EV’s hoge return waarde valt te bezien?

krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb ook een bluecorner kaart en merkte een paar jaar geleden reeds op dat ze inderdaad immens traag zijn met factureren. Denk dat ze 3 maanden bundelen en dan pas doorsturen, maar niet 100% zeker meer (gebruik de BC kaart amper eigenlijk).

In mijn auto ligt een batterij van 50kWh. Dus die laden aan 40 cent per kWh valt wel mee, gezien ik met één volle lading een goeie 350 a 400km kan rijden. Zeker mocht ik diezelfde afstand vergelijken met rijden op diesel/benzine. Als je dan ook nog de onderhoudskosten er bij telt dan is er al snel een duidelijk verschil hoor.

Ook ik ben afhankelijk trouwens van laadpalen omwille van dezelfde reden als jij. Gelukkig staat er sinds een aantal maand eentje in mijn eigen straat op precies de plek waar ik heb gevraagd of ze een paal daar wouden plaatsen :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

https://www.autoevolution.com/news/toyo ... 78665.html

Kijk eens aan zeg. Ik had het er nog over wat hoger...
Toyota plant zijn auto's tijdens de levensduur twee keer te "remanufacturen".
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

krisken schreef:...
Ook ik ben afhankelijk trouwens van laadpalen omwille van dezelfde reden als jij. Gelukkig staat er sinds een aantal maand eentje in mijn eigen straat op precies de plek waar ik heb gevraagd of ze een paal daar wouden plaatsen :-)
Tot wanneer nog enkele buren zich een ook EV aanschaffen en gebruik willen maken van die ene laadpaal dicht bij je deur :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Avenger 2.0 schreef:
heist_175 schreef:Vergeet niet naar TCO te kijken.
Thuis opladen van een EV is véél goedkoper dan tanken van een ICE. Al helemaal als de elektriciteit van overschot-PV is (die anders toch maar op het net wordt gedumpt).
Momenteel misschien. Maar vergeet het capaciteitstarief niet wat er binnen een half jaar komt. Voor het PV-overschot in de zomer moet je wagen ook door de dag thuis blijven. Wees maar zeker dat het goedkoper thuis opladen niet meer lang zal duren.
Vergeet ook niet dat men via fossiele brandstof veel accijnzen en belastingen betaald op het gebruik van de wagen.

Als die inkomstenbron wegvalt zal er politiek snel eensgezindheid zijn over een globale kilometerheffing.

Dan gaat een EV op vlak van gebruik ook duur worden.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Gezondheidszorg zal naar verwachting goedkoper worden met betere omgevingskwaliteit.

Je moet echt alles meenemen in beschouwingen.

Accijnzen zijn er om nadelige dingen minder te laten gebruiken. Als gebruik mindert zal er een positief effect zijn die besparend voor de maatschappij zal zijn.

Onze beide comments hebben evenveel waarde, nagenoeg nul.
Zulke predicties zijn uiterst complex en moeten holistisch zijn.
Evidence based naar alle mogelijke effecten kijken, met name de eindresultaten. Onze effecten die wij beschrijven zijn geen finaal resultaat.
En als we denken alle effecten te hebben, echt onderzoeken wat zo'n ingreep als effect heeft.

(mijn excuses als dit aanvallend over komt. Dit is gewoon iets dat ik al paar keer op UB heb zien passeren en dat is gewoon een te korte analyse)
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap op 11 jan 2022, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

lacer schreef:
krisken schreef:...
Ook ik ben afhankelijk trouwens van laadpalen omwille van dezelfde reden als jij. Gelukkig staat er sinds een aantal maand eentje in mijn eigen straat op precies de plek waar ik heb gevraagd of ze een paal daar wouden plaatsen :-)
Tot wanneer nog enkele buren zich een ook EV aanschaffen en gebruik willen maken van die ene laadpaal dicht bij je deur :roll:
En wat zou het probleem dan zijn? Aan de laadpaal kunnen 2 wagens tegelijk opladen aan 22kW. Mijn wagen volledig opladen duurt pakweg maximaal 4u. 't Is nu ook niet dat ik elke dag moet laden hé. Pakweg 2x/week? Die paal staat er om gebruikt te worden hé. En als die bezet is gooi ik de step even in de wagen en rij ik naar Wetteren-Station (1km) waar een laadpaal staat, een parkeerplek vlakbij t station waar nog een laadpaal staat (1.2km) of rij ik richting Massemen dorp (2.1km) waar er ook een paal staat. Kortom : keuzemogelijkheden genoeg.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Nu zijn dat nog keuzemogelijkheden genoeg... Als die laadpalen bezet worden elke avond tot de ochtend, ook al mag het niet ben je er vet mee. Dan wordt het rondrijden zoals mensen nu al rondrijden van de ene broodautomaat naar de andere. :)

