Batterij laptop: to load or not to load...

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Steeds meer mensen gebruiken een laptop ipv een desktop door de hogere mobiliteit.

Het grootste nadeel van laptops is echter de batterij en de beperkte levensduur ervan.

Ik heb al veel en tegenstrijdige zaken over die batterijen gehoord. De ene zegt dat je zoveel mogelijk op stroom moet aansluiten een ander net dat je de batterij geregeld leeg moet laten lopen (tot 20% capaciteit). Wat is daar nu van?

Wordt de batterij van een laptop gebruikt als hij met een snoer verbonden is aan de stroom of met een docking station?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Heel goede vraag.
Ik heb ook al eens zitten googlen, maar dan kom je vanalles tegen.
Nog eens snel gezocht.

Dell heeft een optie dat de accu maar 1 keer per dag laad via "Geavanceerd opladen" met Dell Powermanager
Geavanceerd opladen is een optionele functie die de bruikbare levensduur van de batterijen van een systeem verlengt door ze slechts één keer per dag volledig op te laden, voorafgaand aan het begin van de dag dat u vaststelt wanneer u Geavanceerd opladen inschakelt. De rest van de dag houdt Geavanceerd opladen de batterijen in een lagere oplaadstatus die beter is voor storage, zelfs wanneer het systeem op een directe voedingsbron is aangesloten.
https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-b ... ger#bs_Two

Sommige nieuwe laptop hebben een optie in de UEFI om accu limieten in te stellen
https://community.frame.work/t/battery- ... ons/755/33
Afbeelding

En nog een overzicht gevonden van opties bij verschillende fabrikanten
https://www.techydecisions.com/extend-l ... ing-limit/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wat ik gelezen heb is dat het niet zo goed is voor de batterij dat die heel de tijd vol geladen is, en het eigenlijk beter is van zo rond de 80% te houden. Dat kan echter alleen als de firmware dat ondersteunt. Heb zelf vroeger nog een Sony Vaio gehad die dat ondersteunde, en de nieuwe Lenovo Legion van mijn zoon heeft dat ook.
Zelfs mijn nieuwe Samsung S21 heeft dat, al is dat een pak minder zinvol lijkt me, want je gebruikt die toch nooit ingeplugd terwijl hij al vol is. Ik heb het voorlopig wel nog aan staan, maar betekent dus dat hij stopt met verder te laden wanneer batterij 85% is.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je zou wel iets zelf kunnen bouwen adhv bvb Home Assistant en een smart plug. Als je laptop > 80% charge -> plug uit. <40% -> plug aan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

devilkin schreef:Je zou wel iets zelf kunnen bouwen adhv bvb Home Assistant en een smart plug. Als je laptop > 80% charge -> plug uit. <40% -> plug aan.
Dan gaat je batterij wel constant op- en ont-laden worden, en dat lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de levensduur.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

O jawel, dat is zowat de ideale situatie.
Batterij nooit vol, nooit leeg, enkel aan de lader om te laden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Bij mij is het zo dat in 90% van de tijd de laptop aangesloten is op docking station. Bij telewerken is het aan het snoer.

Het probleem is dat als ik de laptop op batterij laat werken deze geen melding geeft als het batterijpercentage laag is en dus gewoon uitschakelt met verlies van gegevens. Dat wil je dus niet dagelijks meemaken. Daarom laat ik de stekker erin. Er is echter discussie op het werk of dit positief of negatief is voor de batterij. Ik ging er van uit dat als de stekker erin zat of in dockingstation de batterij gewoon niet gebruikt wordt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hangt echt af van toestel tot toestel. Sommige gaan gewoon altijd door de batterij...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

iceke schreef:O jawel, dat is zowat de ideale situatie.
Batterij nooit vol, nooit leeg, enkel aan de lader om te laden.
Mij lijkt er wel een groot verschil tussen: de batterij blijft mooi ergens tussen vol en leeg hangen zonder bij te laden of te ontladen, en: batterij gaat constant op en neer tussen een ondergrens en bovengrens. Al kan je het eerste natuurlijk ook gewoon aan randscenario zien met ondergrens=bovengrens.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hoe kan je dan de batterij zomaar laten hangen tussen bepaalde percentages?

