Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Biden, the boy who cries wolf...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hoe dan ook mocht Rusland minder toenadering zoeken naar China is dat globaal beter voor Europa en VS dan dat wij hen richting China pushen.
Dat is toch mijn mening. Rusland is misschien een niet democratisch land maar heeft wel potentieel.
Ik zie ons nog meer samenwerken met Rusland dan met China.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

boonpwnz schreef: Ik zie ons nog meer samenwerken met Rusland dan met China.
Uiteraard. Rusland is altijd Europees geweest. Ook hun koningshuizen waren verbonden met de onze. Rusland is Europeser dan pakweg Turkije... Hun godsdienst is dat ook. Gelukkig van de Russen, of we gingen jaren te voet naar het ISS mogen gaan. Op de één of andere manier willen we dat maar niet inzien en willen we hen maar in het 'grote vijand' hoekje blijven duwen. En ik kan me niet van de indruk ontdoen dat zij maar blijven incasseren en de andere wang toe keren...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

woutervh schreef:. Op de één of andere manier willen we dat maar niet inzien en willen we hen maar in het 'grote vijand' hoekje blijven duwen. En ik kan me niet van de indruk ontdoen dat zij maar blijven incasseren en de andere wang toe keren...
En velen vergeten ook dat Rusland een groot potentiëel heeft op havengebied. Daarnaast zou het ons veel geld besparen aan die grens en kunnen we ons meer focussen op China en ons grenzen beleid.

We zouden nog troepen moeten plaatsen maar meer om onze grenzen te verdedigen dan de navo te verdedigen. Amerika zou ook blij zijn dat er geen troepen meer naar Europa moeten. Het is een win win of zie ik dat te simpel?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zij die hier Rusland zitten op te hemelen zouden beter eens gaan praten met de mensen in de oostbloklanden. Je zal je mening snel herzien.

Rusland is een totaal onbetrouwbare handelspartner, er is een reden waarom de geschiedenis gelopen is zoals ze is en er zo'n grote ideologische splitsing ontstaan is en dat is omdat we op heel wat vlakken wel enorm verschillen van visie. Dat Rusland toevallig wel een space shuttle over had terwijl die van de VS om gekende redenen onbeschikbaar was verandert daar niets aan.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CCatalyst schreef:Zij die hier Rusland zitten op te hemelen zouden beter eens gaan praten met de mensen in de oostbloklanden. Je zal je mening snel herzien.
Puur uit interesse. Heb je persoonlijke contacten uit vroegere oostbloklanden? Of waar haal je dit statement uit?

Ik wil Rusland niet ophemelen. Ze hebben zeker ook hun problemen. Maar het verhaal van boeman die wij er van maken klopt imho ook niet. Het is maar de vraag waar die mensen in Lugansk en Donetsk het meeste baat bij hebben. Op 3000km van Brussel liggend, waar letterlijk niemand wakker ligt van die hoofdzakelijk Russen, uitgezonderd van wat spierballengerol dat zal opgezet worden tov Rusland zelf. Of zich aansluiten bij Rusland zelf, op 1000km van Moskou. (Kiev ligt op 850km trouwens)
Laatst gewijzigd door woutervh op 19 feb 2022, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Onderhandelen met de buurman over de gasprijs heeft weinig met "ophemelen" te maken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef: Ik wil Rusland niet ophemelen. Ze hebben zeker ook hun problemen. Maar het verhaal van boeman die wij er van maken klopt imho ook niet.
Als je min of meer de situatie in die regio volgt, wat denk je dan als je dit leest.

Just like in the West, in Russia the media is closely following the chance of further conflict in Ukraine.

However, Kremlin-controlled outlets have their own version of who is likely to start it.

They portray Ukraine as the aggressor preparing to mount an unprovoked attack on areas controlled by Moscow-backed separatists.

Pro-Kremlin media say the government in Kyiv is encouraged by the West, which is driven by a blind hatred of Russia.

The likelihood of a Russian invasion of Ukraine is laughed off, but the Kremlin's media messaging seems designed to convince Russians that it would be entirely justified.


Bron: BBC, dat was in januari.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

that it would be entirely justified.
Doet me denken aan de UK-media welke de Brexit aan de Britten verkocht heeft. :-D
Om nog maar te zwijgen van de peptalk omheen de Falklandoorlog en de drogredenen (flagrante leugens dus) om Irak binnen te vallen.
"Onze jongens" en "onze belangen" bestaan bijna altijd in minstens twee versies.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

phil48 schreef: Als je min of meer de situatie in die regio volgt, wat denk je dan als je dit leest.