Accijnzen zijn een bron van inkomsten voor de staat, die zomaar afgeven zal trouwens niet gebeuren. Dus die accijnzen van benzine en diesel zullen echt wel gecompenseerd moeten worden. Accijnzen zie je in deze beter als een kilometervergoeding en minder als een ontradend effect.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

SPR schreef:Nu zijn dat nog keuzemogelijkheden genoeg... Als die laadpalen bezet worden elke avond tot de ochtend, ook al mag het niet ben je er vet mee. Dan wordt het rondrijden zoals mensen nu al rondrijden van de ene broodautomaat naar de andere. :).
Als ik het me goed herinner zijn er al laadpalen waar je een vergoeding betaalt voor elk uur dat de wagen klaar is met laden maar nog in de lader blijft zitten. Maak die prijs hoog genoeg, voeg sensoren toe zodat je niet gewoon de kabel kan loshalen en de auto laten staan maar effectief de auto ergens anders moet gaan parkeren ... problem solved.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

lacer schreef:
krisken schreef:...
Ook ik ben afhankelijk trouwens van laadpalen omwille van dezelfde reden als jij. Gelukkig staat er sinds een aantal maand eentje in mijn eigen straat op precies de plek waar ik heb gevraagd of ze een paal daar wouden plaatsen :-)
Tot wanneer nog enkele buren zich een ook EV aanschaffen en gebruik willen maken van die ene laadpaal dicht bij je deur :roll:
Ge weet nu al dat mensen trucjes gaan zoeken om de laadpalen te 'reserveren' net zoals met strandstoelen :lol:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

artikel uit de krant:
Wie als particulier voor een elektrisch voertuig (EV) een showroom binnenstapt, treft maar zelden een enthousiaste verkoper.
De elektrificatie van ons wagenpark gebeurt bijna volledig via bedrijfswagens, zo bleek vorige week nog uit de inschrijvingscijfers van 2021. Bijna 9 op de 10 (87,7%) van de bijna 22.700 volledig elektrische auto’s ­– een nieuw record ­– werden ingeschreven op naam van een onderneming of zelfstandige. “De particulier gaat nog niet voor full electric”, concludeerde ook mobiliteitsorganisatie Traxio.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik zie het al gebeuren, laadpalen met een handdoek over :lol:

Krisken geeft met de oplossing net ook het probleem aan. Rondrijden om maar een plekje te vinden en ondertussen dus ook energie/tijd verbruiken. Als ik het reject optel kan hij bijna naar de Sfinx rijden, misschien kunnen ze een laadpaal per ticket verkopen :lol:

Ik heb het artikel over de verkopers ook gelezen. Men doet alsof dit verbazend is maar ik heb al deze zaken al een tijd geleden OP UB gepost. Ik heb vorig jaar een wagen gekocht en had hetzelfde. Ik was niet tegen een EV maar er waren er geen. Jawel, als ik een flink pak meer wilde betalen genre x2 of een pak nadelen erbij wou nemen. De verkopers waren daar gewoon eerlijk in. Ze konden ook moeilijk anders want ze hadden meestal niet eens een aanbod.

Dat de gewone dealer/garage het moeilijk zal krijgen heb ik ook al aangegeven. Er is minder onderhoud dus moet men enkel op de al reeds zeer lage commissie bij verkoop teren. Sommige constructeurs beginnen dan nog eens met online verkoop. Ik denk dat we nog meer fusies zullen meemaken van constructeurs want een echt nieuwe wagen ontwerpen kost heel veel geld, die kosten moeten terugverdiend worden en dan is er geen ruimte voor extra premies voor verkopers. Ik denk dat we eerder evolueren naar modellen als online verkoop en zeer beperkte modellen die je dan zelf kan samenstellen bvb zoals een iWatch. Wie echt wil kan naar 1 conceptstore, genre Applestore.

