Rijden we binnenkort nog?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

misterjo schreef: Pas de wet aan en laat die karretjes ~55 rijden en verplicht een "light" rijbewijs al dan niet vanaf 16 jaar
Rijbewijs (bromfiets) is voor die dingen intussen al verplicht. Enkel personen die geboren zijn voor 1961 mogen zonder. Blijkt wel iets dat verkopers soms 'vergeten' en weet niet of er veel controle voor is (bij standaard controle papieren waarschijnlijk).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

krisken schreef:Onder impuls van de vriendin dan toch maar gekeken naar iets anders.
Ai ai. Nu begrijp ik je problemen al beter. :-D
Elke situatie is een unieke situatie, en unieke situaties los je niet op met één enkele oplossing ...
Correct. Dat los je beter zelf op vanuit de eigen situatie.
Maar je beseft ook wel dat jullie niet "Jan Modaal" zijn of "de doorsnee persoon". Mocht dit wel zo zijn, dan was er geen probleem... Maar je kan ook niet van ons verwachten dat wij ons plots allemaal aanpassen naar die (voor mij spartaanse) manier van leven...
Ja gelukkig beseffen wij dat.
Je kan evenmin van ons verwachten dat we graag zouden gaan leven zoals Jan Modaal en zijn manier van leven vol onoplosbare probleemstellingen?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ivob schreef:
krisken schreef:Onder impuls van de vriendin dan toch maar gekeken naar iets anders.
Ai ai. Nu begrijp ik je problemen al beter. :-D
Niet teveel mee lachen. Maar ja, ik heb me net geen 10 jaar slecht in mn vel gevoeld zonder ik exact wist wat er fout was. Het is dankzij de vriendin dat deze periode gelukkig voorbij is. Zij is bij mij komen samen wonen en het viel haar snel op dat ik "anders" was als ik thuis was vs ergens anders. Me hier diverse keren mee geconfronteerd, maar ik bleef het ontkennen. Tot een goed jaar later : mn ouders gingen een reis maken van een 3-tal weken en vroegen me of ik de dieren kon komen eten geven etc. Altans in theorie. In praktijk hebben we 3 weken daar gewoond en gingen we enken terug naar het appartement om te slapen. Zowel tijdens de week als tijdens het weekend verbleef ik dus daar 's avonds.

Een paar gesprekken met een psycholoog later bleek dat dit gewoon lag aan de omgeving : zonder dat ik er zelf ooit bij had stil gestaan bleek dat een stadse omgeving te druk is voor mij en ik me beter thuis voel in een landelijke, veel rustigere omgeving.

Achteraf gezien niet moeilijk : ik kwam van een straat waar je alleen ging in rijden als je er daadwerkelijk moest zijn. Ik zag daar hooguit 10 auto's per dag. En dan ging ik wonen aan een immens drukke steenweg, vlakbij een treinspoor met 4 treinen per uur in elke richting.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef:
duizend schreef:Eigenlijk is de titel van de thread verkeerd.
Salariswagen worden elektrische gocars die max. 110 per uur rijden op de snelweg wegens anders te weinig rijbereik.
Wat bedoel je?
Wanneer je in België een job uitoefent die meer dan 350 km enkel WW verkeer vraagt kies je inderdaad beter voor een diesel.
Gaat niet om ww verkeer.
Ik heb totaal geen last van de ww files.
Ik rij enkel voor mijn plezier met de auto.
Of als ik veel gerief moet meepakken of halen.
Al de rest doe ik met speedpedelec en soms ov.

Gaat over in het weekend eens naar zee of ardennen of wat verder rijden.
Voor de salariswagen verplichte EV rijders is het immers geen probleem om 20 minuten te wachten tot de batterij vol is op de autostrade parking. Dat is superleuk en ontspannend met een salaris EV. En ze rijden allemaal met plezier 100 per uur op de snelweg want anders is de batterij te rap plat, hoewel dat wachten aan het tankstation eigenlijk toch superleuk is, proberen ze het toch te vermijden :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is bij veel zaken zo, mensen berusten in een situatie zolang ze dat kunnen. Het is pas als de problemen zodanig groot zijn dat men ze niet meer kan negeren dat men in (paniek) actie schiet. Heel veel zaken kunnen we zelf aanpakken maar dat vraagt uiteraard wel een aanpassing.

Wat me opvalt is dat men zeer stereotiep denkt over bepaalde veranderingen. Bij fietsen gaat het steevast over de afstand, de moeite, het weer,... Het regent 7% van de tijd in België. Op 2 jaar tijd fietsen (8 maanden per jaar) ben ik geen enkele keer nat geworden. De kans op regen is al bij al beperkt en zelfs al heb je pech dan nog zal je niet smelten. Even wachten kan ook want de meeste buien zijn snel voorbij.

Waar niemand over spreekt zijn de voordelen van verandering. Fietsen levert meer op dan enkel een besparing en minder autogebruik. Je zal ook fitter zijn en dus gezonder, dat is in geld zelfs niet uit te drukken. Ik neem ook opzettelijk niet de kortste route maar wel de mooiste. Zo kom ik tijdens een vroege rit al eens een vos tegen of een bever, dat maakt mijn dag al direct.

Autodelen kan nog veel beter georganiseerd worden dan nu en hoeft ook niet per se een commerciële bedoening te zijn. Ik ben ooit in een co-housing geweest waar er opzettelijk weinig parking was voorzien. De bewoners deelden een aantal wagens en maar enkelen hadden een eigen (bedrijfs)wagen. Zij betaalden voor hun ondergrondse staanplaats, de anderen hadden een deelauto waarvan de kosten gedeeld werden. Zoiets kan je ook op wijkniveau regelen en is een oplossing voor meer afgelegen gebieden waar die nog bestaan. Kijk ik naar mijn eigen wijk ben ik zeker dat er op elk moment minstens 3 of 4 wagens ter beschikking zijn die rustig staan te roesten.

Ik heb mijn woning gekozen op locatie, dicht bij bus(eind)halte van meerdere lijnen, aan de ring, in de buurt van alle winkels. Stad is op 5 km en station op 8 km. Tijdens zomerdagen ga ik zelfs te voet naar de stad, perfect om na een etentje uw eten te laten zakken terwijl je langs de vaart naar huis wandelt. Een tweede wagen heb ik nooit gewild ook al pendel ik 3u/dag. Mijn WG betaalt het OV en dat gebruik ik ook privé.

