Vuurwerk (verbieden)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Het einde van het jaar. De hulpdiensten vragen (terecht in mijn ogen) om voorzichtig te zijn, of beter nog, gewoon geen vuurwerk af te steken.

Zelfs zonder corona is het een aanslag op de spoeddiensten. Het laatste wat je wil is moeten vertellen aan iemand dat ie 'een en ander' kwijt is.

Toegegeven, ik heb toen ik jong was (<15j) vuurwerk afgestoken in de tuin. Mijn vader en andere volwassenen waren er bij. Maar toch. Als ik nu zie (dank u media en internet) hoeveel schade dit kan aanrichten, dan voel ik me dom dat ik het heb gedaan.

Wat zou het gevolg zijn van een algemeen verbod op (niet professioneel georganiseerd) vuurwerk?

Sorry voor de winkeltjes in het grensgebied, maar die kunnen best andere bronnen van inkomsten zoeken voor het jaareinde. Ik zou als verkoper me er niet goed bij voelen om vuurwerk te verkopen, om dan later te moeten horen dat je klant gewond is geraakt. Ik zou me mee verantwoordelijk voelen.

Weg er mee?
Is dit iets dat op een politieke partij zijn programma staat?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Er is hier bij ons een verbod ook vorig jaar, maar handhaven nee dat is te moeilijk.

Het zou beter zijn ergens een open plein is, ver van de omringende huizen met toezicht van brandweer. Ddat er op die plaats iets afgestoken mag worden. Verder nergens. Maar maften zijn er dus overal. Dus dit gaat nooit lukken.

Verkoop aan banden leggen helpt niet wegens het internet. Kan ik het niet lokaal kopen koop ik het wel elders zonder controle en veel heftiger.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ygeffens schreef:Wat zou het gevolg zijn van een algemeen verbod op (niet professioneel georganiseerd) vuurwerk?
Niets.

Het mag nu al bijna nergens, maar niemand volgt dat op.
Als er iemand in de straat vuurwerk afsteekt, wie komt die sanctioneren? De onderbemande & overbevraagde politie?
Als die moeten kiezen tussen een molotovcockltail die in een auto gesmeten is, of afgestoken vuurwerk, wat zou het meest urgente zijn?

Doe het zelf niet, dan zijn het alvast niet uw handen die naar de hemel vliegen, of uw neus die gaat vliegen (letterlijk & figuurlijk).
Hoop dat niemand het in uw buurt doet, zodat uw kot niet affikt door de dwazigheid van anderen.
Zorg dat je rook/brandmelders hebt voor het geval zo'n vuurpijl toch schade aanricht.
En zorg dat je een brandverzekering hebt.

Op een afgebrand huis hier en daar na, is het vooral "survival of the fittest".
De domsten en zatsten zullen zichzelf eerder verminken dan hij/zij die er niets mee te maken wil hebben (al zijn er uitzonderingen, bv vuurwerk afsteken in een menigte).
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo,

Zelfde ervaring hier, ooit ook gedaan rond 16 jarige leeftijd maar als je er goed bij nadenkt...
Moet je al niet doen na het nuttigen van alcohol want het is toch best gevaarlijk, wie na 1x vuurwerk af te steken dat niet inziet begrijp ik niet meer.
Kost veel geld, een hele jaar rommel te vinden in de tuin, ...

En wat de dieren betreft... Euh baasjes wat klagen jullie?
Je hebt toch zelf dat dier gekocht en dat mee overwogen in jullie keuze hoop ik?

Maar goed, een beetje verdraagzaam zijn, leven en laten leven.
Iedereen moet maar doen waar hij zich goed bij voelt (binnen de sociaal aanvaardbare marge uiteraard).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik ben alvast tegen een verbod van vuurwerk met nieuwjaar, maar niet tegen striktere regels (bvb enkel tot 1h).

