Energieverbruik Internet en TV per provider?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Met de stijgende energieprijzen vroeg ik me af wat het (sluimer) verbruik van mijn internet en tv verbinding zowat kost per jaar. Als ik zelf ga zoeken, kan ik er vrij weinig over terug vinden. Modems, kabelversterkers, digicorders ... het verbruikt toch allemaal stroom.

Ik ben zelf onlangs van Orange naar Proximus overgeschakeld en heb mijn kabel versterker kunnen uittrekken, ook ben ik van een reguliere (Orange) decoder naar een AndroidTV decoder overgestapt. Ik denk dat ik hier wat mee bespaar, maar hoeveel zou dit zijn?

Heeft iemand een goed overzicht in KW per jaar of maand? Lijkt me goed om over na te denken bij de keuze van een aanbieder?
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Bij Telenet neemt een voeding (van de erouter) max 24W op dacht ik dus bij een berekening van 20W verbruik kom je op 175kWh of 70Euro/jaar (hangt af van de stroomprijs maar ik heb 0.4Eur/kWh genomen).

Voor de rest weet ik het niet.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Hier staan er een paar uitgerekend. Het is wel al een oud artikel, geen idee als ze veel zuiniger zijn nu:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/at3bf3pp
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Helaas een artikel uit 2011, ruim 10 jaar oud. Maar dat maakt het wel interessant om de evolutie te bekijken. Ik denk dat veel mensen niet weten wat al die apparaten in huis samen kosten aan stroom. Ik evenmin overigens...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Nog wat gegevens van de telenet site:

AD2200:
Operatieve modus: max 20 W; Stand-bymodus: max 12 W; Slimme energiestand: max 0,5 W

AD2100:
Operatieve modus: max 20 W; stand-bymodus: max 12 W; slimme energiestand: 1 W

AD220:
Operatieve modus: max 19,6 W; stand-bymodus: max 6 W; slimme energiestand: max 0,5 W

AD210:
Operatieve modus: max. 20 W; stand-bymodus: max. 12 W; slimme energiestand: 1 W

TV box:
Operatieve modus: +-12 W; drie stand-by modus; snelle start : +-12W; normale start : +-9W; slimme energiestand: +-0.3W

Bron: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... ificaties/
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Ik vond een link op Proximus, maar daar spreken ze enkel over stand-by verbruik.
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... n.html#/v7

Misschien moeten we het eens allemaal in een mooie tabel gieten op dit forum? Iemand ervaring mee?

Het zijn mooie cijfers van op de Telenet website, maar wat verbruikt hun modem en wat verbruikt een kabel versterker, want deze verbruikt toch ook?

Ook zouden we het verbruik op jaarbasis moeten weten en de kost aan de huidige gestegen energieprijzen.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

ToMiKoN schreef:Ik vond een link op Proximus, maar daar spreken ze enkel over stand-by verbruik.
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... n.html#/v7

Misschien moeten we het eens allemaal in een mooie tabel gieten op dit forum? Iemand ervaring mee?

Het zijn mooie cijfers van op de Telenet website, maar wat verbruikt hun modem en wat verbruikt een kabel versterker, want deze verbruikt toch ook?

Ook zouden we het verbruik op jaarbasis moeten weten en de kost aan de huidige gestegen energieprijzen.
Misschien met subsidies een burgeronderzoek doen bij de gehele populatie?
Want we moeten ook weten hoe de populatie die gebruiken. Hoeveel stand by, hoeveel actief, hoe veel voor updates,....
Xp

Maar zou oprecht nog handig kunnen zijn, misschien bundelen met andere elementen die we willen onderzoeken
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Ik herinner mij dat de Telenet router en TV box erge stroomslurpers waren, mijn broer smeet die ooit buiten en betaalde meteen 30€ per maand minder, maar dat was 10 jaar geleden ofzo.

Hier is de setup tegenwoordig:

VU2 duo (alternatieve satelliet-box): max 10 Watt (staat zo goed als nooit meer aan)
MiBox2 4K: 4 Watt (TVV app om TV te kijken)
Samsung TV 54 inch: afhankelijk van het beeld tussen 50 en 200 Watt
Samsung sound bar: afhankelijk van wat je geluid is tussen 20 en 200 Watt
Router: TVV internet VDSL2+, 5 Watt.