Uiteraard is een wagen mega-handig maar dat het niet met minder kan klopt niet. Soms moet je dan wel toegevingen doen maar ik denk dat de mensen die er het hardst op leunen ook het hardst gaan opkijken als ze problemen krijgen om het allemaal te betalen. Zoals bij veel veranderingen komen ze er niet omdat we ze willen maar wel omdat ze onvermijdelijk zijn geworden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

misterjo schreef:
Tja, als je in een wei gaat wonen, ishet niet onlogisch dat de rest van de maatschappij niet wil opdraaien om aan die wei openbaar vervoer aan te bieden.
Het is dus onlogisch om dicht bij je familie te blijven wonen?
Dat is niet onlogisch. En we leven in een vrije wereld: dus kies maar waar je wil wonen.
Maar verwacht dan niet van de maatschappij dat er andere alternatieven aangeboden worden aan elke wei in Vlaanderen.
devastator schreef:
heist_175 schreef:Tja, als je in een wei gaat wonen, ishet niet onlogisch dat de rest van de maatschappij niet wil opdraaien om aan die wei openbaar vervoer aan te bieden. Bezint eer ge begint hé :).
We MOETEN dus allemaal een stad gaan wonen? Ik lees hier toch wel heel erg veel bekrompen visies hier. Allemaal heel fijn dat sommigen een uur enkel willen fietsen naar het werk, maar dat is hier niet doenbaar met 2 kleine kinderen. Openbaar vervoer als grensarbeider is ook lachen.
Qua zwart/wit denken kan dat wel tellen :).
Ik woon niet in een wei en kilometers ver weg van iets wat voor sommigen (althans de bewoners) doorgaat als stad. En toch kan ik alles doen met de fiets en heb ik hier op fietsafstand alles wat je in drukke, vuile, dure, ... steden vindt.
boran_blok schreef:
heist_175 schreef:Tja, als je in een wei gaat wonen, ishet niet onlogisch dat de rest van de maatschappij niet wil opdraaien om aan die wei openbaar vervoer aan te bieden. Bezint eer ge begint hé :).
Vergeet niet dat de stijgende huizenprijzen dit sturen hé alles hangt aan elkaar, ik had ook graag in Gent gewoond, maar voor ons budget had je gewoon geen huizen.
Ik snap goed waarom mensen niet in een stad willen wonen. Maar er zijn heel wat meer mogelijkheden tussen een stad en een wei.
devastator schreef:
bambipower schreef:...
Allemaal heel leuk voor jou, maar niet iedereen kan of wil dat. Al onze vrienden wonen hier, de ouders ook (handig voor snelle babysit) etc etc. Hier in de buurt vind ik met mijn diploma geen werk, of het is serieus onderbetaald.
Het ene staat het andere toch niet in de weg?
Laten we er even botweg vanuit gaan dat je met uw diploma alleen in het Brusselse terecht kan. Je kan daar raken met OV, je kan telewerken, ...
Niemand eist/vraagt om onder de kerktoren te blijven.

@dure elektrische fiets
Ik heb die ervaring niet. Niet iedereen koopt een Rolls-Royce, niet iedereen koopt een €6K e-bike :).
Een Cowboy kost €2,5K. Daar heb toch niet zoveel auto voor hé. En dan hebben we het nog niet over onderhoud, herstelling, verzekering & brandstof gehad.
En voor de supermarktboodschappen (ik woon niet in een stad en toch is een grote supermarkt op minder dan 1km) hang ik een fietskar aan de fiets. Daar krijg je zoveel in als in de (superkleine) koffer van een BMW3 break (bj 1998-2007).
Heb je enig idee hoeveel de opstart van een deelwagen kost via een merk van deelwagens naar keus? Denk dat je iets te makkelijk er overheen gaat als ik je dit zie zeggen.
Ik heb nergens beweerd dat het via een bekend merk moet zijn. Leg gewoon met wat buren samen, vraag aan de verzekering hoe dit best geregeld kan worden, ... Er zijn bij sommige verzekeraars al modelcontracten voor.
Ik snap wat je wil ezggen, maar ga niet over de hele lijn akkoord met je. Boodschappen kan je met de fiets doen als je elke dag om boodschappen gaat. Ik zie boodschappen als een noodzakelijk kwaad en doe dat eens per week. En ja, dan stap ik daar soms buiten met 4 curverboxen vol gerief aan de Colruyt, samen met nog 12x 1L melk en pakweg 8 a 10 flessen water/frisdrank. Onbegonnen werk dus met de fiets.
Versta me niet verkeerd: ik ben geen missionaris. Als voor iemand de conclusie is dat het niet kan, het zij zo.
Ik kan wel aandragen hoe wij het organiseren en dat gaat prima. Zonder de fundi uit te hangen, want ik heb een firmawagen mét tankkaart.
Wij gaan elke week 1 keer winkelen bij Colruyt en hebben 3 plooiboxen vol (niet die kleintjes van Collect&Go, maar wel de grote van 30/40 kg). Die hoeveelheid past zonder moeite in de fietskar en nog wat klein gerief (bv kruiden, prei) in een fietstas.
Water/frisdrank kopen we niet meer in de winkel (al 10+ jaar), we kopen dat via de kraan. Frisdrank maken we met een SodaStream (vroeger kochten we dat bij de lokale elektroboer, nu heeft Colruyt dat ook). Ook kinderen die hier komen spelen vinden die limonade héérlijk.

De fietskar is gewoon de "oude" fietskar waar we de kinderen mee/in vervoerden.
Iets van die stijl:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Een Cowboy kost €2,5K. Daar heb toch niet zoveel auto voor hé.
In mijn auto vervoer ik mijn beide kinderen en bagage.
Een cowboy, dan zou ik er 3 moeten kopen. Dan begin ik al heel wat dichter bij de aankoopwaarde van mijn auto te zitten.
En het blijft behelpen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

krisken schreef: zonder dat ik er zelf ooit bij had stil gestaan bleek dat een stadse omgeving te druk is voor mij en ik me beter thuis voel in een landelijke, veel rustigere omgeving.
Begrijp ik volkomen.
Iedereen zijn ding.
Zelf combineer ik liever zoveel mogelijk de mogelijke voordelen en zoveel mogelijk de nadelen te vermijden.
Waarbij voor ieder voordelen en nadelen uiteraard een andere invulling krijgen.

