Proximus Fiber

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Bij EDPNET wordt voor de Fiber XS/XL de FritzBox 7530AX aangeboden.
Maar die FritzBox is toch alleen voor DSL ?
Waarom wordt de FritzBox 5530 Fiber niet aangeboden, dat is toch de enige met een fiber-ingang ?

Of zie ik iets over het hoofd ?
Wordt die 7530AX alleen als router gebruikt achter een ander toestel, zo ja welk toestel ? En als die 7530AX alleen als router gebruikt wordt, dan kan eender welke FritzBox toch dienst doen ? In zo'n setup zit je wel weer met twee stroomvreters

Ik begin de indruk te krijgen dat ze het in België weer onnodig moeilijk aan het maken zijn
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

proximus plaats een terminatiepunt voor de fiber.
daarop sluit je je modem aan met rj45.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Proximus plaatst altijd een ONT (Optical network termination) die het signaal omzet van 'licht' naar klasieke ethernet UTP.
Er is dus enkel een router nodig die met VLAN10 overweg kan.

Dit is een veelgebruikte methode hoor
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Proximus plaatst zijn eigen GPON ONT (modem) die het glasvezel signaal omzet in een elektrisch ethernet signaal, en deze is verplicht.
Deze ONT wordt remote door Proximus beheerd, hier wordt de activatie op gedaan, en ook hun diagnose tools etc zijn hiermee verbonden.

Je kan dus geen eigen modem (vb FB 5530) gebruiken.

De aangeboden Fritzbox 7530AX wordt hier inderdaad alleen als router gebruikt (internet via LAN1). Hierop wordt de PPoE sessie gedaan.

Inderdaad, eender welke Fritzbox kan hiervoor dienen, of gelijk welke router die VLAN en PPoE ondersteunt...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Belgissschenaap schreef:Proximus plaatst altijd een ONT (Optical network termination) die het signaal omzet van 'licht' naar klasieke ethernet UTP.
Er is dus enkel een router nodig die met VLAN10 overweg kan.

Dit is een veelgebruikte methode hoor
Heeft die ONT, zoals de NTP2007 geen stroomvoorziening nodig of is het wel een soort optical modem ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De ONT is de fibermodem, en heeft dus wel stroom nodig.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dus zij leveren steeds af op UTP? In tegenstelling tot Fiberklaar (waar men zegt dat ze afleveren op sfp).
Beetje jammer, dus maximaal 1Gbit GPON maar verkrijgbaar... Op heden is dit genoeg, maar dat wilt zeggen dat ze over een paar jaar dit ook overal mogen vervangen. Toekomstvisie...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Toekomstvisie?
Ware het ook niet beter geweest dat we een 'shared' last mile oplossing hadden gekregen zodat we gemakkelijk tussen alle FTTH aanbieders konden switchen zoals dat ook voor gas en elektriciteit kan?
In plaats daarvan gaan de 2 grote spelers apart hun aansluitingen trekken.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

En het ergste is dat niet beiden op sommige plaatsen voorzien zullen worden.
Of dat dat klopt, weet ik niet 100%.
Maar Pxs had wel eens laten verstaan daar waar Fluffy hun aansluitingen voorzien, dat dit niet meer rendabel is voor hun.

BIPT en onze politiek heeft gewoon geen ballen aan hun lijf om iets fatsoenlijks te beslissen.
En dan maar zagen over de tarieven in ons land t.o.v. de buurlanden :bang:
wquatan
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mar 2010, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Zou iemand eens een foto kunnen maken van wat (ONT enz) er door Proximus geïnstalleerd wordt.
Dan weet ik waaraan ik mij kan verwachten en bepalen waar ik wat laat installeren
Alvast bedankt
peroxide
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

de filmpjes hier zijn redelijk duidelijk denk ik: https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... ation.html
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Op de support pagina van Edpnet zie je dit met foto's:
https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... g-heb.html
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
peroxide
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

