Rijden we binnenkort nog?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er is al over gesproken dat de prijzen van EV's hoog zijn en daarom mensen weerhouden om er eentje aan te kopen. Steeds meer merken stoppen nu met de productie van de kleinste -lees goedkoopste- versies van hun aanbod.

Wie zal binnen enkele jaren nog een wagen kunnen kopen?

Dit artikel gaat hier verder op in. Voor het eerst worden er ook bedrijfsleiders geciteerd die eerlijk aangeven dat de tijd van de goedkope wagens op zijn einde loopt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

En dan lees je vandaag dat lydia de verrotingstrategie bij De Lijn verder zet om stappen te zetten voor privatisering :bang:
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik geloof hier niet in.

Er zoiets als concurrentie. Een pak Chinese merken staan klaar om onze markt te bestormen. Seres, Byod, enz. En er is zoiets als het feit dat electrische wagens minder complex te fabriceren zijn. Het is niet omdat de traditionele Europese autobouwers hun wagens volproppen met ongewenste luxespullen en fancy knoppen dat dit globaal ook zo moet zijn. Volhardend in het feit dat er zoiets bestaat als een premium auto die mensen willen bezitten blijven ze luxe-spullen op de markt gooien als ware het massa-produkten. Tientallen modellen met daarop nog eens honderden opties. Waanzin. Intussen is de publieke opinie op het vlak "ik moet een mooie auto bezitten" aan het veranderen. Alleen doen ze alsof er niets aan
de hand is.

In china zie je 5.000 euro (mini)modellen ganse marktsegmenten innemen. Tesla realiseert marges van 35%, ondermeer omwille van het gebruiken van casting machines (die Volvo nu ook zal inzetten). Ze hebben maar 4 modellen (waavan 1 model bijna alles neemt) en bijna geen opties. Ze verwachten een groei van 50% dit jaar.

Ik snap niet door welke collectieve waanzin klassieke autobouwers gegrepen zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat geen één van hun duurbetaalde consultants zegt wat ze niet willen horen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het artikel staat achter een paywall en DPG (de Facebook van BE) gaan betalen, is me een brug te ver :).

Een nieuwe Dacia Sprint (EV) kost €18K.
En andere kleine ICE auto's kan je nog steeds vlot kopen. Waarom zou een merk een nieuw model moeten lanceren opdat het gekocht kan worden?

En ik wil het nog zien gebeuren dat ICE niet meer verkocht mag worden.
Voor firmawagens snap ik dat: als je lekkers van de staat wil, dan moet het volgens hun voorwaarden. Maar ICE afschaffen? Ik hoor al echo's over "haalbaar en betaalbaar" :lol: .

Straks een vrijheidskonvooi dat Brussel gaat blokkeren omdat ze geen ICE meer kunnen kopen...
:bdaysmile:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Die Chinese modellen raken hier wel niet gehomologeerd omdat de Europese commissie op nieuwe auto's een aantal zaken verplicht die nu eenmaal veel geld kosten.
Denk bv aan bandendruksensoren, eCall, intelligente snelheidsbeperking (dus dan moet je al een GPS met kaarten + camera voor verkeersbordenherkenning aan boord hebben).
En daarnaast heb je ook de euronormen die moeilijker en moeilijker te halen zijn. Veel merken hebben de dieselmotor al in hun kleinere modellen geschrapt; niet alleen omdat daar minder en minder vraag naar is maar ook omdat de uitlaatgasbehandeling de prijs van wagens in dat segment zo hoog zou maken dat ze de facto onverkoopbaar worden. Mensen willen nu eenmaal geen 25.000 eur voor een Opel Corsa neertellen, dan geven ze liever nog ietsje meer aan een Astra.
Gevolg? Het wagenpark veroudert, wat in feite net het omgekeerde was van wat ze met die regeltjes wilden bekomen :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

jutuiz schreef:Ik geloof hier niet in.

Er zoiets als concurrentie. Een pak Chinese merken staan klaar om onze markt te bestormen. Seres, Byod, enz. En er is zoiets als het feit dat electrische wagens minder complex te fabriceren zijn. Het is niet omdat de traditionele Europese autobouwers hun wagens volproppen met ongewenste luxespullen en fancy knoppen dat dit globaal ook zo moet zijn. Volhardend in het feit dat er zoiets bestaat als een premium auto die mensen willen bezitten blijven ze luxe-spullen op de markt gooien als ware het massa-produkten. Tientallen modellen met daarop nog eens honderden opties. Waanzin. Intussen is de publieke opinie op het vlak "ik moet een mooie auto bezitten" aan het veranderen. Alleen doen ze alsof er niets aan
de hand is.

In china zie je 5.000 euro (mini)modellen ganse marktsegmenten innemen. Tesla realiseert marges van 35%, ondermeer omwille van het gebruiken van casting machines (die Volvo nu ook zal inzetten). Ze hebben maar 4 modellen (waavan 1 model bijna alles neemt) en bijna geen opties. Ze verwachten een groei van 50% dit jaar.

Ik snap niet door welke collectieve waanzin klassieke autobouwers gegrepen zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat geen één van hun duurbetaalde consultants zegt wat ze niet willen horen.
Dat pakken ze wel aan met hoge eisen, voor de veiligheid uiteraard maar ook om de eigen markt te beschermen. Zelfs binnen Europa hebben ze de eigen markten redelijk goed kunnen "beschermen".

Mensen willen vooruit, niet achteruit. De opties worden later gewoon standaard. Dat trekt de prijzen op maar dat is een probleem van de klant.

