Ev dream scattered....de eerste

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik lees hier dat 12.000 EUR een klein bedrag is. Dat bedrag geven velen niet eens aan een wagen. Voor dat geld ga je ook geen EV hebben.

In een andere topic las ik hier eens dat veel mensen blijkbaar niet eens 3.000 EUR over hadden voor onverwachte uitgaven.

Dit bericht toont veel zaken tegelijk aan. EV's zijn niet bedoeld voor iedereen en zeker niet x exemplaren voor iedereen. Met iedereen bedoel ik dan nog enkel de mensen die nu nog een wagen kunnen/willen betalen.

Dat je geen wagen kan betalen is niet het probleem van de overheid, het is jouw probleem dus de invoering van EV's afblazen gaat niet gebeuren. Het doel is net minder wagens en dat krijg je met dit soort problemen automatisch. De overheid moet ook niet bezig zijn met het voorzienvan 4 wagens per gezin maar met een waardig alternatief voor de mensen die uit de boot zullen vallen. Gelukkig heeft Ben Weyts de Lijn in topconditie gebracht :cry:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Een Tesla kost toch wel rond de 60 à 75.000 €. Maal 4 = 240k à 300k. 12k is daar 4 à 5 % van. Dat bedoelen de meesten hier, denk ik.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

#firstworldproblems
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, het totaalbedrag is meer dan sommigen aan hun huis betalen als ze uiteraard een huis kunnen betalen. De ene heeft geen huis, de ander een "probleem" met 4 tesla's.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het wordt wel duidelijk: deze onzinnige discussie wordt weer aangegrepen om de transitie te ondergraven. Enige realiteitszin is daarbij blijkbaar niet nodig.
In deze casus: in één van de artikels las ik dat de man nog maar 4 maand elektrisch rijdt. Blijkbaar nog niet lang genoeg ervaring om te weten dat je niet dagelijks je batterij leeg rijdt, laat staan 4 batterijen leeg rijdt.
Deze man is blijkbaar een beetje manisch enthousiast. Zeker omdat hij zonder die 4 Tesla's te bezitten wel al de pers inschakelt om zijn beklag te doen.
En voor Tesla rijders die echt veel kilometers doen zijn nu net de superchargers bedacht, die samen met de goede batterijtechnologie de grondslag van het Tesla succes vormen.
En als 4 gezinsleden dan effectief iedere dag hun batterij leeg rijden (zonder in de buurt te komen van een supercharger) dan wonen die mensen toch wel echt op de verkeerde plaats. En ik bedoel dan niet in verband met hun elektrische aansluiting, maar vooral ten opzichte van de plaatsen die ze moeten bereiken en de afstanden die ze daarvoor moeten afleggen.

Kortom, deze man heeft meerdere problemen en zijn elektrisch probleem is daarbij nog het minst belangrijke.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Dizzy schreef:Ik lees hier dat 12.000 EUR een klein bedrag is. Dat bedrag geven velen niet eens aan een wagen. Voor dat geld ga je ook geen EV hebben.

In een andere topic las ik hier eens dat veel mensen blijkbaar niet eens 3.000 EUR over hadden voor onverwachte uitgaven.

Dit bericht toont veel zaken tegelijk aan. EV's zijn niet bedoeld voor iedereen en zeker niet x exemplaren voor iedereen. Met iedereen bedoel ik dan nog enkel de mensen die nu nog een wagen kunnen/willen betalen.

Dat je geen wagen kan betalen is niet het probleem van de overheid, het is jouw probleem dus de invoering van EV's afblazen gaat niet gebeuren. Het doel is net minder wagens en dat krijg je met dit soort problemen automatisch. De overheid moet ook niet bezig zijn met het voorzienvan 4 wagens per gezin maar met een waardig alternatief voor de mensen die uit de boot zullen vallen. Gelukkig heeft Ben Weyts de Lijn in topconditie gebracht :cry:
Ja, bussen dat is de toekomst van onze mobiliteit. Steek daar veel geld in. Strak plan. Afschaffen liever vandaag dan morgen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Goztow schreef:Een Tesla kost toch wel rond de 60 à 75.000 €. Maal 4 = 240k à 300k. 12k is daar 4 à 5 % van. Dat bedoelen de meesten hier, denk ik.
Dat denk ik ook, maar dan nog is het veel geld.

