Preflexen in opbouw bij renovatie

Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb zojuist een bericht geplaatst in een bouwforum maar ik kom hier mijn licht ook eens opsteken.

De reactie daar was dat je volgens Arei 2020 maar Max 3m preflexen in opbouw mag hebben, en je dus geen preflex eca meer mag gebruiken in verlaagde plafonds en holle wanden.

Iemand een idee hoe en wat je dan wel moet gebruiken.
Tov van het verste punt hebben we zeker 10m over verlaagd plafond.

Is het voldoende dat ik overal preflex safe gebruik en mag je dan wel meer dan 3m in opbouw hebben?

Kan je de standaard grijze pr3fkex dan niet meer gebruiken?

https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threa ... st-5468530
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Preflex mag ik voor zover ik weet nooit in opbouw, deze biedt niet voldoende mechanische bescherming om installatiedraad "VOB" te beschermen.
De voorbekabelde preflex dus...

Steek je daar echter een kabel in die op zichzelf voldoende mechanisch beschermd is, mag dat dan weer wel. (maar waarom dan ook preflex gebruiken?)

Echter wel opletten dat je geen problemen veroorzaakt in industriële omgeving naar brandgedrag van het systeem of reductiefactoren in kabelberekening.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

"opbouw"
Een vals plafond is geen opbouw hé, dat is inbouw (niet zichtbaar én niet aanraakbaar).
Voor échte opbouw (op de muur) gebruik je stijve buizen met XVB erin.

Ik ben volop bezig met een renovatie bij mijn broer.
Overal nieuwe leidingen en dat is dus VOB in een preflex (zelf getrokken of zo gekocht) naar zolder (onder de zoldervloer) & kelder (tegen het kelderplafond) om van daaruit schakelaars, stopcontacten en lichtpunten te voorzien.
Eigenlijk is dat dus niet meer AREI-conform?

Dat gaat wat geven.

H07Z1:
https://www.dmlights.be/filter?search=h07z1
En niet te los te krijgen, zoals met gewone VOB wel kan.

edit: tenzij ik rond de bundel preflex'en een laag van 3cm plaaster aanbreng. Dan is het "inbouw".
:banana:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

honda4life schreef:Preflex mag ik voor zover ik weet nooit in opbouw, deze biedt niet voldoende mechanische bescherming om installatiedraad "VOB" te beschermen.
De voorbekabelde preflex dus...

Steek je daar echter een kabel in die op zichzelf voldoende mechanisch beschermd is, mag dat dan weer wel. (maar waarom dan ook preflex gebruiken?)

Echter wel opletten dat je geen problemen veroorzaakt in industriële omgeving naar brandgedrag van het systeem of reductiefactoren in kabelberekening.
Wordt 'in een kabelgoot' dan beschouwd als opbouw?

Ik had eigenlijk nog niet nagedacht over VOB, XVB of XGB. Ik heb een kabelgoot voorzien omdat ik geen zin had om over 5 meter 20 buizen mechanisch te verankeren aan het plafond. Vandaar dat ik dacht dat een kabelgoot voorzien, handiger was en dacht ik automatisch aan een preflex buis, zonder specifiek aan VOB te denken.

Je zegt waarom dan preflex gebruiken? Zou je dan XVB of XGB los in die kabelgoot leggen of wat zou je voorstellen?
Het gaat hier zowel om verlichting, stopcontacten, kookplaat, .... Indien niet in een preflex buis, liggen al de XVB's los in de muur.

Als ik op dat laatste stuk (rode lijnen) ook een kabelgoot voorzie of daar x aantal buizen aan de muur bevestig. Dan zou er geen probleem mogen zijn, keurings gewijs indien ik XVB of XGb gebruik?

Mag ik de preflex safe gebruiken door die kabelgoot voor UTP en SVV kabels?
Zijn standaard XVB of XGB kabel voldoende of moeten die CCA - CPR voldoen, of zijn die altijd CCA en CPR compliant

Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Simpel toch:
https://electrosafe.kluwer.be/NewsView. ... WS&lang=nl
Je geleiders moeten dus Cca zijn, H07V-U mag NIET, H07Z1-U mag wel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:Simpel toch:
https://electrosafe.kluwer.be/NewsView. ... WS&lang=nl
Je geleiders moeten dus Cca zijn, H07V-U mag NIET, H07Z1-U mag wel.
Ik zie niet in wat daar simpel aan is?
CCA-draad kan ik alvast niet vinden bij mijn elektriciteitsverkoper en met pre-filled-flex kan ik niet doen wat ik wil.

https://www.dmlights.be/filter?search=c ... owestPrice
https://www.dmlights.be/filter?search=H07Z1
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Bij de losse XVB zie ik overal CCA staan, bij de xvb in flex staat er dat niet expliciet bij.
Ik vermoed dat dit dus dan nagevraagd moet worden of is de xvb van tegenwoordig allemaal CCA?

https://www.dmlights.be/filter?search=xvb

Is XVB CCA voldoende of beter XGB CCA gebruiken in huiselijke installaties?
Gelukkig heb ik overal teleruptors voorzien zodat ik voorbedraade xvb of cgb kan gebruiken rechtstreeks naar de kast.

https://www.dmlights.be/filter?search=xvb
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Cca is equivalent aan de oude F2 markering, die je dus ook kan gebruiken.