Een verandering van publieke opinie is toch maar heel traag. Mensen veranderen eerder door hun portefeuille dan door werkelijk inzicht of andere behoeften. Transport is en blijft een behoefte en een dikke bak zal een luxeproduct met imago-opbouwende functie blijven. Het zal nog toenemen want hoe minder het kunnen veroorloven, hoe exclusiever.

Men doet inderdaad alsof we gewoon gaan overstappen van ICE naar EV en dat iedereen gewoon een pak meer zal betalen terwijl velen zich nu al blauw betalen aan hun wagen. Velen zouden trouwens met een andere wagen rijden zonder subsidies. Zonder subsidies zouden EV's nog exclusiever zijn.

Tesla heeft inderdaad een heel ander zakenmodel. Weinig modellen met amper verschillen zodat je perfect in serie kan produceren. Door imago slikken klanten ook dat je amper wijzigingen aanbrengt. Er is geen groot -lees duur- verdelersnetwerk en ze mikken op het duurste segment. Ze halen hoge marges en kunnen de kosten drukken, dat model wordt steeds meer (deels) gekopieerd. Klassieke merken dumpen de kleine wagens en zetten in op de grote en dure modellen met hoge marges. Zo kan de winst toch behouden blijven ook al produceert men minder stuks.

Het is geen waanzin. Het is gewoon een ander model en als constructeur heb je weinig keuze. Ik denk ook dat ze al nadenken over de volgende stap, de zelfrijdende wagen. Dat zal een nog grotere schok zijn. Wagenbezit is voor velen dan UBERhaupt niet meer haalbaar maar er zal heus wel een bedrijf zijn dat daar de perfecte oplossing voor heeft :lol:
In een eerder artikel over de Renault Mégane zei grote baas Luca De Meo van het Franse merk het ons al: Vergeet dat de elektrische auto ooit nog even betaalbaar wordt als zijn benzine-equivalent nu.” Onlangs werd hij bijgetreden door Carlos Tavares, baas van de Stellantis-groep (Citroën, Peugeot, Fiat, Opel…): “Een EV kost ons 50 procent meer om bouwen dan een conventioneel model. Dat kan de gemiddelde consument nooit betalen.”
In december besliste de Vlaamse regering in alle stilte dat private onderaannemers hun chauffeurs tegen lagere lonen mogen tewerkstellen dan De Lijn zelf. De vervoersmaatschappij belandt daarmee in een onmogelijke concurrentiepositie ten opzichte van privébedrijven. Dat past perfect in Chomsky’s theorie: de Vlaamse regering creëert bewust de omstandigheden om busvervoer nog meer aan de privésector over te kunnen dragen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Een eigen wagen aankopen heeft alleen nog zin voor wie daar volledig van afhankelijk is of wie vindt dat het een luxe is waarvoor hij meer wenst te betalen om zich vermeend te kunnen onderscheiden van anderen.
Voor alle andere - en dat is gezien het gekende percentage dat een privéauto gewoon niet beweegt een meerderheid - zijn er economisch veel betere opties dan keer op keer een eigen auto aankopen.
Je moet er alleen voor kunnen rekenen en alles meerekenen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

SpecialK schreef: Mensen willen nu eenmaal geen 25.000 eur voor een Opel Corsa neertellen, dan geven ze liever nog ietsje meer aan een Astra.
Wacht, dus. 25.000 om je met een eigen wagen van A naar B te bewegen.
De gemiddelde auto in België is 9,5 jaar. Maken we abstractie van 2dehands markt.
25.000 / 9.5 / 12 maanden = 219 euro per maand. Zonder energie, taksen en onderhoud. En zonder kilometerheffing.
Voor een stuk metaal. Dat je in veel gevallen nodig hebt om geld mee te verdienen, in dat geval kan je niet anders.

Maar de helft van België staat moord en brand te schreeuwen dat zijn gasfactuur van 70 euro naar 240 euro gaat.
Ik geloof écht wel niet dat "de gemiddelde Belg" liever nog ietske meer uitgeeft.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik rij met een pedelec.ik heb al twee maand geen auto langs den binnenkant gezien... Dus ja, ik rij nog.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Eenmaal de zelfrijdende wagen er is, wordt het eigen bezit van een wagen zoiets als het eigen bezit van een paard. En buiten enkele hobbyisten, heeft niemand een paard.

Een auto is voor de meeste mensen de op 1 na duurste aankoop(enkel woning kost meer), en meer dan de helft van de tijd zitten ze er niet in.
Dat kan veel beter/goedkoper geregeld worden met een autodeelsysteem, zeker als de wagen zelf kan rijden naar de volgende gebruiker.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ja maar, hoe gaan we dan onze vrijheidskonvooien nog organiseren :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik lees dat vaak, dat autodelen 'de toekomst' is want we rijden amper met onze wagen.

Hetgeen dan wel meestal vergeten wordt is dat die wagen inderdaad amper rijdt, maar de meeste wagens rijden tussen 7 & 9 en tussen 16 & 18u.