Momenteel combineer ik een redelijk bosrijke en waterrijke omgeving gelegen in een doodlopende straat waar ik mijn ding kan doen zonder al te veel lastig gevallen te worden door mogelijke buren. Maar dan wel op 2 km van een dorpscentrum voor de basisvoorzieningen en op wandel/fietsafstand van een stadscentrum voor o.a. horeca en cultuur. En een vriendin met een eigen job en salarisauto zodat ik het me kan veroorloven om niet meer voor een ander te moeten werken wanneer ik er zelf geen zin in heb.
Maar ik begrijp dat dit niet iedereen zijn ding is.
duizend schreef:Gaat over in het weekend eens naar zee of ardennen of wat verder rijden.
Voor de salariswagen verplichte EV rijders is het immers geen probleem om 20 minuten te wachten tot de batterij vol is op de autostrade parking. Dat is superleuk en ontspannend met een salaris EV. En ze rijden allemaal met plezier 100 per uur op de snelweg want anders is de batterij te rap plat, hoewel dat wachten aan het tankstation eigenlijk toch superleuk is, proberen ze het toch te vermijden 
Ik denk dat je, door gebrek aan praktijkervaring, een volkomen verkeerd beeld hebt van een BEV.
Geen enkele van de nadelen die je hier beschrijft heb ik al ervaren.
Ik heb nog nooit geladen aan een parking langs de autosnelweg. Ik laad de EV ofwel thuis, op de bedrijfsparking, aan de supermarkt (als ik er moet zijn) of aan een destination charger (terwijl hij toch uren maar staat stil te staan). Zo heb ik altijd een rijbereik van minimaal 350 km en maximaal 500 km. En ik moet de snelheid daarvoor ook niet beperken tot gemiddeld 100 km/uur (tenminste niet op de zeldzame stukken waar je nog sneller kan rijden).
De ardennen en de zee, ik woon in midden Vlaanderen, liggen ruim binnen deze range.
Wanneer ik verder dan 300 km aan één stuk moet rijden (wat zelden voorkomt want ik rij dan weer niet voor het plezier in een auto) maak ik er ook geen punt van om een tijdje halt te houden om de benen te strekken, iets te drinken of een toilet te bezoeken. Net zoals ik dat al die jaren voordien ook al met een ICE deed. Die gewoonte moest ik dus al niet aanpassen.
De ervaring die je hiervoor beschrijft is dus al minstens "allemaal minus één".
Laatst gewijzigd door ivob op 15 feb 2022, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Een Cowboy kost €2,5K. Daar heb toch niet zoveel auto voor hé.
In mijn auto vervoer ik mijn beide kinderen en bagage.
En ik kan een aanhangwagen trekken (750kg) en 6 kinderen meenemen naar activiteiten.

Ik vervoer echter niet altijd kinderen en rij niet altijd rond met de aanhangwagen.
Het is geen kwestie van "argumenten zoeken tegen", die zijn er met hopen :).
Het is wel een kwestie van keuzes maken, financieel en anderzijds. Maar stilstand of "niet kunnen rijden", wat ze in het HLN-artikel suggereren, is een eigen keuze en niet "het lot" of "de politiek" (al doen die hard hun best om tot stilstand te komen).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

cadsite schreef:Blijkbaar is het ook moeilijk te bevatten dat er andere auto's zijn dan auto's die je een kwart van je inkomen kosten.
Er zijn dus ook goedkopere exemplaren.
Jawel, exemplaren die me amper meer kosten dan wat het OV me zou kosten. :roll:

Ik heb ook enkele familieleden en kennissen zonder auto.

De keren dat ze rond gereden moeten worden kan ik niet meer bijhouden. De keren dat ze vragen om iets te vervoeren idem.
Zo is het natuurlijk gemakkelijk. Wel de lusten, maar niet de lasten. :roll:

Ik ben nog heel schappelijk geweest, met een kwart van je inkomen. Een gemiddelde auto kost in belgie 696 euro per maand.
Ik heb het over een gemiddelde. Mogelijk zit jij onder het gemiddelde, mooi zo...
http://www.slimnaarantwerpen.be/nl/nieu ... st-uw-auto

En je mag van mij aannemen, dat ik niemand misbruik, omdat hij een auto heeft. Ik hang van niemand af. Mijn dochter heeft een auto, en heb er nog nooit ingezeten. Af en toe (heel zelden) heb ik een taxi nodig. Meestal op kerstfeestjes bij de familie, maar dan hebben degene met een auto ook een taxi nodig, omdat ze willen drinken. En 1 of 2 keer per jaar huren wij een camionet, voor groot huisvuil weg te doen... en dat combineren we dan met iets kopen, dat te groot is voor de fiets.
Bijlagen
Screenshot_20220215-141327_Drive.jpg
(938.43 KiB) Nog niet gedownload
de koe zegt boe
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Dat is niet onlogisch. En we leven in een vrije wereld: dus kies maar waar je wil wonen.
Maar verwacht dan niet van de maatschappij dat er andere alternatieven aangeboden worden aan elke wei in Vlaanderen.
Ik verwacht dat ook niet.
Wat ik wel lastig vind is als er historisch iets bestaat en ze dat vervolgens afschaffen zonder alternatief te bieden.

Maar mag er dan wel verwacht worden om minder bij te dragen als m'n minder gebruik kan maken van die diensten? In het weekend staat het hier trouwens overal vol met auto's van stadsmensen en rand om hier te komen wandelen. Het is allemaal ook een kwestie van solidariteit.

Het is hierboven al eens vermeld en het lijkt mij dat niet elke situatie dezelfde oplossing heeft. Maar ons systeem houdt geen rekening waar iemand woont...
Laatst gewijzigd door misterjo op 15 feb 2022, 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laten we eens kijken wat Frank Deboosere er over zegt ...

Afbeelding
2008 : 80% van de ritten verliep droog
2009 : 79% van de ritten verliep droog
2010 : 84% van de ritten verliep droog

Dus dat wilt zeggen dat, met wat foutmarge, 20% van de ritten verliepen met regen.
Exacte cijfers kan ik je niet geven, maar ik kan je wel zeggen dat in 100% van de ritten ikzelf droog was in de wagen... Dus ja, dat het op de fiets dan al gauw gaat over de afstand, de moeite en het weer lijkt me logisch? Het is immers een normale vergelijking die klopt?

