Welke elektrische Fiets (bos/bomen/???)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Zoals aangegeven in een ander topic willen mijn vrouw en ik meer met de fiets doen. De plaats waar wij wonen leent zich uitstekend om dagelijkse verplaatsingen ook met de fiets te doen. Echter, met een dochter van 2 en wat andere redenen zou ik zelf voor de bakfiets gaan en mij n vrouw voor een gewone.

We dachten eerst dat mijn vrouw de bakfiets zou nemen, maar door haar kleinere gestalte is het gewicht van zo een bakfiets al een moeilijk punt, laat staan haar zelfvertrouwen wanneer daar ook nog eens 1 of 2 kinderen in moeten.

Wat zoeken we:
1. Een elektrische damesfiets voor kleinere gestaltes (1m60 Max)
2. Een elektrische bakfiets van degelijke kwaliteit, geschikt om 2 kleine kinderen in mee te vervoeren. Moet ook stevig genoeg zijn om bvb 30kg aan boodschappen of andere mee te nemen (zonder kinderen weliswaar)


Pluspunten.. we hebben nu een ‘followme’ aanhangsel voor de dochter van 9 die maar niet zelf wil (leren) fietsen. Kan dat op een elektrische fiets ook ? Of bestaan er andere tandem systemen zonder dat je steeds met een volledige tandem moet fietsen ? (Elektrisch !)

Budget - er is geen Max. Budget, maar ik vind 5k EUR veel geld. Als het ni anders kan, mja … dan zal het wel moeten zeker.

PS: Babboe dingen hadden we al eens bekeken, maar die blijken niet echt uit te blinken in kwaliteit. En aangezien ik met de bakfiets ga rijden maakt het me minder uit of het een 2 of 3 wieler is.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Urban arrow bakfiets. Zelf mee test gereden en vond die wel goed met de elektrische ondersteuning.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Wat zoeken we
Nog mogelijkheden:
- zie hieronder
- fietskar: kan heel flexibel aan eender welke fiets gehangen worden, als de fietskar (tijdelijk) wel/niet nodig is, hang je die er aan of koppel je die af -> is heel stabiel, want de koppeling gebeurt op de achteras
- Pino Hase https://www.hasebikesusa.com/tandem-pino-allround.html -> ideaal om te kunnen praten met de persoon die vooraan zit/ligt, dat gaat niet met een fietskar, moeilijker met een bakfiets
Afbeelding
Pluspunten.. we hebben nu een ‘followme’ aanhangsel voor de dochter van 9 die maar niet zelf wil (leren) fietsen. Kan dat op een elektrische fiets ook ?
Ja, tenzij bij een speedbike.
Of bestaan er andere tandem systemen zonder dat je steeds met een volledige tandem moet fietsen ? (Elektrisch !)
https://rideweehoo.com - Benelux dealer zit in NL (http://www.move4fun.nl/) -> hangt aan de bagagedrager of aan de zadelpen, redelijk makkelijk aan/af te koppelen, niet zo stabiel als een fietskar
Afbeelding

Toch een tandem, maar specifiek een kindertandem:
https://www.onderwaterfiets.nl - verdelers dun gezaaid in BE

Afbeelding
Afbeelding

Kan ook telkens met een extra zitje, "tussen de benen" van de volwassen bestuurder
Afbeelding

Huka Copilot: https://www.huka.nl/en/product-categories/tandem/
Afbeelding
Budget - er is geen Max. Budget, maar ik vind 5k EUR veel geld.
Een nieuwe Koga kost €3-4K, tweedehands (bv KBC Bikelease) reken je op €1500-2K.
Pino Hase €8K
Onderwaterfiets elektrisch nieuw €4K, 2dehands €2K
Fietskar: €500-1K
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Check misschien even de Ahooga Modular. Unisex fiets. Vrij stevig en ik dacht dat ze montage hebben voor 2 kinderzitjes.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Bedankt, daar hebben we al wat aan. Fietskar is afgeschoten door de vrouw omdat ik dan de kleinste daar niet in mag vervoeren … hebben zo ooit eens een kleine half hangend uit zo een fietskar zien bengelen zonder dat de moeder dat doorhad … nee dus :-)

Dat ligding heeft nog wel iets, maar dan kan de dochter niet meekrappen. Als een followme ook op een gewone elektrische fiets kan is dat probleem trouwens al van de baan. Zijn we wel heel tevreden van eigenlijk.