En het probleem is niet anders als het 4 elektrische dacia's zouden zijn. en dan is 12000€ volgens de eerdere redenering plots nog meer geld...

Zoals hier ook al eerder is aangehaald, bij een bedrijfswagen (de eersten die elektrisch zullen zijn) komt meestal een laadpaal, ik ken genoeg gezinnen met 4 werkende mensen, dus potentieel 4 bedrijfswagens...

En zoals ik reeds zei, partieel opladen is allemaal goed en wel maar leg het maar eens uit aan uw baas dat je vandaag niet naar die verre klant kan omdat uw madam hare auto moest opladen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Dizzy schreef:Klopt, het totaalbedrag is meer dan sommigen aan hun huis betalen als ze uiteraard een huis kunnen betalen. De ene heeft geen huis, de ander een "probleem" met 4 tesla's.
Hier wel een extreem voorbeeld nu, maar wat met mensen met 2 EV (bedrijfs)wagens? Of mensen in een appartement, huurwoning, woning zonder parking? Zoveel praktische problemen die de komende 10 jaar onmogelijk opgelost kunnen worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Maar die rijden toch niet allemaal elke dag hun batterij helemaal leeg?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Neen, ik rij mijn tank ook niet altijd leeg, maar als ik 'onverwacht' 'ver' moet rijden duurt het enkele minuten om vol te tanken. Elektrisch is dat een ander verhaal...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:Neen, ik rij mijn tank ook niet altijd leeg, maar als ik 'onverwacht' 'ver' moet rijden duurt het enkele minuten om vol te tanken. Elektrisch is dat een ander verhaal...

J.
Als ik ‘onverwacht’ ver moet rijden moet ik 20 minuten lang laden aan een snel lader. Dat is inderdaad veel langer als met een ICE, maar al niet meer van die aard dat het onoverkomelijk is toch ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Sasuke schreef:
Joe de Mannen schreef:Neen, ik rij mijn tank ook niet altijd leeg, maar als ik 'onverwacht' 'ver' moet rijden duurt het enkele minuten om vol te tanken. Elektrisch is dat een ander verhaal...

J.
Als ik ‘onverwacht’ ver moet rijden moet ik 20 minuten lang laden aan een snel lader. Dat is inderdaad veel langer als met een ICE, maar al niet meer van die aard dat het onoverkomelijk is toch ?
Op zich niet, het enige probleem dat ik (in mijn kleine maand als EV rijder nu) merk is dat ze tot op heden nog altijd bijzonder dun bezaaid zijn in ons land waardoor je niet alleen moet rekening houden met het langer "tanken" maar ook met het omrijden naar een snellader. Dat kan dus wel echt een praktisch probleem zijn. Om maar niet te spreken van de ronduit absurde kost van die snelladers t.o.v. benzine en diesel, daar gaan echt maximumprijzen voor opgelegd moeten worden als je het mij vraagt.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

R2D2 schreef: En voor Tesla rijders die echt veel kilometers doen zijn nu net de superchargers bedacht, die samen met de goede batterijtechnologie de grondslag van het Tesla succes vormen.
En als 4 gezinsleden dan effectief iedere dag hun batterij leeg rijden (zonder in de buurt te komen van een supercharger) dan wonen die mensen toch wel echt op de verkeerde plaats.
Woon maar eens in de buurt van Aarschot, Diest, Leuven... Zo dik zijn die superchargers niet gezaaid ze.

Nu, zelf ken ik maar weinig mensen die echt veel rijden per dag, maar ken er wel enkele die on site hardware support doen. Die rijden soms van de Ardennen naar de zee en terug. 20 minuten wachten is daar eigenlijk al te lang voor. Laat staan dat ze er ergens nog wat (veel) extra voor moeten omrijden.