Ja, het is gevaarlijk en daar hoort dan ook een passende sensibilisering bij, maar verbieden? nee, ge moogt hier al zo weinig.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Er is een algemeen vuurwerkverbod in Vlaanderen sinds 2019, goedgekeurd door quasi iedereen. Zie
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190320_04270096

Wel kunnen lokale burgemeesters het verbod opheffen.
Het lijkt mij dus zinvoller om je burgemeester te contacteren ipv. politieke partijen (die het verbod al goedgekeurd hebben).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Iets anders, vuurwerk gerelateerd, ... achter de hoek bij ons kantoor in Olen is een vuurwerk winkel. Al de hele week kan je in de omliggende 2 straten niet meer parkeren, alles staat vol met auto's met nederlandse nummerplaten. Woensdag hadden ze zelfs een jobstudent ingehuurd om de autos te begeleiden ... niet normaal ... (nu ja, alles dicht in NL, dus komen ze naar hier ... maar 'Olen' is toch al wel een eindje rijden voor nederlanders toch ?)

Gerelateerd ... er zou een verbod moeten komen op de verkoop van vuurwerk, niet zozeer op vuurwerk zelf. Ik heb geen enkel probleem met gecontroleerde vuurwerk acties, integendeel zelfs ... mooi en leuk om te zien. Maar dat zomaar iedereen het kan kopen/verkopen, opslag in een winkel, ... dat lijkt me een groter probleem.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Vlaams verbod: dat wist ik niet dat dat bestond.
Waar (online) kan je het politiereglement van een gemeente raadplegen?

Voor mij gaat het dan ook voornamelijk om niet gecontroleerd vuurwerk.
Al heb ik niet echt een probleem met het afsteken van het vuurwerk zelf. Het gaat me vooral om de gevolgen: voor de persoon die een ongeluk heeft, voor de extra druk op de ziekenhuizen, voor het huis dat affikt, ...
Dus misschien is het voorstel om het onder brandweertoezicht op een toegewezen plaats af te steken nog zo gek niet.

Olen is niet ver voor de Nederlanders. De noord fransen rijden ook naar Nederland voor een pretsigaret. Ik woon hier langs een sluipweg naar NL, veel fransen die de laatste afslag voor NL nemen, en dan via de gewone weg rijden.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ygeffens schreef:Vlaams verbod: dat wist ik niet dat dat bestond.
Waar (online) kan je het politiereglement van een gemeente raadplegen?
Website van de gemeente.

Als het daar niet op staat zou je op eenvoudig verzoek (via mail) moeten kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

honda4life schreef:Hallo,
En wat de dieren betreft... Euh baasjes wat klagen jullie?
Je hebt toch zelf dat dier gekocht en dat mee overwogen in jullie keuze hoop ik?
Een overwegen tegen de zotheid van een ander? :nono:
Dus goed overwegen of je een diertje wil houden omdat er een keer per jaar een bende mafketels een hoop knalvergif de lucht wil insteken waar die beesten horendol van worden? Dat is de verantwoordelijkheid verleggen. Ik hou mijn katten straks binnen want heb geen goesting om een pak stressdiarree te gaan opkuisen. Van de beesten die er het leven bij inschieten nog niet gesproken...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Feit is, je mag steeds minder en minder hier. Eens optrekken aan een rood licht? Onaangepast rijgedrag en boete. Eens een bommetje afsteken op de wissel van oud naar nieuw? Verboden. Eens met de crossbrommer of quad rijden? Verboden.

Kortom, de hele maatschappij is stilaan vervallen tot sneeuwvlokjes lijkt mij. Niets mag, iedereen stoort zich aan een ander en wijst met een vingertje.

Zoals men hier al schreef, als men nu al eens zou beginnen met ontspanning toegankelijk te maken? Vuurwerk? Ja, maar enkel op volgende plaatsen. Zo kan ik nog wel even doorgaan voor andere 'storende' dingen waarvan de maatschappij wakker ligt.