Nog een paar acces points doorheen het huis, want we wonen groot, maar die verbruiken ook maar een 5 Watt per exemplaar.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
JelleLampaert
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 16:15
Bedankt: 4 keer

Voor de Orange decoder meet ik 6W standby-verbruik met een wifi-stopcontact.
Ik gebruik dit wifi-stopcontact om de stroom automatisch in- en uit te schakelen.

Onze tv + decoder verbruikt in standby 20W. Deze zitten op een apart stekkerblok, welke in de wifi-socket zit (deze, destijds vier gekocht aan €11/stuk)
Het wifi-stopcontact wordt aangestuurd vanuit Home Assistant op een Raspberry Pi (geen extra verbruik, aangezien deze toch al gebruikt werd).
Elke avond om 23u wordt het verbruik daar gecontroleerd. Is het verbruik < 25W, dan staat de tv uit en wordt de stroom uitgeschakeld.
Is het verbruik > 25W, dan controleert Home Assistant elke 5 minuten het verbruik tot het onder de 25W gezakt is.
Om 17u wordt de stroom automatisch terug ingeschakeld.

Willen we vroeger tv kijken (bv. in het weekend), dan kunnen we met de knop op het stopcontact alles aansteken en is alles na een paar minuten opgestart.

De tv + decoder staan dus in het beste geval 3/4 van de dag volledig uit. Aan een energieprijs van €0.35/kWh, is dit dus een besparing van €46 / jaar.
Eventuele opnames voor 17u of na 23u ben je wel kwijt. Wij hebben deze gelukkig nauwelijks, maar dat is kwestie van het tijdstip van automatisch uitschakelen te wijzigen.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Dat vind ik nu net zo leuk aan apptv van tvv
Dat zit ingebouwd in mijn tv. Dus geen decoder nodig. Mijn tv verbruikt minder dan 1w in standby, en 50w als hij speelt (sony 43 inch tv).
Mijn scarlet (proximus) decoder verbruikte alleen al 30w, zonder de tv.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Freec schreef:Mijn scarlet (proximus) decoder verbruikte alleen al 30w, zonder de tv.
30W continu? Ik heb het moeilijk om dat te geloven.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

In standby was het uiteindelijk minder, maar het heeft wel jaren geduurd voor men ’diepe slaap’ heeft toegevoegd aan de scarlet decoder software.
En toen verbruikte de decoder nog 20w of meer in standby.

We moeten besparen, maar ondertussen blijven providers ons opzadelen met te dure, maar toch slechte en energieverslindende decoders/modems etc. En de overheid doet niks.

https://tweakers.net/nieuws/54695/belga ... dware.html
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Daar kies je toch (grotendeels) zelf voor, niet?
Mijn TV gaat elke keer compleet uit met de schakelaar: TV & Google TV Chromecast.

Nadeel: soms wilt de Google TV per sé updaten en moet ik een paar minuten wachten.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Kies je zelf voor? Je kan je decoder niet kiezen bij scarlet/t/p/o
Enja, je kan er zelf wel iets aan doen. Maar de gemiddelde belg wordt er wel mee opgezadeld, en is niet technisch genoeg om er iets aan te doen. Een beetje verantwoordelijkheid van de providers zou toch een minimum mogen zijn
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

De gemiddelde belg is niet technisch genoeg om een stekkerblok met een schakelaar tussen tv enz te hangen?

Correcter: de gemiddelde belg lag er niet wakker van. Misschien nu wel...

Neemt niet weg dat die devices gewoon niet verplicht zouden mogen zijn - CI kaart in de TV, en daarmee basta - maar da's een andere discussie.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

devilkin schreef:De gemiddelde belg is niet technisch genoeg om een stekkerblok met een schakelaar tussen tv enz te hangen?
Toen ik nog telenet had heb ik dat ook nooit gedaan. Dan verloor ik een groot deel van de reden waarom ik een digicorder had. Gewoon opnames programmeren en geen rekening hoeven te houden met 'staat da spel aan?'.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

De gemiddelde belg weet niet eens dat hun decoder zoveel verbruikte in standby. Niemand verwacht dat ook.