Zal eens naar Koga en KBC bikelease kijken.

PS: ik heb geen fiets vergoeding (zelfstandig bestuurder) en zal de fietsen ook privé aanschaffen ipv op de zaak. Iemand tips naar flexibele huurkoop/leasing … of gewoon aanschaffen met lening via bank of … (want 8-9k heb ik niet direct in de schuif liggen … mijn kosten en loon zijn afhankelijk van de uitgaven. Sparen doen we met de woning en investeringen… niet met cash)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Bedankt, daar hebben we al wat aan. Fietskar is afgeschoten door de vrouw omdat ik dan de kleinste daar niet in mag vervoeren … hebben zo ooit eens een kleine half hangend uit zo een fietskar zien bengelen zonder dat de moeder dat doorhad … nee dus :-)
Zoals steeds kies je zelf hé, in samenspraak met uw vrouw.
Maar een fietskar is veel veiliger dan een bakfiets of fietsstoeltje dat "iedereen" achter op de fiets heeft. Een goeie fietskar is een "rolkooi", terwijl een ongeval bij bakfiets of fietsstoeltje heel vaak zonder (kinder)helm is, met mogelijk ernstigere verwondingen.
Dat ligding heeft nog wel iets, maar dan kan de dochter niet meekrappen.
Las ik niet dat het om een 9-jarige ging?
De pino is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar oud.
Je kan de "boom" met de trappers aan afstemmen op de beenlengte van de "liggende" fietser.
Afbeelding

Die Onderwaterfiets vind ik zelf super cool.
De kinderen (en zowat de ganse buurt) vind dat de max. De kinderen uit de buurt rijden héél graag mee, met die fiets.
8-9k heb ik niet direct in de schuif liggen
Pino Hase vind je ook 2de hands.
En de reden dat die zo duur zijn ($8-9K -> €7-8K), is omdat ze quasi onverslijtbaar zijn.
https://www.2dehands.be/q/pino+hase/ -> €3K
Kijk zeker ook naar Marktplaats (NL dus), daar is fietsen met alle hierboven gesuggereerde modellen/types veel meer ingeburgerd. Als je hier met een Onderwaterfiets rijdt, ben je bijna een attractie. Toen ik in Amsterdam en Utrecht werkte, heb ik er wel enkele gezien (niet elektrisch :eek: ).
Laatst gewijzigd door heist_175 op 15 feb 2022, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ah, ni gezien dat die pino extra trappers had. Mijn vrouw vindt die onderwaterfiets tandem ook wel wat … ik minder aangezien die meer plaats inneemt ( maar heb niks te zeggen daarover natuurlijk :-) )
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Mijn vrouw vindt die onderwaterfiets tandem ook wel wat … ik minder aangezien die meer plaats inneemt
Goed nadenken voor je een testrit gaat doen.
De kans dat jij, uw vrouw en/of uw kinderen instant "verkocht" zijn, is héél groot.
Het blijft een groot "bakbeest", maar is zo leuk :)!

Geen idee welke regio je woont (Vlaanderen is groot, niwaar).

https://www.2dehands.be/q/onderwaterfiets/
https://www.marktplaats.nl/l/fietsen-en ... ption:true
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Mijn dochter heeft een Riese & Müller multicharger mixte waarmee ze perfect haar tweeling van 2 jaar kan vervoeren. Deze is heel wat wendbaarder dan een bakfiets en kan ook als gewone fiets gebruikt worden. Haar derde kind van 4 fietst reeds alleen.

https://www.r-m.de/nl-be/bikes/multicharger-mixte/
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Ik zou er ook rekening mee houden dat jouw situatie met een dochter van 9 die weliswaar nu nog niet fietst snel kan wijzigen (eerder vroeg dan laat) waardoor de kaarten er plots helemaal anders uitzien.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Flippi schreef:Ik zou er ook rekening mee houden dat jouw situatie met een dochter van 9 die weliswaar nu nog niet fietst snel kan wijzigen (eerder vroeg dan laat) waardoor de kaarten er plots helemaal anders uitzien.
was dat dochtertje geen 2j?
Waarom de vrouw niet met een elektrische bakfiets kan rijden ontgaat, dankzij de motor zal ze amper verschil merken
dan het aantal kinderen. Blijft het bij 1 kind kunt ge evengoed zakken aan uw fiets hangen en een kinderzitje nemen. Bakfiets blijft groot en log