Just like in the West, in Russia the media is closely following the chance of further conflict in Ukraine.

However, Kremlin-controlled outlets have their own version of who is likely to start it.

They portray Ukraine as the aggressor preparing to mount an unprovoked attack on areas controlled by Moscow-backed separatists.

Pro-Kremlin media say the government in Kyiv is encouraged by the West, which is driven by a blind hatred of Russia.

The likelihood of a Russian invasion of Ukraine is laughed off, but the Kremlin's media messaging seems designed to convince Russians that it would be entirely justified.


Bron: BBC, dat was in januari.
Ik probeer de situatie wat te volgen ja. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Vervang in bovenstaand tekstje Rusland door Amerika, Kremlin door White house, Ukraine door Rusland, .... En het plaatje klopt ook. Het eerste wat sneuvelt in een oorlog is de waarheid, langs beide kanten. Propaganda om het volk aan uw kant te krijgen
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

woutervh schreef:
CCatalyst schreef:Zij die hier Rusland zitten op te hemelen zouden beter eens gaan praten met de mensen in de oostbloklanden. Je zal je mening snel herzien.
Puur uit interesse. Heb je persoonlijke contacten uit vroegere oostbloklanden? Of waar haal je dit statement uit?
Ik heb vaak contact met slavische collega’s, zowel op het europees hoofdkwartier (tijdelijke ‘expats’) als in hun regio office.
In het openbaar spreekt niemand zich uit want politiek ligt gevoelig en is gevaarlijk...
maar in persoonlijke gesprekken met personen die langer in dienst zijn kom je toch tot de pijnlijke gesprekken waaruit volgt dat de corruptie en schrik voor vergeldingen zeer hoog ligt en dat de macht van Rusland tot ver buiten de landsgrenzen strekt...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef:
phil48 schreef: Als je min of meer de situatie in die regio volgt, wat denk je dan als je dit leest.

Just like in the West, in Russia the media is closely following the chance of further conflict in Ukraine.

However, Kremlin-controlled outlets have their own version of who is likely to start it.

They portray Ukraine as the aggressor preparing to mount an unprovoked attack on areas controlled by Moscow-backed separatists.

Pro-Kremlin media say the government in Kyiv is encouraged by the West, which is driven by a blind hatred of Russia.

The likelihood of a Russian invasion of Ukraine is laughed off, but the Kremlin's media messaging seems designed to convince Russians that it would be entirely justified.


Bron: BBC, dat was in januari.
Ik probeer de situatie wat te volgen ja. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Vervang in bovenstaand tekstje Rusland door Amerika, Kremlin door White house, Ukraine door Rusland, .... En het plaatje klopt ook. Het eerste wat sneuvelt in een oorlog is de waarheid, langs beide kanten. Propaganda om het volk aan uw kant te krijgen

Hoezo? De waarheid is dat er 190 000 Russische soldaten klaar staan aan de grenzen van Oekraïne. En er staan aan die grens geen Amerikanen, voor zover ik weet? En dat het militair onbestaande Oekraïne zo waanzinnig gek zou zijn om een oorlog tegen Rusland te beginnen, dat gelooft toch niemand? Dus ja - de waarheid ??
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Inderdaad: onze berichtgeving is de enige korrecte berichtgeving.
Kijk naar Irak:
De aanleidingen voor deze Irak oorlog waren de volgende:
  • Irak zou massavernietigingswapens hebben en produceren.
    Irak zou onderdak bieden aan terroristen, waaronder al Qaida
    Saddam Hoessein zou een gevaar zijn voor de stabiliteit in de regio.
Kijk vandaag naar het resultaat.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

De winterspelen zijn gedaan en de Russen blijven verder oefenen, ik zie het somber in.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik vertrek begin april naar Georgië, meer vredevol zeker? Zeker???
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Geen nood. Een diplomatieke oplossing is nog steeds mogelijk... Rusland moet gewoon haar eisen opbergen en troepen terug trekken. Dan pas heeft diplomatie gezegevierd!
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Een compromis betekent dat alle partijen water bij de wijn doen. Ik doe "mijn geweer weg" dat op jou gericht is (Rusland) en in ruil geef jij (Oekraïne) toe aan al mijn eisen. Zoiets?

