Proximus en Telenet ruziën over wie de snelste heeft

Nieuws omtrent telecom
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Tussen Proximus en Telenet is een bitsige strijd aan de gang over netwerken voor supersnel internet. Beschuldigingen over misleidende reclame en een lobbycampagne vliegen heen en weer.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220207_93882662 (Paywall)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jaja heren, steek hier maar jullie geld in.
Want dat is natuurlijk wat echt telt. :roll:

"Wie heeft de langste piet"
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ze zouden beter eens ruziën over wie de goedkoopste is.

Nu ja, Telenet moet een beetje troosteloos toekijken hoe Proximus over fiber legt... en dan kan je je DOCSIS verhaal nog rekken, het blijft rekken.

Ik zou me als Telenet toch ook wat zorgen maken... gaan concureren met een open fibernetwerk lijkt me een stevige uitdaging (en als ze denken dat met content te gaan doen zie ik het helemaal somber in).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Die ruzies verhinderen niet dat beide "kemphanen" lekker de prijzen op elkaar afstemmen om de klant (teveel) te laten betalen. Ze betalen toch graag :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Hahaha, 1 Gbps via de coaxkabel van Telenet? Dat is pas misleidend.
Normaal beschikbare downloadsnelheid 407 Mbps
Test het zelf uit via https://shop.telenet.be/shop/nl/speed
Normaal beschikbare snelheid is een maatregel opgelegd en gecontroleerd door het BIPT.
Het is de waarde van de snelheid die de klant gedurende ten minste 95% van de tijd mag verwachten.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik heb even de test gedaan. Zelfs met SpeEdBoOsT erbij is de upload gewoon om bij te janken...
Ik heb zelfs al 35 bij mijn edpnet vdsl...
Afbeelding
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Mijn Telenet snelheid :
Telenet.png
(56.55 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

1gigabit download en ocharme 40megabit upload.
Het is al jaar en dag enkel focus op downloadsnelheid…

Achja, hopelijk dat fiber een nieuwe wind zal brengen in vlaanderen.
Telenet zal dan toch achterlopen op bepaald moment
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Inderdaad. 500Mbps of 1Gbits download maken in praktijk eigenlijk geen verschil voor de surfervaring. Het is die upload die gewoon veel te laag is bij sommige abonnementen. 10Mbps of 40Mbps kunnen al een wereld van verschil betekenen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lithion schreef:Inderdaad. 500Mbps of 1Gbits download maken in praktijk eigenlijk geen verschil voor de surfervaring.
Ik betwijfel zelfs of je surfend het verschil merkt vanaf 30Mbps.
Bij downloads natuurlijk wel, maar dan moet de downloadserver ook wel 1Gbps kunnen leveren :).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Bij mijn weten moeten Proximus en Telenet niet ruziën. De snelste providers momenteel zijn multifiber en RapidXS die 1000/1000 aanbieden. :beerchug:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Vaganzza schreef:De snelste providers momenteel zijn multifiber en RapidXS die 1000/1000 aanbieden.
En hebben ze ook gebruikers want er is weinig info over te vinden (al is dat informatie die misschien beter in het fiber topic aan bod komt).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

DarkV schreef:Tussen Proximus en Telenet is een bitsige strijd aan de gang over netwerken voor supersnel internet. Beschuldigingen over misleidende reclame en een lobbycampagne vliegen heen en weer.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220207_93882662 (Paywall)
Hadden ze maar ruzie over wie het goedkoopst is 8)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

warpozio2 schreef:
DarkV schreef:Tussen Proximus en Telenet is een bitsige strijd aan de gang over netwerken voor supersnel internet. Beschuldigingen over misleidende reclame en een lobbycampagne vliegen heen en weer.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220207_93882662 (Paywall)
Hadden ze maar ruzie over wie het goedkoopst is 8)
Zoals ik al zei, ze komen heel goed overeen als het over de prijs(verhogingen) gaat.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Orange.fr deze morgen

https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html

Hoe dan ook lijkt de toekomst in fiber te zitten.

Ik denk dat er zwarte tijden voor Telenet aankomen.
Ik zou er m'n geld niet insteken in elk geval. Slechte kapitaalpositie. En een CEO die 6mio op zak steekt.
De eerste 50.000 abonnement dienen om de CEO zijne pré te betalen.
En de rest mag dan aanschuiven. Strak plan.
Volgens mij komt er één en ander niet goed

Data uit SimplyWall.st.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Denk je dat echt?
Ze verkopen al jaren oude technologie als "fibernet" en (ook hier op UB) de klanten tuinen er massaal in. En telkens voor een super ultra prijs.
Tenzij fiber spotgoedkoop is om te onderhouden, zit ook niemand erop te wachten (behalve wat UB'ers, Tweakers en andere nerds). Surfen aan 30Mbps of 1Gbps, wie merkt dat?
Als je ziet welke brakke hardware gemiddeld er in huishoudens opgesteld staan, gaan ze veel van die snelheidsverhoging niet eens merken :).

