Welke elektrische Fiets (bos/bomen/???)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Zo zie je maar dat er detailverschillen zijn zelfs binnen hetzelfde merk en is het belangrijk bij de aankoop op alle details te letten.

Op mijn vrouw haar Koga zijn er 4 bevestigingspunten voor drinkbussen en/of fietspompen en op de mijne zelfs 5.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Dat is zoals de pinkers bij BMW, optie.
Ik heb ze op mijn Klever Alpha staan, de enige gehomologeerd blijkbaar, en ik zou ze absoluut niet meer kunnen missen. Maar dan spreken we wel over een pedelec natuurlijk. De meerwaarde die ik daar al van gehad heb is meer dan bevredigend.
DarkV schreef:Maar nergens is te vinden welke fietsen getest zijn ?
Fora genoeg waar je je ding kan vinden; Als het over pedelecs gaat kan ik je deze aanraden : https://speedpedelecreview.com/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Pinkers op fietsen is inderdaad niet zo'n slecht idee. Zeker nu er steeds meer van die enorme lange of brede bakfietsen zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

En verplicht verlichting die altijd aan staat en een spiegel. Voor wielrenners ook een bel die niet optioneel is.

Wat de test betreft, ik denk dat deze in het magazine zelf te vinden is. Ik kijk eens na.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

SPR schreef:En verplicht verlichting die altijd aan staat en een spiegel. Voor wielrenners ook een bel die niet optioneel is.
Als je verplichte verlichting wil, dan kan je beter een naafdynamo verplichten (iets met batterijtjes die altijd leeg zijn...)
Ik heb ooit een spiegel op mijn fiets gehad: één keer de kasseitjes van de Brugse binnenstad gedaan en 't was gedaan.

En een bel moet je ook willen gebruiken hé.
Ik kan al lang niet meer tellen van hoeveel wieler- en speedelec-terroristen ik al danig geschrokken ben. Dat was trouwens ook de reden van mijn spiegel... Hiermee wil ik niet zeggen dat alle wielrenners en speedelec-rijders terroristen zijn, maar ik schrik wel het vaakst van hen omwille van het (te grote) verschil in snelheid.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

powaq schreef:Waarom zou je 'm niet op de firma kopen (100% aftrekbaar, geen VAA..)?
Ik ga die wel op de zaak kopen hoor ... das inderdaad het interessantste op dit moment. Spijtig dat ik er geen 2 kan kopen :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Onze huidige elektrische "muilezel" heeft slechts een accu van een 350 Wh. Heeft in de winter en/of bij tegenwind dan maar een praktische actieradius van 50 km meer. Besloten deze te vervangen door eentje met een accu van minstens 500 Wh.
Morgen een afspraak gemaakt. Wat het zal worden zal eerder een kwestie zijn van wat in maar "M" nog op stock is dan vrije keuze.
Gezien we al beloofd hadden de oude muilezel voor half mei weg te geven geen tijd meer om te wachten op fabrieksleveringen in het jaar stillekes.

Speedpedelec hebben we na een paar testritten laten varen. De vraagprijs is al helemaal van de pot gerukt voor wat je er voor krijgt.
Maar de grootste hinderpaal is dat je in de meeste Vlaamse stadscentra toch niet meer dan 30 km/uur mag rijden (en een speedpedelec kunnen ze ook flitsen) en vooral dat je er niet tegen de richting - waar wel toegelaten voor (elektrische) fiets - mee kan rjden. Het eventuele snelheidsvoordeel ben je dan direct kwijt omdat je alle éénrichtingsstraten moet omrijden zoals geldig voor een auto.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tegen de richting met SP mag perfect met onderbord p.
Fietsersbond is nog steeds vragende partij om regels voor speedpedelec grotendeels te laten samenvallen met fietsen. Vroeg of laat komt dit er, de extra verzekering is voor SP ondertussen ook al afgeschaft.
Gemiddelde snelheid speed pedelec is volgens onderzoek 31 to 35 km per uur.
Gewone elektrische fiets is dit gemiddeld uiteraard minder dan 25 km per uur.
Verschrikkelijk irritant om maximaal 25 te rijden. Zeker met een voorligger die 24,7 rijdt …

Aankoopprijs SP is inderdaad van de pot gerukt…

Na ondertussen 23000 km ervaring met de SP wil ik niets anders meer. :lol: :angel:
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Er is inderdaad een grote leegte tussen een elektrische fiets en een SP.

Een elektrische fiets zou voor mij meer dan voldoende zijn, maar op sommige stukken met brede stroken, weinig verkeer en ver uit kunnen zien, zou ik wel wat sneller willen dan de 25.
Zo rijd ik een stuk langs de Schelde, op een enorm breed jaagpad met geen kat die er op die momenten rijdt. En als ik iemand tegen kom, dan kan ik gemakkelijk vertragen.
En met goede koersfiets kan je dan tch weer veel sneller. Maar ik heb dan weer niet de conditie meer om die afstand aan zulke snelheden vol te houden. Ook in winter.
Zou anders heeeel eenvoudig de overstap kunnen maken naar louter een fiets voor al mijn verplaatsingen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Kan je niet bijtrappen zodat je meer dan 25 km/u kan? 25 is sowieso al traag want dat rij ik zonder batterij met mijn gewone fiets ook en sneller ook. Het komt soms voor dat ik een elektrische fiets inhaal omdat hij niet opschiet. Als ik ooit zo'n fiets overweeg moet hij minstens 30 km/u kunnen maar liefst sneller.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Maar dan stop de volledige bijdrage van de motor en ben ik dus op de baan met een zwaardere fiets die niet mzer onsersteunt.
Zeker omdat wind tegen op die route ook een serieus ding is. Jaagpaden naast schelden zijn naar mijn ervaring altijd winderig in de verkeerde richting
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Belgissschenaap schreef:Maar dan stop de volledige bijdrage van de motor en ben ik dus op de baan met een zwaardere fiets die niet mzer onsersteunt.
Zeker omdat wind tegen op die route ook een serieus ding is. Jaagpaden naast schelden zijn naar mijn ervaring altijd winderig in de verkeerde richting
Dat heten ze fietsen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