Diplomatie heet zoiets :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Ik zie ons nog meer samenwerken met Rusland dan met China.
Uiteraard. Rusland is altijd Europees geweest. Ook hun koningshuizen waren verbonden met de onze. Rusland is Europeser dan pakweg Turkije... Hun godsdienst is dat ook. Gelukkig van de Russen, of we gingen jaren te voet naar het ISS mogen gaan. Op de één of andere manier willen we dat maar niet inzien en willen we hen maar in het 'grote vijand' hoekje blijven duwen. En ik kan me niet van de indruk ontdoen dat zij maar blijven incasseren en de andere wang toe keren...[/quote]
Grote vijand :lol: . Het zijn niet de Oekraïners die 150K personeel en tanks klaar heeft staan aan de grens hé.
Het zijn niet de Russen, maar wel Poetin en zijn accolieten die de dreiging zijn.
Het eerste wat sneuvelt in een oorlog is de waarheid, langs beide kanten. Propaganda om het volk aan uw kant te krijgen
Met dat verschil dat er in het Westen nog kritische media en OSINT, als je dat in Rusland (en diens "satelietstaten") overweegt, droppen ze vergif in uw onderbroek. Niet onbelangrijk verschil.
Geen nood. Een diplomatieke oplossing is nog steeds mogelijk... Rusland moet gewoon haar eisen opbergen en troepen terug trekken. Dan pas heeft diplomatie gezegevierd!
Dat kan, maar dat hoeft niet.
Als ze hun "eisen" formueren aan de onderhandelingstafel en dan niet hypocriet doen, is er veel mogelijk.
Maar eisen van NATO dat Oekraïne geen NATO-lid mag worden, is nogal absurd, als Poetin terzelfdertijd zijn USSR terug probeert uit te breiden.
Maar eisen van NATO dat ze raketten weghalen, is nogal absurd, als Poetin terzelfdertijd een massa raketten rond EU & NATO-landen heeft staan.
Maar eisen van NATO/EU dat ze zich niet moeien met binnenlandse aangelegenheden, is nogal absurd, als Poetin terzelfdertijd overal ter wereld (en ook in de EU) zich gaat moeien met groene mannetjes en consoorten.
Hij eist van andere landen of blokken, wat hij zelf nog niet wil overwegen.
Ja zeg.

Iemand nog iets gehoord van de "terugtrekking van de troepen"?
Hij staat gewoon te liegen dat het geen naam heeft. En OSINT en lekken van officiële inlichtenbronnen tonen dat dan pijnlijk duidelijk aan met kaarten enzo.

Overigens niet vergeten dat hij - terwijl de wereld naar zijn tanks kijkt - Navalny weer voor een pseudo-rechtbank gesleept heeft. Iedereen is zo gebiologeerd door zijn tanks en zijn leugens, dat ze niet zien dat Poetin de oppositie nog maar eens gaat kielhalen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

heist_175 schreef:Met dat verschil dat er in het Westen nog kritische media en OSINT
Ja, wij hebben een kritische onafhankelijke objectieve pers :roll:
Praat eens met een paar journalisten en vraag eens hoe die hun werk moeten/mogen doen? Gaan we daar eens een 'fact check' over laten gaan? Ik denk dat je gaat verschieten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petrol242 schreef:
heist_175 schreef:Met dat verschil dat er in het Westen nog kritische media en OSINT
Ja, wij hebben een kritische onafhankelijke objectieve pers :roll:
Praat eens met een paar journalisten en vraag eens hoe die hun werk moeten/mogen doen? Gaan we daar eens een 'fact check' over laten gaan? Ik denk dat je gaat verschieten.
Het gaat er niet om of we in België/EU perfect zijn, dat zijn we niet. In Polen, maar ook in België & Vlaanderen schieten politici graag op journalisten.
Maar we staan nog steeds mijlenveraf van het vermoorden van journalisten, wat onder Poetin schering & inslag is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Of het gewoon sluiten van kranten, omdat ze "propaganda verkopen" in opdracht van het Westen.