De derving van accijnzen is ook iets dat hier al aangehaald werd. De overheid zal met absolute zekerheid een alternatief zoeken om dat tegen te gaan en liefst te overtreffen. De gezondheidswinst is juist maar minder makkelijk te bepalen en vooral pas op langere termijn te behalen, de accijnzen zijn er nu elk jaar opnieuw nodig. De lasten op EV's en hun gebruik zullen dus met zekerheid toenemen. Nu worden ze kunstmatig laag gehouden om de markt te stimuleren maar eens de massa over is dan wordt het dokken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dizzy schreef: Krisken geeft met de oplossing net ook het probleem aan. Rondrijden om maar een plekje te vinden en ondertussen dus ook energie/tijd verbruiken. Als ik het reject optel kan hij bijna naar de Sfinx rijden, misschien kunnen ze een laadpaal per ticket verkopen :lol:
Waarom zou ik rondrijden op zoek naar een vrije laadpaal? Even de app openen, klaar? En om 2km heen/2km terug te vergelijken met een rit van 20km heen/20km terug... :p

Neem gerust een kijkje op chargemap.com : in héél wetteren staan er 50+ laadpalen met aan elke kant 2 stekkers. Denk dat ik dus nog lang ga kunnen profiteren van een volledig opgeladen auto hoor. En hey, er worden meer EV's verkocht, dus komen er ook steeds meer laadpalen in de straat hoor. Dus daar zit ik nu eens echt niet over in.

Aan de andere kant : hoeveel mensen rijden geen km's rond om alleen maar te kunnen tanken aan het goedkoopste tankstation van hun buurt?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

krisken schreef:Waarom zou ik rondrijden op zoek naar een vrije laadpaal? Even de app openen, klaar? En om 2km heen/2km terug te vergelijken met een rit van 20km heen/20km terug... :p
Welke app gebruik jij hiervoor? Ik merk dat de "vertraging" die daar op zit gigantisch is meestal (ik gebruik nu de Shell recharge app meestal). Ik hang nu al 2,5u aan een paal en naast mij stond er ook eentje al te laden als ik aan kwam. Die paal staat nog altijd op 2 van 2 beschikbaar.. Op die manier is dat eigenlijk onbruikbaar.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Meestal gebruik ik de navigatie van mn wagen zelf die "redelijk" correct is. Denk kwartiertje verschil maximaal.
Gebruik voornamelijk chargemap om "alle" laadpalen te bekijken en Smoov, de app van Allego zelf. Heb daarnaast nog wel een resem andere apps staan, voornamelijk om prijzen te vergelijken als ik moet laden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is het probleem van die apps, je kan wel checken of er palen vrij zijn maar wat ben je ermee als ze niet actueel zijn of als er tussen de tijd dat je controleert en je er daadwerkelijk arriveert... al iemand anders staat. In Brussel heb ik al een paar ruzies gezien over die palen. Sommigen trekken gewoon de stekker uit en laden dan hun eigen wagen op.

Het aantal laadpalen zal inderdaad toenemen maar maar dat is een kip/ei verhaal. Zal het aantal palen evenredig groeien met het aantal EV's. Dit zal trouwens nog sterk regionaal verschillen en afhankelijk van plaatselijk beleid.

Vandaag nog een bericht in DS over de problemen met appartementen en EV's, oa over de risico's bij brand en laden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