No shit

Punt is gewoon dat 40km fietsen heen niet doenbaar is voor mij en velen om dan nog productief te zijn en terug te keren.
Wil tijd opofferen om van auto naar fiets te gaan, maar moet nog aanvaard aar zijn.
En ik wil het over leven en doen, dus ambiteus moet realistisch zijn
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef:Tegen de richting met SP mag perfect met onderbord p.
Weet ik.
Maar vind je hier in de regio praktisch nergens. Dus ben er nu niets mee.
Een (historisch) standscentra doorkruisen met meer dan 27 km/uur is trouwens niet meer aan mij besteed. Heb alle tijd.
Intussen de keuze gemaakt. Gezien de stijgende inflatie en de steeds schaarser wordende voorraad e-fietsen er toch maar onmiddellijk 2 besteld met de nodige zakken. Standaard al voorzien van een metalen omkaderde bagagedrager vooraan met flessenhouder. Levering ergens volgende week.
Heb me na de testritl laten overtuigen door de 830 Wh batterij en de wel bijzonder krachtige Bafang achterwielmotor.
Meer moet dat voor mij niet zijn.
Verschrikkelijk irritant om maximaal 25 te rijden. 
Idd maar daar valt wel een mouw aan te passen. Maar niet verder vertellen. :P

Overigens straffe gasten die op een gewone fiets gemiddeld - buiten groep - een snelheid van 25 km kunnen aanhouden met bagage en over langere afstanden. Dat zit er voor mij niet meer in.
Respect.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Idd maar daar valt wel een mouw aan te passen. Maar niet verder vertellen. :P
tja, kan je evengoed tegen de richting rijden met de SP, ongeveer dezelfde pakkans, boete is wel wat anders, opgedreven fietske wordt in beslag genomen, tegenover "eigenlijk moogde dat mee dieje fiets nie hé menier" :lol:

en investeren in de toekomst he ivo, :lol: binnenkort zelfde regels voor alle fietsachtigen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hopelijk geen politiek "binnenkort". :P
Dat vertelden ze mij bij mijn vorige verkenningsronde ook al en dat is inmiddels al meer dan een jaar geleden.
Overigens vinden ze een BTW verlaging op fietsen ook al te duur. Blijkbaar meer paardenliefhebbers dan fietsers onder de huidige politici. :oops:
Soit, het is de gebruikers van een speedpedelec vlug gegund.
Gemiddeld tegen 27/uur is voor mij al vlug genoeg. Komt ook de range nog eens ten goede. Alle tijd van de wereld en ik zie graag meer van de
omgeving dan het punt voorbij mijn woorwiel. De tijd dat ik zelf nog zo gek was ligt al achter mij.

Gezagdragers gebruiken bij jullie overigens een eigenaardig taaltje. :-D

Ik denk dat het trouwens veel meer opvalt om met een speedpedlec met herkenbare nummerplaat tegen de toegelaten richting in te rijden dan met een elektrische fiets buiten stadscentra 30 km per uur aan te houden. De meeste stadscentra zijn tegenwoordig dichtgetimmerd met camera's zodat een boete gewoon digitaal wordt vastgesteld. Maar dat is gewoon mijn mening en waarschijnlijk gewoon een denkfout.
Het is ook niet mijn doel om met een gewone elektrische fiets tegen speedpedelec snelheden te knallen. Wil gewoon van het wegvallen van ondersteuning vanaf 26-27 km af en een dertig kunnen aanhouden buiten de dorps- en stadskern. Meer moet dat niet zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Dizzy schreef:Kan je niet bijtrappen zodat je meer dan 25 km/u kan?
Dat lukt zeer zeker, want het leuke aan een elektrische fiets is dat je je grote inspanning kan opsparen voor zulke momenten. Dan is het effe hard op de pedalen duwen zodat je op twee seconden ineens 30km/u rijdt, dan rij je die traagzakken voorbij en kan je na vijf seconden weer afbouwen tot 25km/u. Perfect doenbaar.

