112 bellen met gsm

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Gisteren moest ik 112 bellen,heb dit gedaan met de gsm.
De operator vertelde me dat ik in de centrale van een andere provincie zat maar ,dat dit geen kwaad kon.
Waarschijnlijk neemt de gsm de zendmast met het beste bereik.
Staat dan de zendmast op het grondgebied van een andere provincie,dan wordt contact gemaakt met deze noodcentrale.
Zit het zo in elkaar?
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

Voor zover ik weet is dat inderdaad zo. Je telefoon maakt contact met de zendmast met de beste/sterkste verbinding en die koppelt indien je 112 belt door naar de noodcentrale van die Provincie.

Dit is ook zo in grensgebied waardoor je ook bij een buitenlandse noodcentrale kan uitkomen. Al moet je dan dacht ik ook wel op het buitenlands netwerk zitten (wat je in grensgebied wel nogal eens vaak hebt).

Je kan beter de 112 app gebruiken. Zo zien ze onmiddelijk veel meer locatie informatie van je.
*-*
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Om te weten te komen naar welke provinciale noodcentrale je zal worden omgeleid, kan je altijd het (gratis) testnummer 117 bellen. Je krijgt dan hetzelfde keuzemenu ("Noodcentrale. Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2.")
Druk dan 1 of en 2 en je hoort met welke provinciale hulpdienst je verbonden wordt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Marsmillo schreef: Je kan beter de 112 app gebruiken. Zo zien ze onmiddelijk veel meer locatie informatie van je.
Ben je daar zeker van? Ik wil het niet in twijfel trekken omdat ik het zelf ook niet goed weet. Maar ik heb die app eens geïnstalleerd en het leek me precies meer een soort van algemene informatie app en als je effectief wilde bellen, riep die gewoon de standaard dialer aan belde dan.
Indien dat laatste zo geregeld is: kan men volgens mij toch niet meer informatie over mij krijgen dan dat ik gewoon 'manueel' de 112 bel?
Wat mis ik ergens?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dit zegt hun site erover:
Lokalisatie
De noodcentrales kunnen je dankzij deze app makkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades kan je vaak zelf niet meteen doorgeven waar je bent. De app stuurt je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo een kostbare tijdswinst opleveren. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, laten de noodcentrales je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen.

De app 112 BE is een belangrijk hulpmiddel om de locatie te bepalen maar de operator zal steeds de locatie verifiëren. Het is namelijk mogelijk dat iemand vanop een andere locatie belt om een noodgeval te melden (bijvoorbeeld een zoon of dochter die belt voor zijn of haar moeder die op een andere plaats woont en die hem/haar heeft laten weten dat ze onwel is). Wees dus niet verwonderd als de operator je vraagt om het adres dat hij op zijn scherm ziet te bevestigen als de plaats waarnaar de hulpdiensten zich moeten begeven.
https://www.112.be/nl/app
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

Dat is inderdaad zo, de mast bepaalt welke noodcentrale je aan de lijn hebt. Dus woon je in een (provincie)grensgebied dan kan het voorvallen dat je bij de andere terecht komt. Dit kan je inderdaad testen via 117 en 119.

Met de app112be wordt je gegevens geregistreerd zodat bij nood de calltaker van de noodcentrale 101/112 die kunnen zien. Bv ICE contact gegevens, medische informatie zoals allergieën, doof?, etc.

Indien je niet kan praten kan de calltaker een chat sessie starten met de oproeper. Indien de hulpdiensten je niet kunnen vinden( in een bos bv), kan de calltaker via de app een luide signaal laten afgaan.

Dan komt er natuurlijk nog eens de nauwkeurigere locatie gegevens die nog doorkomen met bronnen zoals GPS coördinaten, Wifi locatie( via een databank van gekende SSIDs), ruwe mast bepaling (de nauwkeurige mast bepaling kan enkel bij noodgevallen en goedkeuring van een rechter), etc

Nu als je niet belt via de app komt er nog steeds een locatie door via AML en LBS via de provider. Maar deze zijn niet nauwkeurig.