En idd, het kan allemaal veel zuiniger met die provider toestellen. De bbox3 verbruikt 11watt... de fritzbox 4,5watt.. het kan dus wel, maar ze doen het niet. Het is de politiek die ze moet verplichten, want zelf gooien ze liever goedkope rommel op de markt, en de consument betaald extra aan stroomkosten
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Nogmaals een goede reden om te stoppen met die decoders, ze zijn niet nodig. Het enige waar ze nut voor hadden, opnemen, is ondertussen geschrapt met de HDD. Netflix heeft geen decoder nodig en toch bieden ze betere kwaliteit van beeld.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Door de providers te verplichten, om energiezuinige hardware te verplichten, hoeveel windmolens, of gascentrales zouden we minder kunnen bouwen?

Ik heb dat ooit eens uitgerekend. Was dan wel de periode van het hoge standby verbruik. En dat was echt veel.
Maarja, in een liberale markt worden handjes boven het hoofd gehouden van megabedrijven. Die zijn untouchable
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Freec schreef:We moeten besparen, maar ondertussen blijven providers ons opzadelen met te dure, maar toch slechte en energieverslindende decoders/modems etc. En de overheid doet niks.

https://tweakers.net/nieuws/54695/belga ... dware.html
Even serieus blijven hé, een artikel van 2008 quoten??? :P
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Freec schreef:Door de providers te verplichten, om energiezuinige hardware te verplichten, hoeveel windmolens, of gascentrales zouden we minder kunnen bouwen?
1. Zet een stekkerblok tussen al die bazaar en schakel alles gewoon uit? Een stekkerblok zal u €3-5 kosten?
2. Ik zie massa's huizen met "opritverlichting" of "kerstverlichting", en niet vergeten: mega straatverlichting. Hoeveel windmolens etc zouden we NIET nodig hebben als dat onzinnige (buiten kerstverlichting & opritverlichting) of sterk reduceerbare (straatverlichting) verbruik wat verminderd zou worden?
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

philippe_d schreef:
Freec schreef:We moeten besparen, maar ondertussen blijven providers ons opzadelen met te dure, maar toch slechte en energieverslindende decoders/modems etc. En de overheid doet niks.

https://tweakers.net/nieuws/54695/belga ... dware.html
Even serieus blijven hé, een artikel van 2008 quoten??? :P
Eentje van 2011 https://www.standaard.be/cnt/dmf20110321_139

En idd, ondertussen is er diepe slaap. Het is nu verbeterd, en maar goed ook. Maar het is nu nog steeds niet ideaal. Er kan nog veel bespaard worden, individueel en al zeker op het ganse land

@ heist
Stekkerblok verlangen voor het ganse land? Terwijl er veel shit zou kunnen opgelost worden door de providers te verplichten energiezuinig apperatuur te geven. Voor mij is dat een omgekeerde wereld. Voor kerstverlichting kies je zelf. Maar voor je provider hardware heb je weinig keus. Integendeel, dat wordt zelf via omwegen gezorgd voor extra hardware. Een decoder is niet nodig... kan via een kaartje, of gewoon ingebouwd in je tv (zoals ik nu doe bij tvv apptv). Een modem kan zuiniger. Ik zit nu op fiber, en daar ook weer een proximus modem nodig, en daarachter een router. Zou ook lukken met een toestel minder
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een stekkerblok is een halve oplossing want je kan dan niet meer opnemen al speelt dit minder met de cloudopnames.

Punt is dat we niet alleen met energieslurpende decoders zitten maar dat deze niet eens nodig zijn. Hun bestaansreden is ons maandelijks x EUR aftroggelen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan wenen over de providers, maar zij gaan echt niets aanpassen :).

Dus in plaats van te wenen, onderneem de acties die je zelf al kan nemen:
- verander van ISP -> bij EDPnet heb ik enkel de apparatuur die ik wil
- als je dat niet kan of wil, plaats een stekkerblok

Als een stekkerblok al teveel moeite zou zijn, dan hebben we nog een lange weg te gaan :).
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Wenen? Waaw, wat een conversatieniveau
Kunnen we hier nog iets bespreken, of is dat ook al teveel?

En ik zit bij edpnet fiber, toch een proximus modem nodig, en nog een router.

