Octaplus rekent supplement aan voor zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik kreeg op 30/12/2021 een mail van Octaplus over de facturatie:
Eerst en vooral zijn wij verplicht om je, als eigenaar van zonnepanelen, een bijkomende kost aan te rekenen vanaf 1 januari 2022. Het gaat om de kosten voor het herstel van het evenwicht op het elektriciteitsnet die van toepassing zijn op zowel je afname als op je injectie van elektriciteit.

Deze kost bedraagt 1,5 € per maand en per kVA (kilovoltampère) (exclusief BTW) en zal worden aangerekend via je regularisatie- en/of slotfacturen. Het aantal kVA is afhankelijk van het vermogen van je omvormer, hetgeen wij doorkrijgen van je netwerkbeheerder.
Eerlijk gezegd: ik ben erin getrapt. Nu blijkt dit een onwettig supplement te zijn.

Testaankoop heeft de kat de bel aangebonden en wil dit betwisten:
Mag Octa+ prosumenten zomaar extra kosten aanrekenen?
't Is maar dat get weet...
Ik wacht nog even af om mijn electriciteitscontract bij Octaplus op te zeggen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

MarkDM schreef:Ik kreeg op 30/12/2021 een mail van Octaplus over de facturatie:

Ik wacht nog even af om mijn electriciteitscontract bij Octaplus op te zeggen.
Oud nieuws.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Het is proberen. Nu goed, elektriciteit is bijna zo duur als goud dus wat een pv bezitter verstookt kost nu wel wat meer dan een jaar terug.

Eens zien of Eneco ook zo'n dingen gaat aanrekenen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SPR schreef:Het is proberen. Nu goed, elektriciteit is bijna zo duur als goud dus wat een pv bezitter verstookt kost nu wel wat meer dan een jaar terug.
Dan zou je denken dat elektriciteitsleveranciers net die klanten willen, want dan komt het PV-overschot ook bij hen terecht. En dat overschot kopen ze goedkoop in bij de PV-bezitter en verpatsen ze 3 huizen verder aan het "markttarief" :).
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Zo goedkoop is dat niet hoor. Als je puur naar de elektriciteitsprijzen kijkt is dat bijna 1-op-1 dat ze betalen/leveren; al de rest zijn heffingen en taksen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

yuan_lee86 schreef:Als je puur naar de elektriciteitsprijzen kijkt is dat bijna 1-op-1 dat ze betalen/leveren
Afbeelding
Daar kan je wel iets mee aanvangen hoor, met dat verschil :).
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Dan betaal je gewoon te veel voor afname. Kan je geen derde partij kiezen voor injectie?
Bij verder nazicht heb je 500kWh gratis die nog afgetrokken moeten worden. Eenmaal dat gedaan is heb je zelfs winst voor je injectie :wink:
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik ben benieuwd hoe octa gaat reageren. Ik heb naar Fluvius gebeld maar toen was al duidelijk dat dit geen distributiekost was hoewel dit zo gecommuniceerd was. Ik heb uiteraard (waarschijnlijk zoals velen?) klacht neergelegd bij de ombudsdienst energie. Ik ben blij dat er nadien toch wat beweging kwam. Hopelijk gaat de VREG/CREG iets doen.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Zonet mail gekregen van Octa-plus:
Beste klant,

Op 30 december 2021 informeerden wij u over bijkomende evenwichtskosten voor klanten met zonnepanelen.

Het gaat om een bedrag van 1,50 €/kVA per maand exclusief btw, of 1,82 €/kVA per maand inclusief btw.

Het doorrekenen van evenwichtskosten heeft heel wat reacties veroorzaakt en heeft het publieke debat op gang gebracht over de financiële impact van zonnepanelen op het evenwicht van het elektriciteitsnet, aangescherpt door de opgelegde wijziging van het marktmodel (een onderwerp waar onze FAQ dieper op ingaat).

Hoewel we begrijpen dat deze kost niet was voorzien, is het zo dat onze contractuele voorwaarden ons toelaten om elementen die onafhankelijk zijn van onze eigen wil door te rekenen, overeenkomstig met het Wetboek van economisch recht. Bijgevolg handhaven we deze vereiste kost.

Bij wijze van commerciële tegemoetkoming hebben we evenwel beslist om deze extra kost niet aan te rekenen voor 1 april 2022.

De evenwichtskosten die tot dan worden veroorzaakt zullen volledig worden gedragen door OCTA+.

Op onze website hebben we een FAQ gepubliceerd over dit onderwerp. Raadpleeg deze gerust mocht u nog vragen hebben.

Met energieke groeten,

Vincent Declerck
Commercieel directeur
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

Is dit enkel OctaPlus of doen andere dit ook? Aangezien het zogezegd om een opgelegde kost gaat... Heb in ieder geval nog niets van onze leverancier gehoord (Luminus).
*-*
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

In eerdere nieuwsberichten stond dat andere leveranciers die kosten gewoon verdelen over alle klanten ipv enkel diegene met zonnepanelen en analoge meter zoals Octa nu gaat doen.

Edit: gevonden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/14 ... mige-leve/
Voorlopig is Octa+ de enige leverancier die de kosten uitsluitend doorrekent aan die klanten met zonnepanelen en een terugdraaiende teller. Andere leveranciers verdelen de kosten over alle klanten. Volgens ombudsman Eric Houtman mag dat niet.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”