Ondanks al het bovenstaande vraagt de calltaker altijd mondeling je locatie nog eens. Technologie kan falen en het is niet de eerste keer dat een calltaker een verkeerde locatie door krijgt via het systeem. Dus denkt niet van ah ze kunnen mij zien omdat ik de app heb geïnstalleerd of zoals CSI gedoe op tv. Dus zorgt dat je een adres wanneer je belt. Scheelt enorm veel tijd. Bij lokaliseren steekt de meeste tijd in van een oproep.
En pas wanneer men een locatie heeft kan men de melding aanmaken en de nodige diensten verwittigen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

AML bevat toch de GPS locatie? Het is toch dezelfde data waar die 112 app toegang tot heeft?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Het gebruik maken van de 112 app werkt zeer goed, die stuurt meteen tijdens je oproep een SMS met de coördinaten van je toestel naar de centrale. Let wel, gelijk in mijn geval, een toestel met dual SIM, 112 app gebruiken, en uitbellen met SIM2, gaat het NIET werken: de app verstuurt automatisch een SMS vanaf SIM1. Belangrijk om dit in je achterhoofd te houden. Uitbellen met SIM2 en app SMS via SIM1 worden die niet gelinkt!

Al een paar keer 112 gebeld via de app en ze kregen inderdaad accuraat door waar ik mij bevond op dat moment.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

lithion schreef:AML bevat toch de GPS locatie? Het is toch dezelfde data waar die 112 app toegang tot heeft?
Neen wanneer je binnen zit is er geen GPS fix, dan wordt er gekeken naar of je verbonden bent met Wifi om dan deze te vergelijken met een SSID database (bv die van Google). Indien geen Wifi dan wordt er gekeken naar je gsm signaal sterkte van 3 tal masten.

Er zijn sommige providers zoals Lyca Mobile die totaal niets sturen via AML.
Bij buitenlandse nunmers worden er ook geen AML doorgestuurd. Al is de AML roaming actief sinds een dik jaar, voor zover enkel bij NL nummers wordt er ook AML doorgestuurd.

De app daarin tegen heeft altijd toegang tot je locatie gegevens wanneer je belt naar een noodcentrale.
Een calltaker kan nooit je locatie zomaar opvragen wegens de privacy.

LBS( location based service) is de vroegere AML achtige locatie bepaling die men nog altijd door krijgt ongeacht AML gegevens. Met LBS heb je soms een straal van enkele kms.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

KRL100 schreef:Het gebruik maken van de 112 app werkt zeer goed, die stuurt meteen tijdens je oproep een SMS met de coördinaten van je toestel naar de centrale.
Dank, dat verklaart veel hoe het technisch werkt. Zie je die SMS ook gewoon staan in je berichten/SMS app?
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

cyberbozzo schreef: Dank, dat verklaart veel hoe het technisch werkt. Zie je die SMS ook gewoon staan in je berichten/SMS app?
Het betreft een verborgen SMS dat wordt verstuurt naar een PSAP (public-safety answering point) server via een verkorte nummer. Dit verschilt land per land. Je gsm nr is de unieke identificatie.
De SMS zie je dus niet staan of te zien in je geschiedenis bij de provider.

Eenmaal dat je voice oproep toekomt bij een noodcentrale haalt de PSAP client je gegevens op adv je gsm nr en wordt dit weer gegeven op het scherm van de calltaker.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Er zijn diverse opties waarom men dit heeft gezegd...

Dus inderdaad, elke GSM mast is "gekoppeld" aan een bepaalde noodcentrale. Elke provincie heeft een eigen noodcentrale, behalve Waals-Brabant.

Sinds enige tijd heeft elke centrale een "backup" : OVL heeft WVL als backup en omgekeerd, en ANT, VBR en LIM vormen een tweede groep voor Vlaanderen. Als de ene centrale overbezet is (of er is een technisch defect zoals stroomonderbreking etc) dan zal de backupcentrale dit overnemen. Dit is ook zo bij een overvloed aan telefoontjes (denk bvb aan noodweer).

Echter is men nu druk bezig met testen of bijvoorbeeld de centrale van Limburg telefoontjes kan overnemen van een beller uit West-Vlaanderen etc. Zodat het één groot geheel zal worden. Geen idee hoever de testen staat op dit moment.

Ikzelf ben wel een voorstander van de 112 app. Het zal inderdaad de standaard dialer openen, maar alle info die je daar in geeft komt ook op het scherm van de operator te staan. Er is dus een veel nauwkeurige plaatsbepaling (daar ze ook de GPS coördinaten meesturen) dan via triangulatie van de gsm.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Maar de locatiebepaling op de 112 app laat blijkbaar ook soms steken vallen:
MARKE/TIEGEM - Brandweer en politie hebben zaterdagavond in Marke gezocht naar een man die via zijn 112-app liet weten dat hij in de gracht was gesukkeld. De man lag echter in een gracht in Tiegem.
Karen Verhulst
Zondag 19 december 2021 om 12:35
Opvallend beeld zaterdagavond rond 22 uur in de Preshoekstraat en omgeving in Marke. Brandweer, politie en ziekenhuiswagens zochten samen naar een man die had laten weten dat hij in de gracht was gesukkeld. Om 21.45 uur was bij de brandweer een melding binnen gekomen. Een man had via de applicatie van de dienst 112 laten weten dat hij zich had vastgereden in een gracht en niet meer uit zijn wagen kon. De locatie van de app had echter de Preshoekstraat in Marke doorgegeven, maar na een kwartier rondrijden en overleggen vonden de verzamelde hulpdiensten niets of niemand.

