Het echte nut momenteel van glasvezel in Vlaanderen/België? (rant)

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Als je huidige Fritz!Box een WAN-poort heeft, dan is er geen wissel nodig, anders wel.
@Boulder: ik zit in hetzelfde schuitje. Ik heb nu een Scarlet Trio aan 50/4 terwijl mijn VDSL-ijn 100/35 aan kan. Ik zou niet liever dan terugkeren naar edpnet maar ben nog niet zover dat ik de decoder kan buitengooien.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Proximus/edpnet leveren af met een rj45 stekker. Deze zal je dan in de WAN poort moeten steken. Of in LAN1 als je geen WAN hebt. Fritzbox kan LAN1 als WAN gebruiken namelijk.

Andere punten zijn idd terecht :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Belgissschenaap schreef:Proximus/edpnet leveren af met een rj45 stekker. Deze zal je dan in de WAN poort moeten steken. Of in LAN1 als je geen WAN hebt. Fritzbox kan LAN1 als WAN gebruiken namelijk.

Andere punten zijn idd terecht :)
OK, de box is dan een zorg minder.

Maar stel dat ik die vermindering van upload niet wil, waar ga ik dan naartoe lopen, want volgens sommigen is het gewoon omdat ik als Belg/Vlaming "graag betaal"...
Ik zou het niet weten, het enige dat ik zie is de dure Fiber optie, en dat kost mij dan iedere maand 10€ extra, hoewel ik die extra download snelheid met de huidige internetsites totaal niet nodig heb.

Ik vraag mij af of groepsaankopen geen oplossing zouden kunnen zijn.
Een eigen internetbedrijf met een groep gebruikers oprichten lijkt mij ondoenbaar, en de Overheid, die zelf verdient aan dit gebrek aan concurrentie zal zeker stokken in de wielen steken hierin.
Maar groepsaankopen lijken mij moeilijker tegen te houden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

boulder schreef:[
Ik betaal afgerond 36€/maand voor 100/40 snelheden, en zonder download limiet.
Ik weet dat zij het netwerk van Proximus gebruiken, en dat Proximus zegt maar één netwerk te zullen willen onderhouden.
Dat betekent dat op het moment dat zij hier het netwerk geüpgraded hebben naar fiber, ik uiteindelijk zal moeten kiezen :

* 50€ betalen voor een nieuwe modem + mijn uploadsnelheid die van 40 Mbps naar 10 Mbps gedowngrade wordt, een minuscule verhoging van 10 Mbps voor mijn download te krijgen (niet voelbaar, dus).
* 50€ betalen voor een nieuwe modem + 10€/maand extra betalen om iets aan die fiber te hebben.

Waar zou ik op dat moment naartoe moeten lopen, zodat ik ook effectief niet extra betaal?
die keuze kan ik niet voor je maken.
Er is gewoon te weinig concurrentie.
Mee eens. Maar we moeten het doen met wat er is en als een meerderheid dat aanvaardt zal er niet vlug iets veranderen.
Dat betekent dus géén internet meer.
Of afbouwen van diensten. Basic diensten vind je nu al van 20 tot 30 €. Als je daar niet kan of wil van afzien zal je zoals de meerderheid daar dan gewoon voor moeten betalen. Zijn we weer bij het beginpunt: Vlamingen betalen graag of klagen daarover maar protesteren niet en nemen al zeker geen actie waar ze zelf (tijdelijk) denken nadeel van te ondervinden.
En als de stookkosten te hoog worden, gaat u waarschijnlijk uit protest in de kou zitten?
Verkeerd voorbeeld. Internet kan ik nog altijd niet zelf opwekken. Stookkosten zijn hier al een decennia lang nul. O.a. omdat ik zo weinig mogelijk kosten aan de netbeheerder wenst te betalen. Dat is pas een monopolie. Maar je kan er wel buiten. En ook dat vergt wat actie en moeite.
En je oet je geen zorgen maken. In de leefruimte is het hier bijna altijd tussen de 19 en 21°C. Dat vinden wij dan weer niet te koud en niet te warm.
Hoe komt het trouwens dat jij nog online bent, het klinkt in elk geval niet consequent...
Dat kon je hiervoor al lezen. Kabeldistributie van Telenet heb ik per direct opgezegd toen ze weer hun prijzen gingen verhogen zonder - voor mij - extra service. Wat betreft internet ben ik tevreden met het goedkoopste abonnement dat ik momenteel kon vinden voor mijn eisen. 28,88 €/maand (nieuwe klanten blijkbaar 30 €). Met dat bedrag kan ik leveren. Zeker sinds ze nun volume verdubbeld hebben.
Hier staat de hele dag internetradio op, zoals je opmerkte ben ik een groot deel van de dag online, wordt er door één persoon een tiental uren per dag online gewerkt, kijken we 's avonds via internet TV,.... Geen tekort aan download. Je moet trouwens niet voortdurend opletten. Je stelt gewoon waarschuwingslimieten in.
Ondertussen wat verder gelezen: die 28,88€ voor een niet voor nieuwe klanten aangeboden lijkt mij totaal niet interessant, gezien de download limieten.
Zie hiervoor. Dan zal je, net zoals de rest, ervoor moeten betalen. No pain no gain.
Het kan allemaal zijn dat ik meestal niet aan die limieten kom, ik vind het idee dat ik moet opletten wat ik online doe, of dat ik gestraft wordt met smalband gewoon niet aangenaam.
Zie hiervoor.
Klagen maar niet het risico willen lopen wat luxe te moeten opgeven of verminderen => geen actie => betalen.
En dat was nu net het punt: klagen maar betalen omdat men zeker niets wil opgeven. Waarvan men niet eens blijkt te weten of men het wel echt nodig heeft? Jij betaalt dus gewoon meer om niet het idee te moeten hebben dat er een mogelijkheid bestaat dat de kans zich voordoet dat je comfort wat zou verminderen? Beter kon je het punt van "de Vlaming" in deze context niet illustreren. :P
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Ik betaal nu bij Telenet 28,88 €/maand voor 24/7 internet, wifi telefonie en TV.
ivob schreef: Telenet basic internet.
Daar zit dus geen TV en geen telefonie in, het is gewoon een internet abonnement, gelimiteerd internet dan nog ...
niks speciaals aan zelfs geen lage prijs ... :roll:
waarom dan toch doen alsof dat zo een super deal is ?
veel te duur voor wat het is ...