Ja, een elektrische fiets is zeer zwaar, maar voor effe is dat zeker te doen, tenminste als je de kracht in de benen hebt. Uithouding is in dit geval ondergeschikt aan brute kracht. Maar uithouding is sowieso niet van tel, want als je dit volhoudt voor twintig seconden begin je te creperen van het melkzuur in de benen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Ik denk dat het trouwens veel meer opvalt om met een speedpedlec met herkenbare nummerplaat tegen de toegelaten richting in te rijden dan met een elektrische fiets buiten stadscentra 30 km per uur aan te houden. De meeste stadscentra zijn tegenwoordig dichtgetimmerd met camera's zodat een boete gewoon digitaal wordt vastgesteld. Maar dat is gewoon mijn mening en waarschijnlijk gewoon een denkfout.
Het is ook niet mijn doel om met een gewone elektrische fiets tegen speedpedelec snelheden te knallen. Wil gewoon van het wegvallen van ondersteuning vanaf 26-27 km af en een dertig kunnen aanhouden buiten de dorps- en stadskern. Meer moet dat niet zijn.
Inderdaad weer een serieuze denkfout. :angel:

Er ligt echt niemand wakker van dat je tegen de richting rijdt met een SP (tegen fiets snelheid, en waar het met de fiets mag)
's morgens passeer ik genoeg agenten en combi's tegen de richting, als je vriendelijk zwaait omdat ze opzij rijden om plaats te maken, dan zwaaien ze nog terug ook :lol:

Het kan verkeren, in het ene topic overinvesteren om toch maar "verzekerd" te zijn tegen alles.
In het andere topic onverzekerd rondfietsen omdat een SP teveel kost.
Strak plan ... :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Onverzekerd rondfietsen? Leg uit.
Wat bedoel je met overinvesteren?
Overigens leuk om te horen dat men in jouw regio een oogje dichtknijpt voor bepaalde overtredingen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Elektrische fiets die 30 kan aanhouden = niet verzekerd bij ongeval.

Men knijpt geen oogje dicht, men loopt vooruit op de wetgeving die komt. :lol:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Morgen ebike test-event op Heusden Zolder … kunnen we eens kijken of er iets voor mijn vrouw te vinden valt zij heeft een 48 of 49” frame nodig ( kleine gestalte ). We gaan toch vernieuwen, haar huidige fiets is al 16j oud eigenlijk … niet dat je het eraan ziet, maar toch. Heeft toen nog 1100 EUR gekost indertijd, een astronomisch bedrag toen eigenlijk.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef:Elektrische fiets die 30 kan aanhouden = niet verzekerd bij ongeval.

Men knijpt geen oogje dicht, men loopt vooruit op de wetgeving die komt. :lol:
Er is helemaal geen verplichting om een elektrische fiets te verzekeren.
Er is alleen een verplichting om een gemotoriseerde fiets en speedpedelec die zich zonder trapondersteuning kunnen voortbewegen te verzekeren. Zelfs een speedpedelec tot 45 km uur welke alleen trapondersteuning heeft moet sinds 2019 geen wettelijk verplichte verzekering meer hebben. Al is een BA aangeraden. Maar dat maakt bij de meeste maatschappijen al deel uit van de "familiale".
Inzake verzekering is de snelheid dus niet het punt maar de wijze van elektrische ondersteuning.
En tot welke categorie een elektrisch aangedreven fiets behoort wordt in eerste instantie bepaald door het motorvermogen en het COC.

En dat laatste is gewoon een eigen inkleuring die je geeft aan de prioriteiten van je lokale politiekorps.
Politiefunctionarissen hebben niet het recht op welke wet dan ook vooruit te lopen noch er een eigen invulling aan te geven.
Maar dat sommige leden van een lokaal politiekorps liever met het handje zwaaiend rondjes rijdt of andere katten te geselen heeft behoort wel tot de mogelijkheden. Maar dat is dan ook maar een risico dat de fietser neemt. Voor hetzelfde geld bots je op een dag op een ordehandhaver die de wet van de dag toepast. Dan kan je uiteraard als verweer nog altijd aangeven dat je "op de wetgeving vooruitfietste. Hopelijk heb je dan een ordehandhaver of magistraat voor je met hetzelfde gevoel voor humor.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef:Al is een BA aangeraden. Maar dat maakt bij de meeste maatschappijen al deel uit van de "familiale".
Veel succes om je familiale aan te spreken bij een ongeval met illegaal opgevoerde fiets :lol:

De politie is echt niet bezig met iets dat tegen normale snelheid tegen de richting rijdt waar het mag en als twee druppels water op een fiets lijkt te controleren.
Zelfs als je de weg vraagt met SP sturen ze je door enkel richting :lol:

Snelheid op het fietspad wordt wel steeds vaker een issue.
Tal van fietspaden hebben al een bordje 25km/u gekregen.
Vroeg of laat gaan de illegale snelle jongens er uit. :lol:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

duizend schreef: Tal van fietspaden hebben al een bordje 25km/u gekregen.
Of die blauw/witte bordjes enige wettelijke waarde hebben qua limiet?

In ieder geval, het weer wordt stilaan beter, weldra ga ik weer de gewone e-bikes zien die ik amper kan bijhouden met de speedpedelec :)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Verzekeringen is meestal geen probleem, want het moet vastgesteld worden dat de fiets op dat exacte moment 'opgedreven' was.
En meeste opdrijfkits kan je gewoon afzetten met simpel handelingen.
Tevens is het ook wettelijk in orde om dit toestel op je fiets te hebben 1ls het afstaat op de openbare weg.

Of je het dan moet doen, lijkt mij nog steeds onverstandig.
Ik zou de opdrijving nog kunnen begrijpen buiten bebouwde kom, waar je veel ruimte zonder medeweggebruikers hebt. Maar inhalen van andere fietsers en op drukke plaatsen, is het rond uit gevaarlijk.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/27 ... che-fiets/
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Voor mensen die graag sneller rijden dan de ondersteunde 25 km/u: er zijn ook koersfietsen die een vrijloop hebben vanaf 25 per uur. Maw, je kan veel vlotter dan met een ebike boven de 25 raken. Nadeel is wel dat deze de prijs van een speed pedelec hebben.