Wie is er hier nooit bommetjes gaan kopen in de winkel en heeft daar voor onder zijn voeten gekregen? Ik lees hier van, oh, hoe dom was ik toen ik jong was? Ik denk: wow, hoe neig was dat toen ik jong was en met blikjes een soort launcher gemaakt had van vuurpijlen waarmee ik het A-team kon nadoen en vanuit de schouder pijlen vuren! :) Ik heb daar geen spijt van, ik heb ook nog alle ledematen. Ja, eens serieus de vingers zwart geblakerd en eens een brandwonde. :) So what.

Wat mijn huisdieren betreft, die staan straks gewoon mee naar het vuurwerk te kijken, totaal zero stress. Zal van dier tot dier afhangen waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Alles kan/mag, op de juiste plaats en tijd. Niet?

Ik zie er veel optrekken aan een licht, ik heb er nog nooit een politie achterna zien komen.
Vuurwerk? Ik kan u zo de huizen aanduiden die straks wat chemie de lucht in gaan blazen, niemand treed op.

Gelukkig voor sommigen is klagen en zagen niet verboden :).
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Kijk eens naar Allo bij de verkeerspolitie. Auto die wat fars vertrekt, boete. FIetser zonder licht en reflectoren? Oh meneer, wandel dat laatste stukje maar naar huis.

Wat het vuurwerk betreft, ik weet straks ook perfect waar er zal af gaan, veel mensen verzamelen hier in het natuurgebied achter mijn huis waar ze dan vanalles opstoken en de lucht in vlammen. Hun afval echter ligt er nog weken. Vandaar dat ik zeg, doe dat gecontroleerd, dan moet zoiets niet stiekem gebeuren.

Zelfde met van die sporten die volgens de maatschappij niet kunnen. Voorzie voldoende locaties waar het veilig mag, dan stoor je er niemand (of minder mensen) mee en kan het ook een heel stuk veiliger.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Mij gaat het niet over verbieden of niet. Maar ik zou mij moeten verantwoorden als diereneigenaar? Ik denk het niet. Ik zal mijn verantwoordelijkheid wel nemen voor mijn dieren, daar niet van. Maar het gaat uiteindelijk om een afwijkend gedrag van een ander. Er is niet voor niets een algemeen verbod ingesteld om de argumenten die hier al deels zijn aangegeven.

En je kan nog zoveel verplichten of verbieden, als het niet gehandhaafd kan worden heeft het weinig zin.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

SPR schreef: Kortom, de hele maatschappij is stilaan vervallen tot sneeuwvlokjes lijkt mij. Niets mag, iedereen stoort zich aan een ander en wijst met een vingertje.
Eigen aan een te drukbevolkte en vergrijzende maatschappij, toch? (of ook een autoritaire maatschappij).

Wie van zijn jong leven wil genieten is bij ons niet meer welkom.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik zou het bij mij hier nu niet direct druk bevolkt noemen en als er mensen perse een pak geld in de lucht willen schieten doen ze maar. Alleen spijtig dat er kinderen het slachtoffer worden terwijl zatte nonkel er naar staat te kijken...

Maar ik vind het niet eerlijk als diereneigenaar ter verantwoording te worden geroepen.
fiatuno49
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Vuurwerk (verbieden)

JA graag...........totaal NUTTELOOS

Velen geloven iets te missen ZONDER vuurwerk maar stel je eens voor in een van volgende
categorien te belanden NA het vuurwerk om middernacht...met verwondingen,(huis-)branden, dieren in paniek/weggelopen
Dit is een verlopen traditie,kostelijk,vervuilend,verwondingen,(huis-)branden,angstaanjagend voor dieren,.....enz
Er is niet voor niets een algemeen verbod ingesteld........