krisken schreef:Dus zij leveren steeds af op UTP? In tegenstelling tot Fiberklaar (waar men zegt dat ze afleveren op sfp).
Fiberklaar zelf kan afleveren op SFP, maar als je daarop een abonnement neemt bij Proximus zullen zij waarschijnlijk wel eisen dat je hun modem gebruikt omdat de actieve apparatuur wel 'hun' netwerk is. Het zou mij zelfs niet verbazen als Proximus in de Fiberklaar PoP's GPON apparatuur zet en daar de individuele lijnen op de PON splitters aansluit....
Het is trouwens niet omdat er een PON netwerk wordt aangelegd dat ze beperkt zijn tot gigabit. Mits ze de actieve apparatuur erop aanpassen kunnen ze ook XGPON of andere implementaties gebruiken.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

krisken schreef:Dus zij leveren steeds af op UTP? In tegenstelling tot Fiberklaar (waar men zegt dat ze afleveren op sfp).
Beetje jammer, dus maximaal 1Gbit GPON maar verkrijgbaar... Op heden is dit genoeg, maar dat wilt zeggen dat ze over een paar jaar dit ook overal mogen vervangen. Toekomstvisie...
SFP is toch ook 1gbit, tenzij je het hebt over SFP+
Maar ik ben wel akkoord met het feit dat er zelden toekomstvisie is bij veel bedrijven... SFP+ of 2.5/5/10gbit ethernet zou toch wel mogen
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

De modem maakt niet veel uit of die meer dan 1gbit kan?
1gbit zal lang volstaan en eens de tijd rijp is, dan gewoon modem veranderen.

Intern je netwerk aan meer dan 1gbit? Ga je gang, da's jouw infrastructuur.

Ze kunnen zelfs op latere datum rechtstreeks aansluiten op eigen route mogelijk maken met sfp optica tranceivers. Da's ook geen groot werk.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Meer dan 6 maanden geleden heeft men glasvezel in het gebouw doorgetrokken en aangesloten op de fiber op straat, toch krijg ik volgens de indicator op de Proximus website de vermelding dat de syndicus nog zijn toestemming moet geven, dat versta ik niet zo goed. :bang:
Men gaat mij toch niet vertellen dat er werken uitgevoerd werden zonder de toestemming van de syndicus.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Vermoedelijk wil uwen syndicus geen kosten maken om de fiber naar elk appartement te laten doortrekken via stijgleidingen en ligt de fiber nu gewoon in de kelder/technische ruimte niets te doen.


Helaas vaak voorkomende realiteit door gebrek aan kennis/interesse van eigenaars/syndicussen. En dat is niet nieuw, maar al altijd zo geweest, ook met de gewone telefoonkabel/coax kabel.
peroxide
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

apestaart schreef:Meer dan 6 maanden geleden heeft men glasvezel in het gebouw doorgetrokken en aangesloten op de fiber op straat, toch krijg ik volgens de indicator op de Proximus website de vermelding dat de syndicus nog zijn toestemming moet geven, dat versta ik niet zo goed.
Vraag het dan eens aan je syndicus of eventueel aan proximus?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Fallschirmjaeger schreef:Vermoedelijk wil uwen syndicus geen kosten maken om de fiber naar elk appartement te laten doortrekken via stijgleidingen en ligt de fiber nu gewoon in de kelder/technische ruimte niets te doen.


Helaas vaak voorkomende realiteit door gebrek aan kennis/interesse van eigenaars/syndicussen. En dat is niet nieuw, maar al altijd zo geweest, ook met de gewone telefoonkabel/coax kabel.
Fiber is wel degelijk doorgetrokken naar elk appartement dus als ik wil kan ik die glasvezel in mijn appartement laten doortrekken dus waarom ik toch die vermelding krijg is mij een raadsel.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@apestaart
Fiber is wel degelijk doorgetrokken naar elk appartement dus als ik wil kan ik die glasvezel in mijn appartement laten doortrekken dus waarom ik toch die vermelding krijg is mij een raadsel.
Indien er in uw appartement een Proximus ONT geplaatst werd, kan enkel een Proximus medewerker u een antwoord bezorgen (aansluitbaar ja en vanaf wanneer), misschien dient er achterliggend nog één en ander te gebeuren (en is de website nog niet ok)
->
stel de vraag bv. op het Proximus forum zodat een medewerker aldaar de achterliggende diensten kan raadplegen en terugkomen met een adequaat antwoord

edit: cfr
https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... kken-55214
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Ik heb zo'n vermoeden dat er nog geen ONT's zijn in de appartementen.
Kun je een foto posten van die glasvezel in uw appartement?
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Er bestaan voor appartementen blijkbaar shared ONT's. Ze zetten dan de ONT in de kelder waar de fiber toekomt en men gaat verder door naar de appartementen met UTP. Daarop komt dan de Bbox te zitten.
Men kan ook gewoon in de kelder 'normale' ONT's plaatsen per aansluiting en dan verder gaan naar de appartementen met bestaande UTP.