Het is een Dell 5400 van 2020.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dizzy schreef:Hoe kan je dan de batterij zomaar laten hangen tussen bepaalde percentages?
Het is volgens mij zelfs niet gewoon tussen bepaalde percentages, maar gewoon op een bepaald percentage. Hoe het werkt is volgens mij simpelweg dat wanneer je hem aan de stekker hangt, hij de batterij oplaadt, maar stopt met laden bij bvb 80%. Al die tijd werkt de laptop dan ook gewoon op netspanning zonder de batterij te gebruiken. Maar zoals ik al zei is dat volgens mij iets dat hardware-matig ondersteund moet zijn, want van alle laptops die we hier al in huis gehad hebben, waren er maar 2 met die feature, en dat was ook te activeren/configureren via merk-specifieke software.

Het is dus equivalent aan gewoon de batterij tot 80% laden, en hem dan een hele tijd in de kast te laten liggen. Dat is volgens mij toch pakken beter voor de batterij dan hem bvb constant te laten ontladen tot bvb 40% en weer te laten opladen tot 80% en dan weer ontladen, etc.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Bij HP hebben ze een perfecte oplossing om de batterij te sparen en toch op voedingsspanning te kunnen werken: een "HP 90W Air/Auto/AC Combo Adapter".
Deze kan niet alleen werken op alle mogelijke spanningen(auto, vliegtuig en AC) maar heeft een speciale functie waarbij er kan geschakeld worden tussen laden en voedingsspanning geven maar niet laden!
wat ze in feite doen is in de laadstand "Charge mode output" geeft deze 19,5volt(4,62A) dc uit en in de voedingstand "Non-charge mode output)15,0v (6a).
De meeste laptops van HP/compaq en zeker de "Business" reeksen van hp ondersteunen deze functie!
Het feit is wel dat dit zeer weinig tot niet gedocumenteerd is!!
het HP part nummer van deze adapter is: 462602-001.
werkt op ac input: 100-240v of DC input: 10-32v dus zo goed als overal bruikbaar!
het is wel een redelijk "lijvige" adapter!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Geniet van je toestel/gebruiksvoorwerp en gebruik het zoals jouw het beste uitkomt.
Een nieuwe batterij kopen is nu ook het einde van de wereld niet, het trekken en sleuren er een grotere levensduur uit te halen loont zelden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb eerder de indruk dat men dit probleem negeert omdat men dan nog wat batterijen kan verkopen. Misschien moet Europa hier eens werk van maken. Aan de kabel is geen belasting van de batterij en dus amper slijtage. Goed voor de consument en het milieu maar minder goed voor de dellen van deze wereld.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

honda4life schreef:Geniet van je toestel/gebruiksvoorwerp en gebruik het zoals jouw het beste uitkomt.
Een nieuwe batterij kopen is nu ook het einde van de wereld niet, het trekken en sleuren er een grotere levensduur uit te halen loont zelden.
Men moet inderdaad van zijn materiaal gebruik maken maar als je de levensduur van je batterij aanzienlijk kunt verlengen door gewoon een andere adapter te gebruiken zoals ik eerder aangaf waarom zou je dit dan niet doen?
Ik heb zo ,een laptop waarvan de batterij al 7 jaar oud is en die nog maar weinig of niet aan capaciteit heeft ingeboet...dit is minstens 2x zo lang dan dat je er anders mee zou doen....en of je nu adapter x of y gebruikt is maar dezelfde moeite om aan te sluiten of niet toch?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Naar mijn persoonlijke ervaring hangt heel veel af van het merk.
Al 3 Dells intensief gebruikt en versleten die op het einde nog een capaciteit hadden, dat is alvast nooit een argument geweest een nieuwe laptop te kopen.
Helaas koop je geen laptop voor de batterij, dus andere merken hebben het beduidend slechter gedaan bij mij.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Anderzijds, heb ik na 10 jaar bij een Lenovo en een Samsung de batterij vervangen.
Dat gaat over €20-30 per laptopbatterij...

De laptops zelf draaien nog prima W10, dus geen reden om die weg te gooien.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Ik vind het ook heel raar dat hier nog geen optimale oplossing voor is: bv. de batterij constant op 80% houden, en rechtstreeks via het net werken als hij is aangesloten.
Ik zou durven stellen dat laptops meer worden gebruikt aan de stekker, dan op de batterij. Honderden miljoenen mensen elke dag.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb ook al echt van alles gelezen om batterijen in topvorm te houden en te callibreren.

Wat ik doe, is mijn batterij opladen als ze onder de 10% zakt. Heb een HP- envy 17 die het zo een 3- tal uren uithoudt ...