Begrijp ook niet waarom bvb de DATS stations wel CNG aanbieders geworden zijn, maar dat daar nog geen enkele pippo gedacht heeft, laten we hier nu eens dikke superchargers zetten en daarnaast ne koffie automaat. Bingo denk ik dan. :)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

powaq schreef:...Om maar niet te spreken van de ronduit absurde kost van die snelladers t.o.v. benzine en diesel,...
Wil je dan zeggen dat (snel) elektrisch laden duurder is dan tanken? Ik heb net steeds het tegenovergestelde gezien in reviews...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

SPR schreef:Die rijden soms van de Ardennen naar de zee en terug. 20 minuten wachten is daar eigenlijk al te lang voor. Laat staan dat ze er ergens nog wat (veel) extra voor moeten omrijden.
Bij mij op 't werk is dat ook zo. Eventjes naar Amsterdam, Luik of Parijs rijden is geen uitzondering. Maar dan koop je toch nog gewoon een klassieke diesel? 't Is niet dat die er niet meer zijn hé.
Waarom wordt er een 1/1 overschakeling van luxe verwacht? We gaan naar een nieuw systeem met zijn eigen voor en nadelen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

splinterbyte schreef: Wil je dan zeggen dat (snel) elektrisch laden duurder is dan tanken? Ik heb net steeds het tegenovergestelde gezien in reviews...
Als je aan snelladers hangt momenteel wel ja. Mijn auto verbruikt ongeveer 22 kWh/100 km, en bij Fastned kost 1 kWh 69 cent. Dat is 15 eur/100 km.
Mijn diesel verbruikte zo'n 6 liter, aan 1,55 eur/liter of iets meer dan 9 eur/100 km.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat klopt, elke verandering houdt voordelen en nadelen in. Ik ben ook geen tegenstander van EV's maar er zitten momenteel wel nog serieuze vraagtekens aan vast. Bovendien gaat iedereen er te gemakkelijk vanuit dat men gewoon ICE door EV vervangt maar dat is uiteraard niet de bedoeling. Een file met EV's is ook een file.

Er zijn teveel wagens en dus is de enige oplossing minder wagens, niet andere wagens. De prijs zal in grote mate bepalen hoeveel wagens er zullen zijn en dus vallen de mensen met het minste inkomen af. Dat is niet mijn keuze maar wel de logica die we nu steeds opnieuw zien opduiken. Voor iemand die 4 Tesla's kan betalen zal de meerkost relatief meevallen maar voor de man met nu een Dacia is dat geen optie als meerkost.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

splinterbyte schreef:
powaq schreef:...Om maar niet te spreken van de ronduit absurde kost van die snelladers t.o.v. benzine en diesel,...
Wil je dan zeggen dat (snel) elektrisch laden duurder is dan tanken? Ik heb net steeds het tegenovergestelde gezien in reviews...
Om je een voorbeeldje te geven:

Tesla Model 3 LR doet pakweg 21kWh/100km op de snelweg @120km/h (winter). Iets semi vergelijkbaar (formaat, prijscategorie, etc) BMW 330i xDrive heeft een WLTP van 6,8 liter mixed, pak dat die 7 liter snelweg doet, dat zal er niet ver afzitten realistisch gezien. En we nemen een benzine prijs van 1,55 euro per liter.

De BMW kost 10,85 euro / 100km aan naft
Tesla kost je €14,49 bij de meeste snelladers (0,69) tot €16,59 bij de dieven van Ionity (0,79 euro). Tesla is dan een buitenbeentje omdat je aan Tesla superchargers kan laden die veel goedkoper zijn (0,31 euro als ik me niet vergis?). Alle andere EVs hebben daar, voorlopig, geen toegang tot. Tesla is nu een testproject in NL bezig om toegang te geven aan niet-Tesla's. Maar ook daar ligt de prijs op 0,57-0,59 euro naargelang de locatie. Nog altijd duurder dus dan de benzine.
Je kon NL relatief goedkoop snelladen bij Shell met een shell recharge kaart (35 cent), maar die zijn nu ook naar 60 cent gegaan.

