Onduidelijke verkeerssituatie E314 > E40

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb eens een vraag voor de specialisten hier. Gezien de situatie niet zo heel vaak voorkomt, hoe zit het met de verkeerssituatie als je van de E314 op de E40 in voegt, net voor Afrit Bertem.

Mijn vermoeden, zolang de witte lijn er is voor het verkeer dat op de E40 zit mag er rechts voorbij gereden worden. Eens de witte lijn voor het verkeer op de E40 een onderbroken lijn aan hun kant mogen zijn invoegen en mag er rechts niet meer ingehaald worden?

Dat is daar toch elke dag uw leven riskeren dan? Ik kwam er daarstraks met de schrik vanaf, ik reed op het eerste vak en net waar de onderbroken lijn voor het rechtste vak begon was er een vrachtwagen die ineens van vak 3 naar vak 1 kwam waar ik dus reed. Omdat ik dacht geramd te worden heb ik versneld ipv vertraagd waarna deze begon te toeteren en flikkeren met zijn lampen.

In principe heeft hij volgens mij gelijk en ben ik in fout op dat moment, maar hij mag ook niet zomaar ineens van van 3 naar van 1 verhuizen just op het moment dat die witte lijn stopt voor hem.

In alle geval, ik zie daar dagelijks 100 overtredingen dan en ik vraag me af hoe ze iemand daar ooit beboeten. Volg je de letter van de wet en rij je 90 voor de vrachtwagens flikkeren de auto's die in uw gat hangen.

Net zoals op de E19 richting Brussel, daar is ook een vak dat ineens links op de snelweg komt. Moet iedereen daar dan plots in de remmen als daar iemand tegen 90 de snelweg op tuft? Vind ik daar ook een gevaarlijk puntje waar ik al stoten gezien heb.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Rechts inhalen is daar verboden, vanaf de ononderbroken lijn kant E40 inderdaad; men kan immers opschuiven naar rechts.
Bij een ongeval van die vrachtwagen, bent u in uw recht (rechtspraak cassatie).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Eens er een onderbroken lijn en volle lijn is, mag je niet langs rechts voorbijrijden. Auto’s op de E40 komende van Luik moeten kunnen invoegen naar links voor de afrit te nemen. Ik denk dat deze bestuurder gewoon een slechte dag had en het is uiteindelijk goed afgelopen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom zou rechts inhalen verboden zijn?
Het eerste stuk is er een vangrail, dan mag je zeker sneller reden dan op de E40 (en dus "recht inhalen").
Dan is er een stuk met arcering, ook dan zijn beide vakken gescheiden en mag je sneller rijden dan op de E40.
Dan is er een stuk met een volle witte lijn. Dan mag je toch ook sneller rijden dan op de E40, want beide zijn nog steeds gescheiden "door een muur".

Dan is er een stuk met een volle witte lijn langs de oprit-zijde en een onderbroken lijn langs de E40 zijde.
Waarom zou je daar trager moeten rijden dan op de E40?
Als een voertuig daar van vak wisselt, is ie zeker in fout (manoeuvre). In het slechtste geval krijg je een boete voor "rechts inhalen".

Hier staat geen uitzondering op "volle witte lijn", dus misschien mag het toch niet?
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

heist_175 schreef:Hier staat geen uitzondering op "volle witte lijn", dus misschien mag het toch niet?
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16
Maar er staat dat je links moet inhalen, maar hier kan je niet links inhalen, want je zit met je volle witte lijn. Ook suggereert 16.2 dat je in dit soort situaties wél sneller mag rijden dan de wagen links van je. In 16.2 gaat het echter over voorsorteren voor wisselaars, terwijl het in geval van TS net het omgekeerde is, namelijk het samenkomen na een wisselaar.

Eigenlijk heb je hetzelfde met lange opritten. Als ik de plaats heb, versnel ik ook tot 120 om dan in te voegen, en waarbij ik dan vaak een vrachtwagen rechts inhaal. Het zou me absurd lijken dat dat niet mag, en je dus verplicht achter een veel tragere vrachtwagen op het 1ste vak moet invoegen, wat vaak ook veel gevaarlijker is, zeker als er net een treintje van vrachtwagens afkomt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik bekijk het daar zo:

Komende van Leuven is een afzonderlijke weg met de E40, tot de onderbroken lijn, vanaf daar is het allemaal E40.

Tot daar mag ik komende van Leuven max 120 rijden, onafhankelijk van wat men op die andere weg doet.

Een wagen op de E40 mag vanaf een bepaald punt naar 'mijn' weg komen maar moet daarbij invoegen waar het kan, niet waar hij persé wil.

Is dat daar gevaarlijk en moeilijk om van de E40 (komende van Luik) naar de afrit Bertem te gaan ? volmondig ja.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:Ik bekijk het daar zo:
Komende van Leuven is een afzonderlijke weg met de E40, tot de onderbroken lijn
Onderbroken voor E40 of voor E314?
Zolang ik niet weg kan, mag ik dan 120 rijden, ongeacht een vrachtwagen die 90 rijdt?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

zo zie ik het
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”