Mijn volgende fiets zal ook geen speed pedelec meer worden. Gans Leuven 30, dat is de 6000 euro niet meer waard. Heb trouwen al gemerkt dat ik weer eerder opteer voor de auto ipv de fiets hierdoor.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef:
ivob schreef:Al is een BA aangeraden. Maar dat maakt bij de meeste maatschappijen al deel uit van de "familiale".
Veel succes om je familiale aan te spreken bij een ongeval met illegaal opgevoerde fiets :lol:

De politie is echt niet bezig met iets dat tegen normale snelheid tegen de richting rijdt waar het mag en als twee druppels water op een fiets lijkt te controleren.
Zelfs als je de weg vraagt met SP sturen ze je door enkel richting :lol:

Snelheid op het fietspad wordt wel steeds vaker een issue.
Tal van fietspaden hebben al een bordje 25km/u gekregen.
Vroeg of laat gaan de illegale snelle jongens er uit. :lol:
Bedankt voor de bezorgdheid maar is niet nodig.
Het gaat hier helemaal niet over een illegaal opgevoerde fiets. De fietsen voldoen aan de CE 15148-2017 richtlijn.
Verzekeren is ook geen probleem. Zelfs niet optioneel boven de BA verzekeren (afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij).
En wat betreft de parketrichtlijnen: 30 km per uur valt nog binnen de tolerantiegrens. Het zijn de bevoegde parketten die richtlijnen geven aan de politiezones. Niet omgekeerd. Het gaat hier niet om een elektrische fiets die - via welke weg dan ook - opgedreven werd tot een speedpedelec.
Dat is jouw versie.

Een speedpedelec lijkt niet als twee druppels op een elektrische fiets noch op een gemotoriseerde fiets. Daarom dat deze laatste moet voorzien zijn van een kenteken en met het COC (geen draagplicht maar voorlegplicht)dien je dan desgewenst aan te tonen of het om een speedpedelec of gemotoriseerde fiets gaat.
Wanneer de lokale smurfen een speedpedelec met kenteken dus de verboden richting insturen kan dat wel zijn maar ik sta niet in voor de graad van kennis van iedere lokale smurf. Wanneer je een speedpedelec dus niet inschrijft (een gemotoriseerde fiets mag wel tegen de richting rijden en heeft zich aan dezelfde richtlijnen te houden dan de gewone elektrische fiets) en hij geen kenteken draagt dan valt hij inderdaad minder op. Maar dan ben je ook niet in orde. En hier geldt in veel gevallen (in jouw regio waarschijnlijk weer een uitzondering) maar weinig tolerantie voor.

Volgens mij heb je ergens een paar klepels zien hangen maar heb je de juridisch haalbare finesse van de zaak niet echt door.
Niets mis mee. Is eigen aan fora.
Belgischenaap schreef:Of je het dan moet doen, lijkt mij nog steeds onverstandig.
Ik zou de opdrijving nog kunnen begrijpen buiten bebouwde kom, waar je veel ruimte zonder medeweggebruikers hebt. Maar inhalen van andere fietsers en op drukke plaatsen, is het rond uit gevaarlijk.
Mee eens.
Ik gaf dan ook al aan dat ik persoonlijk het nut niet inzie om binnen de dorps- en stadscentra een trapondersteuning te hebben van meer dan 25 km/uur. Zelfs niet de noodzaak om zonder ondersteuning er harder te rijden (wat juridisch overigens geen enkel probleem is).
Daarbuiten eens af en toe dertig halen (ipv de standaard 27 instelling - waarbij beiden nog eens lager zijn dan een geijkte meting) lijkt me soms wel handig maar ook niet echt een noodzaak.
Het doorslaggevend argument voor mij was dan ook niet de "mogelijke" topsnelheid maar de kracht van een achterwielmotor (op NM staat volgens mij niet echt een juridische beperking) en de accu-inhoud van +800 W. Beperkt het aantal cycli en verlengt dus de levensduur en range bij één lading. En - gezien de CE conformiteit - ben je wat betreft de plaats op de weg en rijrichtingen niet afhankelijk van hoe de muts van de lokale smurf die dag staat. :-D
Waren mijn persoonlijke wensen anders geweest dan had ik toch gewoon een speedpedelec gekocht. Ieder zijn ding.
SPR schreef:Mijn volgende fiets zal ook geen speed pedelec meer worden. Gans Leuven 30, dat is de 6000 euro niet meer waard
Was ook voor een deel mijn redenering er achter. Speedpedelec past gewoon niet bij mijn gebruikersprofiel. Waarom er dan meer geld aan uitgeven?
Ik begrijp wel dat een forens die grotendeels over fietsOstrades rijdt en voor wie tijd van belang is een ander uitgangspunt heeft. Maar dat is niet mijn profiel.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Bedankt voor de bezorgdheid maar is niet nodig.
Het gaat hier helemaal niet over een illegaal opgevoerde fiets. De fietsen voldoen aan de CE 15148-2017 richtlijn.
Verzekeren is ook geen probleem. Zelfs niet optioneel boven de BA verzekeren (afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij).

