Rijden we binnenkort nog?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tja, als je in een wei gaat wonen, ishet niet onlogisch dat de rest van de maatschappij niet wil opdraaien om aan die wei openbaar vervoer aan te bieden. Bezint eer ge begint hé :).
Van een 82-jarige kan ik dat nog begrijpen: er is veel veranderd op die jaren. Maar voor een 50-jarige? Die had toch wat beter moeten nadenken.

Ik begrijp de kritiek op deelauto's wel, maar dat is eerder op het huidige aanbod dan op "deelauto's" an sich.
Als je met een aantal in een wei woont, kan je toch samen een deelauto op poten zetten? Dan hoef je niet eerst 30km te rijden naar uw ouders om daar een auto op te pikken.
En je zou er overigens van schrikken hoeveel je wél een fiets kan doen. Ik woon niet in een stad (15-20km ver van een stad zelfs, inclusief dorpen die zichzelf "stad" noemen, zoals Aarschot of Lier) en toch kan ik alles met de fiets doen: booschappen (supermarkt), cultuur (film, cabaret, bibliotheek), winkelen (kleding, ...), horeca, ...

@Ford Fiësta
Je vergelijkt een nieuwe auto met korting van 10 jaar geleden, met een nieuwe auto zonder korting vandaag. Alleen al door de financiële inflatie is €16K van 2012 nu al €20K. De rest zal in de korting/niet-korting zitten en in nieuwe(re) technologie.
Bijna nieuw: €16K https://www.autoscout24.be/nl/lst/ford/ ... 34kyi2nkoo

Ik vind doemberichten over "binnen 10 jaar kan dat niet meer" altijd grappig.
Ooit verschenen er lijvige rapporten dat het grootste probleem in steden de gigantische hoop paardenstront ging zijn. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.
Wat ik zie: er zijn nu goedkopere, kleine auto's en die zijn er (nu al) als EV ook. Geef dat nog een paar jaar extra en dat aanbod zal nog uitbreiden. Maar mensen willen graag een spreekwoordelijke Fiësta vergelijken met een Tesla of een Enyaq. Dat is niet bepaald hetzelfde hé.
En om de 82-jarige terug te komen: die zal zelfs geen tijd meer moeten verdoen om ergens in een tochtgat haar auto vol te tanken. Bij thuiskomst de pries erin en klaar.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik ben wel te vinden voor de OV/deel-economie, maar het moet wel behapbaar blijven. Vanuit mijn eigen woonst kan ik zonder problemen de bus nemen, die stopt hier niet te ver van, en stopt bijna aan de voordeur van een van de plaatsen waar ik werk. Jammergenoeg... ben ik dan wel 1.5h onderweg. Met de wagen 25 minuten, zelfs met de fiets ben ik sneller (+- 1h10).

De andere locatie zou bus-trein-trein-bus zijn, meer dan 2h onderweg, wat een verdubbeling is tov wat ik er met de wagen over doe.

Carsharing platformen zijn hier niet in de buurt - 't dichtste is een goeie 10km weg, dus ja... allemaal leuk, maar dan gaat er toch nog vanuit platformen/overheid wat inspanningen moeten gebeuren.

Wij zijn hier komen wonen om na 7j in de rand van Gent terug rust te kunnen vinden - vooral het constante lawaai was er teveel aan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

cadsite schreef:
Avenger 2.0 schreef: Maar voor woon/werk verkeer, kids aan school afhalen en shoppen zit je met het probleem dat iedereen op hetzelfde moment er eentje wilt en je op bepaalde momenten lange wachtrijen krijgt.
Dat was inderdaad waar ik op doelde toen ik zei dat het merendeel van de mensen werken van pakweg 8 tot 17u.
Er zouden daarvoor zoveel deelauto's moeten zijn dat er massa's stil staan tussen 9 en 16u wat dan weer het hele verdienmodel om zeep zou helpen.
De doelstelling lijkt mij dan ook om zuiniger om te springen met beschikbare middelen (grondstoffen, milieu, arbeid,...)

Als er niet wordt aangepast zal dat inderdaad niet werken. Maar als je volledig of gedeeltelijk via dit principe werkt kan je het vraag & aanbod principe laten werken en de kost dynamisch maken. Bijvoorbeeld zoals de digitale meter in de toekomst.

Je kan tarieferen op ogenblikkelijk verbruik, totaal verbruik per periode, ogenblikkelijk verbruik door de massa (max piekbelasting).

En daarop gaan er dus mensen die dat kunnen kleine aanpassingen doen in hun verbruik. Misschien zijn het dan niet de ouders die hun kids afhalen maar de gepensioneerden die dan gelijktijdig naar de winkel willen. (Dat willen we al lang niet ? :') )


Losstaande zijn er veel van mening dat een elektrische fiets bezitten wel een toekomst heeft. Wel zo'n fiets heeft wat nadelen en je moet jezelf ook goed beschermen omdat je op een labiel toestel zit. Een auto en al zeker een recente weegt 1000kg+ en vaak nog een pak meer, is gemaakt voor 1000km te rijden en kan snelheden aan van 1 t.e.m. 180km/u. Sommige hebben nog permanent een extra bank en een gigantische koffer.

Het vervoersmiddel wordt aangekocht voor alle use cases te ondersteunen over een periode van 5-20 jaar en wordt vaak nog doorgegeven.

Stel dat je nu toch wel enig comfort wilt hebben, want in België comfortabel fietsen is ook maar enkele maanden of dagen per jaar mogelijk?

Je zou ook anders kunnen denken en heel licht energiezuinig en geïsoleerde voertuigen kunnen bedenken. Waarom geen fietsachtig toestel maken met 3-4 wielen en afgesloten compartiment voor 2-5 personen. Een werkingssnelheid heeft van 1-50km/u en afhankelijk van de mogelijkheden een beperkte radius van 50-100km/u en inzetten op snelladers.

Kan ik daarmee naar Frankrijk? Nee
Kan ik daarmee naar het containerpark? Nee
Kan ik daarmee naar mijn werk? Misschien
Kan ik daarmee naar de winkel? Ja
Kan ik daarmee lokaal afspreken of naar de sportschool? Ja
Kan ik daarmee de kinderen afhalen? Ja
Kan ik daarmee naar een andere terminal voor ander vervoer zoals de trein/bus? Ja

Dus mogelijks, zelfs zonder dit concept zelfrijzend te maken of via deelabonnement, kan dit best realiseerbaar zijn.

