. En dan hebben we de meeste wel gehad denk ik.

Het enige waarmee je dat fabeltje kan verantwoorden is omdat we niet protesteren als we geen keuze hebben. En dat klopt, we zijn een bijzonder mak volk, bijna even mak als de Chinezen en dat zelfs zonder overheid die ons laat "verdwijnen" als we iets zeggen wat niet aanvaardbaar is. Maar protest is ook geen garantie op verbetering, zeker in zake, alhoewel we idd beter wat meer onze stem zouden laten horen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 18 feb 2022, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je kan ook op andere manieren protesteren.
Iedere keer wanneer een provider zijn prijzen opslaat kan je als klant ook bedanken voor bewezen diensten.
Eens kijken hoelang een aanbieder het dan volhoudt.
Maar zoals bij ieder protest maakt dat pas indruk wanneer genoeg mensen er aan deelnemen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ivob schreef: Iedere keer wanneer een provider zijn prijzen opslaat kan je als klant ook bedanken voor bewezen diensten.
Eens kijken hoelang een aanbieder het dan volhoudt.
Maar zoals bij ieder protest maakt dat pas indruk wanneer genoeg mensen er aan deelnemen.
Dat is het punt net. Met een duopolie is zo'n strategie bij voorbaat zinloos. Men spreekt prijsverhogingen immers af (illegaal tot en met, maar bewijs maar eens).

Hoe meer spelers op een markt, hoe moeilijker (en risicovoller) prijsafspraken worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Al was er maar één speler, indien genoeg potentiële klanten lang genoeg afhaken draaien ze bij. Geen vraag = prijzen verlagen of verdwijnen.
Maar bij een mak volgzaam en luxeverslaafd volk lukt zo'n protest natuurlijk niet. Je krijgt ze voor bijna niets op straat noch uit hun zetel en ze betalen nog liever hoge prijzen dan ook maar (tijdelijk) iets te missen waarvan ze denken dat het onmisbaar geworden is. Typisch junkiegedrag.

Je ziet ook weinig straatprotesten van de verenigde drugverslaafden omdat ze hun spul in het begin pratisch gratis kregen en ze daarna steeds meer moesten gaan betalen voor wat ze dachten beter en onmisbaar spul was. Dealers verdelen trouwens de markt ook onder elkaar.
Geen gebruikers = geen dealers.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Protest werkt wel degelijk maar je moet dan wel met voldoende zijn en wat tamtam maken. Herinner de heisa met de telenetklanten die boos waren omdat vaste klanten niets kregen en nieuwe klanten met cadeau's gelokt werden. Dat speelde zich vooral af via sociale media. Als dat gemor te lang aanhoudt zal de pers erop springen en moeten de duopolisten wel reageren. Je kan er ook politici bij betrekken, vooral van de oppositie dan.

De uitspraak "Belgen betalen graag" komt van een PX manager die dat doodleuk voor een groep klanten vertelde bij testen van PX TV.

Vertrekken is individueel een punt maken maar dat kan zo'n monopolist niet veel schelen zolang dat om een beperkte groep gaat. Zolang de extra inkomsten de beperkte verliezen overtreffen blijft het een goede keuze.

Je merkt dat trouwens bij dergelijke bedrijven, je krijgt enkel wat als je maar genoeg klaagt. De grote hoop zegt niets, buiten een forum en vangt dus bot.

Een voorbeeldje: op een bepaald moment viel internet weg. Modem leek me defect. Dat betekent dus ook geen TV meer. Ik bel naar PX en ze doen een meting. Inderdaad, waarschijnlijk modemprobleem. Ze sturen een technieker om het te fixen... een week later. Die man stelt het probleem vast en zet een nieuwe modem en alles werkt weer (15 minuten werk). Daarna ontvang ik een factuur. Die weigerde ik te betalen vermits ik al betaal voor de apparatuur en dat het niet mijn fout is dat het stopt met werken. Ik vraag ook een tegemoetkoming voor 1 week geen dienstverlening terwijl mijn abo wel doorloopt. Ineens moest ik niet meer betalen en kreeg ik een korting gedurende een periode. Had ik de factuur betaald dan was ik enkel geld kwijt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Proximus wil nog dit jaar internet aanbieden dat 10 keer sneller gaat
Proximus wil nog dit jaar een internetaanbod lanceren met snelheden tot 10 Gbps, of 10 keer sneller dan de huidige topsnelheid op de Belgische markt. Bij het begin zal het aanbod wel lang niet voor alle klanten beschikbaar zijn.
http://www.hln.be/binnenland/proximus-w ... ~a12c7f59/
de koe zegt boe
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ander interessante quote uit dat artikel:
Voor wie meer belang hecht aan de prijs dan aan de snelheid, brengt Proximus een nieuw internetabonnement op de markt: Internet Essential kost 25 euro per maand voor 100 GB volume en 50 Mbps downloadsnelheid. De formule vervangt Internet Start, dat 27,5 euro kostte. Ook klanten die enkel een glasvezelkabel (fiber) ter beschikking hebben, zullen erop kunnen intekenen, maar zij moeten nog enkele maanden geduld uitoefenen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