Ondanks..............aan allen een Gelukkig 2022
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

fiatuno49 schreef:JA graag...........totaal NUTTELOOS
Dat kan je natuurlijk van veel dingen zeggen. Met de gesloten café's zal het misschien ietsje minder zijn, maar je hebt ook altijd dronken mensen die over een borduurtje struikelen, alcoholintoxicaties, vechtpartijen,... En dan nog ettelijke euro's armer, moe en een kater morgenvroeg. Achteraf bekeken is feesten toch ook voor niets goed? Het kan alleen maar negatieve gevolgen hebben.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

SPR schreef:Kijk eens naar Allo bij de verkeerspolitie. Auto die wat fars vertrekt, boete. FIetser zonder licht .....

Breek mij de bek niet open over dat programma. Het is een wereld van verschil met Alloo en de WEGpolitie. Daar zijn ze toleranter en gaan ze de dialoog met de burger aan. En leggen ze heel goed uit over het waarom van het al dan niet sanctioneren.
Het verschil zal zitten bij het opleidingsniveau van beide korpsen vermoed ik. Het éne is federale politie (wegpolitie) en de andere lokale korpsen zoals Gent en Sint-Niklaas (verkeerspolitie). Bij die laatste zitten echt een bende gefrustreerden die beter uitkijken naar een andere job. Ik vind de manier van werken geen meerwaarde voor het behouden van een tolerantere maatschappij. Ik vind het eikels pur sang.
fiatuno49
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

SpecialK schreef:
fiatuno49 schreef:JA graag...........totaal NUTTELOOS
Dat kan je natuurlijk van veel dingen zeggen. Met de gesloten café's zal het misschien ietsje minder zijn, maar je hebt ook altijd dronken mensen die over een borduurtje struikelen, alcoholintoxicaties, vechtpartijen,... En dan nog ettelijke euro's armer, moe en een kater morgenvroeg. Achteraf bekeken is feesten toch ook voor niets goed? Het kan alleen maar negatieve gevolgen hebben.

Dat klopt helemaal "SpecialK"......een paar glaasjes drinken is prima,dronken zijn IS TE VEEL
Zoals mijn ma vroeger altijd zei "TE" is er altijd over....behalve TEvreden
TC
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Pengu schreef:
SPR schreef:Kijk eens naar Allo bij de verkeerspolitie. Auto die wat fars vertrekt, boete.
Een beetje off topic.
Moest ik de chauffeur in die BMW die te snel optrok geweest zijn, dan zou ik gezegd hebben dat ik de minnelijke schikking weiger en dat we het wel voor de rechter zullen uitvechten.
Wat ik vooral grappig vind aan dat programma is wat ze daar soms "per ongeluk" uit het verkeer halen. Iemand die gepakt wordt omdat hij zijn gordel niet aan heeft blijkt dan ook nog onder invloed van drugs te zijn, zonder rijbewijs en verzekering rond te rijden en ook nog een openstaand aanhoudingsbevel te hebben :) Dat hadden de ANPR camera's dan toch weer allemaal niet gezien...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Iets wat ik na de eerste aflevering al direct schreef. Bij sommige situaties komt mijn haar op mijn rug omhoog en krullen mijn tenen... Los daarvan zijn ook veel mensen gewoon in overtreding. Ik had de minnelijke schikking ook geweigerd en met deze beelden naar de rechtbank gestapt.

Petrol, niemand hoeft u toch met de vinger te wijzen? Ken mensen genoeg die in de wei bij hun paarden gaan staan. Meestal is dat ook best rustig en weinig problemen.

Wij hebben schapen. Vorige jaren hebben die niet eens bewogen bij het vuurwerk. Hier hebben ze al een ganse week rond middernacht knal uurwerk afgestoken. Denk dat die beesten al veel gewoon zijn met de luchthaven van Zaventem en het station hier in de buurt. :wink:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

SPR schreef:Kortom, de hele maatschappij is stilaan vervallen tot sneeuwvlokjes lijkt mij. Niets mag, iedereen stoort zich aan een ander en wijst met een vingertje.
Zolang een ander er geen last van heeft doe je wat je wil. Iedereen moet rekening houden met een ander maar omgekeerd telt dat niet? Als je je muziek volle bak zet met een koptelefoon op zal niemand er wat op zeggen, loop je met een boombox rond muziek te spelen zal daar terecht wel een opmerking op komen. Dat is met andere zaken net hetzelfde. Zelfs in dit topic staat al "uw huisdieren zijn uw probleem", wat op zich klopt, maar gezien vuurwerk afsteken niet mag moet je dat mijn inziens ook niet in de overweging opnemen. Elk dier reageert ook anders, onze katten hebben er geen last van.