Hoeveel % van de bevolking elke week een Steam-game download van 100Gb, weet ik echter niet.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Fiber is ook spotgoedkoop in onderhoud, dat is de voornaamste reden dat koper zal verdwijnen.

Langere afstanden=minder 'straatbakken' met dure energieverslindende apparatuur.
Niet metalisch materiaal? Minder gevoelig aan corrosie=Langere levensduur
Prijs glasvezel zelf is goedkoper per lopende meter (varieert nog, maar best wel betaalbaar in vergelijking met koper)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vanwaar de hogere prijs dan?
Gewoon, omdat het kan :)?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Omdat koper al lang terugbetaald is en dus buiten onderhoud alleen maar opbrengst.
Als ze koper zouden heraanleggen naast de fiber. Zou het nieuwe kopernetwerk veel duurder in aanleg zijn. Maar de vergelijking wordt eerder gebruikt alsof het kopernetwerk gratis is. Dan is fiber sowieso duurder dan €0 investeringskost van koper

Alles terug opbouwen kost wel bakken geld, maar door lange levensduurte zal dit per jaar minimaal zijn.
En natuurlijk doen ze nu maximale opbrengst, dan is dat binnen kort aantal jaren terugbetaald en kunnen ze weer maximaal geld verdienen.

Natuurlijk omdat het kan. De winstmarge is gigantisch, als je de investeringskost uitspreid naar de gehele levensduurte van de infrastructuur. Zelfs met updates ingerekend.
Kabel zal geen update nodig hebben, apparatuur aan beide kanten van kabel wel. Nog eens winst, aangezien er terug minder straatkasten zijn om te updaten.
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap op 08 feb 2022, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Vanwaar de hogere prijs dan?
Gewoon, omdat het kan :)?
Omdat de Belg nu eenmaal graag betaalt volgens de manager :cry:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Op thuisniveau zie ik ook geen nood aan snelheidsverhogingen, maar ik zie vooral heel veel volume toenemen. Ik heb net even m'n EDPteller bekeken en schrik me werkelijk een hoedje. Ik zit aan 1,9Tb gemiddeld per maand van november tot februari. En ik ben geen downloader, en ook geen gamer. Maar ben wel professioneel elke dag bezig. Heb ook wat backups verzet. Dus ja. Als je dan natuurlijk de hele straat, de buurt, de stad allemaal tegelijk in volume laat toenemen, dan wordt het op netwerkniveau echt wel een ander paar mouwen.

Niet van teveel kennis terzake gestoord: zou het niet zijn dat de limieten van koper gewoon al bereikt zijn? Dus investeren om iets beter te maken dat feitelijk al outdated is, dat zal nooit gebeuren denk ik.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik zou vooral een hogere upload willen. Download is voldoende. En traffic is ook ruim, vorige maand 2.6tb verzet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

jutuiz schreef: Niet van teveel kennis terzake gestoord: zou het niet zijn dat de limieten van koper gewoon al bereikt zijn? Dus investeren om iets beter te maken dat feitelijk al outdated is, dat zal nooit gebeuren denk ik.
Vdsl is idd einde verhaal, de kosten die ze zouden maken voor de kleine verbetering is het niet waard.

Coax kan wel nog even mee, docsis 4.0 bestaat al maar wordt nog niet gebruikt en kan multi gigabit symetrisch aan.
Maar de tekortkoming dat de coax het op piek momenten niet aan kan bestaat nu en zal ook op docsis bestaan.
Fiber heeft hier de meerwaarde dat de beschikbaar bandbreedte van 1 glasvezel vele malen hoger is dan bij coax. Zien we nog niet in gebruik voor consumenten, maar zou in toekomst wel een praktisch verschil kunnen geven.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Vdsl is niet ten einde, ter komt nog een stevige investering aan om om te schakelen naar het MX6 platform van nokia.
De eerste MX6 wordt momenteel geinstalleerd in Westerlo centrum.

b.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Benbits schreef:Vdsl is niet ten einde, ter komt nog een stevige investering aan om om te schakelen naar het MX6 platform van nokia.
De eerste MX6 wordt momenteel geinstalleerd in Westerlo centrum.

b.
Zou daar wel eens technische specificaties van willen zien en daadwerkelijke uitrol buiten dit weinig zeggende 'nieuwtje'
https://www.proximus.com/nl/news/2021/2 ... acity.html