Uiteindelijk bleek de man in een gracht langs de Drieskouter in Tiegem te liggen. Hij kon er door de medewerkers van de politiezone Mira en de brandweerlui uit zijn benarde situatie gered worden. Hij werd om 22.30 uur ter verzorging naar het AZ Groeninge gebracht.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Daar zal wel iets meer achter zitten vrees ik dan. Bijvoorbeeld heeft hij de juiste rechten toegekend aan de app (voor satellietbepaling)? Hoe duidelijk was de boodschap naar de centrale? Er zijn veel variabelen. Heb het moeten opzoeken op Google maps, maar die 2 liggen niet bepaald dicht bij elkaar.

Zou bijna "vrezen" dat men naar de woonplaats heeft gekeken ipv de locatie van de beller. Mogelijks door een onduidelijkheid.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

thepretorian schreef:
lithion schreef:AML bevat toch de GPS locatie? Het is toch dezelfde data waar die 112 app toegang tot heeft?
Neen wanneer je binnen zit is er geen GPS fix, dan wordt er gekeken naar of je verbonden bent met Wifi om dan deze te vergelijken met een SSID database (bv die van Google). Indien geen Wifi dan wordt er gekeken naar je gsm signaal sterkte van 3 tal masten.
Als je binnen zit weet je meestal wel waar je bent? Ik blijf het raar vinden om bij een noodgeval een of andere app te gebruiken die dan om een of andere reden weer niet correct zal werken en er dus kostbare tijd verloren gaat.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zo raar is dat niet. Er zijn mensen die tijdens een noodgeval hun eigen adres niet kennen. Puur door stress...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Billy.
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:52

Ik vind die 112 app compleet oubollig. De user interface ziet er niet uit enzovoort.

Het voelt compleet ook niet aan als een iOS app. Updates krijgt die app nauwelijks. Het werkte bv een tijd niet optimaal met de nieuwe scherm resoluties van nieuwe iPhones.

Ook ouderen die ik ken vinden de app niets. Ze zijn al blij als ze gewoon 112 kunnen bellen in nood. Die app maakt het voor hen niet eenvoudiger.

Neen sorry die app gaat de meerderheid niet overtuigd krijgen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik kan je uit ervaring zeggen dat het net omgekeerd is. De app heeft effectief al levens gered. Je kan hem oubollig noemen. En misschien is hij dat wel. Maar hij is functioneel. En dat is het belangrijkste lijkt me.

Zeker naar localisatie en voor bvb doven is dit een zeer handig instrument. En nogmaals je wilt niet weten hoeveel tijd je kwijt bent met de bevraging van een persoon in nood.

Ikzelf zit elke dag in het werkveld. Kan je alleen maar zeggen dat ik wou dat iedereen die app had op zn smartphone.

Wat ouderen betreft : mn beide ouders zijn 70+ en kunnen er prima mee werken. Er zijn zeker uitzonderingen. En die kunnen nog steeds gewoon 112 bellen. Maar er zijn meer 70- inwoners dan 70+ inwoners...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

krisken schreef:Zo raar is dat niet. Er zijn mensen die tijdens een noodgeval hun eigen adres niet kennen. Puur door stress...
Klopt. Dat was dan ook één van mijn grootste frustraties bij weepee. Hoe zeer je er ook op hamert om de gsm bij noodgevallen, bij momenten van stress denk je daar niet op en grabbel je 'een telefoon'
Billy.
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:52

krisken schreef:Ik kan je uit ervaring zeggen dat het net omgekeerd is. De app heeft effectief al levens gered. Je kan hem oubollig noemen. En misschien is hij dat wel. Maar hij is functioneel. En dat is het belangrijkste lijkt me.
Ik ga niet ontkennen dat het nut heeft. Ik ga enkel en alleen maar uit vanuit mijn werkveld en daar merk ik dat veel ouderen (en jongeren) de app compleet niet willen gebruiken. Alleen al door het uitzicht.