Ik ben geen fan van vuurwerk, ook niet professioneel afgestoken. Maar ik heb er ook geen last van (geen naaste buren die het afsteken) dus lig niet wakker van. Zolang mijn kot overeind blijft en ik er geen rotzooi van vind kan het mij dus niet schelen. Maar als uw pijl ergens schade maakt, kom er dan ook voor uit, want zo laf zijn ze dan meestal ook wel weer.

Voor de rest, prettige feesten! Wie vuurwerk afsteekt, knal uw eigen vingers er niet af. Wie zich lam drinkt, veilig thuis! En wie gewoon in zijn kot blijft, maak er een gezellige avond van!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ding is dat het eigenlijk voor het eerst in 3 jaar is dat een eindejaarsvuurwerk terug mogelijk is.

2 jaar geleden, toen COVID nog een Chinees probleem was, was het potdichte mist op oudejaarsnacht.
Vorig jaar waren het dan de restricties en was het koud en nat.
Dit jaar zijn er, ondanks de profetische woorden van Van Gucht, ook de restricties, maar niemand volgt ze nog.

Het feit dat veel gemeentes meteen weer het COVID-excuus ingeroepen hebben om niets voor hun burgers te moeten doen op oudejaar - nochtans zijn buitenevenementen helemaal niet verboden - gaat wellicht meer mensen zelf naar de vuurpijlen doen grijpen.

Het weer is min of meer treffelijk, voor zover het dat kan zijn. De wind gaat er vanavond geleidelijk aan wat uit. De temperatuur is zeer zacht. Het gaat niet regenen. Onze regio is momenteel gesatureerd met water zodat brand door vuurwerk en droogte geen risico is. Uiteraard is het nog maar eens compleet bewolkt vannacht maar voor vuurwerk maakt dat niet uit. Beter ga je het niet vaak hebben denk ik op oudejaar.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Bye, Maurice
https://on4bam.com
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

MClaeys schreef:
SPR schreef:Kortom, de hele maatschappij is stilaan vervallen tot sneeuwvlokjes lijkt mij. Niets mag, iedereen stoort zich aan een ander en wijst met een vingertje.
Zolang een ander er geen last van heeft doe je wat je wil. Iedereen moet rekening houden met een ander maar omgekeerd telt dat niet?
Dan ben je best dat je jezelf uit deze maatschappij wist. Want er zal altijd iets zijn wat een ander stoort. Allez, denk eens na.

Ik stoor mij aan de trein die achter mij door rijdt. Afschaffen!
Ik stoor mij aan het vele vliegverkeer boven mijn huis. Afschaffen!
Ik stoor mij aan fietsers die door mijn straat rijden als halve garen. Afschaffen!
Ik stoor mij aan sommige mensen op dit forum. Afschaffen!
Ik stoor mij aan jengelende kinderen in de winkel. Afschaffen!

Je snapt toch heus wel hoe absurd zulke uitspraken zijn?

Zolang een ander geen last heeft van wat je doet, doe je wat je wil. Dat gaat gewoon niet he.

Mij stoort vuurwerk, 1 dag per jaar nu eens totaal niet. Als ze me de andere dagen daarmee niet lastig vallen kan ik daar perfect mee leven. Ben ik hevige voorstander? Naah, als ze dat morgen verbieden, dan moeten ze dat maar doen. Ik ga er niet wakker van liggen, maar het is weer iets wat men mensen af neemt omdat een minderheid er een probleem rond maakt. In pakweg Holsbeek mag het wel als het geluidsarm is. Dat is een beetje schipperen tussen de twee, best ok toch? De reacties op de Facebookgroep zijn echter niet mals, enkelen komen aanzetten met een dode ree van vorig jaar en eisen een verbod en... Ja, en een ree wordt in de week ook nooit eens omver gereden en opgegeten door een wolf?

