Waarom werken jullie graag waar jullie werken?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ben eigenlijk benieuwd wat naast jobinhoud en loon, zoal de incentives kunnen zijn om ergens graag te werken? :-)

Kan dus vanalles zijn, van bijzondere voordelen of programma's, over company culture tot events en collega's. Shoot!
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Goh, er zijn er wel wat:
  • verloning (bruto/netto/extralegaal/...)
  • teamsfeer
  • collega's
  • mogelijkheden om invloed te hebben op de richting dat het bedrijf uitgaat in de dienst waar ik zit
  • technologie en mogelijkheden
  • schaal - ik werk in een enterprise, dat is toch wat anders dan een KMO qua mogelijkheden in budgetten
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Collega's
vlakbij
af en toe eens op stap
gewoonte
variatie
het product
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een gouden kooi met floeren bekleding...
doe al 10+ jaar hetzelfde werk voor dezelfde klant maar telkens voor een slechtere werkgever. Gelukkig is er wetgeving die je voorwaarden beschermt.
Doe ik het nog graag ? ja, voor de klant, het gedoe met telkens een nieuwe werkgever is niet zo geweldig.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Jobinhoud lijkt me het belangrijkste, als je iets niet (meer) graag doet dan kan je er enkel ongelukkig door worden. Ik heb me altijd voorgehouden dat de eerste dag dat ik echt tegen mijn goesting ga werken... het de dag is dat ik ontslag neem.

Loon is daarom secundair. Ik heb liever een lager loon bij een leuke job dan een hoog loon bij een klotejob. Uiteraard zijn er minima die persoonlijk zijn. Als ik mijn leven kan leiden zonder financiële problemen dan is mijn loon OK.

Persoonlijk wil ik ook een job waar ik kan achter staan en die niet in strijd is met mijn waarden. Een maatschappelijk nut is dus leuk en motiverend. Ik kan me niet achter een product zetten dat ik zelf slecht vind of schadelijk is.

Mijn eigen job vind ik leuk omdat ik in een goed team zit met een baas die voldoende ruimte geeft om eigen inbreng te kunnen leveren.

Ook variatie in het werk vind ik belangrijk, zeker als je grotendeels zelf kan kiezen wanneer je wat doet.

Creativiteit is ook aangenaam. Elke dag hetzelfde doen lijkt me dan weer de hel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik kies wat ik doe (jobinhoudelijk dan en binnen de grenzen van mijn jobinhoud), wat zorgt dat ik vooral doe wat ik graag doe.
Ik maak mijn eigen planning (kies zelf wanneer ik thuis werk en wanneer ik bij klanten zit)
Ik doe mijn werk zelfstandig (en krijg ook geen/amper controle van mijn werkgever, ook al weet die soms wéken aan een stuk niet wat ik doe, maar mij wel vertrouwt en weet dat het resultaat uiteindelijk wel zal volgen).
Ik kies zelf mijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

Dit alles zorgt dat ik niet het gevoel heb aan het werk te zijn. Mijn werkgever weet ook dat, als ik op een dag dat gevoel wél heb (als bvb mijn zelfstandig beslissingsvermogen wordt ingeperkt), ik niet lang zal nadenken om iets anders te zoeken ...

Een zeer duidelijke/open verstandhouding met mijn werkgever in 2 richtingen en win/win voor ons allebei ...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Bij mij is het een combinatie van Devilkin & Pfuhu, waarbij mijn werkgever eigenlijk mijn klant is :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Werkdruk (niet te hoog, niet te laag), collega's, teamsfeer, budget/technologie, mentaliteit management/bedrijf, niet te competitief, geen overuren-mentaliteit, flexibiliteit urenregeling (opsparen uren, flexibele uren, thuiswerk...), opleidingen, afstand
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Omdat ik na 32 jaar werken op hetzelfde bedrijf er niet meer aan zal denken om ergens anders te beginnen. Nog 26 maanden en dan op pensioen 8)
Veel verlof, ancïenniteit - en compensatiedagen.
Extra voordelen en premies allerhande.