Bij nieuwere iPhones staan sommige labels in de invulvelden net buiten het veld. :-( Je kan het een klein foutje noemen maar vooral ouderen hebben me op dit feit gewezen. En ja dan denk ik ook wel...hier is net iets te weinig aandacht aan besteedt. Je kan dat weer zeggen dat de functionaliteit voorrang heeft op het uiterlijk enzovoort....maar toch.

In een noodsituaties is iedereen al in paniek en dan die app gaan zoeken in de diverse schermen is teveel gedoe. Ik leer dan vooral ook de ouderen hoe ze snel de hulpdiensten kunnen bellen met die knijpfunctie van iOS (één van de volumeknoppen en de zijknop). Ze zijn dan razend enthousiast dat ze meteen die grote SOS knop zien.

Daarnaast vinden vooral ouderen het nog steeds vervelend dat ze moeten kiezen tussen de verschillende diensten. Ik begrijp het best wel dat je zo een seconde sneller kan reageren. Maar in paniek is één knopje al voldoende en laat de operator maar bepalen wat er wordt gestuurd.

Het ideale zou zijn dat er op EU niveau wordt samengewerkt met de telefoonfabrikanten en dat een soort van deze applicatie wordt geïntegreerd in het OS zodat het ook snel toegankelijk en eenvoudig blijft.

Ook willen de ouderen de app eens in werking zien...wat gebeurt er wanneer ze op het knopje van bv. brandweer drukken enzovoort...Voor ons lijkt het allemaal best eenvoudig maar dat is voor ouderen in paniek zeker en vast het geval niet.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In dat geval : leer ze werken met de app. Vreemd dat ze wel met pakweg Facebook kunnen werken maar met de meest simpele app niet?

Er zijn geen diverse schermen. Er is 1 enkel scherm. That's it.

En een operator kan onmogelijk beslissen wat hij moet uitsturen gezien je grofweg 2 soorten operatoren hebt per provincie. Je hebt de NC112 (brandweer / ziekenwagen) en je hebt de CIC (politie). Als men vroeger 2 diverse nummers kon onthouden dan kan men nu één app openen en op t juiste tekeningetje klikken he.

Cijfers van dit jaar heb ik niet. Maar in 2019 kwam 23% van de oproepen binnen via de app. In 2020 is dit gestegen naar 26%. Met andere woorden 1 op 4... Niet slecht voor een app die jongeren en ouderen niet willen gebruiken?

Die SOS knop doet maar één ding. Dat is 112 bellen. En dan krijgen ze een keuzemenu. Met andere woorden : tijdverlies. En nog meer tijdverlies als ze niet eens weten waar ze zich bevinden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Billy.
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:52

krisken schreef: Die SOS knop doet maar één ding. Dat is 112 bellen. En dan krijgen ze een keuzemenu. Met andere woorden : tijdverlies. En nog meer tijdverlies als ze niet eens weten waar ze zich bevinden.
Kijk dat is dan weer interessant nieuws. Maar ik kan dat die ouderen (die ook niet met Facebook werken :wink: ) niet tonen hoe het exact moet. Tenzij ik zelf onnodig naar de hulpdiensten bel.

Bij sommige ouderen moet je het keer op keer tonen en geregeld herhalen. Ze zijn nog pienter genoeg om zelfstandig door het leven te gaan maar met sommige zaken moet je een soort van routine bouwen.

Ik kan nergens een video terugvinden van hoe de app compleet werkt. Hoe gaat het verder nadat je op een knop hebt gedrukt? Het lijkt een behoorlijke domme vraag. Maar voor ouderen is elke stap belangrijk. Nergens vind ik een video dat dit toont.

Persoonlijk heb ikzelf ook nog nooit op het knopje van bv. de brandweer gedrukt. Wat gebeurt er dan? Wordt er meteen gebeld? Komt er nog een popup scherm? Ik weet het niet en op die manier is het ook moeilijk uit te leggen. Voor ons is het allemaal vanzelfsprekend maar dat is niet het geval voor iedereen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Werkt die App ook in het buitenland? Ik vermoed van niet. Anders zit je met hetzelfde probleem als bij sommige VOIP-providers, waarbij je moet onthouden dat het niet werkt en je je mobiele telefoon moet gebruiken.
En laat paneuropese uniformiteit nu net de reden zijn dat 100/101 vervangen werd door 112(wat ook voor de nodige kinderziektes heeft gezorgd).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Euhm ... Billi : hoeveel filmpjes wil je?
https://112.be/nl/app

App werkt niet in het buitenland uiteraard.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Ik vond de UI best goed en modern en er is zelfs een demo mode om te oefenen ...
Blijkbaar staat er al jaren een app op mijn smartphone klaar voor noodgevallen die hier waarschijnlijk niet werkt.
112 - Where ARE U

Altijd aangenomen dat die in heel de EU werkt, maar als ik dan in de app bij instellingen kijk bij "Where do you use it?" zie je dat het enkel in bepaalde gebieden in Italie werkt.