Mijn moeder stak vroeger (steeds aangevraagd en goedgekeurd) vuurwerk af op trouwfeesten in de buurt. Geen kat die daar moeilijk over deed, zelfs met de tweeloop (vergund indertijd) werden er toen lichtkogels afgeschoten. Niemand die daar vreemd over deed. Dat laatste zou ik nu niet meer proberen. :)

Al bij al is het hier nog "redelijk cava" wat vuurwerk betreft, 1 jaar heb ik gevierd in Nederland enkele jaren terug. Heeeeelp! Daar is men van op de middag al bezig met vuurwerk. De brievenbussen worden er dicht gemaakt, de vuilnisbakken weggehaald en zelfs dan nog! Dat men daar spreekt over overlast, dat kon ik toen wel begrijpen. Zeker als uw wagen opgefikt wordt. :roll:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

En zoiets als dit?
https://vuurwerkshopjo.be/Tsunami-p185163111

Dat steek je aan, en dat doorloopt een "programma" zodat je zelf niet in de buurt moet blijven. Daar neem je toch al een deel van het risico mee weg. Er kan nog steeds een pijl wegwaaien maar de kans dat er een pijl in je hand ontploft is wel heel klein.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

ygeffens schreef: Toegegeven, ik heb toen ik jong was (<15j) vuurwerk afgestoken in de tuin. Mijn vader en andere volwassenen waren er bij. Maar toch. Als ik nu zie (dank u media en internet) hoeveel schade dit kan aanrichten, dan voel ik me dom dat ik het heb gedaan.
Dit vind ik toch geen goede reden.
Als je ziet hoeveel schade een auto-ongeval, een brandende frietketel, een elektrische haagschaar die wegschiet,.. kan aanrichten, ga je die zaken dan ook allemaal niet meer doen of je dom voelen ervoor?

Vuurwerk kan perfect veilig afgestoken worden, 99,9% van de gevalletjes op spoed zijn daardoor verkeerde handelingen of pure dommigheid. Voor dat laatste kan je je wel dom voelen natuurlijk, maar laat dat dan een les zijn over hoe het wel en niet kan.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vorig jaar was vuurwerk afsteken verboden in Kortrijk.
Ik woon op minder zo'n 100m van het commissariaat.

Vorig jaar heb ik veel, echt veel, vuurwerk gezien, dat kwam bijna allemaal van de wijk tussen mijn huis en de politie. Er is gewoon niemand die goesting heeft om zich hier mee bezig te houden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cadsite schreef:Vorig jaar heb ik veel, echt veel, vuurwerk gezien, dat kwam bijna allemaal van de wijk tussen mijn huis en de politie.
Zouden daar misschien ook Noord-Fransen tussen gezeten hebben?

Hier waren er een aantal die vanuit hun tuin pijlen afstaken maar zeer beperkt tov vroeger. Zoals gezegd, het was ook nat dus er zal ook wel een lading mislukt zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:
cadsite schreef:Vorig jaar heb ik veel, echt veel, vuurwerk gezien, dat kwam bijna allemaal van de wijk tussen mijn huis en de politie.
Zouden daar misschien ook Noord-Fransen tussen gezeten hebben?

Hier waren er een aantal die vanuit hun tuin pijlen afstaken maar zeer beperkt tov vroeger. Zoals gezegd, het was ook nat dus er zal ook wel een lading mislukt zijn.
Dat zou me heeel sterk verbazen.
Dat waren gewoon mensen die in hun tuin van dat flut vuurwerk afschoten
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Lijkt me beter om dat gecontroleerd toe te laten.

