prijs van een brood

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

20 jaar euro. En dan is het herinneringen ophalen.
Ik meen me te herinneren dat ik nog 59 BFr heb betaald voor een brood, voor het euro's werden.

Een wit of grijs, gesneden en verpakt brood (400/800gr) is een leuke indicator.
Maar ik had er ook nog een andere in gedachte: de Ikea Billy boekenkast.

Iemand een idee waar ik (gelijkaardige) indicatoren kan vinden in tabelvorm ?

Nederland:
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 0944335759

België:
https://cagnet.be/item/B00014929
https://nl.metrotime.be/nieuws/stel-dat ... 0-hanteren

Vooral de voorbeelden van de laatste link zijn leuk, maar over een grotere periode zou mooier zijn.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Eigenlijk zou je daar het verloop van de lonen moeten naast leggen. Ik denk dat je gaat verschieten...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Bij 10 jaar euro hadden ze de vergelijking gemaakt tussen de 10jaar voor en de tien jaar na de invoering, het verschil was niet zo groot hoor.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mijn loon bij de wijziging van BF -> EUR bedroeg 37000 BF netto (wat neerkomt op minder dan 1000 EUR) ... wat toch een pak minder is dan wat nu het minimumloon is ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Leg de inflatie eens naast dat loon? Of de mogelijkheden om in een basisbehoefte te voorzien. In de jaren '80 kon een alleenverdiener in een gemiddeld gezin zich nog een woning aanschaffen bijvoorbeeld. Nu moeten mensen als stevig met twee gaan werken om dat op een iets of wat comfortabele manier gedaan te krijgen. Als het hen al lukt.

Ik weet niet in hoeverre de euro de inflatie in de hand heeft gewerkt maar daar gaat het uiteindelijk wel om.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petrol242 schreef:In de jaren '80 kon een alleenverdiener in een gemiddeld gezin zich nog een woning aanschaffen bijvoorbeeld. Nu moeten mensen als stevig met twee gaan werken om dat op een iets of wat comfortabele manier gedaan te krijgen. Als het hen al lukt.
En woningprijzen zijn gestegen door de invoering van de euro :lol: ?
Ik weet niet in hoeverre de euro de inflatie in de hand heeft gewerkt maar daar gaat het uiteindelijk wel om.
Voor de euro was de BEF gekoppeld aan de DM, waar wij Belgen noch onze politici iets over te zeggen hadden.
Nu is onze nationale munt de euro, waar we wél iets over te zeggen hebben (zij het een beetje).
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Volgens die tool is de inflatie in belgië tussen 2005 en 2021 gestegen met zomaar ff 33% ! Als je terugrekent vanaf 2001 is dat zelfs bijna 44%.

.... het leven is dus 44% duurder als 20j geleden :eek: ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Inderdaad. En de lonen zijn zeker geen 44% gestegen.
heist_175 schreef:En woningprijzen zijn gestegen door de invoering van de euro :lol: ?
Uiteraard is inflatie wel van heel wat meer factoren afhankelijk. Maar de invoering van de euro heeft toch wel wat teweeg gebracht op de internationale markt(en).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

my 2 cents (niet genoeg voor een brood, obviously)

- de "cost of living" lijkt me enorm uit de hand aan het lopen (en zeker niet in verhouding tot de lonen)

- sinds de euro zijn zaken veel sneller duurder geworden (zijn natuurlijk ook andere factoren zoals groei van de populatie en industrie etc)

- zijn we met de euro te afhankelijk van externe factoren (zware monetaire crisis in 1 land van de EU kan de waarde van de euro voor alle EU landen beinvloeden)

- hebben vooral de grotere bedrijven en rijkere families winsten gehaald ten koste van de lagere klasses (maar dat heeft niet -enkel- met euro te maken, maar ook met onze geweldig capabele leiders :roll: )

- is het verdwijnen van de kleine buurtwinkel (lokale slager, bakker, dierenwinkel, snoepwinkel, ....) en het opkomen van internationale supermarkten voor niemand ECHT goed geweest (behalve voor die ketens, natuurlijk)
let wel: het kon niet anders natuurlijk, je kan prijs enkel drukken als je in bulk koopt, en geld verdienen als je een grote klantenportfolio kan hebben,
wat op termijn voor de kleine lokale winkeltjes gewoon niet haalbaar blijft/bleef.
anderzijds: mensen zijn dom https://hbr.org/2012/05/can-there-ever-be-a-fair-price
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Een cafe/restaurant bezoek is ook heel erg duur geworden. Als ik zie hoeveel cafes er zijn gesloten sinds de laatste 30 jaar :eek:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Probleem is ook dat als je omrekent je vergelijkt met de laatste prijs in frank...20 jaar oud dus.

