zin en onzin van faraday kooi rondom bed

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Zoals de titel zegt, wat zijn jullie meningen hierover?

i.e: een mat onder de vloer, een net rondom het bed, zodanig dat je in weze in een faraday kooi zou slapen.
denken jullie dat het kan helpen voor <vul hier aan> ? dat het gezonder is dan "gewoon" slapen ? dat het quatsch is ?

zelf wil ik graag alles wel proberen, maar als je kijkt voor dit soort zaken, zit je al gauw aan 800-1000 euro, en dat is wat veel "om eens te testen" natuurlijk.

edit: "stof" uit titel gehaald omdat het in principe niet enkel over een stoffen faraday kooi (hoeft te gaan) gaat in de discussie,
maar over alle vormen die je (als particulier) zou kunnen toepassen
Laatst gewijzigd door Splitter op 30 dec 2021, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

oei, de aluhoedjesman is hier al effe weg... :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Je gaat mij toch eens moeten uitleggen hoe je een faraday kooi verkrijgt zonder het kooi gedeelte van het hele verhaal.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Joe de Mannen schreef:oei, de aluhoedjesman is hier al effe weg... :beerchug: J.
bwoah, dit zou ik nog niet helemaal onder aluhoedjes steken, het zou me niet verbazen als er effectief schade gedaan kan worden aan de mens door de hele hoop frequenties die door de lucht geduwd worden (heck, ik denk als we het konden zien, dat we niets anders meer zouden zien dan lijntjes die passeren)

ook is het concept van een faraday kooi wetenschappelijk bewezen (blokkeren van o.a radiofrequenties), in tegenstelling tot de meeste aluhoedjes-topics.
boran_blok schreef:Je gaat mij toch eens moeten uitleggen hoe je een faraday kooi verkrijgt zonder het kooi gedeelte van het hele verhaal.
wie zegt dat het zonder "kooi" is ?
natuurlijk zal elk type constructie/materiaal een hoger of lager effect hebben, maar:
- metalen platen rondom (niet erg praktisch voor een bed)
- metaal onder het bed, full metalen-mesh net rondom (nog steeds niet praktisch)
- koperen 'sheet' onder het bed, metaal-infused stoffen net rondom het bed
- of drexel university hun uitvinding: https://techcrunch.com/2020/12/11/here- ... day-fabric

dus... hoewel dat totaal naast het punt van de vraag was, is dat dus ook nog eens gewoon een non-argument :)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Splitter schreef:
Joe de Mannen schreef:oei, de aluhoedjesman is hier al effe weg... :beerchug: J.
bwoah, dit zou ik nog niet helemaal onder aluhoedjes steken, het zou me niet verbazen als er effectief schade gedaan kan worden aan de mens door de hele hoop frequenties die door de lucht geduwd worden (heck, ik denk als we het konden zien, dat we niets anders meer zouden zien dan lijntjes die passeren)

ook is het concept van een faraday kooi wetenschappelijk bewezen (blokkeren van o.a radiofrequenties), in tegenstelling tot de meeste aluhoedjes-topics.
boran_blok schreef:Je gaat mij toch eens moeten uitleggen hoe je een faraday kooi verkrijgt zonder het kooi gedeelte van het hele verhaal.
wie zegt dat het zonder "kooi" is ?
natuurlijk zal elk type constructie/materiaal een hoger of lager effect hebben, maar:
- metalen platen rondom (niet erg praktisch voor een bed)
- metaal onder het bed, full metalen-mesh net rondom (nog steeds niet praktisch)
- koperen 'sheet' onder het bed, metaal-infused stoffen net rondom het bed
- of drexel university hun uitvinding: https://techcrunch.com/2020/12/11/here- ... day-fabric

dus... hoewel dat totaal naast het punt van de vraag was, is dat dus ook nog eens gewoon een non-argument :)
Beetje zoals Urbanus hé, maar in plaats van gans uw slaapkamer te behangen met spiegeltjespapier neem je aluminiumfolie :-p