Je verbruikt minder grondstoffen in de opbouw, makkelijker te recycleren afhankelijk het model, eenvoudig te onderhouden, minder energie voor vervoer, compacter te bouwen, kan veiliger worden afhankelijk van de regelgeving errond.

Vandaag zou het met de huidige technologie toch mogelijk moeten zijn om gestandaardiseerde modellen op de markt te brengen die we zo 20 jaar+ op de baan kunnen houden met minimale verspilling. En dit zou heel betaalbaar kunnen zijn. Er is minder technologie en materiaal nodig dan bij reguliere auto's. De verzekering kan goedkoper, de belasting om infrastructuur is minder,...


Pre Covid reed ik vaak alleen in mijn 1700kg wegende wagen met 5 zitplaatsen en gigantische koffer naar Brussel voor de welbekende redenen (woon ook op den 'buiten'). Maar besefte wel dat dat complete waanzin was en onnodige. Zeker als ik dan aan een gemiddelde snelheid van 20km/u 45 km naar Brussel toefte in een walm van diesel.

En dan heeft mijn vrouw ook nog een gelijkaardige situatie, al durft die wel is met elektro fiets. Ze zou dit eigenlijk altijd willen maar dat is met ons klimaat niet helemaal realistisch.

Voor ons zouden we best willen beginnen om 1 zo'n wagen.in te ruilen voor zo'n alternatief gezien het niet al ons huidige noden zou oplossen. Maar op grote schaal zou dit best een verbetering kunnen betekenen. Later als onze andere use cases alternatieven hebben kunnen we dan helemaal switchen.

Mijn enigste use case die ik eventueel moet opgeven is mijn oldtimer.

//Edit
Tja, als je in een wei gaat wonen, ishet niet onlogisch dat de rest van de maatschappij niet wil opdraaien om aan die wei openbaar vervoer aan te bieden.
Het is dus onlogisch om dicht bij je familie te blijven wonen?

Van mij moet een maatschappij ook niet groeien of middelen gebruiken vanaf die wei... Iedereen beschermt zijn cultuur en leefwereld, zo zal ik de mijne ook verdedigen binnen de grenzen van de huidige maatschappij.

Je kan dit op een miljoen verschillende manieren bekijken en er zal altijd een reden te vinden zijn waarom iemand iets doet... Anders deed men dit niet uit vrije wil.

Een vraag is welke vrijheid wij als samenleving willen opofferen voor het gemene goed. Tot voor kort was milieu niet echt een parameter hierin.

Maar een gemiddelde stadsbewoner is veel vervuilender als bijvoorbeeld mijn oma die op den buiten woont. En dat durf ik echt met zekerheid zeggen.
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

misterjo schreef:
Stel dat je nu toch wel enig comfort wilt hebben, want in België comfortabel fietsen is ook maar enkele maanden of dagen per jaar mogelijk?
Euh, wat? Jij doet net of wij 1/3 van het jaar in de sneeuw moeten rijden. Ik rij nu al jaren met de fiets voor woon/werkverkeer (koersfiets/speed pedelec), de dagen dat het niet te doen is qua weer zijn echt beperkt tot 1 of 2 dagen per jaar hoor.

Het hangt gewoon van je instelling af: als je altijd rond de 20° en zonder wind wil rijden, dan zijn inderdaad maar een paar dagen per jaar geschikt :-D
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

misterjo schreef:
Stel dat je nu toch wel enig comfort wilt hebben, want in België comfortabel fietsen is ook maar enkele maanden of dagen per jaar mogelijk?
In België bestaat er geen slecht weer, er bestaat alleen onaangepaste kledij.
Maar toegegeven meer dan 15 km rijden in gietende regen... daarvoor bestaan er geen mirakeloplossingen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef:Tja, als je in een wei gaat wonen, ishet niet onlogisch dat de rest van de maatschappij niet wil opdraaien om aan die wei openbaar vervoer aan te bieden. Bezint eer ge begint hé :).
We MOETEN dus allemaal een stad gaan wonen? Ik lees hier toch wel heel erg veel bekrompen visies hier. Allemaal heel fijn dat sommigen een uur enkel willen fietsen naar het werk, maar dat is hier niet doenbaar met 2 kleine kinderen. Openbaar vervoer als grensarbeider is ook lachen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je moet er allemaal geen extreme voorbeelden bij halen.
Ik woon in een stad(je), maar OV is toch een grap. Deelauto's zijn er amper en de auto is super handig.

Zolang alternatieven je minstens het dubbele van de tijd kosten tov de auto zijn het geen alternatieven.
Zaterdag werk ik in Oudenaarde, ik moet er zijn om 7.15u.
Met de auto vertrek ik om 6.45u, met het OV zou ik moeten vertrekken om 5.44 (google maps).
Afbeelding

Ik kijk altijd of er alternatieven zijn. Zowel voor privé als werk verplaatsingen. Voor werk verplaatsingen moet ik me zelfs geen zorgen maken over de prijs. Maar toch is het OV elke keer weer veel en veel trager, meestal minstens het dubbele.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Er word nogal lacherig gedaan over de Citroën AMI, maar dat is wel een zeer valabele oplossing voor veel mensen voor boodschappen, dokter, schoolruns,... : goedkoop, LEZ, compact, ...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:Tja, als je in een wei gaat wonen, ishet niet onlogisch dat de rest van de maatschappij niet wil opdraaien om aan die wei openbaar vervoer aan te bieden. Bezint eer ge begint hé :).
[...]
Vergeet niet dat de stijgende huizenprijzen dit sturen hé alles hangt aan elkaar, ik had ook graag in Gent gewoond, maar voor ons budget had je gewoon geen huizen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

R2D2 schreef:Er word nogal lacherig gedaan over de Citroën AMI, maar dat is wel een zeer valabele oplossing voor veel mensen voor boodschappen, dokter, schoolruns,... : goedkoop, LEZ, compact, ...
IMHO moesten ze zo een karren verbieden op de openbare weg. Als je maar 45 km/u kan rijden in zo een doos, dan ben je een gevaar op de weg, niet in het minst voor jezelf bij een ongeval. Tuurlijk, een tractor rijdt nog trager...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

In zo een topics blijf je steeds dezelfde flauwe kul tegenkomen. Ik woon op de buiten, en openbaar vervoer s****... hier hebben ze alleen maar een belbus... ik heb hem nodig voor mijn werk...