Op verlof rekende je 'vroeger' met 6fr voor een franse frank, terwijl dat altijd iets meer was, daarom lijkt alles op vakantie duurder.

enz...


Wat de cafe's betreft heb ik nooit gesnapt dat iemand daar aan uit kan. Indertijd was er bij ons in 't dorp een cafe/discotheek, huurprijs voor het totaal: 100.000,-BFr/maand. een pintje kostte toen ongeveer 25Bfr. geen idee van de winst op een pintje, maar laat het tien frank zijn, dat wil zeggen dat ze daar 10.000 pintjes per maand moesten verkopen om de huur te betalen. En dan heb je het nog niet over andere kosten, energie, personeel, enz...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Volgens die tool is de inflatie in belgië tussen 2005 en 2021 gestegen met zomaar ff 33% ! Als je terugrekent vanaf 2001 is dat zelfs bijna 44%.

.... het leven is dus 44% duurder als 20j geleden :eek: ?
Dat is dus bijna perfect 2% per jaar.
Well done, ECB :-D .
ECB-target: <2%
Realisatie: 1,84%

@buurtwinkel
Een (buurt)winkel verdwijnt niet door de (al dan niet) invoering van de euro, wel omdat klanten er niet (meer) komen.
Sinds de coronacrisis, maar ook al voordien, kwamen klanten terug meer naar buurtwinkels, waarop de ketens dan maar meer buurtwinkels gingen openen.

@café
Ik snap dat evenmin.
Vroeger kochten we thee in een theewinkel vlakbij, nu is de winkel weg omdat de eigenaar/uitbater met pensioen is. Een pakje thee kost €5 (/100gr), hoe ga je daar ooit huurprijzen van commerciële panden van bekostigen?
Ondertussen is er in een ander (groter, chiquer, beter gelegen) pand een nieuwe theewinkel, die er al 10+ jaar is. Dus het zal wel werken, maar hoe, snap ik niet :).
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... prijsindex
https://ec.europa.eu/eurostat/cache/recovery-dashboard/

De meeste fondsenbeheerders spreken nog van een reflatie, waarmee ze willen zeggen dat de huidige inflatieopstoot tijdelijk is en we eind dit jaar al terug naar 2% gaan. Ben dat nog niet zo zeker. In het veld horen we vooral dat de aanvoerketens stroef zullen blijven lopen de komende 2 jaar. Dat komt omdat voorraden verdubbelen (één keer dat je als bedrijf materiaal kan bestellen, en je weet dat het materiaal schaars is, en dat de prijzen stijgen, dan bestel je nu al dubbel hé..., waardoor er nog minder aan te kopen is, enz...). Er zijn ook activiteiten waar er geen prijsdruk is, maar die van de situatie profiteren / anticiperen (schrap wat niet past) omdat het voor hen ook duurder wordt. En nog zoiets: je moet gewoon eens medewerkers trachten te vinden. Er zijn geen werkkrachten meer. Ik zie investeringen vervallen niet omdat er geen geld is, maar gewoon omdat ze geen mensen vinden. Dat betekent dat gevraagde profielen ook looneisen kunnen stellen. Hoewel ik echt niet geloof in trickle down economie (het feit dat de lagere klasse profiteert van het gewin van de rijkere klasse) , hoeven duurdere prijzen niet altijd slecht te zijn voor eindconsument. Arbeid blijft ook een schaars goed, en de prijs daarvan stijgt ook. Dus ik verwacht wel een hogere inflatie de komende 3 jaar nog. Dat is mogelijks een goede zaak. Gratis geld is voor niemand goed, dan worden er zotte dingen mee gedaan. Zoals vastgoed kopen als belegging. Dat dan te duur wordt voor iets essentieels als betaalbaar wonen.

Op onze hoede blijven met het spaargeld. En hopen op 2% en alles loopt gesmeerd.

PS: een brood zelf bakken kost nog altijd 1 euro, da's minder dan 20 jaar geleden één halen naar de bakker
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

heist_175 schreef: @buurtwinkel
Een (buurt)winkel verdwijnt niet door de (al dan niet) invoering van de euro, wel omdat klanten er niet (meer) komen.
Sinds de coronacrisis, maar ook al voordien, kwamen klanten terug meer naar buurtwinkels, waarop de ketens dan maar meer buurtwinkels gingen openen.
niet door de euro, wel door de opkomst van ketens zoals aldi/lidl/colruyt etc, en het verhogen van de aanwezigheid in gemeentes (1 van die ketens is nu altijd wel op fietsafstand)

vroeger hadden we hier een bakker, slager, snoepwinkel, en dierenwinkel op een 500m van het huis af (pakweg),
die zijn weg natuurlijk... maar we hebben nu wel in een straal van 5km:
2x (of zelfs 3x) aldi
2x lidl
1x colruyt
1x AH
1x jumbo
2x carrefour
2x delhaize
...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