XVB is voldoende voor huisinstallaties, XGB is beter bij brand, maar kost meer, verwerkt zo gemakkelijk niet, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dus geen VOB meer hé, "CCA" is altijd XVB...
Een XVB krijg je niet zomaar in bestaande buizen hé. En de aanvoer naar die bestaande buizen gaat via een flex met VOB draad.

Achterlijke maatregel.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Wat ik begrijp is dat je wel vob mag gebruiken, maar alleen als ze min 3cm in een muur of chappe verzonken zijn en de uiteinden niet meer dan 3m niet-verzonken zijn. Holle wand en vals plafond zien dus niet-verzonken.

edit op chappe moest zijn of chappe
Laatst gewijzigd door sky op 25 jan 2022, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dus plak ik plaaster rond die kabelbundels en ben ik wel in orde.

Opnieuw: achterlijke maatregel.
Dit gaat toch niet over elektrische veiligheid?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Oei, dan zijn we op 5 jaar tijd al niet meer conform intussen. Hier liggen de standaard voorbedrage buizen op de valse plafond (wel enkel op gelijkvloers). Voor de rest wel overal in de muur en onder de chappe maar toch. Lijkt me geen maatregel met meerwaarde.

Domme vraag waarschijnlijk, maar kan dat problemen geven met herkeuring? Want dit jaar komt er normaal nog een extra kast in men werkkot en dan ga ik dat ook laten keuren om in regel te zijn.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

honda4life schreef:Cca is equivalent aan de oude F2 markering, die je dus ook kan gebruiken.

XVB is voldoende voor huisinstallaties, XGB is beter bij brand, maar kost meer, verwerkt zo gemakkelijk niet, ...
XGB beter bij brand? Ja én nee, te zien hoe je het bekijkt.

JA: Hij geeft helderdere rook die minder schadelijk is (= verbeterde evacuatie)

NEE: De reden waarom hij minder giftige rook geeft, is omdat hij eigenlijk beter/zuiverder brand. De brandlast per meter kabel ligt hoger (bijna het dubbel van XVB) ...
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Dit gaat toch niet over elektrische veiligheid?
Er zijn nog wel debiele regeltjes in het AREI die niks met elektrische veiligheid te maken hebben. Ik vraag mij af wie dat ding opstelt. Ook heel het idee rond de keuring met alles of niks zorgt er vooral voor dat heel veel huizen nooit gekeurd worden. Het is vooral kassa kassa voor keuringsinstanties.
Los daarvan zijn er zaken waar je heel terecht rekening mee in orde moet zijn voor die elektrische veiligheid.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Oei, hier ook vorig jaar elektriciteit aangepakt, gelukkig veel XVB Cca (in Preflex), maar soms ook door XVB gebrek of 5 aders nodig wel met preflex VOB 5G2.5 Eca gewerkt (ook in muren, maar geen 3cm pleister, pak tussen 1-3cm). Ik heb nog steeds geen keuring laten doen van mijn nieuwe kast omdat ik ook nog de garage en boven in orde wil zetten. Hopelijk heeft dat dus geen problemen bij keuring x jaar na datum :(
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb een gelijkaardige situatie.
Ben grotendeels wel in orde maar heb 3 circuits via preflex opbouw over het kelderplafond. Is nu wel een niet 'bewoonbare' kelder maar kom.

Ik ben dit begonnen in 2019 en heb pas recent een keuring laten doen. Nu ik heb gewoon aangegeven dat dit een verbouwing betreft en heb hier verder geen vragen over gekregen.

Onze situatie is betreft veiligheid beter dan het merendeel van de huizen...

Ik moet wel vertellen dat ik het kelderplafond ook nog ga uitvlakken om te isoleren, al zal het geen 3 CM cementstuc zijn natuurlijk.

Maar akkoord de onduidelijkheid rondom deze regel, jeezes
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Vaak geen probleem als je kan aantonen op factuur dat je materiaal aangekocht was voor datum etc.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”