Zware interferentie nabij Telenet wifi netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
enta
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2020, 18:38
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 2 keer

Een nabijgelegen Telenet wifi netwerk zorgt, soms meer dan anders, voor zware interferentie op mijn eigen 5 GHz netwerk.

Op dit moment is het zo erg dat dit netwerk een betere ontvangst heeft dan mijn eigen access point op nog geen 3 meter van mijn client. De packetloss gemeten tussen mijn client en eigen AP is 80-90% terwijl er wel nog relatief veel bandbreedte is (30-40 Mbps).
Zodra ik mijn access point reboot zoekt deze zelf een betere channel, maar dat mag niet baten.

Het Telenet netwerk neemt ook nog eens asociaal een channel width van 80 MHz in beslag :evil:

Valt hier nog iets aan te doen (behalve een niet draadloze oplossing installeren)?
Laatst gewijzigd door enta op 11 feb 2022, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Iig raar verhaal want 5 GHz neemt snel af met afstand en nog meer als er muren tussen zitten.

Wat soort netwerk is dat Telenet netwerk precies? Residentieel of iets anders?

Je woont niet vlak aan een luchthaven of weerradar oid?
enta schreef:maar dat mag niet baten.
Dat ander netwerk zal niet de ganse 5 GHz band in beslag nemen, dus is er geen betere frequentie vrij?
enta schreef:Valt hier nog iets aan te doen (behalve een niet draadloze oplossing installeren)?
Jouw access point dichter bij je client zetten, of een tweede access point kopen die je dichter bij je client kan zetten.
enta
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mar 2020, 18:38
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 2 keer

Residentieel, de typische SSID "Telenet-********" MAC 90:5C:44 > Compal Broadband Networks
Nee, ik woon niet vlak aan een luchthaven of weerradar.

Begrijp zelf ook totaal niet dat een residentiële modem met wifi een betere signaalsterkte (-60 dBm) heeft op 5 GHz en door zeker 4 muren en andere obstakels moet gaan dan mijn eigen AP..

Ik kan geen AP dichter bij de client zitten, hier zit maar 1 muur en +- 3meter afstand tussen.

In de eerste post ook toegevoegd dat de Telenet modem op 5 GHz doodleuk 80 MHz in beslag neemt..
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

enta schreef:Begrijp zelf ook totaal niet dat een residentiële modem met wifi een betere signaalsterkte (-60 dBm) heeft op 5 GHz en door zeker 4 muren en andere obstakels moet gaan dan mijn eigen AP..
Ik ook niet. Die AP moet precies toch dicht staan.
enta schreef:In de eerste post ook toegevoegd dat de Telenet modem op 5 GHz doodleuk 80 MHz in beslag neemt..
Ja dat is op zich niet vreemd, maar er is dan toch nog steeds voldoende spectrum vrij? Of kan jouw AP de UNII-2/3 (kanalen 100-165) niet gebruiken?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Maak eens een primitieve triangulatie door op verschillende plaatsen de signaalsterkte te meten. Misschien weet je dan in welke richting (bij welke buren) je moet gaan zoeken.
Spreek de mensen aan, misschien weten ze niet eens dat hun signaal stoort. Wellicht ben je dan ook niet de enige die er hinder van ondervindt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”