budget?
wil ge echt veel kilometers doen mag het budget hoger. Dan zijn 2 zulke velo''s rap even duur als een kleine 2e hands wagen.
een hoger budget pakken om bij de 1e windstoot direct de wagen te pakken? Geen probleem maar dan mag het minder

testen is opletten want zelfs de lowbudget ebike vd supermarkt is al een zaligheid as ge nog nooit op zo'n ding gezeten hebt.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mijn vrouw vind de bakfiets te zwaar .. getest met zowel de baboe als de urban arrow. De baboe ging nog wel, wegens het 3-wiel, de urban arrow kreeg zij amper op de voet getrokken.

We hebben 2 dochters, 1 van 9 en 1 van 2 (binnenkort 2). Aangezien ik meer zal fietsen (en een betere conditie heb) én meer naar de winkel ga, leek het ons makkellijker dat ik de bakfiets zou nemen. Dan moeten we al niet kijken naar grootte/zwaarte. Als ik dan toch eens een gewone fiets wil gebruiken is het makkelijker dat ik op een vrouwenmodel spring dan zij op een mannenmodel :-)

Dat de dochter, hopelijk, snel zelfstandig gaat fietsen is een feit. Daarom dat dat probleem al weg is aangezien een follow-me (hebben we al) gewoon op de elektrische fiets kan blijven (mits middenmotor of voorwiel aandrijving). Een bakfiets blijft wel staan omdat met fietszakken we niet genoeg mee kunnen nemen :-) Ik vond die urban arrow, qua cargovolume wel handig.

Dus .. requirements:
* Een degelijke elektrische fiets voor een vrouw van kleine gestalte
* Een degelijke bakfiets die geen 6-7k EUR kost

Tandems bekijken we wel apart verder, is momenteel even niet aan de orde mits de follow-me blijft werken.

En ... is leasen/huren al wat makkellijk (als particulier) of best van wegblijven ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Wij hebben een vorige versie (jaar of 6 geleden) van deze bakfiets hier staan: https://voguebike.com/product/vogue-carry-3/

Die Bafang motoren zijn echt enorm sterk en stil. De bak is echt enorm groot. Je kan gemakkelijk 4 kinderen meenemen of zelfs 2 kinderen + de vrouw ;) Heel tevreden van. Die actieradius is meer dan de 50 km die er staat: ligt meer rond de 70 à 80 km. De kostprijs bij ons lag rond de 2.300 euro als ik mij niet vergis.

Ik zie ook dat er zelfs een superior deluxe model is van die bakfiets: https://voguebike.com/product/vogue-superior-deluxe/

Oh ja, en het is vooral mijn vrouw die ermee rijdt. Dus ermee rijden is voor niemand een probleem hier.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zo'n fiets kan je toch niet op een Belgisch fietspad gebruiken? Hij is breder dan de meeste moordstrookjes.

In Gent zie ik ze ook wel rijden maar hier heb je fietsstraten waar er plaats is voor zo'n modellen.

Ook leuke binnenkomer: mijn kinderen zitten in den bak, samen met mijn vrouw :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

De breedte van de fietspaden hebben we nog maar amper als probleem ervaren (slechts op 1 plek hier in de buurt: voetpad, fietspad op de baan getekend en smalle parkeerplaatsen voor de auto's), wel de kwaliteit van de fietspaden. Er zijn straten die wij bewust niet gebruiken omdat het niet te doen is.

Het voordeel op sommige fietssnelwegen is ook dat mensen aan de kant gaan en wij altijd vrije baan hebben. Het is een gevaarte dat afkomt, maar het is een heel handige voor ons. Ook boodschappen in de Colruyt doen is geen probleem. Alles kan mee, geen beperkingen. Dat doe ik wel enkel als het goed weer is.