Daarbuiten eens af en toe dertig halen ...
je kan blijven spartelen om je gelijk te halen maar de wet is zeer duidelijk

Als de fiets trapondersteuning geeft tot 30km/u is hij illegaal opgevoerd ofwel een speed pedelec
Geen weg naast ...

Gezien het een 800watt motor is gaat het om een Gemotoriseerde fiets

Dit is een rijwiel (met 2 of meer wielen) met trapondersteuning tot maximaal 25 km/uur en met een vermogen tot 1000 W (1 kW).

Verzekeren is zeker geen probleem,
Uitbetaald raken na ongeval waarbij vastgesteld is dat er trapondersteuning is boven de 25km/u dan weer wel :lol:
Dat heet dan onverzekerd rijden :lol:
ivob schreef: Een speedpedelec lijkt niet als twee druppels op een elektrische fiets noch op een gemotoriseerde fiets.
Wel raar dat er fietsmerken zijn die dezelfde fiets aanbieden als speed pedelec en als gemotoriseerde fiets.
Als je er geen nummerplaat op zet is het gewoon knal hetzelfde fiets
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb altijd een fiets gekozen op het gewicht, dus zo laag mogelijk. Nu zijn de fietsen weer een pak zwaarder. Als je op redelijk vlak terrein fietst en niet te verre afstanden dan lukt dat maar anders zit je toch ergens gewrongen. Ik heb geen plaats om meerdere fietsen te stallen en het is ook onpraktisch want ik zou telkens de wagen uit de garage moeten rijden om dan aan de fiets te kunnen. Voor minder dan 25 koop ik geen ebike en boven de 25 zijn ze ineens een pak duurder.

Ik heb een trekfiets van Stevens. Dat is geen koersfiets maar je kan er best 25 mee rijden, ook over langere stukken. Het lukt hier om naar Brugge te fietsen langs de vaart met een gemiddelde boven de 25. Dat is dan nog met een zak aan de zijkant. Wie dagelijks fietst (naar het werk/station) moet dat kunnen als er geen fysieke problemen zijn. Dat is ook een vlak parcours met brede fietsbaan, enkel de wind kan verkeerd zitten.

Jammer dat de overheid fietsen niet beter ondersteunt. De BTW op aankoop zou zo'n steun kunnen zijn maar vooral de infrastructuur is op sommige plaatsen pijnlijk. Men werkt er wel aan, zeker in Gent, maar er was ook een grote achterstand. Ik was Limburg gewoon waar je tunnels onder de banen had, hier was er soms gewoon zelfs geen fietspad. Nu kan ik naar de stad rijden zonder een kruispunt op de route te hebben. Ook naar het station is het nu veel beter met de tunnel onder de Drongense steenweg. Men is ook bezig aan een brug over de R4 in Wondelgem en ook aan de watersportbaan moet er een brug komen. Een ander punt is parking die plaats biedt en veilig is, wie zo'n dure fietsen koopt wil dat niet elk jaar opnieuw doen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef: Gezien het een 800watt motor is gaat het om een Gemotoriseerde fiets
:roll:
Je fantasie kent werkelijk geen grenzen. :-D
Al goed dat jij nooit rechter geworden bent.
Het is trouwens een 250 W achterwielmotor met een accuinhoud van +800 Wh (van 48V).
Het is het aantal W van de motor dat bepalen is en niet het aantal Nm en het aantal V van de accu en niet het aantal Wh.
En een gemotoriseerde fiets mag ook niet boven de 25 km/uur trapondersteuning geven. Naast het vermogen van de motor (250-1000 W) zit het verschil in enkel trapondersteuning of trapondersteuning als hoofddoel. Niet de snelheid.

Hoezo is letter van "de wet" nu ineens wel je uitgangspunt? :P
De wegcode ivm rijrichting speedpedelecs is overigens ook vrij duidelijk. Maar dat is dan - voor jou - weer geen punt want dan mag er een oogje door :cop: dichtgeknepen worden. Ik heb daar overigens geen probleem mee. Zolang je maar niet toevallig in mijn weg rijdt. :bdaysmile:
Wel raar dat er fietsmerken zijn die dezelfde fiets aanbieden als speed pedelec en als gemotoriseerde fiets.
Als je er geen nummerplaat op zet is het gewoon knal hetzelfde fiets
Nee duizend bochten, dat is dan niet dezelfde fiets want hoewel ze eenzelfde uiterlijk hebben zijn de karakteristieken totaal verschillend.
Het punt is dat als het technisch een speedpedelec is er een kenteken op moet bevestigd zijn. En dat is wat voor de smurfen meteen een signaal is (of zou moeten zijn) dat je - indien geen onderbord dat het toelaat - daar in niet toegelaten richting rijdt. Wanneer er geen kenteken op bevestigd is dan is het - indien de technische kenmerken overeenstemmen - gewoon een elektrische of gemotoriseerde fiets en deze valt onder dezelfde voorwaarden als de gewone fietsen en doet geen overtreding. Of je rijdt met een niet ingeschreven speedpedelec rond.
Dizzy schreef:Ik heb altijd een fiets gekozen op het gewicht, dus zo laag mogelijk. Nu zijn de fietsen weer een pak zwaarder. Als je op redelijk vlak terrein fietst en niet te verre afstanden dan lukt dat maar anders zit je toch ergens gewrongen. Ik heb geen plaats om meerdere fietsen te stallen en het is ook onpraktisch want ik zou telkens de wagen uit de garage moeten rijden om dan aan de fiets te kunnen. Voor minder dan 25 koop ik geen ebike en boven de 25 zijn ze ineens een pak duurder.
Aannemelijk maar louter een persoonlijke overweging.
Maar ik denk dat het prijsverschil voor een groot deel in de capaciteit van de batterij zit en het vermogen van de motor.
Naarmate de accu een hogere capaciteit heeft neemt het gewicht ook toe. Maar eenmaal in beweging is dat net als bij een motorfiets, dan voel je dat gewichtsverschil niet meer. Je moet dat gewicht immers zelf niet veel meer in beweging brengen.
En uiteraard op de winstmarge door de fietsenhandelaar.
Ik koop bepaalde merken van (elektrische fietsen) bv. aan inkoopprijs dus dat speelt hier niet zo. En ik geraak in het tuinhuis genoeg fietsen kwijt.
Auto zetten we trouwens nooit in de garage. Die mag mooi buiten slapen. Daar offer ik liever geen nuttige ruimte voor op.
Maar, zoals altijd, iedereen zijn uitgangspunten.
Een elektrische fiets met een 250 W (achternaaf) motor kan technisch evenveel of meer Nm trekkracht hebben dan een speedpedelec en een batterij met een even grote capaciteit. Hij kan in principe technisch ook veel sneller dan 25 km/uur. De technische specs worden gewoon naar beneden gelimiteerd om aan de lokale wetgeving te voldoen. Het is meestal geen technische beperking.