krisken schreef:
Aan de andere kant : hoeveel mensen rijden geen km's rond om alleen maar te kunnen tanken aan het goedkoopste tankstation van hun buurt?
Maar die moeten geen step meenemen om thuis te raken...
Philiper
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Dizzy schreef:Dat is het probleem van die apps, je kan wel checken of er palen vrij zijn maar wat ben je ermee als ze niet actueel zijn of als er tussen de tijd dat je controleert en je er daadwerkelijk arriveert... al iemand anders staat. In Brussel heb ik al een paar ruzies gezien over die palen. Sommigen trekken gewoon de stekker uit en laden dan hun eigen wagen op.
Dat gaat niet want tijdens het laden is de kabel vergrendeld aan beide kanten.
En als er iemand staat die niet aan het laden is gewoon de regionale politie bellen en die helpen je meestal wel.
( Toch hier in Turnhout maar hier zijn dan ook weer heel veel palen)
Dizzy schreef: Vandaag nog een bericht in DS over de problemen met appartementen en EV's, oa over de risico's bij brand en laden.
Daar wordt veel over gesproken inderdaad maar hier is de syndicus gaan horen bij de verzekering en die vroeg geen extra kosten.
Geen idee of dat voor elke verzekeringen zo is.

Qua brand gevaar is het risico veel maal groter bij een fiets batterij (als je bijvoorbeeld gevallen bent) dan bij een auto:
(video ANWB Nederlandse wegenwacht)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

SPR schreef:
krisken schreef:
Aan de andere kant : hoeveel mensen rijden geen km's rond om alleen maar te kunnen tanken aan het goedkoopste tankstation van hun buurt?
Maar die moeten geen step meenemen om thuis te raken...
Laten we eens terug gaan naar het begin van het automobieltijdperk. Stond er toen op elke hoek van de straat een tankstation? Waren er toen meerdere merken? Neen. En dat is nu ook zo : er staan laadpalen waar mensen die kunnen gebruiken (parkeerplaatsen), of waar ze verwachten dat mensen die kunnen nodig hebben (bvb winkelcentra).

Wat ik wil duidelijk maken is dat, OP DIT MOMENT, meer dan genoeg laadpalen in mijn buurt staan waar ik mijn auto kan aan hangen, inclusief op 50 meter van mijn deur. En mocht het toeval zich voor doen dat deze bezet is, dan kan ik, ALS LAATSTE REDMIDDEL, de step in mn auto gooien en op zoek gaan naar een paal in mn buurt die wel beschikbaar is.

De allego laadpaal in mn straat staat hier nu pakweg een jaar. Mijn auto heb ik nu ongeveer 2 jaar. Heb ik die step gebruikt? Jazeker, in t begin. De auto zetten waar er plaats was en dan met de step naar huis. Tuurlijk wel. Maar naar mate de tijd verstrijkt ga je je daarop voorbereiden. In plaats van thuis te laden ging ik bvb laden aan de Colruyt rechtover mn werk. Of als ik om boodschappen ging. En dan kwam die step er ook niet meer aan te pas.

Op het jaar dat die laadpaal in mn straat staat heb ik maar een handvol keren geweten dat er een "vreemde" auto naast mij aan het laden stond. Dus op dit moment heb ik geen enkele schrik dat die paal ooit 24/7 gaat bezet zijn door andere wagens...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een individuele situatie is geen garantie of zelfs maar valabel argument voor het gehele probleem. Er zullen wel plaatsen en situaties bestaan waar er weinig laadpalen beschikbaar zijn. België heeft op dat vlak een achterstand.

Er zijn nog weinig wagens dus is de strijd om de paal ook nog maar begonnen. Het is pas als uw halve straat zo'n wagen heeft dat je vaker uw step zal kunnen bezigen. Uiteraard zal tegen dan het aantal laadpalen stijgen maar zal dat evenredig zijn? De traagheid en vooruitziendheid hier kennende durf ik daaraan twijfelen.

Dat gedoe met de step is eigenlijk reden genoeg voor velen om geen EV te kopen, naast de prijs uiteraard. Het is dus een kip of ei verhaal.

Het brandgevaar van een EV zou vergelijkbaar zijn als deze van een fietsbatterij? Maar ik hoop dat die step dan ook geen elektrische versie is :lol:

Vandaag las ik ook dat de grondstoffen van de batterijen stevig gestegen waren in prijs en dat op een moment dat de grote vraag eigenlijk nog moet beginnen. Neen, goedkoper gaan die wagens niet worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tuurlijk is een individuele situatie geen garantie of een valabel argument! Er zijn zeker plaatsen en situaties waar er te weinig laadpalen zijn. Dat noemt in vele gevallen Wallonië. In Vlaanderen zijn we echter redelijk OK en als er een tekort is aan laadpalen dan ligt dit zeer vaak aan de lokale stads/gemeentebesturen die amper meewerken.