En ik zeg het: Bafang is geen gekend Chinees merk, maar wel kwaliteit. Als ik later een elektrische fiets wil hebben, zal ik ook proberen zoeken naar een Bafang motor.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

johan.devos schreef:een Riese & Müller
Ik zal beginnen met de disclaimer: onderstaande is anekdotisch.
In mijn omgeving 3 mensen die een Koga op leeftijd vervangen hebben door een R&M en alle 3 willen ze véél liever terug een Koga.
Mijn vrouw heeft ook een R&M. Miserie dat we daar al mee gehad hebben? Op 1 jaar al meer miserie gehad dan met onze beide Koga's op 10 jaar.
Sasuke schreef:Dus .. requirements:
* Een degelijke elektrische fiets voor een vrouw van kleine gestalte
* Een degelijke bakfiets die geen 6-7k EUR kost

Tandems bekijken we wel apart verder, is momenteel even niet aan de orde mits de follow-me blijft werken.
Die Onderwaterfiets-tandem kan je ook krijgen met een "bak" en dan is het dus een bakfiets.
Eenvoudig om te bouwen met 2 boutjes.
Afbeelding

Wij hebben die bak ook, maar gebruiken de Onderwaterfiets enkel als tandem, niet als bakfiets.
(mits middenmotor of voorwiel aandrijving)
Kan ook met een achterwielmotor, maar op nieuwe elektrische fietsen komt een achterwielmotor nog maar weinig voor. De meerderheid heeft een middenmotor, op de ketting of de riem.
https://www.chamizo.be/nl/files/downloa ... -ebike.pdf
Vaganzza schreef:Bafang is geen gekend Chinees merk, maar wel kwaliteit. Als ik later een elektrische fiets wil hebben, zal ik ook proberen zoeken naar een Bafang motor.
Bafang heeft motoren met goeie specs, maar veel fietsenmakers twijfelen toch om het te verkopen omdat er veel vodden mee zijn. Onze eigen fietsenmaker is er oa ook mee gestopt, omdat er teveel returns waren.
Ik zou het niet aanraden, tenzij voor sporadisch gebruik.
Oa QWIC gebruikt die motoren.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef: Bafang heeft motoren met goeie specs, maar veel fietsenmakers twijfelen toch om het te verkopen omdat er veel vodden mee zijn. Onze eigen fietsenmaker is er oa ook mee gestopt, omdat er teveel returns waren.
Ik zou het niet aanraden, tenzij voor sporadisch gebruik.
Op al die jaren nog niets last gehad met die Bafang motor en geloof me: die heeft al afgezien. Nu Bosch is zeker ook niet heilig. Het feit is wel dat je Bafang amper vindt op de meeste grote merken. Denk ook dat het vooral komt omdat Bosch nu éénmaal makkelijker verkoopt door de naam dan een ander merk.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Het zou me verwonderen dat een huidige elektrische R&M meer problemen zou hebben dan een gelijkaardige Koga. Beide zijn degelijke fabrikanten die dezelfde onderdelen gebruiken zoals Bosch, Shimano, Gates, Magura, Suntour, Enviolo, Rohloff,…

Je mag natuurlijk geen nieuwe e-bike met een gewone fiets van 10 jaar geleden vergelijken.

Mijn vrouw en ik hebben beide een e-Koga van 3 jaar oud en die hebben ook heel wat meer onderhoud nodig dan onze vorige, gewone Koga’s, hoofdzakelijk omdat we 3x meer km/jaar hiermee rijden.

Er is zelfs een groot verschil in onderhoud tussen mijn vrouw haar e-Koga en de mijne omdat ik een Shimano XT met ketting heb en mijn vrouw een Rohloff met Gates riem.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Sasuke schreef: * Een degelijke elektrische fiets voor een vrouw van kleine gestalte
* Een degelijke bakfiets die geen 6-7k EUR kost?
- meeste merken hebben toch verschillende framematen? evtl. ebike vouwfiets?
- Eens kijken in Nederland waar de fiets toch misschien goedkoper is?

maar vrees toch dat je niet ver vd 10 000 zult uitkomen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

johan.devos schreef:Je mag natuurlijk geen nieuwe e-bike met een gewone fiets van 10 jaar geleden vergelijken.
We vergelijken onze ervaring tussen elektrische Koga's en elektrische R&M's.
Ik weet onmiddelijk wat te kiezen, na geen problemen in de kennissenkring met Koga's en heel wat problemen met R&M.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

De keuze is gevallen op een Gazelle Makki (2022) bakfiets en de fiets van mijn vrouw gaan we ombouwen, maar daar moet hij eerst nog voor binnen gedaan worden ter nazicht.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Ik weet onmiddelijk wat te kiezen, na geen problemen in de kennissenkring met Koga's en heel wat problemen met R&M.
M'n vriendin heeft zonet een Koga E-lement gekocht... dik tevreden van.