ivob schreef:
ToMiKoN schreef: Ik betaal nu bij Telenet 28,88 €/maand voor 24/7 internet, wifi telefonie en TV.
Welk abonnement is dat dan?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Vaganzza schreef:Ander interessante quote uit dat artikel:
Voor wie meer belang hecht aan de prijs dan aan de snelheid, brengt Proximus een nieuw internetabonnement op de markt: Internet Essential kost 25 euro per maand voor 100 GB volume en 50 Mbps downloadsnelheid. De formule vervangt Internet Start, dat 27,5 euro kostte. Ook klanten die enkel een glasvezelkabel (fiber) ter beschikking hebben, zullen erop kunnen intekenen, maar zij moeten nog enkele maanden geduld uitoefenen.
Een datalimiet op fiber. Als enige land in de Europese Unie. Crimineel.
Afbeelding
bron: https://digital-strategy.ec.europa.eu/e ... nnectivity
Bijlagen
datalimiet.png
(39.38 KiB) Nog niet gedownload
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Tibo schreef:
ivob schreef:
ToMiKoN schreef: Ik betaal nu bij Telenet 28,88 €/maand voor 24/7 internet, wifi telefonie en TV.
Welk abonnement is dat dan?
Telenet basic internet.
Oh ja, gebruik van internetradio was ik ook nog vergeten.
Laatst gewijzigd door ivob op 18 feb 2022, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Dan kan je elk internet abonnement verkopen als '24/7 internet, wifi telefonie en TV'Internet'.
Van misleidende reclame gesproken!
Overigens heb ik dat ook bij Orange voor 20€, nu reeds 3 jaar en nog geen enkele prijsverhoging.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik verkoop niets. Ik maak nog minder ergens reclame voor (mijn noden, ik betaal,... kan je volgens mij niet opvatten als het maken van reclame noch poging iets te verkopen).
Ik schreef ook al dat het voor mijn situatie was en dat men mij, voor wat ik gebruik, altijd een goedkopere formule mag aanbieden.
Ik ben dus al jaren bij Telenet maar er niet mee getrouwd. Voor mijn gebruik en de mogelijkheden die het biedt vind ik momenteel niets zoveel goedkoper is dat het de moeite is om over te schakeleb.
Ook niets tegen Orange. Ik heb dan ook in dezelfde post al aangehaald dat die Orangebox bij mij niet werkt en ik geen buitenantenne wens te plaatsen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Tibo bedoeld misleidende reklame van telenet... en jij bent er in getrapt.

Je hebt ook 24/7 telefonie, want je kan dag en nacht opgebeld worden.

Ik dacht dat basic internet tot 100gb gaat, dan eventueel smalband. Je kan dus 24/7 op het internet, maar vanaf 100gb is het onwerkbaar.
Ps. Kijk even wat raf1 poste
Laatst gewijzigd door bambipower op 18 feb 2022, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
de koe zegt boe
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Waar ben ik ingetrapt? Ik beslis zelf wat ik nodig heb en hoeveel ik daar voor wens te betalen .
Nog nooit toegemeten volume opgebruikt.
Zelfs niet na 5/7 thuiswerk. Maar gelukkig hebben ze toen het beschikbare volume verdubbeld en dat loopt, bijna twee jaar later, nog steeds.
Ik voel me dus zeker niet bedrogen.
Integendeel de dag dat ze de prijs hun TV-aansluitingen via de kabel verhoogden mijn opzeg voor dat onderdeel gegeven waardoor het in totaliteit weer goedkoper werd zonder dat we iets moesten missen.
Je hebt ook 24/7 telefonie, want je kan dag en nacht opgebeld worden.
Hier ben ik niet in mee. Wat heeft dat met mijn Telenet abo te maken? Voor telefonie heb ik een abo bij Orange van 61 c€/maand.
In huis verlopen de telefoongesprekken via de Telenet wifi omdat er in huis geen 4G ontvangst is.
Laatst gewijzigd door ivob op 18 feb 2022, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Niet echt on topic en dat abonnement bestaat niet (meer)
Je moet huidig aanbod vergelijken in zulke discussie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hoezo? ik heb het nog steeds.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Omdat je een oud abonnement is, je mag ons eens tonen hoe je er aan kan geraken als nieuwe klant. URL zou leuk zijn
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het kan dan een oud abonnement zijn maar nog steeds actief en het bedrag dat ik vernoemde is ook effectief het bedrag dat ik maandelijks betaal.
Zoals ik eerder schreef ben ik geen verkoper noch maak ik reclame voor Telenet. Dus ook niet van nieuwe formules.
Ik reageerde gewoon op de uitspraak
ToMiKoN schreef: Een verstokte Telenet klant is moeilijk te overtuigen, soms even hard als een verstokte roker! Denk ik soms wel eens! :-D
Als verstokte Telenetklant, dus geen nieuwe, vroeg ik als reactie op deze uitspraak waarom ik zou moeten overstappen indien Telenet mij zo'n tarief aanrekent. Meer niet. Met mijn eisen kan ik momenteel nergens veel goedkoper terecht.
De boodschap dat dit misleidende reclame is kwam niet van mij en was ook niet mijn uitgangspunt.
Het was gewoon een antwoord en een verklaring waarom men soms niet kan overtuigd worden om naar iets anders over te stappen want men doet er dan geen voordeel bij. Maar wat nu niet is kan later nog altijd komen.