Ik betaal 25,95 voor hetzelfde: een internet abonnement, maar dan zonder enige limiet en 2 telefoonnummers en -lijnen inbegrepen
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

ivob schreef:
Er is gewoon te weinig concurrentie.
Mee eens. Maar we moeten het doen met wat er is en als een meerderheid dat aanvaardt zal er niet vlug iets veranderen.
Op TV vlak is de concurrentie helemaal nihil. Een app zoals NLZiet in een Vlaamse vorm zou echt potten breken als ze ECHT alle platformen zouden ondersteunen. TV Vlaanderen zit er momenteel het dichtste bij als onafhankelijke app, maar toch nog o zo ver...

Voor de rest kan je enkel TV via een app bestellen bij een duur internetabonnement. Het wordt echt tijd dat Orange ook zijn native apps voor Apple TV en Android TV beschikbaar maakt voor zijn lite of zelfs full tv pak.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Als je EdpNet VDSL XS bedoeld voor 25.95 € heb je wel maar 20/2, maar misschien heeft Ivob hiermee genoeg ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef: Daar zit dus geen TV en geen telefonie in, het is gewoon een internet abonnement, gelimiteerd internet dan nog ...
niks speciaals aan zelfs geen lage prijs ... :roll:
waarom dan toch doen alsof dat zo een super deal is ?
veel te duur voor wat het is ...

Ik betaal 25,95 voor hetzelfde: een internet abonnement, maar dan zonder enige limiet en 2 telefoonnummers en -lijnen inbegrepen
Ik zeg nergens dat het een super deal is. Ik zeg dat de prijs van 28,88/30 € met een downloadvolume van 300 Gb voor mij momenteel meer dan voldoende is. Momenteel dus geen incentive om Telenet te verlaten (wat mijn antwoord op de vraag was)
Ik raad niets aan, ik verkoop niets. Ik reageerde alleen op "verstokte Telenet gebruikers enz."
Natuurlijk kan je via internet TV kijken. Waarom zou dat niet kunnen? Hiervoor gaf ik al aan wat ik er allemaal mee doe.
Toch al van cable cutters gehoord? De dag dat Telenet zijn kabel abo omhoog dreef hebben ze hun opzeg gekregen. Ik heb niet het gevoel daardoor iets gemist te hebben.
Uitaraard zijn er mensen die daar niet mee tevreden zijn. Maar niet iedere "verstokte" Telenet abo wenst meer dan hij nu krijgt.
Ik schreef ook niet dat er telefonie in het internetabo zat inbegrepen maar dat ik het internet gebruik voor telefoon via wifi. We hebben al 2 GSM lijnen met elk hun eigen nummer, een bijkomende telefoonlijn hebben we dan ook niet nodig.
We gaan niet meer betalen voor zaken die we toch niet gebruiken.
Wanneer anderen daar nood aan hebben en o.a. om die reden voor een provider kiezen, ook goed.

Goedkopere opties (waaronder die Orange box) hebben we ook al onderzocht. Maar dat werkt hier niet. Dus geen optie.
bij andere goedkopere aanbieders was de downloadsnelheid/uploadsnelheid dan weer te beperkt tov basic Telenet.
Over welk abo van 25,95 e met onbeperkte limieten heb je het dan? Wil ik best overwegen wanneer het hier zou werken en we niet te veel moeten gaan breken. zoals ik al herhaaldelijk schreef, ik heb niets met Telenet maar momenteel geen incentive om ergens veel beter te vinden voor wat wij het gebruiken.
lacer schreef:heb je wel maar 20/2, maar misschien heeft Ivob hiermee genoeg
Bedoel je daarmee download/upload? Daar hebben we (zie ons gebruik - 100/10 - hiervoor) niet genoeg mee. Maar dat zal hun niet bedoelen wanthet was zonder limieten.
Laatst gewijzigd door ivob op 19 feb 2022, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

ivob schreef: Over welk abo van 25,95 e met onbeperkte limieten heb je het dan? .
Zie hoger :wink:

edit, je bent mij net te snel af

Met 20 download kan je ook streamen en internetten hoor.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@Lacer
Veto van de partner.
Doet meerdere uren per dag thuiswerk met veel conference video calls en alle content in de cloud.
De service van basic/easy internet is nog net aanvaardbaar. Alles daaronder gaat dus zeker niet werkbaar zijn.
@Wied
Dat kost, voor de beoogde down/up en zonder activatiekost/box dus 35,95 €/maand. Dat noem ik niet goedkoper.
Fibernet is niet beschikbaar.
De dag dat Telenet zijn 300 GB volume verlaagd is dat wel een te overwegen optie. Want dan wordt de vergelijking 35,95/55,1 €.
Maar zo ver is het de laatste 2 jaar nog niet gekomen.
Vaganzza schreef:Op TV vlak is de concurrentie helemaal nihil. Een app zoals NLZiet in een Vlaamse vorm zou echt potten breken als ze ECHT alle platformen zouden ondersteunen. TV Vlaanderen zit er momenteel het dichtste bij als onafhankelijke app, maar toch nog o zo ver...

Voor de rest kan je enkel TV via een app bestellen bij een duur internetabonnement. Het wordt echt tijd dat Orange ook zijn native apps voor Apple TV en Android TV beschikbaar maakt voor zijn lite of zelfs full tv pak.