Indien er naar de appartementen geen UTP ligt maar nog SVV of klassieke telefoonkabel, dan gebruikt Px opbouwgoten om naar de appartementen te gaan met UTP. Blijkbaar doet Px die investering dan zelf en zelfs gratis in (sommige?) gebouwen.
De informatie komt van een technieker die hier bij mij thuis Scarlet is komen plaatsen (werkt uiteraard ook voor allerhande andere projecten/taken voor Px).
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Juist cyberbozzo.

Glasvezel en ont's worden bij nieuwbouw appartementen in elke technische ruimte van de appartementen geplaatst.

De ont's kunnen ook geplaatst worden in de algemene technische ruimte waar de proximus-kabel binnenkomt.
Vooral in recentere appartementen vertrekken er utp's naar boven. Die stijglijnen steken dan in de ont die in de algemene technische ruimte hangt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hier ligt na meer dan een jaar beschikbaarheid geen fiber in het appartement. Maar ik hoorde dat Proximus ermee bezig was.

Ze gingen kijken voor de ONT in de gemeenschappelijke kelder te plaatsen en van daaruit kabels met per verdieping een tussenunit. Hoe het precies zit weet ik niet aangezien ik het via via heb gehoord.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Probeerde iemand hier al een eigen SFP GPON module te gebruiken met Proximus fiber vanaf de UTAC ?

(Fiber-toegangspunt, soms ook UTAC genoemd)

Zou graag zo min mogelijk stroomvretende extra toestellen hebben, dus de Fiber NT / ONT laten voor wat het is, zelf m'n SFP GPON kopen en de fiber pigtail vanaf de UTAC tot m'n MikroTik router.

(Fibre Network Termination, soms ONT genoemd, Optical Network Termination)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Nog niet, er ligt hier nog geen fiber, maar de SFP GPON-module van fs.com heeft het meeste kans op slagen.
Dat is een module gebaseerd op de Lantiq PEB/PEF 98035 chipset en de instellingen zijn volledig aanpasbaar via openWRT-firmware.
Maar je zal eerst bij Proximus de instellingen moeten opvragen, via welk MAC-adres je online komt, of er een wachtwoord of serienummer nodig is om verbinding te krijgen, etc...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vandaag zijn ze begonnen met het lassen in onze straat. Vanaf morgen zou ik de aansluiting kunnen vragen. De gast van Px zei ook dat dat kon met de huidige BBox3, klopt dit wel?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier toevallig gezien in een straat gezien met de jongste van een verjaardagsfeestje terug te halen.
Het is precies enkel Proximus hier in het Noorden van den Limburg.
En geen Fiberklaar.
Het is een beetje onduidelijk waar Proximus de werken doet en waar Fiberklaar.
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Dizzy schreef:Vandaag zijn ze begonnen met het lassen in onze straat. Vanaf morgen zou ik de aansluiting kunnen vragen. De gast van Px zei ook dat dat kon met de huidige BBox3, klopt dit wel?
Lassen van fiber ga denk ik niet slim komen :)
Bedoel je niet dat ze met hun luchtcompressors de fiberkabels in de buizen blazen?
Zodra dat gebeurd is kan het snel gaan.