Ik leef al bijna 60 jaar zonder auto, en heb hem voor niks nodig. Ik heb nooit willen werken voor een auto, omdat ik een auto nodig heb voor mijn werk, boodschappen, reizen... ik ben niet stom he. Ik heb mijn leven gepland zonder auto, een woonst gezocht dat prima ligt voor openbaar vervoer (mobiliteitsscore van 9,8), werk gezocht dat ik al fietsend kan, dichtbij of al in een stad, dicht bij supermarkten, dicht bij scholen,....
Enja, een auto kan gemakkelijk zijn... tot je er aan herinnerd wordt, dat je er voor moet werken. Ik ga geen week per maand werken voor een auto.
Dan speel ik liever een paar uur per week kwijt in een buskotje. En als het kan neem ik de fiets... waar ik woon is dat sneller dan een auto.

Autoloosleven, is een levensstijl. Wie een auto heeft, en daarnaar geleefd heeft, zal veel moeten veranderen om te kunnen overschakelen naar een autoloos leven. En degene die blijven volharden in een autoleven, tja, die moeten niet zeuren dat ze een weekske per maand mogen werken ervoor. Of misschien nog meer binnen enkele jaren.
de koe zegt boe
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

bambipower schreef:...
Allemaal heel leuk voor jou, maar niet iedereen kan of wil dat. Al onze vrienden wonen hier, de ouders ook (handig voor snelle babysit) etc etc. Hier in de buurt vind ik met mijn diploma geen werk, of het is serieus onderbetaald.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Blijkbaar is het ook moeilijk te bevatten dat er andere auto's zijn dan auto's die je een kwart van je inkomen kosten.
Er zijn dus ook goedkopere exemplaren.
Jawel, exemplaren die me amper meer kosten dan wat het OV me zou kosten. :roll:

Ik heb ook enkele familieleden en kennissen zonder auto.

De keren dat ze rond gereden moeten worden kan ik niet meer bijhouden. De keren dat ze vragen om iets te vervoeren idem.
Zo is het natuurlijk gemakkelijk. Wel de lusten, maar niet de lasten. :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

bambipower schreef:...
Een welgemeende proficiat en respect dat je dat doet.
Maar ... kan jij je een leven voorstellen zonder auto ? helemaal zonder, dus ook niet voor leveringen, ook niet voor leveringen aan je buurtsupermarkt, ook niet voor je post, ook niet voor...

Dan moet je beseffen dat het dus niet voor iedereen kan, er zijn nu eenmaal situaties waarin er verwacht wordt dat mensen mobieler zijn dan openbaar vervoer of fiets/voet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

R2D2 schreef:Er word nogal lacherig gedaan over de Citroën AMI, maar dat is wel een zeer valabele oplossing voor veel mensen voor boodschappen, dokter, schoolruns,... : goedkoop, LEZ, compact, ...
Ik zou dat durven kopen eigenlijk.

De voornaamste reden om het niet te doen, zonder het gehele financiële plaatje te bekijken, is de aankoopprijs van 8-9k€.

Momenteel is een kleine 2de hands gewoon nog te goedkoop in vergelijking.

Bijvoorbeeld de misses rijdt met een 2dehands Audi A3 berline van 9 jaar oud voor €9000 aankoopprijs. Als we zo'n AMI konden aanschaffen voor €3000 was de kans redelijk geweest.

Maar ik ga het wel bekijken, of de toekomstige concurrent, voor de volgende keuze!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

misterjo schreef:
R2D2 schreef:Er word nogal lacherig gedaan over de Citroën AMI, maar dat is wel een zeer valabele oplossing voor veel mensen voor boodschappen, dokter, schoolruns,... : goedkoop, LEZ, compact, ...
Ik zou dat durven kopen eigenlijk.

De voornaamste reden om het niet te doen, zonder het gehele financiële plaatje te bekijken, is de aankoopprijs van 8-9k€.

Momenteel is een kleine 2de hands gewoon nog te goedkoop in vergelijking.

Bijvoorbeeld de misses rijdt met een 2dehands Audi A3 berline van 9 jaar oud voor €9000 aankoopprijs. Als we zo'n AMI konden aanschaffen voor €3000 was de kans redelijk geweest.

Maar ik ga het wel bekijken, of de toekomstige concurrent, voor de volgende keuze!
Ik heb eigenlijk ook alleen nog maar een auto nodig voor mijn werk. Als dat niet het geval was zou ik zeker voor deelauto gaan. Of voor zo'n AMI of alternatief.
cadsite schreef:
De keren dat ze rond gereden moeten worden kan ik niet meer bijhouden. De keren dat ze vragen om iets te vervoeren idem.
Zo is het natuurlijk gemakkelijk. Wel de lusten, maar niet de lasten. :roll:
Dat is dan autodelen in de praktijk!

Je moet alleen betere afspraken maken lijkt me.


Maar dit is toch helemaal geen zwart wit discussie. Niet voor of tegen auto, niet altijd of nooit.
Veel heeft met mentaliteit te maken. En die verandert, maar zeer traag.
Je ziet het verschil in generaties.
Laatst gewijzigd door R2D2 op 15 feb 2022, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

krisken schreef:Probleem opgelost? Neen het probleem is niet opgelost. Als we van elke inwoner van België een halve biatleet willen maken, DAN is het probleem opgelost als ik jouw verslag bekijk. En laten we eerlijk wezen : hoeveel Belgen gaan er dit doen? Niet veel. En dat weet jij even goed.

Want opnieuw : dit is misschien doenbaar als woon-werkverkeer, maar als je nog wat tussenstops erbij hebt is het al minder haalbaar en minder praktisch.

