Hoe oude schakelaar 'disablen'

Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wellicht een zeer courant 'probleem' met slimme verlichting, is het vervangen/disablen van de een oude schakelaar.

Bvb in mijn bureau heb ik 1 schakelaar voor het licht aan het plafond (simpele armatuur). Daarin zitten vier GU10 Tradfri lampen die mooi apart te regelen zijn. Echter zit je nog altijd met de oude schakelaar en als die gebruikt wordt om de lichten uit te doen, zijn op dat moment de lampen uiteraard niet meer aanstuurbaar. De schakelaar overbruggen zodat de lampen altijd onder spanning staan lijkt me ook niet ideaal want met Tradfri moet je bvb de lampen resetten door de schakelaar 7x aan en uit te doen, dus de schakelaar kun je nog nodig hebben.

Hoe lossen jullie zoiets propertjes op ? Moet toegeven dat de Ikea schakelaar (puck) gewoon los in mijn bureau ligt, en wellicht dat die vlakbij de oude schakelaar te hangen (er is een magnetische houder) er al voor zou zorgen dat iedereen in huis niet langer de oude schakelaar zou gebruiken. Maar proper is het niet echt.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wij hebben op meerdere plaatsen niko blindplaten gestoken en de draden doorgelust met wago-klemmen.


Moet dat nog altijd voor licht in hal doen, bewegingsdetector, want als schoonmoeder komt is’t telkens om zeep :lol:
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Idem hier. Ergens werd me aangeraden om de schakelaars af te dekken met een blindplaatje dat je nog kan verwijderen. Mij lijkt dat nog omslachtiger dan deze te laten staan.

Smart is in dit geval nog niet zo heel smart want als uw lamp reset, wat wel eens durft te gebeuren, dan heb je inderdaad je schakelaar alsnog nodig.
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

Hier een shelly1 aan de schakelaar gehangen en de draden doorgelust zodat de de lamp altijd stroom heeft. De shelly schakelt dan via Home Assistant de lampen aan of uit als de schakelaar gebruikt wordt.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Ik gebruik de "Philips Hue wandschakelaarmodule". Dan werkt de wandschakelaar ook nog steeds, en kan je de lampen nooit per ongeluk helemaal uitschakelen.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Goedkoopste: gewoon een wago klem (of andere koppeling) steken achter de schakelaar en de schakelaar gewoon terugzetten zodat die eigenlijk "nutteloos" wordt (ideaal voor schoonmoeders en anderen die daar toch op blijven duwen ;) )
Duurste: De Philips module waardoor je schakelaar of drukknop ook effectief "slim" wordt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

tizzen33 schreef:Hier een shelly1 aan de schakelaar gehangen en de draden doorgelust zodat de de lamp altijd stroom heeft. De shelly schakelt dan via Home Assistant de lampen aan of uit als de schakelaar gebruikt wordt.
Dit lijkt me inderdaad nog de beste manier. Zo behoud je ook de muurschakelaar, alleen wordt die ineens een controller voor je HA setup, en voor de andere gezinsleden lijkt dat nog altijd een gewone lichtschakelaar. Een Shelly i3 moet dan al volstaan, lijkt me.
Enig nadeeltje is nog dat met de bestaande wip-schakelaar dan de aan/uit positie niet meer vast is, maar met wisselschakelaars is dat ook niet. Of ik kan hem natuurlijk ook vervangen door een pulsschakelaar zodat ik hem ook nog als dimmer-controller kan gebruiken (al kan dat misschien niet met de i3... zal eens moeten uitzoeken).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Thuis bedienen wij geen enkel licht meer met de gewone Niko schakelaars in de muren. Overal Lifx lampen, strips, beams of tiles, en die worden aangestuurd door Flic knoppen (via een Flic hub) die je op de plaats waar je wil gewoon tegen de muur plakt: achter de sofa, aan de achterdeur, aan het bed etc etc.

Ik heb ook een hele tijd zitten denken hoe ik de gewone Niko schakelaars zou aanpassen zodat deze de lampen niet meer uitzetten. Een andere schakelaar, schakelaar vervangen door een plaatje, iets 3D printen om de Flic knop op de Niko schakelaar te bevestigen etc etc.

Allemaal vanaf gestapt, en gewoon tegen iedereen uitgelegd dat de Niko schakelaars niet meer gebruikt moeten/mogen worden. Sindsdien geen énkele keer nog een lamp uit of aangezet met de Niko schakelaars...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Lichtschakelaars zitten echter wel vaak gewoon op een plek waar je die direct nodig hebt, namelijk naast de deur. Dus op zich is het eigenlijk vrij logisch van dan gewoon de bestaande te converteren in slimme. Sowieso zit je daar al met een inbouwdoos met bedrading, dus het is niet dat je daar ineens een mooi stuk muur van kunt maken (allez, het kan wel, maar is weer extra werk). En dat kan je dan perfect combineren met jouw voordeel met bvb ook draadloze knoppen op andere plekken, spraakbesturing, etc.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ondertussen heb ik het hier vrij goed werkend, maar nog met de oude domme schakelaars. Via HA kan ik eigenlijk toch detecteren of die aan of uit staan door de status van de slimme lampen erachter te checken. In HA kunnen die naast On en Off immers ook Unavailable zijn, wat dan betekent dat de schakelaar uit staat. Uiteraard gaan de lichten sowieso uit dan, maar via HA kan ik dan bvb ook verwarming uitzetten, oid.

Uiteraard is dit niet ideaal. 1) Als de schakelaar uit staat, kan je natuurlijk de lichten niet slim aandoen, al heb ik daar nog niet direct een use case voor. 2) De overgang naar Unavailable is niet waterdicht. Met de Tradfri hub was dat zelfs compleet onbetrouwbaar. Met ConBee II lijkt dat een pak beter maar kan het toch nog minuten duren eer deCONZ/HA doorheeft dat een lamp offline is. 3) Lampen zijn Zigbee routers, dus als die gewoon om de haverklap offline en online komen, moet je Zigbee constant her-routeren, al lijkt dat in de praktijk niet echt een probleem.

Heb nu toch een setje Sonoff ZBMini's besteld. Die bevatten ook een relay, maar die ga ik dan niet gebruiken. Wou eigenlijk iets gelijk een Shelly i3, maar in Zigbee vind ik niets gelijkaardig.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben er ondertussen achter dat Shelly de schakelaar van de slimme functie ontkoppelen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Tomby schreef:Heb nu toch een setje Sonoff ZBMini's besteld. Die bevatten ook een relay, maar die ga ik dan niet gebruiken. Wou eigenlijk iets gelijk een Shelly i3, maar in Zigbee vind ik niets gelijkaardig.
De Sonoffs draaien hier nu ook al een paar dagen. Heb via Home Assistant zo geconfigureerd dat bij het aan zetten alle lichten op max gaan, dus is het gedrag van de oude fysieke schakelaars eigenlijk identiek als vroeger, wat de WAF factor gevoelig verhoogt :p.
Wel jammer dat in tegenstelling tot de Shelly de input en output gekoppeld zijn. Dus de slimme lichten heb ik dan maar in parallel aangesloten en als ik ze ooit eens moet resetten met 6x aan/uit ga ik ze even in een andere kamer moeten steken.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”