Merelbeke is zo een mooi voorbeeld : denk als je alle laadpalen in de hele gemeente samen telt je rond de 10 a 15 plaatsen hebt waar je kan laden. In Deinze zijn het er zelfs nog minder. In Wetteren alleen al ken ik makkelijk 25 a 30 plaatsen waar je je wagen kan laden (publieke laadpalen).

Dat "gedoe" met de step is er omwille van één ding : ik heb zelf geen oprit en mijn voortuin omvormen tot oprit (wat prima mogelijk is), mag ik niet. Van zodra je een oprit of een garage hebt kan je dus je wagen daar inpluggen en laten opladen.

Oja, de step is, uiteraard, wel elektrisch.

En wat het brandgevaar betreft : het vreemde is dat een EV maar in de fik moet staan en de pers staat er foto's van te nemen. Maar van een ICE die in de fik staat ga je niks terug vinden, tenzij deze voor een file heeft gezorgd op een nationale weg of een snelweg. Stemt tot nadenken ;-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

krisken schreef: Laten we eens terug gaan naar het begin van het automobieltijdperk. Stond er toen op elke hoek van de straat een tankstation? Waren er toen meerdere merken? Neen. En dat is nu ook zo : er staan laadpalen waar mensen die kunnen gebruiken (parkeerplaatsen), of waar ze verwachten dat mensen die kunnen nodig hebben (bvb winkelcentra).
Maar het grote verschil hierbij is dat je ICE op 5 minuten volgetankt is, terwijl je EV er véél langer staat.
Computer(k)nul
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Sinna schreef:
krisken schreef: Laten we eens terug gaan naar het begin van het automobieltijdperk. Stond er toen op elke hoek van de straat een tankstation? Waren er toen meerdere merken? Neen. En dat is nu ook zo : er staan laadpalen waar mensen die kunnen gebruiken (parkeerplaatsen), of waar ze verwachten dat mensen die kunnen nodig hebben (bvb winkelcentra).
Maar het grote verschil hierbij is dat je ICE op 5 minuten volgetankt is, terwijl je EV er véél langer staat.
Nu nog wel. We zitten ook nog maar in het beginstadium van EV's. Je weet net zo goed als ik dat er daar ook oplossingen voor in de maak zijn. Terwijl ik dat "lang wachten" net positief vind naar verkeersveiligheid toe maar soit.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

In een landelijke gemeente zullen er minder problemen zijn dan in een stad om nog maar te zwijgen over de kuststreek.

Toen we in de zomer aan zee waren zag je dat de 3 laadpalen die er staan, continue bezet waren.
Auto’s die aan het laden waren, auto’s die al lang klaar waren met laden.

Zelfs al verdubbel je het aantal of doe je het x4, het zullen er veel te weinig zijn om de bewoners en toeristen hun wagen te laten opladen.
Er is dus nog veel werk aan de winkel.
Het is te hopen dat de infrastructuur het aantal auto’s volgt en zelfs liefst overstijgt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

krisken schreef:Nu nog wel. We zitten ook nog maar in het beginstadium van EV's. Je weet net zo goed als ik dat er daar ook oplossingen voor in de maak zijn. Terwijl ik dat "lang wachten" net positief vind naar verkeersveiligheid toe maar soit.
Sorry, maar eerlijk: welke oplossingen?
Ik zie op dit moment eigenlijk enkel heil in waterstof als energiedrager al is de energiedichtheid ervan minder.
Er wordt m.i. veel te hard ingezet op elektrificatie terwijl het nu al langs alle kanten duidelijk is dat het net dat niet zal kunnen trekken.
Maar ik ben misschien te kortzichtig...
Computer(k)nul
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

heist_175 schreef:Vergeet niet naar TCO te kijken.
Thuis opladen van een EV is véél goedkoper dan tanken van een ICE. Al helemaal als de elektriciteit van overschot-PV is (die anders toch maar op het net wordt gedumpt).
Fake news, aan normale prijzen is het een beetje goedkoper, maar niet zoveel.
20kWh/100 km x 31 cent/kWh = €6.2/100km
5.5l/100 km x €1.6/l = €8.8/100km voor diesel

Als je rekent aan de huidige 40-45 cent/kWh, is EV zelfs niet goedkoper. Met valse feiten kan je alles bewijzen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Even terug on topic:
https://insideevs.com/news/559261/tesla ... ilometers/
1,5 miljoen km. Welliswaar met wat kinderziektes (de motor is een paar keer onder garantie vervangen omdat de eerste generatie motoren na een tijd vervelend begonnen zoemen), maar toch is dit imposant.