Blijkbaar, als ik jouw punt begrijp, verlies ik dit voordeel als ik mijn huidig contract bij Telenet zou opzeggen. Een reden te meer om er - tot iemand iets veel beter kan aanbieden dan de voorwaarden die ik nu bij Telenet heb - nog een tijdje te blijven.

Edit: blijkbaar heet deze formule nu "Easy Internet" en kost het 1,12 € per maand mee dan mijn formule. Ook geen onoverkomelijk bedrag.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Je kan ook op andere manieren protesteren.
Iedere keer wanneer een provider zijn prijzen opslaat kan je als klant ook bedanken voor bewezen diensten.
Eens kijken hoelang een aanbieder het dan volhoudt.
Maar zoals bij ieder protest maakt dat pas indruk wanneer genoeg mensen er aan deelnemen.
OK, laat mij dan mezelf als concreet voorbeeld nemen.
Ik zit bij EDPNet, omdat ik niet teveel wil betalen.
Ik betaal afgerond 36€/maand voor 100/40 snelheden, en zonder download limiet.
Ik weet dat zij het netwerk van Proximus gebruiken, en dat Proximus zegt maar één netwerk te zullen willen onderhouden.
Dat betekent dat op het moment dat zij hier het netwerk geüpgraded hebben naar fiber, ik uiteindelijk zal moeten kiezen :

* 50€ betalen voor een nieuwe modem + mijn uploadsnelheid die van 40 Mbps naar 10 Mbps gedowngrade wordt, een minuscule verhoging van 10 Mbps voor mijn download te krijgen (niet voelbaar, dus).
* 50€ betalen voor een nieuwe modem + 10€/maand extra betalen om iets aan die fiber te hebben.

Waar zou ik op dat moment naartoe moeten lopen, zodat ik ook effectief niet extra betaal?
Er is gewoon te weinig concurrentie.
Als ik van mijn bakker niet tevreden ben, ga ik naar een andere, er zijn er genoeg (of ik bak zelf dat brood).
Met internet ben je algauw ten einde met overstappen.
Het BIPT is een lachertje.
ivob schreef:Al was er maar één speler, indien genoeg potentiële klanten lang genoeg afhaken draaien ze bij.
Dat betekent dus géén internet meer.
En als de stookkosten te hoog worden, gaat u waarschijnlijk uit protest in de kou zitten?
Hoe komt het trouwens dat jij nog online bent, het klinkt in elk geval niet consequent...

Ondertussen wat verder gelezen: die 28,88€ voor een niet voor nieuwe klanten aangeboden lijkt mij totaal niet interessant, gezien de download limieten.
Het kan allemaal zijn dat ik meestal niet aan die limieten kom, ik vind het idee dat ik moet opletten wat ik online doe, of dat ik gestraft wordt met smalband gewoon niet aangenaam.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Bij overstap van vdsl (edpnet) naar fiber heb je helemaal geen nieuwe modem nodig. Alles wordt opgeleverd op een manier dat je je fritzbox of bbox blijft gebruiken
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Belgissschenaap schreef:Bij overstap van vdsl (edpnet) naar fiber heb je helemaal geen nieuwe modem nodig. Alles wordt opgeleverd op een manier dat je je fritzbox of bbox blijft gebruiken
Ik dacht dat je een nieuwe Fritzbox nodig hebt, want die RJ11, daar zal fiber toch niet mee werken?

Maar los daarvan zit je toch met een verlaging van je uploadsnelheid : van 40Mbps naar 10Mbps, oftewel 4 keer minder.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”