Internet & TV: Orange Love Trio
Ik weet niet precies waar je het over hebt. Maar dat zal aan mij liggen want we zijn geen gebruikers van een uitgebreid TV aanbod.
Met ons basic abo is er geen enkel proleem om de apps van VRTNu, VTMGo en GoPlay op groot scherm te bekijken.
Vanaf het derde jaar werd VRTNu idd niet meer ondersteund op Samsung Tizen (na een update van VRTNu niet meer compatibel met tizen gezien deze niet meer actueel gehouden wordt na een leeftijd van 2/3 jaar).
Dat hebben we gewoon opgelost door de TV apps gewoon via SmartView te streamen van de tablet naar TV.
Een gratis proefabo van de TV Vlaanderen app hebben we ook al eens gebruikt. We hebben zelfs de maand niet uitgedaan. :-D
De app van NPOStart ook enkele weken in gebruik gehad. Maar dat waten we ook snel beu en dus afgevoerd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:die keuze kan ik niet voor je maken.
Je doet precies alsof ik veel keuze heb.
ivob schreef:Mee eens. Maar we moeten het doen met wat er is en als een meerderheid dat aanvaardt zal er niet vlug iets veranderen.
Het feit dat ik bij EDPNet zit en niet gewoon bij Proximus of Telenet is al een bewijs dat ik niet zomaar met om het even wat akkoord ga.
ivob schreef:Of afbouwen van diensten. Basic diensten vind je nu al van 20 tot 30 €.
Dan krijg je niet meer waar voor je geld, je betaalt een klein beetje minder, maar levert serieus wat in qua dienst.
Ik zet regelmatig grote bestanden over, als dat van 40 naar 10 Mbps gaat duurt dat 4 keer zo lang, dat is geen onbenullig verschil.
Een volumelimiet vind ik ook niet meer van deze tijd.
ivob schreef:Als je daar niet kan of wil van afzien zal je zoals de meerderheid daar dan gewoon voor moeten betalen. Zijn we weer bij het beginpunt: Vlamingen betalen graag of klagen daarover maar protesteren niet en nemen al zeker geen actie waar ze zelf (tijdelijk) denken nadeel van te ondervinden.
Ik zie u nochtans geen enkele actie ondernemen, u legt u neer bij een inferieur product waar u 2/3e van de prijs van een beter product voor betaalt.
Ik had trouwens nog iets vergeten te vermelden : in die 36€/maand zit ook een oproepnummer voor een vaste lijn.
Ik heb dus vaste telefonie voor die prijs, dat wil zeggen: ik ben bereikbaar op een vast nummer, zelf bellen ermee doe ik niet.
ivob schreef:Verkeerd voorbeeld. Internet kan ik nog altijd niet zelf opwekken. Stookkosten zijn hier al een decennia lang nul. O.a. omdat ik zo weinig mogelijk kosten aan de netbeheerder wenst te betalen. Dat is pas een monopolie. Maar je kan er wel buiten. En ook dat vergt wat actie en moeite.
Dat zal niet voor iedereen zijn, niet iedereen kan zonnepanelen en een thuisbatterij zetten.
ivob schreef:En je oet je geen zorgen maken. In de leefruimte is het hier bijna altijd tussen de 19 en 21°C. Dat vinden wij dan weer niet te koud en niet te warm.
Ik zie u dus niet protesteren, maar u gewoon neerleggen bij lagere eisen.
De Belg betaalt graag, zegt u, maar u legt gewoon de lat tot op de grond, en noemt dat dan actie ondernemen.
ivob schreef:Dat kon je hiervoor al lezen. Kabeldistributie van Telenet heb ik per direct opgezegd toen ze weer hun prijzen gingen verhogen zonder - voor mij - extra service.
Dat vind ik dus onnozel.
Ik heb TV met een kaartje, betaal daar tegen de 19€/maand voor.
Misschien vind je dat veel, maar TV is in Vlaanderen een veel betere deal dan internet.
ivob schreef:Wat betreft internet ben ik tevreden met het goedkoopste abonnement dat ik momenteel kon vinden voor mijn eisen. 28,88 €/maand
Dat is dus totaal geen goede deal, en zoals je zegt, nieuwe klanten betalen al 30€ hiervoor.
Mocht ik daar naartoe gaan, spaar ik dus 6€/maand, moet ik opletten dat ik niet aan de limieten kom qua download/upload, en als ik een grote file wil overzetten gaat dat eventjes 4 keer trager.
Nog eens, wat mij betreft ben je zeker niet beter dan de rest van de Belgen, je betaalt net zo goed, maar krijgt niet veel waar voor je geld.
ivob schreef:Hier staat de hele dag internetradio op, zoals je opmerkte ben ik een groot deel van de dag online, wordt er door één persoon een tiental uren per dag online gewerkt, kijken we 's avonds via internet TV,.... Geen tekort aan download. Je moet trouwens niet voortdurend opletten. Je stelt gewoon waarschuwingslimieten in.
Waarschuwingslimieten voor vast internet, amaai, anno 2022, waar zijn we mee bezig.
Ik maak mij gewoon geen zorgen over mijn internetlimiet.
En die 6€ extra geeft mij dus ook nog een vast nummer waarop ik bereikbaar ben.
Voor mijn TV geef ik waarschijnlijk minder uit dan de meesten hier.
ivob schreef:Zie hiervoor. Dan zal je, net zoals de rest, ervoor moeten betalen. No pain no gain.
No pain, no gain, is eigenlijk dus precies hetzelfde als gewoon betalen.
Enerzijds zeg je dus dat we allemaal veel te gemakkelijk betalen, anderzijds heb je zelf geen enkel alternatief.
ivob schreef:Klagen maar niet het risico willen lopen wat luxe te moeten opgeven of verminderen => geen actie => betalen.
Dat is geen luxe, in het buitenland is dat doodnormaal.
Je kunt ook internet zelf als luxe zien, een normale temperatuur als luxe.
Je maakt jezelf gewoon wat wijs.
ivob schreef:En dat was nu net het punt: klagen maar betalen omdat men zeker niets wil opgeven.
Door al die zaken op te geven wordt de prijs/kwaliteitsverhouding niet beter.
Zoals gezegd : in jouw formule betaalt een nieuwe gebruiker 30€/maand, in de mijne 36€/maand, dat scheelt 6€.
Maar voor die 6€ hoef ik dus niet in te zitten met limieten, mag ik 4 keer sneller uploaden dan jij, en heb ik nog een vast telefoonnummer ook.
Dan lijkt mij prijs/kwaliteit bij mij een pak hoger te liggen.

Mijn bezorgdheid gaat dan ook niet over deze situatie, maar over de situatie als men mij verplicht om naar Fiber te gaan.
ivob schreef:Waarvan men niet eens blijkt te weten of men het wel echt nodig heeft? Jij betaalt dus gewoon meer om niet het idee te moeten hebben dat er een mogelijkheid bestaat dat de kans zich voordoet dat je comfort wat zou verminderen? Beter kon je het punt van "de Vlaming" in deze context niet illustreren. :P
Niet voortdurend moeten inzitten dat je wel eens boven je limiet zou kunnen zitten, en daarom niet gewoon op internet doen wat je graag doet, is gewoon extra comfort.
En die 40 Mbps ten opzichte van 10Mbps, dat is geen theorie voor mij, daar maak ik iedere week gebruik van.
En toch voel je jezelf nog verheven boven de anderen.
ivob schreef:Bedoel je daarmee download/upload? Daar hebben we (zie ons gebruik - 100/10 - hiervoor) niet genoeg mee. Maar dat zal hun niet bedoelen wanthet was zonder limieten.
Dan moet je maar je "luxe" wat opgeven, hee, dat is dan de Vlaming die graag betaalt..."
Ik vind het nogal kinderachtig van je, alles wat jij niet nodig hebt is "luxe" en wie dat wil is een volgzame Vlaming die graag betaalt.
Maar als jij het nodig hebt is het plots een normale vereiste, waar je niet zonder kunt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je maakt jezelf gewoon wat wijs.
Nee hoor? Ik doe me niets te kort.
En ik leg me niet neer bij een inferieur product. Het voldoet voor een redelijke prijs aan al mijn eisen.
Ik ga niet meer betalen, volgens jou dus 1/3, voor iets dat ik niet nodig heb. Dat is weggegooid geld. En ik ga voor een paar euro minder niet overschakelen omdat het technisch niet mogelijk is of dat het niet aan mijn vereisten voldoet.