Dat gezegd zijnde ik heb gisteren aan de Fastned in Oostende voor 0 euro kunnen laden. :bdaysmile: . Die stond in "kiosk mode" wat blijkbaar de gratis "demo" stand is??
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

cadsite schreef:
SPR schreef:Die rijden soms van de Ardennen naar de zee en terug. 20 minuten wachten is daar eigenlijk al te lang voor. Laat staan dat ze er ergens nog wat (veel) extra voor moeten omrijden.
Bij mij op 't werk is dat ook zo. Eventjes naar Amsterdam, Luik of Parijs rijden is geen uitzondering. Maar dan koop je toch nog gewoon een klassieke diesel? 't Is niet dat die er niet meer zijn hé.
Omdat het van 2026 verplicht is en werkgevers graag een elektrische wagen geven omdat ze er meer van kunnen afschrijven?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Laat ons ons niet blindstaren op die "Tesla's".
Het is gewoon een punt dat de meeste gezinnen meer dan 1 wagen hebbn, zeker als de volwassen kinderen nog thuiswonen (mss zelfs al met hun lief).
Dan zijn 2-3 wagens geen uitzondering.
En bij de buren ook.
Die straatinfrastructuur moet dat aankunnen he.
En die zonnepanelen leveren niet op de momenten dat de meeste elektrische wagens thuis zullen staan.

En wat met slimme wagens, die mss de ene keer laden en de andere keer ontladen?
Zonder opt-out riskeer je dat je wagen zich een deel ontladen heeft net als je ergens naartoe moet.

Het punt dat we moeten onthouden is dat we nog lang niet klaar zijn om iedereen elektrisch te doen rijden; by far.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ITnetadmin schreef:Het punt dat we moeten onthouden is dat we nog lang niet klaar zijn om iedereen elektrisch te doen rijden; by far.
Is dat het punt of is het woordje iedereen het probleem/de bedoeling?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

we zijn niet klaar, dat is één, en diegene die zich geen auto meer kunnnen permitteren moeten maar met het openbaar vervoer rijden.


....

... Oh ja, dat is ook niet klaar. :bang: :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Joe de Mannen schreef:we zijn niet klaar, dat is één, en diegene die zich geen auto meer kunnnen permitteren moeten maar met het openbaar vervoer rijden.


....

... Oh ja, dat is ook niet klaar. :bang: :banana:

J.
Daarvoor hebben we weldra wagens die rijden op een SMR :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

SPR schreef:Omdat het van 2026 verplicht is en werkgevers graag een elektrische wagen geven omdat ze er meer van kunnen afschrijven?
2026 is volgens mij nog ruim 4 jaar, dus ongeveer de tijd dat een auto afgeschreven is in de meeste gevallen. Non-argument dus.
Meer afschrijving? Neem dan een lichte vracht of de trein. Je koopt volgens mij in de eerste plaats de juiste tools voor je job. Non argument dus.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is dan weer een discussie over salariswagens, er zijn mensen die een auto krijgen om te werken en er zijn mensen die een auto krijgen omdat dat goedkoop loon is. (en alles daartussenin)

Je gaat, uw redenering verderzettend, dus de mensen die een auto krijgen om te werken zwaarder belasten.

Van de andere kant schreeuw je als regering dat iedereen zsam elektrisch moet rijden, DE reden van bovenvermelde belasting, maar is je elektriciteitsnet daar niet klaar voor.

klinkt redelijk als een catch 22.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