Ach ja als ik in paniek was had ik hem toch niet gevonden, ik kon hem nu al niet vinden want "112" zoeken bij apps werkt niet, de app noemt "Where ARE U". Vervolgens 112 gezocht in de Play Store waar hij "112 - Where ARE U" noemt om zo bij de app uit te komen ...

De Belgische app kan ik wel gewoon vinden door "112" te zoeken
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De BE app kan je het snelste vinden door 112 BE te zoeken. Dat is wel een minpuntje : elk land heeft zowat een eigen 112 app, en dan zijn er nog diverse apps die 112 in de naam hebben staan. En dan komt dat spreekwoord van bos en bomen om de hoek loeren natuurlijk.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Billy.
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:52

krisken schreef:Euhm ... Billi : hoeveel filmpjes wil je?
https://112.be/nl/app
Op die manier kan ik veel video’s maken. Neen wat ouderen willen zien is echt de app in actie op een niet geanimeerde video.

Een real time situatie echt nagebootst. Zo’n video is zelfs nog sneller gemaakt dan deze neppe video’s die niet aanspreken.

Ik bekijk het vooral uit het ooghoek voor die doelgroep. Ik kan hen met het aangeboden materiaal niet veel tonen. Zij willen echt weten wat er gebeurt als ze op de knop drukken.

En ook al kan het zijn dat je dan meteen de operator aan de lijn krijgt. Zij willen een voorbeeldje van zo’n gesprek met de app. Zoals ik al eerder zei je moet een soort van routine kweken bij die mensen. Dat gaat absoluut niet met die video’s. Die leggen helemaal niets uit. Ik begrijp dat je vanuit je werkomgeving deze video’s blijkbaar wel ok vind maar voor de grote doelgroep is dat niet.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wel Billi, dan begin ik me echt wel vragen te stellen over de doelgroep die jij kent. Als beroepsambulancier heb ik de app al op enkele honderden telefoons geïnstalleerd. De meeste van die installaties waren bij mensen die behoren tot "mijn doelgroep". Met andere woorden : mensen in pensioen die nog een actief leven hebben. Ik heb, als oprichter van Dag van de Hulpverlener VZW, zelfs voordrachten en simpele EHBO cursussen gegeven aan geïnteresseerden. Deze gingen door in woonzorgcentra, in OC's als in clublokalen van radioamateurs.

Geen idee of je die laatste groep kent, maar dat zijn dus - letterlijk - de meest technische mensen die ik ken. Die alles van haartje tot draadje willen weten. En zelfs die mensen hebben mij nooit gevraagd hoe de werking van de app in elkaar zit. Zelfs zij zijn tevreden met deze "neppe video's". Zij komen af met vragen als "hoelang na het gesprek zien zij mijn locatie nog", maar nooit heb ik de vraag gekregen of ik een voorbeeldje van een gesprek met de app kon tonen.

De doelgroep van de app is overigens niet de oudere generatie, maar letterlijk iedereen met een smartphone. Wat wilt zeggen dat de video's net de grote doelgroep wel bestrijkt. Als je even kijkt op https://statbel.fgov.be/nl/themas/bevol ... -bevolking (onderaan de pagina) en als we er vanuit gaan dat de meeste vanaf 10 jaar een smartphone hebben dan concludeer je vanzelf dat de doelgroep prima bereikt is. Of de hele doelgroep de app installeert is wat anders... Maar dat is dan ook een andere discussie.

Als jij daadwerkelijk zoveel mensen kent die niet geholpen zijn met alles die hier al geschreven staat zie ik daar net een uitdaging voor jou : installeer die app bij die mensen, en voer een gesprek met de noodcentrale. Film het geheel en toon dat aan alle mensen die persé willen weten wat de app op de achtergrond doet. Als je tijdens je oproep bij de noodcentrale vermeld dat je de werking van de app uitlegt dan zal niemand je daar iets kwalijk nemen, gezien net alle operatoren van de NC's en de CIC's willen dat de app zoveel als mogelijk in gebruik is.