Ivm BBOX3, ik ben het niet 100% zeker. Maar volgens mij zou dat lukken daarmee
Binnekomende Fiber naar toegangspunt > Proximus NT (omvormer Fiber naar RJ45) > UTP naar LAN poort op modem.
Screenshot van edpnet:
Afbeelding
Bron: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... g-heb.html
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

svermassen schreef:Hier toevallig gezien in een straat gezien met de jongste van een verjaardagsfeestje terug te halen.
Het is precies enkel Proximus hier in het Noorden van den Limburg.
En geen Fiberklaar.
Het is een beetje onduidelijk waar Proximus de werken doet en waar Fiberklaar.
Waar er het meest te verdienen valt PX, de kruimels gaan naar de rest :lol:

Na edit:
Ik dacht dat de Bbox3 niet de volledige snelheid aankon van fiber en dat men daarom de nieuwe modem uitrolde.

De man van PX sprak zelf over "lassen" vandaar dat ik het aanhaalde. Hij is alweer weg. Hij heeft een half uur aan zo'n zwart bakske in de grond staan werken. Volgens hem kon de aansluiting nu bijna onmiddellijk (morgen).
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dizzy schreef:Vandaag zijn ze begonnen met het lassen in onze straat. Vanaf morgen zou ik de aansluiting kunnen vragen. De gast van Px zei ook dat dat kon met de huidige BBox3, klopt dit wel?
Natuurlijk kan dat met de huidige B-box3
Gewoon de Fiber NT verbinden met de WAN poort van de B-box3...
Dizzy schreef:Na edit:
Ik dacht dat de Bbox3 niet de volledige snelheid aankon van fiber en dat men daarom de nieuwe modem uitrolde.
De (toekomstige) nieuwe modem is inderdaad sneller: heeft één 2.5 Gbps poort en WiFi6 ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ja, glasvezel wordt gelast.
Dizzy schreef:Ik dacht dat de Bbox3 niet de volledige snelheid aankon van fiber en dat men daarom de nieuwe modem uitrolde.
De Nokia ONT(modem) die Proximus op de glasvezelaansluiting installeert kan ook niet de volledige snelheid aan. De beperkende factor is de Gigabit Ethernet-poort.
Dus op de huidige Proximus-installaties haal je nooit meer dan 1 Gbps.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dus als PX besluit om de snelheid te verhogen moet je nieuw materiaal hebben? ONT en bbox?

Dit betekent eigenlijk ook dat ze niet zo snel hogere snelheden gaan aanbieden :cry:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Hier heeft px bij de overschakeling naar fiber ook de bbox gewoon vervangen, geen idee of die intern anders is.

Edit : er is een BBox3V+ geplaatst.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dizzy schreef: De man van PX sprak zelf over "lassen" vandaar dat ik het aanhaalde. Hij is alweer weg. Hij heeft een half uur aan zo'n zwart bakske in de grond staan werken. Volgens hem kon de aansluiting nu bijna onmiddellijk (morgen).
Das gewoon omdat die term al 100 jaren zo ingebakken zit bij hun :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat is het verschil tussen die bboxen? ik dacht dat de versie 3 maar 1 versie had maar blijkbaar zijn er nog verschillen. Hoe kan je zien welke je hebt?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
lebeno
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

svermassen schreef:
Dizzy schreef: De man van PX sprak zelf over "lassen" vandaar dat ik het aanhaalde. Hij is alweer weg. Hij heeft een half uur aan zo'n zwart bakske in de grond staan werken. Volgens hem kon de aansluiting nu bijna onmiddellijk (morgen).
Das gewoon omdat die term al 100 jaren zo ingebakken zit bij hun :lol:
Glasvezel wordt wel degelijk aan elkaar gelast: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fusielassen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

How, weer iets bijgeleerd :banana:
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

So they always go with fiber into the apartment, or the very least put the optical transceiver in the technical room and pull a network cable into your apartment?

I'm just wondering, because Unifiber/Proximus went around our town mapping and cataloguing things, and they seem to be entering apartment buildings to check them out. My neighbor was at home when they checked out building, and he alluded that they told him they'd put a box in the cellar and hook up the existing internal phone/DSL wiring. Kind of sounds like something FTTB and G.fast to me.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

No, they're just checking how to get to every apartment. In most cases they will re-use the old copper cable as 'trekkabel' and pull a new fiber cable through to go up to each apartment.

Here is an example, in a new building.
IMG_20220330_1440262.jpg
(360.84 KiB) Nog niet gedownload

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”