Maar los daarvan. Ik denk dat je niet veel lijntjes zou zien passeren hoor. Vooral heel veel ruis, waar onze electronica dan "de juiste dingen" kan uitfilteren. Voor ons lichaam is dat gewoon analoge ruis. Neemt niet weg dat ik u gevoelsmatig wel volg.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

woutervh schreef:Voor ons lichaam is dat gewoon analoge ruis. Neemt niet weg dat ik u gevoelsmatig wel volg.
ik ben er helemaal geen expert in, en heb geen uitgesproken mening of het wel of niet schadelijk is, maar dat zorgt er ook voor dat ik geen van beide kampen (kan) uitsluiten.

en ergens is het "ik ben allergisch van de wifi" wel een grappig statement... anderzijds is een microgolf niet veel anders dan wifi in een doosje (ja, ok, er zijn natuurlijk verschillen in kracht etc... maar het is beide een vorm van straling, en beide rond de 2.4ghz)
en je hebt natuurlijk het (semi?) bewezen bestaan van radiogolven als wapen als het gefocust zou worden.
ook geloof ik persoonlijk wel degelijk dat sommige mensen veel gevoeliger zijn voor bepaalde zaken dan anderen - net zoals dat sommige mensen het "piepen" van de oude CRTs goed hoorden, en anderen dat helemaal nooit deden bv.

net zoals roken nooit schadelijk was "tot het dat wel was" en asbest een wondermateriaal was "tot het dat niet was", kan je over 50 jaar misschien iets gelijkaardigs zeggen over 1 (of meerdere) van de moderne technologische wondertjes, dus die deur laat ik zeker wel open.

maar het is niet alsof je het als gewoon persoon kan uittesten of het voor jezelf (al dan niet een placebo) effect heeft.
(je kan natuurlijk wel heel wat geld ertegenaan gooien en hopen dat het wat doet, maar dat is zoals een matras kopen die het duurst is "omdat dat wel de beste zal zijn") en dat vind ik wel spijtig.
ik verwacht dan dus ook geen wetenschappelijke discussie hier, maar meer wat de UB community meningen zijn erover.
zowel over RF-straling in al zijn vormen, als een faraday kooi, in al zijn vormen.

wat betreft dat het "analoge ruis" is voor het lichaam.... wat noem je dan analoge ruis precies? want uiteindelijk is het niet iets waar evolutie rekening mee heeft gehouden gezien het een relatief recente ontwikkeling is.
ik zou dus wel overwegen dat die "ruis" iets is dat onze hersenen misschien deels iets wel oppikken, maar gewoon wegfilteren "omdat het niet dient"

waar ik wel ervaring mee heb, zijn flotation/sensory deprivation tanks en ik kan wel zeggen dat dat letterlijk een wereld van verschil is,
maar daar neem je natuurlijk zowel externe als interne sensorische input mee weg en sluit je dus nog steeds niets uit van invloeden, omdat je gewoon alle invloeden uit de vergelijking haalt.
(wel een aanrader trouwens, als je het +/- een uurtje kan volhouden in die tank)
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik ben aan het wachten op boze marsmannetjes die ons naar de verdoemenis laseren omdat we met onze moderne spulletjes een hoop herrie hebben veroorzaakt in hun thuisbasis. Die Tesla was de druppel.... :banana:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Pengu schreef:Die Tesla was de druppel.... :banana:
die is naar de lokale area51 van de grijze mannetjes gebracht, obviously!
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ja of is neergestort in bewoond gebied, zou me niets verbazen hoe wij planeten naar de kloten kunnen helpen.
China is al kwaad om Musk zijn satellieten (bron). Dus ik ben in blijde verwachting van wat kwade aliens. Een Tesla is toch net iets groter dan zo'n satellietje.

Maar ik wijk af. Sorry.
ub5b
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2018, 13:04

Ik vind een kooi van Faraday onzin.

Sla een aparte aardepin in de grond (dat kan gewoon een metalen BBQ brochette spiets zijn of een koperstaaf), trek een kabel tot in je slaapkamer door, en verbind de aparte aarding met het typisch polsbandje zoals gebruikt tegen ESD.

Maak vooral de fout niet om de 230V aarding te gebruiken gezien die vaak vervuild is door bvb schakelende voedingen en andere toestellen die RF terug afvoeren via de aarding.

Helpt tegen heel wat gezondheidsproblemen zoals inflammatie:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3265077/

En veel goedkoper dan een kooi rond je bed te bouwen, wat ook niet vrouwvriendelijk is. Belangrijkste is dat je lichaam kan aarden en troep afgevoerd kan worden.