Je zal als fietser zeker fitter zijn. Gezonder wil ik je zelfs ook nog gelijk in geven, al hangt dan ook af van waar je fietst. Maar opnieuw lees ik nu "je moet maar de fiets nemen", terwijl voor vele mensen die fiets net het grote probleem is. Probleem als in, je haalt het zelf aan : afstand! Natuurlijk heb je mensen bij die voor 5km de auto gaan nemen. Absoluut. En eens het financieel moeilijker zal worden zullen die mensen ook als eersten door hebben dat de wagen nemen voor 5km belachelijk is.

Maar niet alle issues zijn op te lossen met het stalen ros. En daar horen we niemand over kraaien. Ik heb hier al een aantal voorbeelden gelezen van autogebruikers die zelfs toegeven dat ze meer de fiets willen gebruiken maar dat dit omwille van een gegeven niet altijd wenselijk of mogelijk is. En daar zwijgt iedereen dan over, om 3 posts later opnieuw te zeggen "ge moet maar den vélo pakken".

Als de ene groep continu zegt "ge moet maar den vélo pakken" en de andere groep continu schreeuw "ik pak mijn auto want ik wil niet terug naar het fossiel tijdperk" dan stoppen we beter deze discussie. Anders is het toch zinloos. Maar probeer je eens in te leven op een aantal situaties die hier gegeven zijn en als mensen zeggen dat ze twee auto's hebben omwille van "het kan niet anders", geloof die mensen dan toch eens en ga eens van dat standpunt uit om een oplossing aan te brengen?

Als een lid hier zegt dat hij omwille van $reden de wagen neemt voor die verplaatsing te doen, dan hebben wij er geen boodschap aan dat de zoveelste haan kraait "ge kunt daar nen vélo voor pakken". Jullie mogen misschien het minste vermoeden hebben dat we achterlijk zijn, waarna jullie intellect in auto modus gaat (flauwe woordspeling, i know) en schreeuwt dat we de fiets kunnen gebruiken maar jongens : we zijn het niet. Het feit dat niemand hier zegt "klep dicht, ik pak mijne auto wanneer ik dat wil" geeft aan dat we allen moeite willen doen om een ander vervoersmiddel te kiezen dan de wagen, maar dat dit omwille van $reden niet altijd gaat of lukt. Focus je dan eens op $reden om tot een oplossing te komen.

Overigens @Dizzy : dit is zeker niet geheel naar jou gericht voor alle duidelijkheid, eerder een algemeen bericht.

Wat autodelen betreft : als je niet wilt dat er misérie van komt moet dit gaan via een deelbedrijf en moet dit dus een commerciële bedoening zijn. Er is immers altijd iemand die de wagen moet aankopen, altijd iemand die de verzekering betaald. En aan de andere kant is er ook steeds iemand die de wagen vuil achterlaat, zich niet kan houden aan de regels. Of wat als er een schram op de wagen is en niemand weet van iets? Is het doemdenken? Misschien. Is het realistisch doemdenken? Jazeker.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

misterjo schreef:Wat ik wel lastig vind is als er historisch iets bestaat en ze dat vervolgens afschaffen.

Maar mag er dan wel verwacht worden om minder bij te dragen als m'n minder gebruik kan maken van die diensten? In het weekend staat het hier trouwens overal vol met auto's van stadsmensen en rand om hier te komen wandelen. Het is allemaal ook een kwestie van solidariteit.

Het is hierboven al eens vermeld en het is waar dat niet elke situatie dezelfde oplossing heeft. Maar ons systeem houdt geen rekening waar iemand woont...
Welcome to reality, het enige wat zeker is... is dat alles verandert. Hoe saai zou het anders ook zijn :lol:

Zo werkt het niet. Wie geen kinderen heeft draagt ook bij ook al ontvang je geen kindergeld etc...

Als je zelf kiest om afgelegen te wonen moet je daar zelf de gevolgen van dragen, een keuze heeft altijd voor- EN nadelen. Kiezen is verliezen.

Je kan geen rekening houden met waar iemand woont want wij wonen werkelijk overal. In andere landen hebben ze zoiets als ruimtelijke ordening, hier is dat een mop.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

misterjo schreef:Maar ons systeem houdt geen rekening waar iemand woont...
Het is dan ook eigen aan een systeem dat het geen rekening kan houden met ieders individuele situatie.
Maar je kan er zelf wel rekening mee houden waar je wenst te wonen. Dat moet het systeem niet voor jou oplossen.
Het is het land bij uitstek om te kunnen gaan wonen waar het jou het beste uitkomt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ivob schreef:Maar je kan er zelf wel rekening mee houden waar je wenst te wonen. Dat moet het systeem niet voor jou oplossen.
Foute denkwijze...
Zoiets kan je elke 3/6/9 jaar beslissen als je een huis huurt. Doch als je een huis koopt dan is het een heel andere zaak, want je leven veranderd continu, terwijl je niet elke keer je huis kan verkopen en opnieuw kopen. Wat vandaag voor jou de perfecte woonplaats is, kan binnen het jaar iets zijn waar je niet meer wilt wonen. Denk aan plotse ziekte van jezelf of je partner. Kindjes die op komst zijn of juist alleen gaan wonen. Vandaag samen met je partner een goeie job en een goed inkomen, en door $whatever is je loon volgende maand al een pak minder. Vandaag kan je nog je ouders thuis gaan bezoeken met de fiets, maar zal je wel een WZC vinden in de buurt dat op fietsafstand is en betaalbaar is? Je sportclub is nu vlakbij je buurt, maar is dit over 5 jaar nog steeds zo?

Kortom : je kan "een beetje" vooruit kijken in de toekomst, maar je kan onmogelijk rekening houden met alles.

Zoals ik reeds aanhaalde : mijn appartement was prima. Vlakbij (grote) winkels, centrum Gent op fietsafstand, ouders (en schoonouders nadien) in dezelfde gemeente, bussen en treinen vlakbij. Maar voor mijn mentaal welzijn was het een ramp zo bleek later. Tenzij het systeem liever mijn psy bezoeken volledig betaald natuurlijk ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De fiets is vaker een oplossing dan gedacht.
Maar in het verhaal van de 82-jarige oma, zal een speedbike "niet bepaald" een oplossing zijn :).