We hebben gewoon uiteenlopende behoeften.
Net zoals bij temperatuur van de leefruimte. Wij vinden 21°C een aangename temperatuur. Waarom zouden wij meer dan voor ons aangenaam is verwarmen omdat jij een andere gevoelstemperatuur nodig hebt?
Uiteraard heeft niet iedereen zonnepanelen en een thuisbatterin. Heeft overigens weinig met verwarming te maken. Overigens heeft ook niet iedereen toegang tot internet.
Je kan moeilijk van een ander verwachten dat hij meer gaat betalen, al is het dan maar 6 € per maand, omdat een ander meer behoeften heeft.
Ik vraag je ook niet jouw behoeften op te geven. Je betaalt er immers voor.

Een vast nummer? Echt? 2022?
Wij hebben al geen vast nummer meer sinds Mobistar particulier verkrijgbaar was. :-D
Nu ja, als ze je daar blij mee kunnen maken. :beerchug:
Maar als jij het nodig hebt is het plots een normale vereiste, waar je niet zonder kunt.
Nee hoor. Het is ook voor mij een luxe. Niets menselijks is mij vreemd.
En daar betaal ik liever niet meer dan 30€/maand voor. Reden, de initiëme vraag en antwoord, waarom ik nog verstokt bij Telenet zit.
Worden ze duurder en ik vind voor dezelfde veriesten ergens iets goedkoper ben ik ook weg. Maar voorlopig is er dat niet.
Dat is geen luxe, in het buitenland is dat doodnormaal.
Dat kan zo zijn maar daar hebben we hier niets aan. In het buitenland zullen ze dan waarschijnlijk niet graag zo'n hoge prijzen betalen als de Vlamingen?
Dat vind ik dus onnozel.
Ik heb TV met een kaartje, betaal daar tegen de 19€/maand voor.
Misschien vind je dat veel, maar TV is in Vlaanderen een veel betere deal dan internet.
Kan zijn dat jij dat onnozel vindt maar ik ga ook geen 19€ extra betalen voor iets dat gewoon binnen komt via mijn basic abo aan 28,88 €/maand
Laatst gewijzigd door ivob op 19 feb 2022, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:
Je maakt jezelf gewoon wat wijs.
Nee hoor? Ik doe me niets te kort.
We hebben alleen uiteenlopende behoeften.
Dan moet je niet neerkijken op de keuzes van een ander, en doen alsof jij de enige bent die doordachte keuzes maakt.
Ik kijk veel TV, ook van buitenlandse zenders, en ga daarom mijn TV abonnement niet wegdoen.
ivob schreef:Net zoals bij temperatuur van de leefruimte. Wij vinden 21°C een aangename temperatuur. Waarom zouden wij meer dan voor ons aangenaam is verwarmen omdat jij een andere gevoelstemperatuur nodig hebt?
Natuurlijk, maar warmtegevoel op 20 is niet hetzelfde als op 50.
Het kan dus zijn dat je binnen 30 jaar liever een graadje warmer hebt, terwijl je in diezelfde situatie nu zou vinden dat het overdreven warm is.
Dat maakt die ene niet slim en die andere niet dom.
ivob schreef:Uiteraard heeft niet iedereen zonnepanelen en een thuisbatterin. Heeft overigens weinig met verwarming te maken.
Toch wel, want als je genoeg stroom zelf kunt opwekken en opslaan, dan heb je ook geen stookkosten meer, en moet je toch niet op een graadje kijken.
ivob schreef:Overigens heeft ook niet iedereen toegang tot internet.
Wie anno 2022 geen toegang heeft tot Internet is echt een sukkelaar.
Zo'n 10 jaar geleden heb ik eens een reisje gedaan naar Senegal, en je zou misschien denken dat de mensen het zich daar niet kunnen permitteren, maar die hadden ook internet, zelfs mobiel internet.
Dus als men het hier niet kan betalen, dan schort er wel iets aan onze tarieven.
ivob schreef:Je kan moeilijk van een ander verwachten dat hij meer gaat betalen, al is het dan maar 6 € per maand, omdat een ander meer behoeften heeft.
Natuurlijk niet, dat zeg ik ook niet, ik zeg altijd : als je het verschil niet smaakt tussen een heel dure en een goedkope wijn, pak dan de goedkope.
Maar kijk dan ook niet neer op iemand die wel het verschil smaakt.
Zo is het ook met dat TV abonnement, of je uploadsnelheid.
ivob schreef:Een vast nummer? Echt? 2022?
Lijkt mij nog altijd nuttiger dan je moeten beperken qua uploadsnelheid, of met limieten af te rekenen te krijgen.
ivob schreef:Wij hebben al geen vast nummer meer sinds Mobistar particulier verkrijgbaar was. :-D
Nu ja, als ze je daar blij mee kunnen maken. :beerchug:
Oh, maar dat is eerder voor het gemak van anderen.
Bellen doe ik met de GSM.
Daar betaal ik maar een paar euro per maand voor, de rest betaalt de werkgever.
Maar jij voelt je echt slimmer dan een ander, hee?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dan moet je niet neerkijken op de keuzes van een ander, en doen alsof jij de enige bent die doordachte keuzes maakt.
Correct.
Ik kijk veel TV, ook van buitenlandse zenders, en ga daarom mijn TV abonnement niet wegdoen.
Dat vraagt ook niemand je.

Jij betaalt voor wat jij nodig denkt te hebben.
Ik betaal voor wat ik denk nodig te hebben.

Ik heb initieel gewoon geantwoord op de opmerking waarom sommige klanten met geen stokken bij Telenet weg te krijgen zijn.
Ik vond mijn mening daarover een valabel argument.