Ik vond dit nuttig om te delen. Baai nu.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik denk niet dat het veel uithaalt op enkel s'naxhts jezelf af te schermen.

De rest van de dag zou je dan sowieso in constante straling zitten. Radio, LTE, gsm, wifi, bluetooth.
Dus die 6-8 uurtjes in een kooi zou niets uithalen.

Als je echt kamp met slaap problemen vanwege onbekende reden, raad ik zo'n ruisgeluid apparaatje enorm aan.
Ik bleef altijd piekeren s'nachts en had ook wel last van tinnitus.
Zo'n ruisgeluid geeft een erg rustgevend gevoel bij het slapen gaan.

Off topic:
Is ub4b verbannen of is hij voor de zoveelste keer weer tijdelijk vertrokken?
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Het eerste dat bij mij opkomt is dat dit een broodje aap verhaal is. Al 20 jaar aan het slapen in de buurt van hoogspanningsmasten. Maar ik moet toch toegeven dat ik m'n Wifi op halve kracht zet 's nachts en DECT heb beperkt hier thuis. GSM ligt wel altijd naast m'n bed. Doet me ook denken aan een reportage die ik ooit zag over het een dorp in de US waar ze alles met straling verbannen hebben (https://www.wired.com/story/the-truth-a ... n-america/). Dus ik zou zeggen... als je je daar goed bij voelt moet je dat doen hé. Wellicht is het mentale effect groter dan het fysische. En hoe zit het met de WAF (wife acceptance factor)?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Splitter schreef:Zoals de titel zegt, wat zijn jullie meningen hierover?

i.e: een mat onder de vloer, een net rondom het bed, zodanig dat je in weze in een faraday kooi zou slapen.
denken jullie dat het kan helpen voor <vul hier aan> ? dat het gezonder is dan "gewoon" slapen ? dat het quatsch is ?
Als je het net fijnmazig genoeg kiest en er 400 volt op zet, dan heb je gegarandeerd geen last meer van muggen die ‘s nachts rond je oren zoemen. :angel:

Voor de rest denk ik dat je een oplossing zoekt voor een probleem dat niet bestaat.

En anders eens gaan testen bij Ub4b of is hij nu geüpgraded naar 5b.
Hij heeft de perfecte test met WiFi om na te gaan of er een effect is.
Hij heeft al regelmatig vrijwilligers gevraagd.
Lijkt me een goedkope manier om voor jezelf uit te maken of het quatsch is of niet.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

jutuiz schreef:Het eerste dat bij mij opkomt is dat dit een broodje aap verhaal is. Al 20 jaar aan het slapen in de buurt van hoogspanningsmasten. Maar ik moet toch toegeven dat ik m'n Wifi op halve kracht zet 's nachts en DECT heb beperkt hier thuis. GSM ligt wel altijd naast m'n bed. Doet me ook denken aan een reportage die ik ooit zag over het een dorp in de US waar ze alles met straling verbannen hebben (https://www.wired.com/story/the-truth-a ... n-america/). Dus ik zou zeggen... als je je daar goed bij voelt moet je dat doen hé. Wellicht is het mentale effect groter dan het fysische. En hoe zit het met de WAF (wife acceptance factor)?
Wel beter om die GSM vanonder je hoofdkussen of niet naast je bed te leggen. Met al dat dataverbruik en updates geeft deze 's nachts toch redelijk wat onnodige straling.

Denk dat als ik met het kooi rond het bed hier afkom, dat ik in de hondenbench mag slapen :lol:
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ooit eens een film gezien van Mathias Schoenaerts (weet de naam niet meer, was denk ik een kortfilm) waarin deze RF/EMF verf op zijn muren zet, na wat opzoeken kwam ik er achter dat dit dus werkelijk bestaat. Misschien dat je zo iets kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ub5b schreef: Maak vooral de fout niet om de 230V aarding te gebruiken gezien die vaak vervuild is door bvb schakelende voedingen en andere toestellen die RF terug afvoeren via de aarding.
dat is idd wel iets waar ik ook rekening mee dien te houden, want tijdje terug (na het plaatsen van zonnepanelen) stond er 100v op de aarding...
bleek die in 30+ jaar tijd wel getrokken te zijn geweest, en in de kast aangesloten te zijn, maar nooit te zijn verbonden :roll:
Garpenlov schreef:Als je echt kamp met slaap problemen vanwege onbekende reden, raad ik zo'n ruisgeluid apparaatje enorm aan.
sinds +/- 2008 heb ik geen uitgeruste nacht meer gehad, slapen doe ik genoeg, maar of ik nu 5, 8, 10, of 12 uur slaap, het is steeds niet uitgerust.
zijn ondertussen ook een beetje aan het einde van wat ze nog kunnen/willen testen, en dan blijft er enkel eventueel nog cvs over.
en dat is dus enkel een "ja je hebt iets, en verder pech" label natuurlijk (het zou fijn zijn dat label te hebben trouwens, dan heb je toch "iets", maar het zou niets veranderen aan de situatie)