jutuiz schreef:De meeste fondsenbeheerders spreken nog van een reflatie, waarmee ze willen zeggen dat de huidige inflatieopstoot tijdelijk is en we eind dit jaar al terug naar 2% gaan. Ben dat nog niet zo zeker.
Dan moeten de prijzen blijven stijgen hé.
Aanhoudende inflatie betekent dat de hoge(re) prijzen van vandaag, volgend jaar (2022) verder gaan stijgen hé. Een deel van de huidige inflatie is te wijten aan "base effects", omdat heel wat zaken in 2020 goedkoper werden (gas, olie).
Dus gas is bv (momenteel) x3/x4 tov vorig jaar (nu €85/MWh, 2020: €20-25/MWh), als gas de inflatie zou blijven aanjagen, zou gas opnieuw x2/x3/x4 moeten gaan (€160-320/MWh).
Ik heb toch moeite om daar veel waarheid in te zien.

Gebrek aan personeel: inzetten op migratie & scholing.
Maar dat zijn vandaag vieze woorden precies.
PS: een brood zelf bakken kost nog altijd 1 euro, da's minder dan 20 jaar geleden één halen naar de bakker
Idd, wij bakken al sinds "altijd": lakker én goedkoop.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:
jutuiz schreef:De meeste fondsenbeheerders spreken nog van een reflatie, waarmee ze willen zeggen dat de huidige inflatieopstoot tijdelijk is en we eind dit jaar al terug naar 2% gaan. Ben dat nog niet zo zeker.
Dan moeten de prijzen blijven stijgen hé.
Aanhoudende inflatie betekent dat de hoge(re) prijzen van vandaag, volgend jaar (2022) verder gaan stijgen hé. Een deel van de huidige inflatie is te wijten aan "base effects", omdat heel wat zaken in 2020 goedkoper werden (gas, olie).
Dus gas is bv (momenteel) x3/x4 tov vorig jaar (nu €85/MWh, 2020: €20-25/MWh), als gas de inflatie zou blijven aanjagen, zou gas opnieuw x2/x3/x4 moeten gaan (€160-320/MWh).
Ik heb toch moeite om daar veel waarheid in te zien.

Gebrek aan personeel: inzetten op migratie & scholing.
Maar dat zijn vandaag vieze woorden precies.
PS: een brood zelf bakken kost nog altijd 1 euro, da's minder dan 20 jaar geleden één halen naar de bakker
Idd, wij bakken al sinds "altijd": lakker én goedkoop.
....Dan moeten de prijzen blijven stijgen hé....

Inderdaad voor Augustus 2022 verwacht Planbureau al terug een 2 % indexatie, .... en qua index voorspelling zijn die altijd vrij accuraat , dus 2 verhogingen ambtenaren , uitkeringen , en pensioenen , mogelijk enkele andere sectoren ook in 2022
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

jutuiz schreef:En nog zoiets: je moet gewoon eens medewerkers trachten te vinden. Er zijn geen werkkrachten meer. Ik zie investeringen vervallen niet omdat er geen geld is, maar gewoon omdat ze geen mensen vinden.
Niet meegekregen in de media een tijdje geleden: de VDAB gaf toe dat ze zelfs voor de laagste profielen veel te hoge eisen stellen.
Of dat is omwille 'just because you can' twijfel ik aan.

Ik weet niet hoe dat voor jullie is maar ik zie toch regelmatig mensen in een werkomgeving die daar volgens mij niet horen te zijn.
Je zou kunnen zeggen dat dit door schaarste komt, ook daar twijfel ik aan.

Hoge eisen stellen strookt toch niet met schaarste...
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ernie schreef:Hoge eisen stellen strookt toch niet met schaarste...
Dat zei ik hierboven ook: te lui om zelf in scholing te voorzien.

15+ jaar geleden kwamen er bij ons enkel masterdiploma's (of het toenmalige equivalent) binnen.
Sinds enige tijd werven we ook af en toe bachelors aan, aan een bachelor-markconformsalaris. Een heel aantal van hen presteert na enkele jaren op hetzelfde niveau als "de rest" en verdient dan ook gelijk.
Het is een wat groter "risico", maar ik kan me niet herinneren dat we systematisch bij bachelors meer uitval hebben (zelf in exit gaan), meer ondersteuning moeten voorzien (tijd vrijmaken van meer seniors kost ook geld) of meer problemen hebben (wij die hen in exit zetten).

Ik zeg niet dat er geen schaarste is, het is moeilijk om niet-juniors te vinden.
Maar er zijn wel oplossingen voor, al liggen die misschien wel buiten de platgetreden paden.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”