We gaan de uitzondering toch niet inroepen om de vooruitgang tegen te houden?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:Je gaat, uw redenering verderzettend, dus de mensen die een auto krijgen om te werken zwaarder belasten.
Huh???
Ik gebruik hier heel vaak een wagen om te werken. Ik betaal daar geen cent op. Ik kom naar mijn werk, neem die wagen, doe er mijn werk mee en keer terug.
Feit blijft dat je de tools koopt die je nodig hebt, niet waarvoor je meer belastingvoordeel krijgt.
Als een EV niet geschikt is voor jouw werk koop je toch gewoon een ICE.
Neen, we kopen tegen beter weten in een EV en gaan dan wat lopen klagen? :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En dan klagen dat de supportprijzen omhoog gaan omdat de supportengineer met een zwaarbelaste benzine of diesel moet rijden.
Of gaat de regering een lijst maken met 'beroepen die niet elektrisch kunnen rijden en daarom de belasting niet moeten betalen' ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:En dan klagen dat de supportprijzen omhoog gaan omdat de supportengineer met een zwaarbelaste benzine of diesel moet rijden.
Of gaat de regering een lijst maken met 'beroepen die niet elektrisch kunnen rijden en daarom de belasting niet moeten betalen' ?

J.
Als de wagen ENKEL voor beroepsdoeleinden wordt gebruikt is er GEEN belasting voor de werknemer. Ik zie geen probleem hierin om dus bepaalde functies nog steeds met een ICE te laten rijden.

Mobiliteit voor werknemers is een heel andere discussie, is al lang een (groot) probleem en wordt nu door de komst van de BEV (en aangepaste fiscaliteit) nog eens extra belicht. Het feit is en blijft dat we (als werkgever én werknemer) verplicht worden woon->werk verkeer te scheiden van de functionele mobiliteit inherent aan de job. En dat zal een goeie zaak zijn, ook al zullen er enkel verliezers zijn in die strijd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:En dan klagen dat de supportprijzen omhoog gaan omdat de supportengineer met een zwaarbelaste benzine of diesel moet rijden.
Of gaat de regering een lijst maken met 'beroepen die niet elektrisch kunnen rijden en daarom de belasting niet moeten betalen' ?

J.
Je bent hier alweer werktools aan het verwarren met verloning.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

neen hoor, maar soit. we komen er hier toch niet uit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik versta je wel hoor. Maar het lijkt me helemaal duidelijk dat we hier, net als in Nederland, af zullen stappen van die 'grijze' wagens.
Een auto waar je privé verplaatsingen mee doet, maar tijdens de werkuren gebruikt als werktool, zonder duidelijke km-registratie van wat privé is en wat zakelijk is.
Dit is geen mening, maar gewoon een vaststelling.
Het hele EV verhaal zal deze evolutie enkel versnellen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik ga over volgende week naar de autocontrole met mijn 10-jaar oude ICE Toyota. Tot nu was ik er steeds door zonder opmerkingen.

Maar dat heeft mij wel de oefening doen maken; is een EV mogelijk voor mij als mijn auto er niet meer zou doorkomen?

Mijn conclusie is; ja, maar erg nipt en het zal een stuk minder handig zijn zijn.

Ik heb een garage maar daar is enkel elektriciteit voor een lamp. Daar wel stroom voorzien zou erg lastig zijn.

Ik kijk naar publiek opladen. Er zijn laadpalen. Niet veel, niet heel dichtbij maar te doen. Nu worden die niet veel gebruikt maar dat kan veranderen. Er zijn niet veel EV-rijders nodig om laadpaal vaak volzet te krijgen. Sommige supermarkten bieden laadopties. Gratis; Lidl. Andere goedkoop of redelijk. Maar dat is vaak ook maar voor twee voertuigen tegelijk. En op een half uurtje tegen vrij laag vermogen laden, wat die meestal zijn, is goed maar beperkt behulpzaam.

De prijs van van opladen met de palen in mijn omgeving versus mijn huidig benzineverbruik heb ik gedaan. Elektrisch komt een beetje goedkoper nog steeds ook met de publieke laadpalen. Maar het verschil is niet niet extreem. Mijn Toyota is dan ook zuinige (IQ) en net als de elektrische waar ik naar keek (Dacia Spring).