Dat een eigen wagen geld kost is een understatement, maar het is ook wat waard, in je garage in je auto stappen en rijden naar je bestemming.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Neen, de meeste wagens staan net daardoor stil tussen die uren :lol:

Waarom moet de wagen op je wachten zoals een paard terwijl je ook een wagen kan bestellen zoals we al doen bij een taxi. Bovendien moet je zelf niet meer rijden en heb je dus ook geen rijbewijs meer nodig of de stress van druk verkeer. Je bent vrij in de wagen te doen wat je wil, vrijen bijvoorbeeld, da's pas vrijheid :lol:

Vergeet ook niet dat geen wagen vaak ook een extra kamer oplevert want die garage is dan ook overbodig.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@Cadside:
En hoeveel het je dat waard is zal iedereen voor zichzelf moeten uitmaken.
Maar dat is een luxe overweging. Geen basisbehoefte.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Deelsystemen zijn een fantastisch iets in middelgrote en grote steden en gemeentes. Woon je op de boerenbuiten (waar je amper iets te voet kan doen) dan ben je al sneller aangewezen op een wagen. Helaas kijken ook deelwagenbedrijven naar omzet en zetten ze de deelwagens neer op plaatsen waar ze zichtbaar zijn, waar er veel volk samen komt, of daar waar er veel volk woont. Lees : in het centrum van de gemeente.

Eens daarbuiten is het huilen met de pet op helaas...

Als je kijkt naar Gent waar een 5-tal bedrijven (gokje?) een handvol wagens neerpoten per wijk : dit is echt hoe ik het in mn hoofd heb. Zo moet het! Maar als je kijkt in het zuidelijke deel van Oost-Vlaanderen is het maar triest. Brakel kent bijvoorbeeld 1 deelwagen. Lierde kent er 3, maar deze zijn overdag zo goed als altijd in gebruik door gemeentepersoneel. Zottegem heeft er 2, maar ook daar continu in gebruik door gemeentepersoneel. Ronse : 2 stuks. Met andere woorden : veel te weinig om de bevolking te overtuigen om niet zelf een wagen te kopen en over te schakelen op deelmobiliteit.

Zoals we er nu voor staan (zeker op de boerenbuiten) is deelmobiliteit iets dat zo goed als niet werkbaar is. Ondanks alle goeie initiatieven.

Een wagen die van de ene gebruiker naar de andere bolt zou dit euvel zeker (gedeeltelijk toch) opheffen, maar daar staan we helaas nog ver vanaf.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Neen, de meeste wagens staan net daardoor stil tussen die uren :lol:
ja en neen.
Draai het of keer het hoe je wilt, maar heel veel mensen werken tussen 8 en 17u. Behalve snel tijdens de middag iets gaan halen om te eten daar gelaten.
Dat er ook (veel) mensen buiten die uren een auto gebruiken weet ik ook wel.

Maar goed, dat bestellen is allemaal leuk, maar is iets dat je moet plannen, of op moet wachten. Soms is dat handig, soms niet. Soms wil ik een grotere auto dan de mijne, dan zou delen handig zijn. Meestal wil ik de beschikking hebben over een voertuig, dan is eigen vervoer handig.

Mijn garage is meer dan een auto slaapkamer. Ik plaats er ook de fietsen, brandhout, klusmateriaal, tuingereedschap,... Ik klus er ook.

Ik weet ook wel dat er een evolutie aankomt met meer deel-auto's, maar het wordt naar mijn mening veel te vaak foutief voorgesteld als DE vervanging van de private wagen. Dat wordt het niet denk ik.
Kijk naar het deelstep en deelfiets verhaal. Die dingen gaan amper een paar maand mee. Om dat terug te verdienen...
Kijk voor de grap ook even wat cambio kost. Ik heb het overwogen hoor, maar hé, dat is gewoon belachelijk duur.
Een goede vriendin, je kan haar best beschrijven als een echte geitenwollensok, heeft een paar jaar op cambio gesteund voor haar vervoer waar ze met de fiets niet geraakte. Zelfs zei is na 3 jaar cambio terug gegaan naar een eigen wagen. Haar conclusie: te duur, te veel gedoe en niet handig. Dat terwijl de standplaats op nog geen 50m van haar voordeur is.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

krisken schreef:Woon je op de boerenbuiten (waar je amper iets te voet kan doen) dan ben je al sneller aangewezen op een wagen.
Als je dat geolokaal bekijkt ben ik het daar niet mee eens. In België hebben we nog amper "een buiten". Ik denk eerder dat leeftijd een rol speelt en daar zou een openbaar vervoer op maat een grote rol kunnen spelen.

Ik rij nu van het centrum van Antwerpen naar het noorden in Brasschaat onder de 25 min met mijn speedbike. Ik zie dat de oudere patjes uiteraard niet doen. Maar de vraag is dan wie de meeste mobiliteit genereert en daar de factor tijd insteekt en dan valt er nog heel veel te vangen op alternatieven.

Mobiliteit is veel meer dan het gebruik van een wagen. Hoe zot is het om een paar ton in gewicht te gebruiken om nog geen 100 kilo (in mijn geval nog efkes) te gaan verplaatsen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Men maakt de fout door telkens een complete vervanging te zien ipv een geleidelijke. Je kan een eigen wagen behouden maar heb je die 2de of 3de nog echt nodig? Het zet je ook aan om na te denken of je de rit echt nodig hebt of dat je niet beter een alternatief kiest: (elektrische) fiets.

Een garage zonder wagen is nog veel leuker voor een hobby, wat deze ook moge zijn.