Maar dan is zo'n Dacia Spring of een AMI misschiel wel een oplossing?
Opnieuw: de moemoe van 82 zal zich heus nog wel kunnen verplaatsen en niet enkel met/op/aan een rollator, maar ook gelijkaardig als hoe ze het nu doet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

bambipower schreef:Ik ben nog heel schappelijk geweest, met een kwart van je inkomen. Een gemiddelde auto kost in belgie 696 euro per maand.
Ik heb het over een gemiddelde. Mogelijk zit jij onder het gemiddelde, mooi zo...
Uiteraard zit ik daar onder. Het idee alleen al om zo'n fortuinen uit te geven aan een vervoersmiddel maakt me misselijk.
Logisch dat die gemiddelde prijs zo hoog zit. Daar zitten alle wagens in, dus ook de massa's salariswagens die quasi allemaal €30.000+ zijn.
Daar zit ik met de aankoopprijs van €12.000 ver onder.

Ik probeer hier niemand te overtuigen om een auto aan te schaffen, hoe minder hoe liever zelfs. :angel:

Ik ben het gewoon ****beu dat er altijd gedaan wordt alsof het hebben van een auto iets is waar je je voor moet schamen, want BOE!!!

Ja ik gebruik vaak de fiets, hoe meer hoe liever, maar dat is gewoon niet altijd een mogelijkheid.
De eerste jaren dat we samen woonden hadden we geen auto, dat lukte, maar handig was toch iets anders. Eenmaal er dan kinderen waren was de auto echt onmisbaar. Idem voor verbouwingen. Dat moet je eens proberen te doen zonder auto. :roll:
Stop met anderen hun rekening/leven/... uit te pluizen en te zeggen hoe die anderen dat moeten doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Stop met anderen hun rekening/leven/... uit te pluizen en te zeggen hoe die anderen dat moeten doen.
Oei.
Misschien heb je de TS gemist.
Daar wordt beweerd dat we binnenkort niet meer kunnen rijden: kleine ICE's zullen niet meer bestaan en EV's kan niemand zich veroorloven.
Dit topic is er niet om anderen te overtuigen een fiets te kopen of wat dan ook, wel om aan te geven dat er véél meer mogelijkheden zijn dan een kleine ICE of een dure EV.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

cadsite schreef:Ik ben het gewoon ****beu dat er altijd gedaan wordt alsof het hebben van een auto iets is waar je je voor moet schamen, want BOE!!!
cadsite schreef:Stop met anderen hun rekening/leven/... uit te pluizen en te zeggen hoe die anderen dat moeten doen.
Afbeelding

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik ben het gewoon ****beu dat er altijd gedaan wordt alsof het hebben van een auto iets is waar je je voor moet schamen, want BOE!!!
Er is niks boe aan een auto. Het is een keuze met voor en nadelen.

Voor mij zijn er te veel nadelen, voor u te veel nadelen om er geen te hebben. Uw keuze en mijn keuze.

Verbouwen lukt zonder auto ook. Wij hebben al 2 woningen gerenoveerd. Maar idd, met auto zou gemakkelijker zijn.
Bij verbouwingen laten wij alles leveren, dat kost extra. En het moeilijkste zal plannen zijn. Daar hebben we af en toe snelheidsverlies mee... dus het zal wel vlotter gaan met wagen. Langs de andere kant is verbouwen of renoveren zo duur, dat geld de grootste oorzaak is, van snelheidsverlies. Als je dan nog een auto hebt, kan je alles sneller zelf halen, maar niet meer betalen.

Ik spreek dan over mezelf.
de koe zegt boe
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

krisken schreef: 2008 : 80% van de ritten verliep droog
2009 : 79% van de ritten verliep droog
2010 : 84% van de ritten verliep droog

Dus dat wilt zeggen dat, met wat foutmarge, 20% van de ritten verliepen met regen.
Exacte cijfers kan ik je niet geven, maar ik kan je wel zeggen dat in 100% van de ritten ikzelf droog was in de wagen... Dus ja, dat het op de fiets dan al gauw gaat over de afstand, de moeite en het weer lijkt me logisch? Het is immers een normale vergelijking die klopt?
80% verliep poerdroog en 20% met enige regen.
Natuurlijk is er een verschil tussen een volledige rit dat het aan het draschen is of een beetje motregen gedurende een deel van het parcours.
Als ervaringsdeskundige is voor mij de vraag wanneer het regent ook belangrijk. Op weg naar huis stoort dat niet, ik neem toch een douche thuis.
Vorige job was in Massemen (vlakbij Heytens), 14 km vanuit Sint-Amandsberg. Best doenbaar met de fiets.
Momenteel werk ik in Sint-Denijs-Westrem, kleine 10 km. Ook best doenbaar met de fiets.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb dus zelf een wagen. Die wordt wel vooral gebruikt door mijn partner, zelf gebruik ik eerder de fiets, OV en mijn benen. Ik ben dus niet tegen auto's maar nadenken over ons autogebruik kan geen kwaad. Het feit dat we al teveel wagens hebben en dat wagens ook steeds maar duurder worden zal ervoor zorgen dat velen erover zullen moeten nadenken.

Het is ook niet altijd een kwestie van geld want je kan het geld hebben maar daarom wil je het nog niet aan een auto uitgeven. Voor mij is 1 wagen voldoende voor de behoeften en ik wens er niet meer aan uit te geven ook al zou dat makkelijk kunnen. Ik hecht geen waarde aan de wagen buiten vervoersmiddel, ik ben even fier op mijn fiets en nog veel meer op mijn sexy benen :lol:

Keuzes hebben gevolgen en klagen over de prijs als je deze deels zelf hebt veroorzaakt is niet fair.

Situaties veranderen inderdaad maar gunstige ligging blijft meestal een gunstige ligging want dat hangt aan veel factoren. De randstad zal altijd een goede verbinding hebben met de stad en dus ook OV. Een station in een stad zal niet rap verdwijnen. Winkels liggen waar er genoeg klanten zijn. Glasvezel wordt eerst aangelegd waar dat ook rendeert...

Vandaag hoor ik dat men de Lijn verder gaat vernietigen door de prijs ineens met een kwart te verhogen. Dat zal nogal wat reizigers aantrekken :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Maar kijk... laten we gewoon over de timing discussiëren.

We leven in een stedelijke omgeving, en we gaan naar een wereld waar we niet meer rijden met onze eigen auto, maar gereden worden door een AI in een auto die zelfs niet van ons is. En dat de prijs van al dat lekkers super zal meevallen. En dat oude mensen die niet meer mobiel zijn of slecht zien en hun rijbewijs afgenomen zijn, eindelijk zich kunnen terug verplaatsen naar waar ze willen zonder beroep te moeten doen op kinderen, enz.. Ze stappen in, en hoppa. Zie je, het is niet allemaal kommer en kwel die moderne sh*t. Het heeft z'n voordelen. Vergelijk het met CD 's kopen versus Spotify. Ge kun nu absoluut niet zeggen dat Spotify duur is in vergelijking met wat je er voor in ruil krijgt.