En kan bandbreedte verdubbelen, maar hoe verhoudt dit zich met de afstanden tot deze straatkasten? Iets dat heel belangrijk is.
Lijkt eerder enkel een voordeel voor proximus dat ze minder kasten kunnen plaatsen

Er zal weer een winst gehaald worden op korte afstanden, die al aan hun 100mbps halen, maar de mensen die het nu niet kunnen behalen, zullen mogelijks te ver zitten om van een hoger frequentie te kunnen genieten. En ik zie proximus de bandbreedte niet verhogen van 100mbps waardoor dit in praktijk niet veel meerwaarde betekent voor de eindgebruiker zijn bandbreedte.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Telenet? Waren dat niet die van Fibernet zonder fiber x jaar geleden? :bang:

Misschien moet Proximus eens reclame maken voor 'echte' fiber :banana:
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Dat is die telenet idd.
Proximus heeft zonder FTTH ook evenveel 'fiber' als telenet. Tot aan de straatkast.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Tenzij het via Fiberklaar gaat... Dan is het wel echte fiber...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Meer upload zou inderdaad wenselijk zijn, maar dat is duidelijk niet belangrijk (als je op de Telenet website een internetformule zoekt en er een boost bij neemt slaan de giga’s je rond de oren, maar ge moet al heel goed zoeken om ergens exact te lezen hoeveel de upload wordt).
Tegenwoordig laat ik mijn smartphone continue verbonden zijn met mijn thuisnetwerk via WireGuard, veiliger surfen (met eigen filters) en steeds verbonden met Home Assistant (en notificaties daarvan). Ik zie mijn vrouw en, in de toekomst, kinderen ook op die manier werken in de toekomst.
Daarnaast is er ook VPN-tunnel naar mij ouders waar periodiek back-ups over lopen.
Die 100Mb/s down die ik nu heb is goed, de 35Mb/s up is ok, maar meer zou zeker welkom zijn.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

EDPnet Fiber XL geeft dacht ik tot 100 up.
Aan de andere kant, hun Fiber XS heeft maar een upstream van 10, dat is minder dan VDSL XL voor dezelfde prijs…
*-*
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

jutuiz schreef:Ik zit aan 1,9Tb gemiddeld per maand van november tot februari. En ik ben geen downloader, en ook geen gamer. Maar ben wel professioneel elke dag bezig. Heb ook wat backups verzet.
Professioneel bezig... hier wordt er ook met twee dagelijks (thuiswerk) "professioneel" gewerkt maar wij komen zelfs niet aan 100GB.

Moest ik natuurlijk iedere dag m'n ganse NAS opnieuw backuppen naar de cloud dan kom ik er ook wel maar dat lijkt me gewoon zinloos.

Tenzij je dus stevig met foto/video materiaal bezig bent lijkt me dit zeer bizar (als je geen gamer/downloader bent).
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

DarkV schreef:
jutuiz schreef:Ik zit aan 1,9Tb gemiddeld per maand van november tot februari. En ik ben geen downloader, en ook geen gamer. Maar ben wel professioneel elke dag bezig. Heb ook wat backups verzet.
Professioneel bezig... hier wordt er ook met twee dagelijks (thuiswerk) "professioneel" gewerkt maar wij komen zelfs niet aan 100GB.

Moest ik natuurlijk iedere dag m'n ganse NAS opnieuw backuppen naar de cloud dan kom ik er ook wel maar dat lijkt me gewoon zinloos.

Tenzij je dus stevig met foto/video materiaal bezig bent lijkt me dit zeer bizar (als je geen gamer/downloader bent).
Ik heb wel eens backups afgehaald (1,3 Tb), en enkel computers geherinstalleerd waarbij we de cloud naar het toestel zetten, Tidal staat hier de hele dag op, maar... zelfs dan is het nog veel.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Benbits schreef:Vdsl is niet ten einde, ter komt nog een stevige investering aan om om te schakelen naar het MX6 platform van nokia.
De eerste MX6 wordt momenteel geinstalleerd in Westerlo centrum.
Maar... Dit ligt stil. Enkel nieuwe Rop's en gesatureerde rop's krijgen MX6 apparatuur.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Belgissschenaap schreef: Natuurlijk omdat het kan. De winstmarge is gigantisch, als je de investeringskost uitspreid naar de gehele levensduurte van de infrastructuur. Zelfs met updates ingerekend.
Kabel zal geen update nodig hebben, apparatuur aan beide kanten van kabel wel. Nog eens winst, aangezien er terug minder straatkasten zijn om te updaten.
Dan wordt het hoog tijd om aandelen bij te kopen :-D
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

de rapste?