De ene is dus ambitieus en ik ben eerder honkvast.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Het team, de ervaring, het helpen opbouwen van een kleinere firma naar een wereldspeler, de spreidstand tussen hardware/low level software/high level applicatie software. Het fier zijn waarop we allemaal gedaan zijn.
Wij maken omroepsystemen voor treinen. Daarvan doe ik vooral de TFT scherm gerelateerde zaken, maar ook soms audio, leds, etc... En laat er nu toevallig trainspotters bestaan. Da's hetzelfde als vliegtuigspotters maar dan voor treinen. Die maken dan youtube filmpjes van elke nieuwe trein. Ik vind het dan de max om eens wat te zoeken op filmpjes en dan uw werk terug te vinden als rear-view monitor in San Fransisco. Of Richard branson onder één van uw schermen te zien staan
Afbeelding
Of een Hollander die de nieuwe NMBS M-zeuven reviewt
https://youtu.be/eE5luPWFjBE?t=199
enz...

Ook het gaan problem-solven op de trein. Netwerkkabels uitsmijten, traces nemen, dingen testen. Of testritten/nachtritten/... 4x op één dag door de kanaaltunnel als proefrit, ...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik zie (naast jobinhoud en verloning uiteraard) vaak teamsfeer en collega's terug komen. Hoe wordt dat binnen jullie begdrijf "georganizeerd"? Of gebeurt dat volledig organisch?
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Goh. Er is aandacht aan teamspirit, er worden dingen gedaan om de band tussen de collega's goed te houden. Veel hangt natuurlijk af van persoon tot persoon.

Er zijn ook events die voor gans het bedrijf worden georganiseerd, op dienst niveau, etc, het maakt het allemaal wel fijner om werken ;)

Edit: niet onbelangrijk: zeker in IT hangt er een algemene 'we helpen elkaar' sfeer, we werken voor hetzelfde bedrijf dus trekken we met z'n allen aan het zeil in dezelfde richting.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh ik heb jaren in de IT sector rond zitten zwerven. Had een leuk loon, maar het verveelde soms snel of er was gewoon geen klik.
In 2017 het over een andere boeg gegooid en van mn hobby mn job gemaakt : ambulancier op de 112.

Ondanks het lagere loon, de moeilijke uren, het veeleisend karakter, de opvorderingen (hallo C19), ... nog nooit een dag spijt er van gehad. Het is een (zeer) uitdagende job en geen enkele dag is dezelfde. Als ik + de collega's de noodzakelijke dingen voltooid hebben (controle wagen + inhoud, ons kot is proper, slaapkamers proper, ...) dan doen we letterlijk waar we zin in hebben. Zolang we binnen de 2 minuten na oproep in onze auto zitten is dat prima. De ene zit TV te kijken, anderen scrollen hun hele GSM door, nog anderen doen wat zaken voor hun bijberoep, ...

Zoals gezegd : loon is niet alles. De sfeer doet er ook veel toe. De collega's waar je moet mee samen werken elke dag opnieuw zeker. Maar ook hoe tevreden jij bent met je eigen job. En daar klaag ik absoluut niet over.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Bij mij is op nummer één toch het idee dat ik iets positief bijdraag aan de maatschappij (ik werk voor de ziekenhuissector) en dat ik een positieve impact kan hebben op "het gezondheidszorgsysteem". Daarnaast kleine equipe met leuke collega's, veel variëteit, grote vrijheid en veel verantwoordelijkheid. Een leuk salaris ook.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dat vind ik eigenlijk ook een belangrijke. Ik wil niets doen tegen mijn principe. Ook automatisering vind ik een dubbele. Ooit bij een sollicitatie werd me gezegd: "en als je dan een proces kunt optimaliseren zodat je 2 arbeiders kunt uitsparen, is dat natuurlijk super". Maar ik wil helemaal niemands werk afnemen. Liefst zie ik fabriekshallen vol arbeiders, geholpen door techniek...
Onlangs het aanbod in een bedrijf die topspeler is in het ontwerp en productie van industriële broedmachines. Lees zo veel mogelijk opbrengst uit eieren. Ik ben zelf geen vegetariër, maar toch wrong het om dieren als product te gaan zien.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”