ondertitels bij live persconferentie?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Zit ik hier naar de zoveelste covid persconferentie van de regering te kijken op één.

Ik vraag me eigenlijk af hoe die mannen zo snel aan hun ondertitels geraken voor de stukken in het frans???? Ik dacht even aan speech to text, maar op sommige momenten lopen de ondertitels een klein beetje voor op de spraak (en zo foutloos zou het nooit kunnen)

Er moet er daar toch enen iets vrij snel kunnen importeren :)
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Waarschijnlijk heeft de nieuwsdienst op voorhand al de tekst gekregen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Nee, die loopt gewoon 2 minuten achter, tijd genoeg om te vertalen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Ze hadden in ieder geval een papier voor hun neus en er was weinig 'spontane tekst', dus er is idd een kans dat ze de tekst vooraf krijgen...

en dan importeren, de tekst in stukjes hakken, en op tijd op de enter toets duwen op het gepaste moment :) :banana: :beerchug:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Als die tekst er dan toch is waarom loopt de ondertiteling télétexte hopeloos achter (en zelfs een hele poos bovenop de FR vertaling)
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Grappig dat ik dit hier nu lees, terwijl er gisteren in een lokale Facebookgroep werd geklaagd over hoe de ondertitels bij bepaalde VRT-programma's net onaangenaam te laat komen.

Daar had iemand, die bij VRT werkt, gereageerd dat er inderdaad exact 2 minuten vertraging op zit, wat hun normaal gezien genoeg tijd geeft om te ondertitelen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Maar als ge om welke reden dan ook vertraging oploopt, krijgt ge dat nooit ingehaald volgens mij.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het is vertraging als in “delay” of “latency”, niet als in “te laat”.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

beeld komt binnen op tijd T.

beeld gat buiten met ondertitel op T+2minuten

Dan heb je 2 minuten om te ondertitels te typen.
In het begin ben je klaar op pakweg T+1minuut.
Als je dan 3 keer moet nadenken over een moeilijk woord, ben je pas klaar op T+1m50 en dat haal je dus volgens mij niet makkelijk in.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Joe de Mannen schreef: Als je dan 3 keer moet nadenken over een moeilijk woord, ben je pas klaar op T+1m50 en dat haal je dus volgens mij niet makkelijk in.
In de praktijk worden moeilijke (of moeilijk verstaanbare) woorden gewoon overgeslagen of typt men maar wat.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Je ziet wel dat in het journaal bij live beelden waar ze geen text aflezen, de ondertiteling steeds te laat komt, dus die zogezegde 2 min vertraging lijkt niet echt te helpen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

De definitie van 'rechtstreeks' is niet meer wat het ooit was. DAB+ loopt een beetje achter op fm radio. Toen er nog analoge ether televisie was liep de vrije dvb-t een 10 seconden achter. En toen ik antenneTV van telenet had was het verschil tussen dat en de vrije dvb-t een 16 seconden.

Bij voetbalwedstrijden kun je dat verschil horen in de straat.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

(de)coderen van digitale signalen neemt ook een beetje tijd in beslag. Als er al eens een satellietlink tussen zit komen er ook meteen een paar seconden bij, en zelfs je eigen eindapparatuur zorgt voor vertraging (hier hebben we 2 tv's met idem inputsignaal die wat uit de pas lopen. Je ziet het ook op de TV demostand van grote ketens: er zit verschil in de beeldwissels)...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”