wat als de tank na 50 km leeg is?
wat als dat ding zodanig onstabiel is dat ge stilvalt of de gracht in dondert?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Er valt eigenlijk niets over te ruzieën, want ze zeggen "TOT" zoveel keer rapper.
Als ik reclame voor afwasproducten hoor, is het ook altijd van "gaat TOT x keer langer mee dan een gewoon product".
Door die TOT zijn ze perfect ingedekt.
De ruzie lijkt dus gewoon een truc om nog eens erop te wijzen dat ze bij Telenet rapper zijn.
Voor de rest interesseert dat weinig, vaak zijn limieten qua download/uploadvolume veel sneller de bottleneck dan die snelheid.
Bovendien, voor heel veel toepassingen merk je het verschil niet.
Een filmpje dat aan 25 Mbps streamt, is al behoorlijk hoge kwaliteit, dus of je snelheid dan 100 Mbps of 1000 Mbps is, je zult daar niets van merken.

Wat mij meer ontgoochelt is dat ze je waarschijnlijk naar een duurder systeem gaan dwingen, in elk geval bij VDSL.
Zo heb ik ergens gelezen dat Proximus geen 2 netwerken tegelijk zal onderhouden, maw. als een bepaald gebied klaar is voor fiber, dan moet je maar upgraden naar fiber, je krijgt dan een zekere tijd korting, maar daarna betaal je de volle pot, ook als je die extra snelheid niet nodig hebt.

Ik zie bij EDPnet dat er 2 soorten fiber aangeboden wordt, de "gewone", die 10€/maand duurder uitkomt dan VDSL, en de "el cheapo" variant die wel fiber biedt maar qua download ongeveer de snelheid haalt van VDSL (110 Mbps tov. 100 Mbps, dat verschil zul je niet merken...).
Alleen is de upload dan wel 4 keer trager (10 Mbps in plaats van 40 Mbps, en dat ga je wel merken).

Dus ik vermoed dat wie in zo'n omgeschakeld gebied zit de VDSL variant niet meer zal kunnen krijgen, en moet kiezen tussen de tragere fibervariant, die voor veel mensen trager zal zijn dan de VDSL variant die ze voorheen hadden, of de normale fiber bekomen, maar dan wel 10€/Maand extra betalen, wat mensen misschien gewoon gaan doen omdat ze anders zo'n trage upload krijgen...
Leuk is anders...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

Het Telenet netwerk was ook super snel in zijn begin jaren. Is GPON ook geen shared medium net zoals de coax?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Hier voor Telenet One Up:
Max. downloadsnelheid Max. uploadsnelheid
Minimum snelheid 277 Mbps* 30 Mbps*
Normaal beschikbare snelheid 501 Mbps* 36 Mbps*

Werkelijkheid ligt wel altijd hoger dan wat ze voorspellen:
Afbeelding
Updates via stream/ubisoft ligt altijd tussen de 90 en de 113MB/s

Proximus is volop hier bezig om glasvezel te leggen. Vanaf ik het kan bestellen, ligt Telenet er uit.
Indertijd waren we terugvallen op een 70Mbps verbinding, met een groot huishouden geen leuke ervaring.
Proximus wordt hier nu 1000/50 (tenzij je €15 bij doet, dan is het 100Mbps)

Ik ga moeten inboeten in de mobiele data (200GB is echt veel), maar de kwaliteit van het proximus mobiel netwerk is gewoon beter.
Meer uitval van diensten gehad bij Telenet. Tv ervaring van Telenet is dan weer superieur. (Ben gestopt bij Px met een v6 decoder).

Ze zouden beter strijden om de goedkoopste te zijn.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

TiTanium schreef:Proximus is volop hier bezig om glasvezel te leggen. Vanaf ik het kan bestellen, ligt Telenet er uit.
Indertijd waren we terugvallen op een 70Mbps verbinding, met een groot huishouden geen leuke ervaring.
Proximus wordt hier nu 1000/50 (tenzij je €15 bij doet, dan is het 100Mbps)
Naar aanleiding van je post dacht ik, mmm interessant, ik ga eens kijken op de Proximus website wat ze eigenlijk te bieden hebben en wat het kost (nu Fiberklaar ook bij mij komt).
Wel, ik heb NIKS gevonden. Wat een draak van een website, nergens informatie alleen maar lucht (nog erger dan Telenet lijkt het). Ik wil gewoon weten welke pakketten er zijn, wat de specs zijn met prijs en welke opties er zijn (met prijs). Nergens te vinden, of ik moet echt wel blind zijn. Triest triest triest, nu ja, blijkbaar beantwoord ik niet aan hun doelpubliek aangezien ik die basisinfo belangrijk vind... :bang:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Blij dat ik niet de enige ben met die ervaring. Het ligt dus niet aan mij. :roll:

Hoe kan je nu een standaard product verkopen zonder de prijs en de specificaties ervan te vermelden?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”