Zonder dat ze zelfs maar in beroep kunnen gaan. De showprocessen, waarbij bewijzen gefabriceerd worden. Zo is Navalny o.m. een drugsdealer, een overvaller en een opdrachtgever van huurmoorden, als je de officiële versie mag geloven. Die gast steken ze weer weg voor minimum 10 jaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En ook al die onzin weerhoudt het Westen er niet van met Turkije, China, Saudi-Arabië, ... te handelen. Dat is dus niet per sé het probleem.
Wél de militaire aggressie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ze krijgen dan tenminste nog een showproces. :-D
De US, de numero uno van de NATO, maakt er ook geen probleem van om mensen zonder enige vorm van (openbaar) proces voor jaren weg te steken in een kamp waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.
Zelfs in het kleine België sterven mensen in politiecellen en weten de verantwoordelijke politic "van niks".
Het is maar welke media je leest en voornamelijk aan welke kant dat je toevallig woont dat je beeld vormt.
Nog niet zo lang geleden werd het centrum van ons land ook afgeschilderd als een "hellhole". Dan nog door een leider van een "bevriende" NATO lidstaat. :-D
Wél de militaire aggressie.
Uh? Sinds wanneer zijn Westerse landen zoals Turkije, UK, US geen NATO landen meer en onthouden ze zich van militaire agressie?
Turkije is een militaire bondgenoot maar niemand heeft er een probleem mee dat ook daar de eigen bevolking onderdrukt wordt en dat ze daar buurlanden naar believen binnenvallen.
Net zo min dat o.a. de UK en de US - als het hen uitkomt - zich onthouden van militaire agressie in regio's die niet eens aan hun eigen territoria grenzen.

En om er nu de band tussen (voormalige) koningshuizen te gaan bijsleuren? De meeste koningshuizen komen gewoon uit regio's welke nu tot Duitsland behoren. Mooie referentie. :-D Het is niet omdat ze hun naam veranderen dat die stamboom verdwijnt. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Misschien dan toch geen invasie of aanval op Oekraine, gewoon op uitnodiging van deze erkende onafhankelijke republieken de troepen binnen rijden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

MichelJ schreef:Misschien dan toch geen invasie of aanval op Oekraine, gewoon op uitnodiging van deze erkende onafhankelijke republieken de troepen binnen rijden.
de nieuwe republieken moeten beschermd worden
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Volledig in de lijn der verwachtingen dus...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Beschermd tegen wat, de Amerikanen ??

Enkele uren nadat hij twee afgescheurde 'volksrepublieken' in Oekraïne heeft erkend, stuurt de Russische president Vladimir Poetin troepen naar de regio om er 'de vrede te bewaren'.

Poetin gaf het ministerie van Defensie maandagavond de opdracht militairen naar het oosten van Oekraïne sturen om er de vrede te bewaren in de 'volksrepublieken' Donetsk en Loehansk. Het is wel nog niet duidelijk wanneer de troepenontplooiing begint en hoeveel manschappen Rusland over de grens met Oekraïne stuurt.

Met het bevel lijkt de militaire invasie waarvoor Oekraïne en het Westen maandenlang vreesden eindelijk plaats te vinden. Moskou heeft altijd ontkend dat het van plan was Oekraïne binnen te vallen, ook al stuurde het tienduizenden militairen naar de grens met Oekraïne. Volgens de Verenigde Staten gaat het om 170.000 tot 190.000 troepen.


Bron: De Tijd
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

phil48 schreef: Met het bevel lijkt de militaire invasie waarvoor Oekraïne en het Westen maandenlang vreesden eindelijk plaats te vinden. Moskou heeft altijd ontkend dat het van plan was Oekraïne binnen te vallen, ook al stuurde het tienduizenden militairen naar de grens met Oekraïne. Volgens de Verenigde Staten gaat het om 170.000 tot 190.000 troepen.[/i]
Bron: De Tijd
Zal het westen nu een hele rits maatregelen ontketenen voor die 2 steden?
steden die al sinds 2014 de facto door Rusland gecontroleerd worden en waar toen geen ophef over was?
Ik denk het niet.

Rusland is niet met een invasie bezig hé, het is gewoon een bezoekje op vraag vd 2 nieuwe landen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tot zover de reeks leugens van Poetin:
"We respecteren de territoriale grenzen en vallen niet binnen"
"Het gaat om oefeningen, wij zijn niet de militaire aggressor"
"Slavische vrienden in Oekraïne"
"Geen inmenging in binnenlandse aangelegenheden"


Benieuwd welke consequenties hieraan gekoppeld worden.
Het enige wat helpt is de corrupte elite, die Poetin nodig heeft en steunt, aanpakken: bevriezing van fondsen, geen visa meer, ...
Wat dat betreft is de (late) maatregel van de UK prima: Londongrad en het "te koop" visum aanpakken.