Haar vorige (niet elektrische) fiets was ook een Koga... voor haar was de keuze dus duidelijk.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Even verder inpikken op "elektrische fiets"

Via werk kan ik via leasing vrij voordelig een e-bike naar keuze kiezen en leasen.

Heb nu verschillende sites bekeken.
Trek, canyon, BMC, Cube, rise en Muller, enz

Heb geen flauw idee wat te nemen.

Prijs catalogus liefst 5000 ongv.
PS: veel minder mag zeker ook :)

Wat zoek ik fiets voor voornamelijk woon-werk maar ook recreatie.

MTB mag zeker, heeft zelfs lichte voorkeur.

Belangrijkste element is goede batterij die lange range heeft.
Verder beetje standaard zaken.

Welk fietsen raden jullie aan of met welke merken of modellen hebben jullie ervaringen?

Bedankt!
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Sasuke schreef:Mijn vrouw vind de bakfiets te zwaar .. getest met zowel de baboe als de urban arrow. De baboe ging nog wel, wegens het 3-wiel, de urban arrow kreeg zij amper op de voet getrokken.
Urban arrow is inderdaad een boot. Ik zelf heb een Bullitt en zweer daarbij. Dat bolt echt fantastisch, superflexibel om allerlei zaken op te transporteren, extreem stijf chassis dat niet zo zwak aanvoelt als de gemiddelde bakfiets, 180kg laadvermogen (incl bestuurder). Kost wat maar dubbel en dik z'n geld waard. Waarom zou je 'm niet op de firma kopen (100% aftrekbaar, geen VAA..)?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Fietsen zijn altijd heel persoonlijk. Voor aanschaf de modellen die je aanstaan oplijsten en dan testrijden, testrijden en dan nog eens testrijden. Veel winkels bieden die mogelijkheden voor een langere periode van een paar dagen wel aan.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Vandaag werd de Vanmoof S5 voorgesteld.
https://www.vanmoof.com/nl-BE/s5

[youtube]i2duNMOM5mI[/youtube]
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Heb gelezen uit reviews op de vanmoof, dat fietsenmakers zelfs klagen over hun kwaliteit, veel gebreken. Natuurlijk prijskaartje is wel oké voor een e bike maar naar verluidt weer geen uitneembare batterij wat meteen een no-go is.

Zal inderdaad best eens lang de fietsmaker gaan hier , heeft goede naam en mooi aanbod merken

Hopelijk dat sommigen hier hun ervaringen kunnen delen van bepaalde types, reeksen
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat ik niet goed begrijp is dat ik onlangs las dat Cowboy, toch zeer dure fietsen, nog enorme verliezen draait. Fietsen is nooit meer in geweest dan nu en mensen spenderen duizenden euro's aan een fiets en dan nog maken sommigen verlies :bang:

Een fiets is inderdaad zeer persoonlijk. Testen is aangewezen en een fiets die op uw maat en gebruik is afgesteld.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dizzy schreef:Wat ik niet goed begrijp is dat ik onlangs las dat Cowboy, toch zeer dure fietsen, nog enorme verliezen draait. Fietsen is nooit meer in geweest dan nu en mensen spenderen duizenden euro's aan een fiets en dan nog maken sommigen verlies :bang:

Een fiets is inderdaad zeer persoonlijk. Testen is aangewezen en een fiets die op uw maat en gebruik is afgesteld.
Niet abnormaal hé, jong bedrijf in groei. Waarschijnlijk (te) grote afschrijvingen of gewoon dom budgetair beleid van een jong bedrijf.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het probleem is dat de verliezen toenemen ipv afnemen, dat lijkt me toch vreemd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Tja, ook hier weer marktwerking hé. Wat is de waarde van een fiets? De materialen en arbeidsuren die er in steken, of wat de onzichtbare hand vast legt? Klever heeft onlangs zijn prijs van de X speed Alpha met drie honderd euro opgetrokken, niet uit noodzaak, maar omdat het model er onder, de gewone X speed waar wel de grootste marge op zit, te weinig in prijs scheelde en daardoor als model werd weg gedrukt.

Er zijn inderdaad veel meer mensen op de fiets gesprongen en dat betekent ook een veel uitgebreider klantenpotentieel. Je krijgt dan een balans in de vraag tussen het esthetische, het praktische, het degelijke,... Die Cowboy bijvoorbeeld, mooie fiets, maar geen haar op mijn hoofd dat denkt hem te kopen.