maar of een white noise dingetje iets is... ik stoor me bij stille nachten al aan het gezoem van de windmolens x km verderop, laat staan iets dat geluid maakt vlakbij. (daarvoor is een tijdje in zulke sensory deprivation tank overigens ook wel fijn, die absolute stilte buiten het water en jezelf)

dat gezegd zijnde, het is niet enkel daarvoor dat ik dit topic hier open of zo een kooi overweeg, maar om naar de meningen te kijken.
natuurlijk gaan er altijd helemaal pro en helemaal contra meningen zijn, en ligt de waarheid ergens tussen de 2, maar het geeft toch wat stof om verder te evalueren.
jutuiz schreef:Het eerste dat bij mij opkomt is dat dit een broodje aap verhaal is. Al 20 jaar aan het slapen in de buurt van hoogspanningsmasten.
ik denk dat het een beetje is:
- wat voor persoon ben je (sommigen -zoals ik- bevriezen bijna als de temperatuur 10 graden of minder is, anderen zitten bij -10 in hun tshirt buiten)
- wat voor combinatie/frequentie/... er allemaal rondzit en op welke sterkte
- en hoe je blootstelling eraan is

dat zijn ook factoren waarom ik denk dat dit nog lang niet definitief uitgezocht kan worden, gewoon omdat er veel teveel variabelen spelen,
en alles veel te snel evolueert (stel dat 2g schadelijk is na 10 a 15 jaar - dan zou je dat nu niet meer kunnen weten, want op die tijd is 3g er gekomen,
en tegen dat je onderzoekt is 4g er al)
jutuiz schreef: Wellicht is het mentale effect groter dan het fysische. En hoe zit het met de WAF (wife acceptance factor)?
dat vind ik ook altijd zo een interessante: als er geen (meetbaar) fysiek effect is, maar wel een placebo effect waardoor je je psychologisch beter voelt...
kan je dan stellen dat het wel werkt/helpt, of niet ?

en die WAF... die is er niet op dit moment, dus daar moet ik al geen rekening mee houden.
wil echter niet zeggen dat ik een hondenkooi rond mijn bed wil bouwen :)

de verf had ik idd ook al eens zien passeren, maar vraag me evenzeer daar het nut van af als van een kooi.
want dan moet je nog steeds alles (inc. grond en plafond) gaan verven of afsluiten, maar wat doe je dan met ramen en deuren ?
dat zijn in zulk geval toch gewoon gapende openingen in je kooi?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Splitter schreef:maar wat doe je dan met ramen en deuren ?
dat zijn in zulk geval toch gewoon gapende openingen in je kooi?
alu rolluiken? en deur kun je gewoon ook schilderen/behangen.
Wel goed oppassen dat je dan niets van RF-dragers meeneemt in uw kooi. Want die gaan dubbel stralen om connectie te proberen maken...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Splitter schreef:maar wat doe je dan met ramen en deuren ?
dat zijn in zulk geval toch gewoon gapende openingen in je kooi?
Modern glas heeft vaak een coating, is dat geen metalen laag?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

cadsite schreef:Modern glas heeft vaak een coating, is dat geen metalen laag?
hmm, als je kijkt naar hoe weinig gsm ontvangst je hebt in nieuwe gebouwen achter driedubbel glas... maybe?
zou het eigenlijk niet durven zeggen of dat zo is, want ik vermoed toch dat waar het glas in het frame komt, je dan toch een onderbreking hebt ?
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Als men woont in de buurt van hoogspanningslijnen blijf daar ver van af.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

fendtje schreef:Als men woont in de buurt van hoogspanningslijnen blijf daar ver van af.
waarvan? faraday kooien? speciale verf?
en waarom? hoe meer info en uitleg, hoe fijner de draad hier :)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je oneffen ligt, kan dat heel vermoeiend zijn en daar helpt langer slapen niet bij, integendeel. Een boxspring verhelpt dat misschien. Een oneffen vloer, golvende lattenbodems, ingedrukte matras, te ronde buik, etc. 't heeft allemaal een invloed.