Ik heb sinds drie maanden ook een full electric en ik denk dat ik die vandaag voor meer verkocht krijg dan ik ervoor betaald heb :)
Philiper
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Sinna schreef: Ik zie op dit moment eigenlijk enkel heil in waterstof als energiedrager al is de energiedichtheid ervan minder.
Er wordt m.i. veel te hard ingezet op elektrificatie terwijl het nu al langs alle kanten duidelijk is dat het net dat niet zal kunnen trekken.
Maar ik ben misschien te kortzichtig...
Meeste waterstof tankstations kunnen maar een 2 a 3 tal wagens doen voor ze terug op druk moeten komen.
Dus meestal is dit maar 3 wagens per uur.

En het kost ook veel meer energie om waterstof te maken
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Philiper schreef:
Sinna schreef: Ik zie op dit moment eigenlijk enkel heil in waterstof als energiedrager al is de energiedichtheid ervan minder.
Er wordt m.i. veel te hard ingezet op elektrificatie terwijl het nu al langs alle kanten duidelijk is dat het net dat niet zal kunnen trekken.
Maar ik ben misschien te kortzichtig...
Meeste waterstof tankstations kunnen maar een 2 a 3 tal wagens doen voor ze terug op druk moeten komen.
Dus meestal is dit maar 3 wagens per uur.

En het kost ook veel meer energie om waterstof te maken
Als ik correct ben, zelfs 4x zoveel. Maar ben niet 100% zeker.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ID4 20,1kWh/100km * €0,30/kWh = €6,03/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Tiguan 7,3L/100km * €1,6/L -> €11,7/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2

Of neem een VW Golf https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Elektriciteit: 15k,2Wh/100km -> €4,6/100km
Diesel: 5,6L/100km -> €9/100km

Dus elektrisch rijden met gekocht elektriciteit (niet-PV dus) kost grofweg de helft aan "brandstof" per kilometer.

Wel appelen met appelen vergelijken hé :).
Anders wil ik de Renault Twizzy ook wel vergelijk met een Porsche Panamera
Twizzy 9kWh/100km -> €2,7/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Panamera 8,4L/100km -> €13,4/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
:bdaysmile:
Philiper
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

SpecialK schreef:Even terug on topic:
https://insideevs.com/news/559261/tesla ... ilometers/
1,5 miljoen km. Welliswaar met wat kinderziektes (de motor is een paar keer onder garantie vervangen omdat de eerste generatie motoren na een tijd vervelend begonnen zoemen), maar toch is dit imposant.
Ja 1 Miljoen km's op 1 batterij blijkbaar heel imposant.

SpecialK schreef: Ik heb sinds drie maanden ook een full electric en ik denk dat ik die vandaag voor meer verkocht krijg dan ik ervoor betaald heb :)
Ja mijn vriendin is gaan achter een ID4 gaan horen maar daar waren alleen nog maar de top modellen beschikbaar.
Denk dat vw dit doet omdat de vraag toch heel hoog is.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:ID4 20,1kWh/100km * €0,30/kWh = €6,03/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Tiguan 7,3L/100km * €1,6/L -> €11,7/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2

Of neem een VW Golf https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Elektriciteit: 15k,2Wh/100km -> €4,6/100km
Diesel: 5,6L/100km -> €9/100km

Dus elektrisch rijden met gekocht elektriciteit (niet-PV dus) kost grofweg de helft aan "brandstof" per kilometer.