Het probleem met deelwagens is dat je de kosten duidelijk ziet. Bij een wagen die je al hebt vergeet je veel van de kosten na de aankoop, ja, als de rekening van de verzekering binnen komt heb je nog eens een reminder. Tel je alles op dan moet een wagen gebruiken als je die nodig hebt goedkoper zijn dan een wagen kopen om af en toe te gebruiken, uiteraard zal die berekening verschillen per persoon.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

krisken schreef:Een wagen die van de ene gebruiker naar de andere bolt zou dit euvel zeker (gedeeltelijk toch) opheffen, maar daar staan we helaas nog ver vanaf.
Ik denk dat het eerder werkbaar zal zijn dan autonoom rijdende auto's.
De echte boerenbuiten bestaat in Vlaanderen bijna niet meer.
Het moet ook geen of/of verhaal zijn maar beter een en/en verhaal => (elektrische) fiets/step - deelauto - openbaar vervoer,....
Ja, het is minder comfortabel. Het is dus gewoon de vraag hoeveel budget je jaarlijks graag vrij maakt voor dat extra comfort.

Wat is - om alle misverstanden te vermijden - jouw defintie van een grote gemeente?

@Petrol242: wat is jouw definitie van een oud patje? Ik denk ook niet dat het voor een oud patje steekt op 10 minuten meer of minder om zich te verplaatsen van A naar B.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dizzy schreef:
In december besliste de Vlaamse regering in alle stilte dat private onderaannemers hun chauffeurs tegen lagere lonen mogen tewerkstellen dan De Lijn zelf. De vervoersmaatschappij belandt daarmee in een onmogelijke concurrentiepositie ten opzichte van privébedrijven. Dat past perfect in Chomsky’s theorie: de Vlaamse regering creëert bewust de omstandigheden om busvervoer nog meer aan de privésector over te kunnen dragen.
Eigenlijk heel erg dit. Wetende dat efficiënt openbaar vervoer niet al te veel moet kosten. Als het een gedeeltelijke verantwoordelijkheid is in prijs dan wil ik daar gerust in mee gaan. Wat ik daarmee bedoel is dat er fors meer investeringen gebeuren en dat daarnaast de prijs van de tickets/abbonementen ook omhoog gaan om de lijnen die niet veel bediend worden maar wel nodig zijn mee te betalen.

Als er 1 iets is waar echt veel verschil kan gemaakt worden voor mensen is het wel mobiliteit maar als je maar 2 bussen per dag ziet dan ja wat heeft het voor nut. Mobiliteit zou net als Zorg en onderwijs de hoogste prioriteit moeten zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zal je even 2 voorbeelden geven om me wat te verduidelijken:

1. Een dame in mn straat (2 huizen verder). 82 jaar oud, alleenstaande. Heeft een 25 jaar oude wagen op benzine die amper kilometers doet. Haar enige verplaatsingen zijn naar de Colruyt (over-en-weer 6km), de Aldi (over-en-weer 6km) en op zondag naar de kerk (4km in totaal). Uitzonderlijk zal ze wel eens wat verder rijden waar dit is verwaarloosbaar.

De fiets? Niet echt een optie : wekelijkse boodschappen kan je niet per fiets vervoeren. Ze zou natuurlijk dagelijks op haar fiets kunnen kruipen, maar of dat veilig is... Betwijfelbaar. Openbaar vervoer? Onbestaande waar ik woon. Enkel een belbus stopt hier op wandelafstand. Voor een echte bus moet je richting het centrum van Wetteren gaan (en dan is de frequentie nog steeds beperkt tot 1x/uur in de piekuren). Maar opnieuw : het OV nemen met wekelijkse boodschappen? En een deelwagen is in onze wijk (ondanks het feit dat er paar honderd wooneenheden zijn) niet. Daarvoor moeten we richting centrum Wetteren waar er een deelwagen is van Partago en eentje van Cambio. Broederlijk naast elkaar. Ofwel richting het station (ik dacht Cambio). Nochtans staat er in onze wijk een laadpaal en zou hier dus perfect een (elektrische) deelwagen kunnen staan voor de hele wijk...

2. Een vriendin van me woont in Landskouter met haar vriend. Dichtste winkel is een goeie 5-tal km verder. Een station is er in de buurt (de boemeltrein tussen Geraardsbergen en Gent), een busverbinding is toch weer een goeie 2km verder met een bus elk uur. Dichtste deelwagen is vermoedelijk Merelbeke centrum, ofwel 6 a 7 km verder...

In zo een gevallen is eigenaar zijn van een eigen wagen een zegen. Een dure zegen helaas maar toch. En dat zijn de situaties waarbij mensen graag betalen voor dat extra comfort van een wagen.

Toen ik alleen ging wonen te Merelbeke Flora had ik geen eigen wagen. Maar dat was ook niet nodig : ik had 3 bussen per uur richting Gent (Zuid of station) en 3 bussen per uur richting Merelbeke centrum. Station van Merelbeke op een goeie km van mijn deur. Deelwagens waren er toen nog niet (2009), maar inmiddels staat er ook eentje aan de kerk Merelbeke Flora, ofwel amper 500m van mn appartement. Allemaal prima te doen dus zonder een eigen wagen.

COVID heeft mij 2 dingen doen inzien : het is voor velen onder ons perfect mogelijk om vanaf thuis te werken. Maar de bazen zijn er absoluut op tegen. Je merkte dat snel : eens de verplichting tot thuiswerk weg viel (en het werd aangeraden ipv verplicht) zag je het aantal wagens (en de bijhorende files) snel terug oplopen.

Ik merk op dat mensen willen kijken naar alternatieve vervoersmiddelen, maar dat deze er gewoon amper zijn. Vooral in combinatie met gebruiksgemak. Als een rit met een eigen wagen 30 minuten duurt enkele reis, dan willen mensen daar met andere vervoerswijzen even lang over doen.