Om het to the point te houden. Edpnet is idd, het zuinigste, als je voor vdsl kiest. Voor fiber krijg je er nog extra hardware bovenop
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hiermee ben ik akkoord.
Als je een eigen router wilt gebruiken:
  • - bij Telenet = een extra apparaat achter de TN modem.
    - bij Fiber = een extra apparaat achter de Proximus fibermodem.
    - bij DSL = een extra apparaat, tenzij je een whitelisted modem gebruikt (beperkt).
Dat zou kunnen vermeden worden indien eigen hardware zonder problemen kan gebruikt worden (kabelmodem/router, fiber modem/router)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Verbruik zal je altijd hebben en je moet je afvragen of er winst te halen is uit een besparing van enkele euro's per jaar. Ondertussen zijn ze al serieus zuinig geworden tenzij je écht nog oude bakken hebt en is er nog maar weinig winst te boeken met nieuwere decoders.

MAAR: ik herinner me wel nog rond 2010 dat wij oude digicoders van Proximus hadden die écht veel verbruikten. Ze brachten een nieuw model uit (mijn ouders kregen deze) en na metingen zag ik dat er een verschil van ongeveer 75€/jaar mee gemoeid zou zijn als Proximus onze decoders naar het nieuwere model zou vervangen.
Proximus vond dat niet nodig, dus voor mij kous af. De digicoders van Telenet die in de plek kwamen waren ongeveer even zuinig als het proximus-model van mijn ouders ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Verbruik gemeten met een Brennenstuhl PM231E
Unify UAP AC LR: 4,5W -> €12/jaar

Ik heb 2 AP's die enkel stroom krijgen als ik aan het (tele)werken ben en dus kost elk exemplaar (in full telewerk-mode) me €3,5/jaar.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb in mn Google Assistant een opdracht "Hey Google, Slaapwel". Die gaat automatisch alle lichten uitschakelen in huis (vooral bedoeld voor de slaapkamer, maar je weet nooit dat ik bvb in de living nog een licht heb laten branden), die gaat de verwarming uitzetten etc.

Misschien moet ik in de action eens een paar van die "slimme stekkers" halen van 7 euro en die zetten op de stekkerblok waar de tv, dvd speler, printer, telefoon, ... aan hangt en die ook zo laten sturen? Stemt tot nadenken eigenlijk...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Die action stekkers verbruiken 1,5 watt omdat ze over wifi gaan.
Neem dan een zigbee versie, en je verbruik zakt naar 0.5watt

I know, beetje mierenneuken.. maar tis zo dat je de scherpe randjes er af haalt :wink:
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Voor de grootste verbruikers doe ik dat (hifi, tv, dvd, chromecast, ...) zitten allemaal op dezelfde stekker.

Of dit ook efficiënt is voor bvb een gsmlader of andere kleinverbruiker betwijfel ik. De slimme stekker verbruikt ook (iets van niks ...)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Freec schreef:I know, beetje mierenneuken.. maar tis zo dat je de scherpe randjes er af haalt :wink:
Als je nu een energiecontract aangaat voor stroom betaal je (zet u neer) €0,45/kWh.
Elke W die een jaar continu verbruikt wordt kost je dus €4.

Mocht je dat verrekenen naar de oude digicorders met een standby van 20W dan kost alleen al dat €80/jaar. (Je verwarming moet wel minder werken aangezien die dingen ook radiatoren in disguise zijn :angel: )
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Freec schreef:Die action stekkers verbruiken 1,5 watt omdat ze over wifi gaan.
Neem dan een zigbee versie, en je verbruik zakt naar 0.5watt

I know, beetje mierenneuken.. maar tis zo dat je de scherpe randjes er af haalt :wink:
Klopt. Maar heb je voor Zigbee geen gateway nodig die dan ook continu aan staat? Of heb ik het fout?
Gezien ik probeer om alles zoveel mogelijk via één app te laten werken (Google Home icm Tuya) zou ik dat er nog wel voor over hebben.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Klopt, ik heb ook een wired tuya zigbee hub. Verbruikt iets minder dan 4 watt
Dus voor 1 stekker, is dat geen oplossing.
Voor meerdere stekkers en tuya zigbee lampen krijg je snel weer winst.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”