Ik neem aan dat je voor minder of meer dan 25 de snelheid bedoelt? In dat geval is het geen probleem. De meeste elektrische fietsen halen 26/27 km/uur voor de trapondersteuning wegvalt. Dat is binnen de toegelaten marge.
Er zijn trouwens maar weinig speedpedelecs die een snelheid van 45 km/uur kunnen aanhouden. Meestal zit de gemiddelde snelheid meer tussen de 30-35 km/uur. Voor een goede elektrische fiets is het technisch geen probleem om 25-26 km/uur aan te houden.
In een stedelijke omgeving of dorpskern doet dat snelheidsverschil er al bijna niet meer toe.
Je hebt in de meeste gevallen meer aan een goede motor met een hogere trekkracht en een hoge accu capaciteit dan aan een speedpedelec met een hoge max. snelheid (waarbij je de accu ook nog eens sneller leegtrekt). En los daarvan, uiteraard altijd zeer goede remmen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Keuze is gemaakt, moeten alleen nog eens naar de winkel om te zien of het leverbaar is :-)

Gazelle makki load met wat opties - 65Nm Bosch middenmotor
Gazelle Grenoble C8 HMB - 50Nm Bosch middenmotor - 500wH

Die Grenoble was wel echt een serieus comfortabele fiets met zeer goede remmen en gewichtsverdeling.

Zo ff testen ophef Circuit van Zolder was ook wel eens leuk … kindjes vonden het ook tof
Laatst gewijzigd door Sasuke op 09 apr 2022, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

:thumbs:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Nee duizend bochten, dat is dan niet dezelfde fiets want hoewel ze eenzelfde uiterlijk hebben zijn de karakteristieken totaal verschillend.
Alle ze lijken dan toch als twee druppels water op elkaar… dat heb je dan ook weer bijgeleerd.
Ik heb nooit beweerd dat het dezelfde fietsen zijn, enkel dat ze als twee druppels water op elkaar lijken voor de passerende politieman.

Blijft gewoon een feit dat elke fiets die ondersteuning biedt boven de 25km/u een speed pedelec is voor de wet.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Er zijn trouwens ook ebikes die USA snelheden aankunnen. Imho een correctere snelheid maar je mag ze hier niet instellen op de USA snelheid. :)

Er zijn zelfs fietsmerken die dat gewoon laten aan en uitschakelen in de boordcomputer, of hoe makkelijk het soms kan zijn.

20mph is best een comfortabele snelheid. (ongeveer 32 km/h)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef:
ivob schreef: Nee duizend bochten, dat is dan niet dezelfde fiets want hoewel ze eenzelfde uiterlijk hebben zijn de karakteristieken totaal verschillend.
Alle ze lijken dan toch als twee druppels water op elkaar… dat heb je dan ook weer bijgeleerd.
Ik heb nooit beweerd dat het dezelfde fietsen zijn, enkel dat ze als twee druppels water op elkaar lijken voor de passerende politieman.

Blijft gewoon een feit dat elke fiets die ondersteuning biedt boven de 25km/u een speed pedelec is voor de wet.
Ze lijken voor de passerende politieman alleen op elkaar wanneer je fraudeert. Maar daar was je toch tegen?
Waarom blijf je argumenten gebruiken die je bij een ander niet kan verdragen?

Of het zou natuurlijjk zo moeten zijn dat in jouw regio de smurfen zo bijziend zijn of zu druk doende met handje zwaaien naar de passanten dat ze geen kentekens kunnen lezen.