Geraak je er zelf niet aan uit, heb je hier zelf geen tijd voor of geen zin voor? Ik wil zelfs tot daar komen om een kleine voordracht te geven over de app. For free. Omdat het telkens opnieuw een mensenleven kan redden. En ja, ik wil al die mensen prima tonen hoe zo een gesprek er uit ziet zelfs als ze dat persé willen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Billy.
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:52

Je moet je niet zo aangevallen voelen. :wink:
Ikzelf begrijp de voordelen van de app wel maar vind persoonlijk dat er nog teveel nadelen zijn. Ik zie zelf graag een betere integratie in het OS en alleszins een EU dekking. Want ik mijn eigen land kan ik de locatie toch ‘meestal’ goed omschrijven maar in het buitenland compleet niet.

Mijn doelgroep is pienter genoeg om nog steeds zelfstandig door het leven te gaan. Echter hebben zij helemaal geen technische achtergrond. Ze zijn dus helemaal niet opgegroeid met een smartphone in de hand.

Hun kennis van bellen naar de nooddiensten is nog met de 900 nummers. Het leren van hoe correct te bellen hiernaar werd nog gerealiseerd met een rollenspel.

Zij interesseren zich geen bal van locatiesbepalingen enzovoort. Zij zijn gewoon blij als er hulp komt.

Ik vrees dat de ‘marketing’ van de app deze doelgroep compleet mist. Wij hebben hier duidelijk een ander standpunt over maar dat is alleszins wel mijn ervaring.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aangevallen? In tegendeel : ik reik je de hand om samen die doelgroep te bekijken en om die doelgroep de werking van de app uit te leggen. Aangezien jij spreekt over een doelgroep ga ik er vanuit dat ook jij ervaring hebt met die mensen en we dus zeker iets samen kunnen uitwerken?

Een betere integratie in het OS is er op Android vlak. Het probleem zit hem bij IOS. Bij recente Androidtoestellen zal je locatie steeds worden doorgestuurd naar de 112 centrale (als je hiervoor de toestemming hebt gegeven). Bij IOS helaas niet, of tenzij dit recent veranderd is.

Een volledige EU dekking zou een mooi iets zijn, maar onrealistisch. Dat zou willen zeggen dat elke NC en CIC op dezelfde software zou moeten werken. Onrealistisch, wetende dat zelfs héél België nog niet werkt op dezelfde software. Dat de NC's moeten werken met software die bedoeld is voor CIC's en ze die mits een hoop hacks en tweaks "min of meer" werkende hebben voor een totaal andere doelgroep. Ze kunnen natuurlijk een hoop geld gooien naar CityGIS om hun licenties en apparatuur te kopen, maar dan vrees ik dat je eerst een ander probleem moet oplossen : https://www.google.com/search?client=fi ... ale+staken.

Wat 900, 100, 101, ... betreft : al deze nummers zijn nog steeds in gebruik! Uitgefaseerd uiteraard en niet de bedoeling dat deze nog actief gebruikt worden, maar je kan nog steeds naar al deze nummers bellen en je zal nog steeds op eenzelfde manier geholpen worden. De NC's en CIC's zien de app (net als ik overigens) niet als vervanging van een telefoonnummer overigens, maar als een handige extra tool om nauwkeuriger te kunnen werken. Identiek aan de dokter van wacht : in deze tijden bel je hiervoor naar 1733. Maar bel je naar het algemeen vast nummer van je huisarts (en ja, officieel zijn zij nog steeds verplicht op een vast nummer te hebben op hun praktijk) dan zal deze automatisch doorgeschakeld worden naar 1733. Bel je naar het wachtgebiednummer? Ook dat zal automatisch doorgeschakeld worden...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