Dan blijven nog de scenario's:

- Jamaar, ik leef op het platteland (Bachten de Kupe is het énige échte platteland in België overigens) dus ik zal mezelf nog een auto kopen. Dan heb je 100% gelijk.
- Jamaar, ik rij graag met de auto (icm met Bachten de Kupe, adviseer ik een Opel Kadett) . Doen jong. Kopen. Tof. Yolo.
- Jamaar, ik ga met de auto op reis. Da's nu wel een moeilijke. Want ja. Iedereen wil ook tezelfdertijd op reis. En het vliegtuig mag niet meer. Greta sees you en zo. Maar... de trein dan? TGV enzo. Da's toch dik in orde? En ter plekke terug ons abonnementje gebruiken? Ik zie me dit persoonlijk absoluut doen.
- Jamaar, dat zal nog x jaar duren. Ah ja.

Define x.

Als dat draadje hier blijft doorgaan dan

[ duurtijd draadje ] > x
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De omschakeling heeft inderdaad een hoop voordelen maar uiteraard in bepaalde situaties ook nadelen. Wie een wagen wil behouden kan dat... als men de nadelen er dan ook bij wil aanvaarden zoals de hoge prijs.

Spotify heeft inderdaad voordelen maar ook dat heeft nadelen. Je bezit niets en hebt enkel gebruik zolang je betaalt. je hebt geen invloed op de prijs en het aanbod. Soms verdwijnen ineens nummers of krijg je een andere versie. Je hebt ook verbinding nodig die stabiel is of opslagruimte. ik gebruik het zelf maar zet muziek offline op mijn horloge om onderbrekingen te vermijden. Dat heeft dan weer het nadeel dat het een uur duurt om 50 nummers (max playlist) op de horloge te zetten. Vind ik niet zo erg want het voordeel van zonder GSM lopen en geen onderbrekingen is voor mij groter dan een keertje wachten.

Elke zaak heeft voor en nadelen maar we focussen ons gemakkelijker op de nadelen en vinden de voordelen te vaak vanzelfsprekend.

Nadelen worden dan ook vaak op anderen afgewenteld. Met de wagen door de stad rijden is leuk en comfortabel... maar niet voor de inwoners. We hebben onze steden aangepast aan de wagen op een moment dat er veel minder wagens waren, op een bepaald moment bots je op de limieten... of op je voorligger.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Nadelen worden dan ook vaak op anderen afgewenteld. Met de wagen door de stad rijden is leuk en comfortabel... maar niet voor de inwoners. We hebben onze steden aangepast aan de wagen op een moment dat er veel minder wagens waren, op een bepaald moment bots je op de limieten... of op je voorligger.
krisken schreef:Wat mij in dit soort discussies telkens opnieuw opvalt is dat mensen die in verstedelijkt gebied wonen een andere idee van mobiliteit hebben dan mensen die "op den buiten" wonen, en dat beide groepen elkaars probleem totaal niet (willen) begrijpen. En dan heb je telkens ook nog wat uitzonderingen die vinden dat WW-verkeer van 60km met de fiets doodnormaal is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

krisken schreef: Zoiets kan je elke 3/6/9 jaar beslissen als je een huis huurt. Doch als je een huis koopt dan is het een heel andere zaak, want je leven veranderd continu, terwijl je niet elke keer je huis kan verkopen en opnieuw kopen. Wat vandaag voor jou de perfecte woonplaats is, kan binnen het jaar iets zijn waar je niet meer wilt wonen. Denk aan plotse ziekte van jezelf of je partner. Kindjes die op komst zijn of juist alleen gaan wonen. Vandaag samen met je partner een goeie job en een goed inkomen, en door $whatever is je loon volgende maand al een pak minder. Vandaag kan je nog je ouders thuis gaan bezoeken met de fiets, maar zal je wel een WZC vinden in de buurt dat op fietsafstand is en betaalbaar is? Je sportclub is nu vlakbij je buurt, maar is dit over 5 jaar nog steeds zo?

Kortom : je kan "een beetje" vooruit kijken in de toekomst, maar je kan onmogelijk rekening houden met alles.

Zoals ik reeds aanhaalde : mijn appartement was prima. Vlakbij (grote) winkels, centrum Gent op fietsafstand, ocheuders (en schoonouders nadien) in dezelfde gemeente, bussen en treinen vlakbij. Maar voor mijn mentaal welzijn was het een ramp zo bleek later. Tenzij het systeem liever mijn psy bezoeken volledig betaald natuurlijk ...
Het is niet omdat iets niet aansluit bij jouw denkwijze of psyche dat het denken en handelen van een ander daarom fout is. Ze is alleen anders.
Ik moet helemaal niet vooruit kijken in de toekomst. Ik pas me gewoon aan veranderende omstandigheden aan. En ik kies mijn woonplaats al helemaal niet in functie van de ligging van de fitness, de woonplaats van mijn ouders noch kinderen. :eek:
Dit is België niet Australiê. Afstanden zijn in dit land een no brainer.
Dat jij daar anders tegenaan kijkt daar kan ik ook mee leven.
Laatst gewijzigd door ivob op 15 feb 2022, 16:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom toch altijd zo zwart/wit?
Alsof er enkel "steden" en "den buiten" bestaat?
En zelfs de notie "stad": Lier, Leuven, Aarschot zijn een zakdoek groot, die hebben niet dezelfde mobiliteit als Antwerpen of Gent.
Als je in Lier aan "CC De Mol" parkeert, ben je overal op 10 minuten, te voet.
Als je in Antwerpen aan de Stenenbrug of de Postzegelhofbrug parkeert, tja... dan heb je nog wel een stukje te gaan tot aan Den Engel :).

En heel de sliert tussen Mechelen en Leuven bv, dat is niet "den buiten", maar evenmin "stad".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Iemand van de rand kan even goed de randparkings gebruiken of deze in de stad zonder heel de stad door te rijden om toch maar x meter korter bij bestemming te staan. Uiteraard kosten deze parkings meer geld naarmate ze dichter bij het centrum liggen. Gent is ook niet zo groot, ik ga zelfs te voet naar de stad soms, zo onbereikbaar is het. Alle bestaande ondergrondse parkings zijn er ook nog altijd.