Dat anderen daar dan vragen over hebben en blijven doorbomen, geen probleem maar dan geef ik daar gewoon mijn mening verder over.
Je moet mijn mening niet delen hoor. Ik deel ook de jouwe niet in alles.
Natuurlijk, maar warmtegevoel op 20 is niet hetzelfde als op 50.
Het kan dus zijn dat je binnen 30 jaar liever een graadje warmer hebt, terwijl je in diezelfde situatie nu zou vinden dat het overdreven warm is.
Dat maakt die ene niet slim en die andere niet dom.
Dit dus.
Wat blijf je nu doorbomen over ieders temperatuur in ieders leefruimte?
Tenslotte maakte jij als opening de opmerking over dat in "de kou zitten".
Ik antwoord alleen dat ik niet in de kou zit omdat het hier altijd tussen de 19 en 21°C is. Wat onze comforttemperatuur is. Hadden we het koud dan was het gewoon warmer. :eek:
Wie anno 2022 geen toegang heeft tot Internet is echt een sukkelaar.
Correct.
Net als diegenen die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen.
Lijkt mij nog altijd nuttiger dan je moeten beperken qua uploadsnelheid, of met limieten af te rekenen te krijgen.
Geen idee. Ik mis geen van de twee.
En extraatjes die ik sowieso niet zou gebruiken al helemaal niet.
Natuurlijk niet, dat zeg ik ook niet, ik zeg altijd : als je het verschil niet smaakt tussen een heel dure en een goedkope wijn, pak dan de goedkope.
Maar kijk dan ook niet neer op iemand die wel het verschil smaakt.
Zo is het ook met dat TV abonnement, of je uploadsnelheid.
Het gaat hier niet over het verschil in smaak maar over benodigd volume en content.
Waarom zou ik maandelijks tien flessen drank kopen als ik er maar één gebruik?
Waarom zou ik überhaupt dure wijn kopen indien ik zelfs geen wijn lust?
Maar jij voelt je echt slimmer dan een ander, hee?
Integendeel.
Ik geef gewoon mijn mening vanuit mijn standpunt. Je kan moeilijk verwachten dat ik een mening geef in jouw plaats. Dat je zelf al.
Mijn mening is niet te nemen of te laten. en omgekeerd.
Laatst gewijzigd door ivob op 19 feb 2022, 18:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Ik heb initieel gewoon geantwoord op de opmerking waarom sommige klanten met geen stokken bij Telenet weg te krijgen zijn.
Ik vond mijn mening daarover een valabel argument.
Ik stoor mij aan je "Belgen betalen graag" bewering.
Ik ben voor internet al bij Telenet, Proximus, Telenet (opnieuw), Scarlet, en EDPNet geweest.
Enkele van die overstappen hadden te maken met de toenmalige werkgever die toen internet betaalde.
Mocht ik echt iemand zijn die zomaar geld uitgeeft was ik bij de eerste monopolist gebleven.

Tot slot: ondanks alles gaan jouw centen voor 100% naar een monopolist.
Proximus zal via EDPNet ook nog wel wat verdienen, maar ik steun ten minste een ruimere keuze.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je moet je keuzes niet verdedigen hoor.
Het blijft jouw keuze.
Ik stoor mij aan je "Belgen betalen graag" bewering.
Die bewering kwam in de eerste plaats al niet van mij.
Was ik er als eerste zelf over begonnen had ik eerder geschreven dat ik de doorsnee Vlaming een mak volgzaam volk vindt dat buien wat klagen en zeuren weinig doe tom de eigen situatie wat te verbeteren.
En daar moet je je ook niet aan storen, zelfs niet mee eens zijn (beiden mag hoor, het stoort me niet) want het is maar een mening als een andere.
Tot slot: ondanks alles gaan jouw centen voor 100% naar een monopolist.
Proximus zal via EDPNet ook nog wel wat verdienen, maar ik steun ten minste een ruimere keuze.
Een duopolist?
Wanneer jij een internet abo ziet als "steun" mij niet gelaten hoor.
Voor mij is het gewoon een zakelijke transactie. Wie de laagste prijs aanbiedt voor wat ik nodig heb wint.
Wijzigt Telenet zijn prijs naar boven of wijzigt het zijn huidige voorwaarden: buiten.
Is dat morgen Huppeldepup uit Sengal dan wordt het Huppeldepup uit Senegal.
EDPNet kan ook niet zonder die andere duopolist. Maar als die steun je een beter gevoel geeft: doen!
Laatst gewijzigd door ivob op 19 feb 2022, 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Re: Het echte nut momenteel van glasvezel in Vlaanderen/België?
uitgerangeerde politiekers verder een monsterloon laten verdienen....
200 000 euro/jaar voor enkele vergaderingen /gepalaver....Ze passen zelfs de wetten aan aan hun situatie :)
https://www.hln.be/binnenland/proximus- ... ~a7c43d22/

Dit is de ware reden waarom internet zo uitgemolken duur is in Vlaanderen. De raden van bestuur van Telenet en Proximus zitten tjokvol met graaiers.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Maar ook van u, ivob heb ik geen antwoord wat ik dan wel zou moeten doen op het moment dat ik gedwongen word om naar fiber te gaan.
De huidige situatie die kennen we, en we hebben beiden binnen de formules die beschikbaar zijn het "sweet point" gevonden.
Met fiber verandert heel dat plaatje.
En het kan nog een tweede keer veranderen, mochten internet sites echt beginnen gebruik te maken van die extra snelheden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hoe bedoel je gedwongen naar fiber?
Waar ik woon is er niet eens fiber beschikbaar.
Uiteraard heb ik geen antwoord wat jij in jouw situatie moet doen.
Dat moet je zelf doen. Vanuit jouw situatie.
Ik ben al blij als ik voldoende antwoorden kan vinden op de eigen situatie.
Wanneer de situatie gedwongen wijzigt zullen we beiden alles terug moeten herbekijken.
Desnoods word ik dan een sukkelaar zonder internet. Maar ik denk niet dat we al zo ver zijn?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik kopieer even een deel van wat ik elders gepost heb maar dat beter hier past:
Het probleem met al die goedkope pakketten is dat ze telkens zo opgebouwd worden dat er telkens minstens 1 groot gebrek is. Dit maakt dat ze voor de overgrote meerderheid ongeschikt zijn zodat ze dus wel een duurder pakket moeten nemen.