Ik voel enkel kou als ik vermoeid ben, dus ik herken je verhaal. Enkele jaren geleden moest ik telkens na het opstaan een kwartiertje op adem komen in een zetel.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

op die 10 jaar:

- 2x andere lattenbodem gehad (en ook een metalen-veren-bodem, maar dat is 0,0 ondersteuning)
- geswitcht naar boxspring
- momenteel 3de verschillende matras op de boxspring (momenteel een emma, en dat is het meest afschuwelijke ding ooit voor mijn rug)
- x aantal hoofdkussen (en ook al zonder)
- bed van richting gewijzigd (alle 4 windrichtingen gehad)
- bed opgeschoven binnen dezelfde kamer (zou als baby blijkbaar ook last gehad hebben van "aardelijnen" ofzo... moeder geloofde het niet, maar door me wat te verplaatsen of om te draaien sliep ik ipv te wenen, dus why not)
- geswitcht van kamer
- zelfde probleem ook aanwezig op vakantie als ik een weekje ergens wegben (hotel, centerparcs, camping)
- ... en ook gewisseld tussen "wat te zwaar" naar "helemaal geen overgewicht" naar "duidelijk biervat" (wegens vermoeidheid vrij veel problemen gewicht onder controle te houden)

dus het zijn zaken waarmee ik ook rekening heb gehouden - ik ga niet eerst de meest bizarre zaken overwegen natuurlijk :)
ben gewoon aan het verderkijken wat anderen over het "elektrosensitiviteit" / faraday kooi geheel denken om daar verder een mening over te vormen,
naar mogelijke resultaten toe maar ook naar praktische haalbaarheid etc.

because: "When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth"
en er is ondertussen al erg veel "eliminated"
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik ben ook geen goede slaper.
Wat best helpt is hardlopen en fietsen. Kilometers malen.
Mentaal en fysiek het beste slaaphulpmiddel.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

jutuiz schreef:Wat best helpt is hardlopen en fietsen. Kilometers malen.
nope, ook niet (hardlopen doe ik niet aan mee, 5 a 10km wandelen en 30km fietsen deed ik op een gegeven moment dagelijks gedurende een maandje ongeveer).
je komt zo nu en dan eens wat moois tegen... maar voor beter slapen of tegen vermoeidheid 0,0 effect.
het veranderde helemaal niets, en van zodra de vermoeidheid weer 'een graadje erger werd' was dat ook gedaan.
om nog maar te zwijgen van de periode naar het einde toe dat ik (op aanraden van dokters en 'mensen die het wisten') mezelf dwong te blijven wandelen/fietsen, en ik strontmoe + niet meer uit te staan was (letterlijk capabel van iets naar je gezicht te gooien als je je mond opendeed omdat gewoon mensen horen praten pijn deed aan mijn hoofd door de vermoeidheid)

momenteel aan het kijken met een slaapapneu apparaat (2j geleden "kon het dat niet zijn", nu ineens "zal het dat zijn"),
en de verpleging was '100% zeker dat het ging helpen' - tot ik hem voorstelde er geld op te verwedden... sja, tis maar hoeveel je in je eigen woorden geloven wil zeker.

ik kan je garanderen dat quasi alles wat jij kan bedenken, ik ondertussen al geprobeerd heb in die jaren.
en dat ik effectief bereid ben om weddenschappen te maken als iemand (weer maar eens) aankomt met "dit moet je doen, dat helpt zeker"
alsook dat veel "experts" gewoon full of sh*t zijn en er nog een pak meer zeveraars zijn die zelfs nog erger zijn.

like i said, ik begin niet met de meest onwaarschijnlijke dingen... maar ik sluit ze ook niet uit, en ondertussen zitten we op een punt dat enkel van die meer "exotische zaken" nog niet geprobeerd zijn :)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Dag splitter

Ik ken het 'alles dat je/jullie zeggen, ken ik al' fenomeen. Dus ik hoop dat ik niet niet nog vererger.