Zaterdag in Gent geweest, ben naar huis gegaan want het was te druk en elk terras, zelfs buiten, zat vol. Allemaal mensen die het niet meer bereikbaar vinden :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef:Waarom toch altijd zo zwart/wit?
Als je in Antwerpen aan de Stenenbrug of de Postzegelhofbrug parkeert, tja... dan heb je nog wel een stukje te gaan tot aan Den Engel :).
Gewoon met de auto tot aan een randparking met laadpaal. Van daaruit gewoon verder met de tram. Met De Lijn rijden we toch gratis.
Gewoon een kwestie van wat vooruit plannen en op tijd vertrekken.
Dizzy schreef:Spotify heeft inderdaad voordelen maar ook dat heeft nadelen. Je bezit niets en hebt enkel gebruik zolang je betaalt. je hebt geen invloed op de prijs en het aanbod
Heb ik iets gemist? Hier komt Spotify gewoon gratis binnen. :banana:

edit: gezien dit voor sommigen totaal irrelevant is en storend werkt uit de discussie verwijderd.
Laatst gewijzigd door ivob op 15 feb 2022, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Waarom toch altijd zo zwart/wit?
Alsof er enkel "steden" en "den buiten" bestaat?
En zelfs de notie "stad": Lier, Leuven, Aarschot zijn een zakdoek groot, die hebben niet dezelfde mobiliteit als Antwerpen of Gent.
Als je in Lier aan "CC De Mol" parkeert, ben je overal op 10 minuten, te voet.
Als je in Antwerpen aan de Stenenbrug of de Postzegelhofbrug parkeert, tja... dan heb je nog wel een stukje te gaan tot aan Den Engel :).

En heel de sliert tussen Mechelen en Leuven bv, dat is niet "den buiten", maar evenmin "stad".
Simpel : ik spreek voor de steden die ik kom en die ik ken. Zoals Aalst, Antwerpen, Gent, ...

Lier heb ik eenmalig bezocht een jaar of 3 terug, maar dat is ook alles. Alleen de radioamateurs van Lier bezoek ik regelmatig (en daar is er nu eens echt geen mobiliteitsprobleem :-)). Leuven is een goed decennia geleden dat ik er nog eens echt moest zijn, Aarschot nooit geweest. Dus daar kan ik geen mening/idee over geven. Aan de andere kant : ik zou zelfs ni weten waar de Stenenbrug of de Postzegelhofbrug is...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

krisken schreef:Aan de andere kant : ik zou zelfs ni weten waar de Stenenbrug of de Postzegelhofbrug is...
Dat is omdat je waarschijnlijk van de parking komt. Sorry, maar dat was een binnenkopper... 8)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ivob schreef: Ik denk dat je, door gebrek aan praktijkervaring, een volkomen verkeerd beeld hebt van een BEV.
Geen enkele van de nadelen die je hier beschrijft heb ik al ervaren.
Ik heb nog nooit geladen aan een parking langs de autosnelweg. Ik laad de EV ofwel thuis, op de bedrijfsparking, aan de supermarkt (als ik er moet zijn) of aan een destination charger (terwijl hij toch uren maar staat stil te staan). Zo heb ik altijd een rijbereik van minimaal 350 km en maximaal 500 km.

Wanneer ik verder dan 300 km aan één stuk moet rijden (wat zelden voorkomt want ik rij dan weer niet voor het plezier in een auto) maak ik er ook geen punt van om een tijdje halt te houden om de benen te strekken, iets te drinken of een toilet te bezoeken. Net zoals ik dat al die jaren voordien ook al met een ICE deed. Die gewoonte moest ik dus al niet aanpassen.
De ervaring die je hiervoor beschrijft is dus al minstens "allemaal minus één".
Leuk allemaal, voor jouw autogebruik werkt zo een electrische gocar dan he. En anders pas je je wel aan, of maak je jezelf wijs dat je je niet moet aanpassen.
Zo lusten we ze wel. :lol:
Heb je er ook al eens een trailer achter gehangen?

Als je enkel rond de kerketoren rijdt volstaat een elektrische gocar zeker… dan rijd dat zelfs een pak beter dan een diesel.

En altijd raar dat het de salariswagen rijders zijn die geen nadelen zien, enkel voordelen. :lol:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

cadsite schreef:Een Cowboy kost €2,5K. Daar heb toch niet zoveel auto voor hé.
Ondanks het feit dat ik dat kan betalen én ondanks het feit dat mijn wagen VEEEEEL duurder is dan dat ... ik vind zelfs 2,5k EUR wreed veel geld voor een fiets :-) Laat staan dat je er zo een paar van moet kopen (e.g. Gezin met 2 kinderen die ouder zijn dan 7j bvb)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Geen paniek, voor een -18jarige mág je die Cowboy ook niet kopen :).
Of beter nog: hij/zij mag er niet mee rijden op de openbare weg.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

ivob schreef:
heist_175 schreef:Waarom toch altijd zo zwart/wit?
Als je in Antwerpen aan de Stenenbrug of de Postzegelhofbrug parkeert, tja... dan heb je nog wel een stukje te gaan tot aan Den Engel :).
Gewoon met de auto tot aan een randparking met laadpaal. Van daaruit gewoon verder met de tram. Met De Lijn rijden we toch gratis.
Gewoon een kwestie van wat vooruit plannen en op tijd vertrekken.
Dizzy schreef:Spotify heeft inderdaad voordelen maar ook dat heeft nadelen. Je bezit niets en hebt enkel gebruik zolang je betaalt. je hebt geen invloed op de prijs en het aanbod
Heb ik iets gemist? Hier komt Spotify gewoon gratis binnen. :banana:
"Met De Lijn rijden we toch gratis." Enkele rit 2,5 Euro :eek:

Het is maar wat je "gratis" noemt :lol:

https://www.gva.be/cnt/dmf20220215_93751702
“Als een winkelier die slecht in de markt zit, maar dan vrolijk zijn prijzen gaat verhogen”: De Lijn oogst forse kritiek na prijsstijging
Een enkele rit bij De Lijn zal straks 50 cent duurder worden en 2,5 euro kosten. “De tarieven gelijktrekken” noemt de openbaar vervoersmaatschappij dat. “Een verkeerd signaal op het verkeerde moment”, vinden experten. “Een Park & Ride wordt zo weer duurder, waardoor men toch de stad in zal rijden.”
Jdg
Vandaag om 17:24

delijn.jpg
(54.44 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door Matt555 op 15 feb 2022, 17:09, 3 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

petrol242 schreef:
krisken schreef:Aan de andere kant : ik zou zelfs ni weten waar de Stenenbrug of de Postzegelhofbrug is...
Dat is omdat je waarschijnlijk van de parking komt. Sorry, maar dat was een binnenkopper... 8)
k Heb de indruk dat Antwerpen de laatste tijd de plek is waar men stil staat. Met andere woorden : de parking :p
Mijn nederige excuses dat ik kom van de beschaafde kant van de Schelde :-)
duizend schreef:
ivob schreef: Ik denk dat je, door gebrek aan praktijkervaring, een volkomen verkeerd beeld hebt van een BEV.
Geen enkele van de nadelen die je hier beschrijft heb ik al ervaren.
Ik heb nog nooit geladen aan een parking langs de autosnelweg. Ik laad de EV ofwel thuis, op de bedrijfsparking, aan de supermarkt (als ik er moet zijn) of aan een destination charger (terwijl hij toch uren maar staat stil te staan). Zo heb ik altijd een rijbereik van minimaal 350 km en maximaal 500 km.

Wanneer ik verder dan 300 km aan één stuk moet rijden (wat zelden voorkomt want ik rij dan weer niet voor het plezier in een auto) maak ik er ook geen punt van om een tijdje halt te houden om de benen te strekken, iets te drinken of een toilet te bezoeken. Net zoals ik dat al die jaren voordien ook al met een ICE deed. Die gewoonte moest ik dus al niet aanpassen.
De ervaring die je hiervoor beschrijft is dus al minstens "allemaal minus één".
Leuk allemaal, voor jouw autogebruik werkt zo een electrische gocar dan he. En anders pas je je wel aan, of maak je jezelf wijs dat je je niet moet aanpassen.
Zo lusten we ze wel. :lol:
Heb je er ook al eens een trailer achter gehangen?

Als je enkel rond de kerketoren rijdt volstaat een elektrische gocar zeker… dan rijd dat zelfs een pak beter dan een diesel.

En altijd raar dat het de salariswagen rijders zijn die geen nadelen zien, enkel voordelen. :lol:
Rij inmiddels al 2 jaar met een EV rond en eveneens nog nooit problemen ondervonden. En ja, zelfs met een goed volgeladen remorque aan kampeermateriaal reeds op reis geweest. Zie het probleem niet zo?

De enige aanpassing die ik heb moeten maken is de wagen insteken bij aankomst thuis, zodat die 's ochtends terug vol zit. Dat moest ik met mn ICE niet doen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ivob schreef:
heist_175 schreef:Waarom toch altijd zo zwart/wit?
Als je in Antwerpen aan de Stenenbrug of de Postzegelhofbrug parkeert, tja... dan heb je nog wel een stukje te gaan tot aan Den Engel :).
Gewoon met de auto tot aan een randparking met laadpaal. Van daaruit gewoon verder met de tram. Met De Lijn rijden we toch gratis.
Gewoon een kwestie van wat vooruit plannen en op tijd vertrekken.
Ah neen he, je mag blijkbaar niet verwachten dat "de maatschappij opdraait voor uw keuze", dus betalen voor die bus of tram, en liefst werkelijke kost.... :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef: Ah neen he, je mag blijkbaar niet verwachten dat "de maatschappij opdraait voor uw keuze", dus betalen voor die bus of tram, en liefst werkelijke kost...
Zullen we de gemiddelde bezetting van een tram in Gent of Antwerpen eens vergelijken met een bus naar een wei (en niet die van Rock Werchter)?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Iedereen, die ik ken, is het erover eens dat als je naar een andere stad gaat in andere landen dat het openbaar vervoer in België van een zielig niveau is. Zelfs in onze "grootsteden" is het aanbod gewoon slecht te noemen. Als we dan kijken naar de andere centrumsteden en de "buiten" in België is het helemaal bedroevend. In vele streken vind je na 19u bv geen bus meer. Hoe ga je nu in godsnaam mensen op OV krijgen als er geen aanbod is... Neem er dan nog bij dat de Vlaamse regering al jaren het De Lijn zo moeilijk mogelijk maakt dat het nog bedroevender wordt met de jaren.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef: Leuk allemaal, voor jouw autogebruik werkt zo een electrische gocar dan he. En anders pas je je wel aan, of maak je jezelf wijs dat je je niet moet aanpassen.
Ja voor mijn autogebruik werkt dat prima. Lijkt me een basisprincipe dat je beslssingen neemt op basis van de eigen situatie en niet op basis van andermans situatie noch wat anderen er over menen te moeten denken.
Gezien ik de beslissing zelf genomen heb moet ik me dan ook niet aanpassen. Paste de beslissing niet had ik ze uiteraard niet genomen en een andere beslissing genomen. Het zou te gek zijn dat je bewust een beslissing in eigen nadeel zou gaan nemen.
Was één auto niet voldoende geweest had ik mijn vorige diesel niet verkocht. Was een EV onhandig geweest hadden we gewoon een nieuwe benzine/diesel/plug in laten afkomen.
Zo lusten we ze wel. :lol:
Laat het je smaken.
Heb je er ook al eens een trailer achter gehangen?
Neen.
Als je enkel rond de kerketoren rijdt volstaat een elektrische gocar zeker… dan rijd dat zelfs een pak beter dan een diesel.
Vlaanderen staat volgebouwd met kerktorens. Dat geeft dus geen probleem.
Wacht even, partner komt juist terug van een H/T rit vanuit Gent........ ja klopt, daar hadden ze ook kerktorens. En laadpalen maar niet nodig gehad. Hoor je het ook eens van een ander.
En altijd raar dat het de salariswagen rijders zijn die geen nadelen zien, enkel voordelen. :lol:
In onze situatie was een elektrische salarisauto inderdaad veel voordeliger dan een diesel of benzine.
Was het dat niet geweest was het gewoon iets anders geworden.
Ik heb al meermaals aangehaald dat ik zelf nooit nog een eigen auto zou kopen. Dat geldt zowel voor een EV als verbrandingsmotor.

Om concreet op het topc terug te komen: ja ik rij binnenkort nog. Hoe en met wat hangt er van af wat de definitie van "binnenkort" is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”