Wat ook een punt is, is dat deelwagens praktisch zijn als je een geordende en gestructureerde agenda hebt. Ik sta van zeer dichtbij mee aan de organisatie van een wagenpark van een 75-tal deelwagens en zie toch dagelijks dat er dingen fout lopen. Het idee "de wagen is toch niet van mij" is schering in inslag. Maar dit laatste brengt ons te ver van het oorspronkelijke topic.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Het probleem met deelwagens is dat je de kosten duidelijk ziet.
Hier heb je zeker een punt.

Het probleem is dat velen onder ons te regelmatig een auto nodig hebben wat maakt dat een deelauto niet rendabel is. Dus die aankoop zien we (ik althans) als een noodzakelijk kwaad. De extra km's die je dan doet voor je plezier kosten amper geld omdat de vaste kosten toch moeten betaald worden voor de obligate dingen zoals werk en zo meer.
Ik kan niet zonder auto. Jammer, maar het is zo. Ik heb bij de scheiding absoluut de bedenking gemaakt, maar zie het niet doenbaar zonder.
Dus: vaste kosten zijn betaald.
Als ik dan eens naar de zee wil kost me dat minder dan 5 liter benzine. Al de andere kosten moet ik toch maken.

Zoals ik daarnet zei heeft een vriendin bij haar scheiding exact dezelfde bedenking gemaakt en zei koos wel voor een deelauto. 3 jaar heeft ze het vol gehouden en nu heeft ze toch een auto gekocht omdat ze het te duur, onhandig en te veel gedoe vond.
Ik ben echt geen lobbyist voor koning auto, verre van, maar het deelverhaal zie ik nog lang niet de bovenhand nemen.
Het niet-hebben van een auto is nog altijd heel vaak een handicap waarvoor nog lang geen deftige alternatieven voor zijn.

Ooit, ooit zal dat draaien, dat geloof ik ook, maar ik vermoed dat dat nog tientallen jaren zal duren.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

^^^^^^^^ Dit is exact wat ik bedoel ... Kan het niet beter uitleggen ^^^^^^^^

Woon je in een stad als Gent (pakweg, bijvoorbeeld...) dan zijn veel dingen binnen wandelbereik of fietsbereik. Je hebt toegang tot vlotte verbindingen met bus, tram en trein. Alleen heb je elke dag opnieuw misérie om die wagen kwijt te geraken in de buurt van je woonplaats.

Buiten de stad is het anders : hier hebben we al gauw wel perfect de mogelijkheid om te parkeren, hebben we veelal een oprit en/of een garage. Dus die wagen kwijt geraken is hier geen issue. Van de voordeur tot je wagen zal in veel gevallen geen minuut tijd in beslag nemen. Echter heb je hier het tegenovergestelde : bussen die eens in het uur rijden (en in het weekend eens om de 2 a 3 uur), treinen die elk uur eens voorbij komen, ... Gegarandeerd dus overstappen. En winkels liggen in dorpskernen of centra en dus niet binnen wandelbereik.

Ook de files die men kent in de steden of het centrum van grote gemeentes kennen wij niet : hier kunnen we gewoon nog steeds doorrijden. Helaas wilt dit ook zeggen dat de fietspaden hier (als ze er al zijn...) er vaak rampzalig bijliggen en we van fietsstraten nog nooit gehoord hebben.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Een tijd geleden is er eens een gelijkaardige vraag geweest (topic Advies aankoop 2de hands wagen) waarbij ik en een paar andere posters het eens voorgerekend hadden. Mijn moeder rijdt zeer weinig, en haar auto kost haar alles bijeen ongeveer 1000 eur/jaar. Daarvoor wil ze de hassle van telkens opnieuw routes plannen, alternatieven opzoeken,... niet hebben.

Ze heeft een Ford Fiesta 100 pk automaat in Titanium uitvoering; die kostte in 2012 nieuw 16.000 eur. Ze heeft die een paar jaar geleden tweedehands gekocht aan een heel goede prijs waardoor de afschrijvingskost beperkt blijft.
Hetzelfde model (welliswaar met een 125pk motor want de 100pk is niet in automaat verkrijgbaar) BEGINT nu bij 25.000 eur, en dan zijn pakweg parkeersensoren nog een optie (dat zat er in 2012 al standaard op als je de Titanium uitvoering nam). Die 25.000 eur is welliswaar zonder korting, maar hoe dan ook zijn de prijzen in dat segment serieus omhoog geschoten. Dus hopelijk houdt deze het nog een tijdje vol :)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Stroper schreef:Eenmaal de zelfrijdende wagen er is, wordt het eigen bezit van een wagen zoiets als het eigen bezit van een paard. En buiten enkele hobbyisten, heeft niemand een paard.

Een auto is voor de meeste mensen de op 1 na duurste aankoop(enkel woning kost meer), en meer dan de helft van de tijd zitten ze er niet in.
Dat kan veel beter/goedkoper geregeld worden met een autodeelsysteem, zeker als de wagen zelf kan rijden naar de volgende gebruiker.
In de verre toekomst waarschijnlijk wel, maar ik zie dit de komende 10 à 20 jaar nog niet gebeuren.
Maar voor woon/werk verkeer, kids aan school afhalen en shoppen zit je met het probleem dat iedereen op hetzelfde moment er eentje wilt en je op bepaalde momenten lange wachtrijen krijgt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Avenger 2.0 schreef: Maar voor woon/werk verkeer, kids aan school afhalen en shoppen zit je met het probleem dat iedereen op hetzelfde moment er eentje wilt en je op bepaalde momenten lange wachtrijen krijgt.
Dat was inderdaad waar ik op doelde toen ik zei dat het merendeel van de mensen werken van pakweg 8 tot 17u.
Er zouden daarvoor zoveel deelauto's moeten zijn dat er massa's stil staan tussen 9 en 16u wat dan weer het hele verdienmodel om zeep zou helpen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