Maar heb je al psychologische/psychiatrische gedragstherapie geprobeerd? Of dit samen met begeleiding via een slaapkliniek?

Er is waarschijnlijk geen oorzaak die aan te duiden is, maar probleem is er wel en mag niet geminimaliseerd worden. Deze psychologische/psyichiatrische begeleiding kan samen met jou een weg bewandelen die een oplossing biedt.
Sowieso zal het nog een lang weg zijn.

Ik denk dat medische begeleiding (hoeft niet medicamenteus te zijn) echt oplossingen kan bieden. Belangrijkste is om sowieso de moed niet te verliezen, aangezien de persoon die jou behandelt/begeleidt de juiste persoon voor jou moet zijn. Hij/zij kan goed zijn, maar moet vooral goed voor jou zijn.

Ook andere meelezers kan ik dit maar adviseren.

MVG
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Belgissschenaap schreef:Ik denk dat medische begeleiding (hoeft niet medicamenteus te zijn) echt oplossingen kan bieden. Belangrijkste is om sowieso de moed niet te verliezen, aangezien de persoon die jou behandelt/begeleidt de juiste persoon voor jou moet zijn. Hij/zij kan goed zijn, maar moet vooral goed voor jou zijn.
de 'zieleknijpers' zeggen ook dat er niets mis is, maar er is in die jaren ook effectief 2 soorten antidpressiva geprobeerd (guess what: no change),
en ik heb *zelf* mijn artsen overtuigd om mij rilatine voor te schrijven om te testen... want daar zie je iedereen van rondlopen als een duracell konijn...
but nope, 40mg rilatine en ik kon nog gewoon gaan slapen (was een teleurstelling, want ik wou weleens een duracell konijn zijn voor een avondje).

maar nu begint het hier wel erg af te wijken van het onderwerp waar ik het eigenlijk op wou houden :bang:
nu soit, het kan maar meehelpen aan de lezers aan te tonen dat ik niet zomaar een aluhoedje wil dragen zonder eerst mijn huiswerk te doen zeker?
al zou iets meer discussie over faraday kooien, het (on)nut ervan, en de mogelijkheden ertoe wel mogen


tussen haakjes: als iemand de technische uitleg kan verschaffen over het waarom het aansteken van led verlichting, directe invloed heeft op het signaal dat je oppikt op de AM radioband, ben ik wel geinteresseerd.
dan kijk ik natuurlijk vooral naar de radioamateurs die hier rondlopen en dat toch écht wel moeten kunnen beantwoorden ?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Misschien een andere insteek vooraleer te knutselen met een Faraday kooi

Even een iets langere vakantie plannen op een plaats waar de digitale bordjes staan van einde beschaving. Daar waar de gsm geen ontvangst heeft, bij wijze van spreken in the middle of nowhere.
In t noorden zijn er veel gebieden maar ook in onze Ardennen en in Frankrijk.

En dan natuurlijk alle eigen toestellen niet meenemen of volledig uitzetten
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik herinner me zo'n camping in "Ik vertrek".
Die vrouw beweerde wifi te voelen en daarom vertrokken ze naar een plek waar er niets was.

Misschien inderdaad eens naar daar op vakantie trekken om te ondervinden of het effectief invloed heeft.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

CBD/THC olie kan misschien ook helpen ?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Splitter schreef:tussen haakjes: als iemand de technische uitleg kan verschaffen over het waarom het aansteken van led verlichting, directe invloed heeft op het signaal dat je oppikt op de AM radioband, ben ik wel geinteresseerd.
dan kijk ik natuurlijk vooral naar de radioamateurs die hier rondlopen en dat toch écht wel moeten kunnen beantwoorden ?

https://www.eham.net/article/38804
https://www.veron.nl/nieuws/help-ik-heb ... ft-hinder/

Korte uitleg: zorg voor kwalitatieve LEDs, veel Chinese goedkope LEDs zouden beter als zenders verkocht worden dan als verlichting :evil:
Ook zonnepanelen kunnen een bron van storing zijn, iemand in onze club heeft met een peilontvanger de bron van de storing kunnen terugvinden op meer dan 1 Km van zijn locatie. Sommige omvormers zijn ook serieuze "zenders".
Soms staat CE op Chinese elektronica voor Chinese Export en niet voor het CE label. :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

