Buurlanden bellen en surfen goedkoper dan België volgens BIPT

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bellen, sms’en en mobiel surfen is in België duurder dan in onze omliggende buurlanden. Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) kwam tot die conclusie na een vergelijkende internationale prijzenstudie te hebben uitgevoerd.
Volledig artikel : https://itdaily.be/blogs/communicatie/s ... lgens+BIPT

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

En wat gaat datzelfde BIPT daar nu aan doen ?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Met al die packs gaat dat niet direct veranderen misschien binnen 10 jaar als er overal fiber ligt en er meer vrijheid is voor andere providers?
fiberklaar kan een verandering teweeg brengen als de domme belgen eens afstappen van hun gemak en maar telenet binnenhalen voor 100€ per maand.

De andere kant van het Europese spectrum: Roemenie
  • Internet 300/150 €6
    Tv erbij: €3
    GSM 60GB: €5.50
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

DarkV schreef:En wat gaat datzelfde BIPT daar nu aan doen ?
Inderdaad, ook mijn gedachte.
Niks natuurlijk.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Dus in Roemenië betalen ze 14,50 euro voor een drie-in-een product. Daar is het gemiddelde netto-inkomen 685 euro per maand. Roemenië is één van de goedkoopste landen binnen de EU om te leven, een extreem voorbeeld dus. In België bedraagt het gemiddelde netto maandloon 2302 euro (gehuwd zonder kinderen). voor 40 euro heb je mobiel, tv en internet bij Scarlet of voor 75 euro heb je Telenet. De specificaties zijn niet exact te vergelijken uiteraard, maar toch even in perspectief:

- Een Roemeen geeft 2,11% van zijn loon uit aan een tripplepack
- Een Belg bij Scarlet geeft 1,73% van zijn loon uit aan een tripplepack
- Een Belg bij Telenet geeft 3,25% van zijn loon uit aan een tripplepack

Misschien een laatste belangrijke: in Roemenië is het minimum nettoloon 285 euro per maand. In België bedraagt deze 1517 euro (gehuwd zonder kinderen). De percentages wijzigen ineens naar respectievelijk 5,08%, 2,63% en 4,94%.

Je kan echt niet zomaar één op één gaan vergelijken met alle landen in de Europese unie. Als je vergelijkt dan moet je rekening houden met de verloning, de levensstandaard en de welzijnsindicator.

PS: het verschil op 5GB data is helemaal niet zo groot als de clickbait-titel je wil doen geloven.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Wel geen buurland , maar blijkbaar gaat het in de rest v/d wereld wel goedkoper dan in België, ( voor bijlage geen rekening houden met het gele gemarkeerde, dat is mijn aansluiting, anders moet ik kabel leggen naar 11 verdieping voor fiber ....)
Bijlage 2 in png is van snelheid is voor mijn Vdsl

Electriciteit is hier 4.40 Thai baht /Kwh rechtstreeks van plaatselijke Electrabel, dat kan hier dus wel he !

1 Euro is nu 37.98 Thai baht waard
Bijlagen
2021-12-27_160655.png
(20.46 KiB) Nog niet gedownload
3bb.jpg
3bb.jpg (114.92 KiB) 1611 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Matt555 op 27 dec 2021, 10:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ga je nu serieus Thailand met België vergelijken? :bang:
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

cadsite schreef:Ga je nu serieus Thailand met België vergelijken? :bang:
Daarom dat ik ook schreef wel geen buurland ......hopelijk geeft het geen koppijn die :bang:

:lol:
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Flying schreef:Je kan echt niet zomaar één op één gaan vergelijken met alle landen in de Europese unie. Als je vergelijkt dan moet je rekening houden met de verloning, de levensstandaard en de welzijnsindicator.
Klopt inderdaad, je moet rekening houden met het Belgische kostenplaatje van onze providers, tegenover een land zoals Roemenië.
Maar simpel gesteld, wat betalen die providers in aankoop voor hun data die ze doorverkopen aan klanten, evenveel als die providers in Roemenië?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Zo lang mensen een downloadsnelheid van meer dan 100Mbps belangijker vinden dan stemmen met hun portemonnee, gaat Telenet de macht blijven behouden. Ja, de overheid zou daar een stokje voor moeten steken, maar we wachten daar al twintig jaar op en we zien duidelijk dat dat nooit zal gebeuren, dus stemmen met je portemonnee is ons enige wapen tegen deze hegemonie der duopolisten.

Ga je niet akkoord met hun prijzen? Beloon hun gedrag dan niet met jouw geld! Vrij simpel.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Flying schreef:
Misschien een laatste belangrijke: in Roemenië is het minimum nettoloon 285 euro per maand. In België bedraagt deze 1517 euro (gehuwd zonder kinderen).
Netto wist ik dit niet. Bruto is het 1625 zeker? Ik dacht altijd netto 1350 ofzo.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

JamesEarlGray schreef: Ga je niet akkoord met hun prijzen? Beloon hun gedrag dan niet met jouw geld! Vrij simpel.
die discussie is hier al vaker gepasseerd
De doorverkopers vd 2 groten zijn 5 euro goedkoper maar dat voel je direct als je ze een keertje nodig hebt voor bv een technisch probleem
de 2 groten maken facturen zo ingewikkeld mogelijk en hebben de prijzen perfect op mekaar afgesteld

enige concurrentie in de toekomst lijkt mij 5g te zijn. misschien tot op het niveau dat een buitenlands bedrijf dezelfde snelheden en limieten als onze grote 2 haalt
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
JamesEarlGray schreef: Ga je niet akkoord met hun prijzen? Beloon hun gedrag dan niet met jouw geld! Vrij simpel.
die discussie is hier al vaker gepasseerd
De doorverkopers vd 2 groten zijn 5 euro goedkoper maar dat voel je direct
Dat voel je zeker direct!