krisken schreef: Een betere integratie in het OS is er op Android vlak. Het probleem zit hem bij IOS. Bij recente Androidtoestellen zal je locatie steeds worden doorgestuurd naar de 112 centrale (als je hiervoor de toestemming hebt gegeven). Bij IOS helaas niet, of tenzij dit recent veranderd is.
Sinds android 11(en via updates is dit ook gepland naar vorige versies) worden app-rechten automatisch ingetrokken indien je de app een tijdje niet gebruikt.
Aangezien je (hopelijk) 112 bijna nooit gebruikt, vermoed ik dat android ook wel eens problemen zou kunnen geven.
Overigens zie ik in de iOS appstore, dat ie ook locatie gebruikt, dus dat zou geen probleem mogen geven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Wat 900, 100, 101, ... betreft : al deze nummers zijn nog steeds in gebruik!
Niet correct wat betreft 900 (noch 901, 906, ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Stroper schreef:
krisken schreef: Een betere integratie in het OS is er op Android vlak. Het probleem zit hem bij IOS. Bij recente Androidtoestellen zal je locatie steeds worden doorgestuurd naar de 112 centrale (als je hiervoor de toestemming hebt gegeven). Bij IOS helaas niet, of tenzij dit recent veranderd is.
Sinds android 11(en via updates is dit ook gepland naar vorige versies) worden app-rechten automatisch ingetrokken indien je de app een tijdje niet gebruikt.
Aangezien je (hopelijk) 112 bijna nooit gebruikt, vermoed ik dat android ook wel eens problemen zou kunnen geven.
Overigens zie ik in de iOS appstore, dat ie ook locatie gebruikt, dus dat zou geen probleem mogen geven.
Voor alle duidelijkheid : ik spreek over 112 bellen zonder de applicatie. Android stuurt dan ook je locatie mee als je belt naar een noodnummer. Wat het intrekken van de rechten betreft : ik gok dat als je de app dan opent, je opnieuw toestemming moet geven? Dus op zich niet echt een issue?
philippe_d schreef:
krisken schreef:Wat 900, 100, 101, ... betreft : al deze nummers zijn nog steeds in gebruik!
Niet correct wat betreft 900 (noch 901, 906, ...)
Je hebt gelijk Philippe : ik was te snel met antwoorden. Heb even contact opgenomen met iemand die werkzaam is op NC112 Gent en dit blijkt niet meer te werken sinds 1 januari 2017. Blijkbaar zou het nummer 900 nog 30 jaar (!!!) gewerkt hebben nadat men dit nummer had vervangen door 100. Een snelle zoektocht op google blijkt dit te bevestigen : https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170307_02767121.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

krisken schreef: Voor alle duidelijkheid : ik spreek over 112 bellen zonder de applicatie. Android stuurt dan ook je locatie mee als je belt naar een noodnummer.
Sinds iOS 11.3 zou dit ook het geval moeten zijn, dus vanaf de iPhone 5S ( https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Mobile_Location ).
krisken schreef:Wat het intrekken van de rechten betreft : ik gok dat als je de app dan opent, je opnieuw toestemming moet geven? Dus op zich niet echt een issue?
Klopt, maar das weer een extra stap
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vreemd, want in september heb ik nog gehoord op een bijscholing dat men dit nog steeds niet door krijgt van IOS toestellen, terwijl (volgens wikipedia) deze iphone reeds zou bestaan van 2013?

Het is inderdaad een extra stap die niet zo handig is. Zelf heb ik het nooit voorgehad (ik gebruik de 112 app toch minimaal eens per maand), dus nooit bij stilgestaan. Al vrees ik dat dit iets is waar de ontwikkelaars niks aan kunnen veranderen en we hier gewoon mee gaan moeten leven (helaas...)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Waarvoor gebruik je die dan, eens per maand? Occasioneel geef ik eens een ongeluk ofzo door. Maar kom je dan zoveel accidenten tegen of is er een andere reden?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ben zelf beroepsambulancier. Het aantal plaatsen waar we komen en waar er amper tot geen ASTRID dekking is, is vrij groot. Denk hierbij aan bijvoorbeeld goed geïsoleerde woningen of bedrijven, bossen, ... Als je dan bijkomende middelen nodig hebt (MUG, brandweer, ...) dan neem ik daar toch al sneller de GSM dan de portable. Eveneens rij op de huisartsenwachtposten van Oudenaarde, Deinze en Zottegem als chauffeur in het weekend. Ook daar bel ik regelmatig 112 op vraag van de arts om een patiënt over te brengen naar het ziekenhuis.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Stroper schreef:
krisken schreef: Een betere integratie in het OS is er op Android vlak. Het probleem zit hem bij IOS. Bij recente Androidtoestellen zal je locatie steeds worden doorgestuurd naar de 112 centrale (als je hiervoor de toestemming hebt gegeven). Bij IOS helaas niet, of tenzij dit recent veranderd is.
Sinds android 11(en via updates is dit ook gepland naar vorige versies) worden app-rechten automatisch ingetrokken indien je de app een tijdje niet gebruikt.
Aangezien je (hopelijk) 112 bijna nooit gebruikt, vermoed ik dat android ook wel eens problemen zou kunnen geven.
Overigens zie ik in de iOS appstore, dat ie ook locatie gebruikt, dus dat zou geen probleem mogen geven.
Pas op dat we hier geen zaken door mekaar slaan:
  • Hebben we het hier over bellen naar 112?
  • Of over bellen via de App?
112 Bellen met gsm.
Als ik het goed begrijp, worden je locatiegegevens doorgestuurd via AML, van zodra je het landelijk alarmnummer belt.
  • - AML is in de ganse EU geimplementeerd sedert december 2020 (EU wetgeving).
    - AML moet geimplementeerd zijn op alle GSM toestellen verkiocht in de EU vanaf maart 2022.
    - Apple heeft AML support sedert IOS 11.3
AML zal proberen een SMS te versturen naar het "Public Safety Answering Point", of via HTTPS een verbinding maken, en hiervoor zelfs jouw WiFi aanzettten (indien het uit stond) - en terug uitzetten ...