Wel appelen met appelen vergelijken hé :).
Anders wil ik de Renault Twizzy ook wel vergelijk met een Porsche Panamera
Twizzy 9kWh/100km -> €2,7/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Panamera 8,4L/100km -> €13,4/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
:bdaysmile:
Appelen met appelen vergelijken.
Liefst dan reële kwh/100km gebruiken aan 130km/u bij vriesweer zonder warmtepomp :lol: :lol: :cop:

https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... en-100-kmh
Volkswagen ID.3: actieradius bij 130 km/h

We schrikken een beetje van het hoge stroomverbruik bij 130 km/h: 25,8 kWh/100 km. Dat komt neer op een actieradius van 224 kilometer.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:Appelen met appelen vergelijken.
Liefst dan reële kwh/100km gebruiken
Misschien heb je gemist dat ik de data overnam van spritmonitor en niet van de constructeur?
Overigens rijdt niet iedereen permanent tegen 130km/h?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Misschien heb je gemist dat mijn data van een autoreview komt en ook niet van de constructeur ;-)
Met een massa test van verschillende auto's aan 100 en 130km/u

als je een EV zal je idd niet aan 130km/u rijden. Dan geraak je nergens (om te overdrijven)

leesvoer.
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Alé, ik ben weer bij, Merelbeke en Deinze maken deel uit van Wallonië :lol:

Uiteraard gaat er meer aandacht naar een brandende EV, zeker als die een dag moet ondergedompeld worden in een container of anders onblusbaar is. Dat is veel spectaculairder en dus betere clickbait. Het probleem is echter wel reëel en vormt discussiestof in België en buitenland. Als een huis afbrandt door een step die aan het opladen was dan komt dat OOK in de media. Dat verzekeraars op dit risico inspelen is niet meer dan logisch net zoals het logisch is dat in situaties met gedeelde kosten mensen liever niet de kosten betalen waar ze zelf niets aan hebben.

Dat VW vooral topmodellen biedt is niet door de hoge vraag want dan zagen we er wel meer rijden dan nu het geval is maar door het feit dat men daarop een hogere marge kan halen. Indien de vraag echt hoog was dan hadden de constructeurs nu WEL modellen die de grote massa kan en wil betalen.

Het probleem is inderdaad dat dat laden langer duurt, je neemt dus niet enkel plaats in maar dat ook voor langere tijd. Combineer dat met time is money en het feit dat niemand nog tijd heeft en een volgebouwd land met amper ruimte en het wordt mooi.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

sky schreef:Misschien heb je gemist dat mijn data van een autoreview komt en ook niet van de constructeur ;-)
Met een massa test van verschillende auto's aan 100 en 130km/u

als je een EV zal je idd niet aan 130km/u rijden. Dan geraak je nergens (om te overdrijven)

leesvoer.
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Een ICE die 100km tegen 130km/h kan rijden aan een verbruik van 5,6l ?? straf ... maar kom, zelfs al is dat juist ... 2,5 EUR/100km is toch niet 'een beetje' goedkoper hé ... das 500 EUR op jaarbasis (20000km) en dan moet je daar nog het verschil in onderhoud/slijtage bijrekenen.

Toegegeven ... zoals ik al eerder zei, voor de prijs moet een particulier echt gene EV kopen vandaag. Leasen, das iets anders ... (ook particulier).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:Een ICE die 100km tegen 130km/h kan rijden aan een verbruik van 5,6l ??
Ik haal dat met mijn auto(otje), maar als ik de collega's hoor zitten ze er inderdaad goed boven.
Philiper
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Dizzy schreef: Uiteraard gaat er meer aandacht naar een brandende EV, zeker als die een dag moet ondergedompeld worden in een container of anders onblusbaar is. Dat is veel spectaculairder en dus betere clickbait. Het probleem is echter wel reëel en vormt discussiestof in België en buitenland. Als een huis afbrandt door een step die aan het opladen was dan komt dat OOK in de media. Dat verzekeraars op dit risico inspelen is niet meer dan logisch net zoals het logisch is dat in situaties met gedeelde kosten mensen liever niet de kosten betalen waar ze zelf niets aan hebben.
Ging me er vooral over dat het bijna niet voorkomt en de risicos van het in brand vliegen soms veel groter zijn bij ICE:
https://www.auto55.be/nieuws/33993-bran ... -leverbaar
Nu dat een ev moeilijker te blussen is ben ik volledig mee akkoord.
Ook de verzekering dat is bij ons dus niet duurder geworden en mocht dat zo zijn de mensen op het gelijkvloer betalen ook mee voor de lift en die gebruiken die ook niet. Dus zeker binnen een appartementen complex heb je altijd wel kosten waar je eigenlijk niks aan hebt (maar dat is weer een heel andere discussie)