Wat ik ook al gelezen heb, is het belang van het regelmatig callibreren: blijkbaar batterij volledig laten leeglopen. Toestel nachtje de kast in en dan opnieuw opladen tijdens gebruik van de laptop ... ?

Wat ik het ergste vind is dat het vervangen van een batterij vroeger kinderspel was. Schuifje open en nieuwe erin, al dan niet origineel.

Nu moet je laptop volledig opengooien en met een spateltje het deksel verwijderen vooraleer je er aan kunt ...Maar om om eens de batterij te vervangen of wat geheugen bij te pluggen of een hdd te vervangen door een ssd.

Resultaat: mensen lopen vaker naar de computerwinkel want stelt dat tijdens deze toch wel delicate ingreep iets afbreekt of je eindigt met en toestel voor scharten of de boel niet meer in mekaar krijgt. It's all about the money ?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dat is omdat een recente laptop dunner is dan een 18650 batterij uit een oude laptop
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Tja, het wordt allemaal compacter en ... dus moeilijker om aan te werken.

Maar hoe dan ook, zouden ze bij de nieuwste laptops ervoor kunnen zorgen dat je het deksel onderaan gewoon kunt los vijzen ... ? Is dat click systeem echt niet bedoelt om het zelf werken aan laptops te beperken, zeker als je bij een vrij recente niet te veel problemen wilt?

Ik heb nu een Asus N752VX die de geest heeft gegeven en daar kun je aan hdd's en geheugen gewoon door plaatje los te schroeven maar wil je bv. aan de batterij geraken dan moet je clip- of clicksysteem de baas kunnen. Ga dat toch eens proberen want zijn moederbord heeft het begeven.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

koenraaddeconinck schreef:Wat ik ook al gelezen heb, is het belang van het regelmatig callibreren: blijkbaar batterij volledig laten leeglopen. Toestel nachtje de kast in en dan opnieuw opladen tijdens gebruik van de laptop ... ?
Dit komt nog uit de tijd van NiCad en NiMH batterijen. Deze konden last krijgen van een zogenaamd 'memory-effect' indien ze altijd op 80-100% werden gehouden. Het beste was om die inderdaad regelmatig eens ver te ontladen en dan terug te laden om deze gezond te houden.

Echter bij de nieuwe batterij-types kan dit zeer schadelijk zijn! Deze kan je beter nooit volledig laten leeglopen (veel toestellen laten dit ook niet toe, ze schakelen zichzelf uit indien de batterij onder een bepaald minimum niveau komt). Deze batterijen hebben ook geen last van het 'memory-effect'.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

jaker schreef:
koenraaddeconinck schreef:Wat ik ook al gelezen heb, is het belang van het regelmatig callibreren: blijkbaar batterij volledig laten leeglopen. Toestel nachtje de kast in en dan opnieuw opladen tijdens gebruik van de laptop ... ?
Dit komt nog uit de tijd van NiCad en NiMH batterijen. Deze konden last krijgen van een zogenaamd 'memory-effect' indien ze altijd op 80-100% werden gehouden. Het beste was om die inderdaad regelmatig eens ver te ontladen en dan terug te laden om deze gezond te houden.

Echter bij de nieuwe batterij-types kan dit zeer schadelijk zijn! Deze kan je beter nooit volledig laten leeglopen (veel toestellen laten dit ook niet toe, ze schakelen zichzelf uit indien de batterij onder een bepaald minimum niveau komt). Deze batterijen hebben ook geen last van het 'memory-effect'.
Dit is niet voor de cellen zelf, maar voor het batterijmanagementsysteem om het punt van vol en leeg te bepalen.
Je wil immers toch weten dat door veroudering van je batterij en door kleine meetfouten over een lange tijd je BMS denkt dat er nog x aantal procenten energie beschikbaar is, terwijl de cellen chemisch leeg zijn.
Dan valt je laptop ook onverwacht uit.
(niet dat dit perfect werkt, maar het helpt toch een betere inschatting te maken van de resterende capaciteit / tijd)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dank voor deze toelichting: weer iets bijgeleerd ...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb trouwens gemerkt dat bij m'n Lenovo in te stellen is dat er tot 55 à 60 % bijgeladen kan worden voor de levensduur.
Ook kan snelladen uitgezet worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

HP heeft dergelijke software ook voor zijn business reeksen, de battery health manager. 't Is te zeggen, het zit ingebakken in het BIOS.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”