Als ik de woorden "schema" en "trainingsarbeid" lees denk ik dat we er meteen van uit mogen gaan dat we spreken over een familie die graag op de fiets zit en zijn leven daar ook heeft op aangepast. Prima natuurlijk, maar niet iets dat je de modale Belg kan opleggen om naar het werk te gaan.
Allee, mijn probleem opgelost. :-D
Ik ben er niet om de problemen van alle Belgen op te lossen.
Wanneer iedereen zijn probleem oplost verdwijnen de problemen ook.
Wanneer je extra wenst te betalen voor comfort of omdat je je niet flexibel kan opstellen betaal je gewoon voor dat extra comfort of je ziet er (noodgedwongen) van af. Weg probleem.

Wanneer er op je parcour te veel tussenstops zijn heb je verschillende opties: het eerste is niets ondernemen en daarvoor de prijs betalen. Je kan ook verhuizen, dichter bij je werk gaan wonen, zorgen dat het parcour woonplaats-werk-school binnen wandelafstand ligt. Enz.

Ik leg ook niemand iets op. Het is een vrije keuze en ik licht alleen mijn keuze toe. Dat je de modale Belg moeilijk in beweging krijgt is zijn keuze.
En nu is het wachten op de reactie dat de modale Belg te arm is om een paar loopsloefen of een tweede hands fiets te kopen. :-D
Tip: de best presterende individuele sportlui komen meestal niet uit een bevoorrecht milieu maar integendeel vanuit een op het eerste zicht verloren positie. Kwestie van een keuze maken en voor die keuze blijven gaan.

Denk je nu echt dat wij hier allemaal geboren zijn als atleten? Integendeel. Maar na een moeilijk begin wordt een aanpassing al vlug een gewoonte en het kan nadien zelfs een deugd worden.
100 mijl lopen of honderden km's fietsen begin je ook niet van de ene op de andere dag uit het niets hoor. Dat vraagt een nulbegin, volharden, doorbijten, terugvallen,...... tot je er finaal bent. Makkelijk is bij de pakken blijven neerzitten. Niet een oplossing zoeken en doorbijten. Dat is de moeilijke keuze.
Een probleem is pas een probleem wanneer er geen oplossing voor is. Waneer je niet eens op zoek gaat naar de oplossing zal die zich uiteraard ook niet vanzelf aandienen.
Uiteraard gaat niet iedereen al zijn problemen opgelost krijgen. Er zijn dan ook genoeg mensen die voortdurend in de problemen zitten en voor de optie kiezen dat er toch niets aan te verhelpen is. En zo betaalt iedereen zijn prijs voor zijn keuze.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

devastator schreef:
R2D2 schreef:Er word nogal lacherig gedaan over de Citroën AMI, maar dat is wel een zeer valabele oplossing voor veel mensen voor boodschappen, dokter, schoolruns,... : goedkoop, LEZ, compact, ...
IMHO moesten ze zo een karren verbieden op de openbare weg. Als je maar 45 km/u kan rijden in zo een doos, dan ben je een gevaar op de weg, niet in het minst voor jezelf bij een ongeval. Tuurlijk, een tractor rijdt nog trager...
In de meeste kernen mag je toch maar 30/50 meer.

Pas de wet aan en laat die karretjes ~55 rijden en verplicht een "light" rijbewijs al dan niet vanaf 16 jaar
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

devastator schreef: IMHO moesten ze zo een karren verbieden op de openbare weg. Als je maar 45 km/u kan rijden in zo een doos, dan ben je een gevaar op de weg, niet in het minst voor jezelf bij een ongeval. Tuurlijk, een tractor rijdt nog trager...
Zo klinkt macho-praat in de praktijk. Een AMI is een gevaar op de weg maar een PK-monster met een testosteronbom aan het stuur blijkbaar niet.
Wellicht zijn fietsers, voetgangers, schoolkinderen en ouderen ook een gevaar op de weg en zouden ze bij voorkeur verboden moeten worden???
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

misterjo schreef:Stel dat je nu toch wel enig comfort wilt hebben, want in België comfortabel fietsen is ook maar enkele maanden of dagen per jaar mogelijk?
Zo maak je het wel heel duidelijk dat je geen flauw benul hebt waar je het over hebt.
Ik heb jaren aan een stuk WW-verkeer gedaan met minstens 20 km enkel.
Jaarlijks reed ik hoogstens tien keer door de regen. En weet je wat? Daar hebben ze al jaren kledij voor ontworpen. Eveneens tegen de kou.
Ik heb al meer kou geleden en natter geweest op een motorfiets dan op een fiets.
In al die jaren heb ik een viertal keer door niet geruimde sneeuw moeten rijden waarbij ik slechts één keer de voet ben moeten gaan omdat de sneeuw zich telkens ophoopte tussen het aandrijfmechanisme. Ik herinner me dit voorval alleen nog omdat het zo'n uitzonderlijke situatie was.
En de auto's stonden toe gewoon stil of schoven tegen elkaar aan. Die dag had je dus nog minder aan een auto.
We leven hier in een zeer gematigd klimaat. Niet op de zuidpool, het regenwoud noch de woestijn.

Bij droog zomerweer nam ik gewoon de racefiets. Bij andere gelegenheden gewoon de MTB. Probleem voor 99% opgelost.
devastator schreef:We MOETEN dus allemaal een stad gaan wonen? Ik lees hier toch wel heel erg veel bekrompen visies hier. Allemaal heel fijn dat sommigen een uur enkel willen fietsen naar het werk, maar dat is hier niet doenbaar met 2 kleine kinderen. Openbaar vervoer als grensarbeider is ook lachen.
Je moet helemaal niets. Het enige wat je dient te doen is de gevolgen van je eigen keuzes dragen. Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Aan jou om telkens af te wegen wat het beste past voor jou. Je zo weinig mogelijk aantrekken van wat anderen doen of zeggen voorkomt meestal al heel wat problemen. :-D
Het is niet omdat iemand zijn oplossingen beschijft dat dit betekent dat een ander deze MOET volgen. Je leest wat je wil, je trekt daar je eigen conclusies uit en nadien handel je naar best vermogen en wat jij het beste vindt. Zo meer oplossingen en ervaringen je leest hoe groter de keuze om er deze uit te pikken waar jij je goed bij voelt.
Laatst gewijzigd door ivob op 15 feb 2022, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je voor elk weer een andere fiets moet hebben is de garage ook snel terug gevuld natuurlijk... :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Minder dan de plaats die een auto inneemt. :roll:
De fietsen - op de elektrische na - hang ik trouwens gewoon aan het plafond en muur.
Een oplossing die ik nog niet heb kunnen toepassen op welke auto dan ook.

