Roadtrip Slovenië / Kroatië

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een aantal UB leden zijn eveneens lid van een Facebook groep rond elektrische mobiliteit. Zij hebben me er op aangesproken om ook hier even de vraag te zetten...

Ik heb vorig jaar 2 leuke roadtrips gemaakt : ééntje rond Frankrijk met een Renault Zoë ZE50 en ééntje richting de grens Zweden/Noorwegen) met een Opel Mokka-E. En inmiddels kriebelt het om de volgende roadtrip te plannen. Deze keer richting Slovenië en Kroatië met vermoedelijk eindpunt het eiland Krk (Kroatië - https://www.allesoverkroatie.nl/het-eiland-krk/).

Zijn er mensen die ervaring hebben met Slovenië of Kroatië? Zaken die je moet zien? Dingen die je moet proeven? Laat het zeker weten!

Oh en voor de nieuwsgierigen : vermoedelijk zal het één van onderstaande wagens worden: Reis juni 2021 : Roadtrip rond Frankrijk (Renault Zoë ZE50)
De reis op Google Maps : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Info over de wagen : https://ev-database.nl/auto/1205/Renault-Zoe-ZE50-R135

Reis september 2021 : Roadtrip grens Noorwegen (Opel Mokka)
De reis op Google Maps : https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Info over de wagen : https://ev-database.nl/auto/1586/Opel-Mokka-e

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Kroatië en slovenië kan ik je niet bij helpen.

Maar een bijkomende vraag. Had je met die stops laadstress? Momenten waarbij er geen file mocht voorkomen om niet stil te staan?

Benieuwd naar, ik stop vaak tijdens het rijden dus een EV zou niet erg zijn voor mij, telkens wat inpluggen en koffietje drinken, beentjes strekken,...
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Hier in 2017 naar Slovenië en Kroatië geweest.

Slovenië 2 dagen in Bled verbleven, Vintgarkloof is vlakbij.
Het meer Bled kan je volledig rond wandelen.

Kroatië verbleven in Vodice.
Uitstappen naar Split, Plitvice meren, Zadar, ...
Het rondrijden en genieten van de natuur/landschap vind ik fantastisch, random wagen aan de kant, zwembroek aan en frisse plons pakken.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Leuke trip, die in Frankrijk/Italië heb ik deels ook gedaan in 2020/21 maar ik ga meer naar 1 regio (Grenoble/dolomieten) ipv een lange tour. Wij gaan eerder om te wandelen en rijden beperken we tot een minimum. De stops worden dan ook ingelast als culturele pauzes zoals in de champagnestreek :)

Kroatië ben ik lang geleden ook al eens geweest. Was net na de burgeroorlog. Er was nog veel schade te zien en de hotels waren nog allemaal kapotgeschoten. Ze hebben gelukkig heel veel verblijf bij mensen thuis en dat is zoveel aangenamer dan een onpersoonlijk hotel.

De mensen waren verbazend vriendelijk en opgewekt in verhouding met de verschrikkingen die nog recent waren. We zijn dorpen gepasseerd die volledig kapotgeschoten waren en waar onvriendelijke slogans op de muren waren geschilderd. Je hoefde geen Kroatisch te kennen om het te verstaan.

Het is een heel mooi land met veel natuur en prachtige cultuursteden als Dubrovnik, Split, Zadar,... Toen was er maar 1 autostrade en die was ook maar deels af. Je moest vaak langs de kustweg rijden wat niet opschiet maar wel mooie zichten oplevert.

Ze hebben ook eigen wijn die soms te drinken is. Peljezak (of iets wat erop trekt) was te drinken.

Het eten was weinig bijzonders. Veel vlees, vooral grill. Elk restaurant heeft wel mixed grill op de kaart met een rood of groen sausje, beet je zoals op de canarische eilanden.

Het leuke is het weer in de zomer/herfst waarbij je buiten kan eten en genieten van de drukte op pleinen en smalle steegjes van plaatsen die lijken uit de middeleeuwen te komen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

stybola schreef: Maar een bijkomende vraag. Had je met die stops laadstress? Momenten waarbij er geen file mocht voorkomen om niet stil te staan?

Benieuwd naar, ik stop vaak tijdens het rijden dus een EV zou niet erg zijn voor mij, telkens wat inpluggen en koffietje drinken, beentjes strekken,...
Eigenlijk was dat net de bedoeling van die 2 trips : aantonen dat je met een EV prima op reis kan gaan zonder schrik te hebben. Laadstress heb ik dus nooit gehad. Het is natuurlijk wel eens voorgevallen dat het op t nippertje was, maar op zich geen noemenswaardige problemen.
Op de Frankrijk trip heb ik bijvoorbeeld meegemaakt dat een bepaalde laadpaal mijn laadkaart niet wou aanvaarden. En daar sta je dan met 5% nog te gaan. Dus de eerstvolgende afrit van de autostrade gegaan en daar dan maar een trage laadpaal bezocht ipv een snellader. Tip : veel "E. Leclerc" winkels hebben wel één of meerdere trage (22kW) laadpalen. Dus zeker te combineren met een winkelbezoek (eten/drinken kopen) te doen.