Neem internet, je kan een goedkoop pakket nemen maar dan krijg je een datalimiet. Dat maakt het quasi onbruikbaar voor TV. Ook zitten veel mensen nu met telewerk waarbij een goede verbinding en ook upload van belang is, dan maken ze toch pakketten met lage upload zodat men toch voor het duurdere pakket moet gaan.

Een goedkoop abo met enkel snel internet is er niet echt en wat er is wordt zo gepositioneerd dat je bijna even goed af bent met een pakket. De extra's krijg je zogezegd bij de paketten maar eigenlijk betalen de mensen die enkel internet nemen dit teveel en krijgen ze geen extra's.

Waarom geen aanbod met enkel snel internet zonder limiet? Een aanbod van het vorige met enkel TV via internet (app)? Een aanbod met TV maar niet direct 190 kanalen waarvan u er max 20 interesseren.

Politiek correct kan men dan beweren dat men goedkope pakketten heeft... maar je bent er niet veel mee.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Hoe bedoel je gedwongen naar fiber?
Waar ik woon is er niet eens fiber beschikbaar.
Het feit dat Proximus zegt dat ze geen 2 netwerken gaan onderhouden.
Dus ofwel is Fiber beschikbaar, en dan geven ze je de kans niet meer voor VDSL, ofwel is het niet beschikbaar.
Op die manier speelt concurrentie dus niet.
Dat heb ik al een paar keer uitgelegd.
ivob schreef:Uiteraard heb ik geen antwoord wat jij in jouw situatie moet doen.
Dat moet je zelf doen. Vanuit jouw situatie.
Mooi ontwijkend antwoord, vraag is welke opties er zijn.
Volgens mij zijn er geen, ten minste als je niet wilt achteruitgaan qua mogelijkheden, en ook niet extra wilt betalen.
Ik kijk ook liever wat vooruit dan te wachten voor ik voor het blok word gesteld.
Het is vreemd dat je vindt dat de Belgen te passief zijn, maar wel voorstelt om te wachten tot er geen keuze meer is, om dan pas te kijken wat te doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het is inmiddels duidelijk dat we twee totaal verschillende keuzes zullen maken.
Ligt nogal voor de hand want het zijn twee totaal verschillende uitgangssituaties en die vragen een andere besluitvorming.
De opties die je opnoemt zijn de jouwe, niet de mijne. Mijn advies heb je dus niet nodig. Mijn eventuele oplossingen zijn toch niet op jouw situatie toepasbaar.
Mijn advies aan jouw adres zou dus niet eens welkom zijn.
Ik heb niet eens een kabel van Proximus aan huis. Die keuze moet ik dus al niet maken.
Wat betreft basis voorzieningen neem ik wel degelijk pro-actief maatregelen.
Internet is voor mij geen basisvoorziening, maar dat wist je al en staat dus hier niet vooraan op de lijst om al in overweging te nemen wat ik zou moeten doen als ze ooit eens besluiten om hier in de straat met glasvezel te beginnen.
Als het zo ver is moeten ze toch eerst langs mij passeren om hun kabeltje aan te mogen leggen. :-D Goed uitgangspunt om onderhandeligen te beginnen. :banana:

Ik stel je niet voor om te wachten. Mijn keuze moet niet de jouwe zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Je hebt geen advies omdat er geen opties zijn.
En bij jou geen Proximus kabel aan huis?
Hoeveel gezinnen zouden nog in dat geval zijn?
Je geeft ook de indruk dat je heel goed over je keuze hebt nagedacht.
Als Proximus, en dus iedereen die van dat netwerk gebruik maakt (Edpnet, enz.) niet in aanmerking komt, dan is het natuurlijk makkelijk kiezen.
Tot voor een paar jaar geleden had je zelfs geen enkele keuze, want Orange zat nog niet in de kabel, het was Telenet of niets (tenzij je peperduur internet via een schotelantenne zou nemen).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Natuurlijk kan je via internet TV kijken. Waarom zou dat niet kunnen? Hiervoor gaf ik al aan wat ik er allemaal mee doe.
Dat is mijn punt niet.
Via internet TV kijken kan je met elk internetabbo. :roll:

Als je in één zin met een komma tussen schrijft
ivob schreef: Ik betaal nu bij Telenet 28,88 €/maand voor 24/7 internet, wifi telefonie en TV.
dan geef je zeer bewust en impliciet mee dat TV in het product van 28,88 zit, wat niet zo is.

Anders zou je bvb. schrijven
"Ik betaal nu bij Telenet 28,88 €/maand voor internet.
Telefoneren doe ik via wifi telefonie en TV kijk ik via internet"


Nu ja, blijkbaar een constante in je posts: iets mooier voorstellen dan wat het eigenlijk is.

Ik zal ook even een "ivoke" doen

Ik betaal maandelijks 25,95 voor mijn internet 24/7
Ik heb een werkelijke snelheid van 100 down en 30 up
Ik heb geen totaal geen downloadlimiet, ik verzet elke maand minstens 1TB
Inbegrepen in deze 25,95 euro zijn twee vaste lijnen met telefoonnummer
Ik bel naar alle nummers wereldwijd gratis
Dankzij dit pakket heb ik ook overal wifi in huis en in de tuin
Ik kijk TV via internet en heb alle zenders van het telenet standaard TV pakket

Al het bovenstaande klopt tot in de details en is voor mij limietloos, goedkoper, sneller dan telenet internet ...
... op zijn ivob's natuurlijk :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat is dan toch allemaal heel mooi voor jou. :thumbs:
Het is je allemaal gegund. :-D
Ieder zijn ding. Geen probleem mee.
Misschien heb je ook wel de oplossing voor de problemen van boulder.
Iedereen weer blij vandaag. :banana:
boulder schreef:Je hebt geen advies omdat er geen opties zijn
Blijkbaar ook niet meer nodig.
Als ik het goed begrepen heb heeft duizend de perfecte oplossing voor jou.
En bij jou geen Proximus kabel aan huis?
Hoeveel gezinnen zouden nog in dat geval zijn?
Geen idee. Dat zijn mijn zaken ook niet.
Hebben al die andere gezinnen binnen afzienbare tijd gelukkig de keuze tussen een duurder fiberabo of....... ?
En is dat voor mij al een keuze minder.
Laatst gewijzigd door ivob op 19 feb 2022, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ah neen hé, ik heb geen oplossing voor Boulder.
Iemand die een ivoke doet heeft immers enkel oplossingen voor zichzelf ... :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Uiteraard zoek ik eerst oplossingen voor mezelf.
Net zoals boulder ook een oplossing zoekt voor zijn gebrek aan keuze en jij voor jezelf al een prachtige oplossing gevonden hebt.
Waarvoor overigens proficiat want dat zou ik nooit voor elkaar gekregen hebben. :thumbs:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Blijkbaar ook niet meer nodig.
Als ik het goed begrepen heb heeft duizend de perfecte oplossing voor jou.
Het is niet meer nodig van jouw kant omdat ik je niet meer ernstig neem.
Het ene moment beweer je dat je een verstandige keuze gemaakt heb, maw. je hebt VDSL etc. overwogen, en bent toch bij Telenet uitgekomen.
Wat later heet het dan dat er geen Proximus kabel tot aan je huis loopt, en je dus helemaal niet kon kiezen, want het product was daar niet beschikbaar.
Ook het vermelden van TV alsof het in je abonnement zit, terwijl dat niet zo is.
Het is duidelijk dat dit geen ernstige manier is om een gesprek te voeren.
Duizend schreef:Dat is mijn punt niet.
Via internet TV kijken kan je met elk internetabbo.
Dat klopt, hoewel dat beter gaat in een abonnement zonder limieten.
Een van de zwaktes van het abonnement dat Ivo hier komt promoten.