Ik weet het, de redenen om iets niet te doen zijn vele malen talrijker dan wel iets te doen.
Wanneer er iets altijd terug opduikt is het dat wel.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

R2D2 schreef:Een AMI is een gevaar op de weg maar een PK-monster met een testosteronbom aan het stuur blijkbaar niet.
Kan je even quoten waar ik dat gezegd heb? Beetje insinuaties in het rond smijten is gemakkelijk natuurlijk.
R2D2 schreef: Wellicht zijn fietsers, voetgangers, schoolkinderen en ouderen ook een gevaar op de weg en zouden ze bij voorkeur verboden moeten worden???
Die bevinden zich natuurlijk ook in het midden van de weg... Jezus man wat een hoop zever in 1 post
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het is inderdaad zever. Of jij hebt niet begrepen wat ik bedoel.

Vertel jij dan eens waarom een AMI een gevaar zou zijn.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

devastator schreef:
R2D2 schreef:Er word nogal lacherig gedaan over de Citroën AMI, maar dat is wel een zeer valabele oplossing voor veel mensen voor boodschappen, dokter, schoolruns,... : goedkoop, LEZ, compact, ...
IMHO moesten ze zo een karren verbieden op de openbare weg. Als je maar 45 km/u kan rijden in zo een doos, dan ben je een gevaar op de weg, niet in het minst voor jezelf bij een ongeval. Tuurlijk, een tractor rijdt nog trager...
En ook duur voor wat het maar is. Kan je beter een elektrische bakfiets kopen, kan je de file voorbijsteken op het fietspad en krijg je tenminste nog wat boodschappen in. Deze AMI is kiezen tussen boodschappen, hond of kind, meer krijg je er echt niet in. Misschien heeft het wel toekomst als zelfrijdende taxi.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 op 15 feb 2022, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

R2D2 schreef:Vertel jij dan eens waarom een AMI een gevaar zou zijn.
Niet voor anderen, wel voor de inzittenden. Sorry, maar als inzittende in een koekendoos zou ik toch niet graag betrokken geraken in een ongeval waarbij de achterligger de snelheid compleet verkeerd heeft ingeschat. Laat staan de agressie van sommige heethoofden als ze opgehouden worden op een baan waar je 70 mag (dat ligt natuurijk aan de chauffeur). Of de files/situaties die onstaan omdat vrachtwagens ze niet kunnen voorbijsteken op gewestwegen.

In het centrum: ok. Daarbuiten: NEE !
Laatst gewijzigd door devastator op 15 feb 2022, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik noemde de AMI als alternatief voor het cliché van de oudjes die niet meer uit de voeten zouden kunnen zonder hun 16jaar oude Euro 2 en telkens als argument naar boven komen tegen groenere auto’s. Ik zie die oudjes niet op een bakfiets.

En victim blaming bestaat dus blijkbaar ook in het verkeer.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

R2D2 schreef:En victim blaming bestaat dus blijkbaar ook in het verkeer.
Het label dat jij daar op plakt moet je zelf weten :wink:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

cadsite schreef: Zaterdag werk ik in Oudenaarde, ik moet er zijn om 7.15u.
Met de auto vertrek ik om 6.45u, met het OV zou ik moeten vertrekken om 5.44 (google maps).
Afbeelding

Ik kijk altijd of er alternatieven zijn. Zowel voor privé als werk verplaatsingen. Voor werk verplaatsingen moet ik me zelfs geen zorgen maken over de prijs. Maar toch is het OV elke keer weer veel en veel trager, meestal minstens het dubbele.
Als je zo rekent, is het ov nooit een alternatief.
E-stepje kopen
Dan wordt het, zeer ruim gerekend …
7min step + 3 min instap trein+ 18 min trein+ 7 min estep

35 minuten met ov … en hopelijk is de werkgever dan zo flexibel om het startuur wat aan te passen aan de ov uren.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

ivob schreef:
misterjo schreef:Stel dat je nu toch wel enig comfort wilt hebben, want in België comfortabel fietsen is ook maar enkele maanden of dagen per jaar mogelijk?
Zo maak je het wel heel duidelijk dat je geen flauw benul hebt waar je het over hebt.
Dat is vanuit mijn/ons perspectief. Mogelijks zijn er met een gelijkaardige ervaring en veel met een andere zoals jij. Mogelijks zijn er ook wel oplossing voor een deel van die uitdagingen.

Ik fiets zelf te weinig en het is een gewone fiets.
Voornamelijk voor naar de winkel te gaan voor kleinere of vergeten aankopen of de bakker. Mijn vrouw gebruikt thuis een gewone fiets om in de zomer naar het werk te rijden. Wat een 20-tal km enkel is over toch wel heuvelachtig landschap. Doe dat in regen en wind en dan moet je wel richting elektrische fietsen kijken, wat we ook aant bekijken zijn. Op het werk heeft ze voor lokale verplaatsingen een lichte elektrofiets.

Maar je moet wel degelijke voorzieningen hebben op het werk ook. Bij mijn vrouw hebben ze bijvoorbeeld geen douches ter beschikking... En min vrouw wil er ook wel fatsoenlijk bijlopen op het werk alsook heeft zij veel contacten met klanten.

T is ook een kwestie van wat je gelukkig maakt en wat je kan betalen... Ik maak mij persoonlijk weinig zorgen om mobiliteit maar wil toch vergroenen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

alle gekheid op een stokje ... ik en mijn vrouw zouden graag meer per fiets willen doen. Aangezien we 2 zeer jonge kinderen hebben, is een elektrische (bak) fiets voor de 1 en een gewone elektrische fiets voor de andere wel een must, te meer daar we ook niet steeds overal bezweet willen aankomen (kledingwinkel/horeca/...).

Al eens gekeken naar de kostprijs daarvoor ? Een 2de hands wagen is in de meeste gevallen goedkoper ... :o Ik wil maar ff zeggen dat zelfs 'fietsen' niet zomaar voor iedereen meer weggelegd is. Zeker niet voor de lange(re) afstanden of als Auto/OV vervanger ... de kostprijzen zijn om U tegen te zeggen, en dan spreek ik nog maar over de instappers qua kwaliteit. Ik ken er die een elektrische fiets van 6000+ EUR 'normaal' vinden ... laat staan dat je er zo 2 moet kopen (of 3 ... want ja ... ouders elektrisch, wat dan met de kinderen ?)