In Spanje (Zaragoza) hetzelfde : toegekomen aan het hotel, inchecken, bagage naar de kamer doen en dan even laden in een ondergrondse parking nabij. In die parking zou er, volgens de app, een laadpaal aanwezig moeten zijn. Helaas die nergens gevonden. En daar sta je dan met nog 10km op de teller. Gewoon zuinig rijden tot een andere ondergrondse parking. Ook daar noppes. Dus dan maar geladen aan de plaatselijke McDo. Achteraf bleek dat een bedrijf al die locaties ging aandoen en ze dus wat voorbarig waren geweest met deze reeds op "actief" te zetten.

Tijdens de trip naar Noorwegen heb ik niks noemenswaardig meegemaakt. Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden zijn zeer goed uitgerust qua snellaadinfrastructuur. Wel heb ik daar gebruik gemaakt van kleine laadstops, bijvoorbeeld in Leeuwarden heb ik 5 minuten geladen omdat ik Groningen net niet ging halen anders.

Ik ben ook wel wat van hetzelfde principe als jij overigens : niet alleen rijden, maar ook elke 3u (maximaal) even stoppen. Naar verkeersveiligheid alleen toe zeker aan te raden. Die Opel kon trouwens 100kW binnen halen bij het snelladen, dus daar had ik een ander probleem : de wagen was sneller klaar met laden dan ik met eten soms :-)

@TheCeet : Blet staat ook op t lijstje, met name het meer!
@Dizzy : Interessant, je bezoek na de oorlog daar! Moet vrij indrukwekkend geweest zijn. Bedankt voor Dubrovnik, Split en Zadar overigens, ga ik zeker eens bekijken wat er te doen is aldaar!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Heb je een idee wat het je gekost heeft aan laad beurten?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

krisken schreef: Zijn er mensen die ervaring hebben met Slovenië of Kroatië? Zaken die je moet zien? Dingen die je moet proeven? Laat het zeker weten!
In september 2021 een toertje gedaan. Ik denk dat we zowat het belangrijkste in Slovenië gezien hebben. We brachten een paar nachten in Kroatië door omdat we er een B&B net over de grens van Piran hadden. We hebben maar 1 dag een stukje Istrië bezocht (Pula). Een kort verslagje met foto's staat op mijn website.

Dit jaar wordt het hopelijk een stukje Zuid- Noorwegen (da's alweer vele jaren geleden).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Road trip gedaan met een Tesla deze zomer van België tot in Dubrovnik, met stops in Duitsland en Slovenië, enkele tips:
- zuiden van Kroatië: weinig laadinfrastructuur.
- Hotels nemen met laadpaal. Maakt het je stukken makkelijker.
- mocht je op het eiland Krk willen laden: de publieke laders zijn. van lokale provider waar geen enkele van onze laad passen werkte. Instructies waren in het Kroaats, maar na 30 mins had ik door hoe een account aan te maken, er geld op te zetten (prepay) om zo te kunnen laden. De aanhouder wint.
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Heb je een idee wat het je gekost heeft aan laad beurten?
Zou het moeten bekijken vooral voor de Frankrijk trip. De trip naar Noorwegen heb ik vooral gedaan via laadplaats en van Ionity (30 cent per kWh) en The New Motion (35 cent per kWh). Voor de Franse trip soms Ionity maar ook geladen aan hotels. Soms gratis. Soms een eenmalig bedrag van 5 a 10 euro maximum. Soms een lader met een bedrag. Frankrijk is vrij cava qua prijs met de kaart van Chargemap.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Het feit dat je tig kaarten en abonnementen nodig hebt is op zich al gruwelijk
Laat staan dat je dan ook nog eens onderweg moet uitzoeken waar je ermee terecht kan

Hopelijk komt er een wet die verplicht om normale betaalkaarten te aanvaarden alsook een duidelijke wettelijke maximumprijs afhankelijk van de capaciteit van de lader
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh uiteindelijk is dat met tankkaarten toch identiek? Ik had destijds ook 3 manieren om te tanken bij een vorige werkgever : één via dats24 (en dan kon je alleen maar daar tanken), één via Fleetpass die voornamelijk werkte met kleinere tankstations en tot slot als er niks in de buurt was moest ik met mn eigen kaart tanken, en de bonnetjes doorgeven. De dats24 was voor binnen België, de Fleetpass kon ik europees gebruiken.

Het lijkt gruwelijk, maar als je je beperkt tot Ionity en Shell Recharge kaarten/laders heb je al een groot deel mee hoor. Normale betaalkaarten worden reeds aanvaard op een aantal laadpalen dus dat is geen issue. Wel is er (binnen BE althans) een wet die verplicht om de prijs te afficheren. Onduidelijk of deze prijs moet aangebracht worden op de paal zelf of dat dit ook kan via bvb een QR code oid zodat het wat dynamisch is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Onduidelijk of deze prijs moet aangebracht worden op de paal zelf of dat dit ook kan via bvb een QR code oid zodat het wat dynamisch is.
Ik had begrepen dat de prijs niet afhankelijk is van de paal maar vooral van welke kaart je gebruikt... Afhankelijk van de kaart betaal je al dan niet een startprijs, een prijs per Kwh uur, een prijs per minuut, een "boete" als je te lang blijft staan etc.
Ik zie niet hoe ze dit gaan afficheren op die palen tenzij die allemaal een scherm hebben om dynamisch het tarief te tonen afhankelijk van de kaart die je gebruikt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het is wat vergelijkbaar met een benzinestation : er is een "officiële" prijs. En als je een kaart gebruikt van een bepaalde partij dan is het goedkoper.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”