ivob schreef:@Petrol242: wat is jouw definitie van een oud patje? Ik denk ook niet dat het voor een oud patje steekt op 10 minuten meer of minder om zich te verplaatsen van A naar B.
Daar heb ik uiteraard geen vaststaande parameters voor. Ik zit in mijn 53ste jaar en ga vlot van A naaar B op mijn pedelec machine. Maar mijn moeder van 76 heeft moeite om zelfs den tram op te geraken omdat die haar heup in frennen hangt. Ik bedoel maar, niet iedereen kan een fiets op springen en vooral voor onze grijze medemens moeten we de nodige alternatieven voorzien. Alternatieven die niet afhangen van rendement maar wel van dienstbaarheid. Een bomma die alleen op de bus zit is zoveel beter dan een bomma die niet op de bus zit omdat er geen aanbod is. Ongeacht of die bus rendabel is of niet. Want daar ligt uiteindelijk de discussie. We kunnen ieder van ons mobiel houden.
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Interessante discussie. Ben er ook van overtuigd dat minder mensen een auto zullen kunnen betalen. De toekomst is elektrisch wordt er gezegd en dat zal wel kloppen, maar dan inclusief de elektrische fiets. Denk niet dat dat een slechte zaak is, ook al moet je niet zoveel trappen blijft het gezonder dan met de wagen pendelen.

Deelwagens zijn handig, ben zelf lid van Cambio sinds het prille begin. Vooral voor kort gebruik zoals gaan winkelen, korte uitstapjes of spullen transporteren. Om te gaan werken bijna nooit gebruikt want kost teveel om een hele dag te huren. Momenteel zie ik het vooral als vervangwagen, kost slechts drie euro per maand.

Denk wel dat een wagen nog heel wat duurder moet worden voor mensen deze zullen opgeven. Zal eerder de tweede en derde wagen zijn waar flink over nagedacht zal worden. Bij ons is dit toch ook het geval.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hangt gewoon van de eigen instelling en situatie af.
Zelf heb ik al bijna 4 jaar geen eigen wagen meer en sindsdien nog maar slechts één auto (salarisauto)in het gezin. En deze wordt dan nog eens gedeeld met 2 van onze volwassen kinderen die elk afzonderlijk wonen en zelf geen eigen auto hebben.
En het is in de drie gevallen zeker geen kwestie van het niet kunnen betalen. Gewoon een andere mindset.

De enige reden dat er nog één auto in gebruik is dat is juist omdat het een salarisauto is die meer opbrengt dan geen auto.
De dag dat die wegvalt wordt het gewoon een deelauto.

Mijn beide ouders, ver in de tachtig en dus waarschijnlijk vallende onder de noemer van "oud patje" , zijn nog steeds mobiel doch geen van beiden heeft een auto.

Ik herken me dus niet in alle opgevoerde eerdere opmerkingen dat een eigen auto, buiten wat extra luxe, in het dichtbebouwde Vlaanderen een onmisbaar iets zou moeten zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je vlakbij elkaar woont en amper een wagen nodig hebt is dat een mooie oplossing. Maar dit heeft niks te maken met "mindset" of "instelling" bij vele mensen, eerder uit noodzaak.

Normale mensen kopen geen auto omdat ze nog wat geld over hebben en niet goed weten wat er mee te doen, en uit pure verveling dan maar een auto kopen. Veelal is het een gevolg van 2 partners die elk afzonderlijk gaan werken en waar OV het niet haalt van de wagen omwille van diverse redenen. Ik denk hierbij aan een busfrequentie die te laag is (of bussen overvol door schoolgaande jeugd), te lange afstand, overstappen, ...

Denk dat je in zo een geval redelijk wat moet timen als iedereen de wagen op eenzelfde dag nodig heeft? Wat gebeurd er als de gemeenschappelijke wagen "bezet" is en de andere het nodig heeft?

PS : een salariswagen die mag gebruikt worden door niet-inwonende kinderen? Dat is ook een zeldzaamheid...

Mag ik er vanuit gaan dat je in een stad/verstedelijkt gebied woont daar een deelwagen een mogelijkheid is?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het is maar wat je vlakbij elkaar wonen noemt.
Mijn ouder wonen respectievelijk op 75 en 100 km van mijn huidige woonplaats.
Mijn kinderen, waarvan eerder sprake die onze auto delen, de een al wat meer dan de ander, op 9 en 30 km.
Is dat jouw definitie van vlakbij?
Ik heb ook een partner met een salarisauto en werk op 25 km. Al bijna vier jaar de enige auto in ons gezin.
De gemiddelde Vlaming woont ook niet verder van zijn werkplek.
Wanneer de partner aanwezig moet zijn op het werk neemt deze nog liever de fiets dan de auto en nog liever de MTB dan de elektrische fiets.
En meestal duurt het niet veel langer om via binnenwegen en fietsostrade op de werkplek te zijn dan met de auto over de auto"snel"weg.