En een fiets die ondersteuning biedt boven de 25 km per uur is volgens de letter van de wet geen elektrische fiets. Dat heb ik ook nooit tegengesproken. Maar er is een groot verschil tussen de letter van de wet en de tolerantiezone vanaf wanneer de wet effectief wordt toegepast.
Laat staan vanaf wanneer de letter van de wet kan vastgesteld worden.
Het lijkt me ook iets gemakkelijker - behalve voor de smurfen in de PZ Duizend bochten - om vast te stellen dat een elektrische fiets tegen 40-45 km/uur eigenlijk een niet ingeschreven speedpedelec is dan voor een elektrische fiets die tegen 27-30 km ondersteuning blijft bieden.
Uiteraard, wanneer je met de opgedreven e-fiets 27-30 rijdt en met de niet ingeschreven speedpedelec eveneens nooit sneller dan 27-30 zijn de risico's even groot. Blijft dan de vraag waarom je een veel duurdere speedpedelec zou kopen om er niet sneller dan een e-fiets mee te rijden?

Besluit:
Ik vind het een aanvaardbaar risico om met een elektrische fiets een ondersteunde snelheid van 27-30 km/uur te bereiken.
Jij vindt het een aanvaardbaar risico om met een ingeschreven speedpedelec tegen de richting te rijden waar dat niet mag of om er met een niet ingeschreven speedpedelec met een max. ondersteuning tot 45 km/uur tegen 25 uur te rijden.
Toegegeven, voor jou een gemakkelijkere keuze gezien de lokale smurfen het verschil tussen een ingeschreven en niet ingeschreven speedpedelec niet met het blote ook kunnen vaststellen. Er is nl. uiterlijk geen enkel verschil tussen. :roll:

Iedereen tevreden. :beerchug: (nu ja, ik toch of je er zelf verder mee kan leven moet je voor jezelf uitmaken).
SPR schreef:Er zijn trouwens ook ebikes die USA snelheden aankunnen. Imho een correctere snelheid maar je mag ze hier niet instellen op de USA snelheid. 

Er zijn zelfs fietsmerken die dat gewoon laten aan en uitschakelen in de boordcomputer, of hoe makkelijk het soms kan zijn.

20mph is best een comfortabele snelheid. (ongeveer 32 km/h)

Deze gebruikers bedankten SPR voor de reactie:
Mijn gedacht.
Overigens vind ik een max. ondersteunde snelheid van 30 km/uur al comfortabel genoeg. En vooral eentje die de motor loskoppelt als de ondersteuning wegvalt of de batterij leeg is zodat je min of meer normaal op eigen kracht kan verder fietsen of hogere snelheden halen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: En een fiets die ondersteuning biedt boven de 25 km per uur is volgens de letter van de wet geen elektrische fiets. Dat heb ik ook nooit tegengesproken.

Ik vind het een aanvaardbaar risico om met een elektrische fiets een ondersteunde snelheid van 27-30 km/uur te bereiken.

Toegegeven, voor jou een gemakkelijkere keuze gezien de lokale smurfen het verschil tussen een ingeschreven en niet ingeschreven speedpedelec niet met het blote ook kunnen vaststellen. Er is nl. uiterlijk geen enkel verschil tussen. :roll:
Je spreekt hierboven jezelf alweer tegen. :lol:

Je gaat rijden met een fiets die ondersteuning biedt tot 30km/u.
Dat is dan een speed pedelec voor de wet.

Dus jij maakt de twee overtredingen. :lol:
Speed pedelec rijden zonder nummerplaat.
Tegen de richting rijden met een speed pedelec.

En het enige uiterlijke verschil tussen bvb een stromer 25km/u en een stromer SP 45 km/u
is de nummerplaat.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Ik schrijf letterlijk dat een e-bike die boven de 25 ondersteunt wordt volgens de letter van de wet geen elektrische fiets meer is en dat het gebruik hiervan (op de openbare weg) dan op eigen risico is.
Dat jij daar een probleem mee hebt heb je al tig keer duidelijk gemaakt. Maar dat risico neem ik ook.
Het is aan de lokale smurfen om in de praktijk te bewijzen dat er een ondersteuning boven 25 is en dat deze overtreding op de openbare weg werd gemaakt. En dat ook nog eens voor de rechtbank hard te kunnen maken. Lijkt me een klein - voor mij aanvaardbaar - risico, zeker wanneer bepaalde smurfen niet eens een nummerplaat op een speedpedelec kunnen detecteren. :cop:

Je vergeet wel een klein detail: een speedpedelec met kenteken kan geflitst worden of gefilmd door camarabewaking (wanneer hij tegen de verboden richting zou rijden) en is daardoor identificeerbaar.
Een elektrische fiets zonder kenteken is niet identificeerbaar wanneer hij geflitst zou worden (wat tegen 27-30, gezien de tolerantiegrens, al een praktische onmogelijkheid zou zijn) en een andere wijze om de effectieve snelheid van een elektrische fiets te controleren is er (nog) niet.
Dat is het verschil tussen de letter van de wet en de haalbare vaststelling van een overtreding.
Het vermogen van de motor is ook niet opgevoerd, de trapondersteuning valt gewoon een paar km hoger uit, binnen de tolerantiegrens.

Ik betwist niet en heb dit ook nooit gedaan dat door ondersteund 30 te rijden je volgens de letter van de wet overtredingen begaat.
Mijn punt is dat tegen die snelheid (27-30) met een CE gekeurde fiets en vooral de geldende tolerantiegrens er in de praktijk geen vaststelling van welke overtreding dan ook zal gebeuren.