@2 nieuwe landen
Niemand erkent de landen, ze bestaan ook gewoon niet. Het is een zootje ongeregeld.
Benieuwd wie de landen wél gaat erkennen?
China? Nadat ze telkens furieus reageren als iemand Taiwan zegt en niet Taipei?

Het wordt nog boeiend.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik vind hier niks boeiend aan, de geschiedenis herhaalt zich.
I.p.v. dat we samenwerken en de problemen oplossen, maken we er alleen maar meer.
Iedereen is schuldig hieraan, macht en geld, ik blijf het zeggen, afschaffen dat systeem.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef: Zal het westen nu een hele rits maatregelen ontketenen voor die 2 steden?
steden die al sinds 2014 de facto door Rusland gecontroleerd worden en waar toen geen ophef over was?
Ik denk het niet.

Rusland is niet met een invasie bezig hé, het is gewoon een bezoekje op vraag vd 2 nieuwe landen
Wel, het gaat natuurlijk niet over 2 steden, maar wel over 2 (reeds 8 jaar geleden uitgeroepen) republieken met een totale oppervlakte van 16000km2 (Vlaanderen is 13000km2).

Voor de rest akkoord met uw statement. Nu zullen we eens zien hoezeer we onszelf gaan in de voet schieten, de beurzen zijn alvast gekelderd, en de gasprijs +13%.

In principe is Oekraïne ook maar een samenraapsel van lapjes dat toevallig in de laatste 50 jaar één land is geworden. Het is imho dwaas om vol te houden dat het territorium van Oekraïne 1 is. De Krim en Donbass zullen NOOIT terug keren bij Oekraïne. Beter bij neerleggen dus ipv ruzie over te blijven maken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

woutervh schreef:
1207 schreef: Voor de rest akkoord met uw statement. Nu zullen we eens zien hoezeer we onszelf gaan in de voet schieten, de beurzen zijn alvast gekelderd, en de gasprijs +13%.
Volledig mee akkoord.
De speeltijd is nu voorbij en de tijd is gekomen waarbij politici hun taal in daden moeten omzetten of redenen moeten gaan verzinnen om op hun vorige (loze?) bedreigingen terug te komen.
Afwachten wie elkaars pestmaatregelen het langs kan uithouden.
Rusland heeft zonder twijfel de slechts economische toestand van de 2 blokken doch ze zijn daar wel wat meer gewoon dan aan onze kant.
Ook is het één land met een redelijk sterk nationaal gevoel.
Iets dat - zeker bij ons - veel minder sterk aanwezig is.
Benieuwd hoeveel inwoners van het westers blok echt wakker liggen van de toestand in het oosten en hoeveel draagkracht er is om er voor te betalen. Laat staan er een strijd om te voeren.
Voor politici waarschijnlijk een welgekomen "geschenk" als afleider voor binnenlandse problemen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Idd, benieuwd hoeveel mensen "een beetje pijn" (voornamelijk financieel) willen torsen, voor de militaire aggressie in Oekraïne.
De Krim en Donbass zullen NOOIT terug keren bij Oekraïne. Beter bij neerleggen dus ipv ruzie over te blijven maken.
Chamberlain dacht ook de slimmerik uit te hangen in 1938.
We weten allemaal hoe dat afgelopen is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: We weten allemaal hoe dat afgelopen is.
Op korte of (middel)lange termijn? :-D
We kunnen op dit ogenblik toch wel stellen dat Duitsland in de EU één van de drijvende krachten is en niet het VK?

De NATO is wel een militaire macht en geen economische.
De vraag is dus, wanneer de economische maatregelen falen, of de NATO daadwerkelijk zal ingrijpen en dat dit dan gedragen zal zijn door de bevolking van de NATO-partners.
De NATO is geen nationaal leger. De EU is er nog nooit in geslaagd een eenheidsleger op de been te brengen. Hoogstens, uit economische noodzaak, wat losse samenwerkingsverbanden tussen - meestal kleinere - landen.
De militaire macht van de US draait volledig op technologie, een aanhoudende geldstroom in militaire middelen en het feit dat tot nu toe hun grondgebied niet door hun tegenstanders kon bereikt worden. Dat laatste is nu wel even anders.
En dat technologie, mankracht en een aanhoudende geldstroom hen de laatste decennia nog nooit een blijvende overwinning heeft gebracht, eerder het omgekeerde, kan toch niemand meer ontkennen?