Het alternatief, bij een totaal verbod (en handhaving), is dat mensen zelf vuurwerk gaan maken.
Ha, ja, de chemici in spe...
Gaat "knallen" denk zo. :lol:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ondertussen al meer dan 20 minuten continue vuurwerk in de buurt. Niets te zien maar wel te horen, het lijkt wel een zwaar onweer, dus niet nu en dan een knal.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Nog steeds knallen...ocharme de (huis)dieren. Verbieden die handel. Nergens voor nodig, zend het uit op TV desnoods of in de bioscoop.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hier was er waar ik nu ben op het strand 17 minuten vuurxerk.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

silencer schreef:Verbieden die handel. Nergens voor nodig, zend het uit op TV desnoods of in de bioscoop.
Waar gaan ze dat filmen als het verboden is? :roll:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

MaT schreef: Vuurwerk kan perfect veilig afgestoken worden, 99,9% van de gevalletjes op spoed zijn daardoor verkeerde handelingen of pure dommigheid. Voor dat laatste kan je je wel dom voelen natuurlijk, maar laat dat dan een les zijn over hoe het wel en niet kan.
Het vervelende is dat dommigheid niet strafbaar is. Vandaar dat men het afsteken van vuurwerk verbiedt om alle nadelige gevolgen te vermijden.
Sinds corona weten we dat “gezond verstand” een schaars goed is.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Klote vuurwerk!
Heel den avond was het prijs.

Mijn kippen zijn gestorven vannacht en de katten extreem onrustig.

Oh wat een feest. :evil:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

on4bam schreef:Ondertussen al meer dan 20 minuten continue vuurwerk in de buurt. Niets te zien maar wel te horen, het lijkt wel een zwaar onweer, dus niet nu en dan een knal.
Het heeft uiteindelijk nog meer dan een half uur langer geduurd, zowat een uur in totaal dus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

SPR schreef:Dan ben je best dat je jezelf uit deze maatschappij wist. Want er zal altijd iets zijn wat een ander stoort. Allez, denk eens na.

Ik stoor mij aan de trein die achter mij door rijdt. Afschaffen!
Ik stoor mij aan het vele vliegverkeer boven mijn huis. Afschaffen!
Ik stoor mij aan fietsers die door mijn straat rijden als halve garen. Afschaffen!
Ik stoor mij aan sommige mensen op dit forum. Afschaffen!
Ik stoor mij aan jengelende kinderen in de winkel. Afschaffen!

Je snapt toch heus wel hoe absurd zulke uitspraken zijn?

Zolang een ander geen last heeft van wat je doet, doe je wat je wil. Dat gaat gewoon niet he.
Stoor u dan aan wat minder! Misschien een goed voornemen voor het nieuwe jaar.
Als gij u lam zuipt in u eentje thuis is dat niemands probleem behalve het uwe, als je dan achter je stuur kruipt maak je er een probleem voor anderen van.
Als gij u neus kapot snuift in u eentje thuis is dat niemand zijn probleem behalve het uwe, als je dan daarna de straat op gaat maak je er dus iemand anders zijn probleem van.
Als gij graag gaat racen en doet dat op een circuit dan is dat niemand zijn probleem, hangt ge den aap uit zoals diene met zijn rode BMW in Mol dan maakt ge daar een ander zijn probleem van.
Oh kijk, toevallig ook allemaal zaken waar al regels rond bestaan.
En soms gaat dat de verkeerde kant op, want zo zijn er speelpleinen en opvangen die al lang bestaan, dan komt er een nieuw gezin wonen in de buurt en die willen dat dan laten sluiten want lawaaioverlast (wat ze hadden kunnen weten voor ze er woonden). Dan moet je niet klagen vind ik.


Hoewel verboden was het hier gisteren in de buurt vollenbak. Tis hier redelijk geïsoleerd dus geen last van gehad. Ons kot staat er nog, geen stressy katten en geen vuurpijl afval in de hof. Maar ik kan best snappen dat mensen daar last van hebben, of schrik.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”