NAS of niet?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Volgende vraag:

De school waar ik werk wil een gedeeld medium gebruiken. Google Drive, Onedrive,...

Hierbij stoten we op volgende problemen:

- weinig opslagruimte en anders een maandelijks bedrag voor extra (maandelijks abbo ligt nogal moeilijk)
- mensen kunnen heel snel zaken wissen (documenten openen en per ongeluk wat backspaces geven, sommigen kunnen er wat van)
- niet echt back-up mogelijk, enkel als iemand wekelijks alles eens op een externe HDD of SDD plaatst

de directie stelt voor:

- genoeg opslagruimte (ong. 100 GB of zelfs meer, we denken erover om eigenlijk alle bestanden vanuit ons leerlingvolgsysteem ook te Back-uppen, als ik zie hoe groot de PWP presentaties en foto's soms zijn, dan zal dit behoorlijk snel vol staan met gedeelde bestanden)
- het moet vlot werken (met 40 tal mensen bereikbaar zijn)
- een extra back-upje kan geen kwaad
- HEEEEEL gebruiksvriendelijk... anders mogen we de anciens (met alle respect :) ) nog heel veel bijscholing geven


Ikzelf heb thuis een NAS van synology. Ik speel daar wat mee maar ben er niet enorm vertrouwd mee. Ik denk wel dat we voor ons gebruik naar zoiets moeten uitkijken.

Is dit haalbaar? Dan denk ik vooral naar zoveel externe gebruikers? Is dit gebruiksvriendelijk, inloggen en direct bestanden delen en veilig zetten?

Bedankt om mij wat wijzer te maken.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Office 365 (inclusief OneDrive) is toch gratis voor het onderwijs?
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Bij dat soort systemen botsen we op de eerste drie 'negatieve' punten.

Die zouden we graag kunnen wegwerken. Indien mogelijk en betaalbaar natuurlijk. :)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

stybola schreef:- weinig opslagruimte en anders een maandelijks bedrag voor extra (maandelijks abbo ligt nogal moeilijk)
- mensen kunnen heel snel zaken wissen (documenten openen en per ongeluk wat backspaces geven, sommigen kunnen er wat van)
- niet echt back-up mogelijk, enkel als iemand wekelijks alles eens op een externe HDD of SDD plaatst
Weinig opslagruimte: 1000 GB is dat weinig voor hoofdzakelijk documenten te bewaren?
Per ongeluk wissen: Er is toch functionaliteit met prullenbak en versies als ik me goed herinner.
(in hoeverre is dit anders met een NAS, buiten een moedwillige save of delete)

Kijk trouwens eens naar rclone, die gaat samen met onedrive.
Daar kan je héél veel naar wens mee backuppen, zelfs tussen verschillende cloud oplossingen.
Ja misschien zijn er enkele beperkingen, naar lengte bestandsnamen, ... (al betwijfel ik of dit een issue is van onedrive > onedrive).
Er zal toch ergens wel op school een server beschikbaar zijn om 's nachts even een backup te laten lopen cloud > lokaal of cloud > cloud.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik zou niet beginnen met rclone op een school... Maar effectief kijken naar fully managed oplossingen.

Een synology kan maar je zal een steviger model in huis moeten nemen, en best ook ergens een backup service afnemen. Synology heeft dit trouwens ook.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Google Workspace heeft ook abonnementen voor Onderwijs( van gratis tot betalend met extra's).
* Google Drive heeft plaats genoeg
* Je kan GoogleOffice bestanden view-only delen, dan zal het gedaan zijn met per ongeluk backspaces of iets anders toe te voegen/verwijderen.
* En als iemand met bewerkrechten iets fout doet kan je altijd teruggaan in de tijd, je kan zelfs versioning toepassen of GoogleOffice bestanden.
* Werkt goed met veel gebruikers.

Engiste nadeel is dat sommige die hard MS Office gebruikers moeilijk moeilijk willen switchen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Niet van teveel kennis ter zake gestoord....

Een Synology heeft natuurlijk het voordeel dat je baas in eigen huis bent. De vraag is natuurlijk of je werk als IT-er er dan ooit opzit? Je kan bezig blijven met Synology.... denk ik. Aan elkeen credentials bezorgen. De lokale Synology Drive laten installeren. Klachten over "het gaat niet rap genoeg" tackelen. Ik heb zelf Synology maar gewoon op gezinsniveau, ben daarvan super content. En ik weet dat ze een professionele produktenlijn hebben, dus dat komt wellicht wel goed.