AnD schreef:CBD/THC olie kan misschien ook helpen ?
been there, done that (gekocht, een paar jaar terug, in ierland, om te proberen)

qua leds: de leds zelf komen uit china, de adapter is eentje van meanwell dacht ik.
maar ik ga wel een keer testen met leds eraf en een andere adapter ook wel natuurlijk.

van zonnepanelen.... die zijn er de laatste jaren enorm veel bijgelegd in de buurt, je bent er nu echt door omringd.
sinds dit jaar (deze maand, eigenlijk) heb ik er nu ook liggen, dus als dat slecht is -of een oorzaak- zal het niet snel beteren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

on4bam schreef:Ook zonnepanelen kunnen een bron van storing zijn, iemand in onze club heeft met een peilontvanger de bron van de storing kunnen terugvinden op meer dan 1 Km van zijn locatie. Sommige omvormers zijn ook serieuze "zenders".
Soms staat CE op Chinese elektronica voor Chinese Export en niet voor het CE label. :bang:
https://www.pv-magazine.com/2021/12/23/ ... from-sale/
SolarEdge, Growatt found in breach of Swedish electromagnetic rules, some products banned from sale
The Swedish Electrical Safety Agency has ruled that some SolarEdge optimizers and one string inverter from Growatt do not meet its electromagnetic compatibility (EMC) requirements – halting their sale in the country. SolarEdge expressed surprise at the banning and claims that the complaints filed with the Electrical Safety Agency came from a handful of amateur radio operators.
The inspection was triggered by several reports received by the electrical safety agency, in which photovoltaic systems were said to have disrupted the radio communications of the police, aircraft, and the military.
Dat kan je dus niet zelf afzetten, als de installatie bij de buren staat.
Maar met niet bijster zonnige dagen in het recente verleden én met PV's die 's nachts sowieso niets leveren, weet ik niet hoeveel effect dat kan hebben op uw slaap?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Splitter schreef:ik stoor me bij stille nachten al aan het gezoem van de windmolens x km verderop
Ik heb jaren gewerkt quasi onder windmolens en als er één ding was waar ik geen last van had was het geluid ervan (dat was gewoon onbestaande).

De slagschaduw was een ander issue... om gek van te worden al ga je die 's nachts natuurlijk niet hebben.
ub5b schreef:Sla een aparte aardepin in de grond (dat kan gewoon een metalen BBQ brochette spiets zijn of een koperstaaf), trek een kabel tot in je slaapkamer door, en verbind de aparte aarding met het typisch polsbandje zoals gebruikt tegen ESD.
Ik zie niet in wat een aarding gaat oplossen aan RF straling... of kan een geaarde radio soms niets meer ontvangen :roll:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Qua eenvoudige middeltjes zou ik ook eens een blinddoek proberen -- onze vorige gordijnen verduisterden nauwelijks en toen hielp dat vanzelfsprekend. Zelfs nu, met extra verduisterende laag, moeten de gordijnen voor mij goed afgesloten zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

DarkV schreef:Ik heb jaren gewerkt quasi onder windmolens en als er één ding was waar ik geen last van had was het geluid ervan (dat was gewoon onbestaande).
De slagschaduw was een ander issue... om gek van te worden al ga je die 's nachts natuurlijk niet hebben.
schaduw is hier gelukkig niet, daar zit ik te veraf voor... maar geluid is er bij momenten (als de wind juist staat) wel.
het circuit dat hier een 10tal km verderop ligt, hoor je trouwens ook als de wind juist staat.
DarkV schreef:Ik zie niet in wat een aarding gaat oplossen aan RF straling... of kan een geaarde radio soms niets meer ontvangen :roll:
er zijn producten die straling zouden verminderen doordat je ermee in contact staat, of verf/matjes/.... die je moet aarden.
dat kan je beter doen met een aparte aarding en niet de aarding van je huis, die misschien ook niet zuiver is.
(weet sinds kort dat er hier (recentelijk, dus ergens moet iets in huis mis zijn) 100v de aarding ingaat...
cptKangaroo schreef:Qua eenvoudige middeltjes zou ik ook eens een blinddoek proberen
heb hier nog maar een paar jaar geleden (al nadat ik last had dus) iets weggehaald dat letterlijk de kamer 100% verduisterde:
gewoon letterlijk een houten voorschuifding dat voor het raam ging, 12u smiddags, kamer pikdonker.
dus, dat zal het hem ook niet wezen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Splitter schreef:er zijn producten die straling zouden verminderen doordat je ermee in contact staat, of verf/matjes/.... die je moet aarden.
Het is niet omdat er een product voor bestaat dat het zinvol is... Omega Pharma heeft destijds ook nonsens verkocht (stikkertjes om op je GSM te plakken).