PS: In mijn situatie is bovenstaande niet het probleem, wij kunnen ons die 2 fietsen nog wel veroorloven (maar geen van 6K EUR !!)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat dus...
En dan ben je nog altijd maar aan het behelpen.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Die fietsen zijn idd heel duur in vergelijking met wagen. Maar lange termijn verbruik maakt dit wel goed. Als nog is dit een super complex puzzel om te leggen.

Ik heb zelf de knoop doorgehakt en ga een elektrische fiets kopen om zo veel mogelijk de auto te vervangen.
Ik fiets graag en de 'verloren' tijd zal voor mij ook sport betekenen. En de benzineprijs die ik uitspaar.
Ik heb geem km of benzinevergoeding als terug full time student zijn de.

Belangrijkste om mee te nemen van deze discussie en denkoefening.
Durf geregeld naar alle alternatieven kijken en mogelijks vind je een verandering die toch iets oplevert. Niet altijd blind je huidige situatie willen behouden.
Alle voordelen hebben hun nadelen en omgekeerd. Voor jezelf en voor de maatschappij. Aan jou de keuze om te beslissen waar je meest en minste waarde aan hecht. Zolang je openstaan om alles serieus te nemen en nog verder te kijken dan de duidelijke voor en nadelen.

@cadsite
Niet per se, mogelijks wel. Maar hangt van situatie af die bij iedereen anders is
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef: Al eens gekeken naar de kostprijs daarvoor ? Een 2de hands wagen is in de meeste gevallen goedkoper ... :o Ik wil maar ff zeggen dat zelfs 'fietsen' niet zomaar voor iedereen meer weggelegd is. Zeker niet voor de lange(re) afstanden of als Auto/OV vervanger ... de kostprijzen zijn om U tegen te zeggen, en dan spreek ik nog maar over de instappers qua kwaliteit. Ik ken er die een elektrische fiets van 6000+ EUR 'normaal' vinden ... laat staan dat je er zo 2 moet kopen (of 3 ... want ja ... ouders elektrisch, wat dan met de kinderen ?)
Prijzen van elektrische fietsen zijn zeker niet normaal.
In vergelijking met elektrische scooters 45 km/u bijvoorbeeld.
Anderzijds is er fietsvergoeding en bijna geen gebruikskosten en jaarlijkse kosten voor een fiets, bij een auto zit je snel richting 1000 euro per jaar.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

duizend schreef:
Prijzen van elektrische fietsen zijn zeker niet normaal.
In vergelijking met elektrische scooters 45 km/u bijvoorbeeld.
Anderzijds is er fietsvergoeding en bijna geen gebruikskosten en jaarlijkse kosten voor een fiets, bij een auto zit je snel richting 1000 euro per jaar.
Je hebt gelijk, maar is pijnlijk om te lezen. Zeker de mensen die deze vergoedingen niet hebben. Ik had eerder wel een fietsvergoeding, maar dus beslist om verder te studeren.
Alle winsten moet ik halen uit natuurlijke voordelen en kostenbesparing. Doet soms pijn dat ik geen kans heb op zo'n vergoeding. Maar ik gun iedereen hem die hem heeft, ga dat zeker niet af willen nemen. Wees gerust :p
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Joe de Mannen schreef: Maar ... kan jij je een leven voorstellen zonder auto ? helemaal zonder, dus ook niet voor leveringen, ook niet voor leveringen aan je buurtsupermarkt, ook niet voor je post, ook niet voor...

Dan moet je beseffen dat het dus niet voor iedereen kan, er zijn nu eenmaal situaties waarin er verwacht wordt dat mensen mobieler zijn dan openbaar vervoer of fiets/voet.

J.
Maar het uitgangspunt was niet of de maatschappij zonder auto kan maar of je nog zonder individueel vervoer zou kunnen.
Wanneer niet iedereen zo nodig individueel in een doos op vier wielen zou moeten kruipen om telkens een afstand af te leggen die je ook te voet of met de fiets kan doen zou het noodzakelijk gemotoriseerd verkeer om te beginnen al veel vlotter en efficiënter verlopen.

En terzijde, ik heb inderdaad de tijd nog meegemaakt dat de postbode te voet of met de fiets van deur tot deur ging en niet zo nodig tegen de rijrichting in over voet- en fietspaden moest rijden om hun targets te halen. En de bakker, groentenboer, brouwer, melkboer,... naar de klant toekwamen ipv omgekeerd de klant ieder afzonderlijk in hun blik richting shoppingcentra.

Het is een drug hè. Eenmaal gezwicht en verhangen aan het genot geraken velen er - ondanks de individuele en maatschappelijke kost - nog maar moeilijk van af.
misterjo schreef:Dat is vanuit mijn/ons perspectief. Mogelijks zijn er met een gelijkaardige ervaring en veel met een andere zoals jij
Sorry, je hebt gelijk. Ik had het over het hoofd gezien dat in jouw deel van België totaal andere klimatologische omstandigheden gelden dan in het mijne. :-D
Laatst gewijzigd door ivob op 15 feb 2022, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Eigenlijk is de titel van de thread verkeerd.
Moet zijn “rijden we binnenkort terug

Veel minder auto’s door de hoge prijzen.
Salariswagen worden elektrische gocars die max. 110 per uur rijden op de snelweg wegens anders te weinig rijbereik.

Derde rijvak is aan de dikke prive dieselbakken tegen 130 per uur. Ik zal mijn grootlichten al maar eens een onderhoud geven! Er zal nogal eens geflikkerd worden met die lichten. :twisted: :cop:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

duizend schreef:Eigenlijk is de titel van de thread verkeerd.
Salariswagen worden elektrische gocars die max. 110 per uur rijden op de snelweg wegens anders te weinig rijbereik.
Wat bedoel je?
Wanneer je in België een job uitoefent die meer dan 350 km enkel WW verkeer vraagt kies je inderdaad beter voor een diesel.
Ik heb toch een klein vermoeden dat dit een uitgesproken minderheid van de werknemers in België is.
tip1: de afstand die een werknemer gemiddeld tussen woonplaats en werk moet afleggen is gekend en op te zoeken hoor. Hint: het is minder dan 350 km.
tip2: een salarisauto is bijna nergens een verplichting. Het staat bijna iedereen vrij geen salarisauto te kiezen en zelf de auto van zijn keuze met vooralsnog aandrijving naar keuze te kiezen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mijn ouders hebben altijd gewoond in Lemberge, een deelgemeente van Merelbeke. Ik heb gezien hoe het noorden van Merelbeke gegaan is van een dorpskern tot een voorstad van Gent. Lemberge is altijd rustig en kalm geweest, en is het nu nog steeds.