Men denkt ook nu dus beter drie keer na alvorens zich in een wespennest te steken waarvan je ongeveer het begin kent maar het einde al helemaal niet.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:
heist_175 schreef: We weten allemaal hoe dat afgelopen is.
Op korte of (middel)lange termijn? :-D
We kunnen op dit ogenblik toch wel stellen dat Duitsland in de EU één van de drijvende krachten is en niet het VK?
Er zijn wel eerst miljoenen doden gevallen.
Lijkt me niet wenselijk, en dan druk ik me zacht uit.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Volledig mee eens.
De vraag is - net als toen - of de Russen dat ook zo'n probleem vinden dan wij daar huiverchtig tegenover staan.
Om de vrede te bewaren moet je met twee zijn.
Een tussenkomst van de NATO lijkt me dan ook niet echt wenselijk want de gevolgen zijn niet te overzien.
En wie het eerst buigt onder wederzijdse economische sancties valt nog af te wachten.
Laatst gewijzigd door ivob op 22 feb 2022, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:Een tussenkomst van de NATO lijkt me dan ook niet echt wenselijk want de gevolgen zijn niet te overzien.
Chamberlain kwam evenmin tussenbeide, waardoor de wacko/dictator duidelijk voelde dat hij vrijspel kreeg.
Met gigantische gevolgen voor het ganse continent en "de wereld".
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Inderdaad. Maar zo Z/W was het toen ook niet. Na WOII hebben de "overwinnaars" de Polen, één van de aanleidingen tot dat conflict, als een baksteen laten vallen.
Maar we mogen toch wel stellen dat het wapentuig van heden niet meer te vergelijken is met dat van toen?
Had een in het nauw gedreven Hitler destijds over hetzelfde wapentuig kunnen beschikken als Poetin nu, we konden er nu niet meer over van gedachten wisselen.

Onze mening over Poetin zal in se niet zoveel van elkaar verschillen.
Alleen het idee tot hoe ver we moeten gaan om hem militair ginderachter een halt toe te roepen.
Het is deze keer geen conflict met een of ander derdewereldland (conflicten die we op termijn ook al niet altijd in ons voordeel konden beslechten).

DeCroo gaat Rusland pijn doen. Tja, peren leveren we er al niet meer. Nog ergens een paar kisten appelen die we kunnen inhouden?
De gasprijs is, zonder dat de kraan is dichtgedraaid, wel al aan het stijgen.
Laatst gewijzigd door ivob op 22 feb 2022, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef: De gasprijs is, zonder dat de kraan is dichtgedraaid, wel al aan het stijgen.
Afbeelding

Ik zou verwacht hebben dat de gasprijs "door het dak" zou gaan.
Blijkbaar verwacht "de markt" dat NATO/EU niets wezenlijks doet, waarop de potentaat dan ook tegenmaatregelen neemt die niet wezenlijk uitmaken.

En dus krijgen we een herhaling van Chamberlain met Tsjechoslowakije/Sudetenland.
Met dat verschil dat in Donbass enkel modder en moerassen te vinden zijn, terwijl Sudetenland vol industrie stond.

Wat Poetin écht gewonnen heeft, is dus niet echt duidelijk. Een armlastige regio, met "beperkte" infrastructuur. Kan Poetin nog meer middelen van de verarmde Russische bevolking inzetten voor zijn ego-militaire projecten (zoals de Krim).
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef: Wat Poetin écht gewonnen heeft, is dus niet echt duidelijk. Een armlastige regio, met "beperkte" infrastructuur. Kan Poetin nog meer middelen van de verarmde Russische bevolking inzetten voor zijn ego-militaire projecten (zoals de Krim).
1) Een land in conflict kan niet toetreden tot de NAVO => da's één van de dingen die ze al jaren eisen, en waar ze nu zelf de condities voor geschept hebben
2) Wat bufferstaatjes tussen "wij" en "zij
3) Afschrikeffect. Rusland kan/durft terugbijten. Voorbeeld voor Wit-Rusland etc
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”