Een Stromer 25 moet geen nummerplaat hebben en mag dus gewoon, waar toegelaten, ook tegen de richting rijden.
Een Stromer 45 moet wel een nummerplaat hebben en mag dus niet tegen de richting rijden. Het is dus uiterlijk heel eenvoudig vast te stellen dat hij tegen de richting rijdt wanneer dit niet mag. Of je moest frauderen en/of de nummerplaat verwijderen. En ik neem aan dat niemand met een Stromer 45 zo gek gaat zijn om in de stad de nummerplaat te verwijderen om ongemerkt tegen de richting te kunnen rijden (om de smurfen te misleiden) en daarbuiten ze telkens terug te bevestigen om terug max. ondersteuning tot 45 te hebben?

Het punt is dat ik wel degelijk besef dat door 30 te rijden dit overtredingen zijn maar dat ik het risico op vaststelling, laat staan veroordeling, als miniem tot onbestaande beschouw. Dat is dan het risico dat ik neem met de nodige gevolgen.
Maar dat jij blijft volhouden dat een Stromer 45 zo trekt op een Stromer 25 dat het blijkbaar de lokale smurfen - wanneer men tegen de richting rijdt - telkens ontgaat dat er een nummerplaat op die 45 hangt en ze deze dus telkens voor een 25 houden.
Waar ik zelf geen probleem mee heb. Je heb al aangegeven dat het blijkbaar - volgens jouw eerdere uitleg - in jouw regio een lokale gewoonte is dat de smurfen in de centra handjeszwaaien rondrijden en speedpedelecs bewust (of afhankelijk van hun intelligentie onbewust) de tegengestelde richting insturen. Dat is dan een voordeel dat de gebruikers van een speedpedelec bij ons niet hebben.

Uiteraard geldt - voor zij die wars van ieder risico zijn en de letter van de wet willen volgen - steeds:
- Zorg dat een elektrische fiets of gemotoriseerde fiets geen trapondersteuning hoger dan 25 km/uur heeft.
- Zorg dat een speedpedelec voorzien is van een kenteken en hou je aan de verkeersregels, ook in de centra en rij niet tegen de richting waar dit niet toegelaten is (met uitzondering van de PZ duizend bochten want daar steekt het voor de lokale smurfen niet zo nauw - wel bij een ongeval, waarbij je met je speedpedelec tegen de richting inreed, goed onthouden welke smurf je de opdracht gaf tegen de richting in te rijden. Kwestie dat als verdediging te kunnen aanvoeren).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:Ja, een elektrische fiets is zeer zwaar
Daar zit nochtans veel verschil in... ik heb onlangs verschillende testen gedaan en sommige electrische fietsen bollen even vlot wanneer ze "uit" staan als een normale fiets, anderen voelen dan weer aan als een blok beton. Hetzelfde trouwens voor het sneller rijden als 25 km/u, sommige fietsen blijven dan "vlot" aanvoelen terwijl andere precies "dood vallen" boven de 25 km/u.

Persoonlijk vind ik 25 km/u eigenlijk wat te traag... en 45 km/u dan weer te snel.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Correct, dat was 1 van de redenen waarom we de Gazelle fietsen genomen hebben. Deze waren beiden nog vlot te fietsen boven de 25 .. zelfs die bakfiets .. mogelijk standaard optie in de Bosch Motor - ActiveLine Plus 3 in de Grenoble en Performance Plus in de Makki.

We hadden nochthans volgende ook getest:
* Lovens Explorer - Beter om te rijden en mooier, maar logger zonder ondersteuning en kids vonden de bak van de Makki beter. Ook had de makki betere praktische addons (goeie huif, vergendelbare ladenblok onder stoel, voorstoel ...)
* Bergamont Longtail & Bakfiets - LOODzwaar om mee te rijden, bakfiets was wel heel wendbaar, maar kleinere bak.
* Thompson Fietsen - Huidige fiets is Thompson en zeer tevreden van, maar ... huidige lineup was redelijk 'budget' achtig. 1 model was wel mooi, maar fietste beduidend minder goed dan de Gazelle
* Koga - Enkel mannen & damesfiets getest, iets van een PT Neo dacht ik ... fietste zeer goed, maar kon niet echt het prijsverschil verklaren, de Gazelle fietste even goed.

We hebben nog een paar andere getest, en zelf heb ik ook een Speed Pedelec getest, maar ik vond de 45 echt te snel, bergaf kon je zo makkellijk boven de 50 gaan ...

We waren vooral verschoten dat er zoveel verschil zat op het 'fietsen' zelf ... de Gazelle en Koga waren echt wel de betere van alle merken. Je merkte duidelijk het verschil door het design (ergonomie & zitpositie) en de gebruikte materialen (lederen handgrepen, vering in het gewricht ipv de stangen) en vooral de remmen. Verschil tussen oliedruk + velgrem (nieuwe versie van de blokjes) VS hydraulische velgremmen is enorm. Zeker bij de Grenoble en Makki waar de velgremmen ook met oliedruk gestuurd worden, directe feedback tussen handgreep en rem is zeer comfortabel en geruststellend.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Sasuke schreef:

We hebben nog een paar andere getest, en zelf heb ik ook een Speed Pedelec getest, maar ik vond de 45 echt te snel, bergaf kon je zo makkellijk boven de 50 gaan ...
Je koopt een elektrische fiets normaal gezien ook niet om zijn begaf performance. :-(
Met een racefiets haal je ook gemakkelijk bergaf (afhankelijk van helling en staat wegdek) + 80 km/uur en met een fully MTB op ruw terrein bergaf makkelijk +50 km/uur.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”