Maar wat ik me afvraag? Je hebt toch een MS365 school-abonnement vermoed ik? Is dat niet zo goed als de standaard / gratis voor scholen?
Ik heb hier wel wat leerkrachten rondlopen in het de familie, in verschillende scholen, en MS365 met alles erop en eraan lijkt me daar wel de norm. Ik beheer zelf een MS365 omgeving binnen ons klein bedrijfje, en ik leer zelfs use-cases via mijn partner die in het onderwijs staat en daar gewone gebruiker is.

Vinkt MS365 dan niet alles af?
  • Vlot werken? Voor de Admin is de setup omgeving vaak minder gebruiksvriendelijk (rechten instellen is niet altijd een walk in the park), maar voor de eindgebruiker is het al bij al gemakkelijk. Enkel de sharepoint drive syncen naar een lokale PC vergt een klein stappenplan. Als dat gewenst zou zijn.

    Opslagruimte zat.

    Rechten toekennen per map perfect mogelijk.

    Bestandgeschiedenis perfect ingebouwd.

    Ook mail onder controle.

    Integratie met teams.

    Bewaarbeleid instelbaar.

    Canvas van profielen voor nieuwe gebruikers.

    Tegelijk samenwerken aan één bestand door meerdere mensen standaard ingebouwd.

    Werken leerkrachten in een andere school, dan hebben ze het systeem meteen onder de knie, want het is veelal hetzelfde.

    Privacybeheer volgens mij ietske beter onder controle. Je wil je leerlingendossiers niet op straat gooien. Valt over te discussiëren.
Als je dat wil kan je nog altijd uw MS365 laten backuppen naar een - dan eenvoudiger type - Synology (Active Backup for MS365 dacht ik).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

devilkin schreef:Ik zou niet beginnen met rclone op een school... Maar effectief kijken naar fully managed oplossingen.

Een synology kan maar je zal een steviger model in huis moeten nemen, en best ook ergens een backup service afnemen. Synology heeft dit trouwens ook.
Of in een tweede schoolgebouw een tweede synology, die kunnen dan naar elkaar backups maken. Tegenwoordig ingebouwde functie dacht ik.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

stybola schreef:Bij dat soort systemen botsen we op de eerste drie 'negatieve' punten.
OneDrive geeft je nochtans 1 TB en heeft meerdere levels van recovery.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

MClaeys schreef:
devilkin schreef:Ik zou niet beginnen met rclone op een school... Maar effectief kijken naar fully managed oplossingen.

Een synology kan maar je zal een steviger model in huis moeten nemen, en best ook ergens een backup service afnemen. Synology heeft dit trouwens ook.
Of in een tweede schoolgebouw een tweede synology, die kunnen dan naar elkaar backups maken. Tegenwoordig ingebouwde functie dacht ik.
Synology Drive is een behoorlijk werkende kloon van OneDrive die op dezelfde manier een deel van je laptop HD gaat syncen met je NAS (meestal gewoon de hele "My Documents" folder & subfolders). Als je dat combineert met 2 Synology's die met elkaar syncen & op een apart volume backups maken dan ben je al aardig gecovered zou ik denken. Natuurlijk... als die 1Tb van Onedrive niet voldoende is per gebruiker, dan gaat een lokale NAS oplossing ook al snel flink wat geld kosten aan voldoende schijven van grote capaciteit.

Drive is voldoende transparant voor de gebruikers om ook redelijk idiot proof te zijn. Maar je kan dus nooit vermijden dat bepaalde gebruikers hun hele download archief aan films & muziek mee gaan syncen, dat ze de verkeerde bestanden gaan overschrijven/wissen etc. En dan zal toch altijd de IT persoon moeten zorgen voor de restores, het manueel opschonen van overvolle folders etc.

Als de school toch al Office365 gebruikt dan is zo'n Synology oplossing niet echt beter dan de 1Tb Onedrive volumes die bij O365 zitten. Als de leerkrachten NIET over zo'n 1Tb Onedrive beschikken dan kan ik me voorstellen dat twee Synology's goedkoper zijn dan voor alle gebruikers een O365 kontrakt. (Maar... als ze geen O365 hebben, hoe komen die gebruikers dan aan hun Office pakket?)
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Bedankt voor alle reacties.

We gaan inderdaad kijken om verder te gaan op ons office account en van hieruit alles back-uppen.

Ook de gegevens vanop de externe sites (lees, leerlingvolgsysteem) gaan we meenemen naar onze back-up. We stoten hier ook op maximale uploads van 5MB en deze bleken al meermaals te weinig.

We bekijken inderdaad eens de opties om 1 Nas te laten syncen met Office. Het zal nog serieus puzzelen worden om alles werkende te krijgen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

stybola schreef:We stoten hier ook op maximale uploads van 5MB en deze bleken al meermaals te weinig.
Wat bedoel je daar precies mee... ik kan hiervan niets vinden op https://support.microsoft.com/en-us/off ... 39e07630fa
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”