Jezelf aarden is goed voor electrostatische ladingen maar of je er minder straling door gaat krijgen betwijfel ik ten zeerste.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

DarkV schreef:
Splitter schreef:er zijn producten die straling zouden verminderen doordat je ermee in contact staat, of verf/matjes/.... die je moet aarden.
Het is niet omdat er een product voor bestaat dat het zinvol is... Omega Pharma heeft destijds ook nonsens verkocht (stikkertjes om op je GSM te plakken).
Wat uiteindelijk zorgt voor meer straling omdat de antenne van je GSM verstoord wordt en met meer energie moet uitzenden.
Hetzelfde als die GSM masten in Brussel die beperkt zijn in vermogen. Uiteindelijk moet je GSM meer energie verbruiken om uit te zenden en krijg je zelf meer straling kortbij jou. Het tegenovergestelde wordt hierdoor bereikt...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

DarkV schreef:Jezelf aarden is goed voor electrostatische ladingen maar of je er minder straling door gaat krijgen betwijfel ik ten zeerste.
geen idee - ik haalde gewoon aan waarom aparte aardingen goed kunnen zijn, en als je jezelf of iets wat je gaat aanraken toch op een aarding steekt,
lijkt me dat zowiezo het best om te doen op een aarding waar geen elektra doorstroomt (stel maar eens dat je dat wel doet en je aarding dan ergens onderbroken is, dan ben je ineens zelf de beste verbinding...)
Avenger 2.0 schreef:Wat uiteindelijk zorgt voor meer straling omdat de antenne van je GSM verstoord wordt en met meer energie moet uitzenden.
een gsm gaat altijd een maximum hebben, maar het is inderdaad wel iets waarmee je rekening dient te houden als je zaken zou gaan afschermen.
dat klopt (en is ook gewoon bewezen dat je met bv bepaalde flipcases, die je gebruikt door de cover achterom te buigen, je de straling naar je hoofd verergert)
telt niet alleen voor gsm straling overigens.
dat zijn zaken die ik al wel weet en onderzocht heb.
(en blijkbaar heb je ook effectief "bouwbiologen" die zulke zaken onderzoeken)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik heb zelf een tijdlang last gehad van verstoorde slaap. Het viel me hierbij op dat ik dat thuis had en bv. niet op een vakantiepark. Het enige (directe) verschil wat ik hierbij kon vinden was dat er op mijn nachtkastje een DECT-handset stond.
Ik heb de telefoonset vervangen door een exemplaar met ecoDECT zodat er enkel DECT-verkeer is als er effectief een oproep is. Er staat ook geen handset meer in de slaapkamer. Sindsdien is het een stuk beter (maar nog lang niet optimaal).
Uit voorzorg gaat sindsdien ook de WiFi 's nachts standaard uit. De GSM gaat 's nachts sowieso op vliegtuigstand.

In hoeverre iets als Anti-stralingsklamboe voor uw kind. Optimale bescherming tegen WiFi&GSM of TYI -Blokkeren 5G Wifi Faraday stof, lichtgewicht mesh bescherming stof voor EMI/muskietennet/mobiele telefoon, 1,6 meter breed, signaalblokkering, anti-straling volledige zilveren vezelstof, 1m² zinvol is, laat ik in het midden.

Op Anti-stralingsklamboe.nl richten ze zich (o.a.) op één- en tweepersoonsbedden, maar die prijzen...
Het feit dat je het product tot 30 dagen kan proberen geeft voor mij aan dat ze wel vertrouwen in hun product (al zou het ook een placebo-effect kunnen zijn).
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”