Ik denk ook niet dat al de auto's die je de hele dag op en neer ziet rijden over onze wegen daar uit pure noodzaak zijn.
Eerder uit gewoonte en een soort luiheid.
Ik ken zelfs verscheidene mensen die op regelmatige basis naar de sportclub of fitness rijden met de auto om zich dan eerst in de fitness te gaan "opwarmen" alvorens ze hun nummertje afmalen. Noodzaak? :roll:

Als de gemeenschappelijke auto door iemand in gebruik is - en meestal wordt deze zelfs door niemand gebruikt - verplaatsen de anderen zich uiteraard op een andere wijze: te voet, met de fiets, openbaar vervoer. Dat lijkt me de logica zelve. Kwestie van je aan te passen en vooral je agenda en tijdsgebruik zoveel mogelijk in eigen beheer te houden. Niet altijd de meest voor de hand liggende oplossing maar daarom nog geen onmogelijkheid.
Mijn huidige partner noch ik wonen in een stad maar 2 km van een dorpskern. Mijn ouders ergens op de buiten in een grensgebied en de vernoemde kinderen in een provinciestad en grootstad.
Buiten een paar gebieden - zoals in het geval van één van mijn patjeouders - kan je in Vlaanderen niet meer spreken van "de buiten". In vergelijking met het buitenland is Vlaanderen - en zeker de driehoek Antwerpen - Gent - Leuven eigenlijk één groot verstedelijkt gebied met af en toe een wat groot uitgevallen "parkzone" tussen.

Ja een salarisauto mag gebruikt worden door niet residenten. Verzekeringstechnisch is dat niet eens een probleem. Verzekeringstechnisch mag je er alleen geen bezoldigd personenvervoer mee doen. De rest is gewoon wat je afspreekt met de werkgever. Kwestie van geven en nemen tijdens de loonsonderhandelingen. Je moet het uiteraard wel onderhandelen. Wat men niet vraagt of niet op tafel legt zal men ook nooit verkrijgen.

ps. We delen ook nog drie motorfietsen maar dat is een hobby.
Laatst gewijzigd door ivob op 14 feb 2022, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dus als ik het goed begrijp woont één van je kinderen op 30km van jou en gaat deze, als hij de wagen nodig heeft, met de fiets of met het OV eerst 30km naar jou rijden, daar de auto nemen, de auto terug zetten, en opnieuw 30km naar huis gaan?

Ieder zijn tijdsbesteding natuurlijk, maar dit is voor mij persoonlijk teveel tijdsverspilling. En dat is wat ik bedoel met comfort : voor de ene persoon is dit prima, voor de andere niet. Ik zou er in elk geval niet mee kunnen leven om zo afhankelijk te zijn en zoveel tijd te moeten uittrekken om even een auto te lenen voor een tijdje.

Laat het me zo stellen : ikzelf woon te Wetteren, mijn job te is Brakel. Afstand iets meer dan 30km. Wetende dat ik shiften doe van 12u : ik heb geen zin om meer dan een uur heen te fietsen en daarna opnieuw meer dan een uur terug te fietsen. Echter als ik de vrijdagavond moet opkomen om 20u en ik zit daar tot maandagochtend 8u aan één stuk door dan durf ik wel eens de fiets te nemen als het mooi weer is. Heb immers alle tijd dan. Maar dat ga ik zeker niet mijn gewoonte noemen...

Dit is natuurlijk een persoonlijke situatie, maar het toont wel aan dat in deze een auto een noodzakelijk kwaad is. Een station is er in Brakel al lang niet meer. De enige mogelijk zou zijn om van Wetteren naar Melle te sporen, en in Melle de trein te nemen richting Lierde, en de rest te voet of met de fiets te doen. In elk geval ben je dan langer onderweg dan met de wagen. Prima als je tijd teveel hebt, maar in mijn ogen niet voor dagdagelijkse verplaatsingen.

En ik denk dat dit nu één van de problemen is waarom mensen moeilijk te overtuigen zijn om een alternatieve vervoerswijze uit te proberen : qua tijd loont het amper of niet in vele gevallen. En waar het wel loont (bvb via het OV) doet men het reeds.

Vaak is een rit met een auto ook geen één-op-één rit. Men gaat eerst het ene kind afzetten op school, dan naar de creche, vervolgens naar het werk, om na het werk de kinderen op te halen en snel nog even de winkel te passeren. Moeilijke vraagstukken die niet simpel kunnen opgelost worden dus...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Toen onze kinderen nog schoolgaand waren woonden wij gewoon in het centrum van de stad waar we werkten. Of een tijdje naar het werk op fietsafstand, ttz. 20 km enkel. Ik deed toen ook shiften van 12 uur en reed het jaar rond met de fiets naar het werk. Probleem opgelost.
En het waren meestal de werknemers die met de fiets kwamen werken die ruim op tijd op de werkvloer aanwezig waren. Kostte ook niet meer tijd want de uren dat ik op de fiets zat voor WW verkeer moest ik in mijn vrije tijd niet meer besteden aan trainingsarbeid. Als ik een late shift had reed ik bv. opzettelijk een 40 km extra om genoeg trainingsarbeid te genereren.
Eén van mijn zonen, niet diegene die gebruik maakt van onze auto, heeft zelfs jaren aan een stuk iedere dag 60 km enkel met de fiets overbrugd. Alleen al de fietsvergoeding was een mooie netto aanvulling op het loon. En wanneer het in zijn schema pastte deed hij het al lopend.
Problemen zijn er om opgelost te worden en problemen zitten meestal gewoon tussen de beide oren.

Een zoals je zegt, ieder doet dat op zijn manier en heeft een andere definitie voor comfort.
Maar onmogelijk is niets. Zeker niet in het kleine volgebouwde Vlaanderen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Probleem opgelost? Neen het probleem is niet opgelost. Als we van elke inwoner van België een halve biatleet willen maken, DAN is het probleem opgelost als ik jouw verslag bekijk. En laten we eerlijk wezen : hoeveel Belgen gaan er dit doen? Niet veel. En dat weet jij even goed.