AML is ingebakken in het OS, dit gebeurt niet door een App, en heeft dus m.i. niets te maken met "app-rechten" ...

112 App
Als deze ook AML gebruikt (gezien de App de dialer gebruikt en zo naar 112 belt), zijn er dus ook geen "app-rechten" vereist om gebruik te maken van de locatie services?
Of zie ik dat verkeerd?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

krisken schreef:Een volledige EU dekking zou een mooi iets zijn, maar onrealistisch. Dat zou willen zeggen dat elke NC en CIC op dezelfde software zou moeten werken. Onrealistisch, wetende dat zelfs héél België nog niet werkt op dezelfde software. Dat de NC's moeten werken met software die bedoeld is voor CIC's en ze die mits een hoop hacks en tweaks "min of meer" werkende hebben voor een totaal andere doelgroep. Ze kunnen natuurlijk een hoop geld gooien naar CityGIS om hun licenties en apparatuur te kopen, maar dan vrees ik dat je eerst een ander probleem moet oplossen : https://www.google.com/search?client=fi ... ale+staken.
Hmm, "ze kunnen een hoop geld"...

Ik zou zeggen: "Ze MOETEN dringend eens een hele grote zak geld gooien om onze noodcentrales én hun medewerkers de 21ste eeuw binnen te loodsen!"
  • meer medewerkers, goede opleidingen
  • één modern up-to-date platform voor de hulpdiensten (in de brede zin van het woord) in heel België.
In plaats van het "brique a braque systeem" van heden.
Ik wil zeker geen steen gooien naar de mensen op het veld: die mensen roeien met de schrale riemen die ze hebben.
Maar daar begint het al: te weinig volk.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef: Als ik het goed begrijp, worden je locatiegegevens doorgestuurd via AML, van zodra je het landelijk alarmnummer belt.
  • - AML is in de ganse EU geimplementeerd sedert december 2020 (EU wetgeving).
    - AML moet geimplementeerd zijn op alle GSM toestellen verkiocht in de EU vanaf maart 2022.
    - Apple heeft AML support sedert IOS 11.3
AML zal proberen een SMS te versturen naar het "Public Safety Answering Point", of via HTTPS een verbinding maken, en hiervoor zelfs jouw WiFi aanzettten (indien het uit stond) - en terug uitzetten ...

AML is ingebakken in het OS, dit gebeurt niet door een App, en heeft dus m.i. niets te maken met "app-rechten" ...

112 App
Als deze ook AML gebruikt (gezien de App de dialer gebruikt en zo naar 112 belt), zijn er dus ook geen "app-rechten" vereist om gebruik te maken van de locatie services?
Of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt inderdaad.
AML is sinds midden 2017 actief in België. Maar toen was er nog problemen met iOS omdat ze de noodnummer 101 niet erkende. Belde je toen naar de Europese nummer, geen probleem. Maar belde je naar 101 werd dit automatisch omgezet naar 112 waardoor de NC101 geen AML doorgekregen. Nu is dit opgelost.

Sinds midden 2020 is AML roaming ook voor het eerst actief in Europa. België was de voorloper dankzij enkele mensen bij Orange.
Meer info op: https://eena.org/knowledge-hub/webinars ... l-roaming/

Ik was 1 van de eerste mensen die de app112 kon testen alvorens het werd gelanceerd voor het publiek. Er werd altijd achter de locatie permissie gevraagd, dit is nu ook zo.
De locatie bij de app112 gebruikt ook de gegevens van AML. Echter als er geen AML gegevens beschikbaar is kan de calltaker een sms sturen met een unieke link naar de oproeper om zijn locatie te bekomen. Daarom is de locatie permissie nog nodig bij de app.

Dan hebt je nog eCalls van voertuigen. eCalls die of wel via een alarmcentrale werkt van Bosch (Volkswagen, BMW, Mercedes,...) of rechtsteeks belt naar 112.
Daar zijn ook nog problemen met lokalisatie.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”