Hoop nog jaren met de huidige te kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Walter die IQ ga je zeker nog lang op kunnen rijden. Ik doe hetzelfde, 140000 plus km's van 2009.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hoop het. Hij ziet er niet uit. Er is een probleem met de lak. Net een auto met schurft. Fabricage fout. Maar de grondlak is goed en dat is wat van tel is.

Hij is gemaakt in Japan zelf. Een pechverhelper was daar vol lof van. Dat die beter zijn dan de Toyota's van andere landen. Nog nooit problemen mee gehad. Enkel ooit twee banden vervangen en recent een platte band die vervangen is door een tweedehands band met vergelijkbare slijtage zodat de andere kon behouden blijven.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Dat is, ook de reden dat die toen gekocht was bij ons.
Ik vind het ook een model dat er vandaag nog altijd modern/hip uit ziet.
Zeker in vergelijking met de yaris. Een 5 jaar oude ziet er al gedateerd uit.

Leuke verassing gewoon om iemand met zelfde (niet veel voorkomende) auto rond rijdt.

Nu geef ik het topic terug
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

DirkJan schreef: Ja, bussen dat is de toekomst van onze mobiliteit. Steek daar veel geld in. Strak plan. Afschaffen liever vandaag dan morgen.
Leuk voor de mensen die geen keuze hebben, allemaal een bakfiets.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

tien schreef:
DirkJan schreef: Ja, bussen dat is de toekomst van onze mobiliteit. Steek daar veel geld in. Strak plan. Afschaffen liever vandaag dan morgen.
Leuk voor de mensen die geen keuze hebben, allemaal een bakfiets.
Je hebt per ongeluk DirkJan ernstig genomen. Die man spreekt enkel in moppen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

ITnetadmin schreef:En wat met slimme wagens, die mss de ene keer laden en de andere keer ontladen?
Zonder opt-out riskeer je dat je wagen zich een deel ontladen heeft net als je ergens naartoe moet.
Om deze reden zie ik echt nul toekomst in vehicle to grid. Dat is gewoon te onpraktisch. Zeker in combinatie met capaciteitstarieven die je forceren om aan absurd lage snelheden te laden. Dus trek je auto maar leeg tegen 10kW om dat terug op te laden aan 2kW... good luck with that.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

boran_blok schreef:Even realistisch zijn, een EV die 15 Kwh gebruikt voor 100KM (aan de hogere kant tegenwoordig) Kan op een standaard 9.2 KvA (monofase 40A) een 600 Km laden op 10 uur. Dat is natuurlijk niet echt realistisch, maar zelfs als je daar dus maar de helft van pakt voor je wagen (20A) zit je aan 300 km op 10 uur. Eerlijkgezegd denk ik dat weinigen onder ons meer dan 150 per dag commuten met 2 wagens.

En als het meer is dan heb je inderdaad een wat sterkere aansluiting nodig.

Uitzonderingen zijn dat, uitzonderingen.
Ik weet niet waar jij die data haalt van 15kw per 100km maar dat geldt alleen als je 50-60 kmh per uur rijdt. Ga je 100-120kmh rijden zitten de meeste wagens tussen de 23-26kwh per 100km.
Daarnaast wat het origineel topic betreft, je, wat g je doen als in de straat met 20 huizen en 30 auto's de mensen allemaal elektrische auto gaan hebben en die moeten opladen. Het zal fluvius zijn die gaat bepalen of je de volgende dag ergens naartoe gaat mogen rijden of je een taxi zal moeten bellen. Ons netwerk is helemaal niet voorzien op evs, als we die allemaal savonds insteken en we dienen 50kw op te laden dan kan je wel is van een kale reis terug komen. Alle fans die nu allerlei argumenten gaan aanhalen dat we anders moeten gaan rijden en dergelijke meer, droom nog maar wat verder. Als groen de kerncentrale sluit gaat het licht uit en kunnen we zelfs niet meer opladen.. Diegene dat dromen dat we binnen 5j gascentrales staan hebben die mogen blij zijn dat we tegen dan de eerste steen gelegd hebben.. De procedureslag zal voor elke centrale tot de laatste minuut gevochten worden.

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”