Want opnieuw : dit is misschien doenbaar als woon-werkverkeer, maar als je nog wat tussenstops erbij hebt is het al minder haalbaar en minder praktisch.

Als ik de woorden "schema" en "trainingsarbeid" lees denk ik dat we er meteen van uit mogen gaan dat we spreken over een familie die graag op de fiets zit en zijn leven daar ook heeft op aangepast. Prima natuurlijk, maar niet iets dat je de modale Belg kan opleggen om naar het werk te gaan.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Altijd weer ‘de fiets is een alternatief’.

Neen… de fiets is een aanvulling.

Ik woon alleen en werk op 5 km. Ja, vandaag ben ik met de fiets gaan werken, vorige week ook een paar keer, maar morgen geven ze kak weer uit, en ik heb inkopen nodig. Morgen ga ik met de auto. :roll:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Haha, ja, ja, alleman een Spartaans leven leiden.
Gaat wat geven in dit Bourgondisch land. :lol:

Indien we dan allemaal 's avonds nog een uurtje of vier fietsen om onze thuisbatterijen op te laden, is dat probleem ook al weeral van de baan. 8)
Als ge chance hebt, heeft de zon je een duwtje in de rug gegeven...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Een gebruikte renault Zoe of dacia spring valt nog onder de noemer betaalbaar zeker?
Maar een nieuwe wagen kopen als particulier die een vanaf prijs heeft van 35k? Net eens gekeken een Audi A3 vanaf 35k dat noem ik niet echt particulier betaalbaar als je een gewoon inkomen hebt.

Ik rij nog bijna al mijn kilometers met een polo van 25 jaar oud. Nul comfort maar kost niks dus zolang ze die niet verbieden....
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@ordon :
Ge kunt er mee lachen. Maar een Spartaans leven leiden omdat koning auto opzij gezet wordt?

Nen hoop ijzer en plastiek die gaat bepalen wat onze welvaart status is?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als ik zou wonen en werken in dezelfde stad en alleen was, zou ik ook overwegen om mijn auto weg te doen.
Hier op den buiten, wat dus blijkbaar verstedelijkt gebied is, concentreren de winkels zich nog steeds in het centrum. En dat is nu even ver van mijn huis Als toen het in de jaren dertig van vorige eeuw werd gebouwd.
Er zijn sindsdien geen winkels korterbij gekomen, in tegendeel, bushaltes zijn hier ook niet vlakbij, er is zelfs geen regelmatige busdienst.
Het station is aan de andere kant van het dorp, en als je daar een trein op stapt geraak je bijna nergens zonder over te stappen in ofwel de kleine stad (Als je de trein naar rechts neemt) of de grote gemeente (Als je de trein naar links neemt).
Het probleem begint daar al, ik moet voor mijn werk niet naar links of rechts maar rechtdoor.


Plan eens een tripje naar zee (niet mijn favoriet maar ter referentie) het kost je een fortuin aan tickets, je bent langer onderweg, reist minder comfortabel, bent afhankelijk van tijdschema's om uw terugreis aan te vatten (stress, en het is een plezierreisje), geef mij dan maar de auto.

J.

Edit, voor de grap eens opgezocht, in het weekend kost een retourticket naar oostende 23euro, in de week 43.60euro, en dat is per persoon. Daar koop je 27liter benzine voor... alsje per twee reist gooi je je tank ervoor vol...
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen op 15 feb 2022, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

petrol242 schreef:@ordon :
Ge kunt er mee lachen. Maar een Spartaans leven leiden omdat koning auto opzij gezet wordt?

Nen hoop ijzer en plastiek die gaat bepalen wat onze welvaart status is?
Indien men koning auto volledig opzij moet zetten, heeft dit verdergaande gevolgen dan voor jezelf.

Bijvoorbeeld, stel dat één van je ouders in een WZC verblijft:
  • En vraagt om eens ergens naar toe te gaan.
  • Zoals het bezoeken van het graf van de overleden partner.
  • Of een plekje waar die overblijvende ouder graag nog eens naartoe had willen gaan.
  • etc
Of ga je die achter op je fiets zetten?

In een verpauperende maatschappij, waar men moet consuminderen, zullen zulke zaken vaker en vaker voorkomen.

Net de omgekeerde wereld van de jaren zestig tot heden dus.
Toen werd er plots veel meer mogelijk qua mobiliteit voor velen, én hun omgeving, dan voorheen.

Zal men diegene die beschermd wonen nog evenveel bezoeken zonder auto dan wel met auto?
Zal men diegene die in een ziekenhuis belanden nog evenveel bezoeken zonder auto dan wel met auto?
Zal men diegene die in een psychiatrische instelling belanden nog evenveel bezoeken zonder auto dan wel met auto?
Zal men een familielid mét zware fysieke handicap nog eenzelfde mobiliteit kunnen bieden zonder auto dan wel met auto?
Etc.

Afin, indien ik sommigen hun ronduit asociale en hyperegoïstisch gedrag in het topic "Kerncentrales in de energiemix" in ogenschouw neem, zullen deze wel weer met de vinger gaan wijzen dat mensen "een verkeerde keuze hebben gemaakt" of "verkeerde prioriteiten hebben gesteld" etc.
Het zal hun kouwe, narcistische kleren niet in het minst raken, zolang zijzelf het maar goed hebben.

Voor de goede orde petrol: jij behoort mijn inziens zeker niet tot die mensen uit de laatste alinea.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”