Wanneer je een fiets wil aanschaffen, kijk dan in de eerste plaats waar je hem echt voor nodig hebt. Hoeveel km ben je jaarlijks van plan er mee te rijden en kijk dan in de eerste plaats naar ergonomie en ook naar degelijke techniek en waar je het minst naar om te zien hebt. Zo heb ik gekozen voor de riem, achtermotor en pinion versnelling, niet de goedkoopste, maar wel de degelijkste combinatie omdat ik veel km doe. Ik heb mijn auto dit jaar drie keer kortstondig van de binnenkant gezien...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

buthead schreef:Heb geen flauw idee wat te nemen.
Testen, testen, testen... is m'n vriendin onlangs ook gaan doen (en heb toen ook even met alle fietsen/modellen gereden).

Feit is dat je een groot verschil voelt tussen de diverse modellen (ook techniek van schakelen/ketting is verschillend).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Hou er ook rekening mee dat het met de ingebouwde buisbatterijen het redelijk moeilijk is om een reservebatterij mee te nemen indien je lange afstanden wenst te fietsen. Deze zijn wel mooi geïntegreerd en ondertussen heeft Bosch als een 750Wh versie beschikbaar maar soms zijn ze moeilijk (of niet) verwisselbaar.

Wij fietsen regelmatig > 80 km en met 1 batterij van 500Wh is dit krap. Voor lange afstanden nemen we altijd een reservebatterij mee in onze fietstassen maar die lange buisbatterijen passen hier niet in.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Wij hebben zowel een babboe-big bakfiets als een croozer fietskar.
Kwa rijcomfort vind ik de fietskar veel beter dan de bakfiets. Maar smaken verschillen, want mijn vrouw rijdt graag met haar bakfiets (is ook elektrisch). Ik vind die te zwaar/traag gaan, zelfs elektrisch.
Wel beide super praktisch. In die bakfiets kun je 4 kinderen zetten (wij hebben er 3) en nog wat boekentassen, winkelgerief, ...
In fietskar kun je dus 2 kinderen zetten, en eigenlijk ook nog zat veel laadruimte achteraan. Een fietskar lijkt op het eerste zicht erg onveilig, maar eigenlijk kan er niets gebeuren. Voordeel is dat we deze ook meenemen op reis.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... e-fietsen/

Wat de Cowboy fietsen betreft, op het werk hebben ze er zo 4 als dienstvoertuig. Ideaal voor in de stad rond te rijden, langere afstanden is al direct een no go volgens die mensen en ook de vaste verlichting is echt niet ok.

De wat ervaren fietser onder het team klaagt dan weer dat de cowboy als log wordt ervaren omdat die geen manuele versnellingen heeft en dus ook werkelijk niet sneller dan 25 kan en soms ook raar trapt omdat je zelf geen ondersteuning kan kiezen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het lijkt me eerder een fiets om mee te showen maar die eigenlijk niet echt goed fietst als je hem voor fietsen wil gebruiken, ook buiten de stad. Zo begrijp ik hun problemen al veel beter.

Over die lampen ook, die zit blijkbaar vast, dat is toch mega-onhandig. Als ik een lamp nodig heb verstel ik deze vaak omdat de omstandigheden nu eenmaal veranderen onderweg. En dat automatisch schakelen is ook zoiets, automatisch gaat altijd automatisch verkeerd. Er zijn altijd momenten dat je iets anders wil dan automatisch en als dat dan niet kan ben je gekloot. Het heeft bij wagens ook heel lang geduurd eer dat erdoor kwam en voldoende goed werkte en nog zijn de meeste wagens handgeschakeld. Nu ja, met een auto kan je toch amper nog vooruit geraken, een fiets met versnellingen is soms sneller.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Maar nergens is te vinden welke fietsen getest zijn ?

Het verbaast me trouwens hoeveel elektrische fietsen er zijn zonder een bagagerekje ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

En zonder fietspomp
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is zoals de pinkers bij BMW, optie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

johan.devos schreef:En zonder fietspomp
Op de Koga van m'n vriendin zat een bagagerekje en fietspomp (op een wel erg onhandige plaats)... maar zonder bevestiging voor een drinkbus (blijkbaar is dat enkel op het mannen model).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”