Maar ondertussen is de aandacht afgeleid van de ernstige voorstellen.
Misschien was dat wel zijn bedoeling.

Ik wou nog eventjes verder gaan op dat idee van de groepsaankopen.
Heeft iemand al groepsaankopen voor internet gezien?
Ik weet dat de Overheid indertijd van die PC privé projectjes lanceerde met ofwel Proximus ofwel Telenet, maar het waren altijd van die zwakke abonnementjes die erbij kwamen.
Zijn er ook andere groepsaankopen geweest?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

[mod]
Kunnen we hier a.u.b. ophouden met op de man te spelen en persoonlijke aanvallen achterwege te laten?
Telkens als bepaalde individuen zich met een topic bemoeien (ik noem geen namen :wink: ) loopt de discussie uit de hand in een zinloos welles-nietes spel met wederszijdse verwijten.
Ik zie hier ook een groot gebrek aan een beetje empathie (zich niet kunnen inleven in de situatie van een ander).

Graag terug on-topic
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik herhaal dan ook mijn vraag, want die gaat wel over het onderwerp.

Er werd het idee geopperd om zelf met een eigen fibernetwerk te komen.
Dat lijkt mij onrealistisch, gezien de investeringen, en het massale geld dat de Overheid verdient via Proximus met ons overbetaald internet.

Groepsaankopen lijkt mij moeilijker vanuit de Overheid tegen te werken, omdat je er geen kabels moet voor aanleggen, waar vergunningen voor moeten gevraagd worden.

Heeft iemand al groepsaankopen voor internet gezien?
Ik weet dat de Overheid indertijd van die PC privé projectjes lanceerde met ofwel Proximus ofwel Telenet, maar het waren altijd van die zwakke abonnementjes die erbij kwamen.
Zijn er ook andere groepsaankopen geweest?
Laatst gewijzigd door boulder op 20 feb 2022, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee, in Vlaanderen lopen er momenteel geen groepsaankopen voor internet.
Proximus heeft onlangs wel een soort sociaal aanbod gelanceerd maar het lijkt me niet dat de gemiddelde verbruiker daar naar op zoek is.
Daar zijn immers ook allerlei limieten aan verbonden.

Het lijkt me logisch dat wanneer je een aanbod doet dat veel goedkoper is dan de markt er dan ook beperkingen aan verbonden zijn.
Gezien de wensen van iedereen anders zijn lijkt het me voor een derde speler toch moeilijk om een pakket samen te stellen dat aan de eisen van een grote groep voldoet en dit tegen een lagere prijs dan de normale prijszetting?
Laatst gewijzigd door ivob op 20 feb 2022, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Het mag op gelijk welk niveau zijn, Vlaams, gemeentelijk, ...
Belgisch is iets moeilijker, omdat sommige operators niet overal beschikbaar zijn.

Dit lijkt mij een manier om lagere prijzen af te dwingen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Over groepsaankopen is het antwoord duidelijk:
Voor zover ik weet zijn er geen groepsaankopen voor internet/tv/telefonie, toch nog nooit van gehoord.
Userbase zal de eerste zijn waar je dit soort activiteit zal vernemen :-D .

Wat betreft de discussie i.v.m geforceerde overstap naar fiber:
  • Proximus is van plan om iedere wijk, waar glasvezel uitgerold is (en dus alle huizen aangesloten kunnen worden), VDSL2 uit te schakelen na 5 jaar.
  • Dat kan echter ook vroeger, als er bijvoorbeeld een kabelbreuk is of herstellingswerken nodig zijn, en de kost hiervan niet meer te verantwoorden is
  • We hebben gezien (andere topic) dat Scarlet klanten hier al één jaar op voorhand verwittigd worden (en Scralet hierbij expleciet de overeenkomst opzegt, gezien zij geen fiber aanbod hebben.
  • Scarlet klanten zullen moeten overstappen naar PX, maar gedurende 2 jaar fiber krijgen aan de prijs van hun huidig Scarlet abbo. Na 2 jaar kunnen ze kiezen: ofwel bij PX blijven, ofwel teruggaan naar Scarlet (in de veronderstelling dat tegen dan Scarlet ook een goedkoper fiber aanbod op de markt brengt) ??
  • Voor EDPNet klanten wordt dit een onvermijdelijke prijsverhoging:
    • van VDSL XS (20/2) aan €25.95 naar Fiber XS (110/10) aan €35.95
    • van VDSL XL (100/40) aan €35.95 naar Fiber XS (500/100) aan €45.95
Maar ik zou hier nog niet te ver vooruitlopen
  1. de VDSL2 afschakeling gebeurt pas 5 jaar nà de fiber uitrol, je hebt nog 5 jaar om je hierover druk te maken :-) .
  2. in 5 jaar tijd kan nog veel veranderen (prijzen, nieuwe spelers, ...), ook in je persoonlijke situatie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