EDPnet: €420/jaar
Scarlet: €384/jaar
Proximus: €612/jaar
Telenet: €661/jaar
(internet only, unlimited volume)
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Hmmmm, mag ik bij edpnet ook de extra herladingen, de aanvraag tadaam, .... bijrekenen, toen ik 14 dagen geen internet had?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik betaal al enige tijd €400/jaar aan EDPnet, dat is €212 minder dan Proximus.
Sinds het begin van het contract (2016), is dat dus al meer dan €1K.

Voor dat geld kan je al eens herladen, niet :)?
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Ik ben nog geen jaar aangesloten. En dan de dure hardware/aansluitkost nog bijrekenen.

Als je proximus wil vergelijken met edpnet, moet je de edpnet bussines abbo’s nemen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Freec schreef:Ik ben nog geen jaar aangesloten. En dan de dure hardware/aansluitkost nog bijrekenen.
Boek dat maar allemaal af op die €1K :lol: .
Als je proximus wil vergelijken met edpnet, moet je de edpnet bussines abbo’s nemen
Waarom?
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Omdat je bij proximus geholpen wordt, als je verbinding wegvalt. Bij edpnet krijg je ’we escaleren het’, ’we onderzoeken het’.... en als je wat veel contact zoekt met support antwoorden ze niet meer, tot het weer werkt.

Je wordt hij edpnet enkel geholpen met een bussines abbo, dan krijg je net zoals bij proximus mobiele backup.

Die 1k winst heb je enkel als alles goed gaat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Boek dat maar allemaal af op die €1K :lol: .
Daar ben je vet mee als ondertussen het internet niet werkt.

Als ik hier thuis de router firmware eens upgrade zijn ze al vies voor de halve minuut dat internet down is.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik ben van een totaalpakket van telenet (€80) overgeschakeld naar edpnet zonder toeters en bellen (€35).
Ik had een huurmodem en die heeft de geest gegeven. Onmiddellijk geholpen, maar toch 2 dagen zonder internet gezeten omdat ik de modem niet ging halen, maar liet opsturen. Even naar St Niklaas rijden van Kortrijk vond ik er over.
OK, leuk is dat niet, maar als je €45/maand minder betaalt kan je al wel wat verdragen.
Vaste telefonie gebruikte ik amper, dus ik betaalde voor lucht.
TV keek ik amper, dus dat was ook betalen voor niks.
Dan is de keuze snel gemaakt.

Het zou me straf verbazen mochten er niet meer mensen met mijn telecom-profiel zijn die wel bij telenet blijven en dus heel die prijscultuur onbewust steunen terwijl ze zichzelf zwaar in 't zak zetten.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

DarkV schreef:Daar ben je vet mee als ondertussen het internet niet werkt.
Dit soort beweringen als dat alleen internet van Proximus en Telenet zou 'werken' maakt mensen totaal onnodig bang om voor een product te kiezen dat beter aansluit bij hun wensen en budget. Het is - en dat weet je ongetwijfeld zelf ook - klinkklare onzin. Het gaat overal wel eens fout en op zo'n moment ben je bij de grote logge telco's niet noodzakelijk beter af dan bij een provider als EDPnet. Je kan, als je pech hebt, bij elke provider een week zonder internet zitten, voorbeelden genoeg op Userbase.

Sinds 'VDSL-vectoring' op mijn adres beschikbaar werd in oktober 2016 ben ik opnieuw klant geworden bij EDPnet en de onderbrekingen sindsdien zijn op één hand te tellen. En ze duurden nooit langer dan een tweetal uur - steeds midden in de nacht.

Maak mensen niet bang om weg te gaan bij Proximus of Telenet, elk beetje concurrentie kan ALLE klanten van ALLE providers op termijn vooruit helpen.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Maak mensen niet bang om weg te gaan bij Proximus of Telenet, elk beetje concurrentie kan ALLE klanten van ALLE providers op termijn vooruit helpen.
Maar dan moeten die andere providers ook kunnen leveren wat ze beloven, hier is dit volle pot betalen voor ongeveer 45Mbps op mijn adres, en dit al vele jaren. Gelukkig kwam destijds Orange om de hoek kijken via de kabel.

En als ik nu de som maak voor mij:
Een VDSL xl van 35 euro met een onbeperkt mobiel abo van orange erbij, dan kost me dit maandelijks als 'pakket' 75 euro. Niet zo'n groot verschil met een vergelijkend pakket Love Duo bij Orange van 74 euro en die kunnen me wel leveren wat ze beloven in download snelheid en in samenhang met een mooi mobiel abo.

Enige waarop ik uiteraard inboet, is dat echt onbeperkt downloaden wat je hebt bij EDPnet.
Goed vergelijken en voor jezelf uitmaken wat je echt nodig hebt is nog steeds de boodschap.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Prijzen is één ding. Maar de waarde staat in relatie met de gekregen specificaties. De internetoplossingen aangeboden hebben toch vaak een zeer magere uploadsnelheid. Te mager. Zoals de 4Mbps van Scarlet. De 5Mbps of 10Mbps van Telenet is ook snel te beperkt.

En dan is er nog een zeer bedenkelijke invulling van de term 'onbeperkt internet'. Ik denk als je dat ook gaat meetellen de aanbiedingen in België er nog veel slechter uitkomen.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

verwijderd
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”