Van Lemberge ben ik gegaan naar Merelbeke Flora, waar ik een appartement had. Merelbeke Flora is het stuk dat de echte voorstad van Gent was, nog voor we aan het centrum van Merelbeke begonnen. En eerlijk? Het was me daar al veel te druk. Ik ging graag naar Gent van tijd tot tijd, maar nu laat ik zo min mogelijk mijn hoofd daar zien. Te druk. Teveel prikkels. Teveel volk. Teveel lawaai. Sommigen gaan er gegarandeerd mee lachen (don't give a f***) maar mentaal was dat echt niet OK voor mij. Heb een goeie 10 jaar in dat appartement gewoond maar nooit tot mn volle goesting. Ik had een huis, maar geen thuis.

Onder impuls van de vriendin dan toch maar gekeken naar iets anders. Iets dat nog steeds vlakbij beide ouders was. Iets waar je nog een stukje natuur zag. Maar toch ook weer dicht genoeg bij winkels zat. En liefst, indien mogelijk, in een kleine wijk zodat je toch niet helemaal afgezonderd leefde van alles. En zo ben ik terecht gekomen in Massemen, een deelgemeente van Wetteren. En ja, voor mij is het hier een stuk prettiger leven als ik dat vergelijk met mijn appartement van destijds.

Woon ik op een weide? Misschien wel. Maar ik voel me er wel goed bij. Voor mij is die weide een stuk beter dan in betonnen bunkers boven elkaar wonen. Maar ik betaal nog steeds evenveel belasting, dus waarom zou ik niet kunnen verwachten dat men de moeite doet om hier deftige buslijnen aan te leggen? I mean : in steden als Gent veranderen ze wel om de haverklap de halve stad zodat er grotere trams en zwaardere bussen door kunnen. Dus qua kost zal dit nog wel mee vallen...
heist_175 schreef: Ik begrijp de kritiek op deelauto's wel, maar dat is eerder op het huidige aanbod dan op "deelauto's" an sich.
Als je met een aantal in een wei woont, kan je toch samen een deelauto op poten zetten? Dan hoef je niet eerst 30km te rijden naar uw ouders om daar een auto op te pikken.
Heb je enig idee hoeveel de opstart van een deelwagen kost via een merk van deelwagens naar keus? Denk dat je iets te makkelijk er overheen gaat als ik je dit zie zeggen. De 75 deelwagens die wij hebben uitstaan zijn er gekomen via mobiliteitsbudgetten van de gemeentes, in combinatie met SO-LVA, wat subsidies en afspraken met gemeentes en kleinere bedrijven. En laat ik je eerlijk zijn : het totaal is winstgevend, maar afzonderlijk totaal niet. Mochten we geen gemeentes hebben die gebruik maken van de deelwagens (eigen wagens waren afgeschreven) en geen overeenkomsten hebben met partners zoals zorgbedrijven en thuisverpleging dan was dit een financiële ramp. Zoals ik reeds eerder aanhaalde : mijn wei heeft een paar honderd wooneenheden. Mochten we hier een deelwagen zetten dan is de vraag wanneer deze in gebruik zou zijn zonder partnerovereenkomsten. Overdag niet, want dan is iedereen met zijn eigen vervoersmiddel (fiets, auto, te voet, bus, whatever) naar zijn werk. 's avonds zitten de meeste mensen thuis bij hun gezin. Dus dan zou die misschien wel eens durven rijden. Weekend idem dito. En daar stopt het ook. Onrendabel dus.
heist_175 schreef: En je zou er overigens van schrikken hoeveel je wél een fiets kan doen. Ik woon niet in een stad (15-20km ver van een stad zelfs, inclusief dorpen die zichzelf "stad" noemen, zoals Aarschot of Lier) en toch kan ik alles met de fiets doen: booschappen (supermarkt), cultuur (film, cabaret, bibliotheek), winkelen (kleding, ...), horeca, ...
Ik snap wat je wil ezggen, maar ga niet over de hele lijn akkoord met je. Boodschappen kan je met de fiets doen als je elke dag om boodschappen gaat. Ik zie boodschappen als een noodzakelijk kwaad en doe dat eens per week. En ja, dan stap ik daar soms buiten met 4 curverboxen vol gerief aan de Colruyt, samen met nog 12x 1L melk en pakweg 8 a 10 flessen water/frisdrank. Onbegonnen werk dus met de fiets. En zelfs al ga je elke dag achter boodschappen lijkt een fiets me geen praktisch vervoersmiddel? Idem trouwens voor kleren : ik zie me echt niet naar de winkel gaan achter wat kleren om dat dan onder een snelbinder te steken van een fiets? Niet voor het "imago", maar puur praktisch : zelfs mijn (elektrische) fiets met 2 fietszakken is vermoedelijk maar nipt? Wat HoReCa en cultuur betreft volg ik je echter wel : deze kunnen met de fiets gedaan worden mits je dicht genoeg bij een stad woont.
h1ttent1t schreef:
misterjo schreef:
Stel dat je nu toch wel enig comfort wilt hebben, want in België comfortabel fietsen is ook maar enkele maanden of dagen per jaar mogelijk?
Euh, wat? Jij doet net of wij 1/3 van het jaar in de sneeuw moeten rijden. Ik rij nu al jaren met de fiets voor woon/werkverkeer (koersfiets/speed pedelec), de dagen dat het niet te doen is qua weer zijn echt beperkt tot 1 of 2 dagen per jaar hoor.