boulder schreef:Het mag op gelijk welk niveau zijn, Vlaams, gemeentelijk, ...
Dat lijkt me in de praktijk moeilijker te realiseren dan de theorie klinkt.
Was in de tijd de oprichting van Telenet al geen initiatief vanuit Vlaanderen als reactie tegen de nationale speler?
Zie waar ons dat nu gebracht heeft. Ook nergens.
Als ik het goed begrijp wens je dat zo'n initiatief dan komt van een lokale of overkoepelende overheid? Maar die zitten nu net aan de knoppen om de huidige toestand te bestendigen.
De vergelijking met groepsaankopen op de energiemarkt gaan volgens mij ook niet helemaal op. Energie wordt niet aangeboden in paketten. En je kan er wat betreft de prijs ook alleen maar kiezen tussen de aanbieders van het product. Over de prijs welke de eigenaar/beheerder van het netwerk vraagt heb je helemaal geen keuze. Er is er maar één.
Philippe_d schreef:Maar ik zou hier nog niet te ver vooruitlopen
de VDSL2 afschakeling gebeurt pas 5 jaar nà de fiver uitrolin 5 jaar tijd kan nog veel veranderen (prijzen, nieuwe spelers, ...)
Mijn gedacht.
Wanneer er in je straat en een kabel van Proximus en Telenet ligt kan je, indien de prijzen van Proximus deze van Telenet overstijgen, nog altijd veranderen naar Telenet.
Probleem stelt zich dus pas in de toekomst.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

boulder schreef:Het mag op gelijk welk niveau zijn, Vlaams, gemeentelijk, ...
Belgisch is iets moeilijker, omdat sommige operators niet overal beschikbaar zijn.
Dit lijkt mij een manier om lagere prijzen af te dwingen.
Ik zou dan gaan voor provinciaal niveau, zoals nu met de energie groepsaankopen.

Maar een groepsaankoop is natuurlijk heel moeilijk:
  • de behoeftes van de deelnemende klanten zijn zo enorm verschillend (internet snelheid, limieten, TV, telefoon), maak daar eens mee één offerte, bijna onmogelijk
  • deelnemers aan een groepsaankoop verplichten zich tot niets, ze kunnen dus achteraf beslissen om niet over te stappen. Dat is geen "level playing field" voor een leverancier, en geen incentief om een scherpe prijs te geven.
  • consument kan op ieder ogenblik eruit stappen (telecom wet), de leverancier niet: hij moet zijn prijs houden. Wat is het voordeel dan van een provider om een goede prijs te geven???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Eerst krijgen we te horen dat we maar tamme Belgen zijn, die graag betalen.
Ik kom eventjes af met het idee van de groepsaankopen, en direct is de reactie om af te wachten tot het zover is.
Dat het allemaal veel te moeilijk is, of onmogelijk zelfs.
De tegenargumenten lijken mij ook erg zwak, het idee van "je kunt er op elk moment weer uitstappen", dat is toch puur een kwestie van voorwaarden vastleggen?
Het minimum contract is tegenwoordig 6 maanden, dus als een provider duizenden klanten kan bijkrijgen of kwijtspelen in één keer, ook al is het "maar" voor 6 maanden, hij toch wel eventjes wat meer zijn best zal doen.
Ik denk overigens dat de meeste klanten veel langer dan 6 maanden blijven, omdat de meeste mensen ook niet om de haverklap andere apparatuur willen zetten.
Ook het idee dat er maar één formule kan aangeboden worden om interessant te zijn, klopt niet.
Het gaat erom om klanten te kunnen inpikken.
Het verschil tussen de hoge en lage snelheids fiber bijvoorbeeld, is geen hardwareverschil, maar een rem die in software gezet wordt om van de snelle variant de trage te creëren.

Neen, ik verwacht geen initiatief van de Overheid, omdat die Overheid grof geld verdient met de veel te hoge internetprijzen.
Dus ook op provinciaal niveau zie ik dat niet gebeuren.
Waarom ze dat wel doen voor gas en elektriciteit?
Omdat zij zelf niet de leveranciers zijn, dus als de winst verkleint is het niet uit hun portemonnee dat het komt.
Maar omdat de Staat zelf aandeelhouder is in Proximus, is dat een ander paar mouwen.
Het duopolie met zijn kunstmatig hoge prijzen, betekent meer dividenden van Proximus, en dus extra geld voor de Staat.

Het soort groepsaankoop dat volgens mij een kans maakt, is een die vanuit de burgers zelf komt, want de politiek zal het bij voorbaat doen mislukken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

boulder schreef: Het soort groepsaankoop dat volgens mij een kans maakt, is een die vanuit de burgers zelf komt, want de politiek zal het bij voorbaat doen mislukken.
Deze initiatieven waren er in het verleden waarschijnlijk niet en nu zeker niet.

Groepsaankopen voor energie gaan ook nooit over het gebruik van de kabel (op de prijszetting daar heb je ook geen vat, zelfs nihil keuze) maar uitsluitend op de leveringen van het product.
Naar analogie met de groepsaankopen voor energie zal je dus altijd moeten betalen voor het gebruik van de kabel (volgens de prijszetting van wat één van de duo's zal aanrekenen) en voor het deel dat jij beoogt dus ofwel in groep een nieuwe provider oprichten of gebruik maken van een van de bestaande providers die in het verhaal willen meegaan.
Laatst gewijzigd door ivob op 20 feb 2022, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Het valt op hoe snel men dit idee van de hand wijst.
Blijkbaar moet de Belg/Vlaming passief afwachten op de politiek, om tegelijk het verwijt te krijgen dat hij "graag" teveel betaalt.
De politiek belooft al 40 jaar lagere prijzen, en we betalen ieder jaar meer, ondanks die beloften.
Ministers van telecommunicatie of overheidsbedrijven zijn er geweest van PS, CD&V, VLD, Vooruit en Groen.
Keer op keer hebben we hen beloftes horen doen over hoe ze de te hoge telecomprijzen in dit land zouden aanpakken.
Ze gingen PC privé projectes lanceren, er ging een operator bijkomen, ...
Maar fundamenteel verandert er niets.
Laatst gewijzigd door boulder op 20 feb 2022, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Niemand wijst het idee toch bij voorbaat van de hand?
Er wordt alleen gewezen op de realiteit. Of we dat nu leuk vinden of niet daaraan valt niet te ontkomen.
Er wordt ook niemand tegen gehouden om zelf het initiatief te nemen om zelf een burgerbeweging of VZW op te richten om een begin te maken met wat je wenst. Je moet alleen genoeg gelijkgestemden om je heen verzamelen.
En wat het belangrijkste is, iemand moet het initiatief nemen om er mee te beginnen.
Dat zal dan normaal een persoon zijn die zelf vindt dat hun teveel betaalt/ niet zomaar akkoord gaat met een bestaande situatie en vooral niet passief is.
En daar wringt in Vlaanderen meestal het schoentje.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”