Dizzy schreef: Dat VW vooral topmodellen biedt is niet door de hoge vraag want dan zagen we er wel meer rijden dan nu het geval is maar door het feit dat men daarop een hogere marge kan halen. Indien de vraag echt hoog was dan hadden de constructeurs nu WEL modellen die de grote massa kan en wil betalen.
Neen de verkoop van de ID4 gaat boven verwachting en is de best verkopende EV van heel de VAG group:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... in-de-min/
Zijn trouwens bij MIG motors geweest bij jouw in de buurt en hebben dat ook bevestigd dat momenteel enkel op de PRO en GTX gefocust word omdat voornamelijk bedrijven deze toch bestellen.

Dizzy schreef: Het probleem is inderdaad dat dat laden langer duurt, je neemt dus niet enkel plaats in maar dat ook voor langere tijd. Combineer dat met time is money en het feit dat niemand nog tijd heeft en een volgebouwd land met amper ruimte en het wordt mooi.
Ja al moet je een ev ook niet elke dag opladen ( leuk als je het thuis kan) maar voor de gemiddelde belg zal 2x per week meer dan voldoende zijn.
Mij lijkt het grootste probleem mensen die daar parkeren met ICE wagens.

Snelladen is een ander verhaal maar dat is inderdaad duurder
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ook andere wagens kunnen in brand vliegen en ook dat is beperkt maar er zijn toch enkele belangrijke verschillen. Een gewone wagen vliegt vaak in brand door oververhitting, tijdens het rijden dus. Dat is dus bijna altijd buiten. Een EV vliegt ook in brand bij het laden, dan stat de wagen vaak geparkeerd, dat kan binnen zijn en vaak in de buurt van andere wagens. De batterij is moeilijk te blussen dus nog eens een extra probleem. Je ziet dat trouwens ook bij fietsen en steps waarbij het fout gaat bij het laden of batterijproblemen.

Natuurlijk zijn er ook andere problemen bij gedeelde kosten maar dat doet dit probleem niet verdwijnen.

Boven verwachting is niet moeilijk als de verwachtingen nog lager liggen dan de huidige verkopen :lol:
Onlangs verscheen er nog een artikel waarin toegegeven werd dat EV's vooral door de bedrijven gekocht worden of als aftrekpost. Uiteraard kopen die (lease)bedrijven niet de basic versie want ze mikken ook op doorverkoop.

Het klopt dat je niet dagelijks moet opladen maar een lager bereik betekent wel vaker opladen dan tanken. Het probleem stelt zich dus vaker. Snelladen is maar deels een oplossing want het gaat nog altijd trager en je betaalt meer. Het kan ook de levensduur van de batterij negatief beïnvloeden.

Conclusie: er zal nog wat moeten verbeterd worden aan de EV eer deze echt de traditionele wagens gaat vervangen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

EV's schieten dus aanzienlijk minder in brand dan brandstof auto's.

Nederlandse cijfers: slechts 1,3% van de autobranden bij EV terwijl ze 4% van de vloot uitmaken.

https://www.trouw.nl/cs-bbdc94c5

Kwestie van framing en perceptie dus.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Sasuke schreef:Toegegeven ... zoals ik al eerder zei, voor de prijs moet een particulier echt gene EV kopen vandaag. Leasen, das iets anders ... (ook particulier).
Ook als particuliere koper is restwaarde (of verwachte levensduur als je je wagen oprijdt belangrijk). Als je als particulier elke 7 jaar een nieuwe auto koopt en bij een EV krijg je dan nog 50% van de nieuwwaarde tegen 20% voor een ICE, dan wordt het plots een heel ander plaatje.

Het enige probleem is dat het vandaag een beetje gokken is hoeveel een EV binnen 7 jaar nog waard is. Als je de wagen leased dan betekent dat in feite dat de leasingmaatschappij in jouw plaats gokt.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”