Veeam backup aan de praat krijgen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik ben hier aan het kijken om mijn Retrospect te vervangen door Veeam, maar krijg het niet onmiddellijk aan de praat.

Misschien eerst de use case uitleggen, want misschien zitten er sowieso al denkfouten in mijn opzet die ik dan liever nu fix ipv eens alles volledig opgezet is. Bedoeling is dat ik alle Windows machines in huis alsook mijn Synology NAS vol-automatisch kan backuppen. Het gaat hierbij over 2 desktops en 4 laptops + een 24/7 home server. Allen draaien Windows 10 of 11. Het backup proces zelf draait op de server met een agent op elk workstation.

De backup data wordt op de NAS weggeschreven in een aparte Backup share. Hiervoor heb ik een dedicated account op de NAS dat enkel schrijfrechten heeft op die Backup share, en read-only op al de rest (vooral omdat andere shares ook gebackupt moeten worden). Omgekeerd hebben onze eigen user accounts op de NAS geen schrijfrechten op de Backup share. Het idee is van de backup data zelf zoveel mogelijk te beschermen voor malware op een van de workstations. Omgekeerd heeft eventuele malware op de Server enkel write access tot de backups zelf.

Backups zelf moeten incrementeel zijn en liefst meerdere keren per dag kunnen draaien (momenteel is dat om de 2 uur). Qua retentie wil ik iets dynamisch waarbij bvb van de voorbije week ik dagelijkse versies heb, van de laatste maand wekelijks, en van het laatste jaar maandelijks. Af en toe wil ik ook een full backup die ook kan dienen voor disaster recovery.



Al het bovenstaande heb ik momenteel met Retrospect, maar voor zover ik kan zien is dat ook perfect mogelijk met Veeam. De server draait Backup & Recovery Community Edition en op alle workstations draai ik dan de Windows agent. Maar ik slaag er nog niet in ook maar 1 backup te nemen.

Momenteel heb ik volgende problemen:
* Een backup van de server zelf faalt. Ik krijg "Unable to install backup agent: cannot connect to server.local. Access is denied.". Om te beginnen snap ik al niet waarom hij dat probeert want ik heb manueel al agent al geïnstalleerd.
* Een Protection Group (met individual computers) aanmaken in Inventory lukt ook niet. Ik wou hieronder alle workstations zetten met het idee dat ze dan allemaal eenzelfde policy krijgen. Het probleem hierbij is credential-gerelateerd. Alhoewel ik 100% zeker ben van mijn userid+password (nl. mijn eigen Microsoft account wat admin user is op die workstations), krijg ik bij het aanklikken van "Test Now" een fout. Hierbij duurt "Checking Windows Credentials" ook enorm lang (10 minuten) vooraleer ik de fout krijg, dus denk niet dat het aan paswoord of zo ligt.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Veeam werkt volgens het 'server' principe en zal dus de account gebruiken waar de Veeam Service(s) onder draaien. Als dat nog default staat (zonder domein), is dat vermoedelijk nog Local SYSTEM ... dan gaat dat niet werken.

Veeam is geen huis/tuin oplossing en verwacht wel wat meer zaken op orde te hebben zoals DNS resolutie, credential mgmt, e.d.

Probeer al eens met een lokale account te maken op alle werkstations/server (e.g. svc_veeam), met zelfde wachtwoord. Geef die account local admin rechten en pas de services op de backupserver aan dat die onder die account draaien. Probeer dan nog eens ...

Daarnaast, opletten met je shares. De community edition is gelijk aan 10 VUL's (veeam universal license). Bij Share backups moet je rekenen dat elke 500GB een VUL inneemt. Dus een share met 4TB data is 8 VUL !!, je hebt al 7 VUL's ingebruik met je werkstations & server, dus er schiet nog max 1,5TB over die dat je maximaal kan verdelen over 3 shares (elke share is 1 minimaal 1 VUL).

Succes !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Thanks, van die 1 license per share en per 500GB was ik al niet op de hoogte. Dat is inderdaad wel wat problematisch dan, want ik heb een zestal shares die ik wil backuppen.

Ik wist al dat Veeam geen huis/tuin/keuken-oplossing is, maar dat is Retrospect ook niet, en eigenlijk normaal gezien mijn wensen/requirements. Ik vind het enkel raar dat ik al tegen de meest basic issues aanloop, want simpelweg remote user testen zou toch straightforward moeten zijn. Maar niets dat werkt: <host>\<MSaccount>, <host>\<local-equivalent> (5 karakters), <MSaccount>, etc... al vanalles geprobeerd.

Enige wat ik nu al werkende heb is een backup die getriggerd wordt door de agent ipv door de server.


EDIT: blijkbaar is per share de eerste 500GB 'free' en dus consumet geen license. Dan is het dus juist in mijn voordeel dat ik veel afzonderlijke Shares heb. Dit komt uit hun feature comparison guide ivm NAS Shares :
Protect and recover NAS file shares (SMB and NFS) effectively and at scale. Back up directly
to Veeam repositories for short and long-term storage objectives.
The first 500GB in each share is free with additional capacity licensed with VUL at 500GB per license. Long-term file version
archival support for NAS data is not available with Community edition.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Na nog wat dagen gepruts, denk ik toch van gewoon bij Retrospect te blijven.

Ik heb de client backups redelijk snel aan de praat gekregen. Was blijkbaar een registry setting die nodig was om toegang te krijgen tot $Admin share op die clients. Maar het draait toch allemaal geenszins zoals het zou moeten. De Console is compleet onresponsief (soms moet ik tussen 10 en 30 seconden wachten eer er iets gebeurt) en de backups draaien ook maar wanneer ze er zin in hebben. Ik denk dat Veeam gewoon veel te zwaar is voor mijn systeem (een oude i5 met SSD en 8GB RAM).

De reden waarom ik eens naar Veeam wou kijken is omdat ik er veel positieve dingen over las en het ook nog eens gratis is. Retrospect daarentegen lijkt nauwelijks gekend, maar bestaat ondertussen wel al meer dan 20 jaar, en gebruik ik ook al minstens 15 jaar. Het is echter wel betalend, al valt de prijs wel mee (€133 perpetual license voor 1 server + 5 clients, €24 per extra client). Van Retrospect lees ik soms dat het veel te ingewikkeld is, maar ik vind het pakken simpeler/logischer dan Veeam eigenlijk. Maar ja, kan ook simpelweg zijn omdat ik het al zo lang gebruik en dus veel beter ken.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Veeam is inderdaad redelijk zwaar aan de server kant. Alle processing gebeurd daar.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”