Het hangt gewoon van je instelling af: als je altijd rond de 20° en zonder wind wil rijden, dan zijn inderdaad maar een paar dagen per jaar geschikt :-D
Geen idee hoe het op jouw werk is, maar niet iedereen zn job leent zich om met de fiets te komen. Dan bedoel ik niet het stallen van de fietsen etc, maar het praktische aspect : je omkleden bij regenweer bijvoorbeeld. Of als je regenkledij hebt : mogelijkheid om deze te drogen tijdens je werkuren. Of een mogelijkheid om je te verfrissen als je je net in t zweet hebt gereden bij tegenwind. Zijn 3 simpele dingen waarbij ik me kan inbeelden dat niet elke werkgever hiervoor geschikt is.
R2D2 schreef:Er word nogal lacherig gedaan over de Citroën AMI, maar dat is wel een zeer valabele oplossing voor veel mensen voor boodschappen, dokter, schoolruns,... : goedkoop, LEZ, compact, ...
De AMI is meer bedoeld voor in een stad rond te bollen. Zoals je aangeeft : zeer vaak zijn geïnteresseerden mensen die het gaan gebruiken als 2de wagen voor de boodschappen. Een zeldzame arts bekijkt die wagen ook wen eens, maar deze kiezen meestal (zeker als ze met meerderen zijn onder één dak) een Renault Zoë of een BMW i3. Welke overigens ook niet zo duur zijn (en al zeker niet in 2dehands vorm!).
devastator schreef:
R2D2 schreef:Er word nogal lacherig gedaan over de Citroën AMI, maar dat is wel een zeer valabele oplossing voor veel mensen voor boodschappen, dokter, schoolruns,... : goedkoop, LEZ, compact, ...
IMHO moesten ze zo een karren verbieden op de openbare weg. Als je maar 45 km/u kan rijden in zo een doos, dan ben je een gevaar op de weg, niet in het minst voor jezelf bij een ongeval. Tuurlijk, een tractor rijdt nog trager...
Centrum Aalst (lees : alles binnen de ring) : maximaal 30 km/u. Ideale wagen dus om daar rond te bollen en je hebt nog 15km/u marge! En tis niet dat je in andere centrumsteden of steden sneller kan dan 50km/u... Het is niet de geschikte wagen om op een N-weg mee te rijden en de autostrade mag je helemaal vergeten, maar een koper van dit soort auto's is meestal ook iemand die perfect weet waar hij die wagen voor koopt : om rond de kerktoren te rijden maar welke toch nog een auto nodig heeft voor zn comfort. Denk aan de boodschappen welke ik hierboven heb beschreven bijvoorbeeld.
bambipower schreef:In zo een topics blijf je steeds dezelfde flauwe kul tegenkomen. Ik woon op de buiten, en openbaar vervoer s****... hier hebben ze alleen maar een belbus... ik heb hem nodig voor mijn werk...

Ik leef al bijna 60 jaar zonder auto, en heb hem voor niks nodig. Ik heb nooit willen werken voor een auto, omdat ik een auto nodig heb voor mijn werk, boodschappen, reizen... ik ben niet stom he. Ik heb mijn leven gepland zonder auto, een woonst gezocht dat prima ligt voor openbaar vervoer (mobiliteitsscore van 9,8), werk gezocht dat ik al fietsend kan, dichtbij of al in een stad, dicht bij supermarkten, dicht bij scholen,....
Enja, een auto kan gemakkelijk zijn... tot je er aan herinnerd wordt, dat je er voor moet werken. Ik ga geen week per maand werken voor een auto.
Dan speel ik liever een paar uur per week kwijt in een buskotje. En als het kan neem ik de fiets... waar ik woon is dat sneller dan een auto.

Autoloosleven, is een levensstijl. Wie een auto heeft, en daarnaar geleefd heeft, zal veel moeten veranderen om te kunnen overschakelen naar een autoloos leven. En degene die blijven volharden in een autoleven, tja, die moeten niet zeuren dat ze een weekske per maand mogen werken ervoor. Of misschien nog meer binnen enkele jaren.
Chapeau dat jij dit kan. Ik zou het niet meer kunnen. Waarschijnlijk omdat ik een minder gepland/gestructureerd leven heb dan jij en omdat ik vooral mn bewegingsvrijheid zou missen. Wat mij dan weer mentaal / psychisch gezien een bepaalde rust geeft. Ook niet onbelangrijk dus. Dat jij liever in een buskotje staat te wachten op je vervoer is prima voor mij. Net zoals je keus om geen week per maand te moeten werken voor die auto. Maar ik werk met veel plezier een week voor die wagen omdat hij doet wat hij moet doen : namelijk mij overal heen brengen wanneer ik het wil en waar ik het wil. Ik vind het moedig dat jij die levensstijl kan volhouden, net zoals ik het knap vind dat (zie een paar posts terug) er mensen zijn die 30km gaan bollen naar de ouders om daar een wagen te gebruiken of die 60km naar hun werk fietsen dagelijks. Maar je beseft ook wel dat jullie niet "Jan Modaal" zijn of "de doorsnee persoon". Mocht dit wel zo zijn, dan was er geen probleem... Maar je kan ook niet van ons verwachten dat wij ons plots allemaal aanpassen naar die (voor mij spartaanse) manier van leven...


Wat mij in dit soort discussies telkens opnieuw opvalt is dat mensen die in verstedelijkt gebied wonen een andere idee van mobiliteit hebben dan mensen die "op den buiten" wonen, en dat beide groepen elkaars probleem totaal niet (willen) begrijpen. En dan heb je telkens ook nog wat uitzonderingen die vinden dat WW-verkeer van 60km met de fiets doodnormaal is.

Elke situatie is een unieke situatie, en unieke situaties los je niet op met één enkele oplossing ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 mei 2010, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

cadsite schreef: Zolang alternatieven je minstens het dubbele van de tijd kosten tov de auto zijn het geen alternatieven.
Zaterdag werk ik in Oudenaarde, ik moet er zijn om 7.15u.
Met de auto vertrek ik om 6.45u, met het OV zou ik moeten vertrekken om 5.44 (google maps).
Afbeelding
Als je een plooifiets meeneemt op de trein komt dat op 15 minuten fietsen en 22 minuten met de trein. Met 5 minuten op voorhand in het station zijn (hoewel je eigenlijk los de trein kan binnenrijden met een plooifiets) geeft dat 42 minuten, oftewel 7 minuten langer dan met de auto.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”